Puketuminen

Folke_westi

Tuntuu olevan vähän lähteestä kiinni mitä sanotaan pukeutumisen suhteen tässä muutama esimerkki:

"Tunisialaisilla on yleensä aika vapaa asenne vaatetuksen suhteen ja he pukeutuvat itse rennosti. Useimmissa paikoissa voi uida ja ottaa aurinkoa yläosattomissa, mutta uskonnollisilla paikoilla vaaditaan kunnioittavaa pukeutumista."
Lähde: Tunisiska Statens Turistbyrå

"Matkailijoille suositellaan asiallista pukeutumista julkisilla paikoilla. Suurempien kaupunkien ja lomakeskusten ulkopuolella naisten on hyvä pukeutua konservatiivisemmin kuin Suomessa, erityisesti paastokuukauden aikana."
Lähde: Ulkoasianministeriö

"Kunnioittaaksesi maan tapoja kiinnitä pukeutumiseen huomiota; uimarannoilla ei ole sopivaa ottaa aurinkoa yläosattomissa ja liikkuminen medinassa lyhyissä shortseissa ja hihattomassa paidassa ei ole suotavaa. Vieraillessasi moskeijoiden pihoilla peitä olkapääsi ja polvesi. "
Lähde: Aurinkomatkat

Ja äkkiseltään Finnmatkoilta, Tjäreborgilta ja Deturilta ei löytynyt mitään mainintaan "poikkeavasta" lomapukeutumisesta.

Eli voisiko Tunisiassa käynneet vähän valoittaa mikä on tilanne tällä hetkellä. Minkälaisissa vaatteissa siellä kuljetaan. Varmasti on eroa onko hotelialueella, rannalla, kaupoilla vai jossain "pyhässä paikassa". Ja siis lomakohteiden pukeutumisetiketit kiinnostaa ei minkään sisämaan kylän.

9

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tässä faktat

      paikalliset kulkee suuremmaksi osakseen kokovartaloräteissä paitsi turistirysissä. Siellä ei paikallisia naisia näy, vaan pelkästään miehiä kerjäämässä tussua, ihan sama miten pukeudut.

    • soussessa

      Moi!
      Juuri tultiin takaisin, ja voin sanoa, että turisteilla oli shoppaillessa ihan shotrseja ja toppeja. Mutta helpommalla pääset (vähemmän katseita ja vislailuja) jos laitat t-paidan ja about polveen asti shortsit.
      Mekot on naisilla helppoja, väljät sellaiset, sillä kuumuus on valtava! Kiinnitä huomio että tulee puuvilla vaatteita mukaan eikä keinokuituja.
      Rento meininki yllätti minut positiivisesti Tunisiassa! Hyvä kohde relata ja shoppaamaan pääsi yllättävän paljon (Ed Hardy on muuttanut vaatekaappiini..)
      saikohan tästä mitään selvää?? sanoisin lyhyesti että välillä unohti oliko turkissa vai tunisiassa. hyvin samanlaiset.
      Ja tuohon yhteen kommenttiin on pakko vastata että tottakai ne siellä tussua kyttää, mutta kyttäjät on tavattoman helppo ohittaa :))

      • ...

        Minkälainen hintataso vaatteissa, kengissä yms? esim. juuri nuo Ed Hardyn vaatteet?


      • soussessa
        ... kirjoitti:

        Minkälainen hintataso vaatteissa, kengissä yms? esim. juuri nuo Ed Hardyn vaatteet?

        t-paidat oli 12 dinaa, eli karkeesti 7e. hihattomat edullisempia. laukkuni oli 24e :)))


      • LadyLotus
        ... kirjoitti:

        Minkälainen hintataso vaatteissa, kengissä yms? esim. juuri nuo Ed Hardyn vaatteet?

        Tulimme noin viikko sitten Soussesta. Aidoista merkkivaatteista saa maksaa lähes saman, kuin Suomessakin.Niitä löytyy Slim centeristä, jossa kiinteät hinnat ja merkitty sekä euroina,että
        dinareina. Medinan basaareissa voi ja TÄYTYY tinkiä, muuten maksat kymmenkertaisen hinnan.
        Jos T-paidasta katukaupassa (ja basaarissa) hintapyyntö on 45 TND, niin oikea hinta on 4-5 tdn
        eli pyöreästi saat tingittyä sen useimmiten 10 thn (eli 6 euroon).
        Kengissä vähän vaihtelee riippuen paikasta,kauppoja löytyy kyllä joka puolelta, mutta tingi, eivät aina
        ole aitoa nahkaa.
        Ahla centerissä oli minusta parhaat laukut....hinnat noin 20-30 tdn..eli noin 12 euroa kurssista riippuen.
        Minä olen pyöristänyt kurssin ylöspäin.
        Basaarissa on yksi kuja täynnä kultakauppoja, mutta ovatko ne 9-14 karaattia on sitten arvoitus.


    • Taiah

      Soussessa esimerkiksi on hyvin länsimaalainen pukeutuminen näkyvillä turisteilla. Pikkupikku-bikineissäkin näkee paljon ihmisiä. Periaatteessa voit kulkea missä vaatteissa vain, jos vain itse jaksat kaikki huutelut ja mahdolliset paheksuvat tuijotukset.
      Itse en kovin paljastavissa vaatteissa kulje, koska oloni on mukavampi kun kaikki vastaantulijat eivät ole heti huutelemassa ja ehdottelemassa.
      Tunisiassa saat hyvinkin vaatteiden mukaan kohtelua :)
      Näytät halvalta ja ihmiset kohtelevat halpana..

      • Brunette;))

        Lukuisia kertoja Tunisiassa lomailleena olen ottanut matkalleni mukaan vanhan "kliseen" maassa maan tavalla,ja tahdon kunnioittaa heidän kulttuuriaan,pukeudun rannalla bikineihin ja kaupungilla hihalliseen puseroon ja pitkiin housuihin tai mekkoon,saan silti ihailevia ja hieman vihjailevia katseita,hyvä niin,se riittää,matkustan lomalle,en miehiä iskemään tai iskettäväksi ;)


      • Että näin
        Brunette;)) kirjoitti:

        Lukuisia kertoja Tunisiassa lomailleena olen ottanut matkalleni mukaan vanhan "kliseen" maassa maan tavalla,ja tahdon kunnioittaa heidän kulttuuriaan,pukeudun rannalla bikineihin ja kaupungilla hihalliseen puseroon ja pitkiin housuihin tai mekkoon,saan silti ihailevia ja hieman vihjailevia katseita,hyvä niin,se riittää,matkustan lomalle,en miehiä iskemään tai iskettäväksi ;)

        Itse tällä viikolla Soussesta palaneena (2 vkon reissu) voisin kokemuksieni perusteella sanoa, että vaatetuksellasi ei juurikaan ole väliä. Itse vaaleana skandinaavi-naisena pukeuduin "normaalisti" (lähinnä polvet peittäviin mekkoihin) ja silti sain etenkin Soussen puolella "pahoja" katseita tai ahdistelua paikallisten osalta. Mukava maa, mutta paikallisten takia en sinne uudelleen lähde. Eräässä basaarissa Medinassa esim. vanha paikallinen mies koitti puristella takalistoani ja viedä käteni housuihinsa "I have a special gift for you". Liikkeellä olin miesystäväni kanssa..


      • Tunisiaan-haaveileva
        Että näin kirjoitti:

        Itse tällä viikolla Soussesta palaneena (2 vkon reissu) voisin kokemuksieni perusteella sanoa, että vaatetuksellasi ei juurikaan ole väliä. Itse vaaleana skandinaavi-naisena pukeuduin "normaalisti" (lähinnä polvet peittäviin mekkoihin) ja silti sain etenkin Soussen puolella "pahoja" katseita tai ahdistelua paikallisten osalta. Mukava maa, mutta paikallisten takia en sinne uudelleen lähde. Eräässä basaarissa Medinassa esim. vanha paikallinen mies koitti puristella takalistoani ja viedä käteni housuihinsa "I have a special gift for you". Liikkeellä olin miesystäväni kanssa..

        ... on puhuttu paljon täällä palstalla.
        Viime vuosina kehitys siis meidän kulttuuriin päin on ollut todella nopeaa. Ennen ei nähnyt paikallisilla naisilla edes lyhyitä hiuksia paljon, nyt tuntuu olevan muoti-ilmiö. Sama pukeutumisen suhteen. Muutosta siis heillä ja nopeasti.

        Kuitenkaan en suosittele paljastavaa pukeutumista Medinoihin tai syrjäseuduille. Itse kuljen aina maassa esim. kun matkataan ristiin rastiin niin pitkähihaista tai puolipitkähihaista peittävää puseroa ja pitkiä housuja. Kevyestä kankaasta tietty. Näin saa olla rauhassa ja saa parempaa palvelua. Usein kun matkustaa pois Soussesta tai Hammametista esim. junalla niin löytää aivan toisenlaisen maan.
        Heillä kulttuuri erilainen ja mielestäni sitä pitää kunnioittaa. Sen olen huomannut esim. tullissa. Tuttu tullimies ottaa jonon ohi. He kun arvostavat hyvää käytöstä ja se lähtee jo pukeutumisesta heidän mielestään.

        Tunisia on suvaitsevainen maa, mutta vain tiettyyn rajaan saakka. Itse en edes voisi kuvitella ottavani rinnat paljaana aurinkoa. Se vain jotenkin on kamalan näköistä. Kuka esim. haluaa katsella joittekin lihavien saksalaisten vanhojen mammojen riippuvia rintoja. Hyi. Tämä mielikuva on jäänyt elämäni ekalta lomareissulta sen verran päähän etten koskaan ole itse edes sitä harkinnut vaikka hoikka olenkin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      459
      3369
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      451
      3277
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      135
      2918
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2242
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2110
    6. 187
      1460
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1367
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1246
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      86
      1232
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1060
    Aihe