Onko ketään muita surkimuksia, jotka joutuvat menemään talouskouluun kun eivät muualle päässeet? Itselläni kävi juuri näin ja pettymys on nyt suuri. Hävettää.
Talouskoulu
18
1457
Vastaukset
- nankka
Kyllä! Täällä yksi sellainen... Missä päin Suomea käyt talouskoulun?
- lsr
Joudun menemään Turkuun.
- Tyhmyri....
Mitä tarkoittaa tuo talouskoulu, niitä keittiöjuttujako??
- lsr
No se on täysin jonninjoutava "koulutus" tai kurssi, jossa ainoastaan joku uusavuton liisa tai lasse voi oppia mitään.
- sssssssssss
Uskon kyllä että harmittaa ja nolottaa, jos kaverit on menossa lukioon ja amikseen. Mutta talouskoulu ei missään nimessä ole turha. Joku sanoi että kuka tahansa uusavuton liisa tai lasse voi oppia ne missä vaan. Mutta kun ei opi. Lähihoitajakoulutuksessa on aivan riittävän paljon tyyppejä joilla ei ole ruuan laitosta tai siivouksesta mitään hajua.
Talouskoulun opinnoilla on opintosuoritushyötyä ainakin joillakin catering-, sos.terv. aloijen tutkinnoissa. Eli saa hyvksi luvun jos menee näille aloille myöhemmin. Samoin talouskoulun yleisaineista.- lsr
Hmm no joo, mutta jos on jo käynyt lukion ja tarkoituksena oli päästä ammattikorkeaan tai yliopistoon :D Sitten se kyllä on noloa.
"Joku sanoi että kuka tahansa uusavuton liisa tai lasse voi oppia ne missä vaan. Mutta kun ei opi."
Lukisit kunnolla, sanoin että talouskoulussa ainoastaan uusavuttomat voivat oppia jotain. Varmasti heille talouskoulu on hyvä. Ehkä myös nuoremmille, jotka eivät ole vielä muuttaneet asumaan itsekseen, mutta jos olet jo parikymppinen omassa kämpässä asuva siivoustöitä ja ruuanlaittoa jo pitkään tehnyt, en voi kuvitella mitä voisi hyötyä talouskoulusta. Lähihoitajaksi en menisi kirveelläkään eikä siivousala kiinnosta. - nankka
lsr kirjoitti:
Hmm no joo, mutta jos on jo käynyt lukion ja tarkoituksena oli päästä ammattikorkeaan tai yliopistoon :D Sitten se kyllä on noloa.
"Joku sanoi että kuka tahansa uusavuton liisa tai lasse voi oppia ne missä vaan. Mutta kun ei opi."
Lukisit kunnolla, sanoin että talouskoulussa ainoastaan uusavuttomat voivat oppia jotain. Varmasti heille talouskoulu on hyvä. Ehkä myös nuoremmille, jotka eivät ole vielä muuttaneet asumaan itsekseen, mutta jos olet jo parikymppinen omassa kämpässä asuva siivoustöitä ja ruuanlaittoa jo pitkään tehnyt, en voi kuvitella mitä voisi hyötyä talouskoulusta. Lähihoitajaksi en menisi kirveelläkään eikä siivousala kiinnosta.Kannattaako sun Isr mennä sinne ollenkaan, jos olet valmiiksi tuollaisella asenteella? Kyllä muakin vituttaa se etten päässyt mihin halusin opiskelee, mutta odotan silti kuitenkin talouskoulua enkä koe olevani epäonnistunut ihminen sen vuoksi että olen sinne menossa. Just tuo mua huolettaa, että siellä on tollasia elämäänsä kyrpiintyineitä kanssaopiskelijoita jotka pilaa muidenkin opiskeluhalut.
Uskon sitä paitsi, että talouskoulussa käydään "syventäviä" juttuja siivouksesta ym. Jokainen osaa pyyhkiä pölyt ja imuroida, mutta talouskoulusta saa varmasti sellaisia hyviä käytännön vinkkejä, joita ei ole tullut ajatelleeksikaan. Ja tehdäänhän siellä toki muutakin kuin siivotaan ja kokataan, nimittäin käydään läpi sisustusjuttuja ja ommellaan. - lsr
nankka kirjoitti:
Kannattaako sun Isr mennä sinne ollenkaan, jos olet valmiiksi tuollaisella asenteella? Kyllä muakin vituttaa se etten päässyt mihin halusin opiskelee, mutta odotan silti kuitenkin talouskoulua enkä koe olevani epäonnistunut ihminen sen vuoksi että olen sinne menossa. Just tuo mua huolettaa, että siellä on tollasia elämäänsä kyrpiintyineitä kanssaopiskelijoita jotka pilaa muidenkin opiskeluhalut.
Uskon sitä paitsi, että talouskoulussa käydään "syventäviä" juttuja siivouksesta ym. Jokainen osaa pyyhkiä pölyt ja imuroida, mutta talouskoulusta saa varmasti sellaisia hyviä käytännön vinkkejä, joita ei ole tullut ajatelleeksikaan. Ja tehdäänhän siellä toki muutakin kuin siivotaan ja kokataan, nimittäin käydään läpi sisustusjuttuja ja ommellaan.No toivotaan ettei minun tarvitse mennä talouskouluun. :) Maanantaina saan tietää.
- lsr
lsr kirjoitti:
No toivotaan ettei minun tarvitse mennä talouskouluun. :) Maanantaina saan tietää.
Ilmeisesti minun on nyt pakko mennä talouskouluun, koska en muualtakaan voi saada rahaa.
- Talouskoulun käynyt
Heippa!
Kerronpa jotain itsestäni. Olen käynyt peruskoulun ja lukion ihan hyvillä arvosanoilla. En kuitenkaan päässyt yliopistoon johon halusin, joten päätin hakea talouskouluun. Se oli kaikista paras ja hauskin aika elämässäni :D Oikeasti! Luokallani oli n. 13 henkilöä. Ystävysyimme nopeasti, ja "opiskelimme" teekupposten äärellä, tai he opiskelivat, jotka jaksoivat kouluun tulla. Söimme tunneille omatekemiä pullia, ja kokeet olivat läpihuutojuttuja. Minä opin talouskoulussa paljon asioita, vaikka olin asunut yli vuoden jo omillani. Pidä hauskaa, ja nauti elämästä :) Ei talouskoulu ole nolo, ellet itse rupea tekemään asiasta sellaista!- Talouskoulun käynyt
Lisään vielä, että ikähaarukka oli 16-25v.
- hhhhhhhhhh
Pääsitkö myöhemmin yliopistoon?
- soso....
tuli mieleen tämän ketjun kirjoituksista. Koska aloittaja on kovin haluton menemään talouskouluun, lieneekö sinne pakko mennä? Mutta varsinainen poinnti oli, että mitä haittaa talouskoulun käynnistä olisi? Tai muillekin nuorille, mitä haittaa on siitä että hetken aikaa opiskelee jotain, mikä ei ole kinnostuksessa nro !.? Jollei saa töitäkään? Asiallisesta opiskelusta ei ole koskaan haittaa...
- inyourfacemofo!
Joidenkin voi olla pakko mennä esim. talouskouluun jos muuten ei ole mahdollisuutta saada rahaa mistään. Opintotuki kuitenkin kattaa monet laskut ja maksut. Hienoa, että joku on niin etuoikeutetussa asemassa ettei ole pakko mennä kouluun tukien vuoksi... =) Miksei saisi opiskella vain sitä mikä kiinnostaa? Miksi jotkut ovat oikeutettuja opiskelemaan alaa, mitä haluavat ja toiset taas eivät? En btw tiedä onko talouskoulussa opiskelu mitenkään "asiallista", jos kerta siellä vaan juodaan teetä ja syödään pullia. :p
- ..........
Ehkä kannattaa yrittää pientä asennemuutosta, jos olet menossa talouskouluun. Jos se todellakin tuntuu noin kauhealta ja halveksut sitä ja sen käyneitä niin paljon, niin olisikohan kuitenkin viisaampaa harkita jotain muuta? Ei ole kivaa kanssaopiskelijoillekaan, jos jotkut luokasta vain marisevat koko ajan, ovat ylimielisiä ja halveksivat toisia. Jos talouskouluun meneminen tuntuu oikeasti noin kauhealta, niin mikä estää hakemasta töitä? Ihmetyttää, miksi edes hait sinne, jos pidät sitä niin turhana ja jonninjoutavana. Sitä paitsi 20-vuotias on nuori vielä ja vaikka olisikin asunut jo yksin ja siivonnut ja laittanut ruokaa, niin ei sitä nyt sentään ylimieliseksi kannata ryhtyä. Aina oppii uutta.
Uskon kyllä vahvasti, että jos vain teet pienen asennemuutoksen ja hellität ennakkoluulojesi kanssa, niin siitä tulee sinulle mukava koulu. Talouskoulu kuitenkin on varmasti rento paikka eikä mitään hiki hatussa puurtamista, että kyllä sen puoli vuotta kestää. Samalla saat uusia kavereita ja kyllä todellakin, opit jotain uutta taloudesta, vaikka nuorena helposti kuvitellaan olevansa kaikkivoipia ja osaavansa kaiken. Ja jos tänä vuonna vaikkapa pääsykokeet eivät menneet nappiin, niin talouskoulun jälkeenhän on koko kevät aikaa valmistua uusiin kokeisiin.- talouskoulun...
Minäkin kävin talouskoulun viime keväänä, lukion jälkeen kun en päässyt minnekkään kouluun enkä töitä saanut. Aluksi kyllä vähän hävetti, mutta sitten ajattelin että mitä sitten. Se on parempi kuin ei mitään! Lisäksi saat 3 lispistettä seuraavassa haussa kun haet kouluihin. Sitä paitsi oli ihan mukavaa tehdä itse ruokia ja syödä niitä sitten. Kyllä minä ainakin opin siellä uusia kikkoja ruuanlaittoon. Hukkaan koulu ei ainakaan mene. Lisäksi voit suorittaa hygienia ja anniskelupassin. Kannattaa koulussa olla ainakin siihen asti että löysät jotain muuta, aika käy pitkäksi kotona istuessa. nimimerkillä kokemusta on :D
- lsr
No minun on tässä vaiheessa enää vähän huono keksiä mitään muuta, kun on muutto edessä kokonaan vieraalle paikkakunnalle. Töiden saamisen varaan en laskisi tässä tilanteessa. Vaikea saada mistään muualta rahaa ellen mene tuonne kouluun. Pikkuhiljaa olen koittanut hyväksyä ajatusta talouskoulusta, mutta vieläkin se hävettää kun muut tuttavat porhaltavat ammattikorkeisiin ja yliopistoihin. Hain tuonne kouluun lähinnä hätävarana ja osittain myös vitsinä, koska en oikeasti uskonut joutuvani tähän tilanteeseen. Harmi vain kun ensisijaisiin hakutoiveisiin otetaan aina vain 10-20 henkilöä sisään monien satojen joukosta. Taaskaan ei ollut minun vuoroni saavuttaa unelmieni koulupaikkaa. Töiden hakemisesta sen verran, että en todellakaan usko saavani töitä vieraasta kaupungista kovin nopeasti, kun suhteita ei ole. Enhän kotikaupungistakaan ole niitä saanut.
Uusia kavereita en usko saavani, kun en niitä edellisessäkään koulussa saanut. Jos koulussa on pelkkiä tyttöjä, niin ne yleensä tuppaavat muodostaa omia kuppikuntiaan. Niin valitettavaa kuin se onkin. :( Ainoana positiivisena asiana tuossa koulussa näen hygienia- ja anniskelupassin suorittamisen, koska niistä on aina hyötyä.
Juu asenteessani on vikaa, mutta ei todellakaan syyttä. Elämä on heitellyt viime vuosina niin rankasti, että en pidä minään ihmeenä miten kyyniseksi tässä olen muuttunut. En oikeastaan odota elämältä enää yhtään mitään muuta kuin paskaa niskaan.
Saako muuten puolivuotisesta talouskoulusta edes mitään opintotukia? Minkäpituisia päiviä talouskoulussa yleensä on? Luin jostain papereista, että koulu vaatisi myös olemaan iltaisin koulussa ja välillä vknloppuisinkin. - ............
lsr kirjoitti:
No minun on tässä vaiheessa enää vähän huono keksiä mitään muuta, kun on muutto edessä kokonaan vieraalle paikkakunnalle. Töiden saamisen varaan en laskisi tässä tilanteessa. Vaikea saada mistään muualta rahaa ellen mene tuonne kouluun. Pikkuhiljaa olen koittanut hyväksyä ajatusta talouskoulusta, mutta vieläkin se hävettää kun muut tuttavat porhaltavat ammattikorkeisiin ja yliopistoihin. Hain tuonne kouluun lähinnä hätävarana ja osittain myös vitsinä, koska en oikeasti uskonut joutuvani tähän tilanteeseen. Harmi vain kun ensisijaisiin hakutoiveisiin otetaan aina vain 10-20 henkilöä sisään monien satojen joukosta. Taaskaan ei ollut minun vuoroni saavuttaa unelmieni koulupaikkaa. Töiden hakemisesta sen verran, että en todellakaan usko saavani töitä vieraasta kaupungista kovin nopeasti, kun suhteita ei ole. Enhän kotikaupungistakaan ole niitä saanut.
Uusia kavereita en usko saavani, kun en niitä edellisessäkään koulussa saanut. Jos koulussa on pelkkiä tyttöjä, niin ne yleensä tuppaavat muodostaa omia kuppikuntiaan. Niin valitettavaa kuin se onkin. :( Ainoana positiivisena asiana tuossa koulussa näen hygienia- ja anniskelupassin suorittamisen, koska niistä on aina hyötyä.
Juu asenteessani on vikaa, mutta ei todellakaan syyttä. Elämä on heitellyt viime vuosina niin rankasti, että en pidä minään ihmeenä miten kyyniseksi tässä olen muuttunut. En oikeastaan odota elämältä enää yhtään mitään muuta kuin paskaa niskaan.
Saako muuten puolivuotisesta talouskoulusta edes mitään opintotukia? Minkäpituisia päiviä talouskoulussa yleensä on? Luin jostain papereista, että koulu vaatisi myös olemaan iltaisin koulussa ja välillä vknloppuisinkin.Kannattaa mennä sinne talouskouluun. Siitä saa opintotukeakin. Ja tuossahan keksit heti itsekin hyviä puolia: saat hygienia- ja anniskelupassit.
Ei siitä kannata murehtia, että kaikki muut ovat jo korkeakouluissa. Monille aloille on niin paljon hakijoita, että voi mennä montakin vuotta ennen kuin itsellä tärppää. Tunnen monia, joille on käynyt näin. Koskaan ei kannata luopua toivostaan. Pahinta on lopettaa hakeminen kokonaan, koska sitten ei ainakaan pääse. Helposti ajattelee, että kaikki muut ovat päässeet opiskelemaan, mutta uskon vahvasti ja tiedän, että todella moni on samassa tilanteessa.
Itse valmistuin lukiosta vuonna 2005 enkä ole vieläkään päässyt korkeakouluun. Tosin en ole joka vuosi edes hakenut, mutta olen tässä välissä käynyt ammattikoulun ja ollut töissäkin. Ammattini liittyy aika läheisesti tähän haaveilemaani yliopistoalaan, ja vaikka siitä ei hakiessa saakaan mitään lisäpisteitä, niin itselleni olen kokenut tästä olevan hyötyä.
Voithan myös ajatella niin, että sitten keväällä (tai milloin aloitat pääsykokeisiin lukemisen esimerkiksi) on helpompi aloittaa pääsykokeisiinkin valmistautuminen, kun on muutenkin ollut syksyn jo koulussa. Pysyy opiskelun maussa mukana eikä pääse laiskistumaan kotona. Minulla ainakin on kokemusta siitä, että kun tarpeeksi kauan on vain kotona, koulukirjoihin tarttuminen voi olla vaikeaa.
Ja olen vahvasti sitä mieltä, että talouskoulusta ei ole mitään haittaakaan. Vaikka osaisi jo laittaa ruokaa ja siivota, aina on mahdollista oppia lisää. Ja oppia samalla ravitsemuksesta, erityisruokavalioista, terveellisestä ja taloudellisesta ruoanlaitosta sekä yleisesti kodinhoidosta. Näistä hyötyy jokainen. Ja lisäksi on vapaasti valittavia opintoja, joista voi valita oman kiinnostuksensa mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1492149
- 1211455
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v3351248Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1401190Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni651165IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk31161- 1411149
- 491099
Mene perheinesi arkkiin - kasteelle !
Juutalaiset oli hyvin lapsirakkaita, mitään ehkäisyä ei käytetty. Perheissä oli paljon lapsia. Viiden koko perheen kast470967Milloin bikineistä
Tuli juhla tai esiintymis asu? Pikkasen harkintaa vois käyttää. Bikinit kuuluvat uimarannalle. No, mitä maailman tähdet98965