TOSI TARINA TUHKIMO.

Prinssi.

TV1. Hoitokoti Tuhkimo on päihdeongelmaisten naisten kuntoutuslaitos Enon kunnassa. Tuhkimon kaikki asiakkaat ovat naisia.

Selasin ohjelmatiedostoja. Löysin yllättävän uuden ohjelmasarjan, jota voi kommentoida allaolevassa linkissä.

TV1 tiistaina 20.7. 2010 klo 20.00. Tosi tarina.
Hoitokoti Tuhkimo on päihdeongelmaisten naisten kuntoutuslaitoa Enon kunnassa. Tuhkimon kaikki asiakkaat ovat naisia.
Päosa asiakkaista on äitejä, joiden lapset on huostaanotettu äidin alkoholi-, huume tai lääkeriippuvuuden takia. Naiset haluavat löytää uuden paremman elämän itselleen ja perheelleen.

Toiminnanjohtaja Raija Lindberg-Hopia pitää tärkeänä, että naiset saavat Tuhkimossa jakaa kokemuksiaan nimenomaan toisten naisten kanssa.

"On asioita, mistä naiset eivät puhu, kun miehiä on paikalla. Monet näistä naisista ovat myös eläneet niin väkivaltaisessa ympäristössä että suorastaan pelkäävät miehiä".

Lindberg Hopian mukaan sekapaikoissa, jossa naiset ja miehet ovat yhdessä tapahtuu ihastumisia tai naiset alkavat hoitaa miehiä.
Silloin se itse asia minkä takia hoitoon hakeuduttiin, pääsee unohtumaan.

Kulissit kumoon.
Yksi Tuhkimon tavoitteista on asiakkaan oman naisidentiteetin vahvistaminen. Miesporukoissa ryypänneille vertaistuki toisten naisten kanssa saattaa olla aivan uusi kokemus ja he yrittävät löytää ensimmäiset todelliset ystävänsä vasta Tuhkimossa.

Tuhkimon arki sisältää yksilö- ja ryhmäterapiaa, luentoja ja luovaa toimintaa. Naiset kertovat omaa päihdehistoriansa, miettivät riippuvuutensa syitä ja seurauksia ja kohtaavat kipeitäkin muistoja. Hoito on rankkaa, mutta siitä huolimatta - tai juuri siksi - Tuhkimossakin nauru raikaa ja tunnelma on positiivinen.

Dokumentti Tuhkimo vie katsojat kuntoutuspaikkaan ja antaa kasvot niille naisille, jotka ovat tottuneet peittämään ongelmansa ja jäämään omien kulissiensa taakse.
Monet naiset elävät tänä päivänä sellaista kotielämää". Koti on siisti, tukka hyvin ja töissä ponnistellaan äärirajoilla - ja silti takana voi olla pitkä päihderiippuvuus, jota edes läheiset eivät huomaa", Raija Lindgren-Hopia kertoo.
Totuus on, että nainen ei voi juoda niinkuin mies, naisille tulee pohja nopeammin vastaan" hän muistuttaa.
Toimittaja Kirsi Markkanen, tuotanto YLE asiaohjelmat.
Päivän kysymys. Mikä on ohjelman perimmäinen tarkoitus?
Muistakseni Tuhkimo sadussa äitihirviö, järjesti, kateudestaan ja kostonhalustaan, että Tuhkimo sai värttinästä pistoksen sormeensa ja vaipui sadan vuoden uneen, kunnes tuli prinssi, joka suuteli Tuhkimoa ja Tuhkimo heräsi satavuotisesta unestaan.

Linkki YLE: ohjelmasivulle, jossa lisätietoja ohjelmista ja esityspäivistä. Ohjelmaa voi kommentoida linkissä.

http://tv1.yle.fi/juttuarkisto/dokumentit/tosi-tarina-tuhkimo

--

2

1717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raitis ja terve bio

ainokainen kuntoutuspaikka päihteistä toipuville naisille? Hienoa!

Huostaanottolukuihin verrattuna luulisi tarpeen heille olevan moni tuhat kertainen. Vai osoittaako se pelkästään vain sitä, miten paljon, paljon enemmän huostaanottoihin on nykyisin muita syitä kuin vanhemman päihteet tai mt-ongelmat...

Louskuleuoille tiedoksi, että jos ei hyväksy päihdekuntoutusta, on järkevämpää pyrkiä muuttamaan lainsäädäntöä siltä osin, kuin hyökätä tänne haukkumaan kuviteltuja, tuntemattomia päihteidenkäyttäjiä.

• esteri

Tiedän että monet ovat saaneet apua Tuhkimo-jaksostaan. Moni myös ei. Pidän sitä kuitenkin sellaisena hoitolaitoksena missä ei kunnioiteta toisen ihmisen ihmisyyttä. Kaikissa tiloissa paitsi omassa huoneessa, kylppärissä ja vessassa on kamerat. Ehkä myös kuuntelulaitteet koska tietävät mitä ollaan puhuttu. Mikäli joudut jostain syystä "puhutteluun" et saa jakaa sitä muiden kanssa vaan sinun tultava jos ahdistaa purkamaan sitä henkilökunnan luo. Mitä hyötyä -hän on sitä mieltä kuin aiemminkin.
      Taitaa olla yleissivistyksessäkin jotain vikaa -pokkana vaan esitettiin että alkoholi on ihan viimeaikaisia keksintöjä. Yleensähän tiedetään että kun marjat rupesivat käymään jo ammoisina aikoina kylläpä se maistui varmaan jo kivikautena. Kreikassa vietettiin jo Sokrateen aikoina viinibakkanaaleja ja heillä oli oikein viinijumalakin. Ja Jeesuskin teki vedestä viiniä.
      Raija, joka johtaa hoitokotia kuuluu mielestäni siihen joukkoon alkoholisteja, ,joka on selvinnyt siitä mutta tuntee suurta vihaa omaa alkoholistimenneisyyttään kohtaan että vihaa myös asiakkaidensa alkoholismia, sekä myös heitä koska he ovat "vielä" alkoholisteja. Raijassa on jotain niin paljon suvaitsemattomuutta, niin kuin esimerkiksi kiihkouskovaisella. Tahti oli tiukka, menoja oli niin paljon että rauhallista hetkeä ei juuri ollut.
      Ketään ei saanut halata. Raija sanoi että hän ei ainakaan hän tykkää halauksista. niin ei sitten ilmeisesti kukaan muukaan saisi tykätä. Taksia ei saanut tilata vaikka olisi maksanut sen itse ja vaikka lääkärin mielestä jalka pitää olla levossa ja oli päivä että saisi käydä kylällä ostoksilla ja hakea myös hoitomaksuja kirjanpitäjälle tiettyinä päivinä. Maksoihan hän hoidon itse.. Leipoa sai vain kerran viikossa muuten tuli sanktio.
      Oli tapana että ennen lähtöä voi jos haluaa kaikille jääville paistaa pullaa etc. Eräs lähtijä halusi tehdä kakun. Ei saanut käyttää muita aineksia mitä talossa oli. Hän kysyi voisiko hän käyttää omenoita joita oli joka päivä tarjolla yllinkyllin. Ei. Jos jokainen antaisi puoliomenaa niin saisi omenapiirakan?
      Ei. Joillakin ei ole antaa edes puolikasta omenaa.
      He katselivat monitorista oliko jonkun jalat sohvalla etc. Jos oli tuli noottia: likasilla sukilla nostetaan jalat sohville! Ei ne olleet likaisia.
      Keittiössä oli myös kamera ettei vaan kukaan pulliinsa näinä sallittuina leipomispäivinä laita muuta kuin talon aineita. Oikein iso skriini oli toimistossa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe