Julkinen imetys

hyi kauhea

Tästä aiheesta on ollut tuossa aikaisemminkin keskustelua mutta ajattelin aloittaa uuden keskustelun. Julkinen imetys on mielestäni ihan ok, kunhan sen osaa tehdä oikein. Itse olen marketin kassatyöntekijä ja joudun valitettavasti todistamaan vaikka minkänäköistä imetystapahtumaa. Pahin tapahtui viime viikolla. Äiti kantoi vauvaa ja se alkoi itkemään. Äiti repasi tissin esille ja samalla selosti vielä miehelleen jotain tavaroiden pakkausohjeita (siinä tissi paljaana) sen jälkeen meni penkille istumaan ja alkoi imettämään lastaan. Mietin jo että soitanko vartijat paikalle heittämään naisen ulos siveettömästä käytöksestä. Eihän sitä normaalistikkaan oteta tissiä esille.

Olen sitä mieltä että ei se lapsi kuole siihen jos se ei heti siinä kassajonossa saa tissiä. Itse en ikinä kaupassa ole alkanut imettämään, en ikinä. Ainakaan tuollaisessa hektisessä paikassa jossa kulkee satoja ihmisiä ohi imetyksen aikana. Jotain rajaa.

Minun mielestäni imettäjien pitää ajatella muitakin kuin itseään ja vauvaansa kun julkiselle paikalle lähtevät. Monet ihmiset kokevat julkisen imetyksen hyvin epämieluisaksi asiaksi eivätkä osaa suhtautua siihen oikein. Minä en imetä edes vieraiden nähden kotona. On se sen verran intiimiasia että tissi otetaan esille. Sanoin minun omalle sisikollenikin kun se alkoi imettämään sohvalla kun juttelimme että on tuolla makkarikin. En osaa luontevasti keskustella toisen kanssa kun se imettää. Ja Juuri sen takia en itse imetä kenenkään nähden kun en voi tietää mitä he tilanteesta ajattelevat. Olimme tässä taannoin syömässä ulkona kun viereisessä pöydässä äiti käänsi tuolinsa meidän pöytää päin ja alkoi imettämään. Yritä siinä sitten niellä ruokaa. Sanoin tälle äidille että imetä ihan omaa perhettäsi päin.

291

9851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neljän lasta imettän

      Vähän ristiriitaista. Siis julkinen imetys on ok, kunhan sitä ei tee julkisesti. En minäkään ihan tieten tahtoen esittele tissejäni kaikille ja esimerkiksi ravintolassa pyrin kääntämään tuolin niin päin, ettei kukaan näkisi. Joskus se ei ole järkevästi mahdollista, joten silloin imetän siten kuin pystyn. Jos tissi jossain välissä sattu vilahtamaan, niin ei voi mitään, mutta pääsääntöisesti se ei imetyksen aikana näy. Miten voisikaan, sehän on vauvan suussa.

      Jos ei imetystä kestä, niin ongelma on kyllä enemmän katselijassa kuin imettäjässä. Toki sen kai voi tehdä vaikka kuinka näyttävästi, mutta en muista koskaan nähneeni kenenkään tekevän sitä siten.

      • iso ei rääkymiselle

        Juurikin näin. Ei hyvää päivää, itseäni kyllä enemmän marketissa häiritsisi rääkyvä vauva kuin se että joku ottaa rintansa esiin että lapsi saa ruokaa. Ja uskon että en ole ihan ainoa! Jos sua tissi häiritsee, voi aina katsoa muualle. Kyllä minuakin etoo likaiset puliukot, vaan ei niitä kotia lukita pultsaroimaan.

        Nimim. lapsen itku kauheinta meteliä korville


      • Matti Viikate

      • pöpöpöpa

        Ööh? Mitä on ´´julkinen imetys, jota ei tehdä julkisesti´´ ?
        Ristiriitaista?


      • Kiit

        Puhtain tapahtuma jota kukaan ei saa ajatella "mikään näyttely tapahtumana"
        JK.olen nähnyt vanhana miehenä useita ko tapahtumis,minulle ei ole tullut koskaan ajatus joka liittyisi
        itse tissiin.Ymmärrättekö?. (Lapsi imetetään siellämissä hän tarvitsee)


      • äitieläjä

        Kyllä pitää olla kova hinku ravintolaan kun imetysaikanakin sinne on tungettava. Enkä nyt tarkoita juopottelua.


      • jyrää
        iso ei rääkymiselle kirjoitti:

        Juurikin näin. Ei hyvää päivää, itseäni kyllä enemmän marketissa häiritsisi rääkyvä vauva kuin se että joku ottaa rintansa esiin että lapsi saa ruokaa. Ja uskon että en ole ihan ainoa! Jos sua tissi häiritsee, voi aina katsoa muualle. Kyllä minuakin etoo likaiset puliukot, vaan ei niitä kotia lukita pultsaroimaan.

        Nimim. lapsen itku kauheinta meteliä korville

        Niin, että katsele sä kassaneiti vaan muualle, et sä näköaistia tarvii työskennellessäsi, pääasia että nämä kaikentietävät nuoret äitylit saavat tehdä niinkuin lystää.


      • täysimetys
        pöpöpöpa kirjoitti:

        Ööh? Mitä on ´´julkinen imetys, jota ei tehdä julkisesti´´ ?
        Ristiriitaista?

        julkista imetystä, onko se jotenkin hienoa vai ettekö tosiaan osaa tauottaa imetystänne oikein ja rauhoittaa lastanne muuten, ihan urpoja äidinalkuja. Mulla on kolme lasta ja en kertaakaan oo joutunut vieraita ihmisiä häiritsemään imetykselläni, aina on löytynyt joku syrjäinen soppi, jos on ollut tarvis ja täysimetyksellä ollaan menty.


      • Punka
        iso ei rääkymiselle kirjoitti:

        Juurikin näin. Ei hyvää päivää, itseäni kyllä enemmän marketissa häiritsisi rääkyvä vauva kuin se että joku ottaa rintansa esiin että lapsi saa ruokaa. Ja uskon että en ole ihan ainoa! Jos sua tissi häiritsee, voi aina katsoa muualle. Kyllä minuakin etoo likaiset puliukot, vaan ei niitä kotia lukita pultsaroimaan.

        Nimim. lapsen itku kauheinta meteliä korville

        Haittoo jos vielä ottaa kummattii meloonit ihan reilusti esille.


      • tissillineneläin

        Ei se koko tissi varmaan vauvan suussa ole....


      • kahden äiti
        täysimetys kirjoitti:

        julkista imetystä, onko se jotenkin hienoa vai ettekö tosiaan osaa tauottaa imetystänne oikein ja rauhoittaa lastanne muuten, ihan urpoja äidinalkuja. Mulla on kolme lasta ja en kertaakaan oo joutunut vieraita ihmisiä häiritsemään imetykselläni, aina on löytynyt joku syrjäinen soppi, jos on ollut tarvis ja täysimetyksellä ollaan menty.

        Syöthän sinäkin julkisella paikalla ravintolassa, pikaruokapaikoissa tms. Miksei siis vauvakin saisi syödä julkisella paikalla kun on nälkä?


      • taneli
        iso ei rääkymiselle kirjoitti:

        Juurikin näin. Ei hyvää päivää, itseäni kyllä enemmän marketissa häiritsisi rääkyvä vauva kuin se että joku ottaa rintansa esiin että lapsi saa ruokaa. Ja uskon että en ole ihan ainoa! Jos sua tissi häiritsee, voi aina katsoa muualle. Kyllä minuakin etoo likaiset puliukot, vaan ei niitä kotia lukita pultsaroimaan.

        Nimim. lapsen itku kauheinta meteliä korville

        minusta tissit sais näkyä niin paljon ku huvittaa mut jos lasta ei saa kuritettua ja käskemään pitämään lastaan turpa supussa.. niin se kyll ottaa hermoon ihmisiä jotka vitut välittää ipanoista


      • vitut nimimerkistä
        iso ei rääkymiselle kirjoitti:

        Juurikin näin. Ei hyvää päivää, itseäni kyllä enemmän marketissa häiritsisi rääkyvä vauva kuin se että joku ottaa rintansa esiin että lapsi saa ruokaa. Ja uskon että en ole ihan ainoa! Jos sua tissi häiritsee, voi aina katsoa muualle. Kyllä minuakin etoo likaiset puliukot, vaan ei niitä kotia lukita pultsaroimaan.

        Nimim. lapsen itku kauheinta meteliä korville

        Olen samaa mieltä, ettei lapsen itkua kauheampaa meteliä korville ole olemassakaan. Ja josko sen metelin voi lopettaa / välttää julkisella imettämisellä, niin eikun sitten vaan imetys käyntiin. Se kun tuo imeväis ikäisen nälkä ei katso sitä onko nyt sovliasta joskun tiukkapipon ulkopuolisen mielestä imettää eli ei. On mielen kiintoista miten paljon hyväksyttävämpää on naisten esiintyminen julkisesti esimerkiksi vain teipin pala nännien peittona, mutta jos tuon teipinpalan korvaa pienen lapsen suu, niin sekös vasta muutamien mielestä säädytöntä onkin. Ja ne samat moralisoijat kenties itse kuljeskelevat pitkin ja poikin kaupunkia nänninpäät shortsinlahkeista vilkkuen. Ja SE taas on minun mielestä säädyttömyyden huippu.

        Eiköhän ihan tällä puheella sovita että annetaan äitien imettää lastaan tarvittaessa sittten vaikka puiston penkillä tai linja-autossa. mitä väliä sillä on pääasia on, ettei pienen ihmisen tarvi keinomoralistien vuoksi kärsiä nälkää.


      • PERKULE
        taneli kirjoitti:

        minusta tissit sais näkyä niin paljon ku huvittaa mut jos lasta ei saa kuritettua ja käskemään pitämään lastaan turpa supussa.. niin se kyll ottaa hermoon ihmisiä jotka vitut välittää ipanoista

        niin kyllä tisuleita kattelis vaikka koko päivän kaupan kassa jonossa mutta puleja ei tarttis siel katella


      • imetetty
        Kiit kirjoitti:

        Puhtain tapahtuma jota kukaan ei saa ajatella "mikään näyttely tapahtumana"
        JK.olen nähnyt vanhana miehenä useita ko tapahtumis,minulle ei ole tullut koskaan ajatus joka liittyisi
        itse tissiin.Ymmärrättekö?. (Lapsi imetetään siellämissä hän tarvitsee)

        Imetys on luonnollinen asia, eikä mitenkään liity ns.rintavarustuksen näyttelyyn, kuten aloittaja asian käsittää. Mistä lie tullut tämä kielteinen suhtautuminen julkiseen imetykseen. Ja jos omalle sisarelle pitää huomauttaa imettämisestä olohuoneessa ja ehdottaa poistumista makuuhuoneeseen, kannattaa kyllä ajatella, että ihan siellä omien korvien välissä ei kaikki asiat ole ihan ok. Onko imettäminen aloittajan mielestä pervoa, iljettävää, noloa... mitä! Huh huh!


      • vesuvius
        jyrää kirjoitti:

        Niin, että katsele sä kassaneiti vaan muualle, et sä näköaistia tarvii työskennellessäsi, pääasia että nämä kaikentietävät nuoret äitylit saavat tehdä niinkuin lystää.

        Kuten naiset yleensäkin nyky Suomessa!


      • Lapsia imettävä
        jyrää kirjoitti:

        Niin, että katsele sä kassaneiti vaan muualle, et sä näköaistia tarvii työskennellessäsi, pääasia että nämä kaikentietävät nuoret äitylit saavat tehdä niinkuin lystää.

        Ei kai se tissi siinä kassahihnalla sentään kulkenut? Jos vaikka katsoisi ja keskittyisi työhönsä, niin ei näe epäolennaisuuksia muualla.


      • hyi kauhia
        Lapsia imettävä kirjoitti:

        Ei kai se tissi siinä kassahihnalla sentään kulkenut? Jos vaikka katsoisi ja keskittyisi työhönsä, niin ei näe epäolennaisuuksia muualla.

        Tuo nyt oli typerä kommentti. Kyllä se on vaikea olla näkemättä kun nenän eteen tissi työnnetään. Olen edelleen sitä mieltä että se nainen käyttäytyi epäsoveliaasti. Aivan sama vaikka kuinka puolustelette tällaisia itsensäpaljastelijoita. Jos haluaisin nähdä paljasta pintaa niin menisin johonkin sellaiseen paikkaan missä se on luonnollista esim. Yleinen sauna tai nakuranta mutta rajansa kaikella.


      • asioiden hoito
        hyi kauhia kirjoitti:

        Tuo nyt oli typerä kommentti. Kyllä se on vaikea olla näkemättä kun nenän eteen tissi työnnetään. Olen edelleen sitä mieltä että se nainen käyttäytyi epäsoveliaasti. Aivan sama vaikka kuinka puolustelette tällaisia itsensäpaljastelijoita. Jos haluaisin nähdä paljasta pintaa niin menisin johonkin sellaiseen paikkaan missä se on luonnollista esim. Yleinen sauna tai nakuranta mutta rajansa kaikella.

        toi mieleen tänään kaupas asioidessa siin kassajonossa,et jos joku täti ois vetässy tissin siinä esiin lapselleen,kyl se lapsi jaksaa varmasti odottaa...äiti voi mennä ostokset hoidettuaan vaik kaupan yleiseen vessaan,kassalla hoidetaan maksuasiat,muut asiat hoidetaan muualla...


      • atti Viikate
        pöpöpöpa kirjoitti:

        Ööh? Mitä on ´´julkinen imetys, jota ei tehdä julkisesti´´ ?
        Ristiriitaista?

        Niin tuossa tarkoitettiin sita etta se riippuu siita tyylista ja asenteesta jolla sen tekee, etta milla tavoin ja milla tasolla se on julkista. Eli kirjoittaja imettaa lastaan siveellisesti, silloin kun on tarve. Mutta ei tee asiaa hairitsevasti tai epasopivasti. Eli juuri niin kuin kaytannossa on oikein.enkin toki ymmarran jos joku ei imeta ollenkaan julkisella paikalla, mutta sen ehdoton vaatiminen ei ole realiteetti talla hetkella.M http://mattiviikate.newsvine.com/ S


      • silmille?
        hyi kauhia kirjoitti:

        Tuo nyt oli typerä kommentti. Kyllä se on vaikea olla näkemättä kun nenän eteen tissi työnnetään. Olen edelleen sitä mieltä että se nainen käyttäytyi epäsoveliaasti. Aivan sama vaikka kuinka puolustelette tällaisia itsensäpaljastelijoita. Jos haluaisin nähdä paljasta pintaa niin menisin johonkin sellaiseen paikkaan missä se on luonnollista esim. Yleinen sauna tai nakuranta mutta rajansa kaikella.

        Muistan joskus kun ex-poikaystäväni kertoi kuinka hän meni ihan sanattomaksi ja sekaisin, kun pankkineidin tissit oli siinä edessä. Olisi hänenkin pitänyt varmaan keskittyä pankki-asioihin eikä tuijotella kyseisen naisen tissejä. Oli ne kuinka tarjolla vaan.


      • ole ihan tavallista
        imetetty kirjoitti:

        Imetys on luonnollinen asia, eikä mitenkään liity ns.rintavarustuksen näyttelyyn, kuten aloittaja asian käsittää. Mistä lie tullut tämä kielteinen suhtautuminen julkiseen imetykseen. Ja jos omalle sisarelle pitää huomauttaa imettämisestä olohuoneessa ja ehdottaa poistumista makuuhuoneeseen, kannattaa kyllä ajatella, että ihan siellä omien korvien välissä ei kaikki asiat ole ihan ok. Onko imettäminen aloittajan mielestä pervoa, iljettävää, noloa... mitä! Huh huh!

        Että kun se on minun mielestä luonnollista, on se oltava muidenkin mielestä. Jos ei ole, ovat sairaita.
        Näitä sairaita tuntuu olevan aika paljon?

        Aika moni muukin asia on luonnollista, mutta ei sitä silti tehdä julkisella paikalla. Itse ainakin poistun makuuhuoneeseen, ei tarvitse kehoittaa.


    • Mamilla..

      Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että ei vauva ihan juuri sinä hetkenä tarvitse tissiä suuhun, kun alkaa itkeä.
      Esimerkiksi kaupassa ollessa olisi syytä tarjota ensin tuttia, ja kannella vauvaa sylissä, ja yrittää siten rauhoitella häntä.

      Toisaalta julökisen imettämisen ymmärrän esimerkiksi junassa, missä ei ole muuta paikkaa, ja matka voi olla pitkä.
      Tällöinkin on syytä edes jollain tavoin suojata "näkymää" esimerkiksi sideharsolla tai jollain muulla.
      Sama juttu muuallakin. On se aika roisin näköistä, kun naisella onkoko rinta ulkona ja vauva hamuaa nänniä suuhunsa.

      Muistan tällaisen jutun 80-luvulta, kun sain esikoiseni. Silloin vauvat hoidettiin vauvalassa (ei vierihoidossa),
      ja hoitajat toivat heidät syömään aina tiettyihin aikoihin.
      Viereisessä sängyssä oli myös esioisensa synnyttänyt äiti, joka odotti aina yläosa paljaana vauvojen saapuista syömään.
      Erään kerran tulikin (mies)lääkäri kierrokselle juuri ennen vauvojen syöttöaikaa. Siinä tämä äiti sitten kökötti sängyssään tissit töröllään. Lääkäri sanoin hymyillen jotenkin tähän tyyliin, että jaahah, täällä sitä näköjään ollaankin jo odoteltu...
      Hoitajat siinä vähän hymähtelivät nolostuneenä tämän äidin puolesta.

      • Pikkkulisäys

        Itse asiassa varhaisen vuorovaikutuksen asiantuntijat ovat sitä mieltä nykyään että se tissi pitää saada sinne suuhun jo ENNEN itkua. Vauvan viestit pitää oppia tunnistamaan mahdollisuuksien mukaan jo varhaisemmin, itku on lapsen viimeinen keino pyytää ruokaa ja sitä ennen on ilmassa jo monta muutakin merkkiä. Lapsen tarpeisiin vastataan sitä mukaa kuin niitä syntyy eikä vasta viimeisess hädässä. Toki yksittäisen kerrat eivät kenenkään psyykettä romuta, mutta toisaalta en ymmärrä miksi vitkutellakaan JOS vain on edes suht inhimillisen järkevä tilanne imettää.

        Käytännössä en ota kantaa tuon toteutukseen, mutta tämä vain nippelitietona :) Hengissä on sekä ennen itkua että itkun alettua imetetyt vauvat.


      • Äidiksi
        Pikkkulisäys kirjoitti:

        Itse asiassa varhaisen vuorovaikutuksen asiantuntijat ovat sitä mieltä nykyään että se tissi pitää saada sinne suuhun jo ENNEN itkua. Vauvan viestit pitää oppia tunnistamaan mahdollisuuksien mukaan jo varhaisemmin, itku on lapsen viimeinen keino pyytää ruokaa ja sitä ennen on ilmassa jo monta muutakin merkkiä. Lapsen tarpeisiin vastataan sitä mukaa kuin niitä syntyy eikä vasta viimeisess hädässä. Toki yksittäisen kerrat eivät kenenkään psyykettä romuta, mutta toisaalta en ymmärrä miksi vitkutellakaan JOS vain on edes suht inhimillisen järkevä tilanne imettää.

        Käytännössä en ota kantaa tuon toteutukseen, mutta tämä vain nippelitietona :) Hengissä on sekä ennen itkua että itkun alettua imetetyt vauvat.

        Asia yksi.
        Vihonviimmesin asia opettaa , opettaa itse toisille, on varhaisasiantuntijat.
        Se sammuttaa ensimmäisenkin yrityksen ajatella mitään asioita ihan ite. Imetys on normaalia, ja mutta ei missään tapauksessa mikään Tapahtuma. Luonnonmukaisuudestakin on tainnut tulla jo lähes trendi.
        Ällin käyttö on suotavaa. Toisinaan jopa välttämätöntä.


      • kattas
        Pikkkulisäys kirjoitti:

        Itse asiassa varhaisen vuorovaikutuksen asiantuntijat ovat sitä mieltä nykyään että se tissi pitää saada sinne suuhun jo ENNEN itkua. Vauvan viestit pitää oppia tunnistamaan mahdollisuuksien mukaan jo varhaisemmin, itku on lapsen viimeinen keino pyytää ruokaa ja sitä ennen on ilmassa jo monta muutakin merkkiä. Lapsen tarpeisiin vastataan sitä mukaa kuin niitä syntyy eikä vasta viimeisess hädässä. Toki yksittäisen kerrat eivät kenenkään psyykettä romuta, mutta toisaalta en ymmärrä miksi vitkutellakaan JOS vain on edes suht inhimillisen järkevä tilanne imettää.

        Käytännössä en ota kantaa tuon toteutukseen, mutta tämä vain nippelitietona :) Hengissä on sekä ennen itkua että itkun alettua imetetyt vauvat.

        mikä siinä tississä pelottaa???luonollinen asia.


      • smintti

        Lääkäri ei varmasti ollutkkn KOSKAAN aikasemmin synnärillä tissejä nähnyt !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • pikkulisäyksen lisäy
        Pikkkulisäys kirjoitti:

        Itse asiassa varhaisen vuorovaikutuksen asiantuntijat ovat sitä mieltä nykyään että se tissi pitää saada sinne suuhun jo ENNEN itkua. Vauvan viestit pitää oppia tunnistamaan mahdollisuuksien mukaan jo varhaisemmin, itku on lapsen viimeinen keino pyytää ruokaa ja sitä ennen on ilmassa jo monta muutakin merkkiä. Lapsen tarpeisiin vastataan sitä mukaa kuin niitä syntyy eikä vasta viimeisess hädässä. Toki yksittäisen kerrat eivät kenenkään psyykettä romuta, mutta toisaalta en ymmärrä miksi vitkutellakaan JOS vain on edes suht inhimillisen järkevä tilanne imettää.

        Käytännössä en ota kantaa tuon toteutukseen, mutta tämä vain nippelitietona :) Hengissä on sekä ennen itkua että itkun alettua imetetyt vauvat.

        Varhaisen vuorovaikutuksen asiantuntijat ovat ehkä tuota mieltä, mutta mitä mieltä he ovat siitä miten ja mitä vaikutusta tuolla yleensä on lapseen ja hänen kehitykseensä?

        Vaikuttaako se esim. henkilön luonteeseen ja jos, niin millä tavalla? Tuleeko ihmisestä tasapainoisempi, vaiko esim. entistä enemmän vaativampi, kun hänen pieninkin oikkunsa on toteutettu kapaloikäisestä asti? Että säästetään lapsi siltäkin mieliharmilta mitä se voi aiheuttaa.

        Kestävätkö itkemällä ruokaansa vaatimaan joutuneet myöhemmin paremmin vastoinkäymisiä? Vai onko tuolla joku suoraan terveyteen ja fysiologiaan vaikuttavia seurauksia, ovatko heti tyydytytyt terveempiä ja kasvavat paremmin ja elävät pidempään, vai onko asia aivan päinvastoin?


        Tiede ja etenkin käyttäytymistiede (jos sitä edes tieteeksi lasketaan) eritoten ovat tunnettuja siitä että tuuliviiri kääntyy aina sen mukaan mistä päin milloinkin puhaltaa. Joskus asiaan vaikuttaa se mitkä ovat uusimmat tulokset ja joskus se, miten vahvasti vanhoja malleja kannatetaan esim. auktoriteettien voimalla, vaikka uusimmat tiedot antaisivatkin viitteitä siitä, etteivät vanhat mallit pidä paikkaansa. Se mikä on viimeisin totuus tänään, on todennäköisesti vanhaa ja virheellistä tietoa vähintään 10 vuoden päästä. Tai sitten todetaankin, että joku vielä vanhempi tapa oli parempi, koska välissä tutkimustuloksia oli tulkittu tai tehty väärin.

        Kuten itsekin sanoit, eiköhän tuossakin ns. terve järki ja oma tilanne ole paras ohjenuora sanelemaan käyttäymistä. Lapset ovat erilaisia, jotkut itkevät herkemmin kuin toiset. Tilanteet vaihtelevat, ja ei kai tosiaan voida olettaa, että aikuiset hyppivät vielä enemmän lapsen jokaisen pienimmänkin oikun mukaan jokaisessa tilanteessa.

        Nämä asiat sisältävät kuitenkin niin paljon erilaisia muuttujia, että on lähes mahdoton sanoa mikä asia vaikuttaa mihinkin ja mitkä ovat mahdolliset kauaskantoiset vaikutukset. Joku tuommoinen asia voi vaikuttaa paljonkin, tai sitten ei yhtään ja sitten positiivisesti tai negatiivisesti. Jokaisen vanhemman on vain koetetttava selvitä sen oman lapsensa kanssa parhaansa mukaan, koska pelkästään se pohjaluonne voi jo vaikuttaa siihen mitkä keinot ja neuvot ovat parhaita minkäkin lapsen kohdalla. Tasapainoilua ja yritystä ja erehdystä jos ei muu auta.


      • Hah hah

        Hah! Joillain naisilla näkyy rintaa enemmän vaikka eivät imettäisikään, SE ei ole säädyllistä!!! Ja ne jotka sanovat että pitää osata suojata ja tyyliin osata imetys ajat saada omituisesti aina tapahtumaan esim. kotona ovat selvästi todella hölmöjä!! Se on luonnollinen tapahtuma, että äiti imettää lastaan! Ja kaiken lisäksi niin pienellä lapsella ei juuri muita tarpeita ole kuin tissin imeminen ja nukkuminen!!! Jos lapsi todella haluaa tissiä, se on myös parasta antaa sitä!!!


      • vai?
        kattas kirjoitti:

        mikä siinä tississä pelottaa???luonollinen asia.

        Miksi emme sitten kaikki kulje tissit paljaina? Näin kesähelteelläkin se voisi olla mukavaa? Mihin se tissi siitä muuttuu, onko siinä kiinni vauva vai ei? Sama tissi.


    • rge22432

      oma asia mielestäni haluaako rintojaan paljastella ruokapöydässä tai kassajonossa. Minusta se vika on ihan katsojassa, jos ei pysty keskustelemaan luontevasti toisen imettäessä tai jos häiriintyy asiasta muutoin.

      Itse en imettänyt julkisilla paikoilla, jos tarve oli mentiin autoon imettämään. Kotona imetin sohvalla, vieraidenkin läsnäollessa. Vieraissa kysyin aina, että haittaako jos imetän eikä asia ketään koskaan häirinnyt. Käytin kylläkin paitaa, jossa oli imetysluukku, joten koko varustusta ei tarvinut paljastaa. Minua ei ole koskaan häirinnyt muiden imettäminen, vaikka ystäväni imetti kahvipöydässäkin.

      • oiho

        Ite en imettänyt kenenkään muun aikana kuin oman miehen tai sairaanhoitajien nähden. En osaisi rentoutua. Olen muutenkin vähän "ujo" etten pysty saunomaankaan tuttujen kanssa. Jotenkin uimahallin saunaan voin itekseni mennä, kun en tunne siellä olijoita, mutta tuttujen kanssa en voi mennä esim. parhaan ystäväni kanssa.. Lapsuudesta jäänyt traumoja..


      • titissi

        Tokkopa Imetys on sentään vaan ihan oma asia. Eihän kuseminenkaan kassajonossa tai ruokapöydässä ole oma asia, niin luonnollinen Tapahtuma kuin se onkin? Tissittäjä on nainen, joka haluaa vain miestä. Vauvan itkeminen ja ruokkiminen on pelkkä tekosyy. Oikeesti tissittäjä haluaisi tunkea tissinsä lähimmän miehen suuhun. Kun vetää tissit reteesti pöytään, mies unohtaa helposti, että siinä tulee usein vauva mukana, kaupan päälle, jos antaa ajatuksen viedä mukanaan...


      • Pidä itsestäsi huolt
        titissi kirjoitti:

        Tokkopa Imetys on sentään vaan ihan oma asia. Eihän kuseminenkaan kassajonossa tai ruokapöydässä ole oma asia, niin luonnollinen Tapahtuma kuin se onkin? Tissittäjä on nainen, joka haluaa vain miestä. Vauvan itkeminen ja ruokkiminen on pelkkä tekosyy. Oikeesti tissittäjä haluaisi tunkea tissinsä lähimmän miehen suuhun. Kun vetää tissit reteesti pöytään, mies unohtaa helposti, että siinä tulee usein vauva mukana, kaupan päälle, jos antaa ajatuksen viedä mukanaan...

        Tuon sinä ainakin ymmärrät,jonka olen huomannut,mutta miksi nuorilla äideillä ei ole itsesuojeluvaistoa.
        Minulla on jo lapset isoja,mutta monet miehet juuri ajattelevat seksuaalisesti naista,kun on rinnat,vaikka ne olisi puseron alla.Puhumattakaan,jos ne näkyvät.Viime kesänä oli tapaus,etten tiedä naurasko koko miehelle vai loukkaantuisiko.Tuli asiakas kahvilaan,jossa olin työssä.Osti kahvin ja pullan ja meni pois.Toisena päivänä tuli sama mies toi ruusun .Sanoin kiitos ja laitoin pöytään.Kun hän lähti pois tuli viesti Milloin tavataan SEXBOM.En ymmärrä,miten naimisissa oleva mies iskee silmänsä myyjään.Otin selvää miehestä,kuka hän on ja kun näin siveellinen ,uskossa oleva nainen olen.Laiton viestin hänelle.Ei tavata ja kun hän vielä kertoi,mitä hän minussa ajatteli.Sanoin.Pidä huolta vaimostasi!Hyvää kesää teille.


      • Nutturatäti
        titissi kirjoitti:

        Tokkopa Imetys on sentään vaan ihan oma asia. Eihän kuseminenkaan kassajonossa tai ruokapöydässä ole oma asia, niin luonnollinen Tapahtuma kuin se onkin? Tissittäjä on nainen, joka haluaa vain miestä. Vauvan itkeminen ja ruokkiminen on pelkkä tekosyy. Oikeesti tissittäjä haluaisi tunkea tissinsä lähimmän miehen suuhun. Kun vetää tissit reteesti pöytään, mies unohtaa helposti, että siinä tulee usein vauva mukana, kaupan päälle, jos antaa ajatuksen viedä mukanaan...

        >>Tokkopa Imetys on sentään vaan ihan oma asia. Eihän kuseminenkaan kassajonossa tai >>ruokapöydässä ole oma asia, niin luonnollinen Tapahtuma kuin se onkin?

        Juuri näin. Minua ei häiritse tissien esittely julkisilla paikoilla, elleivät nyt ihan kauhean rumat säkit ole. Muualla kuin uimarannalla tissisillään lollottelu tosin on hieman omituista ja saattaapa siitä sakotkin saada ellei tosiaan ole sitä vauvaa rekvisiittana.

        Mutta eritteiden läträäminen julkisilla paikoilla on kuvottavaa ja moukkamaista. Jos vauva imee siististi, niin häiriö ei ole suuri, mutta yleensä sitä maitoa valuu vähän minne sattuu ja vauva saattaa yrjötäkin.

        Etenkin ravintolassa se voi pilata pahastikin muiden ihmisten aterian, varsinkin jos olisi tarkoitus olla jotenkin juhlallinen tai romanttinen tilanne. Vietä siinä sitten kynttiläillallista, kun naapuripöydässä toukka pulauttelee maitoa ja paskoo vaippoihinsa. Ihan yhtä vastenmielistä kuin joku känniörvelö räkisi lattialle.

        Mutta tietyntyyppiset äidit eivät yksinkertaisesti ajattele muita ihmisiä. Heidän maailmassaan ei ole mitään muuta kuin se vauva, ja koko muun maailman pitäisi pyöriä sen vauvan ympärillä. Koska heillä on vauva, he ovat yli-ihmisiä, joiden ei tarvitse noudattaa normaaleja käytöstapoja vaan he voivat elää "luonnollisesti" kuin apinat viidakossa.

        Itsekeskeisimmät ääliöäidit jopa vaihtavat vaippoja muiden ihmisten nenän alla.


      • itsekin imettänyt
        titissi kirjoitti:

        Tokkopa Imetys on sentään vaan ihan oma asia. Eihän kuseminenkaan kassajonossa tai ruokapöydässä ole oma asia, niin luonnollinen Tapahtuma kuin se onkin? Tissittäjä on nainen, joka haluaa vain miestä. Vauvan itkeminen ja ruokkiminen on pelkkä tekosyy. Oikeesti tissittäjä haluaisi tunkea tissinsä lähimmän miehen suuhun. Kun vetää tissit reteesti pöytään, mies unohtaa helposti, että siinä tulee usein vauva mukana, kaupan päälle, jos antaa ajatuksen viedä mukanaan...

        no niin just, kyl se on lapsi jota se nainen ajattelee! Imettäminen on luonnollinen asia, jonka pystyy toteuttamaan julkisilla paikoillakin siveellisesti siirtymällä syrjempään sekä peittämään rinnan ja vauvan ruokailuhetken vaikka sideharsolla. Itse olen monasti esim. kauppakeskuksissa imettänyt, mutta mennyt syrjempään sekä peittänyt harsolla jolloin ei tarvitse ohikulkijoiden katsella uteliaina.


      • itsekin imettänyt
        itsekin imettänyt kirjoitti:

        no niin just, kyl se on lapsi jota se nainen ajattelee! Imettäminen on luonnollinen asia, jonka pystyy toteuttamaan julkisilla paikoillakin siveellisesti siirtymällä syrjempään sekä peittämään rinnan ja vauvan ruokailuhetken vaikka sideharsolla. Itse olen monasti esim. kauppakeskuksissa imettänyt, mutta mennyt syrjempään sekä peittänyt harsolla jolloin ei tarvitse ohikulkijoiden katsella uteliaina.

        lisäyksenä vielä: imettämisestä on muuten seksuaalisuus kaukana!! itse en missään vaiheessa ajatellut lähellekään seksiä tms imetyksen aikana, onko se miesten mielestä siis seksikästä kun naisen rinnoista maito valuu solkenaan!!?? ja jos lapsen antaa vaan huutaa nälkäänsä, niin maitoa valuu vielä entisestään... kyllä se on se lapsen suu, mihin nainen sen valuvan nänninpäänsä haluaa laittaa, eikä miehen suu!!!


      • kysyn vaan?

        Miksi vieraisilla kysyit haittaako? Ja miksi et imettänyt julkisella paikalla? Jos se kerta on niin luonnollista eikä pitäisi ketään häiritä? Ja vika on katsojassa...


      • luonnollinen asia!
        Nutturatäti kirjoitti:

        >>Tokkopa Imetys on sentään vaan ihan oma asia. Eihän kuseminenkaan kassajonossa tai >>ruokapöydässä ole oma asia, niin luonnollinen Tapahtuma kuin se onkin?

        Juuri näin. Minua ei häiritse tissien esittely julkisilla paikoilla, elleivät nyt ihan kauhean rumat säkit ole. Muualla kuin uimarannalla tissisillään lollottelu tosin on hieman omituista ja saattaapa siitä sakotkin saada ellei tosiaan ole sitä vauvaa rekvisiittana.

        Mutta eritteiden läträäminen julkisilla paikoilla on kuvottavaa ja moukkamaista. Jos vauva imee siististi, niin häiriö ei ole suuri, mutta yleensä sitä maitoa valuu vähän minne sattuu ja vauva saattaa yrjötäkin.

        Etenkin ravintolassa se voi pilata pahastikin muiden ihmisten aterian, varsinkin jos olisi tarkoitus olla jotenkin juhlallinen tai romanttinen tilanne. Vietä siinä sitten kynttiläillallista, kun naapuripöydässä toukka pulauttelee maitoa ja paskoo vaippoihinsa. Ihan yhtä vastenmielistä kuin joku känniörvelö räkisi lattialle.

        Mutta tietyntyyppiset äidit eivät yksinkertaisesti ajattele muita ihmisiä. Heidän maailmassaan ei ole mitään muuta kuin se vauva, ja koko muun maailman pitäisi pyöriä sen vauvan ympärillä. Koska heillä on vauva, he ovat yli-ihmisiä, joiden ei tarvitse noudattaa normaaleja käytöstapoja vaan he voivat elää "luonnollisesti" kuin apinat viidakossa.

        Itsekeskeisimmät ääliöäidit jopa vaihtavat vaippoja muiden ihmisten nenän alla.

        Tottakai vaipat pitää saada vaihtaa missä vaan! Vauvan kakka on ihan luonnollinen asia ja siinäkin on kyse vauvan hyvinvoinnista! Vauvan ei pidä antaa olla nälissään eikä kakkavaipoissaan! Heti vaan toimeen!


    • Julki-imettäjä

      Ihminen on nisäkäs ja luotu imettämään. Yliseksuaalisviritteinen yhteiskunta aiheuttaa ongelmia siellä missä niitä ei edes pitäisi ollakaan. Taannoin kuulin erään tyttölapsenkin kysyneen saunaseuraltaan, että mitäs varten ne tissit naisella onkaan? Ei suinkaan kiihotustarkoitusta vaan pienten ihmisten ruokkimista varten.

      • kki85947

        anteeks nyt vaan ,mutta kyllä ne naisen tissit ym ulokkeet on myös
        ihan seksiä varten ,ettei ne vaan yksistään ole imettämistä varten(tissit siis,täs tapauksessa)
        miehet kiihottuvat pääsääntöisesti katselemalla,
        miten muuten ihmiskunta pysyisi hengissä jos miehet ei kiihottuisi katselemalla?
        naisen luonne ei tilanteessa paljoa merkitse
        tämä koko maailmahan on tehty siihen varaan että mies kiinnostuu naisen ulkonäöstä
        autoa myydessä nainen stondaa siinä vieressä!!! ?
        melkein jokainen mainos on viettelevää naista puollollaan (ei kovasti luonnetta kaiveta tohonkaan)
        jos ihmiset pariutuis pelkästään toisen ihmisen luonteen perusteella niin tää ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon on sen verran ilkeitä naiset.
        mutta aika tylsää jos pitäis mennä imettämään (lapsea siis ) vessaan (ethän sinäkään syö vessassa?
        mutta ei kyllä viitsis katsella kyllä yleisellä paikalla yhtään enempää tissejä kuin mitä pakko,joka tuutista niitä tulee ihan liikaakin


      • ..........
        kki85947 kirjoitti:

        anteeks nyt vaan ,mutta kyllä ne naisen tissit ym ulokkeet on myös
        ihan seksiä varten ,ettei ne vaan yksistään ole imettämistä varten(tissit siis,täs tapauksessa)
        miehet kiihottuvat pääsääntöisesti katselemalla,
        miten muuten ihmiskunta pysyisi hengissä jos miehet ei kiihottuisi katselemalla?
        naisen luonne ei tilanteessa paljoa merkitse
        tämä koko maailmahan on tehty siihen varaan että mies kiinnostuu naisen ulkonäöstä
        autoa myydessä nainen stondaa siinä vieressä!!! ?
        melkein jokainen mainos on viettelevää naista puollollaan (ei kovasti luonnetta kaiveta tohonkaan)
        jos ihmiset pariutuis pelkästään toisen ihmisen luonteen perusteella niin tää ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon on sen verran ilkeitä naiset.
        mutta aika tylsää jos pitäis mennä imettämään (lapsea siis ) vessaan (ethän sinäkään syö vessassa?
        mutta ei kyllä viitsis katsella kyllä yleisellä paikalla yhtään enempää tissejä kuin mitä pakko,joka tuutista niitä tulee ihan liikaakin

        Nyt on kyllä jollain jäänyt tärkeä asia ihmisen pariutumisesta huomaamatta. Ei se luonne tosiaan kaikkea ratkaise, mutta ei kyllä ulkonäkökään. Ihmisilläkin tuo toisen "haju" vaikuttaa kiinnostukseen (vaikka emme sitä tunnu uskovankaan). Mitkä lie feromonit ne ovatkaan mitkä tähän vaikuttavat. Ja kyllä ne rinnat nyt sitä ruokkimista varten ovat, vaikka herättävätkin miehessä seksuaalista kiinnostusta. Tämä nyt sillä että kyllä se suvunjatkamisvietti ihmisessäkin on olemassa (ja rinnat tottakai kertovat osaksi naisen kyvystä jatkaa sukua).....


      • Tavallinen nainen
        kki85947 kirjoitti:

        anteeks nyt vaan ,mutta kyllä ne naisen tissit ym ulokkeet on myös
        ihan seksiä varten ,ettei ne vaan yksistään ole imettämistä varten(tissit siis,täs tapauksessa)
        miehet kiihottuvat pääsääntöisesti katselemalla,
        miten muuten ihmiskunta pysyisi hengissä jos miehet ei kiihottuisi katselemalla?
        naisen luonne ei tilanteessa paljoa merkitse
        tämä koko maailmahan on tehty siihen varaan että mies kiinnostuu naisen ulkonäöstä
        autoa myydessä nainen stondaa siinä vieressä!!! ?
        melkein jokainen mainos on viettelevää naista puollollaan (ei kovasti luonnetta kaiveta tohonkaan)
        jos ihmiset pariutuis pelkästään toisen ihmisen luonteen perusteella niin tää ihmiskunta kuolisi sukupuuttoon on sen verran ilkeitä naiset.
        mutta aika tylsää jos pitäis mennä imettämään (lapsea siis ) vessaan (ethän sinäkään syö vessassa?
        mutta ei kyllä viitsis katsella kyllä yleisellä paikalla yhtään enempää tissejä kuin mitä pakko,joka tuutista niitä tulee ihan liikaakin

        Aivan Onko kirjoittaja mies? Miehet osaavat yleensä ajatella järkevästi asioita,lukuunottamatta ne jotka ovat yliherkkiä.Tarkoitan,että tunteet on pinnalla ja järki unohtuu.
        Sinä kirjoitat oikein .Rinnat on lapsen imettämistä varten.Ne ovat myös pareilla hyvästelyä varten.Onhan sa kivempi silittää rintaa,kuin luuta ja nahkaa.Rinnat ovat yhteydessä seksuaaliseen kanssakäymiseen.Aivan,jos hyväilemme miestä.Hän voi tuntea hyvää oloa jos silitetään rinnan alueelta.
        Jos miehiin ei vaikuttaisi rintojen katsel.miksi poikahiehet ja jopa ukkomiehetkin ostavat lehtiä,joissa kuvia.Minusta tuntuu,että he haluavat tuntea jotain kiihotusta ja mielihyvääJOKA ON PETTÄVÄÄ SILMÄLUMETTA.Toivon sydämmestäni,että miehet varsinkin te ,joilla on vaimo ja tyttöystävä,Jättäkää roska lehdet ja avatkaa Pyhä Raamattu siellä on Laulujen laulu.Ihanaa morsiamen ja sulhon ihanuutta.Siellä on meille kaikille opetsta,varoituksia ja Onnellinen elämä Rakastava lähimmäien


      • vaan joo

        Jep sitä varten monet naiset silikonejakin ottaa...


    • mommylee

      minä imetän joskus "julkisesti" jos vauvani saa todella suuren itkukohtauksen ettei mikään muu auta. mutta peitän lapseni ja rintani harsolla tai muulla peitteellä. en koskaan näyttele rintojani julkisesti.

      mutta pystyn imettämään jos joku ystävä tai läheinen naispuolinen on vieressä esim sohvalla. kysyn kuitenkin että eihän haittaa jos syötän. silloinkin peitän harsolla ettei mitään näkyisi.
      jos todella läheinen ihminen kyseessä en saata edes peittää rintaani, koska mitäs ihmeellistä siinä on, ollaanhan sitä saunassakin yhdessä-.

      minusta imettämisessä ei ole mitään outoa, eikä mitään luonnotonta. jos näen jonkun naisen imettävän lastaan julkisella paikalla tissi paljaana ,en ole siitä moksiskaan,
      mutta en kuitenkaan itse toimisi samoin.

      luulisin ettei sulla ole omaa lasta? kun saat ekan lapsesi ja jos imetät, saatat ymmärtää näitä "itseään paljastelevia" naisia hieman paremmin;) eivät he itseään tahdo näytellä, he vaan antavan ruokaa lapselleen.. siinä kaikki.

      • hyi kauhia

        On minulla lapsia ja olen imettänyt kuten jo kerroin mutta en ikinä julkisesti. Sitä juuri tarkoitin sillä tekstillä että koska meitä on moneksi niin julkisesti imettävät äidit pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko se soveliasta joka paikassa tai seurassa imettää.

        En vain voi sille mitään että en koe oloani normaaliksi kun tuttuni tai tuntematon vetää tissinsä esille. Ehkä olen liian häveliäs sen suhteen. Yleensä poistun paikalta jos joku alkaa imettää nenäni edessä. Valitettavasti työpaikalla sellaista ei voi tehdä.

        Tiedän kyllä että tissit ovat imettämistä varten mutta ei sitä siltikkään julkisesti tarvitse tehdä. Syytön olen siihen että nykymaailma käsittää rinnat seksuaalisena välineenä. Minusta on hirveetä kattoa kun äiti imettää julkisesti lastaan ja kiimaset teini-ikäiset pojat on vallan riemuissaan asiasta. Minulla itselläni ainakin häiritsisi asia. Ja tiedän että osa miehistäkin kokee imetystilanteen kiihottavana. Minulla ällöttää ja julkisesti imettävät äidit vain tahallisesti ruokkivat näiden ihmisten ajatusmaailmaa. En ikinä pystyisi imettämään kun tiedän että joku voi saada siitä seksuaalisia intressejä. Sen takia se on minun ja vauvan välinen asia se imetys ja siihen ei ulkouolisia tarvita. Jos on pakko imettää julkisesti niin sitä tuskin tarvitsee tehdä ravintolassa ruokapöydässä tai muuten vain vilkkaassa paikassa.


      • Saafra
        hyi kauhia kirjoitti:

        On minulla lapsia ja olen imettänyt kuten jo kerroin mutta en ikinä julkisesti. Sitä juuri tarkoitin sillä tekstillä että koska meitä on moneksi niin julkisesti imettävät äidit pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko se soveliasta joka paikassa tai seurassa imettää.

        En vain voi sille mitään että en koe oloani normaaliksi kun tuttuni tai tuntematon vetää tissinsä esille. Ehkä olen liian häveliäs sen suhteen. Yleensä poistun paikalta jos joku alkaa imettää nenäni edessä. Valitettavasti työpaikalla sellaista ei voi tehdä.

        Tiedän kyllä että tissit ovat imettämistä varten mutta ei sitä siltikkään julkisesti tarvitse tehdä. Syytön olen siihen että nykymaailma käsittää rinnat seksuaalisena välineenä. Minusta on hirveetä kattoa kun äiti imettää julkisesti lastaan ja kiimaset teini-ikäiset pojat on vallan riemuissaan asiasta. Minulla itselläni ainakin häiritsisi asia. Ja tiedän että osa miehistäkin kokee imetystilanteen kiihottavana. Minulla ällöttää ja julkisesti imettävät äidit vain tahallisesti ruokkivat näiden ihmisten ajatusmaailmaa. En ikinä pystyisi imettämään kun tiedän että joku voi saada siitä seksuaalisia intressejä. Sen takia se on minun ja vauvan välinen asia se imetys ja siihen ei ulkouolisia tarvita. Jos on pakko imettää julkisesti niin sitä tuskin tarvitsee tehdä ravintolassa ruokapöydässä tai muuten vain vilkkaassa paikassa.

        Minäkin olin ennen esikoistani ujo rintojeni suhteen, en edes uskaltanut pitää avokaulaisia paitoja. Sitten esikoisen saatuani oli vaan pakko karaistua, kun lapsi oli sen sorttinen, että ei osannut odottaa vaan nälkä piti tyydyttää nopeasti. Lapselle ei kelvannut pullo, tutti eikä mitkään muutkaan rauhoittelukeinot nälän iskiessä. Jos lapsen antoi huutaa, nopeasti oltiin sellaisessa raivossa ettei sitä meinannut saada tyyntymään millään. Takaan, että ihmiset katsovat pahemmin lujaa rääkyvää vauvaa kuin pari sekuntia vilahtavaa tissiä. Nimimerkillä, kokemusta on. Olen imettänyt julkisilla paikoilla, kahviloissa ja jopa ruuhkaisella Kampin torilla. Minulla ei ole tullut kuin kaksi kertaa vastaan epääasiallista käytöstä imettäjää kohtaan ja olen yhteensä imettänyt lapsiani 1,5 vuotta. Ekalla kerralla eräs mies tuli lähelle tuijottamaan ja virnuilemaan. Toisella kertaa ihan äskettäin erään naisen piti oikein tulla lähemmäs ja kumartua katsomaan vilkkuuko sieltä imetyspaidan ja lapsen pään välistä paljasta ihoa. Näillä ihmisillä ei ole minusta kaikki muumit laaksossa! Ja joskus käsinojallisissa tuoleissa ei ole kuin yksi mahdollinen imetyssuunta ja se saattaa olla sinne naapuripöydän suuntaan. En ihan periaatteessa rupea imettämään lasta esim. vessassa, koska silloin varaisin muutenkin ruuhkaisen naisten vessan pitkäksi aikaa. Nykyiset imetyspaidat ovat niin hyviä, ettei niistä näy juuri mitään. Yleensä laitan vielä jotain näkösuojaksi, kun lapsi on saanut imuotteen kuntoon. Julki-imetys on nykyään niin yleistä ettei siinä ole minusta mitään kummallista. Ihmettelen kyllä minäkin miksi jotkut vetävät koko tissin näkösälle, kun hyviä imetyspaitoja on saatavilla.


      • dvsdvcx
        Saafra kirjoitti:

        Minäkin olin ennen esikoistani ujo rintojeni suhteen, en edes uskaltanut pitää avokaulaisia paitoja. Sitten esikoisen saatuani oli vaan pakko karaistua, kun lapsi oli sen sorttinen, että ei osannut odottaa vaan nälkä piti tyydyttää nopeasti. Lapselle ei kelvannut pullo, tutti eikä mitkään muutkaan rauhoittelukeinot nälän iskiessä. Jos lapsen antoi huutaa, nopeasti oltiin sellaisessa raivossa ettei sitä meinannut saada tyyntymään millään. Takaan, että ihmiset katsovat pahemmin lujaa rääkyvää vauvaa kuin pari sekuntia vilahtavaa tissiä. Nimimerkillä, kokemusta on. Olen imettänyt julkisilla paikoilla, kahviloissa ja jopa ruuhkaisella Kampin torilla. Minulla ei ole tullut kuin kaksi kertaa vastaan epääasiallista käytöstä imettäjää kohtaan ja olen yhteensä imettänyt lapsiani 1,5 vuotta. Ekalla kerralla eräs mies tuli lähelle tuijottamaan ja virnuilemaan. Toisella kertaa ihan äskettäin erään naisen piti oikein tulla lähemmäs ja kumartua katsomaan vilkkuuko sieltä imetyspaidan ja lapsen pään välistä paljasta ihoa. Näillä ihmisillä ei ole minusta kaikki muumit laaksossa! Ja joskus käsinojallisissa tuoleissa ei ole kuin yksi mahdollinen imetyssuunta ja se saattaa olla sinne naapuripöydän suuntaan. En ihan periaatteessa rupea imettämään lasta esim. vessassa, koska silloin varaisin muutenkin ruuhkaisen naisten vessan pitkäksi aikaa. Nykyiset imetyspaidat ovat niin hyviä, ettei niistä näy juuri mitään. Yleensä laitan vielä jotain näkösuojaksi, kun lapsi on saanut imuotteen kuntoon. Julki-imetys on nykyään niin yleistä ettei siinä ole minusta mitään kummallista. Ihmettelen kyllä minäkin miksi jotkut vetävät koko tissin näkösälle, kun hyviä imetyspaitoja on saatavilla.

        itseäni ei häiritse se että lasta imetetään julkisesti jos siinä tissin edessä on jotain suojaa, vaikka se paita, mutta siis nämä jotka vetää koko varustuksensa esille ravintolassa niin ei kiitos. enkä tarkoita että pitäisi jonnekkin vessaan mennä imettämään tai pysyä kotona vaan sitä että heittää vaikka harson taikka kesällä viileän ohuen huivin siihen päälle jos puolet tisseistä loistaa muitten nähtävillä.


      • Lapsensa imettänyt
        hyi kauhia kirjoitti:

        On minulla lapsia ja olen imettänyt kuten jo kerroin mutta en ikinä julkisesti. Sitä juuri tarkoitin sillä tekstillä että koska meitä on moneksi niin julkisesti imettävät äidit pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko se soveliasta joka paikassa tai seurassa imettää.

        En vain voi sille mitään että en koe oloani normaaliksi kun tuttuni tai tuntematon vetää tissinsä esille. Ehkä olen liian häveliäs sen suhteen. Yleensä poistun paikalta jos joku alkaa imettää nenäni edessä. Valitettavasti työpaikalla sellaista ei voi tehdä.

        Tiedän kyllä että tissit ovat imettämistä varten mutta ei sitä siltikkään julkisesti tarvitse tehdä. Syytön olen siihen että nykymaailma käsittää rinnat seksuaalisena välineenä. Minusta on hirveetä kattoa kun äiti imettää julkisesti lastaan ja kiimaset teini-ikäiset pojat on vallan riemuissaan asiasta. Minulla itselläni ainakin häiritsisi asia. Ja tiedän että osa miehistäkin kokee imetystilanteen kiihottavana. Minulla ällöttää ja julkisesti imettävät äidit vain tahallisesti ruokkivat näiden ihmisten ajatusmaailmaa. En ikinä pystyisi imettämään kun tiedän että joku voi saada siitä seksuaalisia intressejä. Sen takia se on minun ja vauvan välinen asia se imetys ja siihen ei ulkouolisia tarvita. Jos on pakko imettää julkisesti niin sitä tuskin tarvitsee tehdä ravintolassa ruokapöydässä tai muuten vain vilkkaassa paikassa.

        Meitä tosiaan on moneksi, joten miksi sen pitäisi olla juuri ne julkisesti imettävät, joiden pitää ajatella muita? Eikö yhtä hyvin myös ne, joita imetys häiritsee, voisi kaikesta huolimatta ajatella hieman muita, eli sitä äitiä ja vauvaa? Lopulta kuitenkin se on huomattavasti pienempi vaiva kääntää päätään hieman toiseen suuntaan kuin rauhoitella nälkäänsä huutavaa vauvaa tai olla nälkäinen, eikä sille voi mitään. Niinpä se voisi ajatella toisia, jolle se on helpompaa.

        Siinä olen toki samaa mieltä, että ei sitä imetystä tarvitse hoitaa kauhean näkyvästi. En tosin muista koskaan tällaiseen törmänneeni, vaan jos olen nähnyt imettäviä julkisesti, niin se on aina tapahtunut ihan siististi ja huomaamattomasti. OIetan siis, että tämä keskustelu koskee suurimmalta osin jotain poikkeusryhmää, joita ei edes kovin paljoa ole. Aika kyylä saa olla, jos edes huomaa jokaisen samassa tilassa tapahtuvan imetyksen, koska ei siitä yleensä meteliä pidetä. Jos taas on kyylä, niin onko se imettäjän vika?


      • Siedettävä on
        hyi kauhia kirjoitti:

        On minulla lapsia ja olen imettänyt kuten jo kerroin mutta en ikinä julkisesti. Sitä juuri tarkoitin sillä tekstillä että koska meitä on moneksi niin julkisesti imettävät äidit pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko se soveliasta joka paikassa tai seurassa imettää.

        En vain voi sille mitään että en koe oloani normaaliksi kun tuttuni tai tuntematon vetää tissinsä esille. Ehkä olen liian häveliäs sen suhteen. Yleensä poistun paikalta jos joku alkaa imettää nenäni edessä. Valitettavasti työpaikalla sellaista ei voi tehdä.

        Tiedän kyllä että tissit ovat imettämistä varten mutta ei sitä siltikkään julkisesti tarvitse tehdä. Syytön olen siihen että nykymaailma käsittää rinnat seksuaalisena välineenä. Minusta on hirveetä kattoa kun äiti imettää julkisesti lastaan ja kiimaset teini-ikäiset pojat on vallan riemuissaan asiasta. Minulla itselläni ainakin häiritsisi asia. Ja tiedän että osa miehistäkin kokee imetystilanteen kiihottavana. Minulla ällöttää ja julkisesti imettävät äidit vain tahallisesti ruokkivat näiden ihmisten ajatusmaailmaa. En ikinä pystyisi imettämään kun tiedän että joku voi saada siitä seksuaalisia intressejä. Sen takia se on minun ja vauvan välinen asia se imetys ja siihen ei ulkouolisia tarvita. Jos on pakko imettää julkisesti niin sitä tuskin tarvitsee tehdä ravintolassa ruokapöydässä tai muuten vain vilkkaassa paikassa.

        Meitä on tosiaan monesti. Minulla on epämukava olo ylitällättyjen "täydellisten" ihmisten seurassa, ja jotakuta ällöttää ylipainoiset. Joidenkin mielestä vanhat ihmiset pitäisi piilottaa, ainakin jos ne pussaa toisiaan tai pitää kädestä, ja vain litteämahaiset ruskettuneet ihmiset saavat kulkea paidatta/lyhyessä paidassa. Selluliitin vilahtaminen julkisesti on kamalaa, ja yli 35-vuotiaat ei saa käyttää polven yläpuolelle yltäviä mekkoja/hameita. Äänekkäät tai kyselevät lapset saavat jonkun raivonpartaalle, ja yksivuotiaan sotkuinen ruokailu ravintolassa voi kuvottaa jotakuta katsojaa. Joku taas saa kiksit laihoista, toinen lihavista, toinen sääristä, toinen tissivaosta, joku luvattoman nuorista ja joku epätavallisen vanhoista. Tiedän jopa miehen jota kiihottaa erityisesti sirot ranteet. Eikä näitä kaikkia deletoida katukuvasta.

        Joskus meidän on vain siedettävä toisiamme.


      • hyi kauhia kirjoitti:

        On minulla lapsia ja olen imettänyt kuten jo kerroin mutta en ikinä julkisesti. Sitä juuri tarkoitin sillä tekstillä että koska meitä on moneksi niin julkisesti imettävät äidit pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko se soveliasta joka paikassa tai seurassa imettää.

        En vain voi sille mitään että en koe oloani normaaliksi kun tuttuni tai tuntematon vetää tissinsä esille. Ehkä olen liian häveliäs sen suhteen. Yleensä poistun paikalta jos joku alkaa imettää nenäni edessä. Valitettavasti työpaikalla sellaista ei voi tehdä.

        Tiedän kyllä että tissit ovat imettämistä varten mutta ei sitä siltikkään julkisesti tarvitse tehdä. Syytön olen siihen että nykymaailma käsittää rinnat seksuaalisena välineenä. Minusta on hirveetä kattoa kun äiti imettää julkisesti lastaan ja kiimaset teini-ikäiset pojat on vallan riemuissaan asiasta. Minulla itselläni ainakin häiritsisi asia. Ja tiedän että osa miehistäkin kokee imetystilanteen kiihottavana. Minulla ällöttää ja julkisesti imettävät äidit vain tahallisesti ruokkivat näiden ihmisten ajatusmaailmaa. En ikinä pystyisi imettämään kun tiedän että joku voi saada siitä seksuaalisia intressejä. Sen takia se on minun ja vauvan välinen asia se imetys ja siihen ei ulkouolisia tarvita. Jos on pakko imettää julkisesti niin sitä tuskin tarvitsee tehdä ravintolassa ruokapöydässä tai muuten vain vilkkaassa paikassa.

        Kuules nyt,ei kukaan varmasti äideistä imetä tahallisesti lastaan pelkän huomion takia,sinä taidat olla nyt melko ahdasmielinen ihminen käy jo ihan sääliksi!!


      • ja tissit esille
        dvsdvcx kirjoitti:

        itseäni ei häiritse se että lasta imetetään julkisesti jos siinä tissin edessä on jotain suojaa, vaikka se paita, mutta siis nämä jotka vetää koko varustuksensa esille ravintolassa niin ei kiitos. enkä tarkoita että pitäisi jonnekkin vessaan mennä imettämään tai pysyä kotona vaan sitä että heittää vaikka harson taikka kesällä viileän ohuen huivin siihen päälle jos puolet tisseistä loistaa muitten nähtävillä.

        jos sinua kerran häiritsee tuo että ihmiset vilauttelevat tissejään imettäessään kakaroitaan niin miten suhtaudut naisiin jotka näyttelevät lähes koko rintavarustustaan aivan ilman mitään syytä, vain koska tämä nyt saattuu heitä miellyttämään. Yleensä tuo taitaa tapahtua vielä siinä toivossa että miehet kuolaisivat heidän peräänsä.

        Toivottavasti valitat ja katselet näitä naisia, ja usein myös pieniä teinityttöjä, hyvin pahasti ja halveksivasti. Toivon myös että muistat tämän omassa pukeutumisessasi, etkä siis vilauttele niitä tissejäsi vaatteittesi kaula-aukosta, ja tarkoitan tosiaan että muistathan itse olla täysin siveellinen pukeutumisesi suhteen jos et suvaitse imettävän äidin näyttävän edes puolia tisseistään....?

        Omasta mielestäni pentujaan imettävät äidit voisivat yrittää pitää ne ryntäänsä piilossa mutta jos niitä nyt sitten haluaa esitellä niin mikäs siinä, kyllähän muutkin niitä tissejään ovat aina esittelemässä. Ja näillä mammoilla on vielä hyvä syy siihen että miksi tissit ovat esillä, toisin kuin näillä jotka niitä esittelevät ainoastaan kiihottaakseen miehiä....


      • mammax4
        hyi kauhia kirjoitti:

        On minulla lapsia ja olen imettänyt kuten jo kerroin mutta en ikinä julkisesti. Sitä juuri tarkoitin sillä tekstillä että koska meitä on moneksi niin julkisesti imettävät äidit pitäisi mennä itseensä ja miettiä onko se soveliasta joka paikassa tai seurassa imettää.

        En vain voi sille mitään että en koe oloani normaaliksi kun tuttuni tai tuntematon vetää tissinsä esille. Ehkä olen liian häveliäs sen suhteen. Yleensä poistun paikalta jos joku alkaa imettää nenäni edessä. Valitettavasti työpaikalla sellaista ei voi tehdä.

        Tiedän kyllä että tissit ovat imettämistä varten mutta ei sitä siltikkään julkisesti tarvitse tehdä. Syytön olen siihen että nykymaailma käsittää rinnat seksuaalisena välineenä. Minusta on hirveetä kattoa kun äiti imettää julkisesti lastaan ja kiimaset teini-ikäiset pojat on vallan riemuissaan asiasta. Minulla itselläni ainakin häiritsisi asia. Ja tiedän että osa miehistäkin kokee imetystilanteen kiihottavana. Minulla ällöttää ja julkisesti imettävät äidit vain tahallisesti ruokkivat näiden ihmisten ajatusmaailmaa. En ikinä pystyisi imettämään kun tiedän että joku voi saada siitä seksuaalisia intressejä. Sen takia se on minun ja vauvan välinen asia se imetys ja siihen ei ulkouolisia tarvita. Jos on pakko imettää julkisesti niin sitä tuskin tarvitsee tehdä ravintolassa ruokapöydässä tai muuten vain vilkkaassa paikassa.

        Mielestäni asia on niin, että se joka näkee imetyksessä jotakin seksuaalista, tulisi hakeutua hoitoon välittömästi. Oli sitten mies tai nainen. Kyse on nisäkkäästä ruokkimassa omaa poikastaa, aivan kuten eläimilläkin on tapana. Ja mieluiten lapsentahtisesti. :)


      • ei voi kun ihmetellä
        Siedettävä on kirjoitti:

        Meitä on tosiaan monesti. Minulla on epämukava olo ylitällättyjen "täydellisten" ihmisten seurassa, ja jotakuta ällöttää ylipainoiset. Joidenkin mielestä vanhat ihmiset pitäisi piilottaa, ainakin jos ne pussaa toisiaan tai pitää kädestä, ja vain litteämahaiset ruskettuneet ihmiset saavat kulkea paidatta/lyhyessä paidassa. Selluliitin vilahtaminen julkisesti on kamalaa, ja yli 35-vuotiaat ei saa käyttää polven yläpuolelle yltäviä mekkoja/hameita. Äänekkäät tai kyselevät lapset saavat jonkun raivonpartaalle, ja yksivuotiaan sotkuinen ruokailu ravintolassa voi kuvottaa jotakuta katsojaa. Joku taas saa kiksit laihoista, toinen lihavista, toinen sääristä, toinen tissivaosta, joku luvattoman nuorista ja joku epätavallisen vanhoista. Tiedän jopa miehen jota kiihottaa erityisesti sirot ranteet. Eikä näitä kaikkia deletoida katukuvasta.

        Joskus meidän on vain siedettävä toisiamme.

        Itse en aikoinani imettänyt julkisesti mutta jos joku niin haluaa tehdä niin tehköön. Se on kuitenkin vaan tissi eikä mikään sukupuolielin.

        Jos se tissin näkeminen jotakuta hirveästi häiritsee niin ehkä pitäisi ennemmin miettiä omia estojaan ja tosiaan vaikka katsella muualle jos nyt niin kauheasti pienen vauvan ruokailu voi jotakuta ällöttää.


      • Mölperi
        ja tissit esille kirjoitti:

        jos sinua kerran häiritsee tuo että ihmiset vilauttelevat tissejään imettäessään kakaroitaan niin miten suhtaudut naisiin jotka näyttelevät lähes koko rintavarustustaan aivan ilman mitään syytä, vain koska tämä nyt saattuu heitä miellyttämään. Yleensä tuo taitaa tapahtua vielä siinä toivossa että miehet kuolaisivat heidän peräänsä.

        Toivottavasti valitat ja katselet näitä naisia, ja usein myös pieniä teinityttöjä, hyvin pahasti ja halveksivasti. Toivon myös että muistat tämän omassa pukeutumisessasi, etkä siis vilauttele niitä tissejäsi vaatteittesi kaula-aukosta, ja tarkoitan tosiaan että muistathan itse olla täysin siveellinen pukeutumisesi suhteen jos et suvaitse imettävän äidin näyttävän edes puolia tisseistään....?

        Omasta mielestäni pentujaan imettävät äidit voisivat yrittää pitää ne ryntäänsä piilossa mutta jos niitä nyt sitten haluaa esitellä niin mikäs siinä, kyllähän muutkin niitä tissejään ovat aina esittelemässä. Ja näillä mammoilla on vielä hyvä syy siihen että miksi tissit ovat esillä, toisin kuin näillä jotka niitä esittelevät ainoastaan kiihottaakseen miehiä....

        Perusteena se, että muutkin jotain tekee ei ehkä ole se vahvin peruste. Mikäs siinä, jos minä tuolla vähän nyrkkiä heiluttelen, koska onhan monet muutkin väkivaltaisia. Mikäs siinä jos meikä paskoo julkisesti, tekeehän muutkin ja etenkin koirat. Mitäs siitä, vaikka koirat ei osaakaan ajatella, eihän se itse fyysisenä tapahtumana kuitenkaan eroa toisesta, teki sen sitten koira tai kädellinen. Jos tuolle tielle lähdetään, niin vain taivas on rajana.

        Jos joku ihminen kieltää tai inhoaa jotain, julki-imetystä, ilman paitaa kulkemista, graffitien tekoa, niin lienee suht. harvinaista, että kyseinen ihminen niitä itse toteuttaisi. Varmaan on tyyppejä, jotka kieltää muilta samoja asioita, joita pitää itselleen sallittuina, mutta harvassa (enkä nyt tarkoita mitään aikuiset-lapset asetelmaa, vaan samaan viiteryhmään kuuluvia henkilöitä).


      • Kasvatus on hyvä asi

        Tuo on jo hyvin tehty,jos olisit tyttäreni Kiitos,että olet hienotunteinenkin ystäviäsi kohtaan.Rukoilen kaikkien nuorten ja perheiden puolesta.Minulla on neljä tytärtä ja poika.Nuorinkin pääsee pian aikuisten kirjoihin. Onnea elämääsi!


      • Hoida ja helli
        Saafra kirjoitti:

        Minäkin olin ennen esikoistani ujo rintojeni suhteen, en edes uskaltanut pitää avokaulaisia paitoja. Sitten esikoisen saatuani oli vaan pakko karaistua, kun lapsi oli sen sorttinen, että ei osannut odottaa vaan nälkä piti tyydyttää nopeasti. Lapselle ei kelvannut pullo, tutti eikä mitkään muutkaan rauhoittelukeinot nälän iskiessä. Jos lapsen antoi huutaa, nopeasti oltiin sellaisessa raivossa ettei sitä meinannut saada tyyntymään millään. Takaan, että ihmiset katsovat pahemmin lujaa rääkyvää vauvaa kuin pari sekuntia vilahtavaa tissiä. Nimimerkillä, kokemusta on. Olen imettänyt julkisilla paikoilla, kahviloissa ja jopa ruuhkaisella Kampin torilla. Minulla ei ole tullut kuin kaksi kertaa vastaan epääasiallista käytöstä imettäjää kohtaan ja olen yhteensä imettänyt lapsiani 1,5 vuotta. Ekalla kerralla eräs mies tuli lähelle tuijottamaan ja virnuilemaan. Toisella kertaa ihan äskettäin erään naisen piti oikein tulla lähemmäs ja kumartua katsomaan vilkkuuko sieltä imetyspaidan ja lapsen pään välistä paljasta ihoa. Näillä ihmisillä ei ole minusta kaikki muumit laaksossa! Ja joskus käsinojallisissa tuoleissa ei ole kuin yksi mahdollinen imetyssuunta ja se saattaa olla sinne naapuripöydän suuntaan. En ihan periaatteessa rupea imettämään lasta esim. vessassa, koska silloin varaisin muutenkin ruuhkaisen naisten vessan pitkäksi aikaa. Nykyiset imetyspaidat ovat niin hyviä, ettei niistä näy juuri mitään. Yleensä laitan vielä jotain näkösuojaksi, kun lapsi on saanut imuotteen kuntoon. Julki-imetys on nykyään niin yleistä ettei siinä ole minusta mitään kummallista. Ihmettelen kyllä minäkin miksi jotkut vetävät koko tissin näkösälle, kun hyviä imetyspaitoja on saatavilla.

        No tuo olisikin hyvä saada kaikille äideille.Pitää vain toivoa ,että neuvolasta saisi jo,silloin kun lapsi syntyy ja se olisi pakollinen julkisilla paikoilla.
        Kun kaikki äidit ymmärtäisi,että hillitsisivät itsensä paljastamista ja keskittyisivät vain lapsen parhaaksi.Ellei imetyspaitaa ole voi kääntyä selin muihin tuijottajiin ja suojata itsensä esim.harsolla,joka ei ole niin kuuma.Kaikki ajallaan ja tavallaan.Ruoka-ajat voi järjestää,niin että sujuu kauppareissut ja asioilla juoksut hyvin.Eriasia on pitkät junamatkat,jossa ehtii tulla jo oikeesti nälkä


      • jo mummeli
        Hoida ja helli kirjoitti:

        No tuo olisikin hyvä saada kaikille äideille.Pitää vain toivoa ,että neuvolasta saisi jo,silloin kun lapsi syntyy ja se olisi pakollinen julkisilla paikoilla.
        Kun kaikki äidit ymmärtäisi,että hillitsisivät itsensä paljastamista ja keskittyisivät vain lapsen parhaaksi.Ellei imetyspaitaa ole voi kääntyä selin muihin tuijottajiin ja suojata itsensä esim.harsolla,joka ei ole niin kuuma.Kaikki ajallaan ja tavallaan.Ruoka-ajat voi järjestää,niin että sujuu kauppareissut ja asioilla juoksut hyvin.Eriasia on pitkät junamatkat,jossa ehtii tulla jo oikeesti nälkä

        olen aivan samaa mieltä. Kasvattanut 5 lasta.


      • lapseton&lesbo
        mammax4 kirjoitti:

        Mielestäni asia on niin, että se joka näkee imetyksessä jotakin seksuaalista, tulisi hakeutua hoitoon välittömästi. Oli sitten mies tai nainen. Kyse on nisäkkäästä ruokkimassa omaa poikastaa, aivan kuten eläimilläkin on tapana. Ja mieluiten lapsentahtisesti. :)

        Asia on juuri noin!


      • Ei sama asia
        mammax4 kirjoitti:

        Mielestäni asia on niin, että se joka näkee imetyksessä jotakin seksuaalista, tulisi hakeutua hoitoon välittömästi. Oli sitten mies tai nainen. Kyse on nisäkkäästä ruokkimassa omaa poikastaa, aivan kuten eläimilläkin on tapana. Ja mieluiten lapsentahtisesti. :)

        Eläimillä ei ole vaatteitakaan päällä... Miksi meillä pitäisi olla?


    • epähieno ihminen...

      On siis tärkeämpää ajatella kaikkia muita ihmisiä kuin omaa vauvaa. Jos vauva itkee kaupassa, on tärkeämpää, että kaikilla muilla kaupassa olijoilla on mukavaa, ettei vaan tule kiusaantunut olo jonkun tissistä ja imetyksestä, kuin että vauvan tarpeet tyydytettäisiin imettämällä. Mieluummin tuttia tai vaikka huutoa, kuin maailman luonnollisinta asiaa. Onhan se perkule sentään ikävää, jos joutuu vielä jonkun imetystapahtumaa kauppareissullaan todistamaan!

      Entäs ravintolassa sitten? Syömään on tultu, niin täytyykö siellä sitten vielä vauvankin syödä??? Eikö vauva nyt voi odottaa että päästään kotiin??? Tai toisaalta voihan jokainen äiti pysyä kotona ensimmäiset puoli vuotta, mitä sitä lähtee muita ihmisiä imetyksellä kiusaamaan. Vauvallahan voi iskeä nälkä milloin vain, joten paras pysyä neljän senän sisällä.

      Tai sitten lehmänmaitoa! Fiksu ja filmaattinen äiti ajattelee muiden viihtyvyyttä ja juottaa lapselleen julkisilla paikoilla teollista lehmänmaitoa. Maksaahan se toki, eikä ole lapselle läheskään niin terveellistä kuin äidinmaito, mutta fiksuus ennenkaikkea!

      • hyi kauhia

        Ihmettelen suuresti sitä että miksi pitää lähteä sen ikäisen lapsen kanssa kauppaan? tai ravintolaan? en minä kyllä lähtenyt. Suunnittelin päivärytmit ja menot sen mukaan että kun menen kauppaan niin mies hoiti lasta kotona. Imetin ennen lähtöäni joten vauva pärjäs ihan hyvin kotona sen aikaa. Miksi pitää raahata vauva kauppaan? itsekkin pääsee helpommalla kun ei ole vauva mukana. Ostokset sujuu nopeasti. Se vauva ei jää mistään paitsi kun sitä ei sinne kauppaan ota mukaan. Kaupassa käynti on kuitenkin sellanen tapahtuma ainakin minulle että en jaksaisi vielä vauvaa siinä raahata mukana kun se itkee ym. kassajonossa. Sitten yritä siinä pakata ym. Helpompi jättää kotia puoleksi tunniksi.


      • hyvin

        kirjoitettu!!!voin vaan kuvitella,mitä joidenkin kassaneitien päässä liikkuu silloin jos olet ostamassa vaikka viisi henkisen perheen ruokatarvikkeita ja lapsi itkee koko tuon ajan kun lapat tavaroita hihnalle ja takaisin....luonnottominta tässä elämässä on kaikki jotka eivät siedä lapsia,joita jokaien meistä on joskus ollut ja jotka ovat maailman luonnollisimpia,viattomimpia ja syyttömimpiä mihinkään!!


      • No jopas
        hyi kauhia kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti sitä että miksi pitää lähteä sen ikäisen lapsen kanssa kauppaan? tai ravintolaan? en minä kyllä lähtenyt. Suunnittelin päivärytmit ja menot sen mukaan että kun menen kauppaan niin mies hoiti lasta kotona. Imetin ennen lähtöäni joten vauva pärjäs ihan hyvin kotona sen aikaa. Miksi pitää raahata vauva kauppaan? itsekkin pääsee helpommalla kun ei ole vauva mukana. Ostokset sujuu nopeasti. Se vauva ei jää mistään paitsi kun sitä ei sinne kauppaan ota mukaan. Kaupassa käynti on kuitenkin sellanen tapahtuma ainakin minulle että en jaksaisi vielä vauvaa siinä raahata mukana kun se itkee ym. kassajonossa. Sitten yritä siinä pakata ym. Helpompi jättää kotia puoleksi tunniksi.

        Se on hyvä, että sulla on mahdollisuus aina suunnitella menosi. Mun mieheni tulee niin myöhään kotiin yleensä, ettei sen jälkeen ole enää edes kaupat auki. On se nyt kumma, jos ei saa vauvaa ottaa enää edes kauppaan mukaan! Siis toi imetysjuttu meni kyllä yli eikä kassajonossa tarttis imetellä, mutta tähän oli nyt pakko puuttua.


      • ei aina onnistu
        No jopas kirjoitti:

        Se on hyvä, että sulla on mahdollisuus aina suunnitella menosi. Mun mieheni tulee niin myöhään kotiin yleensä, ettei sen jälkeen ole enää edes kaupat auki. On se nyt kumma, jos ei saa vauvaa ottaa enää edes kauppaan mukaan! Siis toi imetysjuttu meni kyllä yli eikä kassajonossa tarttis imetellä, mutta tähän oli nyt pakko puuttua.

        No joo... käyt kaupassa yksin, se nyt ei vain kaikilla onnistu! Meillä mieheni on töissä päivät ja kaupassa käydään yhdessä. Poikani on 5kk ja imetän. On toki joskus tullut kaupassa/kaupungilla tai muussa sellaisessa paikassa ongelmia koska poikani ei syö tuttia eikä ala juomaan pullosta, silloin menen johonkin kahvilaan, nurkkapöytään tms. sellaiseen jossa voin rauhassa imettää ilman että kukaan näkee. Toinen mitä olen tehnyt on, että olen mennyt autoon imettään, siellä ei ainakaan kukaan näe kun on tummennetut ikkunat. Ymmärrän kyllä julkisesti imettäviä, mutta en nyt kyllä ihan purematta niele kaupan kassa jonossa imettävää! :)
        On kyllä totta, että imettämisen voi hoitaa hyvin huomaamattomastikkin! Ja joillakin ei aina ole tarkkoja aikoja jolloin syödään, joten ymmärrän niitä jotka joutuvat tekemään sen joskus julkisestikkin... Ei ainakaan meillä ole ollut kummankaan muksun kohdalla!


      • lapsirakas yh
        hyi kauhia kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti sitä että miksi pitää lähteä sen ikäisen lapsen kanssa kauppaan? tai ravintolaan? en minä kyllä lähtenyt. Suunnittelin päivärytmit ja menot sen mukaan että kun menen kauppaan niin mies hoiti lasta kotona. Imetin ennen lähtöäni joten vauva pärjäs ihan hyvin kotona sen aikaa. Miksi pitää raahata vauva kauppaan? itsekkin pääsee helpommalla kun ei ole vauva mukana. Ostokset sujuu nopeasti. Se vauva ei jää mistään paitsi kun sitä ei sinne kauppaan ota mukaan. Kaupassa käynti on kuitenkin sellanen tapahtuma ainakin minulle että en jaksaisi vielä vauvaa siinä raahata mukana kun se itkee ym. kassajonossa. Sitten yritä siinä pakata ym. Helpompi jättää kotia puoleksi tunniksi.

        Sinulla on asiat hienosti. Mitenkäs yksinhuoltajat? Ei ole ketään miestä, joka vahtisi vauvaa sillä aikaa kun lähtee kauppaan. Eikä yksinhuoltajuus ole välttämättä se valinta, joka on yhteisesti tehty kun vauvaa on haluttu ja suunniteltu.
        Pitäisikö siis jättää vauva yksin kotiin, että ennättää kaupassa käydä? Vai yrittää saada sossusta apua, että pääsee edes kerran kahdessa viikossa kauppaan ilman lasta?
        Vai olisiko pitänyt tehdä abortti tai antaa lapsi adoptoitavaksi, että ei kukaan nyrpistä nenäänsä, jos yksinhuoltaja käy kaupassa silloin kun jaksaa ja vielä imettääkin, koska ei voi jättää lasta kotiin.


      • vai"luonnollista"...
        hyvin kirjoitti:

        kirjoitettu!!!voin vaan kuvitella,mitä joidenkin kassaneitien päässä liikkuu silloin jos olet ostamassa vaikka viisi henkisen perheen ruokatarvikkeita ja lapsi itkee koko tuon ajan kun lapat tavaroita hihnalle ja takaisin....luonnottominta tässä elämässä on kaikki jotka eivät siedä lapsia,joita jokaien meistä on joskus ollut ja jotka ovat maailman luonnollisimpia,viattomimpia ja syyttömimpiä mihinkään!!

        tavaroiden lappaminen edestakaisin käy vähäsen nopeammin, kun antaa ipanan rääkyä pari mintsaa eikä ala kaivella tissiä näkyville kassajonossa?!
        Juu, ja olen sitten muuten kolmen lapsen äiti, joka käy lapsineen kaupassa ilman heidän isäänsä. Vaikka kärryssä kitisi väsynyt 5-vuotias, uhmaikäinen 3-vuotias ja vauvalla iski nälkä kesken kauppareisun, en alkanut reppuani levitellä. Vauva ei nälkään kuole muutamassa mintsassa ja maailmaan kyllä mahtuu ääntä! Tutti on keksitty tai hätätilassa pikkurilliäkin voi tarjota, kunhan se on puhdas (ei mahdoton järjestettävä sekään).


      • Sydämmeltä sydämmell

        Sitä minäkin ihmettelen.Miksi pitää mennä ravintolaan vauvan kanssa,sitten pikkulapsen kanssa j.n.e.Miksi nykyajan naiset eivät pysy kotona,kun on lapsenkin hankkinut.Eikö lasten ja vanhempien paikka kuuluisi olla enemmän kotona,ulkoilemassa.Kapakkarahat talteen ja vuokraa vaikka mökin lomalla .Opeta lapsesi tutustumaan luontoon ja tee koti viihtyisäksi,niin perhekin voi paremmin.Ellei ole miestä,kutsu ystäväsi tai naapurisi.,joiden kanssa voit vaihtaa ajatuksia.Näin luot lapsellesikin terveellisen kasvun ja elämän tavat.Lasten on tulevaisuus.Meistä vanhemmista riippuu elääkö he onnellista elämää,vaiko pyöriikö he ikänsä humaltuneiden ihmisten jaloissa,jotka ovat jo monet riippuvaisia siitä mitä tekevät.


      • Elämän polku
        vai"luonnollista"... kirjoitti:

        tavaroiden lappaminen edestakaisin käy vähäsen nopeammin, kun antaa ipanan rääkyä pari mintsaa eikä ala kaivella tissiä näkyville kassajonossa?!
        Juu, ja olen sitten muuten kolmen lapsen äiti, joka käy lapsineen kaupassa ilman heidän isäänsä. Vaikka kärryssä kitisi väsynyt 5-vuotias, uhmaikäinen 3-vuotias ja vauvalla iski nälkä kesken kauppareisun, en alkanut reppuani levitellä. Vauva ei nälkään kuole muutamassa mintsassa ja maailmaan kyllä mahtuu ääntä! Tutti on keksitty tai hätätilassa pikkurilliäkin voi tarjota, kunhan se on puhdas (ei mahdoton järjestettävä sekään).

        Totta ! Minulla oli 0v,1v, ja 4 vuotiaat lapset aina mukana kaupassa.Yleensä lähdimme silloin,kun pienin oli imenyt lähtiessä ja palasimme kaupasta ennenkuin hän oli niin nälkäinen,että olisi huutanut.Varalta oli vesipullo,varvinkin kesäkuumalla.
        Lapset saattavat huutaa jopa ilmavaivoja,vaikka ei ole vielä kysymys nälästä.Tai voi asento olla huono vaunussa tai kuma.Ei kaikki itku tarkoita nälkää.Äitien pitäisi oppia tuntemaan vauvansa itku,eikä olla vain tissiä aina työntämässä.Onhan vauvoillakin ruokavälit,ei he koko ajan syö.Pienet asiat ehtii hoitaa ruokavälillä.Me olimme aina kaikki,jos esim.Yksi lapsi sairastui,kaikki kolme oli mukana .Joka paikkaan menimme yhdessä.Siitä on hyvä mieli ja puhdas omatunto,etten koskaan ole jättänyt lapsia mihinkään hoitoon tai kotiin.Ravintolat olen ohittanut.Kirkossa sen sijaan ja lähetyspiireissä lasten kanssa vauvasta asti .Nyt kun kaikki olemme yhtä suuria,käymme joskus syömässä ulkona lounas-aikaan .Lasten ollessa pieniä kävimme joskus kahvilassa sekä Pitseriassa herkuttelemassa.Kuljeta ja johda


      • en minäkään ole
        vai"luonnollista"... kirjoitti:

        tavaroiden lappaminen edestakaisin käy vähäsen nopeammin, kun antaa ipanan rääkyä pari mintsaa eikä ala kaivella tissiä näkyville kassajonossa?!
        Juu, ja olen sitten muuten kolmen lapsen äiti, joka käy lapsineen kaupassa ilman heidän isäänsä. Vaikka kärryssä kitisi väsynyt 5-vuotias, uhmaikäinen 3-vuotias ja vauvalla iski nälkä kesken kauppareisun, en alkanut reppuani levitellä. Vauva ei nälkään kuole muutamassa mintsassa ja maailmaan kyllä mahtuu ääntä! Tutti on keksitty tai hätätilassa pikkurilliäkin voi tarjota, kunhan se on puhdas (ei mahdoton järjestettävä sekään).

        lapsiani joutunut ruokkimaan kassajonoissa yms. POINTTI nimenomaan oli se,että miten moni kassatyöntekijä oikeesti on sitä mieltä,että lapset pitäisi jättää kotiin,eikä tuoda kauppaan huutamaan,eli imettäjä kassajonossa voisi olla monesti paljon fiksumpaa,kuin se että puoli kauppaa kattoo kuin halpaa makkaraa,että miten noita lapsia ei saa hiljaiseksi.minä en toki välitä niistäkään katseista,koska olemme aivan TÄYSIN vapaita perheeni kanssa käymään missä vain.aina on tuijottelijoita ja noita järkyttäviä valittajia.ja lapsenkasvatus asiaa tästä ei sitten saa tekemälläkään!! inhottaa vaan ihmiset jotka eivät pidä lapsia edes ihmisinä,jotka ansaitsisi kunnioitusta! myös minä käyn työni puolesta kahden oman ja kolmen hoitolapsen kanssa yksin kaupassa,että kyse ei ole myöskään minun saamattomuudestani tai muusta.....


      • hyi kauhia
        lapsirakas yh kirjoitti:

        Sinulla on asiat hienosti. Mitenkäs yksinhuoltajat? Ei ole ketään miestä, joka vahtisi vauvaa sillä aikaa kun lähtee kauppaan. Eikä yksinhuoltajuus ole välttämättä se valinta, joka on yhteisesti tehty kun vauvaa on haluttu ja suunniteltu.
        Pitäisikö siis jättää vauva yksin kotiin, että ennättää kaupassa käydä? Vai yrittää saada sossusta apua, että pääsee edes kerran kahdessa viikossa kauppaan ilman lasta?
        Vai olisiko pitänyt tehdä abortti tai antaa lapsi adoptoitavaksi, että ei kukaan nyrpistä nenäänsä, jos yksinhuoltaja käy kaupassa silloin kun jaksaa ja vielä imettääkin, koska ei voi jättää lasta kotiin.

        sitten imettää ennen kauppaan lähtöä niin kuin normaali ihmiset. Minä pumppasin varuilta maitoa mukaan jos jostakin kumman syystä minulla meni kaupassa kauemmin ja oli sellainen tilanne että vauva oli pakko ottaa mukaan. Ei siinä tissejä tarvinut julkisesti näytellä kunhan osaa ajatella asioita etukäteen. Noloahan se on alkaa imettämään kaupassa. Herranjumala. Ja jos jätin lapsen kotiin miehen hoiviin niin sielläkin oli varamaitoa aina. Ei se nyt niin ihmeelinen asia ole. Jotkut vain ei jaksa nähdä vaivaa tai sitten vain haluavat julkisesti paljastella.


      • imetysmami
        vai"luonnollista"... kirjoitti:

        tavaroiden lappaminen edestakaisin käy vähäsen nopeammin, kun antaa ipanan rääkyä pari mintsaa eikä ala kaivella tissiä näkyville kassajonossa?!
        Juu, ja olen sitten muuten kolmen lapsen äiti, joka käy lapsineen kaupassa ilman heidän isäänsä. Vaikka kärryssä kitisi väsynyt 5-vuotias, uhmaikäinen 3-vuotias ja vauvalla iski nälkä kesken kauppareisun, en alkanut reppuani levitellä. Vauva ei nälkään kuole muutamassa mintsassa ja maailmaan kyllä mahtuu ääntä! Tutti on keksitty tai hätätilassa pikkurilliäkin voi tarjota, kunhan se on puhdas (ei mahdoton järjestettävä sekään).

        Kauppareissun jälkeen kassalla huutavalle lapselle mieluummin pikkurilliä kuin tissiä??? Siis käytkö pesemässä kätesi ennen maksamista ja hassaat kyntesi harjalla? Vai mieten järjestät sen pikkurillin puhtaaksi? Sormet on tosi paskaset kauppareissun jälkeen, en ikipäivänä työntäisi niitä lapseni suuhun varsinkaan juuri kaupassa asioituani O_o


      • epähieno ihminen
        Sydämmeltä sydämmell kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen.Miksi pitää mennä ravintolaan vauvan kanssa,sitten pikkulapsen kanssa j.n.e.Miksi nykyajan naiset eivät pysy kotona,kun on lapsenkin hankkinut.Eikö lasten ja vanhempien paikka kuuluisi olla enemmän kotona,ulkoilemassa.Kapakkarahat talteen ja vuokraa vaikka mökin lomalla .Opeta lapsesi tutustumaan luontoon ja tee koti viihtyisäksi,niin perhekin voi paremmin.Ellei ole miestä,kutsu ystäväsi tai naapurisi.,joiden kanssa voit vaihtaa ajatuksia.Näin luot lapsellesikin terveellisen kasvun ja elämän tavat.Lasten on tulevaisuus.Meistä vanhemmista riippuu elääkö he onnellista elämää,vaiko pyöriikö he ikänsä humaltuneiden ihmisten jaloissa,jotka ovat jo monet riippuvaisia siitä mitä tekevät.

        Siis ei tullut mieleenkään että humaltuneiden joukkoon veisin lapseni. Ravintolassa syöminen on ihan tavallisten ihmisten, myös lapsiperheiden touhua. En ymmärrä miten humalaiset siihen kuuluu? Kapakat on ihan eri juttu, sinne eivät lapset kuulu, eikä semmoinen ole hyvä paikka aikuisellekaan. Mutta kyllä meidän suurperhe vauvoineen , lapsineen, ystäväperheineen, sukuineen jne syö ruokaravintolassa.


      • itsekin imettänyt
        hyi kauhia kirjoitti:

        Ihmettelen suuresti sitä että miksi pitää lähteä sen ikäisen lapsen kanssa kauppaan? tai ravintolaan? en minä kyllä lähtenyt. Suunnittelin päivärytmit ja menot sen mukaan että kun menen kauppaan niin mies hoiti lasta kotona. Imetin ennen lähtöäni joten vauva pärjäs ihan hyvin kotona sen aikaa. Miksi pitää raahata vauva kauppaan? itsekkin pääsee helpommalla kun ei ole vauva mukana. Ostokset sujuu nopeasti. Se vauva ei jää mistään paitsi kun sitä ei sinne kauppaan ota mukaan. Kaupassa käynti on kuitenkin sellanen tapahtuma ainakin minulle että en jaksaisi vielä vauvaa siinä raahata mukana kun se itkee ym. kassajonossa. Sitten yritä siinä pakata ym. Helpompi jättää kotia puoleksi tunniksi.

        Kyllä se on kuule joskus huomattavasti helpompaa ottaa se vauva sinne kauppaan mukaan, varsinkin jos täytyy tehdä esim isompia ostoksia kuten joulun alla jouluostokset??? Kun esikoiseni oli imetysiässä, en päässyt kaupassa käymään yksin kuin toooodella harvoin, ja silloinkin jos viivyin kauemmin kuin puoli tuntia, oli lapsella kotona jo kova nälkä, ja pulloa ei toinen huolinut alkuunkaan.... Ja kyllä sitä on itse päästävä välillä pois kotoa myös miehen töissä oloaikana, muuten hajoo pää ja sillon on se vauva otettava mukaan...


    • Pintero

      Oletko itse ajatellut omaa käyttäytymistä,ei kuullosta oikei luonnolliselta jo ei voi keskustella luontevasti siskonsa kanssa kun hän imettää lastaan???? Olen mies mutta en minä kyllä ole ajatellut sellaista että siinä on ´jotakin outo kun lapsi syö-päin vastoin jos ei syö niin siinä on jotakin pielessä.Eikös olekin kätevää että vauvalla on eväät mukana vaikka ollaankin kaupas.
      Täytyy sanoa että siinä on ollut tosi reipas ihminen joka on käyttäytynyt noin reippaasti kassajonossa.Siinä olisi voinut odottaa ehkä hiukan.

    • Miehen mietteitä

      Luonnolinen asiahan se imettäminen on. Mutta kyllä se kieltämättä on joskus tuntunut kiusalliselta, kun on vaikka ollut jossain odotushuoneessa istumassa ja vastapäätä oleva äiti alkaa imettämään lastaan. Tulee sellainen olo, että en voi katsoa sinne päinkään, ettei pidetä tirkistelijänä ja toisaalta taas jos katselen tarkoituksellisesti jonnekin sivulle, niin sitten ehkä ajatellaan, että en osaa suhtautua luonnollisesti asiaan. Kyllä se siis hieman häiritsee mielenrauhaani, ainakin jos tissi näkyy selvästi. Jos äiti osaa hyvin peittää varustuksensa, niin silloin ei ole mitään ongelmaa. Jotkut äidit ovat vaan aika ronskeja ja tosiaan tempaisevat näyttävästi tissin esiin, eivätkä yritäkään peitellä.

    • Hei
      Vastasin mielipiteeseesi siksi että kirjoitit todella hyvin ja asiallisesti. Sinulla on jalat järkevästi maan pinnalla eikä kommentissasi ole merkkiäkään kiihloilusta. Rakentavaa!

      Minulle on aivan sama imettääkö julkisesti tai ei, kunhan se ei vaikeuta muiden kanssaeläjien elämää. Riisuminen kassajonossa voi vaikeuttaa, jonottaminen on muutenkin ärsyttävää touhua. Jos sellaisessa tilanteessä joku alkaa muihin askareisiin, vaikka juoruamaan kovaan ääneen kännyyn, kaivamaan kalenteria...tai kaivamaan tissiä esille niin silloin on kyllä kysymyksessä huomion kalastelu ja muiden huomiotta jättäminen.

      Kaikella on aikansa ja paikkansa.

    • rose18

      vauva vaatii..
      olen ottanut esiin kassa jonossa kuin muussa yhteydessä mutta olen peittänyt harsolla.
      luonnollista eikä kuuluis hävetä..
      voisit hävetä lähinnä ruokkivan äidin pelkästä ajatuksesta häätämisestä ja moni oisi katsonut sinua, huonona asiakas palvenuna ja peräti julkisen paikan häväistysestä vastuuseen.

      vauva näkee nälkää ja hyvä äiti ei välitä olla ruokkimatta julkisilla paikoilla.
      vauva tarvii siis miksi pitää nälissä, ettet vaan satu näkemään tai ajattelet miehet kuolaa vieressä(jota he ei todellakaa tee)...
      muutenkin kun ihan pikuisesta on kyse sen tarkempi on syöttää tietyn tunnin välin.
      vauvan ruokinta on silloin elon ehto.

    • pakottaa

      Joskus varmasti on pakko imettää epäsopivasskin paikassa, mutta tässä tapauksessa olisi voinut toimia fiksumminkin. Tässähän selostettiin, että äiti tempaisi tissin esiin kassajonossa ja selosti vielä miehelleen ohjeita ja meni sen jälkeen penkille imettämään. Olisi sen tissin varmasti ehtinyt siellä pelkilläkin tempaista esiin. Siksi tulikin enemmän mieleen, että hän halusi esitellä sitä tissiään.... Eikä siinä mitään kivahan tissejä on katsella =))) Mutta fiksumminkin olisi varmasti voinut toimia...

    • ja muissa ihmisissä yleensäkkin. Kaikki on niin pornoa ja seksuaalista, että voi kyynel sentään! Onko oikein, että vauva joutuu itkemään ja odottamaan ruokaansa sen takia pidempään, kun "siveelliset" ihmiset kauhistelee. Jos vauvalla on nälkä niin sillä on NÄLKÄ! Ei mitkään hyssyttelyt ja tutit useinkaan nälkäistä vauvaa tyynnytä. Se vauva ei todellakaan ymmärrä aikuisten säännöistä, että "nyt ollaan kaupassa, täytyy odottaa, kuuluu hyviin tapoihin". Taapero voi jo ymmärtää, mutta ei vauva, eikä todellakaan kuuluisi olettaa että ymmärtäisi.

      Jos naisen rinnoista ei oltaisi väsätty seksuaalista objektia niin tätäkään ongelmaa ei olisi eikä keskustelua käytäisi. Onhan miehelläkin nännit ja silti he saavat kulkea julkisesti ilman paitaa ympäri vuoden jos siltä tuntuu.

      Ainakin minun vauvani hyvinvointi on kaikista tärkeintä. Ei voisi vähempää kiinnostaa mitä muut ihmiset ajattelevat. Jos vartija heittäisi minut kaupasta imettämisen takia, niin kyllä nostaisin ison hälläkän kauppaa ja vartiointifirmaa vastaan. Voin lyödä vaikka vetoa, että siinä tilanteessa minä kyllä selviäisin voittajana.

      • Onhan imettäminen vallan luonnollista, jos se ei siis mene siveettömyyden puolelle esimerkiksi juuri kassajonossa, jossa nainen yhtäkkiä alkaa esittelemään rintavarustustaan. Parempiakin tapoja on olemassa tuossa tilanteessa, kuten yllä mainittu tutti vai tuliko kukaan ajatelleeksi vaikkapa tuttipulloa? Minua ei ainakaan kenenkään imetys ole koskaan häirinnyt, ja tuo tapa ei ainakaan ketään loukkaisi.


      • tuttipullokin on kek

        Kasvattakaa vaan niistä lellipenikoistanne ihan mitä haluatte,sitä saa mitä tilaa...tissiä varmaan annatte aikamiespojille/tytöille,aina ku menee huonosti,sitte ihmetellään miksi nykynuoret on niin onnettomia...


      • Ihmettelee tämäkin
        juzu21 kirjoitti:

        Onhan imettäminen vallan luonnollista, jos se ei siis mene siveettömyyden puolelle esimerkiksi juuri kassajonossa, jossa nainen yhtäkkiä alkaa esittelemään rintavarustustaan. Parempiakin tapoja on olemassa tuossa tilanteessa, kuten yllä mainittu tutti vai tuliko kukaan ajatelleeksi vaikkapa tuttipulloa? Minua ei ainakaan kenenkään imetys ole koskaan häirinnyt, ja tuo tapa ei ainakaan ketään loukkaisi.

        Tutti ei ruoki lasta, ja tutti ja tuttipullo voivat molemmat häiritä imetyksen sujumista ja ainakin jälkimmäinen aiheuttaa mahavaivoja. Lisäksi olisi pullojen pesun, maidon säilyttämisen, lämmityksen yms. vaikeus. Minusta olisi hullua ottaa ruokakauppaan pullossa maitoa, jos kerran on tissitkin mukana. Järjetöntä. Jos joku niin haluaa tehdä, niin ok, mutta kun kerran maito on mukana hygienisesti, oikeassa lämpötilassa ja helposti tarjoiltavana, niin miksi asiaa pitäisi vaikeuttaa...


      • tulee mieleen
        tuttipullokin on kek kirjoitti:

        Kasvattakaa vaan niistä lellipenikoistanne ihan mitä haluatte,sitä saa mitä tilaa...tissiä varmaan annatte aikamiespojille/tytöille,aina ku menee huonosti,sitte ihmetellään miksi nykynuoret on niin onnettomia...

        NÄNNI!


      • tyby-
        juzu21 kirjoitti:

        Onhan imettäminen vallan luonnollista, jos se ei siis mene siveettömyyden puolelle esimerkiksi juuri kassajonossa, jossa nainen yhtäkkiä alkaa esittelemään rintavarustustaan. Parempiakin tapoja on olemassa tuossa tilanteessa, kuten yllä mainittu tutti vai tuliko kukaan ajatelleeksi vaikkapa tuttipulloa? Minua ei ainakaan kenenkään imetys ole koskaan häirinnyt, ja tuo tapa ei ainakaan ketään loukkaisi.

        mieltä ja ärsyttää joidenkin äitien hirrrvveä ''minä olen aina oikeassa ja minun lapsi jos itkee niin se on kauheaa ja vain oma äiti tietää mitä tehdään,viis silloin mistään!! eikä kukaan saa tulla neuvomaan minua ja minä ja minä'' ei mustakaan tarvi tissejä vetää esiin kassajonossa;)


      • potaskaa.
        Ihmettelee tämäkin kirjoitti:

        Tutti ei ruoki lasta, ja tutti ja tuttipullo voivat molemmat häiritä imetyksen sujumista ja ainakin jälkimmäinen aiheuttaa mahavaivoja. Lisäksi olisi pullojen pesun, maidon säilyttämisen, lämmityksen yms. vaikeus. Minusta olisi hullua ottaa ruokakauppaan pullossa maitoa, jos kerran on tissitkin mukana. Järjetöntä. Jos joku niin haluaa tehdä, niin ok, mutta kun kerran maito on mukana hygienisesti, oikeassa lämpötilassa ja helposti tarjoiltavana, niin miksi asiaa pitäisi vaikeuttaa...

        Vauva pärjää kyllä varmasti sen aikaa, että saa ostokset pakattua ja poistuttua kassajonosta. On kyllä äidissä vika jos ei sen vertaa osaa ennakoida, että ruokkii lapsensa ENNEN KAUPPAAN MENOA.


    • 3

      Oletko joku ahdasmielinen uskovainen. Ei ole mitään sen luonnollisempaa kuin lapsen imettäminen eikä se että sattuu tissi vähän vilahtamaan mitään haittaa,kauniithan ne rinnat ovat.

      • on maailman luonnollisin asia..Munkit esille vaan!!


    • Veli-kulta

      Jopas on tädillä kieroutuneet mielikuvat noista vauvan ravinnonlähteistä jos ei kestä yhtään katella. En tiedä toki kuinka irstaisiin asioihin liität ne tai mitä olet tottunut niillä tekemään, mutta kaikille vauvoille se on varmasti vain se ruuan lähde. Jos joudut sanomaan siskollesikin, että menee toiseen huoneeseen imettämään, niin on kyllä sisarus suhteissakin hieman hiomista. Koitetaan nyt kuitenkin pitää se imetys täysin luonnollisena ja luonnon määrämänä asiana, eikä liitetä sitä mihinkää sopimattomaan ja irstaaseen. Imetys kun on täysin puhdasta ja luonnollista toimintaa. Kaikki kunnia vauvoille ja niiden haluille. Koita olla sujut itsesi kanssa, niin ehkä löydät tuostakin asiasta sen viattomuuden.

    • TissiSuuhunSullekin

      Voi luoja teidän taivastelijoiden kanssa! Onko se oma elämä tosiaan niin pieni, että pitää ihmetellä ja kauhistella kaikkea. Se, että sinä näet toisen imetävän on ajallisestikin niin lyhyt aika, että tuhlaa energiasi johonkin muuhun, ihan vaikka varpaan välien kaiveluun. Sekin olisi sinunlaisillesi järkevämpää. Tai laita seuraavan kerran siwan pussi päähän, ilman silmänreikiä, niin ei tarvi nähdä kenenkään karvaisia jalkoja tms. jotka saattaa joillekin olla varsin ällö näky. Psykiatrilla käynti ehkä auttaisi, vaikka ei se sinun lähtökohtaasi muuta miksikään. Eli ehkä oot jo kotoas saanut perin oudon käsityksen luonnollisuudesta, sekä suvaitsevaisuudesta.
      Sinä näet ilmeisesti joka asiassa vain ne huonot puolet ensin, todennäköisesti et mitään hyvää missään vaiheessa vaan tärkeintä on nalkuttaminen.

    • blatsarus

      Minäkin näin kerran kun eräs lapsi kassajonossa JOI limsapullosta. Sekin pirunpenikka ei arvannut mitä traumoja kassahenkilöstö sellaisesta käytöksestä voi saada.
      Pöyristyttävin kokemus oli kun kerran menin JULKISEEN vessaan ja siellähän oli muitakin SE paljaana. Traumaattista.

    • juhan()()(/?=??)/%&#

      Olin taannoin syömässä veikkolan huoltoaseman baarissa kun kuulin maiskutusta ja litinää naapuripöydästä. Nainen oli alkanut imettämään ruokapaikassa. Meinasi ruokahalu kadota . Vaihdoin pöytää mahdollisimman kauasja mietin että kyllä on menty liian pitkälle sallivuudessa. Pidän rinnoista muuten tosi paljon mutta tuntuu aika inhottavalta imettää näin julkisesti. Tuntemani naisetkin samaa mieltä.Jos olisin nainen suunnittelisin imetyksen niin ettei kaikkien nähden tarvi kaivaa tissiä esiin. Tuskin se olisi mikään ongelma.

    • Imetyksen puolesta

      Kerran jouduin imettämään lapseni kesken kaupunkireissun. Olin yksinhuoltaja v.1980, ainoa kulkuvälinen oli omat jalat. Oli helteinen päivä ja vauvalleni tuli nälkä ennenkuin ehdin kotiin. Isuuduin torin laidalla olevan puston penkille ja kaivoin "eväsrepun" jotta vauvani nälkä tuli tyydytetyksi sen verran, että päästään kotiin.
      Penkillä ei ollut ketään, mutta kun muutama puliukko kauempana huomasi imetykseni, niin tulivat ihastelemaan, miten kaunista ja hellyyttävää kun äiti syöttää pientä vauvaa ja kuinka kätevää kun on eväät mukana.
      Siihen he istuivat viereeni ja jutustelun lomassa vauvani sai vatsansa täyteen.
      Minusta tilanne on täysin luonnollinen.
      Onko sitä pakko siveellisten ihmisten sitten tuijotella jos hävettää, kun lasta imetetään. Kääntäkööt päänsä muualle.

      Sanotaan, että naisen rinnat ovat lapsia varten, mutta isot pojat niillä leikkii!

      • Kakili kukili

        Onhan se miehitä varmaan ihanaa nähdä naisen tissit.

        Olin itse kerran julkisella paikalla kun oli koulun myyjäiset ja yks nainen rupesi vain lähellä käytävää olevassa luokassa imettävään jonka luokan läpi oli läpikulku opettajain huoneeseen ja kansliaan.


      • bigarm

        oletettavasti olet mies! aloitko runkkaamaan tiskin alla kun näit nisän? sulle tässä ois vartijat pitänyt soittaa siveettömästä käytöksestä.


      • oikeaoikea
        bigarm kirjoitti:

        oletettavasti olet mies! aloitko runkkaamaan tiskin alla kun näit nisän? sulle tässä ois vartijat pitänyt soittaa siveettömästä käytöksestä.

        Eikö runkkaaminen ole yhtä "luonnollista" kuin imettäminenkin. Eikö sitä saakaan
        tehdä julkisesti? Jaa, mutta jos mies imettää naista ... onhan sekin luonnollista ja
        täten sitä voi tehdä missä vain. Voi perse .... nämä pissisäidit on kyllä lapsellista porukkaa.


    • Se kamaluus on ihan vain katsojan omissa silmissään!! silloinkun vauvalla on nälkä se ei kato paikkaa eikä aikaa ja ruokaa on saatava. Imetys on kaunis ja luonnollinen asia,mutta jos oma mieli on pikkasen viksahtanut voi tässäkin asiassa nähdä jotain rumaa,taitaa olla vaan aika pahasti itsellään asiat silloin.Minusta nähen imettäkää vauvat ihan siinä missä itse parhaaksi näette,äidin tehtävä on huolehtia vauvastaan eikä muusta tarvitse välittää.

    • mom2bx3

      Täällä moni on tuonut esille omaa suhtautumistaan ja mielipiteitään asiasta, joten miksi siis en minäkin. :)

      Näin naisena en koe mitenkään oudoksi tuota imettämistä julkisesti, tekee sen sitten tyylikkäästi tai ronskisti. En näe siinä mitään omituista, äitihän vain ruokkii lastaan. Mutta olen huomannut, että esim. monet miehet kokevat sen vaivaannuttavaksi juuri sen takia (anteeksi yleistys, mutta tämä on oma kokemukseni), että eivät sitten tiedä miten heidän tulisi olla siinä tilanteessa. Saako katsoa? Pidetäänkö pervona jos katsoo? Entä jos ei katso? Pidetäänkö sovinistina? Mihin sitten pitäisi katsoa? Eli ei heilläkään ensimmäisenä varmasti ole mielessä kiihoittuminen vaan se, että ei sitten tiedä miten olisi ja miten suhtautua siihen.

      Itse en kuitenkaan ole kummankaan lapsen kohdalla pystynyt imettämään julkisesti, en edes kotona sukulaisten käydessä. Mutta tämä varmaankin on saanut alkunsa siitä, että kun esikoistani imetin, olisi maitoa tullut vaikka millä mitalla, mutta vauva ei sitä rinnasta suostunut syömään ja tämäkös innosti kaikki mummot, mammat, siskot jne. auliisti jakelemaan omia ohjeitaan jo muutenkin hankalaan tilanteeseen. Mielestäni imetys on kuitenkin niin henkilökohtainen asia (varsinkin niissä herkissä hormooni-mielentiloissa), että siihen ei saisi kukaan "ulkopuolinen" tulla puuttumaan. Halusin siis hoitaa homman rauhassa ilman muiden arvosteluja, neuvoja, puuttumisia jne. ja meninkin aina joko toiseen huoneeseen tai sitten imetin esim. ennen kaupassa käyntiä, autossa tai muuten siten, että sain oman rauhan.

      Mutta toisilla on parempi itsetunto ja pystyvät vaikka hoitamaan koko kauppa reissun rinnat paljaana, oli vauvaa tai ei ;) Oma ratkaisuni on ollut, että vaikka selkeästi tietysti huomaan kun joku imettää vauvaansa, niin olen ja käyttäydyn niin kuin en huomaisikaan. Jatkan omia toimiani, keskustelua tai mitä olinkaan puuhaamassa, aivan kuin mitään ei tapahtuisikaan, sillä miksi minun pitäisi kiinnittää mitään huomiota jonkun toisen henkilökohtaisiin asioihin, joissa ei kanssa ihmisiä kuitenkaan tahallisesti loukata millään tavalla.

    • Äijäke1974

      Pitääkö tästä oikeasti Suomessakin alkaa lässyttään?! Jenkkien tekopyhättölässä julkisesta imetyksestä on jo tehty rikollista puuhaa koska se on liikaa seksiin viittaavaa, ja minä poika (siis olen mies) olen ylpeänä voinut kertoa, että meillä Suomessa on kypsä suhtautuminen tähän asiaan, eli se on vain ruokinta tilanne jossa lapsi saa ruokansa!
      Ymmärrän toki, ettei tämä ehkä kannata tapahtua kassajonossa mutta näin miehenä voin omasta puolestani sanoa, että minua ei häiritse rintaruokinta ja jos siinä tissi vilahtaa. Eikä minua haittaa jos esim ravintolassa nään buffet pöydän;) Ehkä vähän kärjistettyä mutta silti. Ja naiset, en käsitä miten teitä voi toisen naisen rinnan vilahtaminen häiritä?! Olkaa solidaarisia toisillene joskus. Edes tässä asiassa.

      Ei muuta kun lapselle tissiä suuhun kun se sitä tarvii!!

    • Tarja on lepakko

      Lesbot mollaavat kaikkea mahdollista ja ilman järjenhäivää...... nyt menee jo hetero äiditkin lahtauspölkylle.

    • samvi

      Tuli tässä tosiaan mieleen että miten voi olla niin ahdistavaa nähdä lapsen syövän äidin tissiä että yleensä tarvii tänne kirjoitella. Itsellä tuli mieleen ettei ole omia lapsia vaikka muuta väittäisi. Sehän on aivan luonnollinen asia eikä ole itseäni häirinnyt vaikka olen mies. Jos lapsi on todella pieni ja imetetty niin kyllä se tutti ja tuttipullo on silloin vaikea saada annettua. Mutta onhan sellaisiakin jotka sitten mieluummin pitkässä jonossa odotuttaa ja antaa lapsen kärsiä. Ja sitten vielä kun joku sanoi että jättää lapsen isälle niin sattumoisin toiset isät JOUTUU käymään töissä että saa perheen elätettyä eikä pysty olemaan kotona...! Helppoa se silloin on jos on työttömiä molemmat niin toisen pitää kotona.

    • Kysynpähän vaan

      No eikö tuommoinen tiukkaapipo vois siinä tilanteessa vaan katsoa muualle jos imettävän äidin tissin näkeminen ahdistaa, ääliö.

    • 2 lapsen äiti

      Jospa tälle äidille imetys on niin luontevaa ettei edes tajunnut et jotakuta voisi tämä hänen imettäminen häiritä. Minusta julkinen imetys on luonnollista ja sallittua.

    • näin on näpyttimet

      Yli 1.5 vuotiaan imettäminen on hyväksikäyttöä!!

    • lapseton 4-ever

      Lapset, niin pienet kuin suuret, itkevät tai imetettävät, inhottavat minua julkisilla paikoilla.

    • Mamma -09

      Imettäminen on ihan luonnollista, ei se lapsen nälkä katso aikaa tai paikkaa... mutta en itsekään alkaisi julkisella paikalla imettämään ilman mitään 'suojaa'. Kotona ja kavereitten tykönä en peittelisi, olkoon sitten ihmisiä ympärillä tai ei.

    • Tarurarunaru

      Jos se kersan kitinä sillä loppuu, niin antaa mennä vain.

    • t e s

      Itse aikoinani olin valikoimassa keittiön kaappeja ilmeisen kovaan ruuhka-aikaan. Tuolloin n. 3-4kk ikäinen vauvani alkoi "nälkiintyä", joten istuin liikkeessä olevalle sohvalle ja aloin imettää. Kesken vauvan ruokailun tuli vuoroni ja minun perässäni olevia asiakkaita oli ihan riittävästi. Nousin sohvalta ja lähdin näyttämään valitsemani kaapit ja muut, koko ajan samalla imettäen. Ehkei lapsen kannalta mikään malliruokailu, mutta minkäs teet. Ei kiinnosta tippaakaan, jos joku muu tästä häiriintyi, vauva ei. Aina voi katsoa toiseen suuntaan.

    • mf

      Sinulla on huono itseluottamus, tms... koska tuo on aivan normaali juttu, jos äiti haluaa imettää lastaan ettei pienen vauvan tarvitsse hetkeäkään kärsiä nälästä.

      Ihme jollain menee ruokahalu jos näkee tissin... Ei tuo nainen kuitenkaan ilmeisesti persettä kääntänyt sinuun päin?!

    • onhan se

      epämiellyttävää nähdä rumia paljaita tissejä ja vauvoja niitä imemässä. Jos itselläni on ikinä vauvoja, imetän muiden katseilta piilossa.

    • Julkisesti imettävä

      Taidat olla varsinainen tiukkapipo! Ihan palstalle asti täytyy valittaa, että on nähnyt tissin! Huh huh! Kolmen pienen lapsen äitinä olisin saanut piileskellä neljän seinän sisällä viime vuodet, jos en julkisesti imettäisi. Mielestäni imetys on niin luonnollinen asia, että ei sitä tarvitse hävetä tai katsojan mennä hämilleen. Niinkun joku jo totesi, ihminen on nisäkäs ja luotu imettämään! En toki tarkoita, että imettäminen olisi syy paljastella itseään, vaan imettämisen voi hoitaa hienovaraisesti esim sideharsolla verhoamalla tms. Itse imetän kaupoissa, ravintoloissa, huvipuistoissa, liekkipuistoissa, ystäviemme luona, erillaisissa juhlissa jne. Siis juuri tasan siellä, missä vauvalle tulee nälkä!

    • ruikkuperseapina,

      millainen fakiiri olet kun pystyt näkemään sen tissin imetettävän lapsen pään läpi? Koko helvetin nännipiha uppoaa sinne kitaan niin että sua pervertikkona häiritsee jo pelkkä likainen mielikuvituksesi, ei se oikea konkreettinen tissi.

    • tyhmää tuollainen

      Jos olet noin herkkä, ÄLÄ KATSO!

    • joopajoo...

      Eletäänkö me oikeasti näin juntissa ja sivistymättömässä yhteiskunnassa kuin nämä palstan kirjoitteliat antavat ymmärtää??

      Julkisessa imettämisessä ei ole mitään ihmeellistä, eikä myöskään siinä jos se tissi vilahtaa, se on normaalia ja kuuluu ihmisyyteen. Eri asia on jos aletaan sukupuolivehkeitä vilauttelemaan.

      En ymmärrä nykyajan ihmisiä, suomi on kuin mennyt ihmiskehityksessä taaksepäin.

    • 1+8

      kestää naisilla niin lyhyen aikaa nykyään että se on pakko imettää silloin kun siihen on mahdollisuus. Jos imetys kestäisi pidempään niin "pakonomaista" tarvetta korostaa omaa äitiyttään ja kykyä imettää ei ilmenisi kassajonoissa tai ravintoloissa.

    • itekki äitix4

      ite menny muualle kaupasta!!!se on jos joku muu... (esim.sun kumma suhtautuminen asiaan)...luonnollista!

    • mallissaan

      Onko luonnollisempaa ja kauniimpaa näkyä kuin lasta imettävä äiti. Täytyy olla ajatusmaailma läpeensä seksistinen, jos siinäkin näkee jotain pornahtavaa.
      Enemmän häiritsee nämä tyrkyt, jotka tissit ja persvako puoliksi ulkona tarkoituksellisesti hakevat huomiota.
      Ja näitä intiimimpiäkin elimiä on myös siellä kaupassa pakko nähdä lehtihyllyillä, ellei ihan sokea ole, joku ne myös rahastaa kassalla. Olisiko alanvaihto paikallansa?
      Vauvat on ihania, miksi niitä pitäisi itkettää joidenkin typeryksien takia.
      Hyi hitto kun ällöttää toi tekohurskaus.

    • Joku muu

      Hyvä, ettet sentään kuvasta valita mikä on Suomi24:n etusivulla ;) Älä ota elämää niin vakavasti. Vauvalle on parasta antaa silloin tissiä, kun se sitä vaatinee. Jos sinä häpeät omaa vartaloasi, niin se on yksinkertaisesti sinun ongelmasi, ei meidän muiden. Minä en ainakaan äitinä miettisi sen enempää muita, jos vauvalla on nälkä. Vauva, kun ei tosiaan ymmärrä, ettei nyt ole soveliasta syödä.
      Ja tuttipulloa ratkaisuksi antaville: Kaikki vauvat eivät suostu syömään tuttipullosta. Esim. siskoni lapsi oli vaikka koko illan syömättä jos hänelle yritettiin tarjota tuttipulloa. Ikää oli noin 3 kk, kun oli ekaa kertaa hoidossa, niin että joutui syömään muualta kuin tissistä. Tuttipulloa oli kokeiltu myös aikaisemmin.
      Nykyään neiti on niin hieno ja juo lasista suoraan, toisten käyttäessä tuttipulloja ja nokkamukeja. Olen ylpeä siskonlapsestani :)

      • Joku muukin vielä

        Itse pohdin ihan samaa, että mitenköhän tuollaisia imetyskuvia kestetään katsella. Voiko tosiaan olla totta, että näin suuri prosentti ihmisistä pitää imetystä jotenkin epäsopivana asiana? Toivottavasti tänne kirjoittaa enemmän sitä imetyssuvaitsematonta vähemmistöä, nekin samat moneen kertaan, mutta normaalisti ajattelevat eivät pääsääntöisesti vaivaudu.

        Sen vielä ymmärtäisin, jos siitä kassajonoimetyksestä, jossa ollaan tissi paljaana tarpeettoman kauan, voi joku valittaa, mutta siltäkin meni pohja pois, kun selvisi kyseessä olevan ihmisen, joka ei edes omassa olohuoneessaan voi imettää. Tai antaa siskonsa imettää.


    • TimpuriX

      Onko syömisessä jotain pahaa? Ilmeisesti ei, sillä sinäkin taidat syödä ulkona julkisesti.

      Eli tississä on jotain pahaa? Miksi?

      Tissi on luonnollinen osa naista on se sitten vaatteiden kätkössä tai paljaana. Minkä ihmeen ongelman jotkut ihmiset itselleen ovat kehittäneet, kun yhden paljaan tissin näkeminen saa jopa ruokahalun menemään?

      Jos yhdestä paljaasta tissistä menee ruokahalu, niin luulisi sen menevän silloin vähän mistä asiasta milloinkin. Tai herneen menevän nenään vähän mistä sattuu. Ei ongelma kyllä siinä tississä ole.

      Samaa niuhotusta voisi jatkaa vaikka paljaasta pohkeesta, paljaasta varpaasta sandaalissa, paljaasta päästä, paljaista hunnulla peittämättömistä kasvoista, ...

      Siitä olen toki samaa mieltä, että lapsen voisi ravintolassa syöttää omaan pöytään päin eikä naapurin pöytään. Ei sitä lapsen syömistä tai tissiään noin ehdoin tahdoin tarvitse muille esitellä.

      Koitetaan nyt suvaita muut ihmiset omine tapoineen, kunhan eivät tule muita epäoikeudenmukaisesti kohdelleeksi.

      • fghdjj

        No joo vähän taas meni överiks :D "samaa niuhotusta voisi jatkaa vaikka paljaasta pohkeesta, varpaasta, päästä.." hahaha. Eli sinä ilmeisesti itse voit kulkea tissit paljaana vaikka kaupungilla eikä siinä ole mitään ongelmaa? Go for it then!

        Itse en tajua miten joku kehtaa imettää julkisella paikalla eikä minulla ole mitään kiinnostusta nähdä paljaita tissejä (paitsi ehkä tissibaarissa?) Mutta ei se asia silti mikään ONGELMA ole minun elämässäni. Ei se pilaa ruokahaluani tai päivääni jos näen jonkun imettämässä. Tunnen ehkä vain häpeää ja myötätuntoa kyseistä äitiä kohtaan


      • kaikki banaanin
        fghdjj kirjoitti:

        No joo vähän taas meni överiks :D "samaa niuhotusta voisi jatkaa vaikka paljaasta pohkeesta, varpaasta, päästä.." hahaha. Eli sinä ilmeisesti itse voit kulkea tissit paljaana vaikka kaupungilla eikä siinä ole mitään ongelmaa? Go for it then!

        Itse en tajua miten joku kehtaa imettää julkisella paikalla eikä minulla ole mitään kiinnostusta nähdä paljaita tissejä (paitsi ehkä tissibaarissa?) Mutta ei se asia silti mikään ONGELMA ole minun elämässäni. Ei se pilaa ruokahaluani tai päivääni jos näen jonkun imettämässä. Tunnen ehkä vain häpeää ja myötätuntoa kyseistä äitiä kohtaan

        syöjät ja tötterön nuolijat ja niitä vasta näkeekin näin kesäisin kielet pitkällä ja naamat ruupassa.


      • TimpuriX
        fghdjj kirjoitti:

        No joo vähän taas meni överiks :D "samaa niuhotusta voisi jatkaa vaikka paljaasta pohkeesta, varpaasta, päästä.." hahaha. Eli sinä ilmeisesti itse voit kulkea tissit paljaana vaikka kaupungilla eikä siinä ole mitään ongelmaa? Go for it then!

        Itse en tajua miten joku kehtaa imettää julkisella paikalla eikä minulla ole mitään kiinnostusta nähdä paljaita tissejä (paitsi ehkä tissibaarissa?) Mutta ei se asia silti mikään ONGELMA ole minun elämässäni. Ei se pilaa ruokahaluani tai päivääni jos näen jonkun imettämässä. Tunnen ehkä vain häpeää ja myötätuntoa kyseistä äitiä kohtaan

        Ei se nyt niin pahasti överiksi mennyt. Sääret peitettynäkin on pitänyt joskus naisten kulkea ja toisessa kulttuurissa pitää pää vieläkin peittää. Mahtoiko sinulla mennä vähän överiksi, kun rinnastat tissit paljaana kulkemisen imettämiseen?

        Mutta kyllä kulkisin tissit paljaana, mikäli se olisi tavanomaisempaa meidän kulttuurissa sillä en halua erottua massasta. En toisaalta pidä sitä pahana tai häiritsevänä, jos joku haluaa tissejään esitellä. Kulttuurista ja asenteista johtuen tissejä pidetään kuitenkin niin pahana asiana :)

        Minullakaan ei ole kiinnostusta nähdä monia asioita mutta silti niitä näkee. Paljon enemmän kuin paljas tissi lapsen suussa tai lähellä suuta minua kuvottaa vaikkapa viinalle ja virtsalle haisevat aikuiset ihmiset. Kuvottaa siksi, että siitä on muillekin konkreettista haittaa. Haju tulee nenään vaikka oman katseensa kääntäisi toisaalle.


    • sdfhss

      Mua inhottaa kaikki äidit jokka vetää tissinsä esille julkisesti. Menisivät vessaan

      • normijuttu

        Ahdistuneisuus on katsojan silmässä. Itekkin ootte tissiä imeneet ja hyvää teki. Kuka sitä nyt vessassa syö, sinäkö?


      • meni

        Minulta ei julkisella paikalla imettävän naisen paljaan tissin näkeminen vie ruokahaluja. Sen sijaan tulee yököttävä olo, kun kaupungin keskustan terassilla syödessäni naapuripöytään tulee herraseurue, jossa jokainen rötköttää tuolillaan ilman paitaa hikeä valuen.


      • finniset
        meni kirjoitti:

        Minulta ei julkisella paikalla imettävän naisen paljaan tissin näkeminen vie ruokahaluja. Sen sijaan tulee yököttävä olo, kun kaupungin keskustan terassilla syödessäni naapuripöytään tulee herraseurue, jossa jokainen rötköttää tuolillaan ilman paitaa hikeä valuen.

        olkapäät vasta viekin ruokahalun.


      • kehiin

        kelpaisi minullekkin, josko saisi hörpyt kuumana kesäpäivänä


    • 30

      tosa yks päivä loppumaan kahvimaito, ja rakennustyömaan ohi kuskasi hyökkäyvaunujaan utareet täynnä oleva suomalainen yksinhuoltajaemakko. lupaa kysymättä kävelin kuppini kanssa tissille ja turautin kuppiini maitoa. no, tää emakko rupes vinkumaan jostain seksuaalisesta häirinnästä, niin sanoin sille, että eihän tuo itikkas ole tissiä saanut kertaakaan vaan joko pumppumaitoa tai korvikkeita. tästä tähän, tissimaito kaytettäköön mihin itse kukin haluaa.

      • jotain rajaa

        Kysehän ei ollut alkuperäisellä kirjoittajalla siinä, että nainen imettää lastaan, vaan siitä, että tekeekö sen asianmukaisesti vai tahdittomasti ( esim. irvokkaasti).

        Imettäminen on luonnollinen asia, mutta julkisella paikalla kaikessa mitä teemme, olemme velvollisia käyttäytymään ja toimimaan asiallisesti. Miksi lasta ei voisi imettää niin, että suojana on juuri esim. se ohut harso tai huivi. Vauva saa ruokarauhan, äiti voi rauhassa imettää ja sekä äiti, että vauva ovat suojattuna ulkopuolisilta (myös vääränlaisilta) katseilta.

        Tänä päivänä valitettavasti yhteiskuntamme on yliseksuaalinen. Itse en ainakaan halua, että joku kiihottuu / häiriintyy tai saa jotain muuta sairaalloista mielihyvää siitä että imetän lasta. Haluan suojata lapseni näiltä katseilta tinkimättä hänen hyvinvoinnistaan ja haluan suojata myös oman persoonani, en halua antaa irvokasta kuvaa itsestäni muille, esim. puseron helma ylös nostettuna tai kaula-aukko alas vedettynä tai puseron napit auki. En halua millään lailla ruokkia kenenkään kiihottumisia tai sairaita ajatuksia enkä aiheuttaa kenellekään mielipahaa tai vaivaantuneisuuden tunnetta.

        Imettää voi julkisellakin paikalla suojatusti ja rauhassa. Tissin ei tarvitse vilahtaa, eikä ruokkia esim. kaupassa viereisellä peliautomaatilla pelaavia teinipoikien mielikuvistusta. Rintani ovat vauvan ruokintaa ja omaa miestäni varten, eivät ohikulkojoita varten.


    • Dwiana

      Tämä sama keskusteluhan on tullut Suomeen Amerikasta Ruotsin kautta. Amerikassahan ollaan kaksinaismoraalisia. Nolottaa, jos me suomalaisetkin omaksutaan sama asenne. Ruotsissa ei näköjään ei ole omaksuttu; siellähän äidit uhmallakin imettävät yleisellä paikalla.

      Ja sitäpaitsi; kaikkihan me olemme imeneet äidin rintoja. Tuntuu niin kovin tyhmältä jos siitäkin asiasta tehdään likaista. Joku voi tietenkin aluksi tuijottaa ihmeissään, mutta jos se olisi jokapäiväistä (normaalia) siitä tulisi pian luonnollinen asia.

      • häpeäsuomi

        Onneksi olen lapseni saanut Ruotsissa jossa ei todellakaan ollut tällaista keskustelua. Mutta suomalaisnaiset imettävät muutenkin lyhyemmän ajan kuin monessa muussa maassa ja uskon, että kyseessä on vaivaantunut suhtautuminen omaan kehoon.

        Jos joku Ruotsissa pahastui imetyksestä, se oli nuori naishenkilö jonka luullakseni oli vaikeaa hyväksyä oma naiseus.


    • yleisillä paikoilla

      syöminen sitten kaikilta ihmisiltä kieltoon!!!ei luonnollisempaa olekkaan,kuin lapsi joka syö!seuraavan kerran kassajonossa kun näet jonkun imeskelevän vaikka jäätelöä,muista ajatuksesi.aikuinen sentään luontaisesti osaisi odottaa...

      • lkjree

        Kyse on lasten traumatisoimisesta. Ja sukupuolisiveettömyydestä, samoin itsensäpaljastelusta julkisella paikalla. Wc:itä on kuitenkin kaikkialla saatavilla joissa voi käydä.
        Muutoinhan kuka tahansa voisi alkaa paljastelemaan itseään milloin mistäkin pakottavasta tarpeesta.


      • compaq*
        lkjree kirjoitti:

        Kyse on lasten traumatisoimisesta. Ja sukupuolisiveettömyydestä, samoin itsensäpaljastelusta julkisella paikalla. Wc:itä on kuitenkin kaikkialla saatavilla joissa voi käydä.
        Muutoinhan kuka tahansa voisi alkaa paljastelemaan itseään milloin mistäkin pakottavasta tarpeesta.

        Ihan vaan mielenkiinnosta... käytkö itsekin syömässä p....lle haisevissa julkisissa wc:eissä?!


    • Näin o

      Imettäminen on ihan yhtä luonnollinen asia kuin seksi ja alastomuuskin. Luonnollisuuteen vedoten ei kuitenkaan pysty paikkojaan julkisesti esittelemään. Minua ei kiinnosta katsella kenenkään intiimejä alueita kassajonossa tai ruokapöydässä missään tilanteessa. Eikä mielestäni tarvitsekaan. Jos perustelette tissien esittelyä imetyksen luonnollisuudella, niin samallahan se seksikin viereissä ravintolapöydässä olisi ihan ok. Yhtä luonnollista puuhaa. Julkinen imettäminen on sinällään ok, kunhan peittää paikkansa.
      Turha syyttää tästä mielipiteestä pornoa tai nykyajan seksikäsitteitä. Ei sitä ennen vanhaankaan vedetty tissiä esille julkisella paikalla, ellei sitten katsota todella kauas hitoriaan (tai joihinkin alkuperäiskansojen elämäntapoihin), mutta silloin miehetkin kulki munasillaan. Jotkut asiat vaan ovat ja pysyvät intiimeinä. Tämä mielipide ei kerro mitään suhtaumisestani omiin tai toisten naisten rintavarustuksiin. Kenenkään vain ei tarvitse joutua katsomaan tissejä tai pilejä julkisilla paikoilla syystä tai toisesta.

      • lapsen

        ruokailu ja seksistä puhuminen samassa lauseessa on niiiin järkyttävää,että miten joku edes kehtaa myöntää,että kyseiset asiat liityisitoisiinsa mitenkään.toki lapsia tulee seksistä,mutta siinä vaiheessa kun on kyseessä äiti ja lapsi,on kyse niin eri asioista,ettei seksuaalisuuden pitäisi edes käväistä mielessä.seksi kuuluu aikuisille,siihen ei pidä sotkea lapsia,vauvoja jotka syö ja heidän äitejään,jotka äidinrakkaudella heitä syöttävät!!


    • 14 + 3

      ennen maitorauhasta nähny?

    • se on jokaisen oma a

      ihan samaa mitä muut ajattelee. se on luonnollista. ja jos joku h. tulee jotain sanomaan nii vedän suoraan turpaan

      • aaappp

        Kasva aikuiseksi idiootti. Ja varmasti tulen sanomaan - lyön takaisin ja sinä tipahdat - PÄSSI.


      • keijo_kK

        Niin on myös paneminen luonnollista... saako sitä harrastaa kassajonossa?


      • ?? edelleenkin
        keijo_kK kirjoitti:

        Niin on myös paneminen luonnollista... saako sitä harrastaa kassajonossa?

        miten paneminen ja lapsen syöminen liittyvät toisiinsa!!??!! millainen mieli saa ne liittymään???ei mitenkään pysty ymmärtämään!!!


      • imetyksen
        ?? edelleenkin kirjoitti:

        miten paneminen ja lapsen syöminen liittyvät toisiinsa!!??!! millainen mieli saa ne liittymään???ei mitenkään pysty ymmärtämään!!!

        olevan synonyymi masturbaatiolle.


      • Vauvat ovat suloisia

        Sinä imetät missä haluat ja teet varmaan kaikki niinkuin itse haluat.Ajattele kuitenkin vauvan turvallisuutta,ennekuin menet turpaan ketään vetämään.Muista nämä sanat Leppeä vastaus taltuttaa kiukun.Jos joku sanoo sinulle halaistun sanan,anna mennä toisesta korvasta ulos.Lapsesi saa myös silloin oikean tavan toimia eri tilanteissa.Jos sinä opetat vain turpaan vetämään omalla käytökselläsi.Hänkin joutuu myöhemmin tuolla tyylillä vaikeuksiin.Hillitse itsesi.Tee niinkuin hyvä tulee.Lapsesi parhaaksi


    • elenie

      älä itse syö ruokaa julkisella paikalla,jos sun mielestä pikkuinen vauvakaan ei saa syödä äitinsä rintaa painu kotiin syö iellä,aivan oikein et äidit imettää julkisella paikalla lapsiaan,mee itseesi ja ole hiljaa

    • 3 lapsen äiti

      joo ymmärrän tuon kassajonossa imettämisen että se ei oikeen sovi sinne..mutta esimerkiksi itse en koe vastenmielisenä sitä että jos kesälläki naiset imettävät vauvojaan esim puistossa..mutta itse yhdyn kans tuohon että en voi itse imettää lasta jos ympärillä on porukkaa sillon haluan mennä muualle imettämään ja jos ulos lähen niin eka syötän vauvan rauhasa kotona ja sen jälkeen lähen ulkoilemaan mutta toki jos on pitenpiä reissuja niin pakkohan sun on jossain vauva saaha syötettyä jos ainoa ruokapaikka on äidin tissi

    • Pakko oli tulla heittämään omakin kommentti tänne tästä paljon keskustelua herättäneestä aiheesta. Kyllä se mielestäni niin on, että vähän kieroutunut mieli täytyy olla, jos näin luonnollisesta asiasta häiriintyy tai menettää oman ruokahalunsa! Ei voi käsittää! Itsekin imetin nuorimmaistani vauvana ravintolan pöydässä. Kun mukana on toinenkin lapsi, ruuat nenän alla ja vauva alkaa parkumaan, niin siinä on vaihtoehdot aika vähissä. Ei toista lasta voi jättää yksin pöytään ja lähteä jonnekin vessan perukoille syöttämään ja ota nyt siinä tilanteessa lapset mukaan ja jätä syömättömät ruuat pöytään. Itse käytin tällaisilla reissuilla imetyspaitaa eikä varmasti monikaan edes huomannut tätä "iljettävää" toimitusta. Pullo ei ollut vaihtoehtona, koska vauvani ei vain yksinkertaisesti suostunut pullosta juomaan! Eiköhän tämä julkinen imetys ole monasti paljon vähemmän häiritsevä asia kuin se, että muksu huutaa pää punaisena... luulisi sen jos minkä häiritsevän toisten ruokailua. Tokihan tämänkin asian voi hoitaa huomaamattomasti tai enemmän huomiota herättävästi, vaikka itseäni ei sekään hetkauta, jos nyt jonkun tissi sattuu tällaisessa tilanteessa vilhatamaan. Mutta kannattaa tosiaan miettiä, että olisiko omassa ajattelumaailmassa jotain kieroutunuttu, jos ei oman siskonkaan imetystä pysty katsomaan!

      • aaakk

        Vai kieroutunut. Voi v...ttu mikä pelle olet. Onko se niin, että sinulla lapsentehneenä
        on oikeus tehdä mitä sinua huvittaa. Toiset tulee ravintolaan nauttimaan ruasta ja hyvästä
        seurasta eikä katsomaan sinun imetystäsi. Voi vit....tu mikä idiootti.


      • ????
        aaakk kirjoitti:

        Vai kieroutunut. Voi v...ttu mikä pelle olet. Onko se niin, että sinulla lapsentehneenä
        on oikeus tehdä mitä sinua huvittaa. Toiset tulee ravintolaan nauttimaan ruasta ja hyvästä
        seurasta eikä katsomaan sinun imetystäsi. Voi vit....tu mikä idiootti.

        pitäisiköhän sun pysyä ihan kotona ??? : o


      • urbanisoitua

        Kuolevat läheiset kuolemaan laitoksiin, vanhukset vaippoihin ja sänkyihinsä pois häiritsemästä mielenrauhaa, vauvat äiteineen syömään yleisen vessan perukoille, kuinka pitkälle ihminen onkaan mennyt luonnollisesta alkuperästään!
        Ollaanko me niin ahdistuneita ja tunnevammaisia, että kaikki ihmisyyteen kuuluva on outoa ja saatava pois silmistä ja mielestä.
        Eiköhän se rintojen ensisijainen ja alkuperäinen tehtävä ollut lapsen ruokinta, mutta nyt kun naisen rinnoista on tehty seksilelut silikonipalloineen, ei enää suvaita edes luonnollista imetystä.


      • örkkörkk
        aaakk kirjoitti:

        Vai kieroutunut. Voi v...ttu mikä pelle olet. Onko se niin, että sinulla lapsentehneenä
        on oikeus tehdä mitä sinua huvittaa. Toiset tulee ravintolaan nauttimaan ruasta ja hyvästä
        seurasta eikä katsomaan sinun imetystäsi. Voi vit....tu mikä idiootti.

        on varmaan huonoja kokemuksia v:sta kun sitä niin pitää hokea.


    • markkumarkunmarkku

      Nykyään tällainen on muotia - tai pitäisikö sanoa "Coolia".
      Oikeesti tässä on kysymyksessä huomionkipeä ensimmäisen lapsen saanut äiti,
      joka kuvittelee lapsentehneenä saavuttaneensa jotain ennekuulumatonta josta johtuen
      aurinko on muuttanut kiertorataansa hänen vuokseen.
      Lapsellista sanon minä, mutta mutta..... eikös nuo viherpiipertäjät anna hyvää esimerkkiä
      tuolla eduskunnassakin.
      Niin ... oliskohan se lapsi menehtynyt :)
      Kyllä mahtoi isä olla "ylpeä" - tai jos oli ylpeä niin hänellä oli päällään varmaan vihreä maihari,
      pitkä tukka ja pyöreät silmälasit - rauhanaktivisti - aseistakieltäytyjä - pelkkä pelle.

      • itsekkin äiti

        kaunein näky:äiti imettämässä omaa rakasta vauvaansa


    • Imettänyt äiti

      Vain ja ainoastaan heikon itsetunnon omaavat tyttöset, näkevät imettämisen siveettömänä. Iät ja ajat on imetetty lapsia, juuri siinä hetkessä, milloin lapsella on nälkä. Toki kaupan kassajono on kyseenalainen, jos vierellä seisoo joku joka voi hoitaa kauppa-asiat sillä hetkellä. Mutta se , että äiti lastaan imettää vaikka puistonpenkillä tai nyt sit jossakin ns pikaruokapaikassa tai ravintolassa, mielestäni se on jopa kaunista.

      Joka jotakin pervoa tai rumaa imettämisessä näkee, on aiheellista ottaa oma itsensä tutkiskeluun ja miettiä, mikä aiheuttaa kielteisen ajattelun. Terveen itsetunnon omistavat eivät kiinnitä edes huomioo tuonkaltaisiin tapahtumiin, koska se on luonnollsta. Kakki kunnia ja arvostus , niille äideille jotka imettävät lastaan.

      Sairas mieli näkee niin paljon vääristymiä, muussakin ja nyt sitten imettäminenkin jo lasketaan pervoiluun tai siveettömyyteen, todella surullista. Kannattaisi enneminkin miettiä onko kaunista katseltavaa se kun esim. pullonsuusta viinaa imetään julkisilla paikoilla tai puhutaan v-alkuisilla sanoilla.

      Tissit on vauvvan ruokapussit ja harva mieskään imettämisessä näkee jotakin sairaan kiihottavaa. Eli saa imettää lasta julkisilla paikoilla ja pitääkin, jos tarve vaatii, kunhan nyt katsoo ettei mee marketin lihatiskin taakse myyjän paikalle imetyshommiin :)) Iskeekö nyt kateus ja mustasukkaisuus imettäjien rintoja kohti, kenties?

    • myös kassatyöntekijä

      Huomion hakuisuutta,huomion kipeyttä!Ei mitään muuta!

    • Tositappaus

      Olimme viime keväänä ulkomailla, etelä-euroopassa. Kuuma oli päivä, odottelimme eräänlaisella toriaukealla bussia. Siinä minun vieressäni penkillä alkoi kuulumaan vauvan ääntelyä ja massutusta, niin siinä äiti imetti vauvaa. Ajattelin, että lapsella oli nälkä, ja kauan kesti ruokailu. No ei siinä mitään, mutta miehet, jotka olivat siinä myös odottamassa, seurasivat silmät tapillaan tätä tapahtumaa. Kertakaikkiaan siinä näytti unohtuvan kaikki muu, kun kiinteästi piti seurata, että mitä sieltä näkyy...
      Kerrottakoon, että sekä nämä miehet että äiti ja lapsi eivät olleet suomalaisia.
      Että ei tämä ulkomaillakaan näytä olevan ihan jokapäiväinen näky, koska uteliaita riitti.
      Minun puolestani syöttäkää lasta missä haluatte. Kuitenkin, jos olen hienossa ravintolassa syömässä, niin en tod halua näkyviini tällaista. Ja kuten aloittaja sanoi "Julkinen imetys on mielestäni ihan ok, kunhan sen osaa tehdä oikein."

    • ...saa syödä julkisesti siinä kuin aikuisetkin.

      • hjui

        Eivät muuten ole keskenään vertailtavia asioita.


    • Totuuden torvi

      Vähän sama juttu kun muija itkis että nyt on saatava päivän b.vitamiiniannos. Ala siinä nyt housuja pudottamaan jossain kassajonossa..

      Edellinen kommentti huomionkipeydestä oli ihan asiaa ja mahto sitä miestäki hävettää. Imetyksen voi oikeesti hoitaa ihan jossain piilossa tai vaihtoehtoisesti pumppailla sen maidon etukäteen pulloon niin ei tarvi muita ihmisiä järkyttää itsensä paljastelulla. Ei sillä että se itseäni järkyttäisi jos nainen on kaunis mutta monet näistä äideistä on niin järkyttävää kateltavaa ettei niitä huvikseen katsele ja jopa ruokahalu voi mennä jos jossain ravintolassa imettää!

      • Näin o

        Hehee :D Samaa mieltä, navassa asti roikkuvista rinnoista on usein kauneus kaukana, joten turha yrittää väittää, että olisin kateellinen imettäville äideille. En ole kateellinen maitorauhasista, enkä vauvasta. Jotkut äidit eivät näköjään voi ymmärtää, että kaikessa luonnollisuudessaan heidän rintansa eivät ole jotain, mitä muut haluaa nähdä ravintolassa tms. Seuraavan kerran, kun törmään nänneihin julkisella paikalla, vedän esiin omani. Sen kun imetätte, mutta säälikää muiden silmiä ja peittäkää rintanne. Olen nähnyt tissejä ja nänninnäppylöitä elämässäni ihan tarpeeksi ja onhan ne tosi kivoja, mutta jos haluan nähdä lisää, menen yleiseen saunaan, en ravintolaan.
        Naiset, jotka kuvittelevat, että miehet, jotka seuraa toimitusta, seuraisivat sitä jotenkin viattomasti, herätkää pahvit! Tissejä ne tuijottaa ja taidatte itse nauttia tuijotuksesta, jos sen sallitte. Turha selittää luonnollisuudesta ja tilanteen kauneudesta, ne naisen ajatuksia. Mies näkee yhden asian, tissin. Jotkut kehtaa tuijottaa, jotkut ei.


      • normaali asia
        Näin o kirjoitti:

        Hehee :D Samaa mieltä, navassa asti roikkuvista rinnoista on usein kauneus kaukana, joten turha yrittää väittää, että olisin kateellinen imettäville äideille. En ole kateellinen maitorauhasista, enkä vauvasta. Jotkut äidit eivät näköjään voi ymmärtää, että kaikessa luonnollisuudessaan heidän rintansa eivät ole jotain, mitä muut haluaa nähdä ravintolassa tms. Seuraavan kerran, kun törmään nänneihin julkisella paikalla, vedän esiin omani. Sen kun imetätte, mutta säälikää muiden silmiä ja peittäkää rintanne. Olen nähnyt tissejä ja nänninnäppylöitä elämässäni ihan tarpeeksi ja onhan ne tosi kivoja, mutta jos haluan nähdä lisää, menen yleiseen saunaan, en ravintolaan.
        Naiset, jotka kuvittelevat, että miehet, jotka seuraa toimitusta, seuraisivat sitä jotenkin viattomasti, herätkää pahvit! Tissejä ne tuijottaa ja taidatte itse nauttia tuijotuksesta, jos sen sallitte. Turha selittää luonnollisuudesta ja tilanteen kauneudesta, ne naisen ajatuksia. Mies näkee yhden asian, tissin. Jotkut kehtaa tuijottaa, jotkut ei.

        "että miehet, jotka seuraa toimitusta, seuraisivat sitä jotenkin viattomasti, herätkää pahvit!"

        Joillakin miehillä ja naisilla voi olla erilainen ajatusmaailma. Mutta kyllä fiksu mies tajuaa kumminkin, ettei sitä eroottisesti oteta esiin. Jos sitten mies itse kuolaa rintaa oli riippuva tai ei, on se oma asia, ei naiset sille mitään voi. Ällöttää enemmän naisia sellainen kyyläys.


    • gretrete

      Suomessa ei vissiinkään mikään laki kiellä naisia kulkemasta tissisillään jos he niin haluavat, kulkevathan miehetkin yläosa paljaana. Mutta sanoi laki mitä sanoi, minustakin julki-imetys on oksettavaa. Olin taannoin Ideparkissa ja siellä eräs äiti veti tissin kauluksesta ja läimäytti mukulan suuhun keskellä "jalkakäytävää" olevalla penkillä ihmisten kulkiessa askeleen päästä ohi. Toinen puolestaan vaihtoi paskavaipan vaikka lastenhoitohuoneita on useita. Olen samaa mieltä siitä että lapsi ei ehdi paljoa kärsimään jos äiti etsii suojaisamman paikan/lastenhoitohuoneen tissin levitellyä varten. Oppiipahan lapsi kärsivällisyyttä samalla. Mutta ei kun oma kullannuppumussunussunassukka on tärkein maailmassa, muiden ihmisten viihtyvyydestä viis... Miksi useimmat naiset paheksuvat tissilehtiä tai julkista alastomuutta mutta tissi paljaana kimaavia äitejä ei? Miksi vauva sylissä tekee alastomuuden täysin hyväksyttäväksi? Minusta ainakin kuolaava toukka äidin alastomassa tississä kiinni on sellainen näky jonka voisi hoitaa jossain hieman sivummalla kuin ruuhkabussissa tai ostoskeskuksen käytävällä....Anteeksi vain kaikki julki-imettäjät...

    • lapseton.

      Ei ole pakko katsoa tai miksi et sitten vain huomauta vihaisesti kun mielesi tekee, olisi törkeää kutsua vartija ensin. Entä kuinka voit kulkea ulkona jos joku juopunut on SE kädessä tuon tuosta pissimässä illalla /yöllä, eikö se ole paljon "pahempi" asia. Onko kehon osat sinusta niin luonnottomia että saat suuttumusksen joka kerta? Kuinka siedät paitoja joissa on jo puoliksi esillä tai näkyy paidan alta? Entä sääret ja muut. Entäpä miesten pukeutuminen.

      Entä saako lapsesi jotain "patoutumia" kun äidillä on häpeävä/tukahduttava/puhumaton suhtautuminen alastomuuteen. Et vaan uskalla huomauttaa imettäjille ja tulet palstalle valittaan... valita siellä paikan päällä niistä riippuvista rinnoista! Jos ne oksettaa noin paljon.

    • hmmmyh

      ...aina on imetetty, miksi tästä asiasta haloo....tisii ei ole siinä eroottinen vaan ruokapullo....eri asia on jos imettävä nainen tekee tissistään numeron jolloin hävetköön sitä itse, silloinhan se kertoo jotain hänestä. lapsi tarvitsee ruoan ajasta ja paikasta riippumatta.

    • Sinccu

      Voi herranjumala, sehän on ihan luonnollinen asia se imettäminen, kyllä olen samaa mieltä että kyllä se vika on katsojan päässä jos ei pysty lähellä olemaan. Ja onko sitä pakko katsoa jos kerran häiritsee?
      Ja eiköhän se lapsi siinä ole se tärkein juttu, eikä se , että jos jotain ohikulkijaa sattuu häiritsemään!!!
      Haloo...

    • .

      Rinta on rinta ja imetys luonnollinen tapahtuma. Jos se häiritsee, älä katso. Ihan turha valituksen syy. Mielummin katson imettävää äitiä kuin huutavaa lasta. Itse en imettänyt julkisesti, piiloon menin muuten kuin lähimpien ystävien ja perheen seurassa. Johtui kyllä ihan vain omasta kainoudestani. Jos joku on niin sinut asian ja kroppansa suhteen niin turha siihen on meidän muiden puuttua.

      • Mies kaupasta

        Kyllä ne rinnat on luotu naiselle vain lapsen imetystä varten.
        Minä en kyllä myöskään ymmärrä ,että joku kauhistelee sitä ,että äiti välittää lapsestaan.

        Kyllä vika on nyt katsojan silmässä ja ennenkaikkea päässä.

        Tuolla keikistellään nykyisin puolialastomana kadulla ym...muissa paikoissa,telkkarista näkee kaikenlaista.

        On se kumma jos noi suuri haloo nousee siitä ,että äiti huolehtii lapsestaan,sairaita ihmisiä on ne jotka siinä näkee jotain pahaa.

        Eikä kaikki äidit suinkaan saa lasta hoitoon siksi aikaa,että voivat käydä kaupassa ja miksi tarvisikaan ?

        Kyllä tuolla kaupoissa ja kaduilla näkee paljon kauhistuttavampia asioita kuin naisen rinta.


    • Me

      Kyllä täytyy sanoa että sellainen ihminen jota vauvan imetys häiritsee on itse todella häiriintynyt. Jos siinä näkee jotain seksuaalista niin silloin on kieroutunut seksuaalisuus. Tuskinpa ne kiimaiset teinipojat imettäviä äitejä tuijottaa. Vauva on syötettävä silloin kun sillä on nälkä. Itse en ainakaan kantaisi pumpattua maitoa tässä helteessä mukana pullossa ja sitä vauvalle syöttäisi, sehän happanee hetkessä. Mennäänhän suomessa saunomaankin miehet ja naiset sekaisin kaveriporukalla eikä siihen liity seksi, samoin on mielestäni imetyksen kanssa. Ne on luonnollisia asioita. Toki miehet katselee aina naisia ja naiset katselee miehiä, oli niillä vaatteet tai ei ja imetti ne tai ei. Opetelkaa suhtautumaan elämään rennommin, ei se niin vakavaa ole!

    • 6 lapsenlasta

      Jo elämää nähneenä naisena sanon: katseen voi kääntää pois. Antaa äitien imettää. Sehän on aivan luonnollinen asia. Kyllä on kumma, jos tästä asiasta aletaan pienten vauvojen äitejä syyllistämään. Minusta on hienoa nähdä imettävä äiti. Se on AINA lapsen parhaaksi. Tuskin kukaan tissiään haluaa siinä tilanteessa esitellä. Ahdasmielisen ajatus,

      • Yök yök yök

        Itse muistan, kun olin kauppakeskuksessa shoppailemassa ja eräässä kahvilassa muija ottaa tissin esiin ja rupee syöttämään kakaraansa. Oli vielä valinnut ikkunapaikan kauppakeskuksen käytävän vierestä ja itse tapahtuma ei todellakaan ollut mitenkään peitetty, vaan täysin näkyvillä. Hei jotain rajaa! Siellä muut yrittää syödä. Jos ei sitä tapahtumaa osaa peittää, syököön kakara pullosta. Yök


    • kuu3

      lpsella on nälkä silloin kun sillä on joten itsekin imetin kaupan ulkopuolelle. paita auki ja tissi esille hyvin luonollinen asia. ei olla mitään martinea joitten mielestä tissit on miehille tarkoitettuja.hheheh mikä ääliö. siis on luonollista imettää vauvaa, kun sillä on nälkä.piste

      • mummi 51

        oliko halu myös vilautella miehille luulen vaan,ottakaa vesipullo mukaan ja antakaa
        juotavaa ja syöttäkää kun pääsette kotiin ja piste.. jos ette osaa ruokkia ennen ostok-
        sille menoa,,ja piste.joten järki käteen ja hienotunteisuutta myös muita asiakkaita ajatellen.


    • Woops.

      .. sitä kävelee kaupungilla, aattelee niitä näitä ja kattelee ihmisiä ympärillään kunnes PAM! paljas tissi kun nainen imettää vauvaansa. Hieman nolostuneesti sitä sitten kattelee muualle, aatellen että toivottavasti tuo nainen ei nyt ajattele että tarkoituksella tuijotin sen tissejä, kun vahingossa katsoin, ennen kuin tajusin mitä siinä oikein tapahtuu :D Kun sellanen kuolaaminen paljaasta tissistä missä tahansa tilanteessa on aika säälittävää ja outoa, joten sitä ei aattele seksuaalisena asiana kun tuollasen imetys-tilanteen näkee (ihan luonnollinen tapahtumahan se on), mutta varmasti niitäkin perverssejä on, enkä halua tulla luokitelluksi niihin. Eli älkää hermostuko jos paljastelette julkisesti :D

      Että imettäkööt vaikka julkisesti, kunhan eivät sitten hermostu jos katsoo vahingossa. Kyllä sen erottaa tarkoituksellisesta katsomisesta siten, ettei jää tuijottamaan.

    • Näin o

      90% keskustelijoista missaa pointin (ketään ei häiritse julkinen imetys, vaan tarjottimella roikkuvat tissit ravintlassa) ja toistaa samaa: imetys on luonnollinen asia. Joku ihmetteli, että miten kukaan voi verrata seksiä ja imettämistä. No hei, ihan yhtä luonnollinen asia se seksikin on. Kaikki perustelee tissin esittelyä imettämisen luonnollisuudella. Samalla verukkeella niitä tissejä voi esitellä sitten seksinkin yhteydessä. Yhtä luonnollista toimintaa kaikki. Kaikki tietää, että vauvan ravinnontarve ei katso aikaa eikä paikkaa, ja joo, munkin mielestä vauvat ja äidit on luonnollisia ja joskus jopa kauniitakin, mutta ne tissit vois kyllä peittää jollain. Katsokaa muualle...? Suomessa katsotaan ihan liikaa muualle monissa asioissa. Eli jos häiritsee, kun vaihdan tamppoonin puiston penkillä, katsokaa muualle. Ei oo pakko tuijottaa. Oma vika, mitäs katsoit.

      • imettämisessä ei

        ole mitään samaa kuin seksissä,jotta niitä voisi verrata keskenään!ei pysty ymmärtämään miten sairaassa maailmassa me eletään,jos kerta toisensa jälkeen parin tuhannen kirjoittajan ihmisjoukkoon liittyy ajatuksia että vauvan syöttäminen on sama kuin seksi tai tampoonin vaihto yleisellä paikalla!!!! entäs sitten jos rakastavaiset syöttävät toisiaan ravintolassa tai niinkuin häissä on tapana ottaa ensimmäinen suullinen esm. kuohuviinia toistensa mukeista?sama asia,paitsi PALJON tarpeellisempi ja kauniinpi asia on imettää/syöttää/kasvattaa/rakastaa omaa lastaan.


    • joo-o80

      Mielestäni maailman luonnollisin asia. Kyllä voisin imettää näkyvällä alueella jos muuta paikkaa ei ole, mikäli ikinä lapsen saisin. Mikä ihme niissä tisseissä on niin kamalaa ja kauhistuttavaa? Itse kekkuloin useinkin kotonani rinnat paljaana..souwot jos joku näkee, vaikka tuskin omakotitalossa kukaan näkee, naapureihin välimatkaa. Jos ei kestä katsoa niin silmät kiinni. Itse en osaa ajatella imettävää äitiä tisseineen mitenkään seksuaalisviettiä herättävänä..jos se jollekkin semmoista herättää niin ei oo kyllä palikat ihan päässä kohillaan. Mua ei haittaa imettävät äidit yhtään, päin vastoin, on hienoa, että ihmiset julkisestikkin tekee tätä maailman luonnollisinta asiaa...toki seksikin on luonnollinen asia (joku vääntää tämän pointin varmasti esiin suivaantuessaan tissit kunniaan puheestani), mutta sitä nyt en julkisesti halua nähdä enkä tehdä.

    • Suomalainen mies..

      Päinvastoin! Katselen mielelläni naisten tissejä :) Imettäkööpn ken haluaa ja missä tahansa

    • näin on

      Onhan se luonnollista, että ihminen syö. Ensin toisen syöttämänä ja vähitellen itse. Minusta tässä asiassa ei ole pointtina se, että onko imettäminen luonnollista vai ei vaan se, että missä sen tekee. Minua ei kiinnosta katsella imettävän naisen rintoja ja minusta sitä pitää kunnioittaa. Uskon, että enemmistö ihmisistä ajattelee näin!!
      Vaikka se rinta on sillä hetkellä kun imetetään ravinnon lähde, on sillä kuitenkin se toinenkin merkitys mikä tekee tilanteesta kiusallisen. Rintaa voi ainaa peittää ja tuijotusta voi jättää vähemmälle. Eli, kunnioitusta molemmin puolin.

      • ...

        "on sillä kuitenkin se toinenkin merkitys mikä tekee tilanteesta kiusallisen"

        Mikä siinä sitten on niin kiusallista? Eikös se ole yleensä mies sitten joka tekee asian "kiusalliseksi"? Ei nainen välttämättä itse pidä asiaa tai rintaa mitenkään perverssinä. Että sillätavalla. Riippuu siis omasta ajattelutavasta.


    • siitä?

      Se on vaan kiva kattella paljasta tissiä. Välillä tekee mieli pyytää maistaa, kun näkee paljasta tissiä imettävän julkisella paikalla. :P

      • Menetetty gourmet

        Syöminen on luonnollinen asia, niin myös virtsaaminen ja ulostaminen.
        Mutta, ei noita kahta viimeistä hyväksytä ihmisten tekemisikisi julkisella paikalla.
        Jos mies vetää letkunsa esiin ja lorottaa pissat pulloon, ei siis nurkkiin, niin teko on siiveellisyyttä loukkaava.
        Mutta jos äiti vetäisee tissin esiin ja työntää nännin hamuavan pennun suuhun, teko on hyväksyttävä.
        Entäpä jos äiti päättäisikin jättää tissinsä vapaasti roikkumaan paljaana ilman sitä imevää toukkaa, miten suhtautuisitte asiaan.
        Kaikki edellä mainitut tapaukset ovat senveran intiimejä toimituksia, että ne pitäisi suorittaa poissa muiden silmistä. En hyväksy missään tapauksessa ravintolasalissa imetystä, sielläkin on paikkoja johon äiti voi vetäytyä pois katseiden alta.
        Täytyisi ajatella hieman muitakin kuin vain sitä äitiyden onnea, sillä toden totta se imetystapahtuma ei ole ruokahalua herättävä tapaus.
        Pahin tapahtui kerran ollessani seurueeni kanssa syömässä eräässä tasokkaassa paikassa. Viereisen pöydän nuori äiti, vaatteista päätellen ns. viheä, syötti ensin lapsen rinnastaan, oikein esitellen maitopussiaan. Syönnin päälle röyhtäytti vauvaa ja sitten levisikin vaavin yrjöt pitkin onnellisen äidin selkää.
        Tämän jälkeen arvon rouva siirsi astioita syrjään ja vaihtoi sinappikoneensa vaipan siinä keskellä ruokasalia!
        Mitä liikkui tuon ihmisen päässä?


    • <3 <3

      mutta voi imettää niinkin ettei mitään näy, niin imetin itse, mulla on koko ajan harso edessä ja huolehdin kaikella lailla ettei rinta näy.

    • äiti x2

      Jos ei esim. kauppakeskuksessa ole imetykseen varattua tilaa (ja EN nyt tarkoita PASKALTA JA KUSELTA HAISEVAA WC:TÄ) imetän TÄYSIN JULKISESTI vaikka sitten jollain (tosin syrjäisellä) penkillä. Imetän kahviloissa, ravintoissa, uimarannalla sekä autossa.

      IKINÄ ei ole kukaan tullut vielä kommentoimaan, tulkaapa ensi kerralla niin jutellaan.

    • imettäjä

      Oon sun kanssa jokseenkin samoilla linjoilla, kyllä vois vähä kattoo miten sen imettämisen hoitaa. Itse imetin lapsiani 1v ikäiseksi, enkä koskaan kokenut imetystä ongelmalliseksi. Julkisilla paikoilla mulla oli AINA harso mukana jolla peitin rinnan, jostakin syystä koin sen tarpeelliseksi :) Koskaan ei kyllä lapset ole tarvinnut nälkäänsä huutaa, vaan se harso oli aina mukana, kylässä ym. peitin harsolla myös. Äitikavereiden keskuudessa en kokenut harsoa tarpeelliseksi :)

    • Lord of milk

      Kaikkihan ovat syöneet/juoneet äidin maitoa pienenä mukulana, joten miksi se pitäisi kieltää? Millä tavalla se nyt muka häiritsee? Ihmiset voivat mennä muualle, jos ei jaksa katsella moista...

    • Äiti x 2

      Kuten kirjoitit: "Monet ihmiset kokevat julkisen imetyksen hyvin epämieluisaksi asiaksi eivätkä osaa suhtautua siihen oikein."
      Se on luonnollista, eikä siinä ole mitään seksuaalista, sairas on se pää joka siinä jotain poikkeavaa näkee.

      Itse syötän kyllä jos vauvani on nälkäinen. Piste.

    • tuleva mama

      Yrittäisin opettaan vauvan tuttipulloon. Ettei tarvi julkisella paikalla tissiä antaa. Tämmöisiä tilanteita varten on maitopumput keksitty. Tietty tutti on hyvä lohduke.

      Kyllä mun mielestä imetys on läheinen hetki äidille ja lapselle. Tätä hetkeä en halu pilata sillä, kun ohikulkijat töllää kun meikä imettää. Lapsi oppii ihan pienestä asti sen, että pitää olla ruokarauha. Vaika hän ei sitä muutaman kuukauden ikäisenä ymmärrä vielä.

      • -

        Voin kertoo et kaikille lapsille ei pullo tai tutti kelpaa, älä tee liian ruusuista kuvitelmaa elämästäsi tulevan vauvan kanssa!


      • Asiat ei aina mene niin yksinkertaisesti... oma esikoinen ei oppinut missään vaiheessa syömään tuttia tai pulloa. Ja jos lykkäät heti pulloa suuhun, niin voipi käydä niin, että sitten ei rintamaito kelpaa. Ensimmäisen kanssa on useammin mahdollisuus "paeta" syöttöpuuhiin vaikka vessaan, mutta sitten kun alkaa olee enemmän voi tulla hankaluuksia.... Sitten pitää tehdä se valinta, haluaako istua lasten kanssa neljän seinän sisällä vai hairahtua tekemään tämä "iljettävä toimitus" julkisella paikalla.:)


    • KAUPPATÄTI

      KYLLÄ MINUA HÄIRITSEE ENEMMÄN NUO ALUSHOUSUT PALJASTAVAT MINIHAMEET JA PERSVAON PALJASTAVAT HOUSUT, NOITA HOUSUJA NÄKEE NIIN MIEHILLÄ KUIN NAISILLAKIN! EI TODELLAKAAN KAUNIS NÄKY, VAIKKA OLIS KUINKA HERKKUPYLLYINEN!!!

      • vsrpasillaan

        tällainen tissien julkinen näytteleminen on nykyaikana mainoksissa ym. markinointi toiminnoista niin yleistä. että normaali lapsen imettäminen julkisella paikalla ei pitäisi olla häiriöksi, sen äidit tekevät vielä fiksusti eivätkä rintojaan laajemmin näytellen kuin markkinamaailmassa


      • Sus siunaa !

        Esikoinen jo 70- luvun lopulla syntynyt, viimeinen nyt lukiossa.
        Koko sen ajan imettänyt ja julkisesti , totta kai !
        Suurempi haitta on, että lapsi huutaa nälkäänsä ja ei saa tyydytystä läheisyyden tarpeelleen kuin se, että imettävä äiti on jotenkin rietas.
        Sairaita ajatuksia sellaiset.

        Se vinksahdus on sen päässä, joka siinä siveettömyyttä näkee, vauvan imettämisessä.


    • Mullakin on lapset

      Noin käyttäytyvät ovat sitä samaa kastia, kun nämä yleiset "me ollaan lapsiperhe" - tyypit!

      Vievät kaikki tuet ja etuudet, heidän takiaan kaikki, myös lapsettomat raatavat töissä ja makavat veroissaan heidän elämänsä.
      He saavat kaikki alennukset ja heidän takiaan missään kauppakeskuskessa ei kukaan täysjärkinen liiku viikonloppuisin.
      Ajavat sillä maasturillaan töihin, tarhaan, hoitopaikkaan ja kouluun. Ei jää keltään huomaamatta, että kyseinen perhe on saapunut paikalle.
      Ovat kesäisin isovanhempien passattavana suvun mökillä ja tuhoavat kaiken kesärauhan naapurustosta.
      Saavat hepulin, kun joku uskaltaa huomauttaa pilttien huonosta käytöksestä, maasturin väärästä pysäköinnistä tai tissien vilauttelusta julkisesti.

      Luoja meitä heiltä varjelkoon!

      Heitä kun puuttuu käsitteet: toisten ihmisten huomioon otto, käytöstavat, joustavuus ja kodin ulkopuolinen maailma.

      • pakko näyttää jotain

        JOTKA IMETTÄVÄT JULKISILLA PAIKOILLA ESIM.KAUPPAKESKUKSEN PENKEILLÄ, ON SAIRAITA IHMISIÄ. NIILLÄ NÄKÖJÄÄN ON TARVE NÄYTTÄÄ JOTAIN. KERTOO HUONOSTA ITSETUNNOSTA.


      • tätyli

        pukea ajatukseni sanoiksi noin hyvin. Eniten ihmetyttää se, että kun kysymyksessä on monesti juuri sellaiset ihmiset, jotka mahtailevat tutkinnoillaan, työurillaan jne. ja sitten....ei tarvita kuin pari penskaa, niin alkeellisemmatkaan käytöstavat eivät muistu mieleen.


    • ii:n vaari

      Oikein teki. Pienen lapsen imettäminen on aivan ok paikkaa katsomatta.

    • NAINEN -1969

      Kyllä se lapsi voi olla ilman imetystä että, pääsee kassa jonosta pois.Mitä kummaa liikkuu imettäjän päässä kun ,tekee tuollaista.Itselläni on kaksi lasta enkä ole koskaan imettänyt julkisilla paiköilla.Aina on pärjätty vaikka olisi mennyt ruoka aika vähän yli.Huomion hakua ja tyhmää käytöstä........................

    • Imetys kunniaan

      Minusta imetys on aina ok, tapahtuipa se vaikka kassajonossa. Tissin esilleotto imetyksen takia on eri asia kuin sen näyttäminen muissa tilanteissa, eikä aiheuta ainakaan minulle muuta kuin myönteisiä tunteita. Joten kaikki äidit, imettäkää aina kun vauva haluaa!

      • Nuorukainen94

        Kun vauva imee maitoa?


    • raivostunut

      muutenkin vois tuota lastenvaunupataljoonaa suitsia jotenkin.
      kolme eukkoo hyökkäysvaunujen kanssa rintarinnan jalkakäytävällä, vastaantuleva mummo rollaattorin kanssa joutu väistymään ajoradalle.
      ei äitiys ole oikeutus röyhkeyteen.
      ette ole mitenkään erikoisia.
      kissakin osaa tehdä pentuja.

      • yleisemmin

        Ihanaa että muksu saa ruokaa ja miehet vilauksen pullukasta rinnasta


      • Fiksumpi :p

        Samaa mieltä. Ei se pentu aina nälkäänsä huuda eikä tissiä tarvi joka kiljaisuun tarjota. Itkun syynä voi olla vaikkapa märkä paippa, jota shoppailuhurmoksinen äippä ei ole "ehtinyt" vaihtaa. Minakin yököttää eukot, jotka jopa ruokapöydässä yleisellä paikalla kaivavat suoniset hinkkinsä esiin. Moukkamaista suorastaan.


      • Fakta=vauvat itkevät
        Fiksumpi :p kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ei se pentu aina nälkäänsä huuda eikä tissiä tarvi joka kiljaisuun tarjota. Itkun syynä voi olla vaikkapa märkä paippa, jota shoppailuhurmoksinen äippä ei ole "ehtinyt" vaihtaa. Minakin yököttää eukot, jotka jopa ruokapöydässä yleisellä paikalla kaivavat suoniset hinkkinsä esiin. Moukkamaista suorastaan.

        on se kumma, kun nuoret parit eivät osaa jakaa menojaan niin, ettei sinne kaupparyysikseen tarvii pikkuvauvoja kiikuttaa, eihän siinä edes voi kunnolla ostoksia tehdä. Vai onko se niin karseeta olla siellä kotona, kun lapsi itkee?? Niin se taitaa olla, nuoret ei kestä olla neljän seinän sisällä kuuntelemassa sitä aikaansaannostaan.


      • Nähty on

        Nämä nuoret äidit eivät kykene havainnoimaan montaa asiaa yhtä aikaa, se on liian vaikeaa heille. Kun vierellä on se pulputtava ystävätär, niin muu maailma unohtuu, ketään muuta ei ole olemassakaan.


      • istuit kakaroides
        Fakta=vauvat itkevät kirjoitti:

        on se kumma, kun nuoret parit eivät osaa jakaa menojaan niin, ettei sinne kaupparyysikseen tarvii pikkuvauvoja kiikuttaa, eihän siinä edes voi kunnolla ostoksia tehdä. Vai onko se niin karseeta olla siellä kotona, kun lapsi itkee?? Niin se taitaa olla, nuoret ei kestä olla neljän seinän sisällä kuuntelemassa sitä aikaansaannostaan.

        kanssa piilossa neljän seinän sisällä? Ei se sinunkaan psyyke näyttänyt kestävän. Kannattaisi vähentää nettipornon vahtaamista kun näette niitä tissejä jo kassajonoissakin.


    • todellakin!!111111

      Itseänikin hirvettää. Paidattomat miehet. Hyi helvetti miten siveetöntä käytöstä! Jos lapsella on nälkä ja huutaa, on epäeettistä syöttää...Koska jollain henkilöllä ei asiakaspalvelu työssä kestä pää katsoa tissejä. Se on aika hirveätä...Suorastaan sairasta.

      Lapsen itku on kamalaa kuultavaa, koska se on niin surullista. Mielestäni kyseinen äiti teki palveluksen koko pirun jonolle antamalla lapselle ruokaa. Jos joku soittaisi vartijat tämän takia, niin kertoo se jotain ihmisestä.

      Toki on suotavaakin, että annetaan vaikka tuttipulloa kun lapselle tulee nälkä, mutta ihan kauheata tuo rintaruokinta ei ole, vaan täysin luonnollista.

      Ravintolassa taas...Siellä kuuluu ruokailla...Kuka voi kieltää lapselta kyseinen nautinnon? Jos et jaksa katsoa, niin muistat varmaan missä se ovi on ja siitä pihalle...Jos oletat, että sinua kohtaan on vääryys tapahtunut. Perusta oma ravintola ja kauppa...Hanki semmoset vartijat, jotka heittävät jokaisen vähäpukeisen naisen niskaperse otteella asfalttiin. Valintoja.

      • lameRAT

        olin tossa yks päivä hammaslääkärin vastaanotolla ja odottelin vuoroani,siihen tupsahti oikein busty mama ja repäs esiin kauheen lollonsa kun muksu huusi.ajattelin siinä itsekseni et eiköhän vauva vaihdeta paikkoja et sais imasta herkku nänniä.


      • kivat tisut

        se sairas on joka ei kestä rintoja katsoa ja kateellinen kun itsellä ole kanttia olla luonnollinen kaikki äidit oppia


      • kullannuppuli

        "Lapsen itku on kamalaa kuultavaa" - jos näin todellakin on kohdallasi, niin voin vakuuttaa, että kasvatat lapsesi täysin pieleen.


    • Kävipä kerran niin että olin suuressa kauppakeskuksessa ja vauvani ilmaisi nälkäänsä.Kävin penkille istumaan ja aloin lastani imettämään,siihen sattui nais-vartija joka kehoitti minua siirtymään lastenhoito wc:seen lastani ruokkimaan.Mitenkään rivosti tai huomattavasti en lastani imettänyt vaan koko rintani oli piilossa paitani alla.Kysyin vartijalta josko hän viettää ruokataukonsa wc:ssä?Ei kuulemma viettänyt,joten kieltäydyin lähtemästä kauppakeskuksen toiselle puolelle lastani ruokkimaan.Vartija tyytyi tähän ja poistui paikalta.Minä jatkoin lapseni ruokkimista.Ei sitä tarvitse tuijotella josko se tissi siellä vilahtaa,Imetys on luonnollinen asia,joten hyväksykää se!:)

      • mukaaan

        oikein kaikki äidit mukaan


    • aiti maalta

      Koko julkinen imetys on kaupunkilaisten uusavuttomien ongelma. Kaupunkilaisnaiset eivät osaa järjestellä ajankäyttöä ja kuvittelevat että lapsi kuolee heti nälkään kun vähän kirahtaa.
      Koko keskustelu on tyhmyyden tiivistymää ja nauran avuttomuuttanne.

      • mamma kaupungista

        tämä on näiden 80-luvun kaiken saaneiden ikävämpi puoli, he eivät osaa ajatella muita kuin itseään.


    • Kaksospoi ja yhden t

      Itse imetin kaksosia avoimesti limput leväällään missä ja milloin vain. Koin sen niin luonnollisena, etten osannut ujostella tai arastella. Kritiikkiä tuli puolesta ja vastaan. Meidän pojat ainakin huusivat raivopäinä jolleivat saaneet maitoa ja vähän äkkiä. Kyllä naisen rinnat ovat niin luonnollinen asia, että jos niistä joku vetää herneen nenään niin ihan vapaasti. Eihän aikuisetkaan syö sideharson tms. suojassa.....

      • imppaamista

        oikein hyvää lapselle ja ihanaa katsella


    • nyt jo mummi

      sinäkin julkisesti. Tisu on vauvan "lautanen". Imeväinen ei pysty syömään lautaselta veitsellä ja haarukalla.
      Itse imetin aikoinani siellä missä vaavin tuli nälkä. Puistossa/uimahallissa/lounaalla/junassa/tavaratalossa yms.

      • pervoo

        tyttöystävänikin tykkää syödä spermaani, onko ok sitä lutkuttaa kauppakeskuksen penkeillä? :)


      • vilauttelu

        esittelet sitä rypistynyttä decolte-aluettasi mahdollisimman avarilla kaula-aukoilla. Osuinko oikeaan?


    • itsekkyys

      Katsos tällä tavallahan sitä jo tissistä alkaen opetetaan siihen, että "Kaikki mulle tänne nyt heti."

      • ewy3y37

        "Itse asiassa varhaisen vuorovaikutuksen asiantuntijat ovat sitä mieltä nykyään että se tissi pitää saada sinne suuhun jo ENNEN itkua. Vauvan viestit pitää oppia tunnistamaan mahdollisuuksien mukaan jo varhaisemmin, itku on lapsen viimeinen keino pyytää ruokaa ja sitä ennen on ilmassa jo monta muutakin merkkiä. Lapsen tarpeisiin vastataan sitä mukaa kuin niitä syntyy eikä vasta viimeisess hädässä. Toki yksittäisen kerrat eivät kenenkään psyykettä romuta, mutta toisaalta en ymmärrä miksi vitkutellakaan JOS vain on edes suht inhimillisen järkevä tilanne imettää.

        Käytännössä en ota kantaa tuon toteutukseen, mutta tämä vain nippelitietona :) Hengissä on sekä ennen itkua että itkun alettua imetetyt vauvat."

        Jepjep, itsellenni annettiin ruokaa vasta 30minutin itkun jälkeen kun olin vauva, pikkuveljelleni annettiin ruokaa jo ennen itkuja, hyvissä ajoin. Noh, olimme tuossa vuosia sitten eräällä saarella, ja jäimme vahingossa sinne, pikkuveljeni kuoli nälkään, minä en.


      • ewy3y37
        ewy3y37 kirjoitti:

        "Itse asiassa varhaisen vuorovaikutuksen asiantuntijat ovat sitä mieltä nykyään että se tissi pitää saada sinne suuhun jo ENNEN itkua. Vauvan viestit pitää oppia tunnistamaan mahdollisuuksien mukaan jo varhaisemmin, itku on lapsen viimeinen keino pyytää ruokaa ja sitä ennen on ilmassa jo monta muutakin merkkiä. Lapsen tarpeisiin vastataan sitä mukaa kuin niitä syntyy eikä vasta viimeisess hädässä. Toki yksittäisen kerrat eivät kenenkään psyykettä romuta, mutta toisaalta en ymmärrä miksi vitkutellakaan JOS vain on edes suht inhimillisen järkevä tilanne imettää.

        Käytännössä en ota kantaa tuon toteutukseen, mutta tämä vain nippelitietona :) Hengissä on sekä ennen itkua että itkun alettua imetetyt vauvat."

        Jepjep, itsellenni annettiin ruokaa vasta 30minutin itkun jälkeen kun olin vauva, pikkuveljelleni annettiin ruokaa jo ennen itkuja, hyvissä ajoin. Noh, olimme tuossa vuosia sitten eräällä saarella, ja jäimme vahingossa sinne, pikkuveljeni kuoli nälkään, minä en.

        ...ja pikkuveljeni oli läski.


    • äitiminäkin

      Imetän lastani ja teen sen tarvittaessa myös julkisella paikalla, jos niin tarvitsee. Pyrin suunnittelemaan menoni luonnollisesti niin, että imetyksen voi hoitaa kotona tai muussa rauhallisessa paikassa, mutta vauva ei ole kone. Joskus nälkä saattaa yllättää.

      Meillä imettävillä äideillä rinnat ovat työväline. Siksi usein tahtoo unohtua, miten osa muusta väestöstä niihin suhtautuu. Joskus on pitänyt nauraen todeta, että olen ollut kotonani aikeissa lähteä avaamaan ovea posteljoonille toinen rinta paljaana, eikä kyse todellakaan ole ollut miehenkipeydestä tai paljastelusta. Unohtui. Olen sataprosenttisen varma, että kassajonossa kohtaamasi äitikään ei tarkoittanut esitellä tissiään sinulle tai muille asiakkaille, vaan se oli vahinko. Oletko kuullut, että synnytyksen jälkeen äidit ovat vähän hajamielisiä? Se näkyy juuri tällaisissa asioissa. Pahoitteluni siitä, että jouduit hankalaan tilanteeseen, mutta tokkopa sait siitä kuitenkaan traumoja. Jos sait, sinulla on ehkä muitakin ongelmia käsittelemättä.

      Kun imetän julkisesti, pyrin tekemään sen mahdollisimman huomaamattomasti. Aina se ei kuitenkaan onnistu. Poikani myös aina riuhtaisee kaikki suojaksi rakentelemani harsot ja huivit alas, joten aina en jaksa edes vaivautua. Minä ajattalen asian näin: jos joku näkee rintani, kun imetän lastani, se ei häiritse minua. Jos taas jotakin häiritsee paljas rintani, hän voi kääntää päänsä pois.

      Se on ihan niin yksinkertaista. Kassalla et toki voinut niin tehdä, koska rinta oli aivan edessäsi, mutta kuten jo tuli mainituksi, tuskin jäät asian kanssa kitumaan.

      Olen saanut imetyksestäni yksinomaan positiivista palautetta, joten ilmeisesti ne, joita asia on häirinnyt, ovat toimineet juuri niin kuin olen olettanut eli katsoneet muualle. Ja voin taata epäilijoille, että imettävää äitiä kiinnostaa yksinomaan lapsensa ruokkiminen, ei itsensä esittely.

      Olen ylpeä pohjoismaisesta, imetysmyönteisestä kulttuuristamme. Onneksi nykyään äitejä kannustetaan imettämään ja luomaan muutenkin mahdollisimman hyvä vuorovaikutussuhde vauvan kanssa. Niillä, joita imevän lapsen näkeminen kovasti ahdistaa, ei ilmeisesti ole sellaista koskaan ollut.

      • dementia alkaa

        hajamielisyydestä se


      • ihmisillä.

        Suorastaan nousee hattuun,kun saavat lapsen. Joka käänteessä tuovat sen sitten esille,hei minulla on lapsi,niin kuin se olisi maailman ihmeellisin asia. Se juuri tekee ensinnäkin lapsen vanhemmasta typeryksen,koska pienten lasten vanhempia on miljoonia maailmassa. Siksipä näitä lapsia imetetään mitä merkillisimmissä paikoissa,että kaikille tulisi selväksi,minulla on lapsi. Samoin tämä sama ryhmä yleensä aina huutaa kaupassa ollessaan lapsilleen,siis hakevat muiden huomiota tälläkin.


      • tyypeiksi?

        "Poikani myös aina riuhtaisee kaikki suojaksi rakentelemani harsot ja huivit alas, joten aina en jaksa edes vaivautua"

        Etkö reppana osaa kieltää lastasi riuhtomasta imetyksen aikana. No, eihän se ihme, kun ei imetyksessäkään ole sen vertaa säännöllisyyttä, että on ihan pakko tulla muiden ihmisten "silmien suruksi" imettämään.


      • pysykää kaukana
        ihmisillä. kirjoitti:

        Suorastaan nousee hattuun,kun saavat lapsen. Joka käänteessä tuovat sen sitten esille,hei minulla on lapsi,niin kuin se olisi maailman ihmeellisin asia. Se juuri tekee ensinnäkin lapsen vanhemmasta typeryksen,koska pienten lasten vanhempia on miljoonia maailmassa. Siksipä näitä lapsia imetetään mitä merkillisimmissä paikoissa,että kaikille tulisi selväksi,minulla on lapsi. Samoin tämä sama ryhmä yleensä aina huutaa kaupassa ollessaan lapsilleen,siis hakevat muiden huomiota tälläkin.

        miten nuppiin kilahtaa, kun saa jälkeläisen? Minun lapseni, minun lapseni oikeudet, minun oikeudet, minun perheeni oikeudet, minä, minä ja minä, ei ole mikään ihme, että näistä vauvakansalaisista kasvaa sellaisia superegoja, jotka eivät sitten mahdu mihinkään housuihin.


      • jonka vanhemmat
        ihmisillä. kirjoitti:

        Suorastaan nousee hattuun,kun saavat lapsen. Joka käänteessä tuovat sen sitten esille,hei minulla on lapsi,niin kuin se olisi maailman ihmeellisin asia. Se juuri tekee ensinnäkin lapsen vanhemmasta typeryksen,koska pienten lasten vanhempia on miljoonia maailmassa. Siksipä näitä lapsia imetetään mitä merkillisimmissä paikoissa,että kaikille tulisi selväksi,minulla on lapsi. Samoin tämä sama ryhmä yleensä aina huutaa kaupassa ollessaan lapsilleen,siis hakevat muiden huomiota tälläkin.

        eivät olleet ylpeitä sinusta, joidenkin olisi syytä päätyä lakanoille angsteineen.


    • Imetä juoksumatolla

      Imetyksenhän tulisi olla rauhallinen, molemmille sekä äidille että lapselle miellyttävä tapahtuma -
      sitähän se varmaan siinä kassajonossa onkin, hah, hah.

    • Ihmisen prototyyppi

      Se, että paljaan rinnan näkeminen imetyksen yhteydessä häiritsee jotakuta ihmistä on täysin tämän ihmisen omien ajatusten seurausta. Voit miettiä miksi koet rinnan näkemisen niin häiritsevänä, ettet kestä edes oman sisaresi imetystä pyytämättä häntä poistumaan toiseen huoneeseen.
      Imetys on luonnollista. Rinnat ovat luonnollinen osa (naispuolista) ihmistä. Kummassakaan ei todellisuudessa ole mitään hävettävää. Ei mitään, mikä tulisi piilottaa.
      Kulttuurissamme on tuhansien vuosien ajan pidetty naisen ruumista jonakin, mikä tulee pitää piilossa (miesten) katseilta, mutta tämä häpeän liittäminen naisen ruumiiseen ja naisen ruumiinosiin ei suinkaan ole luonnollista, myötäsyntyistä, vaan kulttuurista, ja näin ollen täysin mahdollista muuttaa.
      Seuraavan kerran nähdessäsi jonkun imettävän julkisesti voit miettiä omaa suhtautumistasi asiaan, ja sitä, haluatko oikeasti suhtautua rinnan näkemiseen juuri tällä (sangen patriarkaalisella) tavalla.

      • itseänne

        Mä en ainakaan missään kassajonossa halua nähdä kenenkään pullottavaa rintaa.


      • hyi kauhia

        En kyllä yhtään ymmärrä miksi minun pitäisi kokea vieraan ihmisen rinnan näkeminen luonnollisena? En halua nähdä kenenkään rintoja vähiten kaupassa tai ravintolassa. En halua nähdä siskoni rintoja kun juttelen hänelle. Hän kyllä ymmärsi asian eikä siitä hernettä nenään vetänyt.
        Se että sinulla on lapsi, ei ole tekosyy sille että voit kassajonossa ottaa tissin esille. Ajattele nyt järjellä. Minä arvostan itseäni ja kehoani sen verran paljon etten ruumiinosiani esittele julkisella paikalla. Osaan järjestellä asiat muuten.


    • 3 LAPSEN ÄITI

      NO VOI PYHÄ SYLVI..
      KYLLÄ LASTEN PITÄÄ SYÖDÄ..
      SYÖTTE JA JUOTTE ITSEKKIN JULKISILLA PAIKOILLA.
      ANTAKAA LASTEN IMEÄ JA PITÄKÄÄ NOKKANNE KIINNI.
      EI NÄKÖJÄÄN TIELLÄ OLE PALJON JUTELTAVAA KUN TÄLLÄISEEN AIAAN PUUTUTTE.

      • lapsiparat

        kun täälläkin pitää huutaa.


    • Tamara-täti

      ihmisillä ole minkäänlaisia, alkeellisimpiakaan käyttäytymisnormeja hallinnassaan. Sen verran on kokemusta imetyksestä, että olis se kauheeta, jos ravintolassa/kahvilassa joku viereisessä pöydässä alkaisi imettämään lastaan, syö siinä kermakakkua, kun vauva imuttelee, maiskuttaa ja kuolaa vieressä. Täysin ehdotonta on, jos nyt pitää tällaisissakin paikoissa imettää, että jollain rätillä tai vaatteella vähän peitetään näkyvyyttä, mutta eihän se kaikilta "peukalo keskellä kämmentä" tyypeiltä onnistu.

    • mama....

      kuule sie, sitä pittee imettee sillon kun vauva tahtoo, se on parasta kaikille. Jos ei haluu kattoo sitä, kiännä piä pois ja ole hiljaa. Se jos mikä on luomua.

    • Tittamarianne

      Olen itse neljän lapsen äiti ja vasta kuopukseni kohdalla imetys onnistui kunnolla. Sitä ennen oli jos ja vaikka minkälaisia vaikeuksia. Imetyksessä sain tukea niin neuvolasta, muilta äideiltä, kuin sisareltanikin, joka toki myös on äiti, mutta myös imetystukihenkilö. Opin luottamaan itseeni, enkä arastellut imettää julkisestikin.

      Mitään numeroa imettämisestä ei tietenkään tarvitse tehdä, vaan sen voi hoitaa hienotunteisestikin ja näin pyrin itsekin toimimaan. Mielestäni vauvan imettäminen on maailman luonnollisin asia ja siihen tarkoitukseenhan rinnat on tehty. Eroottinen merkitys niille on tullut vasta myöhemmin, ihmisen itsensä kehittämänä.

      • HeiMeLennetäänTaas

        Hei haloo nyt taas,itsekkin olet ollut lapsi,kyllä äitis varmaan on suakin imettäny julkisella paikalla kun sulla on ollut nälkä...


      • Huit Hait

        " Mielestäni vauvan imettäminen on maailman luonnollisin asia ja siihen tarkoitukseenhan rinnat on tehty. "

        Muistahan tuo sitten, kun olet ostamassa seuraavia push up -rintaliivejäsi.


      • Tittamarianne
        Huit Hait kirjoitti:

        " Mielestäni vauvan imettäminen on maailman luonnollisin asia ja siihen tarkoitukseenhan rinnat on tehty. "

        Muistahan tuo sitten, kun olet ostamassa seuraavia push up -rintaliivejäsi.

        Näin on Luoja luonut että vauva saa alkuaikoina ruokansa äidin rinnoista. Jos ne rinnat siitä sitten ulkomuodoltaan kärsii, niin ne kärsii. Kyllä äidin mielestä lapsi menee kuitenkin etusijalle. En ikikuunapäivänä jättäisi imettämättä sen takia, että rinnat menevät siitä "pilalle".
        Itseasiassa mieheni mielestä juuri nämä minun rintani ovat maailman ihanimmat, joten mitäpä sitä turhia huolehtimaan, kun sekä primäärinen, että sekundäärinen tarkoitus tulevat täytetyksi. ;)

        Ps. En käytä push-uppeja.


      • hyi kauhia
        HeiMeLennetäänTaas kirjoitti:

        Hei haloo nyt taas,itsekkin olet ollut lapsi,kyllä äitis varmaan on suakin imettäny julkisella paikalla kun sulla on ollut nälkä...

        Kyllä minun äiti on sen verran kiireinen ollut että tuskin sillä on ollut aikaa hengailla kaupoissa niin kauaa että siinä kerkeää nälkä tulla lapsella. Minullakaan ei ole aikaa sellaisiin hömpötyksiin.


      • vaasankatua
        hyi kauhia kirjoitti:

        Kyllä minun äiti on sen verran kiireinen ollut että tuskin sillä on ollut aikaa hengailla kaupoissa niin kauaa että siinä kerkeää nälkä tulla lapsella. Minullakaan ei ole aikaa sellaisiin hömpötyksiin.

        ja kantaa leopardikuosia lapsensa sijaan. BUHAHAHAAA!


    • tolkku kaikessa

      Ei varmaan vauva kuole yhteen kassajonoon....ei pidä lähteä kauppoihin jos imetysaika sattuu juuri sille aikavälille. Jos kerta mies myös mukana niin oispa äityli voinut vetäytyä hieman syrjään jonosta.Julkinen imetys kyllä ihan luonnollista mutta pikkasen voisi paikan valita paremmin:)

      • muut huomioon

        että kaupassa voi olla ostoksilla uskovaisia, vanhempia ihmisiä, eri uskontokuntien edustajia ym.joille rintojen paljastaminen ei todellakaan ole normaalia. Fiksut ymmärtävät tämän. Tässäkin tilanteessa olisi mies voinut jäädä ostoksia pakkaamaan ja nainen lähteä imettämään syrjäisempään paikkaan.


    • ompa ihmeellistä.

      ketä helvetti kiinnostaa. imettää jos imettää ei häiritse meikäläistä.

    • sini83u

      Sehän on vain tissi. Mikä on ongelma. Imettää saa ja pitää silloin kun vauvalla on nälkä. Luonnollinen asia. Eihän sitä toimitusta ole pakko tuijottaa! t: kolmen lapsen äippä.

    • Sinun parhaaksesi

      Minä myös olen ihmetellyt,eikö nykyajan naisilla ole muuta kuin itsensä näyttämisen tarve ja vielä kaikille ja joka paikassa.Lapset joutuvat olemaan tutkimuksissa ja hoidoissa ym.ei sielläkään tissi suussa olla.
      Tuntuu niinkuin nykyaikana halutaan näytellä vain rintoja ja vähän muutakin.
      Minulla on viisi lasta.En koskaan syöttänyt lasta julkisilla puiston penkeillä puhumattakaan kassajonossa.
      Minulla on aika suuret rinnat ollut nuoruudesta asti ja katsojia riittänyt,vaikka pusero on tiukasti päällä.
      Minulla toimii ainakin itsesuojeluvaisto,etten näyttele.Eikö naiset ymmärrä,että se tuottaa pahennusta tuollaisen käytös.Se vielä jos joku sairaalloinen mies katselee naista,kun ei muuten ole onnistunut näkemään paljasta pintaa,voi pian lähteä jäljittämään.
      Toinen asia myös se.Teinityttöjen vanhempien pitäisi opettaa nuorille pukeutumisesta,ettei kannata olla sillätavalla pukeutunut,niinkuin tyrkyllä olevat yleiset naiset.Sen tiedän,että moni aihettaa itse ongelmia juuri näitten asioitten suhteen.Vaikka olen yli 50,jos laitan puseron,jossa puolet rinoista näkyy,niin monien miesten silmätjää kiinni.Oloen ollut aina ujo ja vanhemmat ovat opettaneet,miten pukeudutaan.Luojalle kiitos.! Olen todella huolissani näistä hälläväliä tyylin omaavista naisista.Lapsen voi imettää ennen ulos ja kauppaan lähtöä ja aina löytyy paikka missä voi oman perheen tai lapsen kanssa olla hetki muiden ihmisten katseltavista pois.Nuorten ja lasten parhaaksi.Minullakin on kahdella tyttärellä ollut vauva.Eikö yhteiskunta voisi puuttua tuollaiseen .Kyllä ne ulkomaalaisetkin katsovat meidän Suomalaisten touhuja kummissaan.Miksi kaikki on mennyt niin moraalittomaksi ja vapaa seksi ja haku.Huh huh

      • Moukkamaista

        Varsinainen moukka tuo kassajonossa imettänyt, tuskin kukaan saa imettää paremmissa ravintoloissa, huomionhakua teiniäidiltä, sanon yäk, näin nelikymppisenä naisena. Pienituloinen yh aivan varmasti.


      • mizzzz85
        Moukkamaista kirjoitti:

        Varsinainen moukka tuo kassajonossa imettänyt, tuskin kukaan saa imettää paremmissa ravintoloissa, huomionhakua teiniäidiltä, sanon yäk, näin nelikymppisenä naisena. Pienituloinen yh aivan varmasti.

        miks aina 4-kymppiset on 20-kuymppisille kadeita....? Huoooh hanki elämä! ei tarvi olla yh jos imetttää julkisesti


      • löytyy polvista,
        mizzzz85 kirjoitti:

        miks aina 4-kymppiset on 20-kuymppisille kadeita....? Huoooh hanki elämä! ei tarvi olla yh jos imetttää julkisesti

        toisin kuin parikymppisten, niin että nelikymppistä imettäjää ei kassaneitikään huomaisi kassansa takaa.


    • Ihan luonnolistahan tuon imettämisen pitäis olla, itellä 4lasta, enkä kattonu silloin enkä katto nytkään tissiä "tissinä" kun se toimii ruuan antajana. Vaan naisilla ollee eri arvot, esim. toiset naiset ei voi sietää syvään uurrettuja iltapukuja,,,,,toisilla taas on kauniit rinnat. ;)

      • miiiisss

        iteki oon imettäny tivolissa,tosin vauva ei suostunut melun takia imeen niin mentiin autolle.Tk:ssa imettäny vuoden ikäistä ja silleen ettei muut näe niin johan meihin päin alkoi katseet kääntyä....
        En vaan oo välittäny. se voi olla etttä miehiä se juttu kiinnostaa katsoa .Pääasia että lapsi rauhoittuu.


      • Huomionhakua
        miiiisss kirjoitti:

        iteki oon imettäny tivolissa,tosin vauva ei suostunut melun takia imeen niin mentiin autolle.Tk:ssa imettäny vuoden ikäistä ja silleen ettei muut näe niin johan meihin päin alkoi katseet kääntyä....
        En vaan oo välittäny. se voi olla etttä miehiä se juttu kiinnostaa katsoa .Pääasia että lapsi rauhoittuu.

        Ettei sen verran voinut odottaa, että on maksanut ostokset ja pakannut ne. Missähän tuo tapahtui, ja minkälainen oli tämä äiti. Olisin sanonut kovaan ääneen, että täällä taas hakee huomiota.


      • fiksu äiti
        Huomionhakua kirjoitti:

        Ettei sen verran voinut odottaa, että on maksanut ostokset ja pakannut ne. Missähän tuo tapahtui, ja minkälainen oli tämä äiti. Olisin sanonut kovaan ääneen, että täällä taas hakee huomiota.

        Joo,lueskelin tässä mielipiteitä ja tein oma johtopäätökseni että suurin osa imettäjistä ovat idiootteja joilla ei ole minkäänlaisia tapoja ja käsitystä miten,missä ja koska lapsi imetään :)
        Minua henk.koht. TODELLA ÄRSYTTÄVÄT tommoiset äiti ÄÄLIÖT jotka imettävät omia vauvojansa esimerkiksi ruokapaikoissa oikein ravintoloissa missä minä koitan nauttia ruoasta ja olla rauhassa eikä katella röyhtäviä lapsia! Tää on niin epäkunnioittava muita kohtaan! Jokainen äiti tietää suurin pirtein kuinka usein oma muksu syö niin voisi keritä hyvin kotiinkin imettää sitä eikä heilua pitkin Stokmannia rinta paljaana. Jos se on niin luonnollista niin voisi myöskin vaippoja vaihtamaan missä paikoissa vaan,on sekin luonnollista! :)
        Itselläni on lapsi ja en ikinä imettänyt missään julkisissa paikoissa koska se on epäkunnioittava toisia kohtaan ja myöskin imettämisen aikana lapsen pitäisi saada se rauha ja tuskin se sitä saa jossain tavaratalossa tai kassa jonossa missä on paljon vieraita ihmisiä ja hälinä!

        Joka asiassa pitää olla tietyt rajat,hei HALO PAHVIT!


      • ettäkö
        fiksu äiti kirjoitti:

        Joo,lueskelin tässä mielipiteitä ja tein oma johtopäätökseni että suurin osa imettäjistä ovat idiootteja joilla ei ole minkäänlaisia tapoja ja käsitystä miten,missä ja koska lapsi imetään :)
        Minua henk.koht. TODELLA ÄRSYTTÄVÄT tommoiset äiti ÄÄLIÖT jotka imettävät omia vauvojansa esimerkiksi ruokapaikoissa oikein ravintoloissa missä minä koitan nauttia ruoasta ja olla rauhassa eikä katella röyhtäviä lapsia! Tää on niin epäkunnioittava muita kohtaan! Jokainen äiti tietää suurin pirtein kuinka usein oma muksu syö niin voisi keritä hyvin kotiinkin imettää sitä eikä heilua pitkin Stokmannia rinta paljaana. Jos se on niin luonnollista niin voisi myöskin vaippoja vaihtamaan missä paikoissa vaan,on sekin luonnollista! :)
        Itselläni on lapsi ja en ikinä imettänyt missään julkisissa paikoissa koska se on epäkunnioittava toisia kohtaan ja myöskin imettämisen aikana lapsen pitäisi saada se rauha ja tuskin se sitä saa jossain tavaratalossa tai kassa jonossa missä on paljon vieraita ihmisiä ja hälinä!

        Joka asiassa pitää olla tietyt rajat,hei HALO PAHVIT!

        fiksu äiti, älä naurata.


      • fiksu äiti kirjoitti:

        Joo,lueskelin tässä mielipiteitä ja tein oma johtopäätökseni että suurin osa imettäjistä ovat idiootteja joilla ei ole minkäänlaisia tapoja ja käsitystä miten,missä ja koska lapsi imetään :)
        Minua henk.koht. TODELLA ÄRSYTTÄVÄT tommoiset äiti ÄÄLIÖT jotka imettävät omia vauvojansa esimerkiksi ruokapaikoissa oikein ravintoloissa missä minä koitan nauttia ruoasta ja olla rauhassa eikä katella röyhtäviä lapsia! Tää on niin epäkunnioittava muita kohtaan! Jokainen äiti tietää suurin pirtein kuinka usein oma muksu syö niin voisi keritä hyvin kotiinkin imettää sitä eikä heilua pitkin Stokmannia rinta paljaana. Jos se on niin luonnollista niin voisi myöskin vaippoja vaihtamaan missä paikoissa vaan,on sekin luonnollista! :)
        Itselläni on lapsi ja en ikinä imettänyt missään julkisissa paikoissa koska se on epäkunnioittava toisia kohtaan ja myöskin imettämisen aikana lapsen pitäisi saada se rauha ja tuskin se sitä saa jossain tavaratalossa tai kassa jonossa missä on paljon vieraita ihmisiä ja hälinä!

        Joka asiassa pitää olla tietyt rajat,hei HALO PAHVIT!

        Jospa FIKSU äiti opettelisi ensin kirjoittamaan oikeaoppisesti. "Tietää ruokailuajat"..... taitaa itselläsi olla jo joku tovi vauva-ajoista, kun on aika kullannut muistot. Kyllä kuule varmasti aika monilla vauvoilla menee ensimmäiset kuukaudet ilman minkäänlaista säännönmukaista rytmiä. Eipä pieni vauva tee muuta kuin syö ja nukkuu miten tykkää.


    • 32

      Mikä kumma siinä oikein on, kun lapsen saaminen saa kaikki alkeellisimmatkin käytöstavat unohtumaan? En ymmärrä miksi lapseen vedoten vaaditaan kaikki etuudet ja muiden on sitten vaan sopeuduttava. Melkein jokaisella on halutessaan mahdollisuus hankkia lapsia, joten se ei tee ketään muita paremmaksi ja oikeuta käyttäytymään miten haluaa. Lastahan tosin on helppo käyttää tekosyynä kaikkeen omia etuja ajavaan toimintaan.

      Lapsen imetys on toki luonnollinen asia, mutta sen voi tehdä myös huomaamattomasti ja muita ajatellen. Ei ole mukavaa kun esim. ravintolassa viereisessä pöydässä näyttävästi imetetään ja isoon ääneen kerrotaan mitä viimeksi vaipoista löytyikään. Kyllä ruokahalu katoaa.

      Ymmärtäkää hyvät vanhemmat, että vaikka se pieni PäiviPetteri on teille koko maailman tärkein ja suloisin asia, se ei ole sitä kaikille muille ihmisille.

      • Pappiäiti

        Imetys on ei-julkinen asia. Itseäni ällöttävät äidit, jotka kasteen jälkeen tulevat "pitämään seuraa" ja imettävät samalla. yök. Olen kolme lasta tähän maailmaan saattanut itse ja imetys on AINA tapahtunut yksityisessä tilassa. Meitä pyydetään usein esim. kylään, ja imeväisaikana kysyin aina "missä voisin imettää?" Ja aina vapaa huone on löytynyt, vaikka joskus on pitänyt huomauttaa, että "kiitos, tästä eteenpäin pärjään kyllä", kun isäntä on tahtonut jäädä tuijottamaan/pitämään seuraa. Onhan imetys luonnollinen juttu, mutta voi voi kun se on niin vaikeata olla hyvien tapojen noudattaja. Ei kaikea luonnollista tehdä julkisesti. Ja vielä: vaikka rinnasta ei näkyisi milliäkään ihoa, niin se, että tietää toisen imettävän, voi olla joillekin ns. liikaaa. Itseäni se inhottaa, juu, voin olla friikki, mutta provo en ole. Imettäminen on halvempaaa ja helpompaa kuin vastikkeeen anto, siksi minä imetin. Jos sunnuntaitöistä sais tuplapalkan, niin olsi ollut varaa ostella niitä vastikkeitakin eikä olisi tarvinnut imettää:)


      • oli taattu
        Pappiäiti kirjoitti:

        Imetys on ei-julkinen asia. Itseäni ällöttävät äidit, jotka kasteen jälkeen tulevat "pitämään seuraa" ja imettävät samalla. yök. Olen kolme lasta tähän maailmaan saattanut itse ja imetys on AINA tapahtunut yksityisessä tilassa. Meitä pyydetään usein esim. kylään, ja imeväisaikana kysyin aina "missä voisin imettää?" Ja aina vapaa huone on löytynyt, vaikka joskus on pitänyt huomauttaa, että "kiitos, tästä eteenpäin pärjään kyllä", kun isäntä on tahtonut jäädä tuijottamaan/pitämään seuraa. Onhan imetys luonnollinen juttu, mutta voi voi kun se on niin vaikeata olla hyvien tapojen noudattaja. Ei kaikea luonnollista tehdä julkisesti. Ja vielä: vaikka rinnasta ei näkyisi milliäkään ihoa, niin se, että tietää toisen imettävän, voi olla joillekin ns. liikaaa. Itseäni se inhottaa, juu, voin olla friikki, mutta provo en ole. Imettäminen on halvempaaa ja helpompaa kuin vastikkeeen anto, siksi minä imetin. Jos sunnuntaitöistä sais tuplapalkan, niin olsi ollut varaa ostella niitä vastikkeitakin eikä olisi tarvinnut imettää:)

        imetyksenkin ajaksi.


    • miekin...

      Kyllä imettäminen yleisellä paikalla on OK, jos siellä ei ole rauhallista tilaa - missä sekä vauva että äiti voivat kahden kesken hoitaa ruokailun. Mutta se pieni suojaava harso kuuluu kyllä ehdottomasti asiaan. Silloinkin täytyy kunnioittaa lähiympäristöä - eikä esittäytyä!

      • 764396342456

        jo nyt että tulevaa lastani en tule imettämään julkisesti tissi paljaana, se ei vaan ole hyvien tapojen mukaista. Jos olen sellaisessa tilanteessa että lapsi on syötettävä heti just siinä, minulla tulee olemaan valmiiksi pumpattua maitoa pullossa mukana tällaisten tilanteiden varalle kun lähden kodista ulos. Ja jos käy niin ettei ole, menen kyllä vähän sivummalle kanssaihmisistä ja peitän rintani imetyksen aikana aivan varmasti.


    • Oletpas sinä ahdasmielinen! Mitä varten sinä olet meillä naisilla ajatellut olevan rinnat?
      Paljon normaalimpaa on imettää vauvaansa, vaikka yleisellä paikallakin kuin syöttää sitä pullosta.
      Eivät rinnat imettäessä ole mitenkään seksuaalinen objekti, eikä imettämisessä ole mitään siveetöntä.

      • naaanen

        Siis aivan älytöntä väittää ettei näillä äideillä, jotka juuri esim. kauppajonossa tissejään esille tuovat, ei olisi tarvetta paljastella itseään. He eivät vain itsekään tajua sitä.
        Sama kun isällenne näyttäisitte rintanne. Minusta se ei olisi luonnollista..?

        Ymmärrän imettämisen jos se ei herätä huomiota ja tehdään juuri esim, autossa tai naisten wcssä ymsyms. Paljon ei niin julkisia paikkoja löytyy mutta miksi se pitää tehdä niin näkyvästi silti joidenkin mielestä???


        Tässäpä otteita muiden kirjoituksista perässä oma mielipide.

        "luonnollista eikä kuuluis hävetä.."

        -Elikkäs siis kassajonoihin vaan harrastamaan seksiä, parittelu/lisääntyminen on luonnollista eikä tarvitse hävetä!

        "vauva näkee nälkää ja hyvä äiti ei välitä olla ruokkimatta julkisilla paikoilla.
        vauva tarvii siis miksi pitää nälissä, ettet vaan satu näkemään tai ajattelet miehet kuolaa vieressä(jota he ei todellakaa tee)..."

        -Ja väität tosissasi ettei yksikään mies katso tissejään vilauttelevaa äitiä seksuaalisessa mielessä? Oletko 5si vuotias?

        "Oletpas sinä ahdasmielinen! Mitä varten sinä olet meillä naisilla ajatellut olevan rinnat? "

        -No mitä varten naisilla on emätin? Uskoisin ettei ainakaan kaupanjonossa esiteltäväksi?


    • PeeDaDDy

      On tässä kyllä kyse siitäkin, että voiko sopivampaa tilannetta olla ja alkaa imettää kuin kaupan kassalla?
      Silloin toinen pakkaa ja maksaa, ja hän joka imettää, vain imettää.
      Olen nähnyt monta äitiä monta tapaa ja monta kivaa juttua.
      Itselläni on lapsia ja tiedän ettei kassalla ole mikään pakko kenenkään ikinä ikinä aloittaa imetystä.
      Se kun vain on niiin tärkeää joillekuille äideille vetäistä marttyyrin ja äiti teresan rooli kehiin näyttää oma loistavuutensa asiassa kuin asiassa toisille, mielellään kovaa toimitellenkin.
      ->sama kuin kännykkään huutaminen.
      -> tai se, että vauvan hyssyttely kuuluu viidelle muulle kassalle asti, sana sanalta ja kaikki perintölorut myös.
      Sillä ei ole mitään tekemistä nälän, itkun, eikä vauvan kanssa.

    • tutkija t.

      Kyseessä on Amerikasta tänne levinnyt tapa, jolla huorat esittelevät tissejään ja hankkivat itselleen asiakkaita.
      Naamioivat hommansa esittämällä "perheenäitejä".
      Kyllä ovat juonia porukkaa!
      Ihem huoria!

      • Nähty on.

        Ihme huoria! Ihme huoria!
        Meitsi oli vuoden vaihto-oppilaana Illinoisissa. Ei ihan Chicagossa, mutta siinä lähellä. Siellä huorat julkisesti näyttivät tissejään esittämällä muka "imettäviä äitejä".
        Kaikki sen siellä tiesivät, niin että kun sellaista tapahtui, miehet menivät aina dollarinipun kanssa huoran luokse ja kysyivät, paljonko pano maksaa.
        Sitä ne huorat täälläkin odottavat.


    • No muuta vaikkapa saudi arabiaan jos "epäsiveellinen" käytös ärsyttää.

    • goldfisu

      Jos olisin diktaattori, järjestäisin sinulle potkut työstäsi. Vapautta äideille, luonnollisuudelle, naiseudelle, ihmisyydelle!

    • vieläkin.

      Jos joku antaa tissin näkyviin niin se on juuri minulle tarkoitettu ja hyökkään heti imeen ja nuoleen sitä nänniä. Voi olla että tahrantuu myös housut. Ja tulee avioero.

    • huhhellettä*

      olen kanssasi täysin samaa mieltä.
      Ei koskaan tullut edes mieleen alkaa yleisillä paikoilla "tissittämään" omia lapsia.Tuollaiset "julkkis tissittäjät" voisivat käyttää vähän kärkeä.
      Voihan sitä syömistä antaa lapselle ennen kauppaan/ravintolaan menos niin ei hirveä nälkä iske juki paikoilla.Näin meillä ainakin onnistui.

    • S@@r@

      Toivottavasti et ole niitä samoja ihmisiä kun valittavat että kaupassa vauvat parkuvat... Koska pienillä vauvoilla se usein on joko tai. Mielestäni imettää saa julkisestikin, mutta hyvän maun mukaan. Ei siis pitkään tissi paljaana roikkuen, vaan niin ettei rinnasta ole esillä kun korkeintaan vähän yläosaa ja hieman syrjemmällä. Tässäkin tapauksessa äiti olisi voinut mennä hieman syrjempään ja hoitaa asian tyylikkäämmin. Itse imetin julkisesti, jos kaupassa tarvitsi niin usein esimerkiksi kenkäosastolla missä pääsi istumaan ja valitsin paikan missä ei paljon pyöri porukkaa. Paita oli sellainen että joustavasta kaula-aukosta sai nopeasti rinnan suuhun sen enempiä riisumatta ja imetyksen loputtua saman tien paidan alle ettei julkisesti tarvinnut esitellä imetysliivien kiinnipanoa...

    • Hannaäiti

      Niinku MITÄ SITTE ? Mielummi vauva tissillä kun punasena rääkymässä.

      • UteliasAatu

        Kyllä tästä tapahtumasta pitäis jotain kuvia saada näytille... ;-)


      • kasvoitko pumpulissa

        kun rääpäleesi rääkyy? Jos et kestä rääpäleesi rääkymistä, et kestä kyllä mitään muutakaan.


    • Ei IKINÄ!

      Se vauva ei todellakaan kuole kassajonossa tai ravintolassa nälkään! Olen 20-vuotias äiti ja oman beben kanssa hoidan imetyksen kotona tai vessassa. Mieheni ei voisi kuvitellakaan minua julkisella paikalla imettämässä. Ekan kerran kun oltiin vauvan kanssa ostoksilla, niin mieheni veti munut äkkiä autoon imettämään. Imetys ja vaippojen vaihto ovat molemmat luonnollisia asioita ja ne molemmat voidaan hoitaa omassa rauhassa. Olin viime viikolla tulossa kaupasta kotiin ja odotin bussia siinä toisen äidin kanssa. Yhtäkkiä nainen otti nukkuvan vauvansa rattaista, nosti paidan korviin ja alkoi imettämään poikaa siinä kaiken kansan edessä. Nainen jatkoi imettämistä bussissa, niin oli kyllä hyvä, että bussikuski sai jotenkin pidettyä katseensa tiessä. Katsokaas sen verran uteliasta on tämä mieskansa! Imetys ei kuulu kassajonoon, ravintolaan tai bussiin.

    • 2000+3

      Tissit on vauvoja varten, ei niitä tarvi häpeä.

    • heheh

      Miepä annan sitten mieheni imeä rintaani kassajonossa seuraavan kerran. Sehän on ihan normaalia.

      • 233wes

        ...on pedofiliaa, koska lähellä voi olla noin 8-11 vuotiaita lapsia jotka altistetaan ennenaikaisille asioille joita he eivät ymmärrä vielä. Tämä voi olla traumatisoivaa heille.


      • samvi
        233wes kirjoitti:

        ...on pedofiliaa, koska lähellä voi olla noin 8-11 vuotiaita lapsia jotka altistetaan ennenaikaisille asioille joita he eivät ymmärrä vielä. Tämä voi olla traumatisoivaa heille.

        Huomaa taas että tosi asiallisia kommentteja tulee. Voisin kuvitella että on alle 15 vuotiaiden kirjoittamia osa vaikka nyt taidan aliarvioida 10 vuotiaiden älyä. pyydän anteeksi kaikilta alle 10 VUOTIAILTA äskeistä kommenttiani koska uskon että olette pikkuisen JÄRKEVÄMPIÄ.


      • Onkohan ihan tapa
        samvi kirjoitti:

        Huomaa taas että tosi asiallisia kommentteja tulee. Voisin kuvitella että on alle 15 vuotiaiden kirjoittamia osa vaikka nyt taidan aliarvioida 10 vuotiaiden älyä. pyydän anteeksi kaikilta alle 10 VUOTIAILTA äskeistä kommenttiani koska uskon että olette pikkuisen JÄRKEVÄMPIÄ.

        Olisi mukava tietää, onko tuolla kassajonossa imettäjällä tapana tehdä noin useasti, jotain paljastelun halua.


      • Matti Viikate
        Onkohan ihan tapa kirjoitti:

        Olisi mukava tietää, onko tuolla kassajonossa imettäjällä tapana tehdä noin useasti, jotain paljastelun halua.

        Noinkin asia voi joissain tapauksissa olla. Mutta tuollainen on kuitenkin aika harvinaista, ja eri asia kuin imettaminen sinallaan. http://mattiviikate.newsvine.com/


      • ällöttävää
        Matti Viikate kirjoitti:

        Noinkin asia voi joissain tapauksissa olla. Mutta tuollainen on kuitenkin aika harvinaista, ja eri asia kuin imettaminen sinallaan. http://mattiviikate.newsvine.com/

        Olin kolmannella luokalla ja olimme luokkaretkellä. Pysähdyimme sitten jollekin huoltoasemalle, jolle tuli naisopettajani tytär vauvansa kanssa meitä tervehtimään. Ihan yhtäkkiä tämä tytär vetää rintansa esille ja alkaa imettää meidän kaikkien 25 8- ja 9-vuotiaiden oppilaan edessä! Järkytyin ja luulin, että hän on ainoa laatuaan, mutta nyt vähän vanhempana ymmärrän tietenkin, että ei ole (valitettavasti). Sitäpaitsi tämä naikkonen ei edes peittänyt rintaansa tai mitään! Huh huh...

        Minun mielestäni on huono tekosyy paljastella rintojaan, että imettää lasta. Siinä tapauksessa meillä lapsettomillakin pitää olla syy vetää tissit esille, koska rintsikat puristaa tai haluaa muuten vaan tuuletella! Ymmärrän täysin, jos pitää edessään harsoa, niin että vauvan maidon imemistä ei näy, mutta jos on "paljaaltaan", en todellakaan tajua... hyh hyh! Niin ja ikää minulla on 16 vuotta, eli en todellakaan ole mikään katkera vanhapiika. ;)

        Ja vielä sellainen, että kun joidenkin perustelu tuntuu olevan, että imettäminen julkisesti on luonnollista ja se on vain lapsen tapa syödä! No jos minulla alkaa kutittamaan takapuolta, niin en silti ala raapimaan sitä kaiken kansan nähden, vaikka RAAPIMINENHAN ON IHAN LUONNOLLISTA!? Tai joku nenän kaivaminen vaikkapa!


      • *****
        ällöttävää kirjoitti:

        Olin kolmannella luokalla ja olimme luokkaretkellä. Pysähdyimme sitten jollekin huoltoasemalle, jolle tuli naisopettajani tytär vauvansa kanssa meitä tervehtimään. Ihan yhtäkkiä tämä tytär vetää rintansa esille ja alkaa imettää meidän kaikkien 25 8- ja 9-vuotiaiden oppilaan edessä! Järkytyin ja luulin, että hän on ainoa laatuaan, mutta nyt vähän vanhempana ymmärrän tietenkin, että ei ole (valitettavasti). Sitäpaitsi tämä naikkonen ei edes peittänyt rintaansa tai mitään! Huh huh...

        Minun mielestäni on huono tekosyy paljastella rintojaan, että imettää lasta. Siinä tapauksessa meillä lapsettomillakin pitää olla syy vetää tissit esille, koska rintsikat puristaa tai haluaa muuten vaan tuuletella! Ymmärrän täysin, jos pitää edessään harsoa, niin että vauvan maidon imemistä ei näy, mutta jos on "paljaaltaan", en todellakaan tajua... hyh hyh! Niin ja ikää minulla on 16 vuotta, eli en todellakaan ole mikään katkera vanhapiika. ;)

        Ja vielä sellainen, että kun joidenkin perustelu tuntuu olevan, että imettäminen julkisesti on luonnollista ja se on vain lapsen tapa syödä! No jos minulla alkaa kutittamaan takapuolta, niin en silti ala raapimaan sitä kaiken kansan nähden, vaikka RAAPIMINENHAN ON IHAN LUONNOLLISTA!? Tai joku nenän kaivaminen vaikkapa!

        Ymmärrän toki että sinua häiritsee se ettet voi näytellä tissejäsi julkisesti, muutenhan sinua voitaisiin syyttää itsensäpaljastelusta ja saattaisit saada jopa sakkoja.

        Noh...Asia taitaa kuitenkin olla niin että me vauvojamme julkisella paikalla imettävät "itsensäpaljastajat", emme tee niin sen vuoksi että saisimme tekosyyn turvin paljastella tissejämme.

        Hyvä ettet ole kuitenkaan lasta pyöräyttänyt halujesi vuoksi. On olemassa kuitenkin paikkoja joissa saa ihmisten ilmoilla keikkua vaikkapa täysin alasti! Siis myös täällä suomessa!!!

        "No jos minulla alkaa kutittamaan takapuolta, niin en silti ala raapimaan sitä kaiken kansan nähden, vaikka RAAPIMINENHAN ON IHAN LUONNOLLISTA!? Tai joku nenän kaivaminen vaikkapa! "

        Huomaatkos että vertaat omia tarpeitasi pienen avuttoman lapsen tarpeisiin?
        Voit toki raapia takapuoltasi julkisilla paikoilla jos mielesi tekee. Sehän ei ole rikollistakaan, niin kuin ei ole imettäminenkään :)


    • tekee

      kaikesta ihmiselle luonnollisesta toiminnasta kauheaa ja siveetöntä. Varsinkin yliseksistinen kulttuuri saa imettämisenkin vaikuttamaan tissin esittelyltä.

      En tarkoita, että jokaisen tulisi kävellä peppu paljaana helteillä, piereskellä estoitta ja naida julkisesti. Suhtautumistapaa tulisi kuitenkin muuttaa. Akuuttiin hätään tarjottu rinta vauvalle oli hyvä teko, vaikka saattoikin kanssaolijat ehkä kiusaantuneeksi. Jos suhtaudumme kuitenkin luonnollisesti tilanteeseen, kellään ei pitäisi olla tilanteessa mitään hävettävää.

      Eletään ja annetaan toisten elää :)

      • Ootteko herkkiksiä

        luonnollisesti siihen, että vauvan sopii ihan hyvin itkasta hetken aikaa, ei hän siihen kuole.


      • Kassa33
        Ootteko herkkiksiä kirjoitti:

        luonnollisesti siihen, että vauvan sopii ihan hyvin itkasta hetken aikaa, ei hän siihen kuole.

        Niinpä. Vauva voi kyllä odottaa hetken sitä maitoa. Ja imetyksen hoitaa sitten toisia häiritsemättä vähän syrjemmällä.


      • samvi
        Ootteko herkkiksiä kirjoitti:

        luonnollisesti siihen, että vauvan sopii ihan hyvin itkasta hetken aikaa, ei hän siihen kuole.

        Tiesitkö että on tehty tutkimus jossa on todettu että jos lapsi itkee yli kymmenen minuuttia pää punaisena se estää hapen kulkua veren mukana aivoihin. Eli jos pitkät jonot menee helposti 10 min. Pitäiskö silloin ottaa riski vauvan terveyden kustannuksella? Helppo puhua kun ei tiedä mitään eikä ole lukenut mistään mitään...!


    • liikaa vaadittu?

      Joidenkin mielestä imetys on luonnollista ja sitä voi tehdä koska vaan missä vaan. Ihan sama kuin antaisi pullosta maitoa. Mutta mun mielestä tissi on tissi, on se imettävän äidin tai ei. Joku "odotus" -palstalla moitti, kun ihmiset hieroo vatsaansa julkisella paikalla. Kaikille ei ehkä tule mieleen, että se voisi jostain tuntua ällöttävältä. Mutta kyllä pitäisi tulla mieleen, että jotkut tuntevat olonsa kiusaantuneeksi, jos imetetään vieressä. Voisiko sitä yrittää kääntyä vähän toiseen suuntaan tai laittaa jotain harsoa tms. eteen? Tai mennä sivummalle? Ei kai vauvan tarvitse sillä sekunnilla kassajonossa saada maitoa, ei kai se niin akuutti hätä ole? Tai kassajono niin pitkä?

      Ei se koko tissi sentään vauvan suussa ole? Minusta ei ole ok, jos joku esim. tulisi kadulla vastaan ilman paitaa pelkät nännit jollain läpyskällä peitettynä.

      Ehkä se on kummallista, että joitakin häiritsee imetys. Mutta otetaan heidätkin huomioon? Minuakaan ei häiritse moni asia, joka häiritsee taas jotain toista. Koitan kuitenkin ymmärtää niitä, jotka tuntee olonsa kiusaantuneeksi. Esim. työpaikalla ei ole usein soveliasta pitää kovin syvään uurrettua kaula-aukkoa, toisia se ei tunnu haittaavan.

      Nykyään asenne tuntuu olevan, että jos jotain joku häiritsee niin se on sen vika jota se häiritsee...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe