Ammattikoulun sijainen

ope11

Olen käynyt ammattikorkean ja valmistunut tradenomiksi. Aikaisempaa opettajakokemusta ei ole, mutta nyt valmistumisen jälkeen on kuitenkin alkanut kiinnostamaan opettajan ammatti, mutta en haluaisi hakea OKLään, jollen kuitenkaan ole 100% varma asiasta. Ajattelinkin, että kuinka helposti pääsee tekemään esim. sijaisuuksia toisen asteen kouluun vaikkapa "kauppikseen"? Silloin opetuksen sisältö on periaatteessa samaa kuin mitä itse olen opiskellut... Vai tarvitaanko sijaisuuksiin aina ylemmän korkeakoulun tutkinto?

1

995

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin satunnaisope

Sehän riippuu ihan, mitä olisit menossa opettamaan. Jonkin suppean yksittäisen, mutta ehkä vähän kyseisen alueen laajempaa muodossa tai toisessa saatua tietoa vaativan aihealueen kouluttajiksi ei välttämättä päteviä edes tuppaa löytymään jos kyse on varsinkin jostain lyhyehköstä pätkästä.

Varmaan tiedätkin tuon, mutta linkitän silti:

http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=e14cf60b-dc56-41ea-8dd5-26385520b52a

Koulujen yleinen linjaus mihin itse olen törmännyt, on että halutaan vähintään Kasvatustieteiden perusopinnot eli 25ov mutta käytäntö on tosiaan aika kirjava. Riippuu niin paljon oppilaitoksesta ja mistä opetuksesta on kyse, kuinka helposti saa päteviäkin suhteessa epäpäteviin (mutta opettamansa asian tiedot riittävästi ja todistetusti osaaviin) ym.

Vakipaikat vaativat pätevyyden, siitä alle tilannekohtaista.

Ehkä en osaa vähäisellä koulutustaustallani ja vain oman aika suppean alan kokemuksellani (ja satunnaisella kakkoshommina tehtävänä muutenkin) osaa kovin hienoin termein asiaa ilmaista mutta kaikkihan löytyy netistä aika hyvin. Ja eihän se mitään maksa jos soitat suoraan oppilaitoksiin ja kysyt heidän käytäntöjään ym. Joskus voi sijaisen tarve iskeä hyvinkin nopealla aikataululla ja soitat juuri oikeaan aikaan.. Ei mitään yleispätevää voi sanoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sannan kirja USA:n bestseller!

"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä
      Maailman menoa
      196
      11801
    2. Oikeistolainen luki Med mod att leda : en biografi

...ei tykänny Sanna Marinista
      Maailman menoa
      29
      8194
    3. Metsäalan rikolliset

Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.
      Sotkamo
      58
      6216
    4. Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"

Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..
      Maailman menoa
      171
      5146
    5. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      43
      4912
    6. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      47
      4480
    7. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      116
      4383
    8. Missä vaiheessa

Päätit luovuttaa suhteeni?
      Ikävä
      118
      3865
    9. Juuri muiston ne

Rakastuneet katseesi. Huh
      Ikävä
      81