Hei,
kirjoitin tänne joskus siitä, kuinka olin ottanut tammikuussa "poikamarsun", joka osoittautui myöhemmin tytöksi. Tämä kävi ilmi, kun otin toisen poikamarsun sille kaveriksi, jolloin marsujen kasvaessa huomasin että toinen on tyttö; mikä myöhemmin eläinlääkärillä varmistettiin. Toinen marsu ei ehtinyt tulla raskaaksi, koska huomasin asian viikoissa toisen tulosta ja olivat eri häkeissä koska pelkäsin alkuriitoja "poikien" välillä.
Nyt on ongelma kuitenkin eri. Elikkä minulla on poikamarsu ja tyttömarsu, kummatkin noin 7kk, suurissa eri häkeissä. Häkit ovat vierekkäin ja ovat noin 1cm päässä toisistaan. Olen valvotusti heitä pitänyt yhdessä, valmiina menemään väliin, koska en missään nimessä halua poikasia. Tämä tyttömarsu kuitenkin mielestäni stressaantuu pojan innokkuudesta kauheasti, ei meinaa tulla syliin tämän jälkeen ja pakenee poikaa, on tosi innoissaan kun pääsee omaan häkkiinsä.
Kysyisinkin, että mitä mieltä olette, kannattaisiko minun kuitenkin pitää niitä eri häkeissä? Muuttuisiko pojan käytös leikkauksella (kastraatiolla) todella paljon, niin ettei se ollenkaan enää ahdistelisi tyttöä? Vai auttaako se vain siihen, ettei tule poikasia. Olen kuitenkin laittamassa pojan jossain vaiheessa leikkaukseen, mutta siinä on riskinsä ja en ole aivan varma, onko se niin tärkeää tehdä nopeasti (puolen vuoden sisään kuitenkin), koska olisiko järkevämpää pitää niitä omissa häkeissään? Marsut näkevät, kuulevat, haistavat ja melkein jopa pystyvät koskemaan toisiaan. Häkit ovat vierekkäin ja molemmat makailevat omien mökkiensä katoilla niin, että selkä seinää vasten heillä on noin 1cm eroa. Vaikuttavat ihan onnellisilta.
Tyttö-ja poikamarsu yhdessä?
4
457
Vastaukset
- -veine
Kastraatio ei varsinaisesti muuta marsua mitenkään muuten kuin poistaa lisääntymismahdollisuuden. Joillakin kuitenkin on poika rauhoittunut leikkauksesta kun hormoonit ei oo enää hyrräämässä ja haittaamassa elämää. Ja varmasti voi poika rauhoittua tavallaan, joa ajatellaan että nyt sillä on saavuttamaton rakkaus seinän takana, eli ei pääse kunnolla tutustumaan siihen. Leikkauksen jälkeen marsut saisivat rauhassa tutustua toisiinsa ja olla jatkuvasti yhdessä, tällöin varmasti innostus pojallakin laantuisi hieman. Myös vanhemmiten uros varmasti rauhoittuu.
Ihan on sinusta kiinni vietkö uroksen leikkaukseen vai et. Jos itsellesi ei ole ongelma pitää niitä erillään (ei kannata liiaksi leikkiä tuolla yhdessä ulkoiluttamisella, se on vain yksi hyppy selkään ja naaras saattaa olla tiine) niin mikäs siinä, mutta leikkaus voisi helpottaa tilaratkaisua ja marsut pääsisivät samaan häkkiin. Voihan niitä pitääe ri häkeissä leikkauksenkin jälkeen, jos tuntuu ettei naaras tule toimeen uroksen kanssa. - MursutinMarsutin
Meillä on 3 marsua kaksi naarasta ja yksi uros. Kun ensimmäinen tyttö tuli oli meillä aivan samanlainen tilanne kuin sinulla (uros oli ihan hulluna tytön perään eikä kuikutuksesta meinannut tulla loppua kun eivät päässet olemaan yhdessä).
Päätimme kastoroida uroksen, 4 viikon jälkeen pääsivät yhteen ja voi sitä riemua:) Aluksi uros astui naarasta, mutta naaras kyllä komensi urosta jos sitä alkoi ärsyttämään liiallinen innokkuus. Nyt n.10kk leikkauksen jälkeen ja yhden uuden tyttö marsun tulon jälkeen tilanne on oikein letkeä. Uros innostuu välillä kun tytöt ovat kiimassa mutta ei enää yritä astua, eikä muutenkaan ahdistele tyttöjä.
Aikaa siihen menee että urokselta katoavat halut, mutta yleensä se tapahtuu kaikilla. Itse voisin suositella lämpimästi kastraatiota-onhan siinä riskinsä. Mutta meillä ovat kaikki pojat aina selvinneet ja sen jälkeen on elämä ollut huomattavasti mielekkäämpää kaikkien kannalta.- aloittaja_
Kiitos neuvoista. En siis miettinyt että kastroinko vai en, sen teen varmasti, mutta mietiskelin lähinnä kuinka tärkeää se olisi tehdä nopeasti. Että kärsivätkö marsut yksin, tms. Aion kuitenkin kastroida pojan todennäköisesti ensi kuun lopussa. Poika on nyt 7 kk ja annan hänen kasvaa vielä kuukauden tai puolitoista, koska nukutuksessa on kuulemma enemmän riskejä jos marsu on pienikokoinen (nukutusaineen annostelu on vaikeaa) ja marsuni on nyt aika pienikokoinen, esim. verrattuna tyttöön vaikka ovat saman ikäisiä. Että alkusyksyn aikana pääsevät yhteen. Olen myös harkinnut yhtä tyttöä vielä :-) Pitää katsella sitten, kun pojan leikkaus on jo ohi mennyt. Mutta kiitos paljon neuvoista ja kokemuksista :-)
- -veine
aloittaja_ kirjoitti:
Kiitos neuvoista. En siis miettinyt että kastroinko vai en, sen teen varmasti, mutta mietiskelin lähinnä kuinka tärkeää se olisi tehdä nopeasti. Että kärsivätkö marsut yksin, tms. Aion kuitenkin kastroida pojan todennäköisesti ensi kuun lopussa. Poika on nyt 7 kk ja annan hänen kasvaa vielä kuukauden tai puolitoista, koska nukutuksessa on kuulemma enemmän riskejä jos marsu on pienikokoinen (nukutusaineen annostelu on vaikeaa) ja marsuni on nyt aika pienikokoinen, esim. verrattuna tyttöön vaikka ovat saman ikäisiä. Että alkusyksyn aikana pääsevät yhteen. Olen myös harkinnut yhtä tyttöä vielä :-) Pitää katsella sitten, kun pojan leikkaus on jo ohi mennyt. Mutta kiitos paljon neuvoista ja kokemuksista :-)
Muistathan kuitenkin että myöskin liian lihavalle marsulle nukutus on suuri riski. Marsun pitäisi olla mahdollisimman timmissä kunnossa, jos löytyy leukapussia ja läskiä niin kannattaa harkita leikkausta. Itse leikkautin pojan 8kk iässä, pitkisuros ja aina ollut melkosen hontelo. Selvisi aivan ilman ongelmia nukutuksesta ja parani hyvin. Nuori marsu myös toipuu paremmin eri operaatioista kuin vanha ja lihava.
Mutta siis, paaaaljon liikuntaa ja hyvää ravintoa niin marsu ei ole löysä lötkö leikkaukseen mennessä, vaan timmissä massassa, jolloin selviytymismahdollisuudet ovat paljon paremmat.
Yksinolosta vielä (kaikille lukijoille), marsu ei kärsi mitenkään jos sillä on näkö-, kuulo- ja hajuyhteys lajikumppaniin, varsinkin jos se kaveri on ihan seinän takana. Moni marsu asuu ihan onnellisesti näin. Kärsimisestä voidaan puhua sitten kun marsu on kokonaan ilman lajikumppania.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html1835037Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?
Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,204428Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa
Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/593769993127Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa
Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana2562997Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien1432912- 522521
- 271929
- 351770
- 221767
- 681761