Pieneläinhoitaja koulut?

pienihoitaja

Olen yrittänyt etsiä ammattikouluja, missä järjestettäisiin nuorisoasteen koulutusta pieneläinhoitajaksi (klinikkaeläinhoitaja) mutta vastaani on tullut vain Asikkalassa oleva opisto. Muut vastaantulleet koulut ovat olleet aikuiskoulutusta tai oppisopimuskoulutusta ja etsin nyt nimenomaan nuorisoasteen koulutusta.
Olisi kiva tietää mahdollisista muistakin opistoista, joissa järjestetään nuorisoasteen koulutusta ja missä voi suuntautua pieneläinhoitajaksi.

16

5584

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M

Taitaa olla niin että pieneläintenhoitaja kouluun pitää olla pohjalla käytynä eläintenhoitaja- tai sosiaalialan-koulutus tai työkokemusta alalta. Sen jälkeen voi suuntautua pieneläimiin kunnolla. Itse menen Iisalmeen opiskelemaan klinikkaeläintenhoitajaksi ja pääsyvaatimukset nuo yllä olevat. Saatan toki olla väärässäkin.

Ensin Eläintenhoitaja (2-3v.) -> Pieneläintenhoitaja (klinikkaeläintenhoitaja, eläinhoitolan pito, koe-eläintenhoitaja jne.., 1-2 vuotta)

• muhk

Itsekin tiedän vain aikuispuolen koulutuksia, kyseessä kuitenkin aika vaativa ala. Siksi juuri ihmis/eläipuolelta kuuluu olla perushoitoalan koulutus. Eli ensin kannattaa hankkia perus eläintenhoitajan koulutus (eli maatalousalan perustutkinto, linjana eläintenhoito, ja siihen sitten yleensä sisältyy myös tuotantoeläimet, ei pelkät marsut ja koirat)

• pienihoitaja

Tarkennan viestiäni sen verran että olen jo käynyt 3 vuotta kestäneen ammattikoulun ja minusta on valmistunut lähihoitaja. Nuorisoasteen pieneläintenhoitaja koulutusta etsin sen vuoksi että aikuisopiskelu näyttää maksavan mansikoita, oppisopimuskoulutuksen en usko soveltuvan minulle ja YO-pohjaiseen koulutukseen voi hakea vain lukion käynyt henkilö, joten näkisin ainoaksi vaihtoehdoksi tuon nuorisoasteen koulutuksen (korjatkaa, jos tiedätte muun vaihtoehdon).
      Olen siis käynyt jo amiksen, voinko tässä tapauksessa hakea opiskelemaan pieneläinhoitajaksi (minne?) vai kannattaako minun silti käydä ensin maatalousalan pt, eläintenhoitaja linja?

• M

Iisalmessa aikuiskoulutus maksaa 300e tutkintomaksu reilu 50e. Lähiopetusta 3 päivää viikossa. Ei mielestäni kallis :) ja itsellä ei ole edes alaan liittyvää peruskoulutusta, vain kokemusta eläimistä.

• pienihoitaja
        M kirjoitti:

Iisalmessa aikuiskoulutus maksaa 300e tutkintomaksu reilu 50e. Lähiopetusta 3 päivää viikossa. Ei mielestäni kallis :) ja itsellä ei ole edes alaan liittyvää peruskoulutusta, vain kokemusta eläimistä.

Periaattessa ei kovin kallis koulu, jos vertaa vaikka johonkin meikkaaja-maskeeraaja kouluun, josta pyydetään jopa 5000e summia mutta minulle henkilökohtaisesti 300e on kallis summa ja iso nippu rahaa.
        Ja eikö asia ole niin etten voisi edes hakea tuolla aikuistutkinnolla (kesto 1-2v. ?) myöhemmin ammattikorkeisiin? Tavoitteeni olisi myöhemmin hakea myös amk:n ja nykyisillä papereillani se ei onnistu koska KA jäi turhan huonoksi.

• Hmmp
        pienihoitaja kirjoitti:

Periaattessa ei kovin kallis koulu, jos vertaa vaikka johonkin meikkaaja-maskeeraaja kouluun, josta pyydetään jopa 5000e summia mutta minulle henkilökohtaisesti 300e on kallis summa ja iso nippu rahaa.
        Ja eikö asia ole niin etten voisi edes hakea tuolla aikuistutkinnolla (kesto 1-2v. ?) myöhemmin ammattikorkeisiin? Tavoitteeni olisi myöhemmin hakea myös amk:n ja nykyisillä papereillani se ei onnistu koska KA jäi turhan huonoksi.

Pieneläinhoitaja-koulutuksiin on hirveän vaikea päästä ja sinne otetaan vain henkilöitä, jotka 110% haluavat sitä. Jos tarkoituksenasi on jatkaa vielä amk:n opiskelemaan, miksi kävisit tämän tutkinnon välissä? Olen itse käynyt lukion, sitte eläintehoitajan perustutkinnon ja nyt aloitan vuoden kestävän klinikkaeläinhoitajan ammattitutkinnon. Meille haki lähemmäs 200 ja 13 pääsi.

Tällä aikuistutkinnolla et voi hakea ammattikorkeaan. Jos käyt eläintehoitajan perustutkinnon, saisit sen tehtyä noin 2,5vuodessa, koska saat korvattua yhteisiä aineita (matikka yms) lähihoitaja koulun arvosanoilla. Eli samat numerot siirretään uuteen todistukseen, jolloin KA edelleen jäisi huonoksi. En tiedä voisitko käydä kaikki yhteisetkin aineet uudestaan ja yrittää nostaa arvosanoja.

Suomessa ei ole mitään nuorisoasteen pieneläinhoitaja kouluja, edes tuo mainitsemasi asikkala. On vain maaseutuyrittäjä, jonka nimike nykyään Eläintenhoitajan perustutkinto. Kestää kolme vuotta. Sitten on oppisopimus, mihin on paikkakunnasta riippuen todella vaikeaakin päästä. Klinikkaeläinhoitajan tutkinnot ovat aina aikuiskoulutksia, 1-2v paikasta riippuen. Tämä koulutus on ammattitutkintoon valmistava, eli et ole valmis vielä vaikka koulu loppuukin.

• Hmmp
        Hmmp kirjoitti:

Pieneläinhoitaja-koulutuksiin on hirveän vaikea päästä ja sinne otetaan vain henkilöitä, jotka 110% haluavat sitä. Jos tarkoituksenasi on jatkaa vielä amk:n opiskelemaan, miksi kävisit tämän tutkinnon välissä? Olen itse käynyt lukion, sitte eläintehoitajan perustutkinnon ja nyt aloitan vuoden kestävän klinikkaeläinhoitajan ammattitutkinnon. Meille haki lähemmäs 200 ja 13 pääsi.

Tällä aikuistutkinnolla et voi hakea ammattikorkeaan. Jos käyt eläintehoitajan perustutkinnon, saisit sen tehtyä noin 2,5vuodessa, koska saat korvattua yhteisiä aineita (matikka yms) lähihoitaja koulun arvosanoilla. Eli samat numerot siirretään uuteen todistukseen, jolloin KA edelleen jäisi huonoksi. En tiedä voisitko käydä kaikki yhteisetkin aineet uudestaan ja yrittää nostaa arvosanoja.

Suomessa ei ole mitään nuorisoasteen pieneläinhoitaja kouluja, edes tuo mainitsemasi asikkala. On vain maaseutuyrittäjä, jonka nimike nykyään Eläintenhoitajan perustutkinto. Kestää kolme vuotta. Sitten on oppisopimus, mihin on paikkakunnasta riippuen todella vaikeaakin päästä. Klinikkaeläinhoitajan tutkinnot ovat aina aikuiskoulutksia, 1-2v paikasta riippuen. Tämä koulutus on ammattitutkintoon valmistava, eli et ole valmis vielä vaikka koulu loppuukin.

Lisään vielä. Eli perustutkinnot ovat pieneläinpainoitteisia ja osa käyttää nimitystä pieneläinhoitaja kun perustutkinnosta valmistuu. Todellisuudessa pieneläinhoitaja, nykyään klinikkaeläinhoitaja, tarkoittaa vain eläinlääkäriasemalla toimivaa työntekijää. Eli pieneläinhoitaja opiskelee vain klinikkaa, perustutkinto muutakin kuten koirahoitolaa yms.

Mitä haet koulutukselta?

• tuleva eläinhoitaja

Ahlmanin ammattiopisto tampere, siellä voi nuorisopuolella opiskella pieneläinhoitajaksi vaikka olisi pelkän peruskoulun suorittanut. Itse olen myös lähihoitaja ja opiskelen tuolla tällähetkellä pieneläinhoitajaksi. Klinikkahoitajaksi jos opiskelee vaaditaan tuo sosiaali ja terveysalan perustutkinto tai jokin muu hoitoalan tutkinto kuten pieneläinhoitajantutkinto. Pieneläintutkinnon suorittanut ei voi työskennellä klinikkahoitajana vaan tähän tarvitaan siis oma koulutus. Kandee käydä katsomassa koulun sivuja sieltä saat lisää tietoa.

• moiolenrandomi
        Hmmp kirjoitti:

missä opiskelet nyt?

• Opiskelija

Kokemellä on huittisten ammatti- ja yrittäjä opisto, kokemäen yksikkö. Siellä voi opiskella pieneläin hoitajaksi heti peruskoulun jälkeen. Koulu ei maksa mitään, asuntolakin siellä on joka ei periaatteessa maksa mitään. (50 euron avain pantti jonka saa takasisin kun palauttaa avaimen. Aamupala, päivällinen ja lounas ovat opiskelialle ilmaiset. http://www.sasky.fi/elaintenhoitaja_pienelaimet

• moiolenrandomi

Olenko ymmärtänyt oikein?

Lukion jälkeen voi mennä suorittamaan maatalousalan perustutkinnon ja sen jälkeen aikuiskoulutuksessa erikoistua klinikkahoitajaksi? Ja klinikkahoitajana voi työskennellä eläinlääkäriasemalla. Kertokaa kaikkea infoa!

• JATKAN!!!!

Ja jatkan vielä että missä kannattaa opiskella, kun päijän-hämeen lähettyviltä etsitään, saa olla kuitenkin kauempanakin....

• moixx2
        JATKAN!!!! kirjoitti:

Ja jatkan vielä että missä kannattaa opiskella, kun päijän-hämeen lähettyviltä etsitään, saa olla kuitenkin kauempanakin....

Mäntsälässä taitaa lähin olla tuo keudan ammattiopisto

• Jussikka

Näitä varmaan kannattaa kysellä ennemmin työkkäreistä tai koulun opoilta, ennemmin kun täältä netin ihmemaailmasta missä ihmiset kertoo niin ristiriitasia asioita jotka on ehkä joskus olleet totta tai saattavat pitää paikkansa ehkä tänäkin päivänä. Ihan by the way...

• moiba

Hyria koulutus Hyvinkäällä, mahdollista opiskella eläintenhoitajaksi ja maaseutuyrittäjäksi.

• ahl & man

kannattaa mennä maatalouskosmetologikouluun.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe