UK pistoke

riko itse

Tuli hakittua pari muovituuletinta englannista, siinä luonnollisesti UK pistoke. Alunperin ajattelin käyttää adapteria mutta voisihan sen piuhankin vaihtaa suoraan. Alkuperäisessä pistokkeessa se kolmas piikki on muovia( lienee ns maadoitus) joten kahden piuhan johto kai kävisi, laite lienee ns kaksoiseristetty.

Mutta, alkuperäisessä pistokkeessa a on integroitu sulake, onkos tämä ihan normaalia UK laitteissa? Ja jos tämän korvaisi normipiuhalla miten käy turvallisuuden, onko sulakkeen poijäämisellä oleellinen merkitys?

11

2862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuun...

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Verkkovirta
      Yhdistynyt kuningaskunta: G (D ja M vain vanhoissa kohteissa) => käytetään ainakin kolmea eri mallia. Mittalaitteiden mukana on tullut noita sulakkeella varustettuja verkkojohtoja, eli ihan normaali suojausmenetelmä se on Englannissa ollut. Laitteisiin on vaihdettu ihan normaali verkkojohto Suomessa ja hyvin toimii. Sinullahan on Suomen normin mukainen sulake sulakekotelossa, joten ei liene ongelmia johdon vaihdossa (kun jännitekin on oikea).

      Vaikka Englannissa on jokunen kerta tullut käytyä, niin seinärasian kytkentä on vielä jäänyt tutkimatta;) Oletus: Maaliitin kytkeytyy ensimmäisenä ja jos sitä ei ole, niin jännite ei välttämättä kytkeydy vaihejohtoon. Tuolla isolla liitinsohlolla jatkojohdon napaisuus varmasti pysyy oikeana ja silloin sulakekin on mahdollista laittaa pistokkeen jännitepuolelle.

      Englannissa on muuten omat säännöt: verkosta voidaan ottaa 160 A yksivaiheisena syöttönä. Suomessa ei noin suuri yksittäisen vaiheen kuorma ole sallittua.

      • riko itse

        vastauksesta. Olin niin laiska että kävin hakemassa claes ohlsonista nuo muuntopalat, piuha olisi olut 2 euro halvempi joten en paljon menettänyt.

        Ja vaikka tyhmä olenkin niin jopa minäkin ymmärrän että muovinasta ei johda virtaa, siksi viestissäni luki
        "ns maadoitus".

        UK sta tuli tuulettimet 36 tunnissa. Kaksi muovista ruputuuletinta maksoi rahteineen noin 40 puntaa.... pääle sitten tuo adapteri, kahdesta 10 euroa. olisi senkin saannyt samalla tilauksella jos olisi muistanut.


      • Sähköinfo

        UK:ssa on käytössä suomalaisittain outo "ring mains" -kytkentä.

        Toimii näin:

        Q = Sulaketaulussa oleva sulakkeelta lähtevä syöttöjohto pistorasioille.

        Pn = pistorasia.

        Q - P1 - P2 -P3 -P4 - P5 - Q = kytkentä

        Eli siis pistorasiaan P3 voi tulla virtaa samalta sulakkeelta, mutta kahta eri reittiä.

        Sulake on tyypillisesti esim. 30 A.

        Suomessahan pistorasiaa syöttävä sulake on enintään 16A, ja usein myös 10A.

        Laitteiden omissa liitäntäjohdoissa on sulake siksi, että jos ei olisi, niiden pitäisi olla mitoitettuja niin, että ovat turvallisia vielä 30A virralla !

        Suomessa kun pistorasiasta ei saa yli 16A, sulakkeen voi yleensä poistaa.

        Toki: esim. suojaeristetyn laitteen "euro" -pistotulppainen johto on mitoitettu 2.5 A virralle.
        Mutta ehkäpä se hetkellisesti kestää esim. 20 A sen aikaa, että sulake palaa.

        Tuollainen suojaeristetty laite, jossa on "euro" -pistotulppainen johto, ei siis ehjänä saa otta virtaa yli 2.5 A,

        Oikosulkutilanteessa se sitten ottaa kaiken, mitä verkosta on tarjolla, mutta ehkäpä ideana on ollut se, että tällöin sulake palaa, sitä nopeammin mitä suurempi on oikosulkuvirta.

        Turvallisuuden takaamiseksi sulakkeen olisi oikosulkutilanteessa syytä palaa ennen kuin syttyy tulipalo.

        No, jos alkuperäisen "maadoitustappi" todella on muovia, niin silloin on suojaeristetystä laitteesta kyse (paitsi jos laite on ikivanha, ehkä silloin voisi olla ns. 0 -luokan laite, joita ei ole enää vuosiin ollut laillisetsi myynnissä uutena).

        Onhan sitten joissain Suomessa myytävissä suojaeristetyissä laitteissa paksumpi 10A mitoitettu johto (esim. pölynimurit ja sähkötyökalut).

        Tällöin pistoke tosin ei ole mallia "euro" vaikka onkin sellainen, että käy sekä maadoitettuun että maadoittamattomaan pistorasiaan.

        UK:n kummallisuudet ovat sentään vielä pieniä.

        Filippiineillä taas sähköjärjestelmä on muuten jenkeistä kopioitu "High Leg Delta", paitsi sillä erolla, ettei 1-vaihepistorasialle Filippiineillä tule nollaa ja vaihetta, kuten USA:ssa (115 V), vaan 2 eri vaihetta, mikä muuten jenkeistä kopioidun systeemin osalta tarkoittaa 230 V.
        Nuo 2 eri vaihetta ovat maahan nähden joko kumpikin 115V tai sitten toinen 115V, mutta toinen n. 207 V.

        "muovi on eriste joten ei voi olla maadoitusnasta."
        ps. siksipä laitoinkin sanan "maadoitus" lainausmerkkeihin, eli maadoitusreikään se muovinata menee, mutta kun muovi on eriste, niin sen funktio ei ole tässä maadoitus, vaan se, että "maadoitus"-tappi sisään työntyessään avaa rasian lapsilukituksen.

        UK -pistorasiassa siis ainakin vaihe, mahd. myös nolla, on suljettu lapsilukolla, joka estää työntämästä reikään mitään, paitsi kun maadoitusreikään työntyvä tappi (= muita pidempi) ensin avaa ko. lukituksen.


      • sähköheppu
        Sähköinfo kirjoitti:

        UK:ssa on käytössä suomalaisittain outo "ring mains" -kytkentä.

        Toimii näin:

        Q = Sulaketaulussa oleva sulakkeelta lähtevä syöttöjohto pistorasioille.

        Pn = pistorasia.

        Q - P1 - P2 -P3 -P4 - P5 - Q = kytkentä

        Eli siis pistorasiaan P3 voi tulla virtaa samalta sulakkeelta, mutta kahta eri reittiä.

        Sulake on tyypillisesti esim. 30 A.

        Suomessahan pistorasiaa syöttävä sulake on enintään 16A, ja usein myös 10A.

        Laitteiden omissa liitäntäjohdoissa on sulake siksi, että jos ei olisi, niiden pitäisi olla mitoitettuja niin, että ovat turvallisia vielä 30A virralla !

        Suomessa kun pistorasiasta ei saa yli 16A, sulakkeen voi yleensä poistaa.

        Toki: esim. suojaeristetyn laitteen "euro" -pistotulppainen johto on mitoitettu 2.5 A virralle.
        Mutta ehkäpä se hetkellisesti kestää esim. 20 A sen aikaa, että sulake palaa.

        Tuollainen suojaeristetty laite, jossa on "euro" -pistotulppainen johto, ei siis ehjänä saa otta virtaa yli 2.5 A,

        Oikosulkutilanteessa se sitten ottaa kaiken, mitä verkosta on tarjolla, mutta ehkäpä ideana on ollut se, että tällöin sulake palaa, sitä nopeammin mitä suurempi on oikosulkuvirta.

        Turvallisuuden takaamiseksi sulakkeen olisi oikosulkutilanteessa syytä palaa ennen kuin syttyy tulipalo.

        No, jos alkuperäisen "maadoitustappi" todella on muovia, niin silloin on suojaeristetystä laitteesta kyse (paitsi jos laite on ikivanha, ehkä silloin voisi olla ns. 0 -luokan laite, joita ei ole enää vuosiin ollut laillisetsi myynnissä uutena).

        Onhan sitten joissain Suomessa myytävissä suojaeristetyissä laitteissa paksumpi 10A mitoitettu johto (esim. pölynimurit ja sähkötyökalut).

        Tällöin pistoke tosin ei ole mallia "euro" vaikka onkin sellainen, että käy sekä maadoitettuun että maadoittamattomaan pistorasiaan.

        UK:n kummallisuudet ovat sentään vielä pieniä.

        Filippiineillä taas sähköjärjestelmä on muuten jenkeistä kopioitu "High Leg Delta", paitsi sillä erolla, ettei 1-vaihepistorasialle Filippiineillä tule nollaa ja vaihetta, kuten USA:ssa (115 V), vaan 2 eri vaihetta, mikä muuten jenkeistä kopioidun systeemin osalta tarkoittaa 230 V.
        Nuo 2 eri vaihetta ovat maahan nähden joko kumpikin 115V tai sitten toinen 115V, mutta toinen n. 207 V.

        "muovi on eriste joten ei voi olla maadoitusnasta."
        ps. siksipä laitoinkin sanan "maadoitus" lainausmerkkeihin, eli maadoitusreikään se muovinata menee, mutta kun muovi on eriste, niin sen funktio ei ole tässä maadoitus, vaan se, että "maadoitus"-tappi sisään työntyessään avaa rasian lapsilukituksen.

        UK -pistorasiassa siis ainakin vaihe, mahd. myös nolla, on suljettu lapsilukolla, joka estää työntämästä reikään mitään, paitsi kun maadoitusreikään työntyvä tappi (= muita pidempi) ensin avaa ko. lukituksen.

        Lieneekö sitä erikseen kielletty Suomessakaan käyttämästä rengassyöttöä? Ihan vaan 2,5 mm2 johdolla ja 16 A sulakkeella (vaikkakin sulakkeen voisi laskennallisesti mitoittaa kaksinkertaiseksikin). Tulisi paremmat oikosulkuvirrat pistorasioilta, ja yksi katkos johdossa ei vielä haittaisi suuriakaan. Pitääkin joskus ehdä koeasennus :)


    • dcac

      "kolmas piikki on muovia( lienee ns maadoitus"

      muovi on eriste joten ei voi olla maadoitusnasta.

      • 12341

        Laitteissa joissa ei tarvita maadoitusta on kuitenkin "maadoituspistoke". Maadoituspistoke avaa jossain pistokkeissa suojan joten se pitää olla olemassa vaikka sitä ei käytetä


    • näin_on_näreet

      Miksi se piuha pitäisi vaihtaa, riittää kun pistotulpan vaihtaa sukotulpaksi.

      • Jos alkuperäisessä pistokkeessa on muovinen maadoituskosketin, tarkoittaa että kone ei tarvitse maadoitusta , joten tavallinen pistoke käy mainiosti.


      • tavallinen_tauno
        downunder38 kirjoitti:

        Jos alkuperäisessä pistokkeessa on muovinen maadoituskosketin, tarkoittaa että kone ei tarvitse maadoitusta , joten tavallinen pistoke käy mainiosti.

        "Tavallinen pistoke" mikähän se olisi, tavallisen maadoittamattoman pistotulpan voi tietenkin laittaa, mutta sille on nykyään vaikea löytää sopivaa pistorasiaa muualta kuin vanhoista taloista.


      • logiikka.rules

        Sukopistoke on aivan tavallinen pistoke. Ei ole suositeltavaa käyttää mitään tavattomia pistokkeita.


      • tavalliset_töpselit
        downunder38 kirjoitti:

        Jos alkuperäisessä pistokkeessa on muovinen maadoituskosketin, tarkoittaa että kone ei tarvitse maadoitusta , joten tavallinen pistoke käy mainiosti.

        Nykyinen pistoke on aika monelle britille hyvin tavallinen, että mitä sitä suotta sitten vaihtamaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe