Olen käynyt ammattikorkean ja valmistunut tradenomiksi. Aikaisempaa opettajakokemusta ei ole, mutta nyt valmistumisen jälkeen on kuitenkin alkanut kiinnostamaan opettajan ammatti, mutta en haluaisi hakea OKLään, jollen kuitenkaan ole 100% varma asiasta. Ajattelinkin, että kuinka helposti pääsee tekemään esim. sijaisuuksia toisen asteen kouluun vaikkapa "kauppikseen"? Silloin opetuksen sisältö on periaatteessa samaa kuin mitä itse olen opiskellut... Vai tarvitaanko sijaisuuksiin aina ylemmän korkeakoulun tutkinto?
Ammattikoulun sijainen
1
1021
Vastaukset
- Hyvin satunnaisope
Sehän riippuu ihan, mitä olisit menossa opettamaan. Jonkin suppean yksittäisen, mutta ehkä vähän kyseisen alueen laajempaa muodossa tai toisessa saatua tietoa vaativan aihealueen kouluttajiksi ei välttämättä päteviä edes tuppaa löytymään jos kyse on varsinkin jostain lyhyehköstä pätkästä.
Varmaan tiedätkin tuon, mutta linkitän silti:
http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=e14cf60b-dc56-41ea-8dd5-26385520b52a
Koulujen yleinen linjaus mihin itse olen törmännyt, on että halutaan vähintään Kasvatustieteiden perusopinnot eli 25ov mutta käytäntö on tosiaan aika kirjava. Riippuu niin paljon oppilaitoksesta ja mistä opetuksesta on kyse, kuinka helposti saa päteviäkin suhteessa epäpäteviin (mutta opettamansa asian tiedot riittävästi ja todistetusti osaaviin) ym.
Vakipaikat vaativat pätevyyden, siitä alle tilannekohtaista.
Ehkä en osaa vähäisellä koulutustaustallani ja vain oman aika suppean alan kokemuksellani (ja satunnaisella kakkoshommina tehtävänä muutenkin) osaa kovin hienoin termein asiaa ilmaista mutta kaikkihan löytyy netistä aika hyvin. Ja eihän se mitään maksa jos soitat suoraan oppilaitoksiin ja kysyt heidän käytäntöjään ym. Joskus voi sijaisen tarve iskeä hyvinkin nopealla aikataululla ja soitat juuri oikeaan aikaan.. Ei mitään yleispätevää voi sanoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP on vastuunkantaja, ja siksi suosituin kansan keskuudessa
Kiusaamiseenkin SDP puuttuu heti sellaisen tultua ilmi. Esimerkiksi persut lakaisevat nämä maton alle ja pahentavat site1666414Punavihreät puolueet haluavat Suomeen satoja tuhansia kehitysmaalaisia
SDP, vihreät ja vassarit haluavat nostaa esim. pakolaiskiintiötä todella paljon. Orpon hallituksen aikana maahanmuutto755310Miksei Korhonen (pers) vastaa Kokon (sd) esittämiin kysymyksiin?
Hyviin käytöstapoihin kuuluu kysymyksiin vastaaminen, eikä alkaa syyttelemään kysymyksen esittäjää. Mikä vaivaa Korhost143715Häirintäkohun keskellä olevalta kansanedustajalta Jani Kokolta (sd) rajua tekstiä somessa.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011772322.html Ajaakohan tämä SDP:n kansanedustaja Jani Kokko oikein täysillä valoi1213345Nyt tuli Suomen somaleista todella ikävää faktaa
sillä osa somalivanhemmista lähettää lapsiaan kotimaahansa kurinpitolaitoksiin, joissa heitä pahoinpidellään. Illan MOT1722672Kähmijä puolueen kannatus romahtamassa
Erityisesti naiset ovat suuttuneet SDP:lle kertoo asiantuntijat742315Kommentti: oikeuslaitos korvattava SDP:n johdolla
Näkisin että Suomessa tuomiovalta pitäisi olla demareiden johtoportaalla. Koska porvarimedia säestettynä persujen kirku12078Persut pettävät ja valehtelevat aina
Petoksistahan jää kiinni kuten olemme persujen kannatusromahduksesta nähneet, mutta siitä huolimatta persut jatkavat val271628Sinä et halunnut sitoutua
Samalla tavalla kyin minä ja koen vihdoinkin että se on ihan ok. Sitoutuminen merkitsi meille erilaisia asioita, eikä ne191556- 981306