voiko ns.aladoopia ,eli lihaa hyytelössä pakastaa ,veisin sitä tuliaiseksi ja säilyis paremmin,Kärsiikö koostumut ja voiko ylipäätään pakastaa? Kiitos ja hyvää kesää kaikille
Sanokaa..
9
3795
Vastaukset
Laita pakkaseen vaan!
- beessi
sitä säilyvyyttä paranna kuitenkaan? Siis sulaneen tuotteen säilyvyyttä. Itse lähtisin tuliaisia katselemaan mieluummin vaikka laadukkaista lihasäilykkeistä, jos kerran tuliaisen lihaa pitää olla.
Olen itse monesti kokenut saamani tuoretuliaiset tavallaan "rasittaviksi" ja joskus on kyllä hirvittänytkin niiden käyttäminen, varsinkin tyhjiöpakattujen, ja käyttämättäkin olen jättänyt.
Aika kamalaa oli kerran saada tuliaiseksi iso perkaamaton kirjolohenlotko, kun tulijat olivat ajomatkansa varrella viihdyttäneet itseään jollain kirjolohien ongintapaikalla.
Mikäli itse vien tuoreita elintarvikkeita johonkin - kuten kyllä usein teenkin - niin pakkaan ne hyvään kylmälaukkuun. Sitten riittävästi kylmävaraajia, sekaan myös sopivia pakasteita useimmiten ennalta sopien ja isäntäväen suunnitelmia kuunnellen. Aina mittari (oikeastaan kaksi, yksi päällimmäisenä ja yksi "suuririskisimmän" pakkauksen tuntumassa) joista näemme perillä, että tuotteita uskaltaa käyttää. - kk.-nainen
beessi kirjoitti:
sitä säilyvyyttä paranna kuitenkaan? Siis sulaneen tuotteen säilyvyyttä. Itse lähtisin tuliaisia katselemaan mieluummin vaikka laadukkaista lihasäilykkeistä, jos kerran tuliaisen lihaa pitää olla.
Olen itse monesti kokenut saamani tuoretuliaiset tavallaan "rasittaviksi" ja joskus on kyllä hirvittänytkin niiden käyttäminen, varsinkin tyhjiöpakattujen, ja käyttämättäkin olen jättänyt.
Aika kamalaa oli kerran saada tuliaiseksi iso perkaamaton kirjolohenlotko, kun tulijat olivat ajomatkansa varrella viihdyttäneet itseään jollain kirjolohien ongintapaikalla.
Mikäli itse vien tuoreita elintarvikkeita johonkin - kuten kyllä usein teenkin - niin pakkaan ne hyvään kylmälaukkuun. Sitten riittävästi kylmävaraajia, sekaan myös sopivia pakasteita useimmiten ennalta sopien ja isäntäväen suunnitelmia kuunnellen. Aina mittari (oikeastaan kaksi, yksi päällimmäisenä ja yksi "suuririskisimmän" pakkauksen tuntumassa) joista näemme perillä, että tuotteita uskaltaa käyttää.Otan vastaan,mutta heitän roskikseen. Ainakin kalat ja kanat. On muutaman minuutin juttu,kun pilaantuvat,sanoi kurssin käynyt lihamies.
- ,,,,
Ei aavistustakaan, netin mukaan ei.
"Aladobia ei voida pakastaa, se muuttuu karkearakeiseksi eikä enää ole entisensä."
http://www.kolumbus.fi/rahola/sanastot/a.html - Pirre*
mutta saattaa vetistyä siellä, tai sulatettaessa, - ainakin aikoinaan kun tein hirven- ja sianpäistä paljon sylttyjä eli näitä aladoopeja, ja jouduin pakastamaankin niitä, niin kyllä ne enempi oli lihakeittoaineksia sulamisen jälkeen..niitä ei kyllä tarvinnut hyydyttää liivakolla..kaupan sylttyjä en ole pakastanut.
- beessi
rasvan pois liian tarkkaan? Punsaa olen joskus pakastanut, kyllä se oli ihan kuosissaan sulaneenakin. Tosin silloinen mieheni väitti sen olleen kaikista parasta kun tusinan jallupommakin jälkeen yöllä kotiin tultua sitä äidin tekemää, verannalla jäähtymässä olevaa punsaa puolijäisenä hohmi naamaansa.
- Pirre*
beessi kirjoitti:
rasvan pois liian tarkkaan? Punsaa olen joskus pakastanut, kyllä se oli ihan kuosissaan sulaneenakin. Tosin silloinen mieheni väitti sen olleen kaikista parasta kun tusinan jallupommakin jälkeen yöllä kotiin tultua sitä äidin tekemää, verannalla jäähtymässä olevaa punsaa puolijäisenä hohmi naamaansa.
jospa se siitä syystä luirusikin.., tuota..sekö syltty on punsaa teillä? :)
- beessi
Pirre* kirjoitti:
jospa se siitä syystä luirusikin.., tuota..sekö syltty on punsaa teillä? :)
nykyään varsinkin. Sen harvan kerran kun sylttyä yleensä teen, eli joskus uusien perunoiden aikaan kylmäksi lihavaihtoehdoksi ja joskus joulun aikaan. En likikään joka vuosi.
Enkä koskaan enää sianpäätä käytä, aikoinaan kun hankimme vuosittain sianpuolikkaan (joskus kokonaisenkin) niin piti ottaa pää myös. Eikä silloin vielä niin tiedetty, kuinka vaarallista sianrasva on :).
Muistaakseni silloinkin kyllä poistin rasvaa niin paljon kuin suinkin tohdin, kun en itse ollut tottunut.
Nykyään otan aika tarkkaan pois, (vähän toki on jätettävä maun takia) mutta mahdollisimman pienellä vesimäärällä onnistuu edelleen, en likikään aina viitsi liivatteen kanssa tuhrata, painoa saatan käyttää.
Ei se meillä päin punsaa ole, lapsuudenkodissani puhuttiin aladoopista. Hyytelö-sanaa taas käytettiin jos oli tehty kalasta.
Silloinen mieheni oli Kymenlaaksosta, häneltä opin sanan. Se kai tarkoittaa pelkästä possunpäästä tehtyä hyytelöä alunperin, mutta tykkään sanasta enemmän kuin esim. syltty sanasta ja käytän siksi joskus väärin.
- kokeillut
kerran kokeilin pakastaa ,en suosittele ja varsinkaan kenellekkään viemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135233
- 675034
- 904104
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753600Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603188- 432781
- 152287
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️521904- 391764
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.371628