Canon EOS 350D - kuvaaminen manuaalilla

canoni

Hei!

Olen kuvaillut tähän asti järkkärilläni automaatilla, mutta pikkuhiljaa olen siirtymässä myös manuaali puolelle (kameran valikko M). Nyt kuitenkin kohtasin ongelman, josta en pääse puusta pitkälle; vaikka kuinka säädän valotusaikaa ja aukkoa, niin kameralla kestää ottaa kuva useita sekunteja! Osaako joku auttaa minua tässä? Vai teenkö mahdollisesti jotain aivan väärin? Osaisiko joku sanoa ns. "varmat" arvot aukolle ja valotusajalle, joilla ei kuvan ottaminen kestä useampaa minuuttia (ulkona, auringonpaiste)?

7

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie täältä

      Itselleni eivät Canonit kovin tuttuja ole, mutta kuulostaisi että asetuksissa olisi jotain väärin. Ensimmäisenä tulee mieleen, että onko kohinanvaimennin (noise reduction) päällä, sehän toimii niin että kuvan ottamisen jälkeen kamera ottaa toisen kuvan, "dark framen" sulkimen ollessa kiinni ja näin poistaa kuumat pikselit kuvasta. Se ainakin tuplaa kuvan ottamiseen käytetyn ajan.
      Toisaalta jos kamerasi toimii normaalisti automaatilla, niin siitä ei liene kyse..

      "Varmat arvot" ovat tasan ne, jotka kameraasi asetat. Esim suljinajaksi 1/640s, niin kuvan ottaminen kestää 1/640s, plus siihen lisäksi se aika joka kestää kirjoittaa tieto muistikortille ja se ei kauaa kestä. Aukon asetus ei vaikuta valotusaikaan.
      Ota kuva automaattiasetuksilla, niin näet sen tiedoista suunnilleen oikeat arvot.

      Kokeile palauttaa tehdasasetukset ja alustaa muistikortti kamerassa, ja JPEG tallentuu kortille RAWia nopeammin, tosin ei RAWillakaan sekuntitolkulla kestä.
      Enpä tuohon oikein muuta keksi. Toivottavasti joku Canoneja paremmin tunteva keksisi..

      • varma minäkin

        "Aukon asetus ei vaikuta valotusaikaan. "

        Mutta vaikuttaa siihen paljonko pitää valotusaika ja herkkyys olla, jos haluaa muutakin kuin pikimustaa tai puhkipalanutta. Jos kysyjällä on aukko 22 valittuna, saa olla valoa ihan vitusti että onnistuu tarjoamallasi 1/640s ajalla, eli sisällä en alkaisi edes yrittämään, ellei kyseessä ole leikkaussali.


      • mie täältä
        varma minäkin kirjoitti:

        "Aukon asetus ei vaikuta valotusaikaan. "

        Mutta vaikuttaa siihen paljonko pitää valotusaika ja herkkyys olla, jos haluaa muutakin kuin pikimustaa tai puhkipalanutta. Jos kysyjällä on aukko 22 valittuna, saa olla valoa ihan vitusti että onnistuu tarjoamallasi 1/640s ajalla, eli sisällä en alkaisi edes yrittämään, ellei kyseessä ole leikkaussali.

        Eri asiaa jo, tokihan aukko lopputulokseen vaikuttaa monellakin tapaa, mutta itse valotusaika ei muutu aukkoa säätämällä.
        Kyse on kuitenkin siitä, että kysyjä saisi kameransa edes toimimaan oikein.


      • Eihän kameran merkillä ole mitään väliä, kamerat toimivat kaikki ihan samalla perjaatteella.
        Varmoja arvoja nyt ei olekkaan riippuu täysin kuvaus tilanteesta.

        Myös Iso luvulla voit vaikuttaa kuvan valoisuuteen.

        - Mitä pimeämpää sen pidempi suljinaika.
        - Jos käyttää salamaa ihan pimeissä olosuhteissa valoitusajaksi 1/200 on ihan hyvä. Koska se valaisee vain sen salaman ajan.
        -Auringon paisteessa valoitus ajat pyörivät siinä 500 -3200 riippuen vähän kuvauskohteesta esim. valkoista seinää kuvattaessa voi hyvinkin olla valoitus ajat siinä 2000-
        -Pilvisellä säällä valoitusajat siinä 1/100
        -Käsivaralta ei oikein kannata hitaampaa pistää kuin 1/50 koska tärähtämistä alkaa ilmenemään.
        Mutta kuten sanoin kaikki on kiinni kuvauskohteesta, valoituksesta, tunnelmasta mitä haetaan.


        http://villevaavu.org/shooting/shooting1.html


      • sfinski80 kirjoitti:

        Eihän kameran merkillä ole mitään väliä, kamerat toimivat kaikki ihan samalla perjaatteella.
        Varmoja arvoja nyt ei olekkaan riippuu täysin kuvaus tilanteesta.

        Myös Iso luvulla voit vaikuttaa kuvan valoisuuteen.

        - Mitä pimeämpää sen pidempi suljinaika.
        - Jos käyttää salamaa ihan pimeissä olosuhteissa valoitusajaksi 1/200 on ihan hyvä. Koska se valaisee vain sen salaman ajan.
        -Auringon paisteessa valoitus ajat pyörivät siinä 500 -3200 riippuen vähän kuvauskohteesta esim. valkoista seinää kuvattaessa voi hyvinkin olla valoitus ajat siinä 2000-
        -Pilvisellä säällä valoitusajat siinä 1/100
        -Käsivaralta ei oikein kannata hitaampaa pistää kuin 1/50 koska tärähtämistä alkaa ilmenemään.
        Mutta kuten sanoin kaikki on kiinni kuvauskohteesta, valoituksesta, tunnelmasta mitä haetaan.


        http://villevaavu.org/shooting/shooting1.html

        Tuosta vielä että kuvan ottaminen kestää, voi johtua ihan siitä että kuvauspaikka on hämärä, ja jos objektiivina on esim joku missä aukko jotain f3.5 tai 4 tai 5 niin voi johtua ihan automaatti tarkennuksen sahauksesta eli ei "löydä" varsinaista kohdetta hämäryyden vuoksi. Sisätiloissa jo tuo 3.5 alkaa olemaan aika tuskaista. Salama jos päällä auttaa ja jos kytkee sen tarkennuksen pois niin ei pitäisi kestää kuvanotto.


    • jkklsfn

      Varmat aukot ja ajat näkee valotusmittarista. Se vaakasuora -2..-1..0.. 1.. 2. Normaalisti osoittimen tulee näyttää nollaa ja valotus on silloin oikea.
      Valitse ensin aukko tai aika ja säädä sitten valotus oikein toisella arvolla. Yhden arvon säätö on paljon nopeampaa, kuin kaikkien veivaaminen samaan aikaan.
      Voit myös täyttää AV tai TV asetuksia, jolloin vain toista arvoa pitää säätää ja sitäkin vain tarvittaessa.
      Manuaalista on etua lähinä silloin, kun halutaan poiketa paljon automatiikan suosittelemista arvoista, tai kun automatiikka on ymmällään.

    • kysymys!

      Olipa älytön kysymys. Kertoisit ensin mitä yrität kuvata ja millä asetuksilla sekä mielellään linkki mallikuvaan. Nyt koko vastausketju on täynnä arvauksia, ilman yhtään faktaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe