Alkoholi

ei riippuvuutta

Miten te arvoisat sijaisvanhemmat käytätte alkoholia, vai käytättekö ollenkaan? Me olemme alkamassa sijaisvanhemmiksi, ja nyt kaikki ystävät, tuttavat kyselevät, että mitä sitten enää voi tehdä? Ts. elämä lähes loppuu, kuljetaan sädekehä pään päällä, ei polteta, kiroilla eikä juoda pisaraakaan.

Me käytämme alkoholia todellakin kohtuudella, ei koskaan humalaan asti. Pari siideriä tai pari lasia viiniä, ja siinä se. Olemme saaneet sossuilta synnin päästön, ja on kuulemma toivottavaakin, että alkoa minimaalisesti käytetään. Näin lapset näkevät kohtuu käytön. Ongelma tuntuukin olevan suurin tuttavilla. Kuitenkin varmaan on tarkoitus, että jatkamme elämää kuten NORMAALISTIKIN. Voin kuvitella miten biot tästäkin älähtävät, mutta ihan turhaan, meillä kun ei ole sitä geeniä, mikä alko-ongelman aiheuttaa.

Kertokaa sijaisvanhemmat omista malleistanne :)

21

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uihyg5

      Ei olla sijaisvanhempia, mutta pride käyty ja tukiperheeksi ryhdymme nyt kun sossu saa paperit kuntoon. Mahd. myöhemmin sijaisperheeksikin.
      Meillä minä olen ollut lähes 10v jo käyttämättä alkoa (tai tupakkaa) ei vaan ole mun juttuni =) eli voin ottaa juhlissa jonkun alkumaljan mutta en nyt vaan pidä a:sta joten yleensä pyydän alkoholittoman. Nuorena olen toki juonut, känniinkin, mutta ei tosiaan enää pitkään aikaan.
      Mies juo kännit ehkä kerran vuodessa, mutta useamman oluen ottaa ehkä 6 kertaa vuodessa. Pääosin juo ykköstä, sitä kyllä juo viikottain useamman.
      Mä ajatettelen myös noin, että ihan normaalisti saa ja pitää olla, mutta jos tosiaan aikuinen on humalassa niin ei lasten nähden (ja aina toinen täysin ajokunnossa). Alkuun pitää silti olla tarkkana juomisen suhteen, edes sen ykkösen =), lähinnä siis sen takia ettei tiedä millaisia traumoja ja kokemuksia lapsella on juomisesta. Ainakin meille juteltiin pridessa että eräskin lapsi oli aivan kauhuissaan kun näki sijaisperheen isällä olutpullon, hänelle se oli merkki että nyt henkilö juo itsensä humalaan ja siitä seuraa vaikka mitä kurjuuksia.
      Eli tarkkailisin alkuun hyvinkin tarkkaan lasta/lapsia kun on esim. alkon kanssa tekemisissä. Sittenhän kun lapsi kotiutuu ja näkee miten teillä toimitaan niin voikin olla ihan normaalisti. Samahan se on esim. riitelyn kanssa, hvyä lapsen on nähdä että aikuiset voi olla eri mieltä, muttei siitä koidu mitään sen suurempaa.

      Kyllähän sitä silti tavallaan on suurennuslasin alla, esim. jos olisitte molemmat baarissa niin ainahan joku näkee ja paheksuu jne. Eli alkuun ainakin hiukan miettisin mitä teen ja missä.

      tsemppiä!!

      • 10

        Me käytämme alkoholia : viiniä, olutta, lonkeroa ja siideriä. Sijaisvanhemmuus ei ole alkoholinkäyttötapoja muuttanut, humalahakuisesti emme ole koskaan juoneet kumpikaan.
        Meille sijoitettu lapsi on itse todennut, että on hyvä kun emme juo viinaa : hän on bioperheessään nähnyt juotavan vain sitä oikeaa viinaa eli ei ole noteerannut olut- tai siideripulloja, kuten ei viiniäkään - toisaalta ei niitä pulloja näykään kuin juhlalounailla ja saunajuomina, jolloin lapsetkin saavat limsaa.


      • kjhkjgj
        10 kirjoitti:

        Me käytämme alkoholia : viiniä, olutta, lonkeroa ja siideriä. Sijaisvanhemmuus ei ole alkoholinkäyttötapoja muuttanut, humalahakuisesti emme ole koskaan juoneet kumpikaan.
        Meille sijoitettu lapsi on itse todennut, että on hyvä kun emme juo viinaa : hän on bioperheessään nähnyt juotavan vain sitä oikeaa viinaa eli ei ole noteerannut olut- tai siideripulloja, kuten ei viiniäkään - toisaalta ei niitä pulloja näykään kuin juhlalounailla ja saunajuomina, jolloin lapsetkin saavat limsaa.

        Tekee lapsille ihan hyvää huomata, että isi ja äiti voi juoda ihan asiallisesti vetämättä perään ketään turpaan.

        Eli ihan normaalit elämäntavat tässäkin perheessä. Meillä otetaan jos siltä tuntuu. Toinen on aina vesilinjalla, JOS jotain tapahtuu. Ei tästä ole meille ongelmaa. Kumpikaan ei suutu jos toinen korkkaa.


      • Zyde

        Meitäkin mietitytti ihan sama asia, vaikka kohtuukäyttäjiä ollaan aina oltu. Tietysti kaikki riippuu sijoitettavasta lapsesta, siitä millaista alkoholinkäyttöä hän on nähnyt aikaisemmassa elämässään. Olimme valmiit tarpeen tullen lopettamaan lasi viiniä hyvän ruoan kera -käytäntömme ja jättämään saunaoluet, mutta meille sijoitettu lapsi ei ole kärsinyt vanhempiensa alkoholismista, ja sen vuoksi uskalsimme hänen seurassaan sen viinilasillisenkin nauttia. Lapsi ei noteerannut asiaa millään tavalla.


    • ei juoda

      juuri ollenkaan alkoholia. Jossain juhlissa saatetaan ottaa onnittelumalja, mutta siihen tuo jää.
      Mitään "syytä" juomattomuuteen ei ole, kummallekaan meistä ei vain maistu.

    • promilleja on

      juomme lasten kanssa.

    • ex-bio

      on alkoilu sallittua, katsos vain. Bio-vanhemmilta kun on kohtuukäyttökin kielletty, vaikka ei olisi ikinä sitä käyttänyt muuta kuin nimenomaan kohtuudella. Vai minimaaliseksiko pitäisi sanoa, kun pari kertaa vuodessa on pöydässä viiniä. Eivät minua kyllä juomisesta sossutkaan syyttäneet - kuten eivät mistään muustakaan - mutta toisin on monen muun bio-kohtuukäyttäjän kohdalla ollut.

      • reservi

        minä taas olen sijaisvanhempana törmännyt hyvin eriäviin näkemyksiin kohtuukäytöstä. Osalle lasteni vanhemmista kotuukäyttöä on väkevien vaihtaminen keskiolueeseen tai maitokaupan siidereihin. Niitä ei alkoholiksi lueta lainkaan.

        osalle kohtuukäyttöä on pari-koleme sidukkaa illassa ja viikonloppuna sitten useampi.

        Mikä on sinun näkemyksesi kohtuukäytöstä ex-bio?

        Minulle kohtuukäyttö on satunnaista , vähäistä alkoholipitoisten juomien käyttöä ilman humaltumistarkoitusta.


      • Ei riippuvuutta
        reservi kirjoitti:

        minä taas olen sijaisvanhempana törmännyt hyvin eriäviin näkemyksiin kohtuukäytöstä. Osalle lasteni vanhemmista kotuukäyttöä on väkevien vaihtaminen keskiolueeseen tai maitokaupan siidereihin. Niitä ei alkoholiksi lueta lainkaan.

        osalle kohtuukäyttöä on pari-koleme sidukkaa illassa ja viikonloppuna sitten useampi.

        Mikä on sinun näkemyksesi kohtuukäytöstä ex-bio?

        Minulle kohtuukäyttö on satunnaista , vähäistä alkoholipitoisten juomien käyttöä ilman humaltumistarkoitusta.

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllähän se tosiaan on niin, että riippuu lapsen taustoista, kannattaako ottaa ollenkaan, ainakaan alkuun. Tiedän itse ne alkoholisti vanhempien aiheuttamat traumat ja pelot, kokemusta on.
        Mutta onhan se joskus helteellä kiva pari siidua nauttiakin, jos tilanne sallii :)
        Hyvää kesän jatkoa kaikille!


      • Puhuit itsesi
        Ei riippuvuutta kirjoitti:

        Kiitos kaikille kommentoijille. Kyllähän se tosiaan on niin, että riippuu lapsen taustoista, kannattaako ottaa ollenkaan, ainakaan alkuun. Tiedän itse ne alkoholisti vanhempien aiheuttamat traumat ja pelot, kokemusta on.
        Mutta onhan se joskus helteellä kiva pari siidua nauttiakin, jos tilanne sallii :)
        Hyvää kesän jatkoa kaikille!

        pussiin sijarivalehtelija ja juoppo. Aloituksessasi kerrot ettei teillä ole alkoholismia aiheuttavia geenejä ja nyt tokaiset tietäväsi kokemuksesi kautta alkoholisti vanhempien aiheuttamat traumat. Aloitus on 15.7 ja 25.7 et enää muistanut mitä olet feikannut. Sijaisvanhemmat on pääsääntöisesti juoppoja ja parisuhdeongelmaisia, yleensä myös eläinten kaltoinkohtelijoita. Sijarit vihaavat raittiita biovanhempia ja tykkäävät juopoista saadakseen itsekin juoda kenenkään häiritsemättä. Seurustelin erään sijaisisän kanssa vartavasten vähän aikaa katsoakseni miten hienoja ihmisiä he ovat vaimonsa kanssa kuten itsestään ulkopuolisten antoivat ymmärtää. Jonkin ajan jälkeen luottamuksen myötä tuli vastaan molempien päihteiden käyttö, eikä todellakaan ollut ainoa ongelma. Olen siis itse vartavasten ottanut selvää mitä on sijaisvanhempien kulissien takana. Olen kokemusta rikkaampi ja tiedän tosiasiat. Suosittelen muillekin tehdä tutkimusta ja mukaan seikkailu mieltä.


      • näin on
        Puhuit itsesi kirjoitti:

        pussiin sijarivalehtelija ja juoppo. Aloituksessasi kerrot ettei teillä ole alkoholismia aiheuttavia geenejä ja nyt tokaiset tietäväsi kokemuksesi kautta alkoholisti vanhempien aiheuttamat traumat. Aloitus on 15.7 ja 25.7 et enää muistanut mitä olet feikannut. Sijaisvanhemmat on pääsääntöisesti juoppoja ja parisuhdeongelmaisia, yleensä myös eläinten kaltoinkohtelijoita. Sijarit vihaavat raittiita biovanhempia ja tykkäävät juopoista saadakseen itsekin juoda kenenkään häiritsemättä. Seurustelin erään sijaisisän kanssa vartavasten vähän aikaa katsoakseni miten hienoja ihmisiä he ovat vaimonsa kanssa kuten itsestään ulkopuolisten antoivat ymmärtää. Jonkin ajan jälkeen luottamuksen myötä tuli vastaan molempien päihteiden käyttö, eikä todellakaan ollut ainoa ongelma. Olen siis itse vartavasten ottanut selvää mitä on sijaisvanhempien kulissien takana. Olen kokemusta rikkaampi ja tiedän tosiasiat. Suosittelen muillekin tehdä tutkimusta ja mukaan seikkailu mieltä.

        biovanhemmat ole juoppoja, niitä kuitenkin joukossa on. Tunnen ainakin kolmen perheen vanhemmat, joiden lapset ovat itsellä sijoituksessa. Näin on myös sijaisvanhempien kohdalla, jotkut käyttävät alkoholia ja toiset taas ei. Miksi yleistät asian, kun ihan varmaan tiedät, että kaikkia meitä on joka junaan.


      • kaksluskymppi
        näin on kirjoitti:

        biovanhemmat ole juoppoja, niitä kuitenkin joukossa on. Tunnen ainakin kolmen perheen vanhemmat, joiden lapset ovat itsellä sijoituksessa. Näin on myös sijaisvanhempien kohdalla, jotkut käyttävät alkoholia ja toiset taas ei. Miksi yleistät asian, kun ihan varmaan tiedät, että kaikkia meitä on joka junaan.

        tuo on aika mielenkiintoinen juttu, siirtyykö alkoholismi geeneissä vai ei.
        En olisi siitä niinkään varma.Meitä sisaruksia on kolme, toinen vanhemmista täysin alkkis, toinen ei eikä kukaan jo aikuisista lapsista ole viinaan menevä.


      • 19
        kaksluskymppi kirjoitti:

        tuo on aika mielenkiintoinen juttu, siirtyykö alkoholismi geeneissä vai ei.
        En olisi siitä niinkään varma.Meitä sisaruksia on kolme, toinen vanhemmista täysin alkkis, toinen ei eikä kukaan jo aikuisista lapsista ole viinaan menevä.

        Alkoholismi on perinnöllistä, mutta vain riski sairastua riippuvuuteen periytyy, toteaa LL Tero Hallikainen Kuopion yliopistossa tarkastetussa väitöstutkimuksessaan.
        Myös ympäristövaikutuksilla on merkittävä osa alkoholismiin sairastumisessa.
        Hallikainen tarkasteli tutkimuksessaan myös tyypin 1 ja tyypin 2 -alkoholismeja.

        1980-luvulla alkoholismista havaittiin kaksi alatyyppiä. Tyypin 1 alkoholisti on sosiaalisesti käyttäytyvä, jonka alkoholismi usein alkaa vasta aikuisiällä. Tyypin 2 tunnuspiirteitä ovat murrosiässä alkava normeihin sopeutumaton käytös. Henkilö on impulsiivinen ja väkivaltainen tyyppi.
        LL Tero Hallikaisen mukaan geenien yhteys alkoholismiin havaittiin jo 1980-luvulla, mutta yhteyttä ei osattu vielä tuolloin selittää. Geenitutkimuksen edettyä ollaan tutkimuksissa jo paljon pidemmällä.

        COMT-geeni säätelee dopamiinin vaikutusta aivoissa. Tyypin 1 alkoholisteilla havaittiin muita useammin geenin muoto, joka pitkittää dopamiinin vaikutusta ja humalaan liittyvää mielihyvää. Toisaalta muu tutkimusnäyttö viittaa siihen, että geenin sama muunnos lisää taipumusta ahdistuneisuuteen, joka on tyypin 1 alkoholismin peruspiirre. Yhteys COMT-geenin ja tyypin 1 alkoholismin välillä voi selittyä itsehoitoyrityksillä, jos ahdistusta lievitettiin juomalla, kirjoittaa Hallikainen väitöstutkimuksessaan.

        - Alkoholismin perinnöllisyys tuo vasta riskin sairastua. Sairastuminen ei ole automaattinen, Hallikainen korostaa.
        - Ympäristövaikutuksilla on aina osuutensa riippuvuussairauden synnyssä. Nykytiedon perusteella jo kehittynyt päihderiippuvuus ei juuri parane; riski sortua uudelleen väärinkäyttöön on erittäin korkea ensimmäisen vuoden aikana raitistumisen jälkeen hoitomuodosta riippumatta. Se myös pysyy korkeana vuosien ajan. Tämä korostaa riippuvuuden ennaltaehkäisyä.


      • Sossut joutaa
        19 kirjoitti:

        Alkoholismi on perinnöllistä, mutta vain riski sairastua riippuvuuteen periytyy, toteaa LL Tero Hallikainen Kuopion yliopistossa tarkastetussa väitöstutkimuksessaan.
        Myös ympäristövaikutuksilla on merkittävä osa alkoholismiin sairastumisessa.
        Hallikainen tarkasteli tutkimuksessaan myös tyypin 1 ja tyypin 2 -alkoholismeja.

        1980-luvulla alkoholismista havaittiin kaksi alatyyppiä. Tyypin 1 alkoholisti on sosiaalisesti käyttäytyvä, jonka alkoholismi usein alkaa vasta aikuisiällä. Tyypin 2 tunnuspiirteitä ovat murrosiässä alkava normeihin sopeutumaton käytös. Henkilö on impulsiivinen ja väkivaltainen tyyppi.
        LL Tero Hallikaisen mukaan geenien yhteys alkoholismiin havaittiin jo 1980-luvulla, mutta yhteyttä ei osattu vielä tuolloin selittää. Geenitutkimuksen edettyä ollaan tutkimuksissa jo paljon pidemmällä.

        COMT-geeni säätelee dopamiinin vaikutusta aivoissa. Tyypin 1 alkoholisteilla havaittiin muita useammin geenin muoto, joka pitkittää dopamiinin vaikutusta ja humalaan liittyvää mielihyvää. Toisaalta muu tutkimusnäyttö viittaa siihen, että geenin sama muunnos lisää taipumusta ahdistuneisuuteen, joka on tyypin 1 alkoholismin peruspiirre. Yhteys COMT-geenin ja tyypin 1 alkoholismin välillä voi selittyä itsehoitoyrityksillä, jos ahdistusta lievitettiin juomalla, kirjoittaa Hallikainen väitöstutkimuksessaan.

        - Alkoholismin perinnöllisyys tuo vasta riskin sairastua. Sairastuminen ei ole automaattinen, Hallikainen korostaa.
        - Ympäristövaikutuksilla on aina osuutensa riippuvuussairauden synnyssä. Nykytiedon perusteella jo kehittynyt päihderiippuvuus ei juuri parane; riski sortua uudelleen väärinkäyttöön on erittäin korkea ensimmäisen vuoden aikana raitistumisen jälkeen hoitomuodosta riippumatta. Se myös pysyy korkeana vuosien ajan. Tämä korostaa riippuvuuden ennaltaehkäisyä.

        saunan taakse. Tässäkin ketjussa useimmat sijarit toteavat käyttävänsä alkoholia, tosin joku kehottaa vähentämään juomista joksikin aikaa uuden sijoitetun saapumisen yhteydessä. Vähitellen siitä sitten voi aloittaa sijoitetun tutustuttamisen joko uudelleen tai sijoitetulle uutena asiana alkoholiin. Sijaisvanhemmat näyttävät mallin, jossa päihteet kuuluvat aikuisuuteen.

        Päihteet kuuluvat niin olennaisena osana sijaisvanhempien arkeen, ettei sitä saa sieltä millään kitketyksi. Lasten kasvu ja kehitys voidaan turvata ainoastaan lopettaa kaikkinainen huostaanottobisnes ja antaa avohuollon tukitoimia lapsen kotiin. Tämä sen takia, että tässäkin ketjussa päihdeongelmaiset sijaisvanhemmat ei kukaan tunnista avun tarvettaan ja tuskin pystyisivät apua ottamaankaan vastaan jos sitä tarjottaisikaan.

        Sossu ei tarjoakaan tukitoimia sijaisvanhemmille juurikaan. Tässä sijaisvanhempien palstalla olen vuosien ajan saanut lukea sijaisvanhempien kirjoituksia, miten he pyytävät apua ja tukea jaksamattomuuteensa, mutta sossu sivuuttaa heidän hätänsä. Oliko tälle reserville muistaakseni annettu jotain tukitoimia vai jäikö hänkin tyhjin käsin avun huutojensa kanssa, en muista hänen täsmätilannettaan aivan tarkasti. Masennuksesta hän muistaakseni selvisi mutta sen uudelleen pyrkiessä päälle hän muistaakseni jäi ilman apuja ja joutui kasvattamaan sijoitetut ja omansa kuten parhaakseen jaksoi. Sen muistan, että hän korkkasi ahdistukseensa mutta kertoi saaneensa sijoitetuille niihin aikoihin muun hoitajan. Korkki kuitenkin jäi kellumaan, ei päihteillä saa mitään ratkaistua. Pidän reservistä, sen takia että hän on sijaisvanhemmista sieltä reiluimmasta päästä ja tunnustaa oman ongelmansa. Joskin ongelma on ratkaisematta, minun näkemykseni mukaan. Ellei uutta tietoa ole.


      • Anonyymi
        reservi kirjoitti:

        minä taas olen sijaisvanhempana törmännyt hyvin eriäviin näkemyksiin kohtuukäytöstä. Osalle lasteni vanhemmista kotuukäyttöä on väkevien vaihtaminen keskiolueeseen tai maitokaupan siidereihin. Niitä ei alkoholiksi lueta lainkaan.

        osalle kohtuukäyttöä on pari-koleme sidukkaa illassa ja viikonloppuna sitten useampi.

        Mikä on sinun näkemyksesi kohtuukäytöstä ex-bio?

        Minulle kohtuukäyttö on satunnaista , vähäistä alkoholipitoisten juomien käyttöä ilman humaltumistarkoitusta.

        Mutta sit ku on lastensuojelussa niin juot yhdenkin oluen niin on helvetti irti.... Ja nyt muksu sijaiskodissa aivan typerästä syystä ja siellä "vanhemmat juovat humalan viinilla ym.." niin se on ok.....


      • Anonyymi
        Puhuit itsesi kirjoitti:

        pussiin sijarivalehtelija ja juoppo. Aloituksessasi kerrot ettei teillä ole alkoholismia aiheuttavia geenejä ja nyt tokaiset tietäväsi kokemuksesi kautta alkoholisti vanhempien aiheuttamat traumat. Aloitus on 15.7 ja 25.7 et enää muistanut mitä olet feikannut. Sijaisvanhemmat on pääsääntöisesti juoppoja ja parisuhdeongelmaisia, yleensä myös eläinten kaltoinkohtelijoita. Sijarit vihaavat raittiita biovanhempia ja tykkäävät juopoista saadakseen itsekin juoda kenenkään häiritsemättä. Seurustelin erään sijaisisän kanssa vartavasten vähän aikaa katsoakseni miten hienoja ihmisiä he ovat vaimonsa kanssa kuten itsestään ulkopuolisten antoivat ymmärtää. Jonkin ajan jälkeen luottamuksen myötä tuli vastaan molempien päihteiden käyttö, eikä todellakaan ollut ainoa ongelma. Olen siis itse vartavasten ottanut selvää mitä on sijaisvanhempien kulissien takana. Olen kokemusta rikkaampi ja tiedän tosiasiat. Suosittelen muillekin tehdä tutkimusta ja mukaan seikkailu mieltä.

        Asiaa sama homma tiedossa ja soska ei tee mitään....


    • jntyfy

      en ole huikkaakaan ottanut,enkä koskaan tule ottamaan.Sijaisvanhemmat käyttävät alkoa,siis sijarit.

      • 2plusjotain

        kun on syntymähumalassa, ei viinaa tarvii juodakkaan hahhaahhh


    • 654654654

      "Voin kuvitella miten biot tästäkin älähtävät, mutta ihan turhaan, meillä kun ei ole sitä geeniä, mikä alko-ongelman aiheuttaa."

      Alatko niinkuin vittuilemaan heti kärkeen? Tuo geenikommentti on tasan sitä. Vai provoiletko kun ei ole muuta tekemistä? Täytyy teidän aikamoisia naukkaajia olla tai sellaisten kanssa seurustella kun siihen tuttavat noin mielinmäärin kommenttejaan antaa.

      Sikäli kyllä olis outoa, että harkitsette sijaisuutta ja tunnutte arvelevan kättelyssä bioista ikäänkuin että niillä on alkogeeni. Jos tod olette alottamassa, suosittelen sitä kuuluisaa PEILIÄ:D -Mirror (englanniksi). Siis että ei ole oikein suotavaa alkaa lapsen kanssa elämään kun jo omaa tuollaista alkuasetelmaproblematiikkaa eli ennakkoluuloa ihan huomaamattaan...siirtyy lapseen kapea käsitys muista ihmisistä. Ei kiva.

    • Anonyymi

      Maailma on niin mallillaan, että kohtuullinen alkoholinkäyttö se vasta mallillaan onkin.

    • Anonyymi

      Jos minun nuori ois huostassa perheessä jossa otetaan pisarakin alkoholia,tekisin ilmoituksen viranomaisille. Samoin sijaisvanhempien pervoilun ilmoitan .

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe