Jos auto on osamaksulla ja vain toisen nimissä. Samoin on osamksu laina. Miten se vaikutta avioerosa jakoon?
Onko jotenkin ositettavaa..
osamaksu
4
814
Vastaukset
- Ja roikkuu
Jos se auto/velka on hankittu avioliiton aikana, niin se vaikuttaa ositukseen avain samoin kuin mikä tahansa omaisuus/velka.
Eli karkeasti ottaen auton arvo puolitetaan samoin kuin siitä oleva velkakin. Mutta eihän velkaista autoa ole järkevää lähteä jakamaan, eli sovitte, kumpi ottaa auton ja siihen kohdistuvat velat itselleen ja se sitten taas huomioidaan jaettaessa muuta omaisuutta.- kahteen kertaan!
Velka ja auto nimissäsi. Maksat velan pois. Erossa maksat taas autosto puolisolle puolet?
- 11
""Jos se auto/velka on hankittu avioliiton aikana, niin se vaikuttaa ositukseen avain samoin kuin mikä tahansa omaisuus/velka.""
Hankinnan ajankohdalla ei ole merkitystä osituksessa silloin kun ei ole ko. avioehtoa. Muuten olen kanssasi samaa mieltä, että auto vaikuttaa ositukseen.
Kummankin puolison omat ja puolet (50/50) yhteisistä lasketaan puolisoittain ja jos puolison velat vie potin miinukselle, niin puolison varat ovat osituslaskelmassa nolla. Negatiivista osaa, eli ylivelkaa ei huomioida. Jos toisella puolisolla laskelma jää plussalle, niin tällöin velkainen puoliso saa puolet toisen netosta tasinkona.
- mk
toinen vain rahoittaa auton ja se on vain toisen nimissä niin se on myös hänen. Erossa puolisoiden omaisuus lasketaan ja siitä vähennetään velat ja se kummalle jää enemmän varallisuutta maksaa tasinkoa köyhemmälle ja niin edelleen. Tämän kaltaisten tilanteiile¨kannatta tehdä avioehto ja sellainen että avio-oikeus erossa koskeen vain sitä omaisuutta mikä on hankittu ja maksettu yhdessä niin ei tartte turhaan maksaa erossa toiselle sellaisesta omaisuudesta mihin toisella ei ole osaa eikä arpaa. Yhsi hyvä tapa on olla avoliitossa niin omaisuus erossa on sen kenen nimissä se on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222231Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1052211- 482073
- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2131462- 301386
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361382- 951151
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201076- 261056