Muuttamassa ulkomaille

IJUSTDONTKNOW

Hei kaikille!

Olen muuttamassa väliaikaisesti Tunisiaan! Osaako kukaan teistä auttaa, mitä asioita minun tulee huolehtia valmiiksi jo ennen lähtöä, ettei tule sitten liian myöhään mieleen asioita jotka olisi pitäny hoitaa?

Te, jotka asutte Tunisiassa osaatte varmasti hieman auttaa! Otitteko tiettyjä rokotuksia ennen matkaa? Onko jotakin todella tärkeää tavaraa/tuotetta, jota ei Tunisiasta saa, jota kannattaisi pakata kunnolla sinne mukaan täältä kotisuomesta? Mitä ei kannata pakata turhaan mukaan? Entäs osoitteenmuutokset?

Kiitos etukäteen ja toivoisin asiallisia vastauksia!

Aurinkoista kesää kaikille lukijoille!

15

483

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinne vaan

      ota ja kysy konsulaatista.sieltä pitäis saada hyvä muistaa lista.mekin olemme ajatelleet ostaa asunto ja jos joskus ihan pysyvästi muuttamaan tunisiaan"soussen lähelle"

    • Travel Bag

      Riippuu tietenkin KUINKA kauan on valiaikainen - kuukausia tai enemman. Itse asunut valiaikaisesti siella sun taalla enka enemman siita kenellekaan ilmoitellut. Osoitteeni kun pysyi samana pysyvassa kodissani. Ja puhelintiedot.
      Sanoisin etta ota selvillle mahdolliset sairaus tilanteet, sita kattava vakuutus (paikallinen hoito?). Rokotuksia en usko siella tarvittavan. Henkilokohtaiset laakkeet, kipulaakkeet, yms.
      Tunisian ilmastossa parjaa helposti, ota vain mahdollisimman vahan mukaasi, uskon etta siella on tavarat esim. vaatteet halvempaa, voit ostaa paikan paalta mita sitten siella tarvitsekin.
      Pakkaa nakkileipaa ja salmiakkia, myos suomalaisia kirjoja, tulet niita varmasti kaipaamaan.
      Tietysti jatat yhteystietosi (puhelin, osoite) ystaville ja sukulaisille, kaiken varalta.

      • IJUSTDONTKNOW

        Kiitos kovasti asiallisista vastauksista, etenkin tuo salmiakki ja näkkileipä kuulosti loistavalta idealta! Niitä todellakin tulee aina ulkomailla ikävä ;)

        Jos jollakin on lisää ideoita, niin otan mielelläni niitä vastaan!

        Mukavaa kesää kaikille! :))


      • Fethie
        IJUSTDONTKNOW kirjoitti:

        Kiitos kovasti asiallisista vastauksista, etenkin tuo salmiakki ja näkkileipä kuulosti loistavalta idealta! Niitä todellakin tulee aina ulkomailla ikävä ;)

        Jos jollakin on lisää ideoita, niin otan mielelläni niitä vastaan!

        Mukavaa kesää kaikille! :))

        I help all fintourist with erect penis day and night. Ahmed's bar free first drinks for all lorttoperse! when marry?!


      • thilia
        IJUSTDONTKNOW kirjoitti:

        Kiitos kovasti asiallisista vastauksista, etenkin tuo salmiakki ja näkkileipä kuulosti loistavalta idealta! Niitä todellakin tulee aina ulkomailla ikävä ;)

        Jos jollakin on lisää ideoita, niin otan mielelläni niitä vastaan!

        Mukavaa kesää kaikille! :))

        Olen taalla asuva suomalainen,aina olis kiva saada uutta seuraa pieneen yhteisoon,jos olet kiinnostunut vaihtamaan kuulumisia laita tarkemmat tiedot,johon voin yhteytta ottaa.Koska muutatja minnepain Soussea?Kylla talvitakki on asiaa,mutta kylla niita taallakin on myynnissa,villasukkia et kylla taalta loyda ja talvisin asunnot on aika kylmia ennenkaikkea laattalattiat,tervetuloa!


      • thilia kirjoitti:

        Olen taalla asuva suomalainen,aina olis kiva saada uutta seuraa pieneen yhteisoon,jos olet kiinnostunut vaihtamaan kuulumisia laita tarkemmat tiedot,johon voin yhteytta ottaa.Koska muutatja minnepain Soussea?Kylla talvitakki on asiaa,mutta kylla niita taallakin on myynnissa,villasukkia et kylla taalta loyda ja talvisin asunnot on aika kylmia ennenkaikkea laattalattiat,tervetuloa!

        Thilia: voitko kertoa myös mulle asioita tunisiasta koska olen harkinnut jos mieheni ei tänne suomeen saa tulla pysyvästi että muutan tunisiaan...minkälaista siellä on asua koska mieheni todellakaa ei halua että muuttasin sinne kun ei sieltä saa töitä ja kaikki on vaikeempaa kuin suomessa...nyt olisinki iha oikeesti kiinnostunu tietää enemmän tuosta taloudellisesta puolesta ja miten siellä pystyy elämään jos ei minkäänlaisia tuloja ole...saako sieltä jotain samanlaisia etuuksia kuin suomessa elämiseen???? Kirjoittele vaikkapa osoitteeseen [email protected] ja kerroha vähän käytännön asioista!! eli olisin muuttamassa pysyvästi tunisiaan..


    • ihana tunisia

      hope it go fine i think your dontneed nothings important to take with y bec if y know the city where y are moving its to find allthings, in tunisia we have all ,
      im intrested to take contack and i would like to help and ask some things ?
      toivon kaiki mene hyvin.

    • Taiah

      ..itse viimevuoden lopulla vajaa 5kk Tunisiassa.
      Asuntoni Suomessa vuokrasin tuolle ajalle yhdelle ystävättärelleni, jottein kämppä olisi niin pitkään tyhjillään..ja tuon takia ei pitänyt posteistakaan huolehtia.
      Suomalainen liittymä toimii Tunisiassa hyvin, käyttö vaan on kallista.
      Osoitteen muutoksenhan voit tehdä vaikka vanhempiesi luokse tai ystväsäi luokse tuolle ajalle. Tai jos uskot, ettei sinulle ole mitään tärkeitä papereita tulossa, niin keskeytä postin jakelu siksi aikaa.
      Hepatiitti-rokotusta suositellaan otettavaksi Tunisiaan matkustettaessa, samoin jonkunlainen matkavakuutus kannattaa ottaa. Tunisian kunnalliset sairaalat ja lääkärit kun eivät kovin kummoisia ole..mielestäni ainakaan :)
      Itse en pakannut mukaani lähtiessäni kun muistaakseni salmiakkia..ja Fazerin sinistä muutaman levyn. Ja kaikki mitä tarvitsin löysin kyllä sieltä!
      Jos olet siellä viellä talvella, suosittelen pakkaamaan mukaan talvivaatteita jonkin verran..ilmastoon tottuessa talvi meinaan tuntuu siellä tosi kylmältä! :D

      • IJUSTDONTKNOW

        Kiitos hyvistä vastauksista!!

        Olen itsekkin kuullut, että se etelän talvi tuntuu todella kylmältä. Pitänee siis varata myös lämmintä vaatetta? Pitääköhän ihan talvitakki pakata mukaan vai riittääkö siellä talvella huppari? Siellä ei kuitenkaan myydä tarpeeksi lämpimiä takkeja..

        Hepatiitti-rokotus olisi kyllä todella hyödyllinen, mutta en kerkeä sitä enää ottamaan sillä siinä rokotteessahan menee tietääkseni joku muutama kuukausi, että se on 100% toimiva. Kun siinä on ne ykkös ja kakkosrokotteet..

        Tjammi: Muutan Sousseen, sen enempää en halua julkisesti kertoa :) Ja lääkkeet ovat todella hyvä idea, niitä pitääkin varata paljon mukaan. En luota hirveästi niiden lääkkeisiin siellä :(

        Jos jollain on vielä jotan kerrottavaa/vinkkejä, niin kuulen mielelläni kaikkia :))


      • Travel Bag
        IJUSTDONTKNOW kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista!!

        Olen itsekkin kuullut, että se etelän talvi tuntuu todella kylmältä. Pitänee siis varata myös lämmintä vaatetta? Pitääköhän ihan talvitakki pakata mukaan vai riittääkö siellä talvella huppari? Siellä ei kuitenkaan myydä tarpeeksi lämpimiä takkeja..

        Hepatiitti-rokotus olisi kyllä todella hyödyllinen, mutta en kerkeä sitä enää ottamaan sillä siinä rokotteessahan menee tietääkseni joku muutama kuukausi, että se on 100% toimiva. Kun siinä on ne ykkös ja kakkosrokotteet..

        Tjammi: Muutan Sousseen, sen enempää en halua julkisesti kertoa :) Ja lääkkeet ovat todella hyvä idea, niitä pitääkin varata paljon mukaan. En luota hirveästi niiden lääkkeisiin siellä :(

        Jos jollain on vielä jotan kerrottavaa/vinkkejä, niin kuulen mielelläni kaikkia :))

        Eihan siella ilmasto ole Suomen luokkaa talvisin, vaan asunnot rakennettu juuri lampiman ilmaston mukaan, eli ei keskuslammitysta taloissa. Aurinko laskee aiemmin, joka tietaa etta viileys tulee myos sen mukaan, villatakki ja lammin huppari ovat paikallaan. Ehka joku lammin jakku, siina kaikki.
        Ota lampimia sukkia mukaasi et ehka sielta loyda naita "nukkasukkia" jossa kiva nukkavuori. Ota huomioon myos etta juokseva kuuma vesi ei ehka kuulu perusjuttuihin taloissa.

        Huvittaa kun heti nama "paikalliset" kyselemaan etta minne muuta Tunisia. Varo heita vain!


      • Taiah
        IJUSTDONTKNOW kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vastauksista!!

        Olen itsekkin kuullut, että se etelän talvi tuntuu todella kylmältä. Pitänee siis varata myös lämmintä vaatetta? Pitääköhän ihan talvitakki pakata mukaan vai riittääkö siellä talvella huppari? Siellä ei kuitenkaan myydä tarpeeksi lämpimiä takkeja..

        Hepatiitti-rokotus olisi kyllä todella hyödyllinen, mutta en kerkeä sitä enää ottamaan sillä siinä rokotteessahan menee tietääkseni joku muutama kuukausi, että se on 100% toimiva. Kun siinä on ne ykkös ja kakkosrokotteet..

        Tjammi: Muutan Sousseen, sen enempää en halua julkisesti kertoa :) Ja lääkkeet ovat todella hyvä idea, niitä pitääkin varata paljon mukaan. En luota hirveästi niiden lääkkeisiin siellä :(

        Jos jollain on vielä jotan kerrottavaa/vinkkejä, niin kuulen mielelläni kaikkia :))

        ..löytyy kaikki Panadolista lähtien sieltä, joten älä nyt vaan ala niitä täältä käsin raahamaan. Ja itse olen saanut aina kaiken tarvittavan sikäläisestä apteekista..välillä tietenkin mennyt hetken aikaa ennekuin on selvinnyt mikä vaivaa :)


    • tijammi

      otta muka paljo lämmintä vatetta ja lääkettä.
      mihin muutta?

      • ninnukkali

        ja paljon mania että saat lammaspaimenia ruokkia.


    • beduiinit

      koskas on häät rantsupojun kanssa? lähetitkö jo 10 000 euroa häävalmisteluita varten? Tiedoksi vaan, että panee jo 10 eri skandiakkaa.

      • Travel Bag

        Oletko vieraillut montakin kertaa Tunisiassa, kun sinne ajattelet nyt muuttaa ? tama on tarkea kysymys, sinulle tulee kaikki olemaan niin uutta, jos sinne eka kertaa vasta menet. Ajattele tata.
        Itse en ole ottanut minkaanlaisia rokotuksia enka myos matkavakuutusta Afrikkaan mennessani. Ne kun ovat vain SUOSITELTAVIA, ei pakollisia.

        Tiedoksi: EI MISSAAN maassa saa naita ns. sosiaalietuja kuten Suomessa. Unohda koko juttu, asia on naurettava edes kysya. Jos on toita, silloin on rahaa. Jos on tyoton, well ....
        Ehka paras ottaa 2 pankkikorttia, silla jos miehellasi/perheellaan ei ole toimeentuloa, joudut elattamaan myos heidat itsesi mukaanluettuna. Joten jonkinlaiset tulot sinulla olisi oltava. Ehka loydat sielta toitakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      509
      3675
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      465
      3435
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3020
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2322
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2190
    6. 221
      1614
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1274
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe