Tällaista kyselisin. Olen muuttamassa toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, siellä asuisin yksin. AMK on koulu, olen 19-vuotias. Täytyykö minun ottaa opintolainaa että saisin asumistukea sekä opintotukea? Vai saanko opinto/asumistukea ilman, että täytyy ottaa lainaa koska lainan otto ei ole minulle pakollista. Ja vielä se, että vaikuttaako vanhempieni tulot näiden tukien suuruuteen? Jos vaikuttaa niin heidän vuositulonsa menevät sen rajan yli etten saisi mitään tukia. Jos vaikuttaa, niin minkäikäisenä/missä tilanteessa ei vaikuta? Saanko edes opinto/asumistukea? :D Ja ovatko nuo ainoat tuet mitä voi saada? ja miten paljon saan tai mistä voisin sitten laskea tämän. Kelan sivuilta en osaa varmasti katsoa joten jos joku tietää auttaa niin ottaisin sen ilolla vastaan. (Soitan kyllä kelalle tai käyn käymässä jos täällä ei kukaan osaa auttaa). Pääkysymys siis se että täytyykö ottaa opintolainaa että on oikeutettu saamaan myös tukia. Kiitos todella paljon jos joku tietää ja viitsisi kertoa! :)
Täytyykö olla opintolaina että saa tukia?
2
565
Vastaukset
- anne90---
Eli siis opintoraha asumistuki.
- Kelan sivujen kanssa
Eli opiskelijana voit yleensä saada opintotukea. Opintotuki koostuu opintorahasta, asumisLISÄSTÄ ja opintolainan valtiontakauksesta. (Yleinen asumisTUKI on eri asia ja opiskelijoilla ei yleensä ole siihen mahdollisuutta, poikkeuksena esim. lapsekkaat opiskelijat).
Opintolainaa ei ole pakko ottaa, vaikka nostaisi opintorahaa ja asumislisää.
"Vanhempiesi tulot voivat pienentää opintorahasi määrää tai estää sen myöntämisen kokonaan, jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa, olet alle 20-vuotias ja perheetön (et ole avioliitossa tai elatusvelvollinen). Opintorahasi määrää voidaan myös korottaa, jos vanhempasi ovat pienituloiset.
Vanhempiesi tulot voivat pienentää asumislisäsi määrää tai estää sen myöntämisen kokonaan, jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa, olet alle 18-vuotias ja perheetön (et ole avioliitossa tai elatusvelvollinen)." Pätkä Kelan sivuilta.
Opintotuen (eli opintorahan, asumislisän ja opintolainan) suuruuteen vaikuttavat myös opiskeletko korkeakoulussa, millaisessa asunnossa (vuokra/omistus/vanhempien omistama) asut jne. Kelan sivuilta löytyy laskuri http://asiointi.kela.fi/otlaskenta_app/OTLaskentaApplication?lang=fi . Siitä alat näpyttelemään.
Kukaan muu ei voi sinulle tätä laskea. Muita tukia tuskin saat. Ja Kelaan on turha soittaa, mene suoraan käymään. Nämä eivät ole vakiojuttuja, joten puhelimessa sinulla (ja virkailijalla) menee ikuisuus kun te näpyttelette nuo tiedot laskuriin ja silloinkaan se ei sitten ole varma tulos. Varma tulos tulee sitten päätöksessä kun kaikki vuokratodistukset jne on tarkastettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823486
- 302943
- 612915
- 82727
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574