Kummasta ystävästä kaaso?!?!

mietteliäsmorsian-11

Vuosi häihin, mutta olen jo alkanut pohtia tätä kaaso-asiaa, sillä en todellakaan osaa päättää kumman kaason valitsen vai pitäisikö ottaa molemmat. Vaihtoehtoina kaksi ystävää, toinen lapsuudesta asti, toinen yläasteelta. Ja TÄYSIN erilaisia keskenään. APUA! Mielipiteitä?

Ystävä A:
luotettava!!!
tuntee mut parhaiten, ihan vauvasta asti
- todella ujo
- hänellä ei ole muita ystäviä, eikä tunne muita ystäviäni, eikä myöskään juo (polttareita yms. mietin...)

Ystävä B:
osaisi järjestää "kunnon" polttarit (tuntee lähes kaikki ystäväni yms.)
rempseä, eikä niin ujo, luottaisin enemmän hänen järjestämään ohjelmaan
- kova juoruamaan (haluamme pitää häät mahd.pitkään salassa, mutta tuleville kaasolle/bestmanille täytyisi kertoa ja ystävältäni ei onnistu minkään asian pitäminen sisällään vaikka kuinka vannottaisi)
- saattaisi liiaksikin sanoa mielipiteensä miten "kuuluu" tehdä häiden järjestelyssä yms.

Lisäksi pelkään molempien reaktiota jos en ota juuri häntä. Ystävä A on lapsemme kummi, mutta koska hänellä ei ole muita ystäviä, en tiedä kuinka tärkeä tämä kaaso-asia olisi hänelle. Mutta koska yleensä kaaso ja bestman järjestävät ohjelman yms. en tiedä voisinko luottaa hänelle sitä tehtävää. Ystävä B varmaan osaisi hoitaa paremmin mutta häneen ei voi luottaa ettei kertoisi häistämme kaikille mahdollisille ihmisille.

Tämä on todella vaikeaa, sillä tottakai haluamme, että vieraat viihtyvät häissämme, eivätkä lähde parin tunnin jälkeen vähäisen/surkean ohjelman takia. Siskoja tai muita varteen otettavia kaasoehdokkaita minulla ei oikein ole..APUA!!!

12

1285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaaso vain

      ota molemmat kaasoiksi, toisen tehtävät painottuu polttareihin ja toisen häihin. Nimittäin itse olen juuri nyt kaasona siskolleni ja onhan siinä aika paljon hommaa yhdelle ihmiselle hoitaa polttarit ja häät.. Monella on nykyään useampi kaaso ja kun selität heille että haluat heidän pienemmän kuormituksen vuoksi jakaa tehtäviä molemmille niin uskoisin että he ovat tyytyväisiä.. =) ja nimenomaan niin että toinen hoitaa polttarit ja toinen häät, ettei tule valtataisteluja..

    • tehtävät

      Ota se ystävä A kaasoksi, joka on tukenasi hääpäivänä.
      Anna sen B:n tehtäväksi järjestää haluamasi ryyppäjäiset ja olla juhlissa seremoniamestari eli ohjelmavastaava.

      • iramannas

        Kannatan. Näin molemmat ystäväsi saavat olla mukana häissäsi ja häiden järjestelyssä voit turvautua kummankin tukeen. Eikä kummallakaan ole syytä tuntea itseään"ulkopuoliseksi". Muista myös, että he eivät välttämättä halua toimia kaasona jolloin sinun ei tule loukaantua.


    • Vaihtoehtoja

      A) Voit pyytää molemmat kaasoiksesi.
      B) Voit pyytää A:n kaasoksesi ja ojentaa tälle listan polttarivieraista, jotka voivat kaikki yhdessä suunnitella polttarit. En itse tunne morsiamen muita ystäviä ollenkaan tai kovin hyvin, ja ihan hyvin onnistui polttarit.

      • mallu78

        Itse menen tulevana lauantaina naimisiin ja kaasossani on sekä tuota A:ta että B:tä. Jokatapauksessa nyt olemme olleet tiiviimmin tekemisissä kuin koskaan aiemmin ja oppineet jotain lisää toisistamme. Olen löytänyt hänestä todella ärsyttäviä piirteitä,kuten leväperäisyyttä asioissa joissa itse olen tarkka jne...
        nythän niille pikku kahakoille on naurettu kun kaikki jo on valmista ja juhlat voi alkaa, mutta sanonpa vaan,että kaason tehtävä voi koetella ystävyyssuhdetta näinkin. Tottakai siitä oppii myös,,,


    • ehdotus

      et pyytäisi kaasoja lainkaan. Kutsut molemmat tietysti häihin, mutta mihin oikeasti kaasoja tarvitaan. Kaikei morsiuspari itse ja heidän vanhempansa järjestävät itse häänsä oman näköisiksi.

      jos pyydät ystäviä (muitakin kuin A ja B) järjestämään ohjelmaa, mutta muut järjstelyt hoidatte itse

    • kaasoton

      Kaason tulee olla naimaton nainen, ei siis avo- tai avoliitossa. Siksipä ei mm. Ruotisin Victorialla ollut kaasoa, koska ystävät olivat jo avioituneet. Pelleilyksi ja jenkkifilmien matkimiseksi on monelta tuo vihkitoimitus mennyt. Katsokaapa kuninkaalisten häitä, siellä ei kaaso seisoskele alttarilla. Kaaso on morsiamen avustaja esim pukiessa, kirkossa häntä ei tarvita alttarilla.

      • ????????????????????

        "Kaason tulee olla naimaton nainen, ei siis avo- tai avoliitossa."

        Ja taas höpöhöpö! Tässä hieman tietoa kaaso-perinteestä:

        "Kaaso, "maid of honour" , on _morsiamen pukijatar_. Morsiamen pukijatarperinne tunnetaan jo keskiajalta. Se sai alkunsa tavasta lainata ystäviltä ja tuttavilta varusteita, kun omat eivät olleet tarpeeksi koreat. Kaasoksi pyrittiin tuolloin valitsemaan jokin arvohenkilö, _papin emäntä tai kartanonrouva_, jotta varusteet olisivat mahdollisimman ylevät. Vasta viime vuosisadan vaihteesta lähtien kaaso on ollut morsiamen lähisukulainen tai ystävätär."

        http://www.juhlitaan.net/haaopas/tyonjako.php


      • ????????????????????

    • ??????????????

      "Mutta koska yleensä kaaso ja bestman järjestävät ohjelman yms."

      Höpöhöpö. Hääparin tehtävä on järjestää omat häänsä ohjelmineen päivineen. Tai sitten voi palkata hääsuunnittelijan. Tuollaisen teettäminen kaasolla on kaason käyttämistä lähinnä orjatyövoimana.

      • ap

        Hetkinen..Siis tottakai hääpari itse tekee suurimman osan omista häistään, mutta en millään ymmärrä, miten se voisi itse järjestää ohjelmansa?! Kaikki "tuttujuttu" yms. leikit, itsekö niihinkin keksitään kysymykset, häh?! Ja en ole yksissäkään häissä ollut, missä hääpari itse esim. juontaisi häänsä! Tietysti ruoka- ja kahvitteluajat järjestetään itse, samoin kuin itse ruoka, bändi yms, mutta jos ohjelmalehtisessä lukee "ohjelmaa" se tarkoittaa yleensä leikkiä tms. jota ei voi itse tehdä ja näihin tarvitaan ulkopuolista, yleensä kaasoa ja bestmania. Ja tällaisen työn teettäminen tuskin menee orjatyövoimasta, vai kuinka?

        Mutta edelleen..Palasin tänne lukemaan hyviä ideoita tähän kaasoasiaan. Ystävä A:lle jo ystävällisesti puhuin asiasta, etten ota häntä. Hän oli lähinnä helpottunut, kun asuu kuitenkin aika kaukana ja ei tiennyt, mitä kaikkea kaasona oleminen olisi tuonut(=esillä oloa yms.). Eli vaihtoehtona ystävä B tai vaihtoehto C, miehen sisko.

        B:n en edelleenkään voi luottaa yhtään, mikä on suurin harmini. Jos pyydän häntä olemaan kertomatta häistä, ennen kuin kutsukortit saapuvat, tiedän jo nyt, että hän kertoo asiasta eteenpäin. Jos ei muuta niin "sä et sit tiiä täst mut.." tai "mä en sais kertoo mut.." tavalla. Pelkään, että jos hän osallistuu häiden suunnitteluun ja tietää yksityiskohtia, MIKÄÄN ei ole yllätys hääväelle saapuessaan paikalle. Hän on kuitenkin ystäväni ja ehkä odottaa pääsevänsä kaasoksi, on siitä joskus tainnut olla juttuakin.

        Miehen sisko taas olisi unelmavalinta. Touhukas, luotettava, ulospäin suuntautunut, tuntee kans mut aika hyvin, MUTTA. Tyhmää, mutta onko se säälittävää ottaa miehen sisko kaasoksi ja kaikki luulee, ettei mul oo omia (kaasoksi kelpaavia) ystäviä? Ja edustaisiko hän sitten mua vai miestä? Ennen kuin tuomitsette, niin miettikää omalla kohdallanne! Tai sitten en ota kaasoa ollenkaan.. Häät lähenee ja vieläkään en oo päättäny ees tätä kaasoasiaa!


      • Ei leikeille
        ap kirjoitti:

        Hetkinen..Siis tottakai hääpari itse tekee suurimman osan omista häistään, mutta en millään ymmärrä, miten se voisi itse järjestää ohjelmansa?! Kaikki "tuttujuttu" yms. leikit, itsekö niihinkin keksitään kysymykset, häh?! Ja en ole yksissäkään häissä ollut, missä hääpari itse esim. juontaisi häänsä! Tietysti ruoka- ja kahvitteluajat järjestetään itse, samoin kuin itse ruoka, bändi yms, mutta jos ohjelmalehtisessä lukee "ohjelmaa" se tarkoittaa yleensä leikkiä tms. jota ei voi itse tehdä ja näihin tarvitaan ulkopuolista, yleensä kaasoa ja bestmania. Ja tällaisen työn teettäminen tuskin menee orjatyövoimasta, vai kuinka?

        Mutta edelleen..Palasin tänne lukemaan hyviä ideoita tähän kaasoasiaan. Ystävä A:lle jo ystävällisesti puhuin asiasta, etten ota häntä. Hän oli lähinnä helpottunut, kun asuu kuitenkin aika kaukana ja ei tiennyt, mitä kaikkea kaasona oleminen olisi tuonut(=esillä oloa yms.). Eli vaihtoehtona ystävä B tai vaihtoehto C, miehen sisko.

        B:n en edelleenkään voi luottaa yhtään, mikä on suurin harmini. Jos pyydän häntä olemaan kertomatta häistä, ennen kuin kutsukortit saapuvat, tiedän jo nyt, että hän kertoo asiasta eteenpäin. Jos ei muuta niin "sä et sit tiiä täst mut.." tai "mä en sais kertoo mut.." tavalla. Pelkään, että jos hän osallistuu häiden suunnitteluun ja tietää yksityiskohtia, MIKÄÄN ei ole yllätys hääväelle saapuessaan paikalle. Hän on kuitenkin ystäväni ja ehkä odottaa pääsevänsä kaasoksi, on siitä joskus tainnut olla juttuakin.

        Miehen sisko taas olisi unelmavalinta. Touhukas, luotettava, ulospäin suuntautunut, tuntee kans mut aika hyvin, MUTTA. Tyhmää, mutta onko se säälittävää ottaa miehen sisko kaasoksi ja kaikki luulee, ettei mul oo omia (kaasoksi kelpaavia) ystäviä? Ja edustaisiko hän sitten mua vai miestä? Ennen kuin tuomitsette, niin miettikää omalla kohdallanne! Tai sitten en ota kaasoa ollenkaan.. Häät lähenee ja vieläkään en oo päättäny ees tätä kaasoasiaa!

        Voin kertoa, että todennäköisesti ketään muuta kuin sinua ei kiinnosta kuka siellä kaasonasi heiluu. Ihan vapaasti voit pyytää kenet vain. Ja tuosta ohjelmasta: häät voi järjestää myös ilman noloja ja lapsellisia hääleikkejä. Missään muissakaan juhlissa ei tarvitse aikuisten ihmisten osallistua typeriin leikkeihin, joten häissäkin leikittömyys on täysin mahdollinen vaihtoehto. Parhaiten olen viihtynyt häissä, joissa pääosassa ovat olleet hyvä ruoka ja juoma, laadukkaat musiikkiesitykset ja muutamat erinomaiset puheet. Tietenkään morsiuspari ei itse noissa esiinny, mutta on siinä kaasolla ja bestmanilla huomattavasti vähemmän hommaa kun ei tarvitse vetää sen seitsemää hääleikkiä ja väkisin etsiä niihin osallistujia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5062
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2347
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1558
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe