Pelkkä peruskoulu ja 24 vuotta ikää.. onko vaihtoehtoja?

Kusessa?

Monta yötä on tässä tullut valvottua ja pohdittua tätä omaa elämää. Nyt viimein ajattelin alkuun kysäistä täältä neuvoa.

Kävin peruskoulun hetken lukiota, kunnes huomasin että internetissä voi tehdä hyvän määrän rahaa erillaisilla markkinointijutuilla. Näin lukio jäi kesken ensimmäisen vuoden jälkeen. Sen jälkeen tosiaan suunnilleen 17 vuotiaasta 22 vuotiaaksi tosiaan tein ihan hyviä ansioita internetissä. Kuitenkin viimeiset 2 vuotta olen vihannut tätä "työtä" ja täydellisen motivaation puutteen takia myös säästöt ovat huvenneet. Nyt viimein viimeisen muutaman kuukauden aikana on kirkastunut, että sen sijaan että istuisin yksin tietokoneen edessä kaikki päivät haluan ensin opiskelemaan ja sitten "oikeaan" työelämään.

Kuitenkin kun todellisuus on, se että ikä on se 24 vuotta, käytynä ainoastaan peruskoulu ja oikeata työkokemusta ei ole päivääkään, niin tulee semmoinen tunne että onka mulla oikeasti edes vaihtoehtoja.

Mieluiten lähtisin ulkomaille opiskelemaan (pelkään, että Suomessa vanhat piirit vetää puoleensa) sitä uutta ammattia, kaupallinen ala kiinnostaa eniten. Tähän opiskelurupeamaan löytyisi vielä 30,000€ säästöjä, mutta olisiko se tosiaan hukkaan heitettyä rahaa?

Melko sekava viesti, mutta toivottavasti joku voi sanoa rehellisesti että olenko kusessa näillä lähtökohdilla. Olen tosiaan nuo säästöt ainakin valmis laittamaan tutkintoon ja opiskeluun, jos ne oikeasti mahdollistavat järkevän työllistymisen.

7

1888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heppoinen perusta...

      Kaupallista alaa kannattaa opiskella, jos se sinua eniten kiinnostaa. Vaihtoehtona on myös nettilukio, jossa voisit suorittaa lukion opinnot loppuun ja saada näin edes jonkinlaisen pohjan. Sehän oikeuttaa hakemaan sitten jo vaikka amk opintoihin.
      Ulkomailla opiskelu on varmasti monen haave ja ehkä ihan ok, juos on kohtalainen kielitaitokin. Kirjoituksessasi käy kuitenkin ilmi, että haluat ehkä enempi karkuun vanhoja kuvioita, joten kannattaako sen takia lähteä muualle? Ja ainahan voit aloittaa opinnot suomessa ja käydä esim. 1 vuoden opinnot täällä, 2 vuoden opinnot vaihto-opiskelijana jossain ja sitten loppuun tutkinnon suomessa.
      Jos taas työnsaannin kannalta alat asiaa pohtimaan, niin kouluttaudu hoitoalalle. Siellä on tarvetta paljon, joten töitä tulee riittämään. Koulutuksia on monenlaisia, aina 9-12kk:den perhepäivähoitaja, koulunkäyntiavustajasta 3 vuoden lähihoitajan tutkintoon.

    • 886heps

      Mene aikuislukioon suorittamaan ylioppilastutkinto. Sillä pääsisit opiskelun syrjään kiinni ja voisit saada paremman mahdollisuuden päästä jatko-opiskeluihin. :)
      Tai hae ammattikouluun jollekin kaupallisen alan linjalle. Nyt on käynnissä täydennyshaku, joten paikka voi löytyä vielä nyt syksyllä alkavaan koulutukseen.
      Tsemppiä tulevaan!

    • ShineSun

      Minulla on melkein samanlainen tilanne kuin sinulla. Minäkin olen pohtinnut jo pidemmän aikaa että täytyisi mennä takaisin koulun penkille, sillä omalla alalla ei ole kuin pätkä työtä ja minua ei edes kiinnosta oman alani työ. Jos motivaation puutos koittaa se voi olla vain merkki siitä että täytyisi vaihtaa maisemaa. Minusta sinun kannattaisi mennä opiskelemaan sitä mikä kiinnostaa ja varmasti säästösi menevät hyvään tarkoitukseen. Minäkin lähden opiskelemaan uutta ammattia vaikka olen 24 v. ja lisäksi minun täytyy käydä peruskoulu uudestaan, koska olen käynnyt niin huonosti sen. Minunkin on siis vain pakko aloittaa monet asiat alusta jos haluan eteenpäin elämässäni. Sanoisin että kannattaa mennä opiskelemaan ja voihan sitä töitäkin tehdä opiskelun ohella. Tee sitä mistä tykkäät, äläkä sitä mistä saa rahaa ja ei kiinosta. Sinua odottaa "uusi elämä" kun vain rohkeasti menet eteen päin!

    • Random123

      Iteltäni jäi kanssa lukio aikanaan kesken yrittäjähommien takia. 23 vuotiaana olin samassa tilaanteessa kuin sä. Hyvä ratkaisu oli aloittaa opiskeleminen avoimessa kauppakorkeakoulussa, josta pääsin sisään tutkinto-opiskelijaksi ilman lukiotodistusta kun oli vaan riittävästi kursseja tehtynä.

    • Tuttua

      Voin suositella www.nettilukio.fi jos lukion paperit kiinnostaa ilman mitään läsnäolopakkoja tms. Niillä papereilla aukeaakin sitten muita ovia.

    • itsekin_vanhenin

      No miten sulle kävi lopulta?

    • Eihätää

      Et ole kusessa. Koulujen suorittaminen on yhteiskunnan (ja vanhempien) luoma ajatusmalli. Varsinkin nykypäivänä voit tehdä aivan mitä vain, kunhan sinulla riittää taitoa ja draivia.

      Koulun penkiltä pääsee työpaikalle rivimieheksi - johtajaksi ei edes katsota koulupapereita.

      Näin se vain on. Ja tämä tulee korkeakoulutetulta ihmiseltä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe