Mersun jarrut

Mersukuski

Mulla on 2008 vuosimallin Actros puuauto. Kun ajan metsässä, niin välillä jarrut häviävät melkein kokonaan. Tilanne on pahin, kun ei ole peräkärryä. Kun on peräkärry kytketty niin silloinkin jarrut ovat välillä heikot metsässä. Maantiellä tätä ongelmaa ei ole vaan ne toimivat Mersumaisen hyvin.
Vehon ja Raskoneen asentajat ovat kytkeneet sen tietokoneeseen ja sanoneet, ettei jarruissa ole mitään vikaa.
Onko muilla kokemuksia Mersun jarruista metsässä?

17

2600

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myyjä1

      Onko sulla 2 pussinen keventäjä päällä kun auto tulee jarrutomaksi ?ja jos takapyörässä on vaan pyörintänopeusanturi niin jarrut menee hätäkäytölle.

      • metsäjulli

        KUKA PÖLJÄ NYT KEVENNIN PÄÄLLÄ AJELIS ???????


      • Desert driver
        metsäjulli kirjoitti:

        KUKA PÖLJÄ NYT KEVENNIN PÄÄLLÄ AJELIS ???????

        No vaikka sinä...


    • Artturi5

      Minulta myös mersun jarrutus meni pitkäksi. Auto on telivetoinen Artturi jossa alkuperäinen telikevennin. Mulla oli telikevennin päällä mäessä ja mäen päällä piti jarruttaa, mutta jarrut eivät jarruttaneet ja ajoin kiveä päin. Isäntä syyttää minua ja väittää, ettei auton jarruissa ole mitään vikaa kun on viimekussa katsastettu.
      Volvon telivetoisella autolla en ole huomannut eroa onko teli kevennettynä tai alhaalla, mutta Mersun jarrut jarruttaa heikommin teli kevennettynä.
      Onko muissa Mersuissa samanlaiset jarrut?

      • Volvolla pääsee

        Mersun jarrut ovat vähän heikommat kun telikevennin on kytketty mutta kevennin kytkeytyy pois jo pienellä nopeudella. Se ei haittaa, koska sen nopeuarvoa voidaan korottaa tietokoneella. Volvolla tällaisia rajoituksia ei ole.


      • telikarhustelija

        itselläni Volvon puuauto teki saman silloin kun keventimen laittoi päälle tai otti pois itse epäilin alb venttiilliä että haistelee käytettäessä jarrutehon jotenkin väärin esim kannattaa olla varovainen kun on muita tienkäyttäjiä lähellä auto ei tunne jarruja ollenkaan kun yrität pysäyttää eli anna aina rauhassa telin kerätä paineensa kun käännät mäessä tai ojan reunalla vahinko käy huomaamatta!
        Jotkut isännät ei pysty näkemään asioita muutenkun syyttelemällä vikaa ei välttämättä edes ole vaan ne vehkeet tuppaa niin pelaamaan ja se satuit olemaan nyt sinä jolle toi kävi itse tiedän että et voi tolle mitään sama kävi mulle, mutta muistetaan kummatkin ja toivottavasti moni lukija myös että meille näin ei enään käy ja muista tämä myös jos jäät kuorman kanssa mäkeen kiinni kun on rönttä päällä ja teli kireenä niin äkkiä kevennin pois ettei lähe ilman jarruja alas actrossista ei tätä ole tietääkseni, mutta volvolla on kokemusta tästäkin!


    • Vanha mersu kuski

      Tyhmä,
      kuka nyt ajaa teli kevennettynä. Tämä on vain tarkoitettu että pääsee liikkeele. Kuka tässä vaiheessa kaipaa jarruja. PÖLJÄ

      • telikarhustelija

        Kyllä kevennin on myös tarkoitettu kääntöpaikoille ketterämpään toimintaan minun ymmärtääkseni!


    • mbactros

      Toi on tuttua eli ainakin 2011 ja 2012 actrosseissa on "muistavat" jarrut, eli etupää tuntuu menevän helposti lukkoon liukkaalla, mutta kun muutamia kertoja painat hiljaisessa vauhdissa kunnolla jarrua niin sen pitäisi loppua se vähän asian vierestä sitten toi jarrujen häviäminen itse olen huomannut ton vain kuormalla ajaessa hiljaisessa vauhdissa alamäessä tuntuu että saa seisoa jarrunpäällä ja välillä se on taas tosi ärhäkkä jotkut väittää että johtuu siitä kun kärri on rumpu ja auto levyjarruilla mä uskoisin myös sen lukevan jostain syystä jarrun tehon voimakkuuden väärin kannattaa seuraavassa huollossa pyytää veholla että ne päivittää sun jarrujen arvot uusiks se vaikuttaa ainakin etupään tehoihin olennaisesti liukkaalla kääntöpaikalla etupyörän ketjutus tarve vähenee todella paljon! toivottavasti sait jotain vinkkiä!
      Niin ja muista nupilla jos joudut lastata mäessä niin käsijarruthan ei ota etupyöriin ollenkaan joten luiskahtaa helposti tukijalka alta tätä ominaisuutta ihmettelen aina actros puuautoissa järjetön ratkaisu!

    • Mersu kuski 73

      Kytke ensin kaikki lukot päälle ja sen jälkeen telikevennin niin jarrutkin toimivat hienosti. Muuten takapää ei jarruta.

    • susi

      Ilmaperäisessä teliveto Volvossa ainakin oli siten että keventimen sai päälle vasta kun oli pitkittäislukko päällä. Ei jarru ongelmia. Huonoa tosin se että teliakseli jäi omalla painollaan maahan haraamaan käännöksissä vastaan.

      Tosin onhan niitä sellaisiakin autoja joissa nämä asiat pelaa pikkusen toiseen malliin ja on erittäin hyvänä varusteena etujarru tehon puolitus.

      En tiedä nykyisistä mersuista, mutta aika ennen Actroseja mersun jarrut oli tosi surkeet tehdä kärrysovituksia.

    • Hi-way one

      6x4 Actroksessa on ABS:t vain etu ja taka-akselilla. sen takia olisi hyvä laittaa kevennin toimimaan niin että ristilukkon kytkemisen jälkeen voi vasta keventää telin. Hyvä olisi pyytää VEHOLTA ohjelmoimaan PSM:n niin että kevennin vapautuu automaattisesti tietyssä nopeudessa.

      Tästä syystä aikoinaan suomen armeijalle menneisiin Arttureihin kevennin asennettiin ensimmäiselle vetävälle akselille. voitta vaan arvata kuinka ketteräksi se tuli ;)

      • Hi-way two

        onko Aktoksessa abs:t vai etuakselilla ja takimmaisella taka-akselilla. Miten abs jarrut silloin toimivat, kun teliä kevennetään. Tyhjällä kuormalla teli melkein nousee ylös.
        Mikä on PSM kevennnin?


    • Hi-way one

      Vain etu ja taka-akselilla. PSM ei ole kevennin vaan auton parametroitava moduuli. johon voidaan ohjelmoida erillaisia toimintoja. esim: kun laitat ulosoton päälle niin työvalot syttyvät automaattisesti.

      Mersun tehdas ei asenna koskaan telin kevennintä telivetoiseen autoon tehdas varusteena. vaan kaikki keventimet on laitettu suomessa jälki käteen, edes taka-akselin ilma pussien tyhjennys venttiiliä ei saa tehdas varusteena, tästä jarru ongelmasta johtuen.

      Tämä mersun sähköohjattu jarrujärjestelmä on suurin syy kuitenkin tähän asiaan, Mutta auton jarrut on huippu luokkaa kilpailijoihin verrattuna.

      • Scania korjaaja

        Scaniassa on molemmilla taka akselilla abs tunnistimet. Kun takimmaista akselia kevennetään niin etummainen teli akseli jarruttaa enemmän kun siihen tulee enemmän painoa.
        Ei Aktroksessa voi olla vain takimmaisessa teliakselilla abs tunnistimet. Tämän kun keventää niin silloin jarrupaineet pienenee sillä akselilla ja tämä sama jarrutuspaine menee myös etummaiselle taka akselille jolloin se jarruttaisi aivan liian pienellä paineella. Ei tämä voisi toimia, eikä tämä menisi katsastuksesta läpi.
        Aktroksessa abs tunnistin on varmaan siinä etummaisessa taka aksella.


    • Hi-way one

      Sakan insinöörit on asian näin ilmoittanut syyksi siihen miksi ei saa kevennintä tehtaalta ja eivät suosittele sen asentamista jälkikäteenkään, kuin vain ensimmäiseen vetävään akseliin.

      Ymmärtääkseni tällä on haettu jarrutus vakautta autoon enemmän kun ABS:t on ääri-akseleilla. Muutoikin Mersun jarrujärjestelmä eroaa kilpailijoistaan mm: tämän patentoidun Telligent järjestelmän ansiosta.

    • hermotmenee

      Actrossin jarrut jäätyilee vetopyörissä jatkuvasti onko muilla ollut samaa ongelmaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe