Bordercollie

M.A12

Olen seurannut sivusta tyttäreni koira harrastusta ja koira kuume tekee taas tuloaan. Minulla on takana miltei kymmen vuoden koiraton aika, nyt tuntuisi että ehkä vuoden parin sisällä olisi hyvä aika ottaa taas koira. Olen aikani kuluksi selannut eri koirarotuja ja löysin Bordercollie sivut. Ihastuin heti koiran ulkonäköön ja luonne kuvaukseen. Harrastan paljon metsässä liikkumista mm. vaeltamista joten koiran tulisi olla sellainen jolla ei ole vahvaa metsästys/ajo viettiä ja joka jaksaa kävellä pisempääkin matkaa joten paimenkoira voisi olla hyvä. Minua kiinnostaisi myös ns. haku, siinä kun saa liikkua koiran kanssa metsässä. Eli mitä mieltä te olette joilla on Bordercollie, olisiko rotu sopiva minulle? Miinuksena on se, että asun kt:ssä ja koira joutuisi olemaan yksin kotona n. 5-6h päivässä.

14

2645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en suosittele

      kerrostalo ei ole sopiva paikka bclle varsinkaan noin pitkäksi aikaa. saattaa olla remppa eessää jos jätät sen tolla tavoin. ne meinaan on todella aktiivisia kavereita, että jos onnistut, et pitäisi sitä neljän seinän sisällä ja energian purkaukseksi juuri esim tuo sinun vaellus ja sen lisäksi on melkein pakko ottaa agility että se saa kovimmat paineet ulos. nuoret bct ovat niitä kovimpia energia pakkauksia. kyllä vanhoissakin on jonkin sortin energia myllerrystä mutta ne eivät ole noin vilkkaita kuin nuoret.

      • M.A12

        Olin ajatellutkin että koiran kanssa harrastettaisiin jotain palveluskoira juttua, esim. tuota hakua...agilityä en ole koskaan oikeestaan edes nähnyt kuin tv:stä joten en osaa sanoa olisiko se minun juttu. Haku taasen olisi varmasti sellainen johon tykästyisin. Mutta enenkaikkea koiran pitäisi olla sellainen jonka kanssa metsässä kulkeminen onnistuisi mahd. hyvin, eli ei kovaa metsästys tai vartiointi/suojeluviettiä. Kesäisin koiran tulee olla metsässä kiinni, hihna on kiinni minun vyötärössä joten kova veto halu ei ole hyvä juttu... Varsinkin kansallispuistoissa on koirien irallan kulkeminen ehdottomasti kielletty, eli koiran olisi hyvä olla suht tasainen. Edellinen koirani oli sekarotuinen saksanpaimen koiran ja collien sekoitus, se oli todella hyvä "metsä" koira, syksyllä marjastus aikaan pysyi lähellä ja "paimensi" laumaansa eli juoksenteli perheen jäsenten väliä tarkastamassa että kaikki olivat tallessa. Ei kiinostanut jänikset eikä vahtinut tavaroita elikä sen kanssa oli helppo liikkua ja pärjäsi hienosti muutaman tunnin yksin. Jos border on liian vilkas niin kävisiköhän lyhytkarvainen collie?? Saksanpaimenkoiraa olen myös harkinnut mutta olen ainakin siinä käsityksessä että rodulla on aikapaljon terveys-ongelmia...plus kovempi vartioimis/suojelu halu. Tuo vartioimis halu on huono juttu vaelluksilla sillä en halua että koira vahtii minun rinkkaa/telttaa tms.


      • 12+1

        ..koska koirissakin löytyy ne erilaiset yksilöt. Luulisin, että varsinkin työlinjaiset voivat hajota kerrostalossa, itsellä on kokemusta vain näyttelylinjasta. Tällä hetkellä kotona majailee 1,5-vuotias bc-uros, joka joutuu joskus olemaan 8 tuntia yksin kotona. Eipä ole vielä joutunut remonttia tekemään kerrostalossa, koira nukkuu päivät ja kun tulen kotiin, alkaa touhuaminen. Harrastuksina meillä on pk-lajit (haku, viesti, jälki) ja tottis, myös agilityä ja paimennusta kokeillaan silloin tällöin. Pitkiä hihnalenkkejä ja mahdollisuuksien mukaan myös vapaana juoksemista. Koiran hermorakenne on kunnossa, ei ole mikään adhd/ylienerginen sisällä ollessaan, ulkona saa sitten temmeltää. Ja toisinaan olen kipeänä ollessani jättänyt koiran liikunnan tosi vähäiselle, eikä koira ole siitä rikki mennyt. Lepopäivinä pureskellaan luita sisällä.

        Että kannattaa käydä tutustumassa kasvattajiin ja koiriin, hyvät kasvattajat osaavat neuvoa aloittajalle pennun, joka luonteensa puolesta hänelle sopii.


      • 12+1
        12+1 kirjoitti:

        ..koska koirissakin löytyy ne erilaiset yksilöt. Luulisin, että varsinkin työlinjaiset voivat hajota kerrostalossa, itsellä on kokemusta vain näyttelylinjasta. Tällä hetkellä kotona majailee 1,5-vuotias bc-uros, joka joutuu joskus olemaan 8 tuntia yksin kotona. Eipä ole vielä joutunut remonttia tekemään kerrostalossa, koira nukkuu päivät ja kun tulen kotiin, alkaa touhuaminen. Harrastuksina meillä on pk-lajit (haku, viesti, jälki) ja tottis, myös agilityä ja paimennusta kokeillaan silloin tällöin. Pitkiä hihnalenkkejä ja mahdollisuuksien mukaan myös vapaana juoksemista. Koiran hermorakenne on kunnossa, ei ole mikään adhd/ylienerginen sisällä ollessaan, ulkona saa sitten temmeltää. Ja toisinaan olen kipeänä ollessani jättänyt koiran liikunnan tosi vähäiselle, eikä koira ole siitä rikki mennyt. Lepopäivinä pureskellaan luita sisällä.

        Että kannattaa käydä tutustumassa kasvattajiin ja koiriin, hyvät kasvattajat osaavat neuvoa aloittajalle pennun, joka luonteensa puolesta hänelle sopii.

        niin ja kun koiran unentarve on noin 16-18 tuntia vuorokaudessa, niin aivan hyvin se siis pystyy olemaan päivät yksin :)


      • ei koiraa

        ..etteikö koira muka voisi olla YHTÄÄN yksin kotona? Eihän "aktiivisenkaan" koirarotu ole koko ajan "aktiivinen". Nyt mennään kyllä metsään näissä koira-asioissa.....koira on nostettu tämän päivän Suomessa johonkin IHME JALUSTALLE ja siitä pidetään jopa parempaa huolta kuin itsestä!!!!! Eli, mielestäni koira on koira, sitä tulee hoitaa ja siitä tulee huolehtia asianmukaisesti, mutta se ei mielestäni tarkoita sitä etteikö koiran omistaja voisi elää NORMAALIA ELÄMÄÄ, käydä töissä jne......hyvää päivää sentään :)


      • nanuuuu
        M.A12 kirjoitti:

        Olin ajatellutkin että koiran kanssa harrastettaisiin jotain palveluskoira juttua, esim. tuota hakua...agilityä en ole koskaan oikeestaan edes nähnyt kuin tv:stä joten en osaa sanoa olisiko se minun juttu. Haku taasen olisi varmasti sellainen johon tykästyisin. Mutta enenkaikkea koiran pitäisi olla sellainen jonka kanssa metsässä kulkeminen onnistuisi mahd. hyvin, eli ei kovaa metsästys tai vartiointi/suojeluviettiä. Kesäisin koiran tulee olla metsässä kiinni, hihna on kiinni minun vyötärössä joten kova veto halu ei ole hyvä juttu... Varsinkin kansallispuistoissa on koirien irallan kulkeminen ehdottomasti kielletty, eli koiran olisi hyvä olla suht tasainen. Edellinen koirani oli sekarotuinen saksanpaimen koiran ja collien sekoitus, se oli todella hyvä "metsä" koira, syksyllä marjastus aikaan pysyi lähellä ja "paimensi" laumaansa eli juoksenteli perheen jäsenten väliä tarkastamassa että kaikki olivat tallessa. Ei kiinostanut jänikset eikä vahtinut tavaroita elikä sen kanssa oli helppo liikkua ja pärjäsi hienosti muutaman tunnin yksin. Jos border on liian vilkas niin kävisiköhän lyhytkarvainen collie?? Saksanpaimenkoiraa olen myös harkinnut mutta olen ainakin siinä käsityksessä että rodulla on aikapaljon terveys-ongelmia...plus kovempi vartioimis/suojelu halu. Tuo vartioimis halu on huono juttu vaelluksilla sillä en halua että koira vahtii minun rinkkaa/telttaa tms.

        Tuosta hihnassa vetämisestä. Se on toki koulutuskysymys mutta luonnostaan aika monella bortsulla taitaa olla vetohaluja kun ei malttais oottaa ja mitä kovempi vauhti sitä kivempaa. Meillä asuu ainakin raketti, mutta ei se yksinolosta hajoa, kunhan sitten iltaisin tehdään jotain. Vartioimishaluja ei meidän koiralla ole.

        Jos päädyt bortsuun, otathan sen kasvattajalta, joka tekee pentueen vanhemmille terveystutkimukset ja silmäpeilaa pennut ym, ettei tämä rotu ole tulevaisuudessa samassa jamassa kuin moni muu: paljon sairaita koiria.


      • bortsukkeliini

        Miten niin vilkasta koiraa ei kannata ottaa sen enempää kerroatalon neljän seinän sisälle kuin omakotitalon neljän seinän sisälle ? Koiran kanssa on lähdettävä ulkoilemaan, harrastelemaan ja liikkumaan: yhtä lailla omakoti- kuin kerrostalosta. Koiralle ei riitä, että se pääsee koko päiväksi vain ulos yksikseen, eikä sillä siellä sen enempää tekemistä ole kuin neljän seinään sisällä, jos joku ei ole siellä sen seurana.

        Meillä on bordercollie kerrostalossa, eikä mitään ongelmia ole tullut vastaan, koska koiramme saa poikkeuksellisen paljon liikuntaa, aktivointia ja ulkoilua.


    • Bordsun omistaja

      Yksinoloaika ei ole ongelma jos koira on saanut monen tunnin lenkin sitä ennen ja on esim. joku ydinluu, vettä ja Kongi, tai joku muu älylelu. ( esim nina otossonin lelut )
      Kuinkahan kauan ajattelit lenkittää koiraa päivässä?
      Jos kuitenkin otat bordercollien niin kannattaa pitää vapaana mahdollisimman paljon.
      Ja koulutus ihan pienestä alkaen, varsinkin luoksetulo, koska siinä on aika paljon ongelmia...

      Ja muista että joudut lenkittämään saman määrän vaikka sataisi, paistaisi tai olisit kipeä.
      Ja jos läheltäsi löytyy koirapäiväkoti tai vapaaehtoisia lenkittelijitä, suosittelisin niitä, sillä koira voisi päivät olla siellä päiväkodissa, ja jos on kiireitä, tai muuten vain lisäksi, voisi olla toinen auttamassa lenkeissä.
      Ainakin saisi enemmän liikuntaa kun on kaksi liikuttajaa !

      Mutta siis, kuinka pitkiä, missä, monta kertaa päivässä, ja kuinka pitkiä ajallisesti lenkit tulisivat AINA olemaan ?

      • liikkuvalle ?

        Onko dc vain "työttömille" :) tai mikä tuon liikunta määrä päivässä on teillä joilla on jo kyseinen rotu ??


      • 2+28
        liikkuvalle ? kirjoitti:

        Onko dc vain "työttömille" :) tai mikä tuon liikunta määrä päivässä on teillä joilla on jo kyseinen rotu ??

        Liikuntamäärä ei ole ratkaisevin tekijä vaan muun "henkisen" aktivoinnin määrä. Meillä bortsu väsyy haku tai agilitytreeneistä (jossa oma suorittaminen ei kestä ainakaan puolta tuntia pidempään) enemmän kuin tunnin, parin lenkistä. Ja pelkän lenkin jälkeen ei ole oikeasti väsynyt vaan valmis toimintaan jos sitä tarjotaan ... =) I love my bc!


      • 2+17
        liikkuvalle ? kirjoitti:

        Onko dc vain "työttömille" :) tai mikä tuon liikunta määrä päivässä on teillä joilla on jo kyseinen rotu ??

        ja vielä, meillä lenkkeillään pidempi lenkki noin tunnin päivässä (koira vapaana!) ja kaksi lyhempää lenkkiä. Silloin jos on muita treenejä tai aktivointia on lenkkeilyn määrä pienempi ja jos taas ei tehdä muuta niin lenkkeillään enemmän. Sillä on myös merkitystä voiko koiraa pitää lenkillä vapaana, koska energiaa kuluu enemmän ja bortsut yleensä rakastavat juoksemista.


      • lenkkkeilijä
        2+17 kirjoitti:

        ja vielä, meillä lenkkeillään pidempi lenkki noin tunnin päivässä (koira vapaana!) ja kaksi lyhempää lenkkiä. Silloin jos on muita treenejä tai aktivointia on lenkkeilyn määrä pienempi ja jos taas ei tehdä muuta niin lenkkeillään enemmän. Sillä on myös merkitystä voiko koiraa pitää lenkillä vapaana, koska energiaa kuluu enemmän ja bortsut yleensä rakastavat juoksemista.

        Eli todellakin vastauksena yleisesti ihan tähän keskusteluun: lenkkeily ei ole varsinaista aktivointia vaan siinä kasvaa koiran ja omistajan kunto! Jos koiran haluaa väsyttää sen pitää päästä ajattelemaan pääkopalla :)


      • ei ehkä bortsua

        Meitä on yhteensä kolme aikuista lenkittämässä ja viihdyttämässä bortsupoikaa - eikä se tunnu riittävän

        Jos ei ole lammastilallinen tai henkilö jolla ei ole muuta elämää kuin koiraharrastus (ja mahdollinen työ) niin bortsua EI kannata ottaa - etenkään kerrostaloon. Ok-talo iso piha toinen bortsu tai joku sopiva leikkikaveri voi ehkä juuri ja juuri riittää korvaamaan lampaat / hampaat irvessä ja veren maku suussa harrastamisen.

        Ota hyvä ihminen joku muu rotu kuin bcollie, toivoo nimimerkki 'jälkiviisaus on paras viisaus'

        P.S. Mutta on se niin ihana ja älykäs


    • tervuerenin eukko

      Yhtä lailla omakotitalojen koirat tarvitsevat ulkoilua, liikuntaa ja aktivointia kuin kerrostalojen. Koiran olot omakotitalon seinien sisällä eivät kuinkaan eroa kerrostaloasunnon seinien sisällä olemisesta. Itselläni tosin ei ole bordercollieta, enkä asu kerrostalossa, vaan minä asun myös omakotitalossa ja koirani on rodultaan belgianpaimenkoira tervueren. Koiran on opittava noudattamaan omistajan päättämiä rutiineita, jotta sen se osaa käyttäytyä sosiaalisesti muuallakin kuin kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe