Pari kysymystä Ubuntusta

manedwolf

Paljonko muistia Ubuntu vaatii? Onko OpenOffice saatavana Ubuntu-versiona? Tunnistaako Ubuntu muistitikut ja ulkoiset kiintolevyt jotka on otettu käyttöön Windowsissa (FAT32- ja NFTS-tiedostojärjestelmät ym)?

11

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --p--

      OpenOffice on valmiiksi asennettuna Ubuntussa kuten muutkin perusohjelmat, kaikissa linuxjakeluissa on kattava määrä ohjelmia asennettuna. Ja jos ohjelmia kaipaa lisää niin "Sovellukset - Ubuntun sovellusvalikoima" kautta on helppo selata ja asentaa satoja ohjelmia, Synapticin kautta löytyy tuhansia ohjelma paketteja.

      Laitteistovaatimus:
      https://help.ubuntu.com/community/Installation/SystemRequirements

      Ubuntu tunnistaa tikut ja kiintolevyt, Ubuntu tunnistaa kaikki tiedostojärjestelmät ja osaa lukea ja kirjoittaa Windowsin tiedostojärjestelmiä. Windows taas ei tunnista linuxin tiedostojärjestelmiä... mutta se kai ei tule yllätyksenä.

      http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi
      http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Ohjelmien_asentaminen_ja_pakettivarastot
      http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Suljetut_tiedostomuodot

      • mokkula toimia?

        Käytän nettikoneena pikku-ASUSta jonka käyttiksenä on ilmeisesti Xandros. Kone tunnistaa Elisan mokkulan ja mokkula toimii myös Windows-koneessa, mutta Soneran mokkulaa tämä Xandros kuvittelee CD-soittimeksi! Eli onko edessä liittymän ja mokkulan vaihto jos Ubuntuun vaihtaa?


      • sivulla sanotaan:
        mokkula toimia? kirjoitti:

        Käytän nettikoneena pikku-ASUSta jonka käyttiksenä on ilmeisesti Xandros. Kone tunnistaa Elisan mokkulan ja mokkula toimii myös Windows-koneessa, mutta Soneran mokkulaa tämä Xandros kuvittelee CD-soittimeksi! Eli onko edessä liittymän ja mokkulan vaihto jos Ubuntuun vaihtaa?

        "päivitystyökalu päivittää koko järjestelmän ilman, että käyttäjän tarvitsee koskea järjestelmän asetuksiin ja ohjelmavarastojen listaukseen."

        Tätä pelkään. Työtiedoston automaattitallennus toimii Murphyn lain mukaan juuri silloin kun on tehty massiivinen virhe* ja olen kuullut yhden jos toisenkin päivitystyökalun käyttäjiltä että esimerkiksi joitakin tekstitiedostoja ei enää päivityksen jälkeen ole saanut auki. Lisäksi päivitetty ohjelma on aina ja kaikkialla isompi ja siten hitaampi kuin edellinen versio.

        * Esimerkki massiivisesta virheestä vuodelta 1992: kuvittelin että WordPerfect osaa vaihtaa alleviivaukset kursivoinneiksi, mutta eipä osannutkaan: ensimmäinen vaihtui, kaikki muut katosivat! Ja juuri silloin WP teki välitallennuksen ja heti kalastettuani sen edellisen version otin loputkin automaatit pois päältä.


      • 876y5trf
        mokkula toimia? kirjoitti:

        Käytän nettikoneena pikku-ASUSta jonka käyttiksenä on ilmeisesti Xandros. Kone tunnistaa Elisan mokkulan ja mokkula toimii myös Windows-koneessa, mutta Soneran mokkulaa tämä Xandros kuvittelee CD-soittimeksi! Eli onko edessä liittymän ja mokkulan vaihto jos Ubuntuun vaihtaa?

        Mokkula tuskin toimii. Joudut hankkimaan kalliin laajakaistakaapelin tai jotain; kaverille kävi näin ja kaapelointi olisi maksanut vaatimattomasti puolitoista tonnia. Vaihtoi takaisin Windowsiin.


      • Asukseen....
        mokkula toimia? kirjoitti:

        Käytän nettikoneena pikku-ASUSta jonka käyttiksenä on ilmeisesti Xandros. Kone tunnistaa Elisan mokkulan ja mokkula toimii myös Windows-koneessa, mutta Soneran mokkulaa tämä Xandros kuvittelee CD-soittimeksi! Eli onko edessä liittymän ja mokkulan vaihto jos Ubuntuun vaihtaa?

        Minulla on Asuksen "Xandors" versioon asennettu Ubuntu Netbook Remix ja se toimii luotettavasti ja nopsaan. Soneran mokkula minullakin.


      • asian tuntija
        876y5trf kirjoitti:

        Mokkula tuskin toimii. Joudut hankkimaan kalliin laajakaistakaapelin tai jotain; kaverille kävi näin ja kaapelointi olisi maksanut vaatimattomasti puolitoista tonnia. Vaihtoi takaisin Windowsiin.

        Ainakin Huawein mokkulat toimivat kyllä paremmin Ubuntussa kuin Windowsissa. Win7 Starter ei saanut yhteyttä ollenkaan, Ubuntu ja XP saivat samassa kohdassa samalla mokkulalla kumpikin yhteyden. XP tosin vaati ajureiden asentamisen, Ubuntussa tikku vain tökätään kiinni, valitaan operaattori ja voilà :)


      • morkula68646465
        mokkula toimia? kirjoitti:

        Käytän nettikoneena pikku-ASUSta jonka käyttiksenä on ilmeisesti Xandros. Kone tunnistaa Elisan mokkulan ja mokkula toimii myös Windows-koneessa, mutta Soneran mokkulaa tämä Xandros kuvittelee CD-soittimeksi! Eli onko edessä liittymän ja mokkulan vaihto jos Ubuntuun vaihtaa?

        ainakin nokia cs-17 ja huawei e220, ubuntu 8.10:ssä ja 10.04:ssä ilman kummempia ongelmia.


      • mokkula toimia? kirjoitti:

        Käytän nettikoneena pikku-ASUSta jonka käyttiksenä on ilmeisesti Xandros. Kone tunnistaa Elisan mokkulan ja mokkula toimii myös Windows-koneessa, mutta Soneran mokkulaa tämä Xandros kuvittelee CD-soittimeksi! Eli onko edessä liittymän ja mokkulan vaihto jos Ubuntuun vaihtaa?

        Jos vaihdat Ubuntun ja mokkula ei siinä toimi niin ota yhteyttä Soneraan, että vaihtavat tilalle toimivan mokkulan. Sinähän maksat siitä kuukausitaksaa joten saat toki toimivan mokkulan. Ubuntu 10.04 LTS Netbook Edition kyllä tunnistaa lähes kaikki mokkulat.


      • sivulla sanotaan: kirjoitti:

        "päivitystyökalu päivittää koko järjestelmän ilman, että käyttäjän tarvitsee koskea järjestelmän asetuksiin ja ohjelmavarastojen listaukseen."

        Tätä pelkään. Työtiedoston automaattitallennus toimii Murphyn lain mukaan juuri silloin kun on tehty massiivinen virhe* ja olen kuullut yhden jos toisenkin päivitystyökalun käyttäjiltä että esimerkiksi joitakin tekstitiedostoja ei enää päivityksen jälkeen ole saanut auki. Lisäksi päivitetty ohjelma on aina ja kaikkialla isompi ja siten hitaampi kuin edellinen versio.

        * Esimerkki massiivisesta virheestä vuodelta 1992: kuvittelin että WordPerfect osaa vaihtaa alleviivaukset kursivoinneiksi, mutta eipä osannutkaan: ensimmäinen vaihtui, kaikki muut katosivat! Ja juuri silloin WP teki välitallennuksen ja heti kalastettuani sen edellisen version otin loputkin automaatit pois päältä.

        Ubuntu ei ole mikään WordPerfect. Ubuntua jos päivittää ohjelmia niin se sanoo kyllä jos joku ohjelma tarvitsee käynnistää uudestaan. Ubuntu kun on unix tekniikkaa niin tiedostoista, myös ohjelmista tehdään kopio kun niitä käytetään joten mikään päivitys ei vaikuta niihin ja päivitys tulee vasta voimaan kun käynnistää ohjelman uusiksi.

        Päivittäminen on pakollista tietysti tietoturvasyistä. Ubuntussa voi kytkeä suositellut päivitykset pois päältä, että päivityksistä tulee vain pakolliset tietoturvapäivitykset ja nekin voi asentaa manuaalisesti vaikka kerran kuussa. Ubuntu LTS:n tulee kuukaudessa keskimäärin 40 megaa tietoturva- ja kriittisten virheiden korjausta.

        Suositellut päivitykset kannattaa kyllä asentaa vaikka kerran puolessa vuodessa, aina kun tulee uusi asennusimage kun näissä yhteyksissä tulee aina reilummin päivitystä jakoon.


    • G. Melli

      768 MB:n RAM-muisti olisi sellainen josta kannattaisi lähteä. Olen kyllä käyttänyt pari vuotta sitten Ubuntu 8.04 512 MB:n koneessa mutta videoiden ym. takia se on ehkä hieman liian vähäinen määrä. 1 GB on tietysti jo sellainen muistimäärä että sillä kyllä taatusti pyörittää jo 3D-grafiikkaa mukavasti.

      Ulkoisten kovojen ja muistitikkujen kanssa ei ole koskaan ollut Ubuntulla ongelmia. Tiedä sitten onko joitakin malleja jotka erityisen hankalia. Niitähän voi olla sellaisiakin joissa ongelmia niin Windowsilla, esim. Xp:lläkin.

    • Ubuntu vaatii vähintää 512Mt muistia. Ubuntussa on officepaketti valmiina. Ja kyllä tunnistaa USB tikut ja kiintolevyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1728
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1079
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      900
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      895
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      871
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      840
    8. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    9. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      754
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe