Älkää kertoko heille itselleen

29

Kun lapset varttuvat kouluikäisiksi, teini-ikäisiksi, aikuisiksi, älkää koskaan kertoko heille itselleen tai heidän kuultensa mitä he ovat pienenä sanoneet tai tehneet! Sen kuunteleminen on karmea kokemus.

9

1628

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin tai näin

      No,minä kyllä olen jo niin aikuinen,että ei kauhistuta tippaakaan.Se on minun historiaani ja ihan hienoa että on vielä joku olemassa ,joka muistaa millainen olen ollut lapsena.Mummoikäisellä ne ihmiset alkaa olla jo aika vähissä.

    • joku joka

      pystyis kertomaan millanen mää olin lapsena. Ikävä kyllä ei ole.

    • Nöyryytetty

      Mukavaa huomata, että on muitakin ihmisiä jotka muistavat sen saman nöyryytyksen ja häpeän tunteen lapsuudesta, kun vanhemmat/tuttavat kertovat "hauskoja" kertomuksia kun sinä olit vielä pieni ja teit sitä ja sanoit tätä. Pienenä anelin äidiltäni itkien ettei hän kertoilisi tekemisiäni ja sanomisiani kaikille. Eipä tämä kuitenkaan auttanut asiaa yhtään, äidistäni tämäkin oli hassua eikä ottanut kuuleviin korviinsa, kun 7- vuotias itkien pyytää lopettamaan julkisen nöyryyttämisen. Oli tosi kiva seistä naama punainsen ja silmät itkusta kirvellen jossain kahvituksissa ja kuunnella kuinka hassua oli, kun juoksentelin alasti kukkapenkissä ja kaikkea muuta paskaa, mitä pieni lapsi nyt vain ymmärtämättömyydessään tekee.
      Myöhemmin omissa lakkiasissani oli kivaa taas sitten, kun sinne kutsutut ihmiset kertoilivat näitä "hauskoja" juttuja siinä kaikkien kuullen. Ja oli vielä pokkaa naureskella että tullaan sitten sun häihis kanssa kertomaan kuinka mainio sä olit pentuna. Kiitos paljon näistä nöyryyttävistä kokemuksista, joista olenkoko elämäni saanut nauttia ainoastaan siitä syystä, että satuin olemaan eläväinen lapsi.

      • !

        Tosikkolapsi taidat olla, enpä ennen ole kuullut että joku olisi saanut aikuisiällä moisesta traumoja. Sen toki ymmärrän että lasta ei saa nöyryyttää, mutta kyllä aikuisena on osattava jo nauraa itselleen.


      • Järki ja tunne!
        ! kirjoitti:

        Tosikkolapsi taidat olla, enpä ennen ole kuullut että joku olisi saanut aikuisiällä moisesta traumoja. Sen toki ymmärrän että lasta ei saa nöyryyttää, mutta kyllä aikuisena on osattava jo nauraa itselleen.

        Totta toinen puoli. Minusta on suuri ero siinä, millä tavoin asioita kerrotaan. Meistä jokaisesta on suvussa ja perheessä tarinoita siitä, mitä lapsena toilailimme.

        Vanhempani ovat minusta ja sisaruksistani kertoneet ja niin ollen pitäneet elämässä vain hyviä ja ystävällisiä juttuja, sellaisia, joista huomaa, miten fiksuja ja ajettelevia (heidän mielestään!) olimme. Olen huomannut, että me kaikki viisi lasta olemme soveltaneet ihan samaa periaatetta omissa perheissämme.

        Erikseen on tietysti ne jutut, joita olen huomannut vielä nykyaikanakin joidenkin vanhempien ja sukulaisten harrastavan: sellaiset, joissa lasta nolataan tai esitetään hänet typeränä. Miten ihmeessä kukaan vähänkään järki(tai tunne-)ihminen voi niille nauraa? Tapa, jolla niitä kerrotaan sekä tilanteet, jolloin niitä kerrotaan, sanovat yleensä enemmän kertojan psyykestä kuin lapsesta!


      • heh___
        ! kirjoitti:

        Tosikkolapsi taidat olla, enpä ennen ole kuullut että joku olisi saanut aikuisiällä moisesta traumoja. Sen toki ymmärrän että lasta ei saa nöyryyttää, mutta kyllä aikuisena on osattava jo nauraa itselleen.

        aikuisena on osattava, mutta lapsi on eri asia. Minä vihaan vieläkin ruotsia ja hiihtämistä :D


      • Korvat punaisena

        keitä et häihisi kutsu. Selitys olkoon juuri tuo, jos kysyvät.
        Nöytyytystä ei tarvitse enää sietää.


      • Nöyryytetyn kaveri
        ! kirjoitti:

        Tosikkolapsi taidat olla, enpä ennen ole kuullut että joku olisi saanut aikuisiällä moisesta traumoja. Sen toki ymmärrän että lasta ei saa nöyryyttää, mutta kyllä aikuisena on osattava jo nauraa itselleen.

        Taidat olla sitä porukkaa, jonka mielestä on hauskaa kun kaikki muut nauravat, mutta se yksi itkee. Se kun on niin erilainen eikä kestä huumooria.


    • Mammanen:)

      Minä tein lapsille kullekin oman kirjan, jossa oli painot ja pituudet, valokuvia ja lausahduksia.
      He lukivat niitä innokkaasti teini-iässä. Tokaisutkin olivat ihan huvittavia, kun luki ne kirjan sivuilta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      1981
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1888
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      143
      1458
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1194
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1153
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1118
    Aihe