Kaatuminen

Loris Capirossi

Siis nyt pistää aika paljo silmää tääl keskusteluis et porukka puhuu: no jos pyörä kaatuu ni sitä ja tätä ja jos ei pysty pitää pyörää pystys ni sitä ja tätä....tulee vähä semmone olo et onks sitä pyörää oikeest nii vaikee pitää kuosis et saat kieli keskel perset ajaa sen kans mutkat ettet oo leviänä jossaki keskel keskustaa?? vai onks se just vaa se, et ku lähetää kallistaa kaarteis noit 150-400kg lelui ni ei oo kuskil enää voimii saada vehjet ylös kaarteis??? vai mikä sii o? ku sit taas sanottii et parkis kaatuu enite pyörii ni sekää ei mee millää mun jakeluu et vauhdit o tyylii sitä ettei jalkoi tarvis olla ees tapeil ja silti pyörät nuri!!!

Mikä sii o se, et ne pyörät ei pysy pystys millää!! siis iha semmone olo et joka ikine ketä kirjotellu tänne palstoil ni on JOKANE kaatunu 2-4x VÄHINTÄÄ!!!! Nyt vähä selityst ni tiiän kannattaaks ostaa ees pyörää mitä ei saa pidettyy helveti tavallakaa hallinnas/pystys (niiku koko suomi24 motoristit uskottelee kaikil, minullekki^^) vai pysytellääkö sii pyöräs vaa minkä hallittee silmät kiinni ja misä nopeuksis tahansa?! (polkupyörä)

6

736

    Vastaukset

    • Pyörän kaatumiseen vaikuttaa niin moni tekiä. Kuten, tilanne nopeus , tien kunto , pyörän paino ja painon jakautuminen. Suurin yksittäinen tekiä on myös kuskin ajokokemus.

      Ja pitää muostaa että on vain kahdenlaisia kuskeja ...

      Niitä jotka ovat kaatuneet ...

      ja niitä

      jotka tulevat kaatumaan.

      • Pyörän paino on iso tai isompi. Asfaltti on kuumaa. Iso paino-kuuma asfaltti-pieni painon jakautuma seisontatuen kautta=tuen pettäminen upottuessa asfaltin läpi. Soralla sama ilman lömpöä. Joskus jalka lipsahtaa tai pyörän jalka yllättää=nurin.( joissain se jalka nousee kun paine siihen vähenee !)
        asfaltti sora=liukas. Sama asfaltti savi= liukkaampi. Näissä kaikissa nopeus 0 tai pieni.Autoilijan yllättävä käytös= väistö ja suistuminen nutulleen.Saattaa tehdä ilkiääkin.
        Yhteistä näille kaikille on kokemattomuus, eli kerran näitä kokeilee (kaikkia tai joitain) jokainen näiden pyörien kanssa pelaava. Yleensä vauriot ovat enemmän henkisiä, mutta aineellistakin vahinkoa sattuu.
        Näinhän se kävi polkupyöränkin kanssa vaikka vanhemmat kuinka varoitteli. Selvisitkö muka itse pyörällä opettelusta ilman asfaltti-ihottumaa ?


      • Kukkakypärä kirjoitti:

        Pyörän paino on iso tai isompi. Asfaltti on kuumaa. Iso paino-kuuma asfaltti-pieni painon jakautuma seisontatuen kautta=tuen pettäminen upottuessa asfaltin läpi. Soralla sama ilman lömpöä. Joskus jalka lipsahtaa tai pyörän jalka yllättää=nurin.( joissain se jalka nousee kun paine siihen vähenee !)
        asfaltti sora=liukas. Sama asfaltti savi= liukkaampi. Näissä kaikissa nopeus 0 tai pieni.Autoilijan yllättävä käytös= väistö ja suistuminen nutulleen.Saattaa tehdä ilkiääkin.
        Yhteistä näille kaikille on kokemattomuus, eli kerran näitä kokeilee (kaikkia tai joitain) jokainen näiden pyörien kanssa pelaava. Yleensä vauriot ovat enemmän henkisiä, mutta aineellistakin vahinkoa sattuu.
        Näinhän se kävi polkupyöränkin kanssa vaikka vanhemmat kuinka varoitteli. Selvisitkö muka itse pyörällä opettelusta ilman asfaltti-ihottumaa ?

        Ei ole vahinkoa jota ei titaaninauloilla korjattaisi. Eli ei muuta kuin hanaa vaan. Täytyy vaan muistaa kaatua ens kerralla toiselle kyljelle niin saa olkapäistä symmetriset.


      • Ei oppi ojaan kaada. Kirjaimellisesti! Lukekaa ihmeessä.( Löytyy myös tekniikan maailman sivuilta.)


    • Minä en kyllä kovinkaan nopeasti löydä yhtään viestiä jossa porukka kertoisi kovasti kaatuvansa ja kokoajan!! Itse olen kaatunut yhden ja ainoan kerran ja se tapahtui vuonna 1991 ja sekin aivan kävelyvauhdista. Kerran oli läheltäpiti-tapaus kun tossunnauhat jäivät vaihdepolkimeen kiinni mutta nopea potkuliike sai nauhat aukeamaan ja ehdin laittaa jalan alle ennenkuin pyörä kaatui ja itse olisin jääny jalkani kanssa sen alle. En siis ymmärrä miksi olet saanut sellaisen käsityksen että porukka kaatuilisi kokoajan?! On totta että havereita tapahtuu päivittäin ja traagisiakin juttuja tapahtuu mutta ei minusta kaatuminen ol mikään ensimmäinen ajatus kun pyörällä liikenteeseen lähtee.

      Eiköhän se pyörä siellä mutkassakin nouse pystyyn ihan fysiikanlakien johdosta kun vaan ohjausliikkeet antavat siihen mahdollisuuden. Olisihan se kurjaa jos pyösä aina kaatuisi kyljelleen kun sillä mutkaan taittaisiQ

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Britti kehuu Suomalaista terveydenhoitoa.

      MTV HS: Brittimies virui Suomessa viisi viikkoa tajuttomana hengityskoneessa – elämästä kamppailu juuri Suomessa oli onnekas sattuma Brittiläinen toi
      Maailman menoa
      126
      7097
    2. Stefan Thermanin firmaa haetaan konkurssiin

      Tuoreita kuulumisia: https://www.seiska.fi/Uutiset/Stefan-Thermanin-firmaa-haetaan-konkurssiin/1151960
      203
      5602
    3. Maskisekoilu riittäsi jo -STM!

      STM:n maskisekoilu vain jatkuu. Mitä ihmettä onkaan tapahtunut? Onko nyt menossa jälkien peittelyvaihe ja mielipiteitten hämärtämisprojekti? LUE TÄMÄ:
      Maailman menoa
      235
      1670
    4. Ketä kaipaatte?

      Sanokaa edes kaupunki tms. jossa hän asuu.
      Ikävä
      103
      1391