Linnunpöntön täyte

Pia

Osaisiko joku kertoa mitä materiaalia voi käyttää linnunpöntön täytteeksi? Olen ostanut pöntöt mökille ja luin että esim. telkkä, hömötiainen, töyhtötiainen ja puunkiipijä tarvitsevat sisustetun kodin.
Joku ehdotti koirankarvoja, mutta eikö linnut pelästy niiden hajua?
Ensimmäistä kertaa olen pönttöjä pystyttämässä, joten kaikki muutkin vinkit asiasta olisivat tervetulleita, jotten tekisi mitään virheitä ja saisin lintuvieraita pihaan.
Kiitos etukäteen.

3

5323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -M-

      Kyllä ne linnut yleensä itse mieleisensä materiaalit etsii, voit hyvin jättää tyhjilleenkin.
      Sammalta suosivat monet pikkulinnut, toiset käyttää heinää ja kuivia lehtiä, jotkut keräilee karvoja. Makunsa kullakin myös lintumaailmassa. Noille mainitsemillesi kävisi ehkä parhaiten sahanpuru jos haluat pönttöön valmiiksi pehmikettä, joskaan nuo lajit eivät ihan niitä yleisimpiä pönttöilijöitä ole. Sini- ja talitiaiset sen sijaan ovat tavallisia pihapiirin alivuokralaisia. Telkänpöntönhän pitää olla veden äärellä ja paljon suurempi kuin tintinpöntön.

      Karvatukkoja voi jättää pesäpuun liepeille maahan kerättäväksi, pönttöön ei tosiaan kannata mitään tunkea. Lintujen hajuaisti ei ole tavallisesti kovin kummoinen (poikkeuksia toki löytyy, kuten korppikotkat jotka haistavat raadot kilometrien päähän), vieraista hajuista nämä perustintit eivät juuri piittaa.

      Tiaiset ovat kyllä jo näihin aikoihin yleensä pönttönsä varanneet ja etelässä voi olla pesintä jo hyvällä alulla, mutta toki joku mattimyöhäinen niistäkin voi vielä uudisrakennuksiin saapua. Kirjosiepot tulee sitten vähän myöhemmin, niille ehtii vielä hyvin ripustella täksi kevääksi pönttöjä.

      Pönttö kannattaa ripustaa niin että aamuaurinko lämmittää sitä mahdollisimman varhain, mutta keskipäivän paahteelta olisi vähän suojaa. Tämä ei kuitenkaan ole mikään kriittinen tekijä jos sopiva paikka olisi muualla. Tärkeintä on että lentoaukolle pääsee esteettä eivätkä pöntöt ole liian lähellä toisiaan reviirinahinoiden välttämiseksi. Ja pöntöthän pitää puhdistaa joka kevät ennen pesintöjä ettei syöpäläiset turhaan leviä.

      Eikä kannata masentua vaikka asukkeja ei heti tulisikaan, joskus uusi pönttö kelpaa vasta seuraavana vuonna.

      • Pia

        Kiitos vastauksestasi. Tosin lähdin jo perjantaina mökille Etelä-Savoon ja pystytin pöntöt. Jo lauantaina sinitiaispariskunta sisusteli yhtä mökkiä.
        Hyvä vinkki, laitankin koirankarvoja pönttöjen lähelle, ottakoon sieltä sitten jos haluavat.
        Se telkän pönttö on valtava ja ihan rannassa. Sinne laitoin sahanpuruja ja sammalpedin, toivottavasti kelpaa. Telkkiä ei näkynyt, mutta isokoskelopariskunta uiskenteli monta kertaa pöntön ohi.
        Se puukiipijän pönttö on nyt vähän sellainen "projekti". Saa nähdä miten se onnistuu. Helpottavaa kuulla, että ne voi jättää tyhjilleenkin. Tästä kun ei ollut tarkoitus tulla stressiä, vaan pikemminkin luontonautinto.
        Tilasin alhaalta-avattavia pönttöjä, jotta syyssiivous sujuisi paremmin.
        Nyt vaan odottelemaan viikonloppua ja katsomaan josko muita asukkeja olisi ilmaantunut.
        Kiitos vielä vastauksestasi.


    • Anonyymi

      Älkää hyvät ihmiset laittako mitään tyhjään pönttöön.
      Olen tässä kaksi päivää katsonut kun sinitiainen kantaa laittamaani reilua kourallista purua pihalle.
      Kyllä linnut ovat osanneet sisustaa mökkinsä itse.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe