tulpat nokeentuu

Julma77

Missä vika kun tulpat nokeentuu jo 30 km ajon jälkeen? Pyörä on Honda CB750 f (supersport) vm -80. Kaasarit (kaikki 4) on säädetty viimoesen päälle pariinkin otteeseen, joten seossuhteet pitäisi olla kohdallaan. Tulpan hatut on uudet. Välillä 3 pyttyä lähtee heti ja neljäs 15 km ajon jälkeen, argh. Jeesatkaa amatööriä, pyöräkin kun oli huollossa 1,5 v ja kun sen saa käyttöön kosahtaa jälleen.

15

9812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vari

      Tuon perusteella itse aloittaisin sytytyksestä. Tulpat ilmeisesti antavat heikkoa kipinää ja saa aikaan epätäydellistä palamista. Tai kenties sytytyksen ajoitus heittää.

      Näin yleisesti:

      Uudet tulpat, katso niistä välit ja säädä oikeaksi. Tarkasta tulpanpiuhat onko murtumia. Mittaa puolat ja tarkista puolien maadoitus ja liittimet. Tarkista sytytyksenajoitus. ( kärkiväli jos on kärjellinen)
      Toinen vaihtoehto voi olla liika polttoaine tai vähäinen ilma. Ilmansuodattimen tarkistaa nopeasti. Jokatapauksessa kaasuttajat kannattaa säädättää uudestaan kun sytytys on hyvä ja kohdillaan ja kaikki toimii.

      • nokikanatulppa

        kaasuttimien synkronointi, onko kaikki tasan samassa?.. tulpanjohdot yms... monia mahdollisuuksia


      • 1300cc-T
        nokikanatulppa kirjoitti:

        kaasuttimien synkronointi, onko kaikki tasan samassa?.. tulpanjohdot yms... monia mahdollisuuksia

        Tarkasta ihan ensimmäidenä että tulppien LÄMPÖARVO on oikea eli siis että tulpat ovat juuri kyseiseen pyörään tarkoitetut! Tulpan lämpöarvo ilmoitetaan numerolla esim.9. Jos käytät liian "kylmää" tulppaa se toimii liian alhaisessa lämpötilassa joten se ei "puhdista" itseään vaan juurikin nokeentuu ja ennenpitkää menee tukkoon eikä siis anna kipinää. Jos tulppa taas on liian "kuuma" se käy liian kuumana ja saattaa jopa sulaa. Tuolla perustietoa tulppien lämpöarvoista==>> http://www.ngk.fi/Sytytystulpat.1648.0.html

        Tämä siis kannattaa tarkastaa ensimmäisenä koska on helpoin ja nopein tapa poissulkea väärän tulpan käyttö.


      • vari
        1300cc-T kirjoitti:

        Tarkasta ihan ensimmäidenä että tulppien LÄMPÖARVO on oikea eli siis että tulpat ovat juuri kyseiseen pyörään tarkoitetut! Tulpan lämpöarvo ilmoitetaan numerolla esim.9. Jos käytät liian "kylmää" tulppaa se toimii liian alhaisessa lämpötilassa joten se ei "puhdista" itseään vaan juurikin nokeentuu ja ennenpitkää menee tukkoon eikä siis anna kipinää. Jos tulppa taas on liian "kuuma" se käy liian kuumana ja saattaa jopa sulaa. Tuolla perustietoa tulppien lämpöarvoista==>> http://www.ngk.fi/Sytytystulpat.1648.0.html

        Tämä siis kannattaa tarkastaa ensimmäisenä koska on helpoin ja nopein tapa poissulkea väärän tulpan käyttö.

        Puhuu asiaa.


    • nyk.kawaman

      AINOASTAAN DENSO tekee tulpan, joka toimii cb hondassa, ainakin omsni aikoinaan vm 72 cb four ei vaan toiminut muilla tulpilla.

      • Julma77

        ok, kiitos olin tossa työkeikalla 10 pv ja kun tulin kotia yritin käynnistää prätkää ei lähteny. Katoin tulpat ihan noessa jo 15 km ajon jälkeen. Tulpanhatut ja johdot ok, puolista en tiedä täytyy jonkun ammattilaisen tsekata. Tulpat on oikeat NGK DR8ES eli samat mitä käyttäjän käsikirjassa lukee. Kaasuttimien säädössä oli ongelmia suutinten ja tuon ilman saannin suhteessa, huoltaja kirosi tarvikeputkea joka aiheutti ongelmia säätöjen kanssa. Sääti kuitenkin vimosen päälle. Ilmanputsari ok.


      • vari
        Julma77 kirjoitti:

        ok, kiitos olin tossa työkeikalla 10 pv ja kun tulin kotia yritin käynnistää prätkää ei lähteny. Katoin tulpat ihan noessa jo 15 km ajon jälkeen. Tulpanhatut ja johdot ok, puolista en tiedä täytyy jonkun ammattilaisen tsekata. Tulpat on oikeat NGK DR8ES eli samat mitä käyttäjän käsikirjassa lukee. Kaasuttimien säädössä oli ongelmia suutinten ja tuon ilman saannin suhteessa, huoltaja kirosi tarvikeputkea joka aiheutti ongelmia säätöjen kanssa. Sääti kuitenkin vimosen päälle. Ilmanputsari ok.

        Olettaisin, että sinulla on kaksi puolaa. (korjatkaa jos olen jossain asiassa väärässä) Yksi 1 ja 4 sylinterille, sekä yksi 2 ja 3 sylinterille. Jos puola olisi rikki olisi myös kaksi sylinteriä pois pelistä. Sama homma koskee kondesaattoreita ja kärkiä. Joten jos puhutaan yhdestä pimeästä sylinteristä ei jäljelle jää kuin tulpanjohdot, tulpanhatut ja itse tulppa. Tämä siis sähköistä.

        Minulla on CB 750 K2 -72. Jos yksi sylinteri on pois pelistä (sanotaan vaikka nro. 1) Olen ottanut nro. 4 sylinterin tulpanjohdon ja tökännyt sen nro. 1 sylinteriin. Ne sytyttävät yhtä aikaa ja siis tulevat samasta puolasta joten vaihto on turvallista. Tällä tavalla saan rajattua vikaa. Jos nro. 4 sylinteri jatkaa toimimista, tiedän ettei nro. 1 sylinterin tulpanjohdoissa tai hatussa ole vikaa. Jos taas nro. 1 sylinteri ryhtyy toimimaan tällä vaihdolla, tiedän että tulppa on ehjä.

        Olisi mukava tietää sujuuko käynnistys moitteetta uusilla tulpilla, kiihtyykö hyvin, paukahteleeko moottorijarrulla ja savuttaako jne. mitä ikinä pystyt kertoa.

        Jos ei ole sähkövika, sulla voi olla väljä kone ja palotilaan pääsee liikaa öljyä, sulla on väärää öljyä, saa liikaa bensaa, saa liian vähän ilmaa, venttiilit ei avaudu oikein ja sylinterin huuhtelu jää vajaaksi. Kaik nuo aiheuttaa enemmän tai vähemmän karstaa ja huonoa kipinää.


    • Uncle Jack

      Kuluttaako kone öljyä?

      • Julma77

        Pyörä tällä hetkellä huollossa, käyttivät vielä penkissä ja kaasarien säädöt ok, tulpat tosin nokeentuu. Testaavat seuraavaksi puolat (viikonlopun aikana), kone ei syö öljyä. Uusilla tulpilla lähtee käyntiin kuin palmun alta, pytyt ei tipu ajon aikana. Seuraava käynnistys ja osa pytyistä saattaa lähteä käyntiin loput kovalla paukkeella jos ollenkaan. Ei pauku moottorijarruttaessa eikä savuta. Tulpat on siis kuivat ja mustat jo pienen ajon jälkeen. Katotaan jos vika olisi puolissa jos ei...niin prkl. Maanantaina olen jälleen viisaampi...tai sitten en.


      • vari
        Julma77 kirjoitti:

        Pyörä tällä hetkellä huollossa, käyttivät vielä penkissä ja kaasarien säädöt ok, tulpat tosin nokeentuu. Testaavat seuraavaksi puolat (viikonlopun aikana), kone ei syö öljyä. Uusilla tulpilla lähtee käyntiin kuin palmun alta, pytyt ei tipu ajon aikana. Seuraava käynnistys ja osa pytyistä saattaa lähteä käyntiin loput kovalla paukkeella jos ollenkaan. Ei pauku moottorijarruttaessa eikä savuta. Tulpat on siis kuivat ja mustat jo pienen ajon jälkeen. Katotaan jos vika olisi puolissa jos ei...niin prkl. Maanantaina olen jälleen viisaampi...tai sitten en.

        Jos sähköjärjestelmästä ei löydy mitään mikä aiheuttaisi huonoa kipinää, suosittelen kokeilemaan lämpöisempiä tulppia. Juuri niinkuin 1300cc-T kehotti tuossa aikaisemmin. Ohjekirja ei tiedä millaista ajoa juuri sinä ajat. Kylmemmät tulpat on tarkoitettu pitkän matkan ajoon. Jos esimerkiksi ajat lyhyitä matkoja ja pieniä nopeuksia on lämpöisempi tulppa parempi.


    • vahvaseos

      Onko selvinnyt vikaa?, tälläi monen vuoden jälkeen... Jostain luin että kuiva ja jokunen tulppa olisi enemmän sähköpuolen kuin bensa puolen ongelma, olisko jopa pakoventtiili vuoto, jos vielä putkeen paukkuu? Voiko näin olla..

    • Mopottimies

      Mulla oli tai onhan tuo vieläkin nurkassa vanha 2-T 9.8hv Mercury perämoottori joka ei millään toiminut niillä tulpilla mitkä siihen oli määrätty, vaan sellaisilla missä oli lisäkärkiä!!!(vanhat tulpat)

      Tosiaan mopossa voi olla monta vikaa päällä, noi sähköviat voi olla pirullisia ja täytyy sanoa että lähes kaikissa kaasari vehkeissä on aina jotain vikaa:) toisissa jotain pientä ja toisissa vähän isompaa:) varsinkin jos joka pytylle omansa on niiden yhteen sovittaminen vaikeaa kun on joka paikka kulunut

    • poisalta

      Niin vikahan ei ole mopossa, vaan kirotussa viinabensassa. Aikanaan oma tuutti ei koskaan kastellut tulppaa lyijyllisellä, eikä edes silloin joskus olikohan 80-luvun lopulla, kun lyijybensa vaihtui lyijyttömään, mutta teho väheni tuntuvasti. Tämä nykyinen kusi katoaa kaasareista ennenkuin ehtii pyttyyn asti, tulpalle menee vain jotain lisäainesotkua...:)
      Perkeleesti kovaa ajoa joka päivä, niin kulkee...laitimmaiset pytyt ei lämpene hissuttelussa, siksi niissä esiintyy ongelma useammin, suosittelen aina väh. 7000rpm kellossa...

    • moottorisytytys

      Noin karkeasti kun ajattelee moottorin käynnin tapahtumaa, niin tulpat voivat nokeentua 2 syystä.
      1. Liian rikas seos(liikaa polttoainetta)
      2. Samaan liittyen -> liian vähän happea, jolloin käy kylmänä.
      On myös vaara että saa liikaa happea jolloin käy kuumana.
      Hienoa on säätö varmaan. Niin tarkasti en ole koskaan säätänyt, mutta vähän " sinnepäin" useinkin.
      Kuumempi poltto polttaa noetkin.

      • Motorpoika

        On myös kolmas, eli välillä kipinä katoaa, joka siten kastaa tulppaa,pirullinen jos on monta pyttyä, kun sitä ei kuule


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9279
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3880
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2805
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2720
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2515
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2514
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1622
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1570
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe