Kun lapset varttuvat kouluikäisiksi, teini-ikäisiksi, aikuisiksi, älkää koskaan kertoko heille itselleen tai heidän kuultensa mitä he ovat pienenä sanoneet tai tehneet! Sen kuunteleminen on karmea kokemus.
Älkää kertoko heille itselleen
9
1653
Vastaukset
- niin tai näin
No,minä kyllä olen jo niin aikuinen,että ei kauhistuta tippaakaan.Se on minun historiaani ja ihan hienoa että on vielä joku olemassa ,joka muistaa millainen olen ollut lapsena.Mummoikäisellä ne ihmiset alkaa olla jo aika vähissä.
- joku joka
pystyis kertomaan millanen mää olin lapsena. Ikävä kyllä ei ole.
- Nöyryytetty
Mukavaa huomata, että on muitakin ihmisiä jotka muistavat sen saman nöyryytyksen ja häpeän tunteen lapsuudesta, kun vanhemmat/tuttavat kertovat "hauskoja" kertomuksia kun sinä olit vielä pieni ja teit sitä ja sanoit tätä. Pienenä anelin äidiltäni itkien ettei hän kertoilisi tekemisiäni ja sanomisiani kaikille. Eipä tämä kuitenkaan auttanut asiaa yhtään, äidistäni tämäkin oli hassua eikä ottanut kuuleviin korviinsa, kun 7- vuotias itkien pyytää lopettamaan julkisen nöyryyttämisen. Oli tosi kiva seistä naama punainsen ja silmät itkusta kirvellen jossain kahvituksissa ja kuunnella kuinka hassua oli, kun juoksentelin alasti kukkapenkissä ja kaikkea muuta paskaa, mitä pieni lapsi nyt vain ymmärtämättömyydessään tekee.
Myöhemmin omissa lakkiasissani oli kivaa taas sitten, kun sinne kutsutut ihmiset kertoilivat näitä "hauskoja" juttuja siinä kaikkien kuullen. Ja oli vielä pokkaa naureskella että tullaan sitten sun häihis kanssa kertomaan kuinka mainio sä olit pentuna. Kiitos paljon näistä nöyryyttävistä kokemuksista, joista olenkoko elämäni saanut nauttia ainoastaan siitä syystä, että satuin olemaan eläväinen lapsi.- !
Tosikkolapsi taidat olla, enpä ennen ole kuullut että joku olisi saanut aikuisiällä moisesta traumoja. Sen toki ymmärrän että lasta ei saa nöyryyttää, mutta kyllä aikuisena on osattava jo nauraa itselleen.
- Järki ja tunne!
! kirjoitti:
Tosikkolapsi taidat olla, enpä ennen ole kuullut että joku olisi saanut aikuisiällä moisesta traumoja. Sen toki ymmärrän että lasta ei saa nöyryyttää, mutta kyllä aikuisena on osattava jo nauraa itselleen.
Totta toinen puoli. Minusta on suuri ero siinä, millä tavoin asioita kerrotaan. Meistä jokaisesta on suvussa ja perheessä tarinoita siitä, mitä lapsena toilailimme.
Vanhempani ovat minusta ja sisaruksistani kertoneet ja niin ollen pitäneet elämässä vain hyviä ja ystävällisiä juttuja, sellaisia, joista huomaa, miten fiksuja ja ajettelevia (heidän mielestään!) olimme. Olen huomannut, että me kaikki viisi lasta olemme soveltaneet ihan samaa periaatetta omissa perheissämme.
Erikseen on tietysti ne jutut, joita olen huomannut vielä nykyaikanakin joidenkin vanhempien ja sukulaisten harrastavan: sellaiset, joissa lasta nolataan tai esitetään hänet typeränä. Miten ihmeessä kukaan vähänkään järki(tai tunne-)ihminen voi niille nauraa? Tapa, jolla niitä kerrotaan sekä tilanteet, jolloin niitä kerrotaan, sanovat yleensä enemmän kertojan psyykestä kuin lapsesta! - heh___
! kirjoitti:
aikuisena on osattava, mutta lapsi on eri asia. Minä vihaan vieläkin ruotsia ja hiihtämistä :D
- Korvat punaisena
keitä et häihisi kutsu. Selitys olkoon juuri tuo, jos kysyvät.
Nöytyytystä ei tarvitse enää sietää. - Nöyryytetyn kaveri
! kirjoitti:
Taidat olla sitä porukkaa, jonka mielestä on hauskaa kun kaikki muut nauravat, mutta se yksi itkee. Se kun on niin erilainen eikä kestä huumooria.
- Mammanen:)
Minä tein lapsille kullekin oman kirjan, jossa oli painot ja pituudet, valokuvia ja lausahduksia.
He lukivat niitä innokkaasti teini-iässä. Tokaisutkin olivat ihan huvittavia, kun luki ne kirjan sivuilta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113445MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768