Missä on perhoset?

marja-liisa41

Tiedustelisin, onko teillä perhosia? Kun minua ihmetyttää, kun ei suuria kauniita perhosia ole näkynyt, kuin muutama koko kesänä. Ja tavallisesti niitä on paljon, viimekesänäkin riitti jaji, ja väri runsautta. Lintujen juoma-altaistakin oiken parvi pöllähti, kun vettä lisäilin. Meillä ei ole mitään myrkkyjä käytetty, ja kukkarunsauttakin riittää, ja paljon on myös perhosten mielikukkia kylvetty. Mutta silti ei perhosia juuri näy. Joskus joku pieni harmaa lentelee!. Paleltuiko ne viime talven pakkasiin? Miten teilläpäin,onko neitoperhosia, nokkosperhosia ym kauniita lajeja?

78

1161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaupungin keskustan kerrostalon ylimmän kerroksen asunnossa.

Parvekkeella pelkkää basilikaa ja sisällä petrokemiapelarkoonioita.
      Siis houkuttimiakaan ei ole.

Eivätkä ne ole tulleet jäähdyttelemäänkään koska lämpöä on yli 32C.

Lajeja en tunnista mutta muutamaa kookasta, eriväristä ja kirjavaa on.

• Anonyymi

Jos omistat auton ja ajelet kesällä, laske montako hyönteistä on liiskaantunut lasiin esim 100km matkalla. Ennen muinoin saman matkan jälkeen piti pysähtyä puhdistamaan tuulilasia kun ei nähnyt lasin läpi hyönteisten vuoksi.

• arvaaja2

Oliskohan saman tauti kuin mehiläisillä? Eivät lennä kun lämpö yli 25 astetta.

• *Kukkahame*

Kyllä niitä lentelee täällä päivittäin useita lajeja.
        Tänäänkin kahteen kertaan sitruunaperhoset pyöri ja kisaili kukkapenkin ympäri, valokuvaakin yritin vaan oli niilla sen verran vauhtia etten taidoillani onnistunut.

• perhojen ystävä
        *Kukkahame* kirjoitti:

Kyllä niitä lentelee täällä päivittäin useita lajeja.
        Tänäänkin kahteen kertaan sitruunaperhoset pyöri ja kisaili kukkapenkin ympäri, valokuvaakin yritin vaan oli niilla sen verran vauhtia etten taidoillani onnistunut.

perhosten vähyyden, myös mehiläisiä ei pörrää niinkuin aikaisempina kesinä.

• onko suruvaippa
        perhojen ystävä kirjoitti:

perhosten vähyyden, myös mehiläisiä ei pörrää niinkuin aikaisempina kesinä.

Sitä kiiltävän mustaa isoa perhosta, jolla on valkoiset siipien reunat, mikä lienee. Mutta en ole tänä kesänä nähnyt.

• kukkien kasvattaja

Viime vuonna oli enemmän, esim. nokkosperhosia mäkimeiramissa ihan kuhisi. Nyt olen nähnyt eniten kaaliperhosia, sitruunaperhosia ja pieniä nättejä vaaleasinisiä, joitten nimeä en tiedä. Ampiaisilla on pesä varastossa, en uskalla sinne nokkaani laittaa. Tuntuvat olevan ryökäleet kiukkuisia. Kun huidoin, kerran jo pisti käteen, kamalan kipeetä teki. Mitenkähän sen pesän saisi hävieteTTyä ?

• Ts**

meillä täällä etelässä on nyt vasta tulleet, neitoperhoset ja pienempi valkoinen, jonka nimeä en löytänyt.

Ikkunoiden ollessa auki lentelevät sisälle, mutta löytävät kyllä itse ulos. Minusta perhoset tulevat myöhempään, ainakin kun muutan Espooseen syyskuussa siellä parveilee paljon syyskukkivissa kasveissa.

Maltahan vielä:) Saatiin sadettakin täällän. tunnin verran, kerran pamahti kohdatessaan kylmemmän ilmamassan:D

• Ts** kirjoitti:

meillä täällä etelässä on nyt vasta tulleet, neitoperhoset ja pienempi valkoinen, jonka nimeä en löytänyt.

Ikkunoiden ollessa auki lentelevät sisälle, mutta löytävät kyllä itse ulos. Minusta perhoset tulevat myöhempään, ainakin kun muutan Espooseen syyskuussa siellä parveilee paljon syyskukkivissa kasveissa.

Maltahan vielä:) Saatiin sadettakin täällän. tunnin verran, kerran pamahti kohdatessaan kylmemmän ilmamassan:D

Kun lämpötilat tästä vähitellen 'normalisoituvat' niin perhosia on mahdollisuuksia houkutella ilman pihan kukkaharvinaisuuksiakin.
        Oluesta, hunajasta ja siirapista tehdään makea töhnä ja laitetaan sitä vaikka vaahtomuoviin; ripustetaan perhoshoukuttimet pihalle ilmaville paikoille.

Olin mielissäni kun niittämättömästä puiston heinikosta kuului heinäsirkan ääni niin kuuluvana, että huomatin soittoniekalle; ei tarvi huutaa...tässä vielä ihan kuuroja olla.

• Ts**
        capt.cöpenick kirjoitti:

Kun lämpötilat tästä vähitellen 'normalisoituvat' niin perhosia on mahdollisuuksia houkutella ilman pihan kukkaharvinaisuuksiakin.
        Oluesta, hunajasta ja siirapista tehdään makea töhnä ja laitetaan sitä vaikka vaahtomuoviin; ripustetaan perhoshoukuttimet pihalle ilmaville paikoille.

Olin mielissäni kun niittämättömästä puiston heinikosta kuului heinäsirkan ääni niin kuuluvana, että huomatin soittoniekalle; ei tarvi huutaa...tässä vielä ihan kuuroja olla.

Varmaan ne kertovat toisilleen, että tuolla on hyvä baari Cöpenic:D Tilkka olutta tekee sen tosiaan imeytyväksi ja tulee B-vitamiiniakín hiven:D Kaipa ne medestäkin, joka sokuripitoisena voi alkaa käymään saavat pienen ilonsa. Murkut on tosi persoja viinitilkalle, ja nyt ne kiinnostuivat kahvimukistani. Kymmeniä parveili piirileikkiä mukin uurteissa, onneks eivät tippuneet sekaan, kun juoksin puhelimeen.

• Ts** kirjoitti:

Varmaan ne kertovat toisilleen, että tuolla on hyvä baari Cöpenic:D Tilkka olutta tekee sen tosiaan imeytyväksi ja tulee B-vitamiiniakín hiven:D Kaipa ne medestäkin, joka sokuripitoisena voi alkaa käymään saavat pienen ilonsa. Murkut on tosi persoja viinitilkalle, ja nyt ne kiinnostuivat kahvimukistani. Kymmeniä parveili piirileikkiä mukin uurteissa, onneks eivät tippuneet sekaan, kun juoksin puhelimeen.

Muudan kesä oli cöppelän kartanolla erikoisen mehevä Hinnonmäen keltaisten karvarien sato. No kato. Eräänä iltapäivänä tein erikoisen havainnon - Kolibri jyysti ilmassa roikkuen syöden karviaista.
        Valeineen päivineen karvarit olivat kiiwien kokoisia.
        Siitä soittamaan seudun lintubongarille vuosikymmenen jymy-uutisesta, kolibrihavinnosta. Lintuexpertti tuli metrin pituisine teleobjektiiveineen.

Se näki kolibrin. Oli jo matkalla pois päin. "Eräät ne ottavat voileipää tuon keppanan ryystämisen väliin... meinaan kun talitinttikin näyttää kolibrilta, mourusi.

• *Kukkahame*
        capt.cöpenick kirjoitti:

Muudan kesä oli cöppelän kartanolla erikoisen mehevä Hinnonmäen keltaisten karvarien sato. No kato. Eräänä iltapäivänä tein erikoisen havainnon - Kolibri jyysti ilmassa roikkuen syöden karviaista.
        Siitä soittamaan seudun lintubongarille vuosikymmenen jymy-uutisesta, kolibrihavinnosta. Lintuexpertti tuli metrin pituisine teleobjektiiveineen.

Se näki kolibrin. Oli jo matkalla pois päin. "Eräät ne ottavat voileipää tuon keppanan ryystämisen väliin... meinaan kun talitinttikin näyttää kolibrilta, mourusi.

Tässä tuoksuu naapurin Jasmike voimakkaasti, perhoset lepattaa siinä lähettyvillä iltahämärään saakka, kai siellä kukista löytyy evästä.
        Tuo capteenin perhosenruoka on tuttua, lasten kanssa mökillä laitoimme sitä pehmoiseen sieneen ja voi miten oli pyörijöitä aamusta iltaa.
        Eivät lapsiakaan säikähtäneet vaan joskus jopa olkapäälle istahti joku kylläinen lemmikki.
        Meillä oli se 'ruokala' alkukesästä kun kukkaset eivät vielä olleet kukassa.

• Ts**
        capt.cöpenick kirjoitti:

tarinat, velvoittaahan jo nimikin:DDDDDDD Minä tulin vasta illemmällä takaisin mökille, ja olikin mukavaa työskennellä sään viillennettyä, vann alkaa uutiset ja vetokin on jo loppumassa, muurahaisia oli tullut huoneistoon lentoreitti mennyt pieleen, joten siivous piti suorittaa, pyykit liehuu nyt ulkona, satoi tai paistoi.

Leppoisaa iltaa!

• Atolfia
        Ts** kirjoitti:

tarinat, velvoittaahan jo nimikin:DDDDDDD Minä tulin vasta illemmällä takaisin mökille, ja olikin mukavaa työskennellä sään viillennettyä, vann alkaa uutiset ja vetokin on jo loppumassa, muurahaisia oli tullut huoneistoon lentoreitti mennyt pieleen, joten siivous piti suorittaa, pyykit liehuu nyt ulkona, satoi tai paistoi.

Leppoisaa iltaa!

lentopuuhat menneillään. Myrkyttelin melkoisen joukon tuossa pihamaalla.

Perhosista puheenollen vähän on näkynyt. Tänään lensi ohitseni valkoinen perhonen ja yksi nokkosperhonen. Lenkillä näin amiraalin maassa ja sen hätyyttelin lentämään. Pelkäsin ensikatsannalla, että se oli kuollut, mutta ei, iloisesti lentoon lähti.

Lämmintä piisaa ja huomenna mustikoiuta etsimään.

HYVÄÄ YÖTÄ!

• Atolfia kirjoitti:

lentopuuhat menneillään. Myrkyttelin melkoisen joukon tuossa pihamaalla.

Perhosista puheenollen vähän on näkynyt. Tänään lensi ohitseni valkoinen perhonen ja yksi nokkosperhonen. Lenkillä näin amiraalin maassa ja sen hätyyttelin lentämään. Pelkäsin ensikatsannalla, että se oli kuollut, mutta ei, iloisesti lentoon lähti.

Lämmintä piisaa ja huomenna mustikoiuta etsimään.

HYVÄÄ YÖTÄ!

Hyvä idea tuo hunajatöhkä. Täytyy heti tänään ruveta tekemään. Minulla onkin kauniita kankaisia perhosia. olen joskus tehnyt värikkäistä sukkahousuista. Uhraan ne.Sidon ne tikunpäähän, ja pistelen maahan tuonne kukkapenkkien lomaan, jospa sitä elämää alkaisi tulla. Jos ei sitten karhu tuolta metsästä haista niitä , jo köntystele pihaan.

• kesä perhonen
        marja-liisa41 kirjoitti:

Hyvä idea tuo hunajatöhkä. Täytyy heti tänään ruveta tekemään. Minulla onkin kauniita kankaisia perhosia. olen joskus tehnyt värikkäistä sukkahousuista. Uhraan ne.Sidon ne tikunpäähän, ja pistelen maahan tuonne kukkapenkkien lomaan, jospa sitä elämää alkaisi tulla. Jos ei sitten karhu tuolta metsästä haista niitä , jo köntystele pihaan.

On sellainen aika pieni, kirkkaan oranssi. Tietääkö joku nimeä?

• täällä tietoa
    • samettiruususi perhosia houkuta?
      En perhosia tunne, mutta sellainen ruskean kirjava, olisiko ritariperhonen viihtyy noissa samettiruusuissa.

Vaalea isohko perhonen on myös näkyvänä pihapiirissä, yritin katsella perhoskarttaa, lanttuperhoseksi luulen.
      Suruvaipan olen nähnyt, ei juuri muita isoja.
      Pieniä valkoisia, mustin koristein ja sitten ruskeahkoja pieniä perhosia lentelee.
      Pientä sinistä olen katsellut, mökilläni aika yleinen, mutta täällä en ole nähnyt.

Sitten ne kiusan tekevät lanttuun munivat, niitä kyllä lentää ja tekevät tuhojaan, luulin jo niistä päässeeni, kun mäntysuovalla ruiskutin, mutta mitä vielä.
      Kävin kurkkaamassa ja reikiä on lehdet täynnä, siitä sitten lanttuihin menevät.

Ihme jos sinun pihaasi perhoset ei eksy, kukkasia ainakin on:)

• *Kukkahame*

• 7+2
        *Kukkahame* kirjoitti:

Löysin sen sivun josta tarkastelen ketä minulla käY?. .
        http://koti.mbnet.fi/muroke/Perhoset/PerhosetMain.htm
        vasemmassa reunassa nimeä klikkaammalla saat suurennetun kuvan esiin.

Se on loistokultasiipi se minun lemppari perhonen!

• perhos fani
        7+2 kirjoitti:

Se on loistokultasiipi se minun lemppari perhonen!

kaksi sitruunaperhosta päivällä. Tykkäsivät istua harjaneilikoiden kukissa!

• 2+3
        perhos fani kirjoitti:

kaksi sitruunaperhosta päivällä. Tykkäsivät istua harjaneilikoiden kukissa!

onkin hyviä perhoskasveja. Nykyään siemenluetteloissa jo mainitaan, mikä on hyvä perhoskasvi. Kauniit perhoset tuo kyllä puutarhaan lisää loistokkuutta.

• 2+3 kirjoitti:

onkin hyviä perhoskasveja. Nykyään siemenluetteloissa jo mainitaan, mikä on hyvä perhoskasvi. Kauniit perhoset tuo kyllä puutarhaan lisää loistokkuutta.

Sienien toivossa könysin vuosia sitten vanhoja lähiseutujen tilusteitä. Tien kuralätäkön reunassa läträili tummanpuhuvia isohkoja perhosia.
        Siehen mailmanaikaan mitää nettiä ollut, mut tietokirjan sivulta löyty havaintoo vahvistava elukka. Kuvassa oli Haapaperhonen. Se herkutteli siinä rastaan raadolla.

Täytyykin palata tonne ylemmäs katsoon siitä perhoslinkistä. Muistan vaan sen tietokirjan tekstiosasta, että Haapaperhonen tarvii Haapa puita elinehtoinaan.

• kaunis kuin koru
        capt.cöpenick kirjoitti:

Sienien toivossa könysin vuosia sitten vanhoja lähiseutujen tilusteitä. Tien kuralätäkön reunassa läträili tummanpuhuvia isohkoja perhosia.
        Siehen mailmanaikaan mitää nettiä ollut, mut tietokirjan sivulta löyty havaintoo vahvistava elukka. Kuvassa oli Haapaperhonen. Se herkutteli siinä rastaan raadolla.

Täytyykin palata tonne ylemmäs katsoon siitä perhoslinkistä. Muistan vaan sen tietokirjan tekstiosasta, että Haapaperhonen tarvii Haapa puita elinehtoinaan.

nähnyt haapaperhosia tässä omalla pihallani. Mutta tässä takana onkin rinne täynnä haapoja. Olen myös sitä mieltä, että perhoset ne kesän tekee.

• Ts**
        capt.cöpenick kirjoitti:

ovat hieman outoja otuksia ulkonäöltään. Niin karvaisia ja harmaita, vaikkakin ymmärrettävää, että on kylmempää noin pienille öisin. Joskus vain sellaisen nähnyt, oliko peräti maastoutunut puun kuoreen?, kun en pysty muistamaan, Porvoon saaristossa uskoisin.

Täytenee jossakin vaiheessa minunkin vilkaista, ja lukea niistä. Jännän näköisiä otuksia, turilaita. Sellainenkin taitaa olla olemassa, huh kun on paljon mielenkiintoista luonnossa:D

Sain kutsun nokipannukahville varaston edustalle, on puettava säädyllisemmin :D

• yö seuraaja
        Ts** kirjoitti:

ovat hieman outoja otuksia ulkonäöltään. Niin karvaisia ja harmaita, vaikkakin ymmärrettävää, että on kylmempää noin pienille öisin. Joskus vain sellaisen nähnyt, oliko peräti maastoutunut puun kuoreen?, kun en pysty muistamaan, Porvoon saaristossa uskoisin.

Täytenee jossakin vaiheessa minunkin vilkaista, ja lukea niistä. Jännän näköisiä otuksia, turilaita. Sellainenkin taitaa olla olemassa, huh kun on paljon mielenkiintoista luonnossa:D

Sain kutsun nokipannukahville varaston edustalle, on puettava säädyllisemmin :D

on kivoja seurata, kun sisällä on valot, niin tulevat ikkunoihin, silloin näkee monenlaisia vipeltäjiä.

• Ts**

• tuulivei

Perhoskato on samanlainen kuin toissa kesänä tähän aikaan. Mutta ne tulivat sitten kesän lopulla ihan suurina joukkoina. Joku varmaan osaisi selittää ilmiön.
      Luulen niiden ilmestyvän elokuun puolenvälin paikkeilla. Ainakin toivon niin. Ovat ne niin lumoavia, etenkin kun uudet lajit ovat vakiintuneet keski-suomen korkeudelle.

• Tässä vaan odotellaan! Viime kesänäkin koko päivän oli paljon eri lajikkeita lentelemässä, ja kukissa istumassa, ja nyt on ihan hiljaista. Tavallaan vieraatkin on huomanneet, että miten teillä on noin paljon hienoja perhosia. No meillä on paljon perhosille mieleisiä kukkasia. Ja kai ne jossain talvehtii, ja ovat taas seuraavan kesän koristuksena.

• Maalaismies*
        marja-liisa41 kirjoitti:

Tässä vaan odotellaan! Viime kesänäkin koko päivän oli paljon eri lajikkeita lentelemässä, ja kukissa istumassa, ja nyt on ihan hiljaista. Tavallaan vieraatkin on huomanneet, että miten teillä on noin paljon hienoja perhosia. No meillä on paljon perhosille mieleisiä kukkasia. Ja kai ne jossain talvehtii, ja ovat taas seuraavan kesän koristuksena.

Takavuosina panin merkille varhain aamulla, kuinka lenkkireittini varrella eräässä kohdassa parveili yön jäljiltä pieniä ihastuttavia pikkumustia perhosia. Ne olivat tyylikkäitä pieniä valkoisia metsätähtiä vasten. Kaikki kaunis katoaa.

• matkustelija vaan
        Maalaismies* kirjoitti:

Takavuosina panin merkille varhain aamulla, kuinka lenkkireittini varrella eräässä kohdassa parveili yön jäljiltä pieniä ihastuttavia pikkumustia perhosia. Ne olivat tyylikkäitä pieniä valkoisia metsätähtiä vasten. Kaikki kaunis katoaa.

Joku käynnyt Kanarian reissulla siellä perhoslaaksossa? Minä osun kerran sellaiselle retkelle. Oli siellä valtavasti kauniita perhosia, ja papukaijoja!

• *Kukkahame*
        matkustelija vaan kirjoitti:

Joku käynnyt Kanarian reissulla siellä perhoslaaksossa? Minä osun kerran sellaiselle retkelle. Oli siellä valtavasti kauniita perhosia, ja papukaijoja!

Minulla häärii tuossa vesialtaan reunalla 3 perhosta kerralla, yksi on nyt tunnistamatta, valkoinen siipi ja tummat kuviot, on se siinä ollut joskus ja aina yksin, sitruunaperhot parittain kieppuvat kukkien yläpuolella, tuossa on valtavan upeita samettiruusuja, joku kertoikin että niihin ne tulee mielellään.

Rhodoksella olen käynyt perhoslaaksossa ja minusta se oli painajaismaista, isoja perhosia ja tuppaantuivat vaatteisiin ja hiuksiin.
        Joensuussa oli kerran sellainen kukkatalo jossa oli etelän kasveja ja kämmenenkokoisia perhosia, sama siellä ihmisten hatuissa ja selässä matkustelivat, ovella oli voimakas puhallin ja sinne ne sitten kuitenkin jäivät.

Parhaita nämä meidän omat kotimaiset :-D !

• iihania!
        *Kukkahame* kirjoitti:

Minulla häärii tuossa vesialtaan reunalla 3 perhosta kerralla, yksi on nyt tunnistamatta, valkoinen siipi ja tummat kuviot, on se siinä ollut joskus ja aina yksin, sitruunaperhot parittain kieppuvat kukkien yläpuolella, tuossa on valtavan upeita samettiruusuja, joku kertoikin että niihin ne tulee mielellään.

Rhodoksella olen käynyt perhoslaaksossa ja minusta se oli painajaismaista, isoja perhosia ja tuppaantuivat vaatteisiin ja hiuksiin.
        Joensuussa oli kerran sellainen kukkatalo jossa oli etelän kasveja ja kämmenenkokoisia perhosia, sama siellä ihmisten hatuissa ja selässä matkustelivat, ovella oli voimakas puhallin ja sinne ne sitten kuitenkin jäivät.

Parhaita nämä meidän omat kotimaiset :-D !

Meillä täällä kaksi sitruunaperhosta tutkii koristevatun kukkasia! Ensimmäiset noin kauniit tänä kesänä!

• *Kukkahame*
        iihania! kirjoitti:

Meillä täällä kaksi sitruunaperhosta tutkii koristevatun kukkasia! Ensimmäiset noin kauniit tänä kesänä!

Eilen kerroin siitä valkoisesta perhosesta jolla siivissä musta 'suonisto', taitaa olla pihlajaperhonen, vaikka luonnossa se oli kyllä kauniimpi kuin siinä kuvassa.
        Noin ihan eri asiaa, pihlajissa on mahdottomasti marjoja, eilen sen huomion tein.

• yökkönen vaan
        *Kukkahame* kirjoitti:

Eilen kerroin siitä valkoisesta perhosesta jolla siivissä musta 'suonisto', taitaa olla pihlajaperhonen, vaikka luonnossa se oli kyllä kauniimpi kuin siinä kuvassa.
        Noin ihan eri asiaa, pihlajissa on mahdottomasti marjoja, eilen sen huomion tein.

keittiössä, kun ei unta tullut, niin paljon erilaisia yöperhosia tuli ikkunaan, kun keittiössä oli valot. Enimmäkseen olivat harmaita, ja aika tummia. Kokoeroja oli pienistä suuriin. Valoa kohti ne yöperhosetkin lentää.

• Taas täys tuho
        yökkönen vaan kirjoitti:

keittiössä, kun ei unta tullut, niin paljon erilaisia yöperhosia tuli ikkunaan, kun keittiössä oli valot. Enimmäkseen olivat harmaita, ja aika tummia. Kokoeroja oli pienistä suuriin. Valoa kohti ne yöperhosetkin lentää.

kaalimato. Voi kuinka minä vihaankaan kaaliperhosta. Valkoinen, mustalänttinen. Taas se on muninut munat minun parsakaaleihin, ja toukat on tehneet selvää. Sama juttu minun ainoassa naurisrivissä, jotka aioin ityse syödä.

• etä tuho
        Taas täys tuho kirjoitti:

kaalimato. Voi kuinka minä vihaankaan kaaliperhosta. Valkoinen, mustalänttinen. Taas se on muninut munat minun parsakaaleihin, ja toukat on tehneet selvää. Sama juttu minun ainoassa naurisrivissä, jotka aioin ityse syödä.

Eivät asustele edes suomessa, tulevat etelä euroopasta ilmavirtojen mukana tänne syömään kaikki ristikukkaiset. Lantut, kaalit, retiisit, nauriit, ym

• tä'ystuho
        etä tuho kirjoitti:

Eivät asustele edes suomessa, tulevat etelä euroopasta ilmavirtojen mukana tänne syömään kaikki ristikukkaiset. Lantut, kaalit, retiisit, nauriit, ym

kasvimaani ne on jälleen tuhonneet, vihaan koko perhosia.

• Ts**
        tä'ystuho kirjoitti:

kasvimaani ne on jälleen tuhonneet, vihaan koko perhosia.

Kannattaisi laittaa pakkasharso väljästi kivillä reunoissa väljästi taimien päälle, se kun läpäisee valoa ja kastelua. Sääli kun popsivat ja tuhoavat sadon.

• täystuho taas
        Ts** kirjoitti:

Kannattaisi laittaa pakkasharso väljästi kivillä reunoissa väljästi taimien päälle, se kun läpäisee valoa ja kastelua. Sääli kun popsivat ja tuhoavat sadon.

ENSI KESÄNÄ OLEN VARMASTI VIISAAMPI

• Atolfia
        täystuho taas kirjoitti:

ENSI KESÄNÄ OLEN VARMASTI VIISAAMPI

kasviomaalla oikein perhosinvaasio. Minun piti oikein istahtaa ihmettelemään niiden runsaslukuisuutta ja värikkyyttä. Oli neitoperhosia, amiraaleja, nokkosperhosia. Sitten oli valkeita ja keltaisia, joita en tunne. Yksi valkoinen oli aika mainio siipikirjontansa vuoksi. Muuten valkoinen, mutta pieniä, mustia neliöitä oli rivissä siipien yläosassa. En ole sellaista ennen havainnut.

Minulle ei ole ollut haittaa perhosista. En enää viljele sellaisia lajikkeita, joita toukat turmelevat.

Meillä on vain papuja, retiisejä ja erillaisia maustekasveja. Tietysti raparberiä ja marjoja. Kukkia viljelemme runsaasti. On mukava saada maljakkoon erillaisia kesäkukkasia.

Nyt on aika hiipiä tuonne seinän taakse, ennen kuin ukko hermostuu:>).
        Hyvää Yötä.

• soilia
        Atolfia kirjoitti:

kasviomaalla oikein perhosinvaasio. Minun piti oikein istahtaa ihmettelemään niiden runsaslukuisuutta ja värikkyyttä. Oli neitoperhosia, amiraaleja, nokkosperhosia. Sitten oli valkeita ja keltaisia, joita en tunne. Yksi valkoinen oli aika mainio siipikirjontansa vuoksi. Muuten valkoinen, mutta pieniä, mustia neliöitä oli rivissä siipien yläosassa. En ole sellaista ennen havainnut.

Minulle ei ole ollut haittaa perhosista. En enää viljele sellaisia lajikkeita, joita toukat turmelevat.

Meillä on vain papuja, retiisejä ja erillaisia maustekasveja. Tietysti raparberiä ja marjoja. Kukkia viljelemme runsaasti. On mukava saada maljakkoon erillaisia kesäkukkasia.

Nyt on aika hiipiä tuonne seinän taakse, ennen kuin ukko hermostuu:>).
        Hyvää Yötä.

Ihanaa, että perhoset tulivat luoksesi.
        Minulla oli ihana perhospäivä kesäkuussa-07, jolloin oli vaellus.
        Koko sireeni seinämäni oli perhosten vallassa.
        Oli amiraaleeja ja ohdakeperhosia, kimalaisia yms
        Kuvasin tapahtuman ja yritän etsiä niitä koneeltani.
        Tänä vuonna ei ole näkynyt perhosia, eikä juuri lainkaan lintujakaan, joten takapihassani on nyt jotain vikaa.

• odotetaa, odotetaan
        soilia kirjoitti:

Tänä vuonna ei ole näkynyt perhosia, eikä juuri lainkaan lintujakaan, joten takapihassani on nyt jotain vikaa.

Varmaan mitään vikaa ole. Nyt on vaan ollut niin kovasti tuulista, että perhoset ei voi edes lentääkkään, odottele vielä. Varmaan elokuussa perhosia tulee enemmän. Linnutkin pitää taukoa, kun ovat saaneet poikasensa lentoon.

• Oma kehu
        odotetaa, odotetaan kirjoitti:

Varmaan mitään vikaa ole. Nyt on vaan ollut niin kovasti tuulista, että perhoset ei voi edes lentääkkään, odottele vielä. Varmaan elokuussa perhosia tulee enemmän. Linnutkin pitää taukoa, kun ovat saaneet poikasensa lentoon.

Kukkii parhaillaan, ja useita perhosia, eri lajeja on piirittänyt sitä koko päivän, en malttanut olla kehumatta!

• mäkimeirami,
        Oma kehu kirjoitti:

Kukkii parhaillaan, ja useita perhosia, eri lajeja on piirittänyt sitä koko päivän, en malttanut olla kehumatta!

minulla vetää valtavasti perhosia,esim. ritaria, amiraalia, ohdakeperhosta. Tämä nyt on vielä pientä kehumisen saralla, ja kyllä saa hyvää multasormeakin kehaista. Palava rakkaus on kyllä upea vanha perenna, on minullakin sitä.Erikoisem paljon on sitruuna- ja kaaliperhosia liikkeellä.
        :)

• soilia kirjoitti:

Eikös nää näyttävät vaellusperhoset tulekin näytille loppukesän aurinkoisina päivinä?
        Näistä perhoshoukuttimista. Makean peräänhän perhosetkin ovat viimmisen päälle.
        Laitan näitä 'tekomesi-sieniä' pitkien keppien päähän seinustoille. Tieto leviää nopeasti 'ruokintapaikoista'.

• Tuhmä tyty
        capt.cöpenick kirjoitti:

Eikös nää näyttävät vaellusperhoset tulekin näytille loppukesän aurinkoisina päivinä?
        Näistä perhoshoukuttimista. Makean peräänhän perhosetkin ovat viimmisen päälle.
        Laitan näitä 'tekomesi-sieniä' pitkien keppien päähän seinustoille. Tieto leviää nopeasti 'ruokintapaikoista'.

Mitä ne tekomesisienet oovat?

• Tuhmä tyty kirjoitti:

Mitä ne tekomesisienet oovat?

vaahomuovia. jossa on siirappia, hiukan öölii. sori kirjoiin rikki. ei visi.

• Heti tekemään
        capt.cöpenick kirjoitti:

vaahomuovia. jossa on siirappia, hiukan öölii. sori kirjoiin rikki. ei visi.

keksisin, mitä se ööli on? Kiitos kuitenkin!

• Atolfia
        soilia kirjoitti:

kasvimaalla. Kotopihassa on vain valkoisia perhosia. Lintujakaan ei ole kovin paljon. Yksi mustarastas käy matoja vetelemässä illansuussa ja sitten on se vakiotapaus, josta olenkin kertonut joskus täällä. Se on talitiainen, joka käy muutaman kerran päivässä kylpemässä tuossa matalassa vesimaljassa, jonka olen laittanut tiiliskivien päälle pihaan.

Siinä vierailee lisäksi ampiaiset. Nekin näköjään tarvitsevat vettä juodakseen. Aika hauskan näköisiä nekin, kun istuvat maljan laidalla ja saavat jopa laineita aikaan veden pintaan.

Tällaisia huomioita näin kesäiseen aikaan. Odotellaan, kyllä ne perhosetkin ilmestyvät kotopihaan. Laitetaan vaikka niitä tekomakeita, joista tuolla jäljenpänä puhuvat.

• wanha kikka
        Heti tekemään kirjoitti:

keksisin, mitä se ööli on? Kiitos kuitenkin!

Keppanaa, keskikaljaa se on, saa tökötin hiukan käymään.

• Anonyymi
        mäkimeirami, kirjoitti:

minulla vetää valtavasti perhosia,esim. ritaria, amiraalia, ohdakeperhosta. Tämä nyt on vielä pientä kehumisen saralla, ja kyllä saa hyvää multasormeakin kehaista. Palava rakkaus on kyllä upea vanha perenna, on minullakin sitä.Erikoisem paljon on sitruuna- ja kaaliperhosia liikkeellä.
        :)

Niin on.

• Perhoset tarvitsevat lämpöä ja käsittääkseni hellekin käy.

Kuivuus on ongelma, koska vettä ei ole ei ole mettäkään tarpeeksi.

• Atolfia

että perhosten toukat nääntyvät tähän helteeseen ja kuivuuteen. Tälle päivälle oli luvassa sadetta, mutta eipä ole näkynyt. Sää viileni, mutta sade näyttää odotuttavan itseään.

Viime yönä lienee hiukan vettä heitellyt, oli sen verran pihalaatat kosteana.

• Atolfia kirjoitti:

että perhosten toukat nääntyvät tähän helteeseen ja kuivuuteen. Tälle päivälle oli luvassa sadetta, mutta eipä ole näkynyt. Sää viileni, mutta sade näyttää odotuttavan itseään.

Viime yönä lienee hiukan vettä heitellyt, oli sen verran pihalaatat kosteana.

Että näin paljon on tullut asiaa perhosista. Kyllä se tuo luonnon kauneus , ja sen seuraaminen on tärkeää ihmisille. Ja se kaikenlainen elämä siellä kotipihalla. Ja tuntuu että se lisääntyy koko ajan. Pihojen hoito paranee, ja siihen aletaan satsata, niinkuin muuhunkin kotiin.
        Tässä ollaankin oltu vähän jälkijunassa noihin läntisiin naapurimaihin verrattuna. Muistan jo 70 luvulla, kun Ruotsissa oli pihapiirit niin tip top. Ja kun tultiin rajan yli, niin metristä heinää , ja rankakasoja oli pihoilla. Siellä kun ihaili kaikkea kaunista, niin kyllä sitä tippui maan pinnalle, kun kotisuomeen tuli.
        Sanoisin että nykytilanteeseen on varmaan ollut myös tällä kuuluisalla Medialla vaikutusta. Tulee tosi paljon puutarhaohjelmia, ja myös puutarhalehdet on lisääntyneet, ja parantuneet. Jokainen koittaa laitella sitä omaa pihaansa mieleisekseen. Ja myös kauppa on ajan hermoilla, kyllä on saatavana pihaan vaikka mitä. Nyt jo varakkaimmat laittelee uima, ja porealtaita terassin jatkeeksi.
        No minä olen iloinen jo siitä, kun ne perhoset palaavat, sateen jälkeen!

• mettä, mettä
        marja-liisa41 kirjoitti:

Että näin paljon on tullut asiaa perhosista. Kyllä se tuo luonnon kauneus , ja sen seuraaminen on tärkeää ihmisille. Ja se kaikenlainen elämä siellä kotipihalla. Ja tuntuu että se lisääntyy koko ajan. Pihojen hoito paranee, ja siihen aletaan satsata, niinkuin muuhunkin kotiin.
        Tässä ollaankin oltu vähän jälkijunassa noihin läntisiin naapurimaihin verrattuna. Muistan jo 70 luvulla, kun Ruotsissa oli pihapiirit niin tip top. Ja kun tultiin rajan yli, niin metristä heinää , ja rankakasoja oli pihoilla. Siellä kun ihaili kaikkea kaunista, niin kyllä sitä tippui maan pinnalle, kun kotisuomeen tuli.
        Sanoisin että nykytilanteeseen on varmaan ollut myös tällä kuuluisalla Medialla vaikutusta. Tulee tosi paljon puutarhaohjelmia, ja myös puutarhalehdet on lisääntyneet, ja parantuneet. Jokainen koittaa laitella sitä omaa pihaansa mieleisekseen. Ja myös kauppa on ajan hermoilla, kyllä on saatavana pihaan vaikka mitä. Nyt jo varakkaimmat laittelee uima, ja porealtaita terassin jatkeeksi.
        No minä olen iloinen jo siitä, kun ne perhoset palaavat, sateen jälkeen!

Perhostelulle loppua näy. Kivempi tätä on seurata kun kaikenlaista hörhöilyä, joka ei mielestäni ollenkaan sovi tämänikäisten palstoille.
        Tulin juuri ulkoa, ja seurailin neljää ruskeankirjavaa perhosta. Ne lentelivät todellakin kukasta kukkaan.

• perhosten ystäville
        mettä, mettä kirjoitti:

Perhostelulle loppua näy. Kivempi tätä on seurata kun kaikenlaista hörhöilyä, joka ei mielestäni ollenkaan sovi tämänikäisten palstoille.
        Tulin juuri ulkoa, ja seurailin neljää ruskeankirjavaa perhosta. Ne lentelivät todellakin kukasta kukkaan.

http://www.youtube.com/watch?v=eUcclNSGfJo

Samalla terveiset Marja-Liisalle, josta näkee että hän on luonnollinen, taitava viherpeukalo, muutenkin monitaitoinen kypsä Nainen, oikea aarre. :)
        Terveisin eräs ihailjoista

• PS-fani
        perhosten ystäville kirjoitti:

http://www.youtube.com/watch?v=eUcclNSGfJo

Samalla terveiset Marja-Liisalle, josta näkee että hän on luonnollinen, taitava viherpeukalo, muutenkin monitaitoinen kypsä Nainen, oikea aarre. :)
        Terveisin eräs ihailjoista

Onpa hieno video tuossa kappaleen saatteena. Murehdin vieläkin Pekka Strengin kohtaloa menehtyä syöpään 27v.
        Hänen musiikkiteoksensa Mä sisältäni portin löysin on hyvin vaikuttava. Ehkä PS tiesi jo tuolloin, että parantumismahista ei ole.

• Anonyymi

Perhoset ovat uhanalaisia. Eniten ne ovat vähentyneet maaseudulla.
      Mistä se mahtaa johtua ?

• Anonyymi

Joo, ei ole talvella näkynyt perhosia....

• Anonyymi

Ympäristö on niin paljon muuttunut, että lajien kato on selviö, myös lintujen.
      Kun enää ei ole navetoita ja avotunkioita siinä määrin kuin ennen on varmaankin
      sitten vähemmän paskakärpäsiä ja muitakin hyönteisiä, jossain päin Suomea
      lehmäkin alkaa olla harvinainen näky. Ei ole lehmiä, ei ole lehmänpaskaa ja kun ei ole
      lintujen ravintohyönteisiä, ei sitten ole lintujakaan.

• Anonyymi

Ojanpenkkojen kukissa oli ennen paljon perhosia. Nykyään kukat niitetään
      ennen kukkimista. Ei näy perhosia enää tienvarsillakaan.

• Anonyymi

Luonnon monimuotoisuus vähenee koko ajan. Se on surku.

• Anonyymi

Muutamia tiedossa olevia syitä perhoskantojen vähenemiseen on
      avo-ojien väheneminen pelloilla. Niiden monilajiset pientareet toimivat sekä ekologisina käytävinä että ravinnon (kasvit) tarjoajina perhostoukille.
      Metsänlaidat ovat synkistyneet. Ennen niin tavallinen niitty- tai vesakkoreunus
      on tehohoidolla kavennettu tai hävitetty.
      Karjan metsälaidunnus on loppunut. Metsän kasvilajisto on siksi yksipuolistunut.
      Elinympäristöt olivat ennen mosaiikkimaisempia kuin nyt. Yksipuolistuminen on nykysuuntaus ja se näkyy lajistossa. Myrkkyjen käytölläkin voi olla jokin vaikutus.
      Ilmastonmuutoskin vaikuttanee.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Perhosia syntyy ja kasvaa pitkin vuotta, paitsi talviaikana, jolloin ne talvehtivat joko munana, toukkana tai kotelona.

Perhosilla on nelivaiheinen muodonvaihdos: ensin on muna, seuraavaksi toukka ja sitten kotelo, josta lopulta kuoriutuu aikuinen.

Muodonvaihdos on melkoinen luonnon­ihme. Kotelon sisällä on pelkkää tasapaksua vihreää mönjää, josta aikuinen perhonen muovautuu kuin kulho savenvalajan dreijasta.

• Anonyymi

Luontoa voi vain ihmetellä, sen monimuotoisuutta.

• Anonyymi

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuinka kauan voimme ihailla ??
        Ihmiskunta pyrkii tuhoamaan kaiken....

Niistä perhosista....

https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Suomessa_uhanalaisista_perhosista

Suomessa on uskomattomat noin 800 päiväperhosta. Viime kesänä en nähnyt
        kuin yhden: Naurisperhosen. (valkoinen pienehkö perhonen).

Perhosille ei riitä kukat. ne tarvitsevat ruokaakin.

• Anonyymi
    • Anonyymi

En ole yhtään perhosta nähnyt vielä tänä keväänä.
      Tervetuloa kauniit perhoset ilahduttamaan kesäämme ?

• Anonyymi

Näin ok-asunnossani kauniin pikkuperhosen. En älynnyt tappaa sitä heti nähtyäni. Varsinkin pesualtaiden tienoilla alkoi liikkumaan pian Rohmukuoriaisia.
      Ne ovat oranssiraidallisia hitaita liikkujia. Heitin niitä yksi kerrallaan ulos. Heti ne kääntyvät ovelle päin kun raski pientä tuholaiskuoriasta tappaa.

jv.

• Anonyymi

Aion kokeilla tänä kesänä perhosbaaria. Viininlitkussa tai kaljassa kun
      keittelee hedelmiä pehmeäksi ja kaataa litkua pesusieneen,
      jonka laittaa purkkiin ulos,
      alkaa perhosia ilmaantua syömään. Kaveriltani opin. Hänen pihassaan käy
      paljon perhosia purkilla. Hedelmiä ostan silloin kun ylikypsyneitä
      myydään halvalla kaupassa. Monella on varmaan syksymmällä puutarhassakin
      omppuja.

Tässä tarkka ohje perhosbaarille.
      https://kotiliesi.fi/koti/puutarha/perhosbaari-houkuttelee-perhoset-puutarhaan-katso-helpon-perhosbaarin-ohje/

• Anonyymi

Kaikki hyönteiset on talviunilla, horroksessa.

• Anonyymi

Asutko lapin perukoilla, kyllä täällä eteläisessä Suomessa pörrää kimalaisia ja lentelee perhosia ym. Ensimmäiset sitruunaperhoset näkyivät huhtikuun alussa, muita sitten vähän myöhemmin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Asutko lapin perukoilla, kyllä täällä eteläisessä Suomessa pörrää kimalaisia ja lentelee perhosia ym. Ensimmäiset sitruunaperhoset näkyivät huhtikuun alussa, muita sitten vähän myöhemmin.

Suomi on piiiitkä maa, erot on siten selviä.

• Anonyymi

Ei ole enää.

• Anonyymi

Muorit jotka tänne kirjoittelevat ovat liian paksuja perhosoksi!!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      101
      6153
    2. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      212
      3406
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3335
    4. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3298
    5. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      16
      2515
    6. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      24
      2494
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2353
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      270
      2081
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1646
    10. Halaisin sua mies

Jos voisin 💗
      Ikävä
      25
      1417
    Aihe