Lämpöpumppuvillitys

jotain tolkkua

80 luvulla oli vesisängyt kova sana lähes joka taloudessa noissa omakotitaloissa. Nyt on toi lämpöpumppu, koskakohan villitys menee ohi. Laitteisto on kaput enenkuin se rupeaa hankinnoiltaan kannattamaan eli tulos on - nolla. Ainoat jotka tosta villityksestä hyötyvät ovat kauppiaat ja asentajat. Kuka helvetti on antanut luvan asentaa julkisivuun tommosen karseen näkösen ja meluavan peltihökötyksen.

20

919

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mukavuutta asumiseen

      että köyhälle ja kateelliselle kaikki "uusi" on kallista ja saavuttamatonta. Vesisängyn voit löytää kierrätyskeskuksesta pilkkahintaan. Laita jääkylmää vettä sisään, niin viilentää sinunkin aivot.

      • viturikas

        selvästi markkinatalouden pehmentäma, runkku tumpelo einari, viroka ainar, niin sanon, että vetele ruhassa vanttuisiis, j vaikka molempiin, jos helpottaa, tili siitä tuskin korjaantuu. En köyhyyttäni, vaan ehkä viisauttani, jätin paskan ostamatta...tiedä silti edes mitä olis maksanu, 183m2 pitäis viilentää, lämmittäää ei tarvi ensinkään. te voitte jäähdyttää näitä yhteiskunnan tukemia koppejanne, vaikka tumputtamalla, mä lähden muutamaks viikoks etelään, imettään mulukkua jllain senjoritalla, esim. ps. maksn euroilla, joita piisaa....


      • köyhänkansanhuvit
        viturikas kirjoitti:

        selvästi markkinatalouden pehmentäma, runkku tumpelo einari, viroka ainar, niin sanon, että vetele ruhassa vanttuisiis, j vaikka molempiin, jos helpottaa, tili siitä tuskin korjaantuu. En köyhyyttäni, vaan ehkä viisauttani, jätin paskan ostamatta...tiedä silti edes mitä olis maksanu, 183m2 pitäis viilentää, lämmittäää ei tarvi ensinkään. te voitte jäähdyttää näitä yhteiskunnan tukemia koppejanne, vaikka tumputtamalla, mä lähden muutamaks viikoks etelään, imettään mulukkua jllain senjoritalla, esim. ps. maksn euroilla, joita piisaa....

        Ole ystävällinen ja käy etelässä - lue Viro ja Tallinna - ja imetä syfiliksen lerputtamaa lerppuasi eestihooran suussa - hoora joka paljastuu hampaattomaksi mieheksi. Näin se KOVA suomipoika elelee etelässä!

        Ei sitä 183 m2 varastohallia kannatakkaan viilentää, sillä katto vuotaa, seinissä pelkkä pelti - johan se tulisi niin kalliiksikin.


    • Panasonic NE9

      Tämä villitys ei mene koskaan ohi, nimittäin energiansäästö on pysyväksi jäänyt ilmiö ja EU vaatii entistä enemmän energiansäästötoimenpiteitä ja niissä ilmalämpöpumppu on ehdoton laite, vaikka se ei kestäisikään kuin sen kaksi vuotta niin on maksanut itsensä takaisin ja energiaa säästynyt sekä kesä nautittu viileässä asunnossa.

      • petät itseäsi

        Oman sähkölämmitteisen talon lämmityssähköt maksaa 1000€ vuodessa. Lämpöpumppu asennettuna maksaa 2000€, ilman suurempaa laskentaa tiedän että lämpöpumppu ei maksa itseään takaisin kahdessa vuodessa, eikä edes viidessä. Seitsemän vuotta alkaa olla realistinen takaisinmaksuaika ja vasta sen jälkeen alkaa säästyä rahaa. Mitä tässä on kuunnellut tuttavien pumppumurheita, niin 10 vuotta käyttöaikaa ilman lisäkuluja huolloista taitaa olla yltiöoptimistinen haave. Silti itselläkin on pumpun hankinta mielessä, mutta ei lämmityksen vaan viilennyksen vuoksi.


    • voivoivvoi

      Lämpöpumppu on parhaimmillaan jäähdytyksessä johon se on alunperin luotukin. Tuo julkisivukortti osoittaa säälittävyytesi, kun et itse saa et salli sitä muillekaan. Lämpöpumppu on tullut jäädäkseen sekä jäähdytyksessä, että lämmityksessä.

    • epävarmaa on

      Firmoja tulee ainakin lisää vaikka muutama on tainnut heittää kuppinsa nurin, bongasin juuri tuossa parikin uutta, suomen säästölämpo ja energiaexpert, lisäksi tarjousnet sivuilla on peräti kolmen firman mainokset. Miettii vaan hankintaa kun firmoja syntyy niin niitä myös poistuu, mistäs tiedät onko firmaa ja takuuta olemassa kun laite kolmen vuoden päästä hajoo!!!

      • Viileetä pitelee

        Maahantuoja ja valmistaja on vastuussa laitteestaan. Aivan sama onko asennusfirma/myyjä pystyssä vai ei. Vi**u mitä urpoja maa täynnä. Jännittääkö sua ostaa jääkaappia tai telkkariakin, kun myyjäliikehän saattaa olla konkassa enen takuun päättymistä? Helle pehmentää aivot näköjään.


      • vai pissaako se on
        Viileetä pitelee kirjoitti:

        Maahantuoja ja valmistaja on vastuussa laitteestaan. Aivan sama onko asennusfirma/myyjä pystyssä vai ei. Vi**u mitä urpoja maa täynnä. Jännittääkö sua ostaa jääkaappia tai telkkariakin, kun myyjäliikehän saattaa olla konkassa enen takuun päättymistä? Helle pehmentää aivot näköjään.

        Niin, sehän olisikin ensimmäinen kerta maailmassa, kun virallinen maahantuoja kieltäytyy ottamasta vastuuta jonkun pikkuliikkeen myymästä värkistä, joka onkin sitten (maahantuojan = virallisen totuuden) mukaan tuotu maahan jotenkin harmaatuontina tai malli nyt ei vaan kuulu valikoimiin.

        Ja sehän on hlökohtaisestikin tullut testattua, ettei tietyt valmistajat, esim. LG, piittaa lainkaan mistään virhevastuusta eli siitä, että kalliin laitteen voisi olettaa
        - kestävän enemmän kuin just takuuajan
        - olevan korjattavissa ts. varaosia on saatavana "jopa" 4 vuoden ikäiseen laitteeseen


      • sori vaan
        Viileetä pitelee kirjoitti:

        Maahantuoja ja valmistaja on vastuussa laitteestaan. Aivan sama onko asennusfirma/myyjä pystyssä vai ei. Vi**u mitä urpoja maa täynnä. Jännittääkö sua ostaa jääkaappia tai telkkariakin, kun myyjäliikehän saattaa olla konkassa enen takuun päättymistä? Helle pehmentää aivot näköjään.

        Suomen lain mukaan myyjä on vastuussa tuotteesta.


      • kokemusta on..
        sori vaan kirjoitti:

        Suomen lain mukaan myyjä on vastuussa tuotteesta.

        kuluttajasuojalin mukaan tuotteen maahantuoja vastaa siitä, että myyntiintuomallaan tuotteella on toimiva takuuhuolto= jos myyjä konkassa/ei muuten vaan ole kiinnostunut niin maahantuoja vastaa.


    • Puillakin lämmittävä

      Näillä keleillä huomaa mitä on ostanut. Sisällä on todella miellyttävä olla, jopa yli 30 asteen helteistä huolimatta. Esm. -06 kesällä oli pitkät helteet, sisällä lämmintä lähes 30 astetta viikkokaupalla, pöytätuulettimien avulla nukuttiin. Nyt on ihan eri maailma.

      • P.Pumppu

        Ei kiristä ei kiukuta kun voi olla viileämmässä hetkittäin .Yöt nukutaan niin kuin normaalistikin ja säästyy hermo sekä rahat sähkölaskussa kun talvella pumppu ja takka pauhaa.Että pistää vähän miettimään nuo muoti ilmiö jutut.


      • Panasonic NE9
        P.Pumppu kirjoitti:

        Ei kiristä ei kiukuta kun voi olla viileämmässä hetkittäin .Yöt nukutaan niin kuin normaalistikin ja säästyy hermo sekä rahat sähkölaskussa kun talvella pumppu ja takka pauhaa.Että pistää vähän miettimään nuo muoti ilmiö jutut.

        Samaa mieltä myös täällä kyllä se on tyhmyyttä jättää ilmalämpöpumppu ostamatta jos siihen on mahdollisuutta.
        Mulla ainakin sähkölaskut tippunu huomattavasti ilmalämpöpumpun asennuksen jälkeen vaikka kesällä käyttää konetta jäähdytykseen, ehdottomasti järkevä sijoitus nyt on mukava nauttia edes sisällä viileästä ja raittiista ilmasta.
        Jokainen muistaa kuinka kylmä viimetalvi oli sähkön kulutus siitä huolimatta vain 2009-2010 23198kwh kun 2004-2005 sähköä meni 31615kwh eikä varmasti ollut näin kylmä talvi, pudotusta siis 8417kwh tästä voi jokainen päätellä kannattiko vai ei hankinta.


    • ... tällainen energiansäästö ja kaikinpuolin suositeltava. Ettei tarvi niin kovasti olla öljyarabien kiristyksen armoilla

      • kin

        Jeps, ostin kolme vuotta sitten daikinin lämpöpumpun, pelittäny on, en ole säästöjä laskenut, mutta tänä kesänä se on ollu pirun hyvä laite. Asun rintamiestalossa ja olen säätänyt jäähdytyksen 23 asteeseen ja hyvä on ollut nukkua ja sisällä olla. Kävin tossa viikonloppuna systerillä, sisällä 28 astetta tuntu vähän liian lämpöiseltä!
        PS.Autossa ja raktorissakin mulla on myös ilmastointi sekä autossa myös eberi.


    • hikeä #¤"%

      Kun noi tavalliset ilmastoinnit ei oikein toimi lämpimällä.

      >>Yksi syy ongelmiin on, että Suomessa ilmastointilaitteet on usein mitoitettu toimimaan enintään 28 asteessa. Kun helle puskeekin yli kolmeakymmentä, ei laitteiden teho yksinkertaisesti riitä.>>

      http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9196810/44989270

      • metsään mennään

        Ja tilanteen kruunaa vielä normi "maalaisjärki" eli kun poikkeuksellisella hellekelillä sisälämpötila nousee turhan korkeaksi, esim. 28 °C, päätellään ettei jäähdytys toimi lainkaan ja "korjataan" tilanne avaamalla ikkuna. Sehän se paljon auttaakin, kun ulkona on 32 °C.

        Asuintaloissakin näkee välillä, miten on aurinkoisella julkisivulla ikkunat selällään = päästetään seinän pinnassa reilusti yli 30 °C lämmennyttä ilmaa sisään. Ja yöllä, vastaavasti, luukut kiinni, ettei lämpö karkaa.


      • jpevector
        metsään mennään kirjoitti:

        Ja tilanteen kruunaa vielä normi "maalaisjärki" eli kun poikkeuksellisella hellekelillä sisälämpötila nousee turhan korkeaksi, esim. 28 °C, päätellään ettei jäähdytys toimi lainkaan ja "korjataan" tilanne avaamalla ikkuna. Sehän se paljon auttaakin, kun ulkona on 32 °C.

        Asuintaloissakin näkee välillä, miten on aurinkoisella julkisivulla ikkunat selällään = päästetään seinän pinnassa reilusti yli 30 °C lämmennyttä ilmaa sisään. Ja yöllä, vastaavasti, luukut kiinni, ettei lämpö karkaa.

        Minulla hajosi juuri 6v ikäinen Panasonicin pumppu. Eli siis vähän liian nuorena, mutta olin kai rasittanut sitä epätavallisesti, kun aina kakkosasuntoon mennessä pantiin täysturboteho päälle, jolla lämpö nousi ylläpitolämmöstä 16C tuonne 20C hujakoille puolessa tunnissa, kun ulkona oli n. -10C. ja sitten yleensä tuonne 22C paikkeille.
        Mutta ei se mitään, uusi laitetaan hetimiten.

        Laskin juuri, että 6v aikana säästöä tuli sähkönkulutukseen n. 5400 € - siitä pois silloinen laiteasennus yht. 2200 € - eli nettosäästö 3200 €. Nyt pumput on paljon halvempia ja niiden hyötysuhteet parempia ja olen opetellut asentamaan itse (2 pumppua tehty) , joten vastainen odotettavissa oleva säästö on vielä paljon isompi.

        Ja ykkösasuntoon asentamani uusi Ultimate onkin nyt viilentänyt erinomaisen tehokkaasti. Ulkona on ollut jopa 32C ja sisällä 23C laitteen toimiessa ihan minimiteholla (minulla on ollut tehomittari johdossa).

        Erinomaisen hyödyllisiä laitteita ovatten, uskon vaan.


      • IVThän se
        jpevector kirjoitti:

        Minulla hajosi juuri 6v ikäinen Panasonicin pumppu. Eli siis vähän liian nuorena, mutta olin kai rasittanut sitä epätavallisesti, kun aina kakkosasuntoon mennessä pantiin täysturboteho päälle, jolla lämpö nousi ylläpitolämmöstä 16C tuonne 20C hujakoille puolessa tunnissa, kun ulkona oli n. -10C. ja sitten yleensä tuonne 22C paikkeille.
        Mutta ei se mitään, uusi laitetaan hetimiten.

        Laskin juuri, että 6v aikana säästöä tuli sähkönkulutukseen n. 5400 € - siitä pois silloinen laiteasennus yht. 2200 € - eli nettosäästö 3200 €. Nyt pumput on paljon halvempia ja niiden hyötysuhteet parempia ja olen opetellut asentamaan itse (2 pumppua tehty) , joten vastainen odotettavissa oleva säästö on vielä paljon isompi.

        Ja ykkösasuntoon asentamani uusi Ultimate onkin nyt viilentänyt erinomaisen tehokkaasti. Ulkona on ollut jopa 32C ja sisällä 23C laitteen toimiessa ihan minimiteholla (minulla on ollut tehomittari johdossa).

        Erinomaisen hyödyllisiä laitteita ovatten, uskon vaan.

        paljon edes tuo viilentäminen. Heinäkuun ajan on ollut koko ajan viilennys päällä ja sisälämpötila tasaiset 21 astetta...eilisiltaan mennessä pumppu kuluttanut 3,90 kWh/vuorokaudessa eli n. 0,40 euroa/vuorokausi. Pikku raha siihen, että saa hyvin nukuttua ja muutenkin olo mukava.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe