16-vuotias opiskelija omaan asuntoon

.

Eli pärjäiskö 16-vuotias lukiossa opiskelija omassa asunnossa samalla, kun opiskelee?
Millasia erilaisia tukia saa? Pärjääkö pelkillä tukirahoilla vai tarviiko työpaikanki?

6

1294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopijhuohpuavh

      Ei ole mahdollista, että 16-vuotiaana pärjäisit omassa asunnossa. Suosittelen ettei kannata muuttaa ennenkuin tietää mitä tukia on mahdollista saada ja mitä ei. Et esimerkiksi ole oikeutettu opintotukeen, koska saat vielä lapsilisää. Asumistukea voisit saada parisataa euroa, sillä pystyisit kattamaan ehkä puolet asunnon vuokrasta. Joten joko jäät kotiin asumaan tai sitten etsit töitä :) Yksin asuminen ei todellakaan ole niin helppoa ja kivaa, kuten kuvitella saattaa, malta hetki vielä odotella ja kasva rauhassa kotonasi.

      • .

        No mun tilanteessa kotiin jääminen ei ole vaihtoehto, koska eri paikkakunnalle lukion perään ajattelin lähtee. Tietysti kämppäkaverikin vois olla, jos se mitenkään auttaa?


      • ,
        . kirjoitti:

        No mun tilanteessa kotiin jääminen ei ole vaihtoehto, koska eri paikkakunnalle lukion perään ajattelin lähtee. Tietysti kämppäkaverikin vois olla, jos se mitenkään auttaa?

        sama täällä pitäisi etsiä omaa kämppää kun todennäköisesti pitäisi muuttaa kanssa koulun perässä uudelle paikkakunnalle.


      • yoshyosh

        lähtee sille tielle. minunkin, 17 vuotiaan, joka yksinhuoltaja äitinsä pienen palkan takia saan täyden opintotuen ja asumis-lisän (noin 400e) on vaikea asua omassa asunnossa. käteen jää vuokran, veden ja sähkön maksamisen jälkeen 20 euroo joka kk. mitä nyt joskus sukulaiset säälivät ja antavat parikymppiä.

        kaverillani tosin oli sama tilanne ja sai järkättyä asiansa jotenkin niin että asuu nyt kimpassa isoveljensä kanssa ja sossut maksavat 200 euroa hänen 250 euron suuruisesta vuokra osuudesta, loput 50 euroa kaveri maksaa porukoittensa hänelle joka kk antamalla lapsilisällä.. noin 100 e. tosin kaveri sai tuon myönnytyksen vain siksi että hänen perheensä on köyhä eikä vanhemmat pystyisi tästä syystä _mitenkään_ auttaan vuokrassa. kaverini sanoin, kerrankin köyhyydestä jotain iloo :----------).


      • noooottiabäädi
        yoshyosh kirjoitti:

        lähtee sille tielle. minunkin, 17 vuotiaan, joka yksinhuoltaja äitinsä pienen palkan takia saan täyden opintotuen ja asumis-lisän (noin 400e) on vaikea asua omassa asunnossa. käteen jää vuokran, veden ja sähkön maksamisen jälkeen 20 euroo joka kk. mitä nyt joskus sukulaiset säälivät ja antavat parikymppiä.

        kaverillani tosin oli sama tilanne ja sai järkättyä asiansa jotenkin niin että asuu nyt kimpassa isoveljensä kanssa ja sossut maksavat 200 euroa hänen 250 euron suuruisesta vuokra osuudesta, loput 50 euroa kaveri maksaa porukoittensa hänelle joka kk antamalla lapsilisällä.. noin 100 e. tosin kaveri sai tuon myönnytyksen vain siksi että hänen perheensä on köyhä eikä vanhemmat pystyisi tästä syystä _mitenkään_ auttaan vuokrassa. kaverini sanoin, kerrankin köyhyydestä jotain iloo :----------).

        Itse olen 16v ja itselläni ei myöskään ole vaihoehto jäädä kotiin.
        Vuokrani on n.400e

        Tulot joita saan: asumistuki 201,60e
        opintolaina 160e
        sekä lapsilisä 100e
        YHT. 461,60e

        Eli muuhun elämiseen jäisi n. 60e
        Sen takia hain itselleni viikonloppu töitä ja saan siitä kuukaudessa n.200-300e. Joten pystyn hyvin ostamaan itselleni ruoat ja hygieniatarvikkeet.


        nuoret älkää antako näiden kommenttien latistaa itseänne, vaan itsenäisesti touhuamaan ja ottamaan asioista selvää. Ensin minustakin tuntu iha toiv. asialta, mutta kyllä ne asiat sitte järjestyi pikkuhiljaa!


      • =)
        noooottiabäädi kirjoitti:

        Itse olen 16v ja itselläni ei myöskään ole vaihoehto jäädä kotiin.
        Vuokrani on n.400e

        Tulot joita saan: asumistuki 201,60e
        opintolaina 160e
        sekä lapsilisä 100e
        YHT. 461,60e

        Eli muuhun elämiseen jäisi n. 60e
        Sen takia hain itselleni viikonloppu töitä ja saan siitä kuukaudessa n.200-300e. Joten pystyn hyvin ostamaan itselleni ruoat ja hygieniatarvikkeet.


        nuoret älkää antako näiden kommenttien latistaa itseänne, vaan itsenäisesti touhuamaan ja ottamaan asioista selvää. Ensin minustakin tuntu iha toiv. asialta, mutta kyllä ne asiat sitte järjestyi pikkuhiljaa!

        Itse muutin poikaystävän kanssa yhteen pari vuotta sitten, taisin olla vielä silloin 16 vuotta. (älkääkä ruvetko kitisemään yhtään kun näin nuorena yhteen muutetttii)
        Muuta vaihtoehtoa ei ollut, vanhempieni luonta en olisi voinut kulkea kouluun koska se on niin syrjäseudulla ettei sieltä kulje busseja, eikä äitini olisi voinut kuskailla minua kouluun omien työaikojensa takia. Siksi päädyimme muuttamaan poikaystävän kanssa yhteen, koska poikaystäväkin olisi joutunut muuttamaan pois kotoaan joka tapauksessa ja päädyimme tähän ratkaisuun, koska olisi taloudellisesti edullisempaa asua yhdessä kuin maksaa kahdesta asunnosta, kun joka tapauksessa toinen olisi melkein aina toisen luona : D
        niin siis itsehän en saanut kuin lapsilisän ja asumislisän josta jäi vuokraa maksettavaksi n. 60 euroa jonka vanhempani maksoivat..
        Elin siis periaatteessa 100 e kuukausituloilla, onneksi sitten oli tämä ihana poikaystävä joka sai opintotukea asumislisineen, toimeentulotukea ja elareita, joten hän periaatteessa elätti minua ;>
        olen kyllä nyt saanut "takaisin" maksettua, kun poikaystävä ei saanut kesätöitä, niin olen sitten vähänniinkuin elättänyt häntäkin tässä..
        mahdollistahan se on muuttaa 16 vuotiaana pois, mutta ei se kyllä helppoa ole !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      93
      1788
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1367
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1178
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1147
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      53
      1007
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      966
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      964
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      67
      901
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      783
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe