Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

kokemuksia akvacoat lakasta ja kilvestä?

maalausurakkaa

Onko palstalaisista joku maalannut mineriitti/varttikatetta Tikkurilan Lakalla ja Kilvellä? Onko pinta pysynyt? Riittääkö painepesu ilman pesuaineita pohjustukseksi? Vähän tuntuu olevan ristiriitaisia työohjeita ko. tuotteilla eli osaako joku sanoa siitä miten Lakka kuuluu ohentaa ja montako levityskertaa? Entäs kilven ohennus ja maalauskerrat? Sain sen vaikutelman Tikkurilan ohjeista että Lakkaan puolet vettä ja 1 kerros ja sen jälkeen Kilpeä päälle 1 kerros ohentamattomana........miten "oikeasti" kuuluu toimia?

12

2725

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ässä termi

      no tosta kilpi maalista voin sanoa sen verran et kyllä siitä tulee ihan hienon näköinen mutta vuoden sisään se lähtee mineriitti levystä irti eli en suosittele.. tuttuni maalasi samalla kilvellä mineriitti kattonsa mutta nyt menee levyt vaihtoon kun hilseilee jo niin pahasti ja maalaus tehtiin viime kesänä.. eli turhaan tehtyä työtä melkein kannattaa katsoa jos on jotain tekijöitä joilla on kunnon maalit tai vaihtaa peltikattoon koska luulen että mineriitti levylle pitää olla jotain tiettyä maalia tai jtn... mutta kilpi ei toimi kuitenkaan ja tuttuni teki vielä tikkurilan ohjeitten mukaan mutta eise siellä pysy :)

      • heix69

        Naapuri veti kolme vuotta sitten, ei yhtään hilseilly, itse vedin viime vuonna, talven jäljiltä ei mitään vaurioita. Lakka vedettiin kertaalleen, ohennettiin olisko ollu 50%. Ensimmäinen maalikerros ohennettiin 10-15% ja toinen kerros ohentamattomana. Painepesurilla vedin ja harjalla hinkkasin, pohjatyöt todella tärkeät.

        Täälläpäin on moni muukin maalannut Kilvellä ja kaikilla on pysynyt hyvin, muista et akvacoat lakka pitää päälle maalata tietyn ajan kuluessa, olisko vurokausi. Eli älä hötkyile eli älä ahnehdi lakkaamalla koko kattoa kerralla. Naapurilla oli kans musta vartti ja jo aivan harmaa, mulla oli vielä hieman väriä, mut pesurilla lähteen vanhat pois.

        En tiedä mitä Ässä termin tutulle on tapahtunut, mut jotain on munannut Eli joko kattoa ei oltu pesty kunnolla, lakka jätetty laittamatta tai maalattu päälle liian hitaasti, maalattu illalla, jolloin yökosteus pilannut maalin kiinnittymisen.


      • maansiirtojorma
        heix69 kirjoitti:

        Naapuri veti kolme vuotta sitten, ei yhtään hilseilly, itse vedin viime vuonna, talven jäljiltä ei mitään vaurioita. Lakka vedettiin kertaalleen, ohennettiin olisko ollu 50%. Ensimmäinen maalikerros ohennettiin 10-15% ja toinen kerros ohentamattomana. Painepesurilla vedin ja harjalla hinkkasin, pohjatyöt todella tärkeät.

        Täälläpäin on moni muukin maalannut Kilvellä ja kaikilla on pysynyt hyvin, muista et akvacoat lakka pitää päälle maalata tietyn ajan kuluessa, olisko vurokausi. Eli älä hötkyile eli älä ahnehdi lakkaamalla koko kattoa kerralla. Naapurilla oli kans musta vartti ja jo aivan harmaa, mulla oli vielä hieman väriä, mut pesurilla lähteen vanhat pois.

        En tiedä mitä Ässä termin tutulle on tapahtunut, mut jotain on munannut Eli joko kattoa ei oltu pesty kunnolla, lakka jätetty laittamatta tai maalattu päälle liian hitaasti, maalattu illalla, jolloin yökosteus pilannut maalin kiinnittymisen.

        Tuo työohje on kyllä kova. Ei saa maalata kuumalla auringonpaisteella, ei saa maalata illalla, koska kaste, pitää olla kuivaa.
        Hyviä olosuhteita jää niin vähän, että ei tule muuta mieleen kuin että "maalasit väärin" joka tapauksessa.


    • näin meillä

      Meillä pysyi kilpi katossa 2-talvea ja nyt hilseilee kun vanhan mummon iho.
      Naapurin ukko teetti samana kesänä Rubberilla ja katto näyttää vieläkin ihan uudelta. paskan möivät meille mutta tulihan ostettua ja takuukin oli sen 2-vuotta ja perävalot välähtää.fi. Olis kannattanut TODELLAKIN lukee täältä kommenteja koska kukaan ei ole vielä Rubberia haukkunut TODISTETTAVASTI. Jos jollakin jotain huonoo sanottavaa Rubberista niin naapurini haluaisi kuulla mielellään muittenkin mielipiteitä. Kas herra on kauhulla kattellut meidän katon lopputulosta. Tosin on omaan kattoonsa enemmän kun tyytyväinen mutta aika näyttää miten se maali kestää?

    • Kokemusta on

      Täällä kans varttikatto maalattuna. Eilen saatiin urakka valmiiksi ja todella iso homma. Karkeasti voi laskea, että 0,5 työntekijätuntia per kattoneliö jos tekee reippaasti. Ensin pestiin painepesurilla (hitain työ), sitten pohjustus Tikkurila Akvacoat lakalla ja lopuksi kaksi kertaa Tikkurila Kilpi maali. Tikkurilan nettisivuilla löytyy hyvät työohjeet. Lakkaa meni noin 0,1 l/m2 ja maalia kaikkiaan noin 0,2 l/m2. Aika näyttää pysyykö maali katossa, naapureilla ainakin on pysynyt..

    • Pahastipettyny kilpi

      En voi suositella Kilpeä kenellekkään.
      Mineriittikattomme pestiin todella huolella jonka jälkeen kävin vielä itse tarkastamassa työn jäljen, lakka vedettiin kuivana päivän ja samon maalit seuraavana päivänä.
      Lopputulos hieno pinta joka pysyi tasan yhden talven sellaisena, seuraavana kesänä alkoikin sitten hilseilemään. Ensi kesänä meille laitetaankin sitten uusi peltikatto, eihän tuota kattoa katsele edes harakatkaan. Takuuta työstä oli turha haeskella koska firma oli mennyt nurin vastaavien tapauksien takia.

    • munos

      Missäpäin ja mikä firma noin huonoa työtä teki?

    • pp-kilpi

      Espoo, firmaa en viitsi kertoa koska tämä on väärä foorumi siihen, firma ei ollut pääkaupunkiseutulainen firma.

      • munos

        Ok, olen eri seudulta eli ei merkitystä :)


      • kilpi 2006
        munos kirjoitti:

        Ok, olen eri seudulta eli ei merkitystä :)

        hei, kyllä kilpi pysyy kun tekee pohjatyöt oikein, tein ohjeen mukaan v., 2006
        ja edelleen on pinta kunnossa, kyseessä on varttikate v. 1988. puhdistus ja painepesu on tärkeitä, pohjalakkaus, 1krt, kilpi ohennettuna ja pintamaalaus

        katteen kiinnitys tulee myöskin tarkastaa ja korjata ennen maalausta

        maalauksen suoritin pensselillä aika homma kun vetelee 150m2 x3 mutta lopputulos hyvä. tärkeätä on myöskin vuosittain huoltaa kattoa(puhdistus yms.)


    • kesaduuni

      Terve!
      Mulla mineritkatto vuodelta 1981. Alko kasvaa sammalta ja jäkälää. Maalasin Teknorylillä (tinneriohenteinen) n 1998. Kesti alle 10 vuotta. Pienen osan katosta maalasin 1998 akvacoat kilvellä. Nyt maalaan parhaillaan sitä kilvellä maalattua osaa uudestaan.
      2008-2010 välillä pala kerrallaan maalasin Teknorylillä maalatun uudestaan akvacoat kilvellä.
      Painepesu, irtonaisen raaptutus porakoneteräsharjalla, erityisesti levyjen saumat. Akvacoat 20% vedellä laimennettuna yhteen kertaan. Päälle 2 kertaa kilpi. Eka kerta 10 % laimennettuna ja toinen kerta pelkällä kilvellä. Jokainen käsittely siveltimellä hiertäen
      On pysynyt hyvin ja maalikaupan tavaroista mielestäni parhain. Epäilen, että ruiskumaalaus ei ole niin hyvä kuin pensseli.
      Olen käsitellyt kilvellä myös asbestitonta varttilevyä.

      • asbestia

        Mineriittikatto sisältää asbestia. Ei saa pestä painepesurilla eikä todellakaan saa raaputtaa millään laitteella!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe