imetys helppoa ja vaivatonta?

cvbxfghsgt

Onko teidän mielestä imetys helppo ja vaivattomin tapa ruokkia lapsi? Neuvolasta/oppaista törmäsin seuraaviin väitteisiin esikoista odottaessa, mutta omalla kohdallani imetys osoittautui ainakin aluksi hyvin vaikeaksi, joskin onnistuin silti imettämään 7kuukautta esikoista. Nyt mietin, josko sama toistuu seuraavan lapsen kohdalla (olen 7.kuulla raskaana). Tämä ei ole mitään imetysvastaista propagandaa, vaan kerronpa oman kokemukseni:

Väite 1. Imetys on vaivattomampaa ja helppoa kuin pulloruokinta
- Itselläni imetys oli sitä, että ekat 2kk jouduin aina imettämään vain makuuasennossa, koska vauva ei suostunut syömään kuin makuuasennossa. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että vauvan kanssa jos lähti johonkin, piti aina miettiä missä on sänky ja voiko k.o paikassa edes imettää eli usein olin vain kotona makuuhuoneessa maaten imettämässä puoli päivää. Imetys lisäksi sattui helvetisti alussa, rinnanpäät menivät rikki ja rinnat jopa vuosivat verta, mikä siinä on vaivatonta? Lisäksi samalla kun imetti, maitoa suihkusi, valui toisesta rinnasta ja joka paikka oli kirjaimellisesti maidossa :-). Kokeilulla huomasin myös, että vauva oli tyytyväinen pitempään kun sai joskus pullosta (nukkui pitempiä pätkiä) ja söi nopeammin, kun taas tissiä saattoi lutkuttaa tunninkin putkeen. (Miten tämä onnistuu jos on useampia lapsia ja esim. esikoisen imettämiseen käytin päiväsaikaan 8h plus yösyötöt päälle?). Mikäli lapsi saa välillä pullosta, niin äidin on myös mahdollisa levätä välillä ja isäkin pystyi syöttämään ja äiti nukkua välillä.

Väite 2. Maitoa kyllä tulee kunhan vain imettää koko ajan lapsentahtisesti

Tämä osoittautui jo heti alussa naurettavaksi, sillä en alussa antanut lainkaan pullosta, vaan KOKO AJAN IMETIN eli vähintään 12 kertaa/vrk, mutta neuvolassa lapsen paino ei ollut noussut tarpeeksi, joten käskettiin antamaan lisämaitoa joka imetyksen jälkeen kunnes paino lähtee nousuun. Eli ensin saatoin imettää tunnin, sitten vielä lisämaitoa pullosta. 2kk iässä hirveän taistelun jälkeen lisämaidosta päästiin eroon, joskin itse aloin jo muistuttaa zombieta :-). Mutta ilman alun lisämaitoa, lapsi olisi nähnyt nälkää jatkuvasta imetyksestä huolimatta :-(

Väite 3. Imetyshormonit auttavat äitiä jaksamaan ja nukahtamaan heti yösyötöillä

Itse kärsin lähes koko imetysajan unettomuudesta, koska vauva siis söi koko ajan ja kävin itse ylikierroksilla, kun odotin, milloin vauva taas herää syömään. Jopa gynekologi sanoi, että monet naiset kärsivät unettomuudesta imetysaikana, koska hormonit laskee vaihdevuositasolle. Unettomuus loppui heti kun lopetin imetyksen.

5

600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kdjafoieojhoia

Oon täysimettänyt viiden kuukauden ikäistä lastani ja hän ei oo saanut kertaakaan korviketta. Pullosta hän ei suostu syömään. Itse oon iha kypsää kauraa imettämiselle!

• yf

Minä olen kokenut imetyksen kyllä todella helpoksi. Tokikin mun lapset on laitokselta asti olleet nopeita syömään. Esikoista imetin vuoden ikään saakka, josta ekat viisi kuukautta täysimetyksellä. Korviketta meillä ei ole juotu. Toki mullaki oli alussa rinnanpäät tosi kipeät ja kipeytyivat aina välillä, kun imuote oli tenavalla huono. Myös maidon tulon tasaantuminen kesti kauan ja sitä myös pursusi joka paikkaan. :)
      Nyt toisen kohdalla kaikki on ollut vielä helpompaa (poitsu nyt 3kk.) Täysimetyksellä mennään. Maidon tulo alussa tasaantui nopeasti ja rinnanpäät ei oo ollu päivääkään kipeät. (tiedä sitten onko merkitystä että imetyksessä oli taukoa vain joku 4kk ku toinen syntyi.) Myös yöt on menny paremmin. Oon nukkunu nyt kuin tukki ja nukahtanut helposti. Esikoisen kanssa myös välillä valvoin...
      Itse olen tykännyt imetyksestä. Näillä kesähelteilläkin ruoka on aina mukana, sopivan lämpöistä eikä vaaraa että menisi pilalle.

mutta toivottavasti sulla lähtee imetys tällä kertaa paremmin käyntiin. :) Jos ei niin eihän tuosta lisämaidosta mitään haittaa ole ja jos kuitenkin imettää lisäksi, niin saa myös sitä äidinmaitoa.

• fisutt

Itse olen kokenut, että imetys on juuri niin helppoa ja vaivatonta kuin sanotaan.

Vaikeaa imetys oli ainoastaan siihen asti kun päästiin kotiin ja opettelin istualtaan imettämisen, mikä onnistui siis jo toisena päivänä kotona. Meillä imetys on ollut aina nopeaa puuhaa, vauva on syönyt 5-10min kerrallaan 3-4 tunnin välein heti sen jälkeen kun maito nousi kunnolla. Muutamana ensimmäisenä päivänä sai lisämaitoa. Ensimmäisinä kuukausina maitoa valui toisesta rinnasta imetyksen aikana aika paljon, mutta omasta mielestäni se oli mukavaa kun sai kerättyä maitoa kerääjän avulla ihan itsestään. Kerääjän jätin pois kun maito tasaantui eikä sitä kerääntynyt enää oikeastaan ollenkaan. Maito on riittänyt hyvin ja vauva oli täysimetyksellä 5kk ikäiseksi asti. Itse olin imetyksen alussa melko väsynyt ja uni tuli todellakin oikeastaan heti kunhan vain pää kosketti tyynyä. Nykyäänkin uni tulee kyllä helposti, vaikka öisin joutuu välillä heräilemään.

• Viiden äiti

Vauva ei aina tule ruokituksi, vaikka äiti imettäisi koko ajan.
      Rintamaidon koostumus vaikuttaa paljon siihen, kuinka kauan vauvan nälkä pysyy loitolla.
      Niinpä äidin tulisi syödä kunnolla ja terveellisesti, jotta maito olisi tarpeeksi ravitsevaa pienokaiselle.

Olen imettänyt jokaista viittä lastani melkein vuoden, ja ainoastaa nuorimmainen sai 6 kuukauden ikäisestä lähtien korviketta rintamaidon lisäksi.
      Lapsillani on noin kaksi vuotta eroa sseuraavaan, mutta hyvin imetys silti sujui, vaikka olin päivisin yksin lasten kanssa mieheni ollessa töissä.

Kun toisesta rinnasta valui maitoa toisesta imettäessä, käytin maidon kerääjää, eikä mitään ongelmaa ollut.
      Yöllä tietenkin heräsin aina vauvan nälän yllättåäessä, mutta en kärsinyt unettomuudesta.

• miiiiiinäkkkö

imetys sujui meillä hyvin. Muttei se niin helppoa ollutkaan, kuin luulin. Vaikka olen saanut imetysohjaajan koulutuksen, ja minulla luulisi tietoa olevan, jouduin antamaan lisämaitoa. Alkuun sen vuoksi, että lapsi oli todella pieni syntyessään ja tarvitsi verensokerien pitämiseksi (ja myöhemmin kasvamiseen) lisämaitoa. Tämä tietysti sitten häiritsi oman maidon nousemista ja kierteessä oltiin 6 kuukautta, kunnes kiinteät korvasivat lisämaidon. Ensimmäiset kuukaudet oli hankalia myös vauvan koliikkivaivojen vuoksi. Mutta yhä olen sitä mieltä, että äidin maito riittää, jos riittää kanttia nostattaa sitä. Minä en jaksanut istua kokoajan huutava lapsi sylissäni vaan annoin iltaisin maitoa pullosta rinnan päälle. Sain huomata, ettei osaimetys ole poissuljettu vaihtoehto ja johda automaattisesti oman maidon loppumiseen. Sain pikkuhiljaa oman maitoni lisääntymään ja vähensin korvikkeen määrää huolehtimalla tehokkaasta imusta. Tuntien lussutukset rinnalla ei ole tehokasta imua. Parhaiten maito alkoi nousta, kun imetin n. 15min, vaihdoin rintaa ja tarpeen mukaan sama homma uudelleen jos nälkä ei pysynyt loitolla. Noin 4kk imetyksen jälkeen vauva oppi syömään tehokkaammin ja ongelmat alkoivat helpottaa.

Joten ei se aina ole niin helppoa, että tissi suuhun ja sillä hyvä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      80
      3681
    2. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      37
      3030
    3. onko kaivattusi

vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      2867
    4. Menen nyt koisimaan

Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2674
    5. Haluaisin rakastaa sinua

Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      2615
    6. Olisiko sinulla

Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      52
      2362
    7. Mitä tuntemuksia

Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2057
    8. Pieni galluppi

Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      57
      1957
    9. Oletko uhriutuja?

vaikka itse olet rääkännyt toista ja aiheuttanut ties mitä toiselle.
      Tunteet
      58
      1806
    10. KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!

Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1738
    Aihe