tulpat nokeentuu

Julma77

Missä vika kun tulpat nokeentuu jo 30 km ajon jälkeen? Pyörä on Honda CB750 f (supersport) vm -80. Kaasarit (kaikki 4) on säädetty viimoesen päälle pariinkin otteeseen, joten seossuhteet pitäisi olla kohdallaan. Tulpan hatut on uudet. Välillä 3 pyttyä lähtee heti ja neljäs 15 km ajon jälkeen, argh. Jeesatkaa amatööriä, pyöräkin kun oli huollossa 1,5 v ja kun sen saa käyttöön kosahtaa jälleen.

15

10098

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vari

      Tuon perusteella itse aloittaisin sytytyksestä. Tulpat ilmeisesti antavat heikkoa kipinää ja saa aikaan epätäydellistä palamista. Tai kenties sytytyksen ajoitus heittää.

      Näin yleisesti:

      Uudet tulpat, katso niistä välit ja säädä oikeaksi. Tarkasta tulpanpiuhat onko murtumia. Mittaa puolat ja tarkista puolien maadoitus ja liittimet. Tarkista sytytyksenajoitus. ( kärkiväli jos on kärjellinen)
      Toinen vaihtoehto voi olla liika polttoaine tai vähäinen ilma. Ilmansuodattimen tarkistaa nopeasti. Jokatapauksessa kaasuttajat kannattaa säädättää uudestaan kun sytytys on hyvä ja kohdillaan ja kaikki toimii.

      • nokikanatulppa

        kaasuttimien synkronointi, onko kaikki tasan samassa?.. tulpanjohdot yms... monia mahdollisuuksia


      • 1300cc-T
        nokikanatulppa kirjoitti:

        kaasuttimien synkronointi, onko kaikki tasan samassa?.. tulpanjohdot yms... monia mahdollisuuksia

        Tarkasta ihan ensimmäidenä että tulppien LÄMPÖARVO on oikea eli siis että tulpat ovat juuri kyseiseen pyörään tarkoitetut! Tulpan lämpöarvo ilmoitetaan numerolla esim.9. Jos käytät liian "kylmää" tulppaa se toimii liian alhaisessa lämpötilassa joten se ei "puhdista" itseään vaan juurikin nokeentuu ja ennenpitkää menee tukkoon eikä siis anna kipinää. Jos tulppa taas on liian "kuuma" se käy liian kuumana ja saattaa jopa sulaa. Tuolla perustietoa tulppien lämpöarvoista==>> http://www.ngk.fi/Sytytystulpat.1648.0.html

        Tämä siis kannattaa tarkastaa ensimmäisenä koska on helpoin ja nopein tapa poissulkea väärän tulpan käyttö.


      • vari
        1300cc-T kirjoitti:

        Tarkasta ihan ensimmäidenä että tulppien LÄMPÖARVO on oikea eli siis että tulpat ovat juuri kyseiseen pyörään tarkoitetut! Tulpan lämpöarvo ilmoitetaan numerolla esim.9. Jos käytät liian "kylmää" tulppaa se toimii liian alhaisessa lämpötilassa joten se ei "puhdista" itseään vaan juurikin nokeentuu ja ennenpitkää menee tukkoon eikä siis anna kipinää. Jos tulppa taas on liian "kuuma" se käy liian kuumana ja saattaa jopa sulaa. Tuolla perustietoa tulppien lämpöarvoista==>> http://www.ngk.fi/Sytytystulpat.1648.0.html

        Tämä siis kannattaa tarkastaa ensimmäisenä koska on helpoin ja nopein tapa poissulkea väärän tulpan käyttö.

        Puhuu asiaa.


    • nyk.kawaman

      AINOASTAAN DENSO tekee tulpan, joka toimii cb hondassa, ainakin omsni aikoinaan vm 72 cb four ei vaan toiminut muilla tulpilla.

      • Julma77

        ok, kiitos olin tossa työkeikalla 10 pv ja kun tulin kotia yritin käynnistää prätkää ei lähteny. Katoin tulpat ihan noessa jo 15 km ajon jälkeen. Tulpanhatut ja johdot ok, puolista en tiedä täytyy jonkun ammattilaisen tsekata. Tulpat on oikeat NGK DR8ES eli samat mitä käyttäjän käsikirjassa lukee. Kaasuttimien säädössä oli ongelmia suutinten ja tuon ilman saannin suhteessa, huoltaja kirosi tarvikeputkea joka aiheutti ongelmia säätöjen kanssa. Sääti kuitenkin vimosen päälle. Ilmanputsari ok.


      • vari
        Julma77 kirjoitti:

        ok, kiitos olin tossa työkeikalla 10 pv ja kun tulin kotia yritin käynnistää prätkää ei lähteny. Katoin tulpat ihan noessa jo 15 km ajon jälkeen. Tulpanhatut ja johdot ok, puolista en tiedä täytyy jonkun ammattilaisen tsekata. Tulpat on oikeat NGK DR8ES eli samat mitä käyttäjän käsikirjassa lukee. Kaasuttimien säädössä oli ongelmia suutinten ja tuon ilman saannin suhteessa, huoltaja kirosi tarvikeputkea joka aiheutti ongelmia säätöjen kanssa. Sääti kuitenkin vimosen päälle. Ilmanputsari ok.

        Olettaisin, että sinulla on kaksi puolaa. (korjatkaa jos olen jossain asiassa väärässä) Yksi 1 ja 4 sylinterille, sekä yksi 2 ja 3 sylinterille. Jos puola olisi rikki olisi myös kaksi sylinteriä pois pelistä. Sama homma koskee kondesaattoreita ja kärkiä. Joten jos puhutaan yhdestä pimeästä sylinteristä ei jäljelle jää kuin tulpanjohdot, tulpanhatut ja itse tulppa. Tämä siis sähköistä.

        Minulla on CB 750 K2 -72. Jos yksi sylinteri on pois pelistä (sanotaan vaikka nro. 1) Olen ottanut nro. 4 sylinterin tulpanjohdon ja tökännyt sen nro. 1 sylinteriin. Ne sytyttävät yhtä aikaa ja siis tulevat samasta puolasta joten vaihto on turvallista. Tällä tavalla saan rajattua vikaa. Jos nro. 4 sylinteri jatkaa toimimista, tiedän ettei nro. 1 sylinterin tulpanjohdoissa tai hatussa ole vikaa. Jos taas nro. 1 sylinteri ryhtyy toimimaan tällä vaihdolla, tiedän että tulppa on ehjä.

        Olisi mukava tietää sujuuko käynnistys moitteetta uusilla tulpilla, kiihtyykö hyvin, paukahteleeko moottorijarrulla ja savuttaako jne. mitä ikinä pystyt kertoa.

        Jos ei ole sähkövika, sulla voi olla väljä kone ja palotilaan pääsee liikaa öljyä, sulla on väärää öljyä, saa liikaa bensaa, saa liian vähän ilmaa, venttiilit ei avaudu oikein ja sylinterin huuhtelu jää vajaaksi. Kaik nuo aiheuttaa enemmän tai vähemmän karstaa ja huonoa kipinää.


    • Uncle Jack

      Kuluttaako kone öljyä?

      • Julma77

        Pyörä tällä hetkellä huollossa, käyttivät vielä penkissä ja kaasarien säädöt ok, tulpat tosin nokeentuu. Testaavat seuraavaksi puolat (viikonlopun aikana), kone ei syö öljyä. Uusilla tulpilla lähtee käyntiin kuin palmun alta, pytyt ei tipu ajon aikana. Seuraava käynnistys ja osa pytyistä saattaa lähteä käyntiin loput kovalla paukkeella jos ollenkaan. Ei pauku moottorijarruttaessa eikä savuta. Tulpat on siis kuivat ja mustat jo pienen ajon jälkeen. Katotaan jos vika olisi puolissa jos ei...niin prkl. Maanantaina olen jälleen viisaampi...tai sitten en.


      • vari
        Julma77 kirjoitti:

        Pyörä tällä hetkellä huollossa, käyttivät vielä penkissä ja kaasarien säädöt ok, tulpat tosin nokeentuu. Testaavat seuraavaksi puolat (viikonlopun aikana), kone ei syö öljyä. Uusilla tulpilla lähtee käyntiin kuin palmun alta, pytyt ei tipu ajon aikana. Seuraava käynnistys ja osa pytyistä saattaa lähteä käyntiin loput kovalla paukkeella jos ollenkaan. Ei pauku moottorijarruttaessa eikä savuta. Tulpat on siis kuivat ja mustat jo pienen ajon jälkeen. Katotaan jos vika olisi puolissa jos ei...niin prkl. Maanantaina olen jälleen viisaampi...tai sitten en.

        Jos sähköjärjestelmästä ei löydy mitään mikä aiheuttaisi huonoa kipinää, suosittelen kokeilemaan lämpöisempiä tulppia. Juuri niinkuin 1300cc-T kehotti tuossa aikaisemmin. Ohjekirja ei tiedä millaista ajoa juuri sinä ajat. Kylmemmät tulpat on tarkoitettu pitkän matkan ajoon. Jos esimerkiksi ajat lyhyitä matkoja ja pieniä nopeuksia on lämpöisempi tulppa parempi.


    • vahvaseos

      Onko selvinnyt vikaa?, tälläi monen vuoden jälkeen... Jostain luin että kuiva ja jokunen tulppa olisi enemmän sähköpuolen kuin bensa puolen ongelma, olisko jopa pakoventtiili vuoto, jos vielä putkeen paukkuu? Voiko näin olla..

    • Mopottimies

      Mulla oli tai onhan tuo vieläkin nurkassa vanha 2-T 9.8hv Mercury perämoottori joka ei millään toiminut niillä tulpilla mitkä siihen oli määrätty, vaan sellaisilla missä oli lisäkärkiä!!!(vanhat tulpat)

      Tosiaan mopossa voi olla monta vikaa päällä, noi sähköviat voi olla pirullisia ja täytyy sanoa että lähes kaikissa kaasari vehkeissä on aina jotain vikaa:) toisissa jotain pientä ja toisissa vähän isompaa:) varsinkin jos joka pytylle omansa on niiden yhteen sovittaminen vaikeaa kun on joka paikka kulunut

    • poisalta

      Niin vikahan ei ole mopossa, vaan kirotussa viinabensassa. Aikanaan oma tuutti ei koskaan kastellut tulppaa lyijyllisellä, eikä edes silloin joskus olikohan 80-luvun lopulla, kun lyijybensa vaihtui lyijyttömään, mutta teho väheni tuntuvasti. Tämä nykyinen kusi katoaa kaasareista ennenkuin ehtii pyttyyn asti, tulpalle menee vain jotain lisäainesotkua...:)
      Perkeleesti kovaa ajoa joka päivä, niin kulkee...laitimmaiset pytyt ei lämpene hissuttelussa, siksi niissä esiintyy ongelma useammin, suosittelen aina väh. 7000rpm kellossa...

    • moottorisytytys

      Noin karkeasti kun ajattelee moottorin käynnin tapahtumaa, niin tulpat voivat nokeentua 2 syystä.
      1. Liian rikas seos(liikaa polttoainetta)
      2. Samaan liittyen -> liian vähän happea, jolloin käy kylmänä.
      On myös vaara että saa liikaa happea jolloin käy kuumana.
      Hienoa on säätö varmaan. Niin tarkasti en ole koskaan säätänyt, mutta vähän " sinnepäin" useinkin.
      Kuumempi poltto polttaa noetkin.

      • Motorpoika

        On myös kolmas, eli välillä kipinä katoaa, joka siten kastaa tulppaa,pirullinen jos on monta pyttyä, kun sitä ei kuule


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      43
      1805
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      164
      1637
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1378
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      239
      1333
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      207
      1238
    6. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1145
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      332
      1137
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1086
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      314
      1057
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1057
    Aihe