kysymys lex

eronneen tuttu

Millä lesken hallintaoikeus saadaan poistetuksi, muutoin kun laittamalla lapset talon osa- omistajiksi vaikka lahjakirjalla.Onko ainoa vaihtoehto ettei omista taloa yksin. Avioehto on ja testamentti muttei ilmeisesti riitä.Tuo avioliittolaki on ihan p..stä näissä uusiosuhteissa??

6

859

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      Olla pykälä ettei leskelle jää puolison kuoltua asumisoikeutta pariskunnan yhteiseen asuntoon ja jos asunto on vain puolison nimissä ja on avioehto asunnosta niin silloin lapset perivät koko asunnon ja ei pitäisi olla leskellä asumisoikeutta mutta lakimiehet antavat hyviä neuvoja. Ykai tapa on lahjoitta ennakkoperintönä asunto jo eläessään lapsilleen ja siihen pykälä ettei leskellä ole puolison kuoltua asumisoikeytta ja niin edelleen.

      • puttesetä

        Lesken oikeus pitää pesän varoihin kuuluva koti hallinnassaan on vahva oikeus, eikä sitä voi kumota mihinkään avioehtoon liitettävällä eillispykälällä. Itse asiassa koko asialla ei ole mitään tekemistä avioehdon kanssa. Leski saa oikeuden, mikäli tällä itsellä ei ole sopivaa asuntoa kodiksi.

        Kannattaako moisen puolison kanssa avioida, jollei hänelle suo oikeutta asuntoon oman lähtönsä jälkeen. Vähän epäilyttää...


      • nasse-setä.

        Tavallista mk:n höpöä, mitä ei kannata ottaa vakavasti.


      • mk
        nasse-setä. kirjoitti:

        Tavallista mk:n höpöä, mitä ei kannata ottaa vakavasti.

        Asunnon ja siitä on avioehto niin omistaja voi myydä talon eikä tartte kysyä mittä puolisolta mutta tältä kaikelta olisi vältytty jos parinkunta olis avoliitossa niin ei avoleskella olisi mitään asumisoikeuksia ja niin edelleen. Tämä lesken oikeus asua pariskunnan asunnossa puolison kuoltua on aikä lainvoimainen etu ja se on joskus laitettu lainsäädäntöön silloin kun varsinkin naiset olivat kotirouvia. Hyvä tapa kiertää tämä on muttaa omistamastaan asunnosta vuokralle ja silloin perikunnan vakituinen asunto on se vuokra-asunto ja omistusasunnon perivät lapset omistajan kuoltua jos on lapsia.


      • €€€€
        mk kirjoitti:

        Asunnon ja siitä on avioehto niin omistaja voi myydä talon eikä tartte kysyä mittä puolisolta mutta tältä kaikelta olisi vältytty jos parinkunta olis avoliitossa niin ei avoleskella olisi mitään asumisoikeuksia ja niin edelleen. Tämä lesken oikeus asua pariskunnan asunnossa puolison kuoltua on aikä lainvoimainen etu ja se on joskus laitettu lainsäädäntöön silloin kun varsinkin naiset olivat kotirouvia. Hyvä tapa kiertää tämä on muttaa omistamastaan asunnosta vuokralle ja silloin perikunnan vakituinen asunto on se vuokra-asunto ja omistusasunnon perivät lapset omistajan kuoltua jos on lapsia.

        höpö...sulla on ihan idiootteja ajatuksia..


      • mk
        €€€€ kirjoitti:

        höpö...sulla on ihan idiootteja ajatuksia..

        Mutta se asunto missä pariskunta on kirjoilla on heidän yhteinen asunto ja jos he muuttavat vuokralle tai ostavat yhydessa asunnon ja toisen puolison omsitusasunnossa ei olla kirjoilla niin silloin lesken kun toinen kuolee on se asunto missä ollaan viimeksi yhdessä kirjoilla niin ei jää siihen toisen puolison vain omistamaan asuntoon lesken asumisoikeutta ja niin edelleen. Yleensä puolisot omistavat asunnon yhdessä niin se on ihan selvää että leski jää siihen asumaan. Itselläni isä kuili muutama vuosi sitten eikä meillä ole mitään mahdollisuutta lain puitteissa realisoida asuntoa missä äitini asuu eikä tulisi muuten mieleenkään mutta äitini ei myöskää voi myydä asuntoa ilman perikunnan suostumusta ja jos antaa suostumuksen niin silloin myös mahdollisnen peerintö pitää jakaan perinnön saajien kesken. Siinähän se huonopuoli on että kun toinen vanhemmistä kuolee niin kyllä perintövero tulee mutta ei saa mitään perintoä vielä moneen vuoteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1812
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      471
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      463
    Aihe