Meillekin berninpentuja!!!

Berniperhe

Nyt lähdinkin myös täältä kysymään, josko joku tietäisi joitakin vinkejä, miten omat bernini saisivat jälkikasvua - olemme toivoneet jo useamman juoksun onnistuvan, täysin vailla mitään merkkejäkään onnistumisesta!! Meillä on siis 3,5 vuotias berninarttu (A/A ja 0/0) ja 4-vuotias berniuros (C/B ja 0/0), uroksella on näyttelytaustaa (EH), joten terveyden ja ulkomuodonkin puolesta koiruudet ovat ok, mutta se astuminen....!!!! Kumpikin on ensikertalainen, narttu on urokselle koko ajan (myös sen otollisimman ajankin) vihainen kuin leijona ja uros taas ihan sekopäänä ja yli-innokas ja päällekäyvä kaveri!
Sama käytös on toistunut jokaisen juoksun aikana, vaikka urosta on väliin laitettu juoksua edeltävänä aikana joksikin aikaa muualle hoitoon, ilman mitään vaikutusta! Sama meno jatkuu ja on päällä tälläkin hetkellä, ja olemme jo luopumassa toivosta saada yksi pentue ja jättää siitä yksi itselle. Molemmat ovat kuitenkin meille kovin rakkaita ja kauniitakin ovat kuin kuva, ja olisimme niin mielellämme pennuttaneet ne keskenään kerran tai korkeintaan kaksi. Siis jos sinulta löytyy asiaan ehdotuksia, niin ottaisimme ne mielihyvin vastaan! Kasvattajakurssinkin olen käynyt, joten uskon voivani auttaa näitä ensikertalaisia kyllä varsinaisessa astumistapahtumassa, mutta kun ei olla päästy edes lähellekään sitä! Joten neuvoja kaivattaisiin...!!:O

9

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bernisti

      Jos toinen koiristanne on toiselle vihainen, niin en suosittele teettämään niillä pentuja. Vihaisuus jää geeneihin, eli on periytyvää. Jalostukseen käytettävien koirien on ehdottomasti oltava myös yhteistyökykyisiä, kuten sosiaalisia toisten koirien seurassa. Mutta omapahan on valintanne, huomauttakaa sitten ainakin pentujen ostajia narttunne hallitsevuudesta urostanne kohtaan. Ja tuo uroskoirannekin mainitsemane luonne kuulostaa aivan järjettömältä jalostuskoiralla. Kertokaa pentujen ostajille myös uroksen luonteesta. Olisi ainakin väärin salata koiranpentujen ostajilta niiden pentujen vanhempien huonoista luonteeniirteistä.

      Ja missään nimessä koiraa ei saa pakottaa parittelemaan, vaan pentuja kannattaa teettää vain, jos narttukin niin vapaaehtoisesti haluaa. Jos narttu paritetaan väkisin, se ei välttämättä osaa olla kovin kärsivällinen pentujaan hoitaessa. Koira kyllä rupeaa parittelemaan juoksuaikanaan, jos se itse haluaa pentuja. Jos koira ei halua paritella, niin syynä saattaa olla se, että sitä ei pentujen saaminen juurikaan kiinnosta.

      • Berniperhe

        Ilmeisesti sinulla on myös bernejä, ainakin nimimerkkisi viittaa siihen...voit olla aivan oikeassa mielipiteittesi suhteen. Tosin jäin vielä miettimään, että aika jyrkät ovat mielipiteesi, olen kyllä nähnyt kiiman sekoittamia koiria ennenkin, ja vimmaa niilläkin asiaan liittyen selvästi näkyi - luonnollisesti...:)
        Se jäi myös mietityttämään, että olen kuullut paljon etenkin berninäyttelyissä esiintyvästä, valtaisasta kateudesta ja oman koiran etujen ajamisesta, niin että, oliko vastauksesti todella aivan puhtaasti vilpitön vai ajoiko "omien etujen ajaminen" taas kerran tässä edelle, onko (tai tuleeko kohta ajankohtaiseksi) ehkä itsellenne bernipentuja myyntiin vai onko teillä peräti bernikennel, jonka edun mukaista aina tietysti olisi, mitä vähemmän ko. pentuja olisi tarjolla... hmmm.
        Sain myös muuta kautta vinkkejä koiriemme tilanteeseen, ja erään ehdotus on käyttää kuonokoppaa nartulla ko. tilanteessa, koska on ensikertalainen, mutta päädyimme kuitenkin olla käyttämättä sitä, koska en itse myöskään halua väkipakolla toimitusta saada aikaan.
        Narttukoiramme on kyllä arempi kuin uroksemme, joten se voi näkyä raivokkuutena uutta asiaa kohtaan, mutta kun en voi lukea niiden ajatuksia, en voi tietää mitä se pennuista yleensä ajattelee, kun niitä ei ole vielä ollut.
        Ja kyllä, olen mieheni kanssa puhunut siitä, että aiomme todellakin kertoa tilanteen tullessa siihen pisteeseen, että pentuja myytäisiin, millaisia luonteita koiramme omaavat, sekä eritoten siitä, millaisia berninpennut voivat toisinaan olla - elikkä aikas vilpereitä ja vaikeahoitoisia, toisin kuin olen niin valitettavan useasti joutunut kuulemaan, kun olemme muita berniperheitä tavanneet!!!


      • bernisti
        Berniperhe kirjoitti:

        Ilmeisesti sinulla on myös bernejä, ainakin nimimerkkisi viittaa siihen...voit olla aivan oikeassa mielipiteittesi suhteen. Tosin jäin vielä miettimään, että aika jyrkät ovat mielipiteesi, olen kyllä nähnyt kiiman sekoittamia koiria ennenkin, ja vimmaa niilläkin asiaan liittyen selvästi näkyi - luonnollisesti...:)
        Se jäi myös mietityttämään, että olen kuullut paljon etenkin berninäyttelyissä esiintyvästä, valtaisasta kateudesta ja oman koiran etujen ajamisesta, niin että, oliko vastauksesti todella aivan puhtaasti vilpitön vai ajoiko "omien etujen ajaminen" taas kerran tässä edelle, onko (tai tuleeko kohta ajankohtaiseksi) ehkä itsellenne bernipentuja myyntiin vai onko teillä peräti bernikennel, jonka edun mukaista aina tietysti olisi, mitä vähemmän ko. pentuja olisi tarjolla... hmmm.
        Sain myös muuta kautta vinkkejä koiriemme tilanteeseen, ja erään ehdotus on käyttää kuonokoppaa nartulla ko. tilanteessa, koska on ensikertalainen, mutta päädyimme kuitenkin olla käyttämättä sitä, koska en itse myöskään halua väkipakolla toimitusta saada aikaan.
        Narttukoiramme on kyllä arempi kuin uroksemme, joten se voi näkyä raivokkuutena uutta asiaa kohtaan, mutta kun en voi lukea niiden ajatuksia, en voi tietää mitä se pennuista yleensä ajattelee, kun niitä ei ole vielä ollut.
        Ja kyllä, olen mieheni kanssa puhunut siitä, että aiomme todellakin kertoa tilanteen tullessa siihen pisteeseen, että pentuja myytäisiin, millaisia luonteita koiramme omaavat, sekä eritoten siitä, millaisia berninpennut voivat toisinaan olla - elikkä aikas vilpereitä ja vaikeahoitoisia, toisin kuin olen niin valitettavan useasti joutunut kuulemaan, kun olemme muita berniperheitä tavanneet!!!

        Mutta täällä keskustellaan vain kirjoittamalla, eikä puhumalla, joten ei sitä täällä näe, millä sävyllä toinen ihminen koittaa keskustella. Jos suullisesti tuon asiani olisin esittänyt, niin rauhallisesti, pahoitellen, lempeästi ym.

        Meillä on ollut berninpaimenkoira, mutta ei ole enää.

        Koiran suhtautumisen pentuihin ja lapsiin näkee tietysti sillä, että vie koiran tapaamaan pentuja/lapsia. Jos koira suhtautuu huolehtivaisesti vieraisiin pentuihin/lapsiin, niin varmasti omiinkin pentuihinsa. Mutta jos koira suhtautuu pentuhin/lapsiin vähänkin hermostuneesti, niin se ei välttämättä tule olemaan omille pennuilleen mikään maailman paras emo. Olen kuullut tapauksista, joissa emäkoira kurittaa pentujaan jatkuvasti, jonka vuoksi niistä pennuista on kasvanut äksyjä aikuisia. Täytyy varmistaa ennen pentujen teettämistä, että molemmat vanhemmat suhtautuvat lempeästi pentuihin/lapsiin.

        Mutta tehkää niin kuin itse parhaaksi näette ja onnea jatkoon :-)


      • =O)

        aivan aluksi, minulla ei ole ollut omia pentuja, mutta tuo uroksen käyttäytyminen taitaa olla normaalia nartun juoksun aikaan rodussa kuin rodussa, himot ne on hiirelläkin , sanotaan !
        Ja varmaa nartun äkäisyys, oletan sen olevan ensikertalainen? eihän sillä ole asiasta kokemusta, niin varmaan pitää itsestään huolta ettei sitä satuteta. Oma narttuni on hyvinkin tarkka rajoistaan, mutta on sosiaaalinen ja leikkisä muuten kaikkien koirien kanssa. Eikä sitä pidetä luonnevikaisena koirapiireissä, jossa säännöllisesti kuljemme.
        mutta meillä kaikillahan on omat mielipiteemme ja oikeus tuoda ne julki =O) minä en ole koiraparittelun asiantuntija, joten voit olla hyvinkin oikeassa lopun suhteen


    • bernese11

      Vaikeaa kauheasti sanoa näkemättä tilannetta, mutta olen sitä mieltä, että jos koirat ovat noin astutusta vastaan ja se ei millään onnistu, niin onkohan "luontoäidillä" jotakin tätä yhdistelmää vastaan?? Kokeilkaa jollakin toisella uroksella astuttaa narttuanne, onhan berniuroksia Suomessa ja maailmalla vaikka millä mitalla. Kun vain kehtaa hieman käyttää aikaa ja nähdä vaivaa hyvän uroksen valintaan, niin eiköhän se myös palkita :)

      Pakko berniharrastajana kommentoida tuohon kateusasiaan, että en ole itse tuohon kyllä kummemmin törmännyt. Ihan hämmästyttää tuo kirjoitus berniharrastajista tuohon sävyyn, koska minun käsitykseni on päinvastainen. Toki aina mukaan mahtuu kateellisiakin ihmisiä, mutta eiköhän ne harvassa ole. Lisäksi olen sitä mieltä, että koska bernit ovat aika sairas rotu, tulisi jokaista astutusta harkita tarkkaan ja miettiä yhdistelmät todella hyvin. Minun mielestäni syyksi ei riitä se, että meillä on narttu ja meillä on uros ja ne molemmat muistuttaa edes hieman berniä, niin astutetaanpas ne. En sano, että te olisitte noin tekemässä, kuulostatte kuitenkin tiedostavanne pentujen teettämiseen liittyvän vastuun, mutta näitä kasvattajia löytyy nykyään niin valitettavan paljon...

      Tsemppiä teille pentupuuhiin!

    • 20

      Hei

      Jos narttu ei anna astua, siihen voi olla joku syy, mita ihminen ei ymmarra. Kokeile seuraavasta juoksusta astuttaa jollain toisella uroksella, jos narttu antaa astua, sitten tiedat.

      Ehdit hyvin jalostustarkistuttaa ja luonnetestauttaa koirasi, jos et ole sita viela tehnyt. Listan uroksista saa sennenkoirat.net:n kautta, ja sielta voi pyytaa jalostusneuvojakin.

      Onnea koitoksiin:)

    • veikko14

      KEINOSIEMENNYS !

      • ´h´h´h´h

        Taitaa olla oma muijasi kokenut siinä hommassa ;-D


    • 18

      "Ehdit hyvin jalostustarkistuttaa ja luonnetestauttaa koirasi, jos et ole sita viela tehnyt. "

      Samaa suosittelen minäkin. Mitä enemmän astutettavia testataan, sitä parempi rodun kannalta. Jos todella välität rodusta, niin testauta muutakin kuin lonkat ja kyynärät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2098
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1982
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1637
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      136
      1604
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1237
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1204
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1148
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    Aihe