kuukautiset

tyttö syntynyt1994

Milloin kuukautiset alkaa

24

2502

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • f

      Yleensä ennen kuin täyttää 17v. Jos ei ala itsekseen, niin sitten lääkäriin.

    • Drazir

      Viimeistään sitten, kun tulet teini- ikään. Eli joskus siinä 10- 12- vuotiaana, ellei sitten kehityksessäsi ole jotakin vikaa( ei miilään pahalla)

      • LAihuliini :D

        Mä olen nyt 13 vuotta, eikä ole alkanut vielä. Monta vuotta olet? Ne alkaa yleensä siinä 47kg painossa. Mutta ite oon n. 10kg laihempi et ei varma ala ainakaa vähään aikaan. Silleen 8-15 v saattaapi alkaa.
        Kato wikipediasta ja kaikilta Always/libressen tai vuokkosten netti sivuilta. :)


      • \nksu
        LAihuliini :D kirjoitti:

        Mä olen nyt 13 vuotta, eikä ole alkanut vielä. Monta vuotta olet? Ne alkaa yleensä siinä 47kg painossa. Mutta ite oon n. 10kg laihempi et ei varma ala ainakaa vähään aikaan. Silleen 8-15 v saattaapi alkaa.
        Kato wikipediasta ja kaikilta Always/libressen tai vuokkosten netti sivuilta. :)

        Mulla alkoi menkat 10v. nyt olen 13v.

        Mulla on ollut nyt menkat ihan päin persettä ne tulee 2v vä,ein ja päivät vaihtelevat usein milloin ne alkaa ja kyse on 15 päivän haitarilla. ?? Mitä tehdä Lääkäriin ??


      • jokuuuu
        LAihuliini :D kirjoitti:

        Mä olen nyt 13 vuotta, eikä ole alkanut vielä. Monta vuotta olet? Ne alkaa yleensä siinä 47kg painossa. Mutta ite oon n. 10kg laihempi et ei varma ala ainakaa vähään aikaan. Silleen 8-15 v saattaapi alkaa.
        Kato wikipediasta ja kaikilta Always/libressen tai vuokkosten netti sivuilta. :)

        Kuukautiset alkavat keskimäärin 12-13 vuotiaana, mutta voivat alkaa paljon nuorempana ja vanhempanakin. Normaali alkamis aika on 10-16 vuotiaana. Kuukautiset alkavat yleensä kun painaa 47 kg, mutta itse painoin vain jotain 40 kg silloin. Ja silloin olin 13 vuotias.


      • LAihuliihi D:
        jokuuuu kirjoitti:

        Kuukautiset alkavat keskimäärin 12-13 vuotiaana, mutta voivat alkaa paljon nuorempana ja vanhempanakin. Normaali alkamis aika on 10-16 vuotiaana. Kuukautiset alkavat yleensä kun painaa 47 kg, mutta itse painoin vain jotain 40 kg silloin. Ja silloin olin 13 vuotias.

        mun lihottaa, että menkat alkaisi? se oon vaikeet. En yleensäkkään ju maitoa muutakuin vähintään 2 mukillista päivässä. Silleen kaakaona. Pelkkää maitoa en juo sillä se on "pahaa" Jos lihon 40. kiloon , Niin ns. saanko menkat vai kuinka??


      • Mukalainen.
        LAihuliihi D: kirjoitti:

        mun lihottaa, että menkat alkaisi? se oon vaikeet. En yleensäkkään ju maitoa muutakuin vähintään 2 mukillista päivässä. Silleen kaakaona. Pelkkää maitoa en juo sillä se on "pahaa" Jos lihon 40. kiloon , Niin ns. saanko menkat vai kuinka??

        Eikö ihmiset osaa vastata?? Mäkin tarviin tietoa. Kannattaako käyttää pikkuhousun suojia, jos välillä tulee pissaa ja valkovuotoa pikkareihin??


      • neiti-25
        LAihuliihi D: kirjoitti:

        mun lihottaa, että menkat alkaisi? se oon vaikeet. En yleensäkkään ju maitoa muutakuin vähintään 2 mukillista päivässä. Silleen kaakaona. Pelkkää maitoa en juo sillä se on "pahaa" Jos lihon 40. kiloon , Niin ns. saanko menkat vai kuinka??

        Kuukautiset johtuvat hormoneista. Hormonit taas ovat enimmäkseen rasvaa. Keho siis tarvitsee rasvaa, jotta se toimii oikein. Ei ole mitään tiettyä kilomäärää (esim. 47kg), mitä pitää painaa, jotta kuukautiset alkavat, vaan jokaisessa yksittäisessä kehossa on oltava tarpeeksi rasvaa, jotta hormonitoiminta käynnistyy. Tietysti paino ja rasvan määrä kulkevat hyvin pitkälti käsi kädessä, mutta esimerkiksi kahden 40-kiloisen kehossa voi olla hyvin eri määrä rasvaa, jolloin toisella voi kuukautiset alkaa ja toisella ei.


      • neiti-25
        Mukalainen. kirjoitti:

        Eikö ihmiset osaa vastata?? Mäkin tarviin tietoa. Kannattaako käyttää pikkuhousun suojia, jos välillä tulee pissaa ja valkovuotoa pikkareihin??

        Kannattaa käyttää pikkuhousunsuojaa. Virtsankarkailu tosin kannattaa käydä tutkituttamassa, jos sitä sattuu useamminkin.


      • Laihuliini :)
        neiti-25 kirjoitti:

        Kuukautiset johtuvat hormoneista. Hormonit taas ovat enimmäkseen rasvaa. Keho siis tarvitsee rasvaa, jotta se toimii oikein. Ei ole mitään tiettyä kilomäärää (esim. 47kg), mitä pitää painaa, jotta kuukautiset alkavat, vaan jokaisessa yksittäisessä kehossa on oltava tarpeeksi rasvaa, jotta hormonitoiminta käynnistyy. Tietysti paino ja rasvan määrä kulkevat hyvin pitkälti käsi kädessä, mutta esimerkiksi kahden 40-kiloisen kehossa voi olla hyvin eri määrä rasvaa, jolloin toisella voi kuukautiset alkaa ja toisella ei.

        Miten saa rasvaa? -


      • Muukalainen kiittää
        Laihuliini :) kirjoitti:

        Miten saa rasvaa? -

        Mistä saa pikkuhousun suojia? Voiko niitä tilata netistä ilmaiseksi, vai pitääkö ostaa kokonainen pakkaus??


      • neiti-25
        Muukalainen kiittää kirjoitti:

        Mistä saa pikkuhousun suojia? Voiko niitä tilata netistä ilmaiseksi, vai pitääkö ostaa kokonainen pakkaus??

        Kaupastahan niitä saa. Siellä ovat samalla hyllyllä kuin terveyssiteet ja tamponit. Ei ne niin hirveästi maksa. Jos tahdot kokeilla vaan yhtä, niin ainahan voit pihistää äidiltä tai kyläillessä joltakin yhden.


      • neiti-25
        Laihuliini :) kirjoitti:

        Miten saa rasvaa? -

        Rasvaahan saa vaikka mistä, eikä sen tarvitse tarkoittaa sitä, että joka päivä on vedettävä pizzaa ja hampurilaisia ja muuta epäterveellistä ruokaa. Sitä kun syö ihan normaalisti, niin ajan kanssa painoakin tulee lisää ihan luonnostaan. Kiirehän tosiaan ei ole, koska yleensä kuukautiset alkavat joka tapauksessa ennen 17. ikävuotta. Painoa ehtii siihen mennessä ihmisellä yleensä kertyä tarpeeksi ja hormonitoiminta käynnistyy.


      • Nokia 5228-kysely :)
        neiti-25 kirjoitti:

        Kannattaa käyttää pikkuhousunsuojaa. Virtsankarkailu tosin kannattaa käydä tutkituttamassa, jos sitä sattuu useamminkin.

        Kuinka usein päivässä terveys-, pikkuhousun .. Suoja/side pitää vaihtaa?? Miten ne asetetaan pikksreihin?? Laitetaanko ne siihen keskelle? Vaii?? Kiitoss..


      • neiti-25
        Nokia 5228-kysely :) kirjoitti:

        Kuinka usein päivässä terveys-, pikkuhousun .. Suoja/side pitää vaihtaa?? Miten ne asetetaan pikksreihin?? Laitetaanko ne siihen keskelle? Vaii?? Kiitoss..

        Oli mikä suoja tahansa, niin se on syytä vaihtaa muutaman tunnin välein. Yleensä suositellaan, että tuollainen 3-4 tuntia pidettäisiin yhtä suojaa ja sitten vaihto. Vaikka siteeseen ei olisi juuri mitään tullutkaan, niin kannattaa se silti vaihtaa uuteen. Se on oiva kasvualusta bakteereille, mikä voi aiheuttaa alapäässä sitä monenlaista oireilua. Yön ajan voit kuitenkin olla samalla siteellä/pikkuhousunsuojalla, jos vuoto vaan ei ole liian runsasta suojan imukykyyn nähden eli jos ei ole vaaraa, että tulee ohivuotoa tai side täyttyy yön aikana liikaa, niin hyvin voi nukkua koko yön rauhassa ja vaihtaa siteen sitten aamulla.

        Siteestä tai pikkuhousunsuojasta otetaan ensin pois liimapintaa suojaava paperi ja sitten se laitetaan haarakiilan kohdalle kiinni. Joissakin siteissä on siivekkeet, jotka sitten taivutetaan pikkuhousujen ulkopuolelle ja pistetään sinne kiinni. Ne auttavat sidettä pysymään paremmin paikallaan. Se oikea kohta saattaa vähän vaihdella sen mukaan minkälaisista alushousuista on kyse, mutta suurimmassa osassa on haarakiila (eli se vahvike siellä pimpin kohdalla) oikealla paikalla ja sen päälle tulee siteen keskikohta.

        Tässä vaihtoasiassa saa käyttää paljolti omaa järkeä. Joku vaihtaa tiuhempaan ja joku toinen vähän harvemmin. Sen huomaa sitten oman kehon kohdalla, mikä on sopivin vaihtoväli ja kuinka se vaihtelee kuukautisten aikana. Jos vuoto on välillä runsaampaa, kuten varmasti on, sidettä voi joutua vaihtamaan useammin kuin niinä päivinä kun vuoto on vähäisempää.


      • minique
        LAihuliini :D kirjoitti:

        Mä olen nyt 13 vuotta, eikä ole alkanut vielä. Monta vuotta olet? Ne alkaa yleensä siinä 47kg painossa. Mutta ite oon n. 10kg laihempi et ei varma ala ainakaa vähään aikaan. Silleen 8-15 v saattaapi alkaa.
        Kato wikipediasta ja kaikilta Always/libressen tai vuokkosten netti sivuilta. :)

        Ei ne aina ala yli 40kg painossa. Minä Painoin vain 35kg kun mulla alkoi menkat.


      • mä tietenkin tässä
        Mukalainen. kirjoitti:

        Eikö ihmiset osaa vastata?? Mäkin tarviin tietoa. Kannattaako käyttää pikkuhousun suojia, jos välillä tulee pissaa ja valkovuotoa pikkareihin??

        voiko pissaa ja valkovuotoa tulla samaan aikaan? mietinkin vähän sitä että kun yllä menin vessaan pikkarini oli alhaalta märät, mutta sänky oli ihan kuiva...


    • dfgfdgf

      etkö muka tiedä =D repesin sulle totaalisesti

      • LAihuliini :)

        kiitti kaikille vastauksista. Nyt selviin ehk..


      • Luikkuliini
        LAihuliini :) kirjoitti:

        kiitti kaikille vastauksista. Nyt selviin ehk..

        sanoin äitille et haluun pikkari suojii ja lupas ostaa, käytiin sitten norm. Kuukautis / suoja keskustelu. Hyvä et se on ohi.


      • EWGBR
        Luikkuliini kirjoitti:

        sanoin äitille et haluun pikkari suojii ja lupas ostaa, käytiin sitten norm. Kuukautis / suoja keskustelu. Hyvä et se on ohi.

        Voitko kertoo miten sä uskalsit kertoo äitilles.Mun ei ainakaan tarttrr sanoo aitille et osta siteit kun meillä on vessassa siteitä ja tamponeja...
        mulla on ollu jo alavatsakipuu ja pari kuukautta valkovuotoo.. Auttakaaaa!!


    • laihuliini

      sillee nopee ohimennen !!

    • puddis14

      tekstaa äidilles!

    • Anonyymi

      Minua pelottaa mennä koulu uintiin kun minun kuukautiset ei ole alkanut vielä ja pelottaa jos ne alkaa uimahallissa 😳😫

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9970
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      409
      4353
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2996
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2658
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2654
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1845
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      71
      1700
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe