Minne olisi helpoin päästä opiskelemaan kauppatieteitä? Ja miten paljon opiskelupaikka vaikuttaa työn saamisessa? Tuntuu, että noihin kauppakorkeakouluihin on paljon vaikeampi päästä ja silti kaikki haluaa sinne, eikä ihan yliopistoon kauppatieteitä opiskelemaan, vaikka yliopistosta saa ihan saman tutkinnon.. Ja millä perusteella kannattaa päättää, että mihin hakee? Mulla itsellä on se ongelma, etten yhtään tiedä mihin noista kaupungeista haen, kun kuitenkin johonkin niistä haluaisin päästä. Ja onko mulla hyvä lähtötilanne kun oon kirjottanut M:n paperit ja sitten pitkästä matikasta C:n?
Minne helpoin päästä?
3
7716
Vastaukset
- KTMsomeday
Hei :)
Tilastojen valossa jos katsotaan, minne esimerkiksi tänä keväänä oli korkeimmat ja alimmat pisterajat, voidaan todeta, että "vaikeusjärjestys" on Helsinki, Turku, Tampere, Lappeenranta, Vaasa, Itä-Suomen yliopisto (Kuopio, Joensuu), Oulu - tämä vähän kärjistäen, sillä eri pääainevalintoihin (laskis, kansis, markkinointi jne.) on eri pisterajoja esimerkiksi Tampereen yliopiston sisällä. Toki pisterajat vaihtelee vuosittain, mutta eiköhän sama päde seuraavinakin vuosina, jos mitään ihmeitä ei tapahdu. Helsinkiin on AINA vaikea päästä.
Se, mihin hakee, kannattaa tietenkin valita sen perusteella, mitä haluaa. Kannattaa esimerkiksi miettiä, mitä pääainetta haluat lukea ja tutustua eri yliopistojen valikoimaan. Realistisesti kannattaa myös miettiä, mihin omat rahkeet riittävät. Eikä tietenkään saa unohtaa sitä, viihtyykö kyseisessä kaupungissa - siellä kuitenkin tulee monta vuotta vietettyä jos kouluun pääsee.
Opiskelupaikka tuskin älyttömästi vaikuttaa työn saamiseen, mutta ei mulla oo tästä minkäänlaista henk.koht kokemusta. Uskoisin kuitenkin, että muut asiat - esim. persoona, työkokemus - vaikuttavat enemmän. Toki sillä tavalla opiskelupaikka vaikuttaa työn saamiseen, että pk-seudulta on helpompi löytää töitä ja näin kartuttaa työkokemusta.
M:n paperit auttavat jonkin verran, vähän riippuu mistä on mistäkin aineesta saanut koska tuo M:hän viittaa vain keskiarvoon. Pitkän matikan C:stä saa 4 pojoa (L 10 pistettä). Mulla on M:n yo-paperit ja pitkästä matikasta C, ja sisällä ollaan Lappeenrannassa :)
Yo-kokeen pisteytyksiin, viime vuosien valintatilastoihin ym. voi tutustua kauppatieteet.fi - sinne siis!- kauppakorkeaan123
Kiitos kamalasti vastauksestasi, selvensi paljon! Tiedätkö vielä, että mihin noista kouluista on jo hakuvaiheessa päätettävä, että minkä valitsee pääaineekseen? Ja jos joku muu osaisi vielä kertoa tosta, että kuinka paljon opiskelupaikka vaikuttaa työn saamiseen.
- KTMsomeday
kauppakorkeaan123 kirjoitti:
Kiitos kamalasti vastauksestasi, selvensi paljon! Tiedätkö vielä, että mihin noista kouluista on jo hakuvaiheessa päätettävä, että minkä valitsee pääaineekseen? Ja jos joku muu osaisi vielä kertoa tosta, että kuinka paljon opiskelupaikka vaikuttaa työn saamiseen.
kauppatieteet.fi -> tilastoja
Tuolta löydät valintatilastot ja sieltä näkee selkeästi, minne se pääaine pitää valita etukäteen. Ainakin Ouluun ja Tampereelle pitää, mutta siis tuolta näkee ihan selkeästi ne hakuvaihtoehdot ja sen, mihin pitää etukäteen valita pääaine :) kurkkaappa sinne siis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693