Olen etä-äiti vasten tahtoani. Sairastuin somaattisesti neljä vuotta sitten, ja silloin ex-mieheni rupesi seurustelemaan oman alaisensa kanssa. Kaksi vuotta meni minun sairastaessa ja hoidoissa, kävin rankat hoidot läpi sädehoitoja myöten. Paranin mutta kahden vuoden seurustelu tämän uuden naisen kanssa meni niin vakavaksi että ex-mieheni heitti minut ja kaksi lastamme ulos yhteisestä kodistamme ja uusi nainen muutti tilalleni.
Sain asunnon samalta kylältä ja asuin vuoden heidän naapurissaan. Yhteistyö ei toiminut lasten osalta, jouduin päivittäin kulkemaan vanhan kotini ohi aina kun menin kauppaan tai töihin, halusin uuden ympäristön jossa voisin asua ilman että joka kerta kaupassa törmäisin exääni.
Muutin 30 kilometrin päähän, tietysti lasteni kanssa. Sain hyvän asunnon ja lasten koulu oli 50 metrin päässä. Viikon koulukäynnin jälkeen exäni kävi lakimiehensä kanssa kaappaamassa lapset koulusta kesken tunnin, en tiennyt melkein viikkoon lapsistani mitään. Asia meni oikeuteen ja lapset määrättiin isälleen asumaan vasten minun ja lasten tahtoa. Exä uhkaili minua ja kävi ovea hakkaamassa vähän väliä.
Nyt vuoden olen saanut tavata lapsiani vain joka toinen viikonloppu. Lasten isä kielsi lapsia soittamasta minulle koska hän maksaa puhelinlaskut. Jouduin ostamaan lapsille uudet puhelimet ja liittymät joista he ovat nyt saaneet soitella minulle. Eli he kuljettavat nyt kahta kännykkää aina mukana. Isä puhuu lapsille säännöllisesti ettei heidän tarvitse tavata minua ja keksii heille kaikkea kivaa tekemistä vaihtoehdoiksi minun luokseni tulemiselle, kuten megazonea, särkänniemeä, serenaa, elokuvailtoja.. Lapset ovat joka kerta tulleet mielummin minun luokseni.
Nyt exä on ilmoittanut olevansa yksinhuoltaja (joka ei pidä paikkaansa, meillä on yhteishuoltajuus) ja kieltänyt muita tahoja antamasta minulle tietoja lapsistani. Lastensuojelun sosiaalipäivystys sanoi että isällä on oikeus estää lasten yhteydenpito minuun ja minun sukulaisiini. Hänellä on oikeus ottaa lapsilta minun ostama kännykkä pois ettei he pääse soittamaan minulle. Hänellä oli myös oikeus kaapata syksyllä lapset yhteishuoltajuuden perusteella. Sosiaalipäivystys sanoi myös että ehkä isällä ei kuitenkaan ole oikeutta kieltää muita tahoja antamasta minulle tietoja lapsistani. Siis ehkä.
Eikö etävanhemmilla ole mitään oikeuksia mihinkään? Ei mitään päätäntävaltaa lapsiaan kohtaan? Ei oikeutta puhua heidän kanssaan puhelimessa? Ei oikeutta edes tietää heitä koskevista asiosita kouluun ja terveydenhuoltoon liittyen? Lapseni ovat siis jo 11 ja 12 -vuotiaat joten ihan pienistä lapsista ei ole kyse.
Ymmärrän täysin jos etä-isit eivät pidä lapsiinsa mitään yhteyttä jos lähivanhempi tekee asiat näin vaikeaksi, eikä etävanhemmilla ole mitään oikeuksia mihinkään. Enkä minäkään ilmeisesti pysty tekemään yhtään mitään. En ole taaskaan saanut mitään yhteyttä lapsiini viikkoon, puhelimet on suljettuina eikä sähköpostiin vastata.
Olen todella huolissani lapsistani.
etävanhemman oikeudet
11
976
Vastaukset
- torpedo100
näin on käynyt meille kaikille,ainut hyvä konsti on nailonnaru se ei katkea kesken.sillon ois lastensuojelukin tyytyväinen,roskat pönttöön ja kaatopaikalle, kaikilla hyvä olla ja madotkin saa ruokaa vaikka etäihminenkin on pahinta alinta sakkia torakoiden jälkeen kuulumma.tsemppiä kaikesta huolimatta ja ei narua kannata vielä rasvata vaan taistella aikansa,niin pitkään kun jaksaa.
- jlcjchgfyxdfy
Älä niele kaikkea mitä se exäsi sulle syöttää. Ota selvää oikeuksistasi ja pidä niistä kiinni, lähivanhemmalla ei ole oikeutta estää lasten yhteydenpitoa sinuun tai sukulaisiisi. Vedä se äijä oikeuteen, hae lähihuoltajuutta! Muksuillasi on ikää jo sen verran että heitäkin kuunnellaan.
- etäisi...
enkä enää viitsi pitää yhteyttä lapsiini.Huomasin että olin pelkkä maksumies.Joka kerran lasten tullessa luokseni,he halusivat ostoksille ja pyysivät rahaa.Silloin tajusin miten heidän äitsykkänsä oli heitä neuvonut vonkaamaan minulta kaikkea tarpeetontakin tavaraa,jota lapset itse eivät tarvinneet,mutta äitinsä tarvitsi.Nyt olen päättänyt olla tapaamatta lapsiani jonkin aikaa.Ostakoon äitinsä välillä heille vaatteita ym.ym.Olenhan pelkkä etäisä.
- tekosyy:
"olen päättänyt olla tapaamatta lapsiani koska he pyytävät minulta rahaa"
Etkö voisi vain tavata jatkossakin lapsia ja kertoa että nyt iskällä on rahat hiukan vähissä, ettei voi ostella mitään ja katsoa, tulevatko lapset luoksesi ilman lahjuksia. Sinä olet itse totuttanut lapset saamaan luonasi mitä pyytävät ja nyt rankaiset heitä, koska olet toiminut vanhempana väärin.
Oletko kuullut koskaan sanontaa; ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa. - Karma missä olet
tekosyy: kirjoitti:
"olen päättänyt olla tapaamatta lapsiani koska he pyytävät minulta rahaa"
Etkö voisi vain tavata jatkossakin lapsia ja kertoa että nyt iskällä on rahat hiukan vähissä, ettei voi ostella mitään ja katsoa, tulevatko lapset luoksesi ilman lahjuksia. Sinä olet itse totuttanut lapset saamaan luonasi mitä pyytävät ja nyt rankaiset heitä, koska olet toiminut vanhempana väärin.
Oletko kuullut koskaan sanontaa; ei se ole hullu joka pyytää vaan se joka maksaa.Oon huomanut että etävanhemmalla ei ole mitään oikeuksia. On vain oikeus maksaa elarit ja tapaamismatkat, lomat ja kaikki muut. Lähivanhempi voi muuttaa kysymättä vaikka minne, olla kertomatta lapsista mitään ja pitää lapset yhteydettömässä tilassa etävanhempaan. Kadun koko loppuelämäni kun suostuin joka toinen viikonloppu tapaamiseen. Kukaan viranomainen ei pysty auttamaan tai edes halua. Katsoo vaan pahalla silmällä. Oikeuteen voi mennä taistelemaan ja sit on etävanhemlta loputkin unelmat omasta autosta ja talosta mennyt. Etäisällä ei ole oikeuksia omaan rakkaaseen lapseen.. eikä sen lapsuuteen. Nähdä sen kehitystä ja olla mukana harrastuksissa. Miks toisella on oikeus siihen ja toisella ei. Kaduttaa oma tyhmyys kun allekirjoitin sen tapaamislapun. Älkää tehkö samaa virhettä. Lapset on tärkeitä ja ihania.. jotkut ihmiset on kylmiä julmia.
- takapirulle
Pöh, sosiaalipäivystäjä on puhunnut läpiä päähänsä. Yhteishuoltajuudessa sinulla on oikeus tavata lapsiasi ja soitella heille, kunhan et jatkuvalla soittelulla aiheuta häiriköintiä tahallasi. Isällä ei ole oikeutta takavarikoidan toisia puhelimia kokonaan, ne eivät ole isän, mutta isä voi kieltää kyllä kokoaikaisen kännykällä leikkimisen.
Sinulla on oikeus saada tietoosi kaikki mm lastesi sairauksiin ja kouluun liittyvät asiat ja esim omat wilma-tunnukset, jolloin ex ei voi estää niiden käyttöä ja informaation välitystä sitä kautta. Yksin et kuitenkaan voi tehdä päätöksiä kaikista asioista, kuten ei myöskään exäsi, joten hänen on kysyttävä sinulta esim jos lapsi vaihtaa koulua tai hänelle pitää tehdä joku isompi leikkaus, joka ei ole pakollinen terveyden takia tai lapsi vaikka haluaa tatuoinnin.
Yhteishuoltajuudessa isoimmat asiat pitää päättää yhdessä, mutta tiedon saanti ei ole päättämistä ja sitä ei voi kieltää. - koko totuus?
Yksi asia jäi mietityttämään: MIKSI oikeus päätti, että lapset asuvat jatkossa isällään? Mitkä olivat syyt ja perustelut siihen?
- ei kai???
Se minuakin jäi mietityttään ja muutenkin vähän outoa koko juttu.
- -----
ei kai??? kirjoitti:
Se minuakin jäi mietityttään ja muutenkin vähän outoa koko juttu.
Sama täällä.
"Viikon koulukäynnin jälkeen exäni kävi lakimiehensä kanssa kaappaamassa lapset koulusta kesken tunnin, en tiennyt melkein viikkoon lapsistani mitään. Asia meni oikeuteen ja lapset määrättiin isälleen asumaan vasten minun ja lasten tahtoa. "
Siis isä kävi kaappaamassa lapset koulusta lakimiehensä kanssa, ja tämän jälkeen oikeus määräsi lapset asumaan isälle.
Joku syyhän tähän täytyy olla. Minulle tuli sellainen tunne, että tämä äippä jättää nyt jotain olennaista kertomatta itsestään...Joku syy siihen on, että lasten isä käy lakimiehen kera hakemassa lapset. Ja jostain syystä oikeus määräsi lapset isälleen asumaan. Tuskin kovin heppoisesta syystä...
Voipi olla muuten aivan erilainen tarina ja näkökulma, jos lasten isältä kysyisi. Voihan olla, että hän on saanut pelastettua lapsensa huonoista oloista...
Voisitko aloittaja hieman selventää ja tarkentaa?
Kertoa perustelut mm. oikeuden päätökselle? Tuskin oikeus päätti noin "ihan huvikseen"...
- lähimamix4
Olen sitä mieltä lähi-äitinä että äidissä on oltava jotain vikaa oikeasti jos lapsensa menettää näiden isälle. Se jokin jää tässä piiloon..
- Rikas mies jos
Yleensä jos on kaksi hyvää vaihtoehtoa niin äiti saa lapsen.. taitaa saada muutenkin vaikka ei oliskaan hyvä vaihtoehto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195973
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392121
- 331902
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331458