tupakointi

humphreyy

moi. oon 16 (elokuussa 17) vuotias poika. aloitin polttamaan joskus 5 kk sitten.. ihan vaan satunnaisesti silloin tällöin esim. kaveriporukassa. mun isoveli sai tietää joku kuukausi sitten ja se oli ihan shokissa. kun se on semmone ''partiopoika'' ja vähän nössöhkö, eikä ite ollut kokeillut tupakkaa ikinä, ei edes armeijassa.. ni nytte äsken ku äiti oli mennyt kauppaan, ja isoveli oli tossa meiän terassilla ottamassa aurinkoo ja juhlimassa (se oli odottamassa sen kavereita sen kanssa viettämään iltaa siihen), niin mä menin sen luo ja näytin mun tupakka-askia jossa oli kaksi jäljellä (toinen oli katkennut), niin sanoin et: ''et kai pistä pahakses jos poltan yhen?''
niin sitten se tuli ihan vitun kiukkuuntuneeksi ja alkoi sättimään mua ym..
ja sitten kun äiti tuli kotiin, niin mä en enään kestänyt vaan piti kertoo sille että mä silloin tällöin oon polttanut/poltan.. niin sitten äiti meni taas vuorostaan ihan shokkiin, ja alkoi paheksumaan mua ja silleen..

siis mitä vittua oikeesti! tämä nykymaailma ja yhteiskunta on muutenkin niin PERSEESTÄ! pitää opiskella ihan vitusti että saa kunnon työpaikan ym.. niin mitä vitun väliä on muutamilla savuilla silloin tällöin? ja mun perhekin on sellaista porukkaa että hyi tupakkaa hyi hyi. ja mun isänkin 3 veljeä kaikki polttavat, paitsi mun iskä... siis oikeesti tupakointi on luonnollista ja se on jokaisen oma asia. mä katson tulevaisuuteen tällä asenteella, että: '' what's the point? ''
ennen vanhaan sentään oli syytä elää ja oli toivoa tulla joksikin..

mitä mieltä olette?

27

1522

Vastaukset 27

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gggh

No nii, vähän ylireagointii sun perheeltäs :D Iten oon 15v tyttö ja poltan satunnaisesti kun kaverit tarjoo, vaikee olla polttamatta kun kaveriporukka sellanen et kaikki polttaa.

• Inglorious Bastard

"gggh", poltat siis siksi että kaveriporukassa muutkin polttavat? Sehän on typerintä mitä voi tehdä... Mikset vaan sano että ei, minä en polta? Jossain vaiheessa, ehkä vasta muutaman vuoden päästä, huomaatkin että oletkin koukussa. Mites sitten? Tuhlaamaan sitten vaan siihen tupakkaan? Ei minulla niinkään muuta. Ite en polta, en ole koskaan maistanut, enkä tule koskaan maistamaan.

• gggh
        Inglorious Bastard kirjoitti:

"gggh", poltat siis siksi että kaveriporukassa muutkin polttavat? Sehän on typerintä mitä voi tehdä... Mikset vaan sano että ei, minä en polta? Jossain vaiheessa, ehkä vasta muutaman vuoden päästä, huomaatkin että oletkin koukussa. Mites sitten? Tuhlaamaan sitten vaan siihen tupakkaan? Ei minulla niinkään muuta. Ite en polta, en ole koskaan maistanut, enkä tule koskaan maistamaan.

Ei, eka pasiivista tupakointia lähes vuoden, jonka jälkeen pari tupakkaa viikossa plus savussa olemista lähes kokoajan kavereiden kanssa.

• humphreyy
        Inglorious Bastard kirjoitti:

''poltat siis siksi että kaveriporukassa muutkin polttavat?''
        tarkoitin että en ole mikään sellainen polttaja joka joka aamu vetäsee parit savukkeet ja polttaa kun on yksin ja polttaa aina välitunnilla ym.. poltan hyvässä seurassa ja silloin tällöin joinakin iltoina kun on vähän 'juhlatuulella' tai jotain sellaista..
        inhoan sanaa ''koukussa''! ennen vanhaan kaikki miehet polttivat ja se oli muotia.

ja hyvähän sun (Inglorious Bastard) on mollata savuttelijoita kun et ole ikinä kokeillutkaan, maitopoika. älä sekaannu kun et tiedä mitään koko asiasta.

• sdfbsdbfsbdf
        humphreyy kirjoitti:

tarkoitin että en ole mikään sellainen polttaja joka joka aamu vetäsee parit savukkeet ja polttaa kun on yksin ja polttaa aina välitunnilla ym.. poltan hyvässä seurassa ja silloin tällöin joinakin iltoina kun on vähän 'juhlatuulella' tai jotain sellaista..
        inhoan sanaa ''koukussa''! ennen vanhaan kaikki miehet polttivat ja se oli muotia.

ja hyvähän sun (Inglorious Bastard) on mollata savuttelijoita kun et ole ikinä kokeillutkaan, maitopoika. älä sekaannu kun et tiedä mitään koko asiasta.

Kuka haluaa et hengitys haisee. Ja muutaman vuoden päästä on sitte hauska urheilla. Ite en oo kokeillu ja tuskin kokeilen, ei turhempaa vois keksiä kovin nopeesti

• iso veli
        humphreyy kirjoitti:

Pahat julkkikset polttavat mainoksissa rahasta, he ovat nuorten pahimpia tappajia ja tupakkayhtiöiden kätyreitä, hävettää.

Liian monet nuoret eivät omista tervettä itsetuntoa, vaan kulkevat joukon mukana, vaarallista.

Ne, jotka kokeilevat tupakkaa, ovat suuressa vaarassa lähteä huume kokeiluun ja sitä myötä pika hautaan.

Nuoren pitää opetella sanomaan: EI - tai meillä on yksi nuori vähemmän joka elää eläkeikään.

• selko valinta
        gggh kirjoitti:

Ei, eka pasiivista tupakointia lähes vuoden, jonka jälkeen pari tupakkaa viikossa plus savussa olemista lähes kokoajan kavereiden kanssa.

järjetöntä leikkiä "tulella" eli tupakalla, ei koskaan kannata vetää edes muutamaa sauhua, siitä lähtee liian usein elinikäinen haiseminen ja pakkopoltto, mistä seuraa:

- heikentynyt kunto
        - köyhyys
        - monet sairaudet... kuoleminen syöpään

Niin media markkinoi monella tavalla piilomainiossa tupakkaa tupakkayhtiöiden toimesta ja joukossa tyhmyys yleistyy. On kuitenkin kysymys sinun elämästäsi ja sen laadusta, ole rohkea ja sano aina: "EI tupakalle" sitä et koskaan kadu.

Kammottavaa on katsella kun ihminen hitaasti tukehtumalla kuolee keuhkoahtauma tautiin.

Ajattele myös tulevia lapsiasi ja jos niitä edes kaikki tupakkaihmiset enää saakaan.

• Anonyymi00028
        selko valinta kirjoitti:

järjetöntä leikkiä "tulella" eli tupakalla, ei koskaan kannata vetää edes muutamaa sauhua, siitä lähtee liian usein elinikäinen haiseminen ja pakkopoltto, mistä seuraa:

- heikentynyt kunto
        - köyhyys
        - monet sairaudet... kuoleminen syöpään

Niin media markkinoi monella tavalla piilomainiossa tupakkaa tupakkayhtiöiden toimesta ja joukossa tyhmyys yleistyy. On kuitenkin kysymys sinun elämästäsi ja sen laadusta, ole rohkea ja sano aina: "EI tupakalle" sitä et koskaan kadu.

Kammottavaa on katsella kun ihminen hitaasti tukehtumalla kuolee keuhkoahtauma tautiin.

Ajattele myös tulevia lapsiasi ja jos niitä edes kaikki tupakkaihmiset enää saakaan.

Niin.alkoholi haisee ja oksettaa

• little95

Minä poltan jos kaveri tarjoo, kavereista jotkut polttaa. Perheessäni ei kukaan polta ja voisi olla samanlainen reaktio meilläkin:/ Kotona olen kerran polttanut, ketään ei ollut kotona ja kun asun täällä syrjäisemmässä niin menin kotirantaan pajupusikkoon:DD kun ei tiedä millon kukakin tulee kotiin...

• Poikanen -91

Aika säälittävää

• Kirjotit just pari

seikkaa minkä takia olisin halunnu elää 80-lukua...

Korkeakoulutettu pullamössökansa on 2000-luvun avainsanat

• fdsgasg

olipas muuten hyvin sanottu!

• asddsafff

oma valinta, ei muiden
      mutsillas o kaks vaihtoehtoo, hyväksyy et poltat tai ei hyväksyy et poltat, mut sulle sil tuski o sit mitää väliä :P

• sbdsav

Onhan tämä yhteiskunta vähän tällainen... Itsetuhoinen käyttäytyminen ei kuitenkaan kannata, ja siltähän tuo sun kirjoitus vähän kuulosti: "Ennen vanhaan sentään oli syytä elää ja oli toivoa tulla joksikin.." Et sen takia poltat vai ku niin ahdistaa?

No, jokasen oma asiahan se on. Tee mitä haluat, mullehan se on aivan sama :D Itse tulisin veljesi ja äitisi lailla surulliseksi jos kuulisin 15 vuotiaan pikkuveljeni polttavan. Ei siitä tupakasta oikein hyötyä ole ihmiselle. Sääliä mä tupakoijia kohtaan tunnen, en paheksuntaa.

• Prinkätty

Hahahaa mitäs alotit >:D

• ei ihmeempää...

voi polttaa jos haluaa aivoinfarktin ja muita sairauksia... Näitä on tullut muutamia nähtyä...

• jokurandompoika

Kuunteleppa itteäs, voin tässä rehellisesti sanoa että en ole koskaan polttanut tupakkaa niikun vakituisesti. Ensimmäisen kerran maistoin yksin salaa kavreilta noin 16-vuotiaana, mulle tuli niin paha olo, että kun pääsin kotiin oksensin sen jälkeen en polttanu ainuttakaan savuketta johonkin 1.5 vuoteen. Sitten taas maistoin hieman humalassa, taas tuli paha olo en kumminkaan oksentanut.
      En saa tupakasta mitään hyvänolon tunnetta tai rentoutuneisuutta kuten monet väittävät polttavansa ns. "hermosauhuja". Nyt täysi-ikäisyyden jälkeen on kännnipäissään tullut sillon tallöin pari poltettua ilman kummenpia vaikutuksi, hyviä tai huonoja. En tunne selvinpäin ja arkielämässä mitään tarvertta polttaa tupakkaa. Ja en ole mikään "nössö" partiopoika, en vain tykkää tupakasta joka on täynnä PASKAA. Nykyään vaatii enemmän rohkeutta sanoa kaverille, että en halua polttaa tupakkaa, kuin että mä poltankin tupakkaa.

• kolipakteeri

Etkö todellakaan tiedä, miten tupakka tappaa sinut?

1.) vie rahasi
      2.) kunto laskee, sairastelet jatkuvasti
      3.) elimistö jatkuvassa myrkytystilassa.
      4.) kuolet toden näköisesti ennenaikaisesti syöpään tai tukehtumalla keuhkoahtaumatautiin.
      5.) pilaa lähimmäistesi ilman ja altistat heidät myös keuhkosairauksille.
      6.) olet nikotiini riippuvainen.
      7.) haiset pahalle aina
      8.) ei saa kunnon vuokra-asuntoa edes.

Kaiken tämän syy oli, että yritit olla jotakin kaverien silmissä! Typerää tyhmyyttä, mistä pitääkin olla vihainen, jos vähänkin välittää sinusta!

• Sebbbbba92

Öö, miten tupakointi vaikuttaa asunnon saamiseen? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn.

• ahahiahikakja
        Sebbbbba92 kirjoitti:

Öö, miten tupakointi vaikuttaa asunnon saamiseen? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn.

..vuokra-asunnoista on savuttomia ja kämpissä tehdään tarkastuksi, ja jos sisällä polttaa voin kertoa, että vaikka sitä ei ite haista, muuta haistaa ja sen näkee tapeteista jne. Parvekkeelakaan ei kai enää saisi polttaa.

Ja asiaan palatakseni. Olet alaikäinen, alle 18. Tällöin, ikävä kyllä, vanhemmillasi on oikeus tämä sinulta kieltää ja suuttua. Lisäkse se miten saat röökisi on rikollista. Muutenkin tupakointi on hanurista, mutta laitonta kun olet alle 18. Mietippä, jos porukat laittaisivat sinut sen takia pihalle, jos muuten ei muka edes vanhempiensa takia voi olla polttamatta, mitenkäs pärjäisit? Aivan, tuskinpa mitenkään.

Joten jos isottelisit sitten kun täytät 18 tai kun muutat kotoa.

• jaajaajj

ja huomioikaa myös tupakan viljelyolot, saatatte yllättyä mitä kaikkea jo itse tupakan tuottaminen aiheuttaa.

• Joppeliizu

Ehkä jos vettää askin joka päivä

• 17

"Poltan koska kaveriporukassa muutkin polttavat" on ehkä ymmärrettävin syy, sillä ryhmäpaineen on kaikki kokenut ja joskus on helpompi myöntyä. Vielä tyhmempäähän olisi polttaa, koska on joskus vain päättänyt aloittaa ja yksin nurkan takana polttaa. Jos tupakoinnin pystyy rajoittamaan siihen, että polttaa kaveriporukassa, on se oivallinen apuväline kun pitää ottaa kontaktia ihmiseen.

• blablabla__

ottaa kontaktia ihmisiin polttamalla tupakkaa. Aika alhaista toimintaa::

• HerpiinaD

Tiedän kyllä tunteen, koska samalla tavalla alkoi oma polttaminenkin n. 3 vuotta sitten. Sotaa käytiin puolin ja toisin äidin kanssa, kun sai tietää.
      Suosittelen kumminkin miettimään vielä polttamisen jatkamista. Oot polttanu vasta 5kk satunnaisesti, joten niiden satunnaisten tupakkien lopettaminen on törkeen helppoa, kunhan vaan itte haluut sitä. Helposti huomaa olevansa koukussa, kokemusta on.

Tee ihan miten ite katot parhaaks.

• Anonyymi00027

En itse ole koskaan edes maistanut tupakkia mutta miksi ei alkoholia kielletä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinkahan monen

Naisen puolisoa olet nainen vikitellyt ja eron aiheuttanut? Toivottavasti karma on ku*sut muroihisi useamman kuin kerran
      Ikävä
      77
      778
    2. Mies, kumman ottaisit mieluummin

176 cm vai 154 cm naisen, jos molemmat muuten yhtä viehättäviä? Mikä on oma pituutesi?
      Sinkut
      144
      760
    3. Kauan mökötetään toisillemme?

Loppuelämäkö? Vai oisko jo pussailutreffit?
      Ikävä
      57
      666
    4. Anteeksi mies

En jaksa tätä…, en halua, että sinulla on paha mieli tämän takia. Viestiä Sinulle.
      Ikävä
      47
      654
    5. Pettymys TTK-parketilla! Anna Hanski tippui - Sami-opelta erikoinen heitto: "Nyt sä pääset..."

Toisena parina Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta tippuivat Anna Hanski ja Sami Helenius. Pettymys oli käsinkosketeltava y
      Tanssii tähtien kanssa
      25
      653
    6. Tekisi mieli vetäistä kunnon jurrit sinun kanssasi

Ja keskustella asiat, ei tästä tule hevonvttua.
      Ikävä
      46
      634
    7. Eikö olisi mukavaa

Jakaa arki yhdessä mies. Tämmöisin aatoksin.
      Ikävä
      44
      587
    8. Laittaisit viestin suoraan!!

Haluaisin...
      Ikävä
      31
      521
    9. Poliisi etsii kadonnutta henkilöä Lapualla

Henkilö on kadonnut 18-19.9.2026 välisenä yönä. Henkilö on hoikka,n 185 cm pitkä. Kadonneella on ollut katoamishetkellä
      Lapua
      27
      511
    10. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      27
      506
    11. Oot komea

etkä näytä vanhenevan. Mieskarkki. Mä en yritä mitään, mä oon sulle liian vanha. Olis kuitenkin kiva tutustua suhun. n
      Ikävä
      20
      503
    12. Jonkun mussukka ajanu rallia

S- Marketilla. Vautsi vau.
      Hyrynsalmi
      6
      466
    13. Venäjä häviämässä 30 vuoden sodan

Ukraina vapautti kolme aluetta, operaatio Vivaldi laajenee
      Maailman menoa
      402
      452
    14. Onko kaivattusi

Hoikistunut?
      Ikävä
      30
      436
    15. Se oli molemminpuolinen limerenssi

Limerenssi myös sinulla kun näin pitkän ajan jälkeen päivystää palstaa. 🤭
      Ikävä
      76
      431
    16. Rydman, herätys!

"Veikkauksen toimitusjohtaja Olli Sarekoski tienasi kiinteää palkkaa 445 891 euroa ja lisiä 72 157. Kuukausipalkka oli 3
      Maailman menoa
      63
      420
    17. En laita sulle viestiä

Toivottavasti ymmärrät jo mies hyvä, että en tule koskaan laittamaan sulle viestiä enkä soittamaan sulle. Minusta ei sii
      Ikävä
      39
      394
    18. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      36
      392
    19. Helena Ahti-Hallberg napauttaa - Näin hän kommentoi Vappu Pimiän TTK-lähtöä

Vappu Pimiä jätti Tanssii Tähtien Kanssa -juontajapestin viime kauden lopuksi. Nyt on erilainen kausi, kun Pimiä ei ole
      Tanssii tähtien kanssa
      3
      390
    20. Mikä on toinen nimesi?

😊
      Ikävä
      28
      384
    Aihe