Outo asukki

erikoinen iida

Miten te muut muualta muuttaneet ootte sopeutuneet Jyväskylään? Oletteko saaneet ystäviä? Minä olen asunut kaksi vuotta Jyväskylässä, enkä ole päässyt oikein minkäänlaiseen kontaktiin ihmisten kanssa. Kummallisia ihmisiä..

35

2338

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Outohyyppä

Olen asunut vähän yli 10v Jkl:ssä. Todellakin tosi vaikea saada täältä kavereita! Ja toisaalta, sitten kun niitä kavereita on tullut, niin olen todennut että ehkä sittenkin olisi parempi viettää aikansa yksin :D Kummaa selkäänpuukotusmeininkiä, valehtelu on ihan normaalia ja asiaankuuluvaa yms. :o Nuollaan edessä ja haukutaan heti kulman takana. En sitten tiedä, onko ihmiset kaikkialla vaan ihan samanlaisia, ehkä nää nyt ei sen enempää poikkea? Taidan olla itse vain outo kun en tykkää yhtään selän takana puhumisesta vaan mielestäni pitäisi nostaa kissa pöydälle jos jotain on hampaan kolossa... Mutta näähän saa ihan shokin kun niin tekee... :DD Mutta joo, et ole ainoa joka on sanonut että Jyväskylässä on erittäin hankala tutustua ihmisiin, muualla se on helpompaa ;)

• Donna.

Anteeksi meidän jyväskyläläisten puolesta. Me olemme korkeasti koulutettuja, joten ihan kaikkien kanssa emme tule toimeen.
        Pyydän vielä kerran anteeksi!

• Saatte anteeksi
        Donna. kirjoitti:

Anteeksi meidän jyväskyläläisten puolesta. Me olemme korkeasti koulutettuja, joten ihan kaikkien kanssa emme tule toimeen.
        Pyydän vielä kerran anteeksi!

Mitä korkeammin koulutettu, sitä vähemmän sosiaalista älykkyyttä.

• Outohyyppä
        Saatte anteeksi kirjoitti:

Mitä korkeammin koulutettu, sitä vähemmän sosiaalista älykkyyttä.

Oon huomannut ihan saman XD

• 9uehf
        Outohyyppä kirjoitti:

Oon huomannut ihan saman XD

4 vuotta ja sen huomannut että keskisuomalaisten kans ei pääse juttuun, jos sattuu jolku jonka kans juttu luistaa niin huomaa että tämä ko henkilö onkin muuttanut jostain muualta.
        Pohjanmaalaisista sanotaan että ovat juroja mutta täällä keskisuomessa ne ihmiset vasta juroja ovat ja lisäksi eivät ymmärrä edes huumoria, vitsin jos kerrot niin ei sitä ymmärretä vitsinä vaan otetaan tosissaan tai ihmetellään että onpas kummallinen tapa puhua asioista!

• STR
        9uehf kirjoitti:

4 vuotta ja sen huomannut että keskisuomalaisten kans ei pääse juttuun, jos sattuu jolku jonka kans juttu luistaa niin huomaa että tämä ko henkilö onkin muuttanut jostain muualta.
        Pohjanmaalaisista sanotaan että ovat juroja mutta täällä keskisuomessa ne ihmiset vasta juroja ovat ja lisäksi eivät ymmärrä edes huumoria, vitsin jos kerrot niin ei sitä ymmärretä vitsinä vaan otetaan tosissaan tai ihmetellään että onpas kummallinen tapa puhua asioista!

On niitä näköjään muitakin jotka ajattelee samalla tavalla ,ei oo helppoa ei, tustustua ihmisiin täällä
        Jokusen kaverin olen saanut,mutta kuten joku sanoi tuossa aiemmin ,niin muualtahan nuokin kaverit on muuttaneet :) itse olen asunut vuoden verran täällä

• Hajukin paha!
        STR kirjoitti:

On niitä näköjään muitakin jotka ajattelee samalla tavalla ,ei oo helppoa ei, tustustua ihmisiin täällä
        Jokusen kaverin olen saanut,mutta kuten joku sanoi tuossa aiemmin ,niin muualtahan nuokin kaverit on muuttaneet :) itse olen asunut vuoden verran täällä

Älkää alkako veljeileen SDP väen kaa. ovat paljon myrkyllisempiä kuin KYYT.

• Yksinäinen vaeltaja

Olen myös 10 vuotta asunut täällä, eikä ole juuri hyvän päivän kavereitakaan isommin löytynyt. Eri työpaikoissakin työskennellyt, mutta varoa pitää selkään puukottajia. En juokse kapakoissa, mutta töissäkin kun kuuntelee niin aivan ihme sakkia tuntuu olevan. Jos kommentoit johonkin keskusteluun, niin ollaan huuli pyöreänä. Mutta kait tässä on mentävä eteenpäin näillä eväillä ilman ystäviä, kun tänne on eksynyt. Katsotaan kuinka kauan.

• Jyväskyläntyttö

Turha ylesitää että kaikki jkl:s olis tollasia!!!!!ei todellakaan

• lider

Ite asunut 2 vuotta (Tampereelta muutin) ja mulla on paljon kavereita ja vaimonkin löysin täältä. Täällä on vaan paljon noita Savolaisia joiden jutut on vähän omituisen lapsellisia, (vaikka ei mitään heitä vastaan olekkaan) joten en heidän kanssa ole tekemisissä,

• kiertäkää kaukaa

Joo, ei savolaisten kans muutkaan halua olla tekemisissä. Eipä meikäläisten huumoria tunnuta ymmärtävän..mut missä ne muut savolaiset on, kun en oo tavannu..

• 2nen
        kiertäkää kaukaa kirjoitti:

Joo, ei savolaisten kans muutkaan halua olla tekemisissä. Eipä meikäläisten huumoria tunnuta ymmärtävän..mut missä ne muut savolaiset on, kun en oo tavannu..

täälläpä yksi savolainen lissää! eikä meissä hei mitään vikaa ole. muut ei vaan ymmärrä leppoisuuden, teeskentelemättömyyden ja suorapuheisuuden päälle. way to go savolaiset! :D

• fsdf

täällä asunut enkä tunne kuin pari ihmistä, tosin en ramppaa baareissa.

• oapfi

Mäkin asunut täällä koko ikäni ja tällä hetkellä vaan pari parempaa kaveria. Tosin en voi kieltää, ettenkö itsekin olisi huono tutustumaan ihmisiin ja tarttumaan tilaisuuksiin. Jos kouluissa on sattunut tutustumaan johonkin, joka on muualta kuin täältä, niin se yhteydenpito loppuu heti kun valmistutaan ja he muuttaa muualle. Jyväskyläläisillä on myös ihmeellinen mulkoilu-kulttuuri. Kaikkia vähänkään poikkeavia mulkoillaan ja usein tuota mulkoilua käytetään myös tervehtimisen sijasta, kun kadulla tullaan vastaan. Katotaan, mutta ei tervehditä. Tai sitten mennään ohi niin kuin ei koskaan oltais nähtykään. Täällä on myös paljon bile-liitäjiä, joiden kanssa ainoo sosiaalinen kontakti on mahdollista toteuttaa lähtemällä baariin mukaan. Selän takana puhutaan paljon muista ihmisistä ja harva haluaa seuraansa ihmistä, joka ei juo, biletä ja rellestä. Sydämelliset ja lämpimät ihmiset on harvassa.

• Jyväskylästä-

Kaikki yksinäisetkö tänne kirjoittelee? Kyllä kavereita saa, jos on ihan vaan oma itsensä.

• 23wedfv

olekaan kuin keskisuomalaiset, hehän ovat hämäläisten, savolaisten, karjalaisten, pohjalaisten ym jälkeläisiä.

• Onnellinen muuttolin

Muuta pois ja pian! Itse lukeuduin näihin omituista huumoria viljeleviin savolaisiin, eikä siinä auttanut edes korkeakoulututkinto, kun Jykylän väki jo veti hernettä nenään pienimmästäkin kommentista... ;) Ei sieltä kovin montaa ystävää irronnut ja selkäänpuukottelua sai sietää liikaakin. Hassua sinällään, että ympäri Suomea asuneena en ole missään törmännyt yhtä kylmiin ihmisiin. Kai ne tietyt tyypit sitten hakeutuu tuonne ja kuvittelevat, että se elämä pyörii erään nimeltä mainitsemattoman "kalaravintolan" vip-tiloissa... Muualla kun voi olla vaikeaa hankkia minkäänlaista statusta ilman oikeaa nimeä. ;)

• ...

Kyllä täältä saa kavereita.jyväskyläläisethän on niin lepposia ettei oikeen muualla ku lapissa oo saman tyyppisiä.Sehän on toki selvä että harvoin ihmiset tulee koti ovelta kysyy että"moi,ollaaks kavereita?"
        asian eteen pitää vähän itsekkin tehdä.Kaikkihan on vaan valintoja..

• Napapiirin takkaa
        ... kirjoitti:

Kyllä täältä saa kavereita.jyväskyläläisethän on niin lepposia ettei oikeen muualla ku lapissa oo saman tyyppisiä.Sehän on toki selvä että harvoin ihmiset tulee koti ovelta kysyy että"moi,ollaaks kavereita?"
        asian eteen pitää vähän itsekkin tehdä.Kaikkihan on vaan valintoja..

Älä sotke meitä Lappilaisia, ei varmasti olla samanlaisia ei millään mitalla, 35v. täällä asuneena olen samaa mieltä muiden kanssa että keskisuomalaisesta ei saa ystävää, samanlaisia on kun savolaiset.

• surukki

9 vuotta jyväskyläläisenä ja kavereita 2, joista molemmille olen sitä ystäväpiirin pohjasakkaa. Ihmiset kaikkoaa viimeistään sitten, kun kerron epilepsiastani.

• hömpstadi

kunhan muistat, että et ole yhtään mitään, sinut voidaan jättää rauhaan noin näennäisesti.

• jätäpä
        hömpstadi kirjoitti:

kunhan muistat, että et ole yhtään mitään, sinut voidaan jättää rauhaan noin näennäisesti.

jotakin hetkeksi valvomatta, tai lukitsematta, niin joku on jo varastamassa sitä... eli koko ajan olet seurannan alaisena kuitenkin ja hyväksi käytetään heti, kun siihen tilaisuus tarjoutuu.

Jos ette usko, niin kokeilkaa... lähes kaikki kelpaa.

Missä on keski-SUOMALAINEN rehellisyys?

• 35v asunut
        hömpstadi kirjoitti:

Kateellisia edessä ystäviä takana syövät.

• Kakarat vandalisoi!
        jätäpä kirjoitti:

jotakin hetkeksi valvomatta, tai lukitsematta, niin joku on jo varastamassa sitä... eli koko ajan olet seurannan alaisena kuitenkin ja hyväksi käytetään heti, kun siihen tilaisuus tarjoutuu.

Jos ette usko, niin kokeilkaa... lähes kaikki kelpaa.

Missä on keski-SUOMALAINEN rehellisyys?

Todellakin, meiltä on lähtenyt eteisestä AAMUTOSSUT moneen kertaan, löytyneet tuolta pitkin pihoja seuraavana päivänä. Mitkä lie pikkupennut ollu kyseessä.
        Naapurilta lähti kerran sellanen onneton halpis grilli ja luuta...

• V.S.L.

.. olen muuttanut Jyväskylään 15 vuotiaana naapurikunnasta. Lukiossa tutustuin kyllä pieneen ryhmään ihmisiä, joiden kanssa yhteydenpito jäi kun muutin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Palasin kuitenkin opiskelujen jälkeen takaisin Jyväskylään, sillä perheeni asuu täällä (sekä muutamat hyvät ystävät peruskouluajoilta). Sen koommin en ole uusiin ihmisiin tutustunut Jyväskylässä.

Puolituttuja (naama-/nimituttuja) kyllä näkee, mutta tervehdystä vastaantullessa ei kuulu, ainoastaan tuota mulkoilua!

Olen asunut aika-ajoin ulkomailla (palasin juuri työskenneltyäni puoli vuotta ulkomailla) ja aina tänne paluuta suunnitellessani ajattelen, että ehkä se on tällä kertaa toisin, ehkä minä olen erilainen ja tutustun uusiin ihmisiin ja saan kavereita. Mutta ei, viimeistään nyt kun elokuussa palasin, huomasin, että vika ei suinkaan ole minussa. Ihmiset mulkoilevat, naapurit eivät tervehdi (paitsi tänään, mutta ilmenekin hetken juttelun jälkeen, että tuo henkilö ei edes asu täällä vaan on vain sisarensa luona käymässä) ja ihan turha kuvitella, että täältä ystäviä löytyisi.

Pitääkö meidän hylkiöiden (jotka eivät vain osaa käyttäytyä niin kuin Jyväskylässä kuuluisi käyttäytyä) lyödä voimavaramme yhteen, vai muuttaa pois?

• samppaAa

Teitä tuntuu olevan paljon. Miksi ette ole ystäviä keskenään? Taitaa olla vika jossain muualla.

• :P
        samppaAa kirjoitti:

Teitä tuntuu olevan paljon. Miksi ette ole ystäviä keskenään? Taitaa olla vika jossain muualla.

Taidat olla paikallinen jyväskyläinen ,juuri sellainen omaan napaan tuijottaja ,kukaan muu ei oo mitään muuta kuin sellanen joka asuu täällä :P ........Olen asunu täällä melkein 5 vuotta ja kaikki jyväskyläläiset vain tuijottaa,ja mulkoilee koska täällä ei uskalla kukaan olla oma ittensä :D kannattas käydä keski suomen ulko puolella kokeilemassa muutkin elämää :D

• :D
        samppaAa kirjoitti:

Vika on teissä kun ootte niin epä sosiaalisia :D

• word traveller
        :D kirjoitti:

Vika on teissä kun ootte niin epä sosiaalisia :D

Olen asunut ympäri maailmaa,mutta kyllä tämä jyväskylä on kylmä paikkka .......

• sdsaadad
        word traveller kirjoitti:

Olen asunut ympäri maailmaa,mutta kyllä tämä jyväskylä on kylmä paikkka .......

Miksi te kylmät ihmiset muutatte tänne. Lämmin ihminen ei olisi tölväissyt noin suoraan tuotakaan asiaa!
        Kolmasosa enää Jyväskyläläisiä!!

• toinenkin Iida

Itsehän asutan nyt neljättä vuotta Jyväskylää, ja olen kyllä huomannut omaan kotipaikkakuntaani verrattuna, että täällä on vaikeampi saada pysyviä ystäviä. Kaikilla tuntuu olevan hirveä kiire ja se kehen tutustuu niin viilettää samantien ohi kun on muuta tekemistä. -.-

• Ala Alkoholistiksi

on rymytä baareissa, mikään muu ei Jyväskyläläisiä yhtä paljoa yhdistä kuin baaridokaaminen. Menkää vaikka Suomi24-chattiin Jyväskylä-kanavalle, niin ainut puheenaihe siellä on baareissa dokailu. Tai sitten kalsarikännit.

Jyväskyläläiset on aika luuseriporukkaa loppujen lopuksi.

• muualla asuva.

Jyväskylä on hyvä ja paras kaupunki suomessa. Olen huomannut vanhana jyväskyläläisenä muualla asuvana sen ettei odottamalla tulla hakemaan taikka kerjäämään mukaan itse on oltava avoin ja lähdettävä toisten seuraan. Jos on arka ja huono tutustuu toisiin ihmisiin niin ei se ole Jyväskylän vika. Kaikki ihmiset tarvii enemmän taikka vähemmän ihmis kontakteja se on totta sillä verukkeella rohkeasti opiskelu, työkavereitten, urheiluseurojen taikka johonkin järjestökavereitten mukaan. Kukaan kotoa ei hae taikka tuu vetää perässään mukaan. Olin itsekkin murrosikäisenä vähän yksinäinen ja arka mutta onneksi nyt on hiukan toisin, mutta on sekin selvää vaikka kavereita ja tuttuja olisi paljon niin kuitenkaan kaikkien kanssa ei kerkee olla ja pitää yhteyttä edes kuukausittain. Silloin on vaara yhteydenpito vähentyä tai loppua kokonaan. Toisten mukaan rohkeasti sillain, niitä ystäviä löytyy.

• Viihdyn Laukaassa
        muualla asuva. kirjoitti:

Jyväskylä on hyvä ja paras kaupunki suomessa. Olen huomannut vanhana jyväskyläläisenä muualla asuvana sen ettei odottamalla tulla hakemaan taikka kerjäämään mukaan itse on oltava avoin ja lähdettävä toisten seuraan. Jos on arka ja huono tutustuu toisiin ihmisiin niin ei se ole Jyväskylän vika. Kaikki ihmiset tarvii enemmän taikka vähemmän ihmis kontakteja se on totta sillä verukkeella rohkeasti opiskelu, työkavereitten, urheiluseurojen taikka johonkin järjestökavereitten mukaan. Kukaan kotoa ei hae taikka tuu vetää perässään mukaan. Olin itsekkin murrosikäisenä vähän yksinäinen ja arka mutta onneksi nyt on hiukan toisin, mutta on sekin selvää vaikka kavereita ja tuttuja olisi paljon niin kuitenkaan kaikkien kanssa ei kerkee olla ja pitää yhteyttä edes kuukausittain. Silloin on vaara yhteydenpito vähentyä tai loppua kokonaan. Toisten mukaan rohkeasti sillain, niitä ystäviä löytyy.

Mielenkiintoista! Asuimme joskus 81-82 Viitasaarella ja silloin ihmettelin minkälaisia ihmisiä siellä oikein asuu. Juttelin sitten kerran erään mieheni työkaverin kanssa (Jyväskylästä kotoisin) ja hän sanoi, että keskisuomalaiset ovat umpimielisiä ja kuppikuntaisia eivätkä halua tutustua muualta tulleisiin. Sen kyllä huomasi!

Niin kaunis paikka kun Viitasaari onkin niin en viihtynyt siellä. Muutimme pian takaisin pohjoiseen, mutta vuonna 97 muutimme taas takaisin Keski-Suomeen, tällä kertaa Laukaaseen. Täällä ihmiset ovat varmaan enemmän savolaisia, koska pohjoisosissa savoakin viäntävät. Ihan erilaisia ihmisiä kuin Viitasaarella. Ei minulle sydänystäviä ole tullut, mutta enpä niitä ole isommin hakenutkaan, mutta hyvän-päivän-tuttuja sitäkin enemmän. Täällä kyllä voi jutella ventovieraittenkin kanssa, eikä sitä mitenkään pidetä outona.

Siskoni on asunut Jyväskylässä vuodesta 1970 ja hän kyllä allekirjoittaa Jykyläisten varautuneisuuden. Niin että jotain perää tuossa aloittajan ja monen muunkin kirjoituksessa täytyy olla.

• Anonyymi

Muutin Äänekoskella 2002 Jyväskylään. Vaikkei ton kauempaa ni miljöö ihan eri. PunkkiSami ja Pömpö oli ekat joita oli helppo lähestyä. Sit oli Eriksson ja Ippe, jotka muistan. Muuten olin omissa oloissa Kaunisharjussa. Raitistuin 2006 ja muutin Nastolan. Jyväskylä on hyvä kaupunki

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä kaivatussasi

Oikein häiritsee?
      Ikävä
      150
      2029
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      324
      1230
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      1048
    4. Minä tiedän sen

Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      908
    5. 107
      898
    6. Hitto että tekis

Mieli saada sua
      Ikävä
      53
      844
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      839
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      21
      775
    9. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      58
      739
    10. Onko kaivattusi

Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      711
    Aihe