kysymys lex

eronneen tuttu

Millä lesken hallintaoikeus saadaan poistetuksi, muutoin kun laittamalla lapset talon osa- omistajiksi vaikka lahjakirjalla.Onko ainoa vaihtoehto ettei omista taloa yksin. Avioehto on ja testamentti muttei ilmeisesti riitä.Tuo avioliittolaki on ihan p..stä näissä uusiosuhteissa??

6

859

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mk

      Olla pykälä ettei leskelle jää puolison kuoltua asumisoikeutta pariskunnan yhteiseen asuntoon ja jos asunto on vain puolison nimissä ja on avioehto asunnosta niin silloin lapset perivät koko asunnon ja ei pitäisi olla leskellä asumisoikeutta mutta lakimiehet antavat hyviä neuvoja. Ykai tapa on lahjoitta ennakkoperintönä asunto jo eläessään lapsilleen ja siihen pykälä ettei leskellä ole puolison kuoltua asumisoikeytta ja niin edelleen.

      • puttesetä

        Lesken oikeus pitää pesän varoihin kuuluva koti hallinnassaan on vahva oikeus, eikä sitä voi kumota mihinkään avioehtoon liitettävällä eillispykälällä. Itse asiassa koko asialla ei ole mitään tekemistä avioehdon kanssa. Leski saa oikeuden, mikäli tällä itsellä ei ole sopivaa asuntoa kodiksi.

        Kannattaako moisen puolison kanssa avioida, jollei hänelle suo oikeutta asuntoon oman lähtönsä jälkeen. Vähän epäilyttää...


      • nasse-setä.

        Tavallista mk:n höpöä, mitä ei kannata ottaa vakavasti.


      • mk
        nasse-setä. kirjoitti:

        Tavallista mk:n höpöä, mitä ei kannata ottaa vakavasti.

        Asunnon ja siitä on avioehto niin omistaja voi myydä talon eikä tartte kysyä mittä puolisolta mutta tältä kaikelta olisi vältytty jos parinkunta olis avoliitossa niin ei avoleskella olisi mitään asumisoikeuksia ja niin edelleen. Tämä lesken oikeus asua pariskunnan asunnossa puolison kuoltua on aikä lainvoimainen etu ja se on joskus laitettu lainsäädäntöön silloin kun varsinkin naiset olivat kotirouvia. Hyvä tapa kiertää tämä on muttaa omistamastaan asunnosta vuokralle ja silloin perikunnan vakituinen asunto on se vuokra-asunto ja omistusasunnon perivät lapset omistajan kuoltua jos on lapsia.


      • €€€€
        mk kirjoitti:

        Asunnon ja siitä on avioehto niin omistaja voi myydä talon eikä tartte kysyä mittä puolisolta mutta tältä kaikelta olisi vältytty jos parinkunta olis avoliitossa niin ei avoleskella olisi mitään asumisoikeuksia ja niin edelleen. Tämä lesken oikeus asua pariskunnan asunnossa puolison kuoltua on aikä lainvoimainen etu ja se on joskus laitettu lainsäädäntöön silloin kun varsinkin naiset olivat kotirouvia. Hyvä tapa kiertää tämä on muttaa omistamastaan asunnosta vuokralle ja silloin perikunnan vakituinen asunto on se vuokra-asunto ja omistusasunnon perivät lapset omistajan kuoltua jos on lapsia.

        höpö...sulla on ihan idiootteja ajatuksia..


      • mk
        €€€€ kirjoitti:

        höpö...sulla on ihan idiootteja ajatuksia..

        Mutta se asunto missä pariskunta on kirjoilla on heidän yhteinen asunto ja jos he muuttavat vuokralle tai ostavat yhydessa asunnon ja toisen puolison omsitusasunnossa ei olla kirjoilla niin silloin lesken kun toinen kuolee on se asunto missä ollaan viimeksi yhdessä kirjoilla niin ei jää siihen toisen puolison vain omistamaan asuntoon lesken asumisoikeutta ja niin edelleen. Yleensä puolisot omistavat asunnon yhdessä niin se on ihan selvää että leski jää siihen asumaan. Itselläni isä kuili muutama vuosi sitten eikä meillä ole mitään mahdollisuutta lain puitteissa realisoida asuntoa missä äitini asuu eikä tulisi muuten mieleenkään mutta äitini ei myöskää voi myydä asuntoa ilman perikunnan suostumusta ja jos antaa suostumuksen niin silloin myös mahdollisnen peerintö pitää jakaan perinnön saajien kesken. Siinähän se huonopuoli on että kun toinen vanhemmistä kuolee niin kyllä perintövero tulee mutta ei saa mitään perintoä vielä moneen vuoteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      170
      1449
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      331
      1059
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      43
      885
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      162
      746
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      39
      739
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      690
    7. 52
      571
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      29
      567
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      116
      558
    10. Tiesitkös rakas

      Mun taivas on pilvinen ja synkkä. Päivät värittömiä ja harmaita. Missä olet, aurinkoni? 💔
      Ikävä
      44
      521
    Aihe