Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kevari Saksasta

browniesugar

Tarkoituksena olisi syksyllä lähteä Saksaan hakemaan asuntovaunua/kaljaa, ja himottais tuoda kevari mukana kun tahtovat olevan halvempia sielä, mutta mitenkäs tämä homma sitten oikein menee. Olen googlaillut ja lueskellut asiasta mutta silti muutama asia on jäänyt epäselväksi. Voisiko joku siis selventää askel askeleelta niin että tyhmäkin älyää, että miten tämä homma menee jos ostan Saksan kilvissä olevan käytetyn yli 6000km ajetun kevytmoottoripyörän?
Miten saan pärrän Saksan kilvistä Suomen kilpiin ym.?

6

704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eric Cartman

      Kun mopo on suomessa meet tulliin ja maksat verot. (tai oikeammin laitat veronmaksun vireille, sillä veropäätökseen menee jokunen hetki)

      Sitten menet katsastuskonttoriin ja jos saat sen katsastuksesta läpi niin ajelet tarrakilvillä siihen asti kunnes verot lankeevat maksuun ja kun olet maksanut verot saat ihan oikeat kilvet.

      Käytänössä tosin kannattaa katsastaa se ensin sillä jos sitä ei saa katsastettua niin verojakaan ei kannata maksaa. Eli kun mp on katsatettu niin sitten tulliin ja autoveroilmoitus vireille, sen tarrakilven saa samalla. Aloitettua verotusta ei voi keskeyttää eli vaikka mp ei menisi katsastuksesta läpi niin verot kuitenkin lankeevat

      • browniesuga

        Eli jos mulla on pärrä Saksan rekisterissä, niin riittää Suomessa ainoastaan käydä katsastamassa se, ja se poistuu silloin Saksan kilvistä?
        Vai pitääkö ensin poistaa pyörä Saksan rekisteristä, ja käyttää rekisteristäpoistamistodistusta Suomen kilpiin saamiseksi?

        Voiko pyörää ensin katsastaa, ja sitten vasta maksaa tuontivero?
        Pitää kait sitä pyörää kans tullissa käyttääkin että tietävät kunnon?


      • browniesuga
        browniesuga kirjoitti:

        Eli jos mulla on pärrä Saksan rekisterissä, niin riittää Suomessa ainoastaan käydä katsastamassa se, ja se poistuu silloin Saksan kilvistä?
        Vai pitääkö ensin poistaa pyörä Saksan rekisteristä, ja käyttää rekisteristäpoistamistodistusta Suomen kilpiin saamiseksi?

        Voiko pyörää ensin katsastaa, ja sitten vasta maksaa tuontivero?
        Pitää kait sitä pyörää kans tullissa käyttääkin että tietävät kunnon?

        Lisäksi jäi mitityttämään se, että koska Saksassa ensimmäisenä vuotena A1 kortilla saa ajaa vain 80kmh kuristettua pyörää, niin tuleeko ongelmia jos ostan pärrän joka on rekisteröity 80km tuntinopeuden tuottaville tehoille, ja Suomessa rekisteröin sen sitten suurimalle sallitulle 11kW:lle? Saksan rekisteröintitodistus/rekisteristäpoistamistodistushan toimii yhdenmukaisuustodistuksena kun mopoa Suomessa katsastetaan, ja josseivat tehot täsmää, tuleeko mutkia matkaan?


      • Cartman
        browniesuga kirjoitti:

        Eli jos mulla on pärrä Saksan rekisterissä, niin riittää Suomessa ainoastaan käydä katsastamassa se, ja se poistuu silloin Saksan kilvistä?
        Vai pitääkö ensin poistaa pyörä Saksan rekisteristä, ja käyttää rekisteristäpoistamistodistusta Suomen kilpiin saamiseksi?

        Voiko pyörää ensin katsastaa, ja sitten vasta maksaa tuontivero?
        Pitää kait sitä pyörää kans tullissa käyttääkin että tietävät kunnon?

        Jos sä ostat mopon saksasta niin myyjä kyllä huolehtii siitä, että siitä poistetaan saksan kilvet. Sun pitää hommata siihen siirtokilvet ja vakuutus jos aiot sen ajaa pois saksasta. Jos taas kuljetat sen jollain pois saksasta esim. pakulla, niin silloin et tarvitse saksalaisia siirtokilpiä.

        "Voiko pyörää ensin katsastaa, ja sitten vasta maksaa tuontivero?"
        Kyllä jos tuot sen mopon esim. pakulla etkä aja sitä niin voit katsastaa sen ennen kuin laitat verotuksen vireille. Jos ajat sillä metrinkään suomessa niin joudut laittaa verotuksen vireille.

        "Pitää kait sitä pyörää kans tullissa käyttääkin että tietävät kunnon? "
        Ei välttämättä. Jos mopo on jotenkin tavanomaisesta poikkeavassa kunnossa niin silloin sitä kaiketi pitää näyttää tullille.


      • cartman
        Cartman kirjoitti:

        Jos sä ostat mopon saksasta niin myyjä kyllä huolehtii siitä, että siitä poistetaan saksan kilvet. Sun pitää hommata siihen siirtokilvet ja vakuutus jos aiot sen ajaa pois saksasta. Jos taas kuljetat sen jollain pois saksasta esim. pakulla, niin silloin et tarvitse saksalaisia siirtokilpiä.

        "Voiko pyörää ensin katsastaa, ja sitten vasta maksaa tuontivero?"
        Kyllä jos tuot sen mopon esim. pakulla etkä aja sitä niin voit katsastaa sen ennen kuin laitat verotuksen vireille. Jos ajat sillä metrinkään suomessa niin joudut laittaa verotuksen vireille.

        "Pitää kait sitä pyörää kans tullissa käyttääkin että tietävät kunnon? "
        Ei välttämättä. Jos mopo on jotenkin tavanomaisesta poikkeavassa kunnossa niin silloin sitä kaiketi pitää näyttää tullille.

        Ja niitä siirtokilpiä/vakuutuksia saa eripituisille ajanjaksoille. Ja ainakin aikoja sitten oli myös eri kilpi jos siirto tapahtui van saksan sisällä vai oliko tarkoitus ajella saksan rajojen ulkopuolella.


      • browniesuga
        Cartman kirjoitti:

        Jos sä ostat mopon saksasta niin myyjä kyllä huolehtii siitä, että siitä poistetaan saksan kilvet. Sun pitää hommata siihen siirtokilvet ja vakuutus jos aiot sen ajaa pois saksasta. Jos taas kuljetat sen jollain pois saksasta esim. pakulla, niin silloin et tarvitse saksalaisia siirtokilpiä.

        "Voiko pyörää ensin katsastaa, ja sitten vasta maksaa tuontivero?"
        Kyllä jos tuot sen mopon esim. pakulla etkä aja sitä niin voit katsastaa sen ennen kuin laitat verotuksen vireille. Jos ajat sillä metrinkään suomessa niin joudut laittaa verotuksen vireille.

        "Pitää kait sitä pyörää kans tullissa käyttääkin että tietävät kunnon? "
        Ei välttämättä. Jos mopo on jotenkin tavanomaisesta poikkeavassa kunnossa niin silloin sitä kaiketi pitää näyttää tullille.

        Kiitos paljon, selvensi asiaa. Pakulla tosiaan olis tarkotus tuua pärrä kotia.
        Jonninverran jäi vielä kysyttävää.

        Rekisteristäpoistamistodistustahan käytetään sitten vaatimuksenmukaisuustodistuksena kun mopotin käydään katsastamassa, vai?

        Tuleeko tuosta ongelmia jos pyörä oli rekisteröity 80kmh tuottaville tehoille, ja Suomessa viet sen katsatukseen 11kW:na?

        Kuinka hitaasti byrokratian rattaat pyörivät mopon rekisteristä poistamisessa? Yksityiseltä ostaessa pitäisikö ilmoittaa myyjälle etukäteen poistaa pyörä kilvistä?

        Eli meneekö homma pääpiirteittäin näin;

        1. Etsitään unelmien pyörä Saksasta, poistetaan se kilvistä ja tehdään kauppakirja
        2. Tuodaan se suomeen VW Pornstarterin perässä
        4. Käydään katsastamassa kulkupeli
        5. Marssitaan tulliin pulittamaan tuontivero ja autovero
        6. Iloista päristelyä tuontipyörällä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe