Millä lesken hallintaoikeus saadaan poistetuksi, muutoin kun laittamalla lapset talon osa- omistajiksi vaikka lahjakirjalla.Onko ainoa vaihtoehto ettei omista taloa yksin. Avioehto on ja testamentti muttei ilmeisesti riitä.Tuo avioliittolaki on ihan p..stä näissä uusiosuhteissa??
kysymys lex
6
859
Vastaukset
- mk
Olla pykälä ettei leskelle jää puolison kuoltua asumisoikeutta pariskunnan yhteiseen asuntoon ja jos asunto on vain puolison nimissä ja on avioehto asunnosta niin silloin lapset perivät koko asunnon ja ei pitäisi olla leskellä asumisoikeutta mutta lakimiehet antavat hyviä neuvoja. Ykai tapa on lahjoitta ennakkoperintönä asunto jo eläessään lapsilleen ja siihen pykälä ettei leskellä ole puolison kuoltua asumisoikeytta ja niin edelleen.
- puttesetä
Lesken oikeus pitää pesän varoihin kuuluva koti hallinnassaan on vahva oikeus, eikä sitä voi kumota mihinkään avioehtoon liitettävällä eillispykälällä. Itse asiassa koko asialla ei ole mitään tekemistä avioehdon kanssa. Leski saa oikeuden, mikäli tällä itsellä ei ole sopivaa asuntoa kodiksi.
Kannattaako moisen puolison kanssa avioida, jollei hänelle suo oikeutta asuntoon oman lähtönsä jälkeen. Vähän epäilyttää... - nasse-setä.
Tavallista mk:n höpöä, mitä ei kannata ottaa vakavasti.
- mk
nasse-setä. kirjoitti:
Tavallista mk:n höpöä, mitä ei kannata ottaa vakavasti.
Asunnon ja siitä on avioehto niin omistaja voi myydä talon eikä tartte kysyä mittä puolisolta mutta tältä kaikelta olisi vältytty jos parinkunta olis avoliitossa niin ei avoleskella olisi mitään asumisoikeuksia ja niin edelleen. Tämä lesken oikeus asua pariskunnan asunnossa puolison kuoltua on aikä lainvoimainen etu ja se on joskus laitettu lainsäädäntöön silloin kun varsinkin naiset olivat kotirouvia. Hyvä tapa kiertää tämä on muttaa omistamastaan asunnosta vuokralle ja silloin perikunnan vakituinen asunto on se vuokra-asunto ja omistusasunnon perivät lapset omistajan kuoltua jos on lapsia.
- €€€€
mk kirjoitti:
Asunnon ja siitä on avioehto niin omistaja voi myydä talon eikä tartte kysyä mittä puolisolta mutta tältä kaikelta olisi vältytty jos parinkunta olis avoliitossa niin ei avoleskella olisi mitään asumisoikeuksia ja niin edelleen. Tämä lesken oikeus asua pariskunnan asunnossa puolison kuoltua on aikä lainvoimainen etu ja se on joskus laitettu lainsäädäntöön silloin kun varsinkin naiset olivat kotirouvia. Hyvä tapa kiertää tämä on muttaa omistamastaan asunnosta vuokralle ja silloin perikunnan vakituinen asunto on se vuokra-asunto ja omistusasunnon perivät lapset omistajan kuoltua jos on lapsia.
höpö...sulla on ihan idiootteja ajatuksia..
- mk
€€€€ kirjoitti:
höpö...sulla on ihan idiootteja ajatuksia..
Mutta se asunto missä pariskunta on kirjoilla on heidän yhteinen asunto ja jos he muuttavat vuokralle tai ostavat yhydessa asunnon ja toisen puolison omsitusasunnossa ei olla kirjoilla niin silloin lesken kun toinen kuolee on se asunto missä ollaan viimeksi yhdessä kirjoilla niin ei jää siihen toisen puolison vain omistamaan asuntoon lesken asumisoikeutta ja niin edelleen. Yleensä puolisot omistavat asunnon yhdessä niin se on ihan selvää että leski jää siihen asumaan. Itselläni isä kuili muutama vuosi sitten eikä meillä ole mitään mahdollisuutta lain puitteissa realisoida asuntoa missä äitini asuu eikä tulisi muuten mieleenkään mutta äitini ei myöskää voi myydä asuntoa ilman perikunnan suostumusta ja jos antaa suostumuksen niin silloin myös mahdollisnen peerintö pitää jakaan perinnön saajien kesken. Siinähän se huonopuoli on että kun toinen vanhemmistä kuolee niin kyllä perintövero tulee mutta ei saa mitään perintoä vielä moneen vuoteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1251238
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89904- 90845
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede21786- 93717
Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat282712- 109636
- 32603
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.49543Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet117530