Auttakaa!

Toivottavasti vastaa

Olen 16 vuotias poika ja minulle ei ole vielä merkkiäkään murrosiästä;(

Siis ainainen häpeän aiheeni on ollut mikropenis ja palleja tuskin ollenkaan...Eikä ole karvoitustakaan kuin muutamahassu karva. Penikseni siis on oikeasti jotain 1-3senttiä ja erektiossa n.6-7...Lisäksi esinahka on jotenkin jäänyt "kiinni" terskaan siten, että se ei rullaudu terskan päältä pois vaan jää toiselta puolelta kiinni, ikään kuin esinahka oisi kasvanut terskaan kiinni. mitä teen?!? Asia hävettää ja on ahdistanut jo 6luokalta lähtien enkä kehtaa lähteä saunomaan, uimahalleihin tai mihinkään koska pelkään joutuvani pilkan kohteeksti;(...

Lisäksi olen melko lyhyt ikäisekseni (jotain 165centtiä) ja ei ole lihaksia nimeksikään....
ja tuosta ala pään ongelmasta en todellakaan kehtaa puhua vanhemmilleni tai terkkarille...vanhemmilleni olisin vielä suurempi pettymys kun tietäisivät niistä ja terkkari on liian "tuttu" jotta kehtaisin mennä puhumaan. Samoin lääkäriin tällä paikkakunnalla en voi mennä kun siellä vasta tieto leviäisi.Olen siis yksin ongelmani kanssa ja asia on masentanut jo kohta 7 vuotta ja aina uskottelin itselleni että ensi vuonna murrosikä alkaa....Mutta ei vieläkään! Auttakaa! Mitä voisin itse tehdä asian hyväksi???

5

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • speedowede

      Sun pitää mennä lääkäriin ja alottaa hormonihoito. Ton ikäsenä se rupee olemaan ainoo vaihtoehto. Lääkäreillä, opettajilla, terkkareilla sun muilla alaan liittyvillä henkilöillä on ehdoton vaitiolo- ja salassapitovelvollisuus jonka rikkomisesta voi haastaa oikeuteen. Jos tolle asialle ei tehdä mitään, saatat jäädä tollaseks loppuelämäs ajaks. Sun pitää vaan ottaa härkää sarvista.

    • Endokrino

      Koululääkärin olisi pitänyt havaita puutteellinen murrosiän fyysinen kehitys jo yläasteen aikana ja lähettää oppilas tämän halutessaan erikoislääkärin tutkimuksiin. Näihin tutkimuksiin ei vaadita huoltajien suostumusta, eikä heille tarvitse edes kertoa niistä tai hoidoista mitään, jos oppilas ei halua. Ilmoitusta kuitenkin suositellaan.

      Tosin monet kunnat ovat laiminlyöneet suosituksen mukaiset laaja-alaiset koululääkärintarkastukset. Kouluterveydenhoitajat eivät yleensä osaa neuvoa muuta kuin odottamaan viivästyneen murrosiän alkamista, vaikka se voidaan helposti käynnistää hormonihoidolla. Linkkejä alempana.

      Tutkimuksia ja hoitoja saa myös yksityisiltä lasten- ja nuorten lääkäriasemilta, mutta silloin kannattaa kyllä jutella huoltajan kanssa, koska hinnat voivat olla korkeita Kela-korvauksen jälkeenkin.

      Onneksi uusi lakiasetus muuttaa kunnille ja kaupungeille koululääkärintarkastukset suosituksista velvoittaviksi. Tällöin hoitomahdollisuudetkin paranevat huomattavasti.

      Ei ole kenelläkään mukavaa olla fyysisesti lapsi muiden samanikäisten olleessa jo fyysisesti aikuisia tai lähes aikuisia.

      Liian usein kouluterveydenhoitajat eivät ota tätä seikkaa huomioon, vaan vähättelevät ja kehottavat vain odottamaan, vaikka se voi aiheuttaa lukuisia traumaattisia kokemuksia. Näissäkin asioissa tarvitaan paljon lisää empatiaa oppilaita kohtaan. Onneksi sentään suurin osa lääkäreistä ottaa viivästyneen fyysisen murrosiänkehityksen hoitamisen vakavasti.

      Tietoa linkeistä:

      Viivästynyt murrosiän fyysinen kehitys:
      http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00454
      http://www.lastenendokrinologit.net/potilaille/viivpub.html

      • kaikkipilalla

        kiitos vastauksista, mutta olen ihan karmeassa tilanteessa.En oikeasti tiedä mitä tehdä!Tämä on hävettänyt ja surettanut minua ja monia vuosia ja jokin trauma tästä on tainnut keheytyä. Vaikka tiedän niin en vain voi kertoa tästä kenellekkään. Häpeän itseäni jo muutenkin liikaa, en kestä jos vielä vanhempanikin alkavat olla pettyneitä minuun. Ja vaikka he kuinka vannoisivat etteivät kertoisi, niin aivan varmasti he sanoisivat tästä esim. tädille tai isovanhemmille. En vain yksinkertaisesti tiedä miten ottaisin asian edes puheeksi kun se hävettää minua niin järkyttävän paljon. Mietin että miten voisin puhua tästä mutta en vain pysty. Ja jos edes harkitsen puhua, niin alan itkeä ja sitten vielä suuremmalla syyllä jätän kertomatta.
        MITÄ IHMETTÄ MINÄ TEEN?!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • oopisk
        kaikkipilalla kirjoitti:

        kiitos vastauksista, mutta olen ihan karmeassa tilanteessa.En oikeasti tiedä mitä tehdä!Tämä on hävettänyt ja surettanut minua ja monia vuosia ja jokin trauma tästä on tainnut keheytyä. Vaikka tiedän niin en vain voi kertoa tästä kenellekkään. Häpeän itseäni jo muutenkin liikaa, en kestä jos vielä vanhempanikin alkavat olla pettyneitä minuun. Ja vaikka he kuinka vannoisivat etteivät kertoisi, niin aivan varmasti he sanoisivat tästä esim. tädille tai isovanhemmille. En vain yksinkertaisesti tiedä miten ottaisin asian edes puheeksi kun se hävettää minua niin järkyttävän paljon. Mietin että miten voisin puhua tästä mutta en vain pysty. Ja jos edes harkitsen puhua, niin alan itkeä ja sitten vielä suuremmalla syyllä jätän kertomatta.
        MITÄ IHMETTÄ MINÄ TEEN?!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Miksi vanhempasi olisivat pettyneitä johonkin johon et ole itse syypää. Ymmärrän toki,että puhuminen on äärettömän vaikeaa mutta sitä en ymmärrä miksi vanhempasi eivät auttaisi ja tukisi sinua ja kasvuasi aikuiseksi.

        Ihan totta, sinun pitää nyt ajatella tulevaisuuttasi ja mennä koulun terkkarin puheille jos et vanhemmillesi pysty puhumaan, 100% varmasti hän ei kerro asiasta kenellekään, hänellä on vaitiolovelvollisuus ja jos hän rikkoo sen niin hänen uransa on ohi.

        Asia painaa mieltäsi niin, että on luonnollista, että kun alat puhua siitä niin tulee itku, älä sitä häpeä.

        Jos olisit minun poikani niin tilaisin sinulle heti lääkärin. Kulutat nyt niin paljon energiaa tähän asiaan, että sitä ei riitä varmaan mihinkään muuhun.


      • pikaisesti
        kaikkipilalla kirjoitti:

        kiitos vastauksista, mutta olen ihan karmeassa tilanteessa.En oikeasti tiedä mitä tehdä!Tämä on hävettänyt ja surettanut minua ja monia vuosia ja jokin trauma tästä on tainnut keheytyä. Vaikka tiedän niin en vain voi kertoa tästä kenellekkään. Häpeän itseäni jo muutenkin liikaa, en kestä jos vielä vanhempanikin alkavat olla pettyneitä minuun. Ja vaikka he kuinka vannoisivat etteivät kertoisi, niin aivan varmasti he sanoisivat tästä esim. tädille tai isovanhemmille. En vain yksinkertaisesti tiedä miten ottaisin asian edes puheeksi kun se hävettää minua niin järkyttävän paljon. Mietin että miten voisin puhua tästä mutta en vain pysty. Ja jos edes harkitsen puhua, niin alan itkeä ja sitten vielä suuremmalla syyllä jätän kertomatta.
        MITÄ IHMETTÄ MINÄ TEEN?!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Hormoonihoito on aloitettava nopeasti tai siitä ei ole mitään hyötyä muuten. Sinun on vain pakko ottaa itseäsi niskasta kiinni ja mentävä lääkäriin jos asiat sieltä johonkin leviää lääkäri on sitten vankilassa virkavalan rikkomisesta ja menettää lääkärin oikeudet. Ole vain rohkea, kyse on sinun omasta elämästä! Et varmasti ole ainoa ihminen jolla tämä ongelma on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe