HUOLISSAAN!!

viallinen?

Meillä on saksanmetsästysterrieri narttu (1v) ja nyt aivan viime aikoina olen huomannut siitä uuden ikävän puolen, nimittäin agressiivisuuden muita koiria kohtaan. Koiramme on vilkas luonteeltaan, mutta erittäin ystävällinen esim. ihmisiä kohtaan. Koiramme agressiivisuuden kohteena on nyt ollut avopuolisoni vanhempien 13v kääpiöpinseri ja kaksi 4v kääpiömäyrä koiraa ja parille muulle koiralle on myös hampaitaan näyttäny lenkkipolulla, tosin nämä kyseiset koirat ovat yleensä ensimmäisenä aloittaneet haukkumisen tai murimisen. Nuorempana oli erittäin leikkisä ja tuli hyvin toimeen muiden koirien kanssa, paitsi tämän kääpiöpinserin, silloin meidän koiramme kyllä alistui tälle yhtenään, mutta nyt tämän pinserin ei tarvitse kuin murahtaa, niin koiramme hyökkää kimppuun.

olen huolissani, että koiramme käy huomattavasti vanhempien koirien kimppuun, kun voisi kuvitella että koiramme olisi se joka ensimmäisenä alistuisi. Tuntuu että sille on kehittynyt valtavan kova tarve voittaa kaikki muut koirat, ketkä vain vähänkin antaa siihen aihetta! Onko normaalia? ja mitä tehdä?
En jaksa enää puheita ja huomautuksia, että koirassamme on jotain pahasti vikaa, kun rähisee, vaikka välillä se tuntuukin siltä, että se vain puolustautuisi.

10

573

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeastaan...

      Sanot, että koirassasi on jotain pahasti vialla ja että olet huolissasi "... kun voisi kuvitella että koiramme olisi se joka ensimmäisenä alistuisi"

      Tuota - tuota... Miten sen nyt sanoisi... Sinulla on ***saksanmetsästysterrieri***

      Jos kuvittelet sitä alistuvaksi koiraroduksi niin olet kyllä tulkinnut asian aivan totaalisesti väärin.

      Pääsääntöisesti kyseessä on erittäin terävä ja tarvittaessa myös dominoiva rotu, joten ei koirassasi kyllä välttämättä mitään vikaa ole - sinä olet vain valinnut väärän rodun.

      (Jep - niitä poikkeuksia tietysti on, mutta tässäkin tapauksessa vain vahvistavat säännön.)

    • metsästyskoira

      simppeliä, tarjotaanko kyseiselle koiralle (ja yleensäkin kyseiselle rodulle) sitä työtä mihin se on jalostettu? Tai saako se mitenkään purettua energiaansa? Ja ei, tällä en tarkoita pelkkää lenkkeilyä tai kerran viikossa jotain tunnin agileikkiä...

      • pörmönautti

        tuo on sakulle ihan normi käytöstä ja toisaalta se käytös antaa vihiä siitä että sen kans pitää tehä sitä mihin se on tarkoitettu eli metästykseen. saku ei sovi mitenkään seurakoiraksi vaan sen pitää antaa/pääästä tekeen omaa työtään.

        ja taas toisaalta jos se hihnan päässä lenkillä murisee muille koirille niin se voi olla vain sitä että se suojelee sinua...mulla oli yhen koiran kans sama homma et hihnan päässä oli menossa koirien päälle mutta ei silloin jos se oli irti ja hihnan päässäki ku sen päästi nuuhkiin ja tutustuun siihen toiseen koiraan niin ei se päälle käyny.

        ei siinä sun koirassa mitään vikaa ole...sehän on vielä pentu ja oppimista paljon..

        oletko jo perustottelevaisuuden sille opettanu??


      • viallinen?
        pörmönautti kirjoitti:

        tuo on sakulle ihan normi käytöstä ja toisaalta se käytös antaa vihiä siitä että sen kans pitää tehä sitä mihin se on tarkoitettu eli metästykseen. saku ei sovi mitenkään seurakoiraksi vaan sen pitää antaa/pääästä tekeen omaa työtään.

        ja taas toisaalta jos se hihnan päässä lenkillä murisee muille koirille niin se voi olla vain sitä että se suojelee sinua...mulla oli yhen koiran kans sama homma et hihnan päässä oli menossa koirien päälle mutta ei silloin jos se oli irti ja hihnan päässäki ku sen päästi nuuhkiin ja tutustuun siihen toiseen koiraan niin ei se päälle käyny.

        ei siinä sun koirassa mitään vikaa ole...sehän on vielä pentu ja oppimista paljon..

        oletko jo perustottelevaisuuden sille opettanu??

        Tulen hyvin toimeen kyseisen rodun kanssa ja perustottelevaisuudenkin se osaa jo melko hyvin. En tarkoittanut sitä että koiramme tarviaisi alistua kaikkien edessä, mutta ikävä kyllä vertaan sitä muihin tuntemiini koiriin ja niiden koirien keskuudessa hallitsee aivan erillainen "ikä-arvo-järjestys". Eli aivan kuten päätellä voi, niin tämä on ensimmäinen saksanmetsästysterrierini. Ja ikävä kyllä muut koiran omistajat meuhkaavat koko ajan mulle että," kylläpäs teillä on rauhaton koira? onko sillä kaikki ihan hyvin? jne..", hyvähän niiden on pikku puudelit sylissä naljailla ja mulle epävarmaa oloa omasta koirastani tehä.

        Syksyllä olisi tarkoitus koirallemme tarkoitus ruveta opettamaan metsästystaitoja, ja viedä se esim. luolille. Tiesin ottaessani että koirarotu on haastava ja sen eteen pitää tehdä töitä, mutta enpähän olisi arvannut sitä kuinka herttaisen tapauksen ystäväkseni sain. Työ tämän rodun kanssa ei lopu varmaan koskaan, mutta minkäs sille voi kun sydämmeni se on vieny! :)`

        Kiitos teille rauhoittavista sanoista, nyt pystyn puolustelemaan koirani käytöstä myös muille, kun tiedän muidenkin ihmisten kokemuksia rodusta! :)


      • klhjfg
        viallinen? kirjoitti:

        Tulen hyvin toimeen kyseisen rodun kanssa ja perustottelevaisuudenkin se osaa jo melko hyvin. En tarkoittanut sitä että koiramme tarviaisi alistua kaikkien edessä, mutta ikävä kyllä vertaan sitä muihin tuntemiini koiriin ja niiden koirien keskuudessa hallitsee aivan erillainen "ikä-arvo-järjestys". Eli aivan kuten päätellä voi, niin tämä on ensimmäinen saksanmetsästysterrierini. Ja ikävä kyllä muut koiran omistajat meuhkaavat koko ajan mulle että," kylläpäs teillä on rauhaton koira? onko sillä kaikki ihan hyvin? jne..", hyvähän niiden on pikku puudelit sylissä naljailla ja mulle epävarmaa oloa omasta koirastani tehä.

        Syksyllä olisi tarkoitus koirallemme tarkoitus ruveta opettamaan metsästystaitoja, ja viedä se esim. luolille. Tiesin ottaessani että koirarotu on haastava ja sen eteen pitää tehdä töitä, mutta enpähän olisi arvannut sitä kuinka herttaisen tapauksen ystäväkseni sain. Työ tämän rodun kanssa ei lopu varmaan koskaan, mutta minkäs sille voi kun sydämmeni se on vieny! :)`

        Kiitos teille rauhoittavista sanoista, nyt pystyn puolustelemaan koirani käytöstä myös muille, kun tiedän muidenkin ihmisten kokemuksia rodusta! :)

        Miksi vasta syksyllä..?


      • viallinen?
        klhjfg kirjoitti:

        Miksi vasta syksyllä..?

        Siksi syksyllä, että mieheni tulee silloin ulkomailta takaisin kotomaahan! :) Tekoluolilla olen jo koiraamme käyttäny, sekä tyhjiä koloja luonnossa nuuhkimassa, eli pientä esimakua on annettu, mutta nyt alkaa vasta se todellinen opetteleminen!


    • koiraton hoitaja

      miksi kukaan ei-metsästäjä hankkisi itselleen metsästyskoiran.
      Toiseksi, en ymmärrä, mitä ikä vaikuttaisi koirien arvojärjestykseen.
      Kolmanneksi, onko tämä ensimmäinen koirasi?
      Neljänneksi, oletko ihan satavarma, että pystyt hallitsemaan koiran tilanteessa kuin tilanteessa? Jospa koira aistii epävarmuutesi ja ottaa ohjat omiin käsiinsä.

      Minusta koirakuiskaajalla on hyviä ohjeita koirien kasvattamisen suhteen. Tärkeämpää kuin hellittely, on koiralle se, että se saa tehdä työtä ja purkaa energiaansa. Hellyys on pelkkä jälkiruoka.

      • viallinen?

        Ensinnäkin mieheni on kova metsästäjä, eli meidän perheessä metsästetään paljon!
        Toiseksi, kyllä koirillakin on yleensä tietty arvojärjestys, se tulee yleensä iän tai egon kautta!
        Kolmanneksi, kyllä tämä on minun ensimmäinen koira, mutta ei mieheni!
        Neljänneksi, hallitsen koiraani, en ole pehmo, mulla tarkat ja selvät rajat ja linjat, mitä koira saa tehdä ja mitä ei, ólen itsevarma ja koirani huomaa sen, on tietysti vielä harjoittelemista itselläni koiran käsittelyssä, mutta olen yllättynyt positiivisesti omista "lauman johtajan" kyvyistä, sillä kyseessähän on ensimmäinen koirani!
        Ja kiitos vinkistä, pitää vilkaista tuota koirankuiskaaja hommaa!


      • viallinen? kirjoitti:

        Ensinnäkin mieheni on kova metsästäjä, eli meidän perheessä metsästetään paljon!
        Toiseksi, kyllä koirillakin on yleensä tietty arvojärjestys, se tulee yleensä iän tai egon kautta!
        Kolmanneksi, kyllä tämä on minun ensimmäinen koira, mutta ei mieheni!
        Neljänneksi, hallitsen koiraani, en ole pehmo, mulla tarkat ja selvät rajat ja linjat, mitä koira saa tehdä ja mitä ei, ólen itsevarma ja koirani huomaa sen, on tietysti vielä harjoittelemista itselläni koiran käsittelyssä, mutta olen yllättynyt positiivisesti omista "lauman johtajan" kyvyistä, sillä kyseessähän on ensimmäinen koirani!
        Ja kiitos vinkistä, pitää vilkaista tuota koirankuiskaaja hommaa!

        mullakin terrieri joka on vähän arka kaikkia kohtaan, sen huomaa koiran olemuksesta, se murisee ja ärisee kaikille tuntemattomille koirille kamalasti, sen tiedän että se ei tee sitä vihasuudesta. sitä on käytetty pienestä pitäen metsällä supikoiria jahtaamassa. eikä ollu oikeen mahdollista peinenä sosiaalisoida sitä kunnolla, kun maalla asutaan. olen käynyt sen kans tokossa ja agilityssä. mut vuosien varrella se on vähitellen vähemmän ärissyt muille, nyt 4v, olen kauppareissuilla ottanut koiran mukaan kylälle ja vienyt sitä siellä lenkille.
        olen itse ajatellu et se ärhentely johtuu vaan metsästysvietistä, ja olen aina varuillani muiden koirien keskellä, kaupungeissa käydessäni ainakin kun siellä on niitä puudelin omistajia jotka olettaa et kaikki koirat on kilttejä ja päästävät oman koiransa lähelle vaik oon sanonut et mun koira on pelokas ja alkaa puolustaan itseään kovasti.


    • aina räkyttäjä?

      Meillä on myös 11kk saku narttu. Ensimmäinen oma koira ja haastetta on ollu, mut on niin ihana rotu muuten, et ei jää varmaan ainooksi. :) Tulee mainiosti toimeen pienten lastemme kanssa ja on energisyydestä huolimatta myös välillä jopa sohvaperuna!

      Meillä ei olla vielä havaittu muuten agressiivisuutta, mutta appiukon naapurin koira saa sen karvat nousemaan pystyyn. Tämä tosin johtuu siitä, että tämä toinen narttukoira kävi kerran näykkäämässä meidän koiraa, kun se oli pentu. Omistaja ei saanu omaa pikku höpönassuaan (suomenpystykorva) kuriin, kun se tuli appiukon pihaan ja kävi suoraan kimppuun, vaikka meidän koira selkeästi alistu. Jäi vissiin meidän koiran mieleen ja nyt se aina sen nartun nähdessään alkaa murista ja haukkua kuin mielipuoli. Lenkkipolulla ollaan kyllä innolla menossa tutustamaan ja leikkimään muiden koirien kanssa eikä milloinkaan ole muille koirille hampaitaan näyttänyt. Olen kuitenkin nyt alkanut pelätä, et tämä agressiivisuus yhtä koiraa kohtaan saa vallan ja kaikki muutkin koirat koetaan jotenkin uhaksi. Onko se mahdollista? Ollaan ihan pennusta lähtien koetettu sosiaalistaa omaa koiraa, koska tällä rodulla on hiukan sitä "vikaa", et voivat olla arvaamattomia muiden koirien kanssa, mutta miten toimia jos agressiivisuutta alkaa ilmetä muidenkin koirien kanssa?? Voisiko joku kokeneempi neuvoa. Olen lukenut paljon koirista, tästä rodusta ja koirien koulutuksesta, mutta tuntuu, et muiden sakun omistajien kokemukset vois antaa enemmän tietoa. Perustottelevaisuus on hallussa ja koira on, kuten myös aloittajalla, enemmän minun koira, vaikka miehen kanssa se tulee enimmäkseen metsästämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5429
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3355
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1873
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1695
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe