Linnunpöntön täyte

Pia

Osaisiko joku kertoa mitä materiaalia voi käyttää linnunpöntön täytteeksi? Olen ostanut pöntöt mökille ja luin että esim. telkkä, hömötiainen, töyhtötiainen ja puunkiipijä tarvitsevat sisustetun kodin.
Joku ehdotti koirankarvoja, mutta eikö linnut pelästy niiden hajua?
Ensimmäistä kertaa olen pönttöjä pystyttämässä, joten kaikki muutkin vinkit asiasta olisivat tervetulleita, jotten tekisi mitään virheitä ja saisin lintuvieraita pihaan.
Kiitos etukäteen.

7

6492

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

Kyllä ne linnut yleensä itse mieleisensä materiaalit etsii, voit hyvin jättää tyhjilleenkin.
      Sammalta suosivat monet pikkulinnut, toiset käyttää heinää ja kuivia lehtiä, jotkut keräilee karvoja. Makunsa kullakin myös lintumaailmassa. Noille mainitsemillesi kävisi ehkä parhaiten sahanpuru jos haluat pönttöön valmiiksi pehmikettä, joskaan nuo lajit eivät ihan niitä yleisimpiä pönttöilijöitä ole. Sini- ja talitiaiset sen sijaan ovat tavallisia pihapiirin alivuokralaisia. Telkänpöntönhän pitää olla veden äärellä ja paljon suurempi kuin tintinpöntön.

Karvatukkoja voi jättää pesäpuun liepeille maahan kerättäväksi, pönttöön ei tosiaan kannata mitään tunkea. Lintujen hajuaisti ei ole tavallisesti kovin kummoinen (poikkeuksia toki löytyy, kuten korppikotkat jotka haistavat raadot kilometrien päähän), vieraista hajuista nämä perustintit eivät juuri piittaa.

Tiaiset ovat kyllä jo näihin aikoihin yleensä pönttönsä varanneet ja etelässä voi olla pesintä jo hyvällä alulla, mutta toki joku mattimyöhäinen niistäkin voi vielä uudisrakennuksiin saapua. Kirjosiepot tulee sitten vähän myöhemmin, niille ehtii vielä hyvin ripustella täksi kevääksi pönttöjä.

Pönttö kannattaa ripustaa niin että aamuaurinko lämmittää sitä mahdollisimman varhain, mutta keskipäivän paahteelta olisi vähän suojaa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään kriittinen tekijä jos sopiva paikka olisi muualla. Tärkeintä on että lentoaukolle pääsee esteettä eivätkä pöntöt ole liian lähellä toisiaan reviirinahinoiden välttämiseksi. Ja pöntöthän pitää puhdistaa joka kevät ennen pesintöjä ettei syöpäläiset turhaan leviä.

Eikä kannata masentua vaikka asukkeja ei heti tulisikaan, joskus uusi pönttö kelpaa vasta seuraavana vuonna.

• Pia

Kiitos vastauksestasi. Tosin lähdin jo perjantaina mökille Etelä-Savoon ja pystytin pöntöt. Jo lauantaina sinitiaispariskunta sisusteli yhtä mökkiä.
        Hyvä vinkki, laitankin koirankarvoja pönttöjen lähelle, ottakoon sieltä sitten jos haluavat.
        Se telkän pönttö on valtava ja ihan rannassa. Sinne laitoin sahanpuruja ja sammalpedin, toivottavasti kelpaa. Telkkiä ei näkynyt, mutta isokoskelopariskunta uiskenteli monta kertaa pöntön ohi.
        Se puukiipijän pönttö on nyt vähän sellainen "projekti". Saa nähdä miten se onnistuu. Helpottavaa kuulla, että ne voi jättää tyhjilleenkin. Tästä kun ei ollut tarkoitus tulla stressiä, vaan pikemminkin luontonautinto.
        Tilasin alhaalta-avattavia pönttöjä, jotta syyssiivous sujuisi paremmin.
        Nyt vaan odottelemaan viikonloppua ja katsomaan josko muita asukkeja olisi ilmaantunut.
        Kiitos vielä vastauksestasi.

• Anonyymi

Älkää hyvät ihmiset laittako mitään tyhjään pönttöön.
      Olen tässä kaksi päivää katsonut kun sinitiainen kantaa laittamaani reilua kourallista purua pihalle.
      Kyllä linnut ovat osanneet sisustaa mökkinsä itse.

• Anonyymi

Laitoit liikaa?

• Anonyymi

Kuivaa sammalta, lastua tai purua.

• Anonyymi

🐦🐤🕊️

• Anonyymi

Tsirp tsirp ☀️🐦🐤🕊️

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IS - Tapani Kansa kuoli leikkauspöydälle!

Puoliso kertoo Tapani Kansan viimeisistä hetkistä – kuoli leikkauspöydälle – Hänelle tuli kovia kipuja alavatsaan. Yhtä
      Maailman menoa
      507
      8274
    2. 40% kansasta pitää Yleä selkeästi vasemmistolaisena

Vähän kylmä suihku epäilijöille. "Yle Uutiset sijoitettiin kyselyssä suurista medioista selvästi eniten vasemmistolaise
      Maailman menoa
      226
      1467
    3. Suomessa miesten työttömyys on korkeinta koko EU:ssa. Hienoa Orpo-Purra

Työttömyys lisääntyi helmikuussa – Suomen miesten tilanne synkin EU:ssa Tilastokeskuksen mukaan työttömiä 15–74-vuotiai
      Maailman menoa
      180
      1406
    4. Keksitkö mies

mistä biisistä tulee sä ja mä mieleen?
      Ikävä
      111
      1370
    5. Hokki on konkurssissa!

Aivan uskomattoman hienosti on lähtenyt rahoituskierros käyntiin! ❤️ https://hokki.fi/ajankohtaista/hokki-kainuu-oy-hak
      Kajaani
      53
      1300
    6. Ihanaa aurinkoista

Huomenta päivää tiistaina. 🌞☺️ Kesän kukkasia odotellessa 💛🌱
      Ikävä
      336
      1199
    7. Vasuri ehdokas pilaa koko puolamgan.

On siinä vasureilla Kova riita pukari ehdokkaana vaaleissa. Jos "pääsisi" ei yhtään kokousta ettei tule valituksia. Eikö
      Puolanka
      54
      1020
    8. Olet kaikella todennäköisyydellä

Ainut ihminen tällä pallolla, josta menen täysin hämilleni ja tuntuu että ÄO laskee samantien neandertalin tasolle. Kaik
      Ikävä
      39
      1015
    9. Kyllä on paha mieli

Olen niin luottavainen kaikesta huolimatta ollut sinuun. Luottanut että välität ihan oikeasti etkä halua minua satuttaa.
      Ikävä
      25
      933
    10. Mitä jos vietettäis

Vuorokausi yhdessä? Mitenhän se menisi?
      Ikävä
      74
      914
    Aihe