ensimmäistä kertaa

junaan

junamatkalle:) uskokaa tai älkää mutten ole koskaan matkustanut junassa...nyt tekisi mieli viedä lapset(olen siis jo äiti-aikuinen :) )junamatkalle.
Eli aasta ööhön tarvitsisin neuvot koska olen tilannejännittäjä ja haluaisin kaiken sujuvan.
Ja näin ollen en uskalla tilata etukäteen netistä lippuja koska pelkään siinä menevän jonkun vikaan:(
Eli voiko liput ostaa asemalta ennakkoon?
Kun sitten meillä on liput tavalla tai toisella niin pidämmekö ne mukana että konduktööri niitä kyselee vai täytyykö ne näyttää junaan astuessa jollekkin?
Onko lipuissa joku paikka numero automaattisesti vai täytyykö se selvittää siellä lipunmyynnissä?
Jos reitillä tarvitsee junanvaihtoa ohjataanko sieltä miten selkeästi siihen uuteen junaan?
Kiitos ja kumarrus asiallisista vastauksista...

11

801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsittämättömän nolo

      Mistä päin Suomea löytyy näin tynnyrissä kasvanutta porukkaa? Käsivarresta?
      Ei luulisi ihan oikeasti olevan hankala tehtävä ostaa JUNALIPPUA. Miten sä oot reissannut ulkomailla, miten ostit lentolipun? Miten osasit lentokentällä mennä check-inistä ja turvatarkastustuksesta läpi koneeseen?
      Miten sä osaat tankata autoa? Vaihtaa vaihteita manuaalivaihteisessa autossa? Osaat tilata kännykällä ratikkalipun... .....mutta et osaa matkustaa JUNALLA!?

      pieni vinkki: VR:n sivuilta ja aikataulukirjasta löytyy ihan matkustusohjeet sunkaltasille tapauksille.

      • ap

        A) lentolipun olen saanut aina kimppamatkoilla toisten tilaamana :):) enkä hirveästi pidä ulkomaan matkoista muutenkaan
        B) en aja autoa joten en tarvitse tankatakkaan,en todellakaan ole koskaan tankannut autoa ,joten näin ollen en tarvitse osata vaihtaa vaihteitakaan
        C) meillä ei kulje ratikat,lähin neljänsadan km päässä joten en tarvitse osata tilata sitäkään kännykällä saatikka muilla tavoilla
        Sun kaltaiset tapaukset jotka on asuneet koko ikänsä siellä kivihelvetissä voisivat käydä jossain vaikkapa internetkurssilla missä opittaisiin käytöstapoja ja erilaisten ihmisten kunnioittamista,todennäköisesti tuskailet ja annat ymmärtää närkästyksesi jossain lippujonossa jos joku erilainen/hitaampi/sairas ei toimi juuri kuten sinun ohjesääntösi kertoo.


      • nyt ymmärrän
        ap kirjoitti:

        A) lentolipun olen saanut aina kimppamatkoilla toisten tilaamana :):) enkä hirveästi pidä ulkomaan matkoista muutenkaan
        B) en aja autoa joten en tarvitse tankatakkaan,en todellakaan ole koskaan tankannut autoa ,joten näin ollen en tarvitse osata vaihtaa vaihteitakaan
        C) meillä ei kulje ratikat,lähin neljänsadan km päässä joten en tarvitse osata tilata sitäkään kännykällä saatikka muilla tavoilla
        Sun kaltaiset tapaukset jotka on asuneet koko ikänsä siellä kivihelvetissä voisivat käydä jossain vaikkapa internetkurssilla missä opittaisiin käytöstapoja ja erilaisten ihmisten kunnioittamista,todennäköisesti tuskailet ja annat ymmärtää närkästyksesi jossain lippujonossa jos joku erilainen/hitaampi/sairas ei toimi juuri kuten sinun ohjesääntösi kertoo.

        vai tällainen yleisavuton maalainen osoittautui kysyjäksi, ei mitään taitoja elämässä. ihme kun sulla on resursseja edes tehdä mitään matkaa kun et edes selvästi ole työelämässä.


      • aiheen vierestä
        nyt ymmärrän kirjoitti:

        vai tällainen yleisavuton maalainen osoittautui kysyjäksi, ei mitään taitoja elämässä. ihme kun sulla on resursseja edes tehdä mitään matkaa kun et edes selvästi ole työelämässä.

        että en olisi töissä?????????Entäs elämän taidot miten ne nyt liittyy tähän?Ai kun en käytä metroa tai aja autoa?Töissä voi käydä muutenkin:)
        Ja taitoja on muitakin kuin tietotekniikan hallitseminen,sitä varten minulla on mies:):)
        Voisinpa lyödä vetoa että jopa sinulta puuttuu jotain taitoja mitä elämässä on?
        :):)Voin kertoa että minunkin "sieluni silmissä" on kuva sinusta mutta luulen että et halua tietää sitä:):)
        Ihan mielenkiinnosta että kuinka päättelit nuo kuvitelmat minusta jotka kylläkin menivät osin metsään?
        Siinä mielessä osuivat että kyllä olen yleisavuton tietotekniikassa,autolla ajamisessa ja en tiedä ehkä siinä metrolla liikkumisessa ja kännykällä lipun tilaamisessa mutta nuo ovat kaikki taitoja jotka halutessani voin oppia mutta tulen vallan hyvin toimeen ilman niitä,mutta mm. ilman lapsiani ja suurta puutarhaani ilman en tulisi toimeen,aika tylsää vai mitä?Ja usko tai älä niihinkin tarvitaan taitoa:):)


      • Junassa on mukavaa

        Mitä hyötyä sun vastauksesta oli kysyjälle? Jos jonkun niin sinun maailmasi on pieni, rakas nimim. käsittämättömän nolo. Maailmassa on varmasti paljon tavallisia asioita, joita just sinä et ole tehnyt. Koeta hieman miettiä. Itse en esim. ole koskaan käyttänyt kaupoissa niitä jättiläismäisiä ostoskärryjä, enkä tiedä, miten ne irrotetaan käyttöön. Pitää kokeilla joku päivä ja työntää tyhjää kärryä tai siis sitä mun maitopurkkia siinä kärryssä.


    • möllihepo

      Asemalta voi ostaa liput ennakkoon kätevästi, voit myös kysyä henkilökunnalta neuvoa kaikkeen askarruttavaan. Junaliput leimataan taajamajunissa oransseissa leimauslaitteissa, pitkillä matkoilla konna tulee niitä kyselemään ja leimaa ne puolestasi. Pitkillä matkoilla on paikkaliput, ellet osta lippua suoraan junasta. Yleensä junanvaihdoista tulee kuulutuksia, mutta asemilla olevista näytöistä näkee kätevästi mihin junaan seuraavaksi pitää mennä.

      Toivottavasti olin avuksi.

      • joopasta joo

        pk-seudulla on oma lippujärjestelmä johon nämä säännöt eivät päde.


      • möllihepo
        joopasta joo kirjoitti:

        pk-seudulla on oma lippujärjestelmä johon nämä säännöt eivät päde.

        ei niin koska pk-seudun ulkopuolella ei ole elämää..


    • idiootten

      Olet ilmeisesti menossa kaukojunalla etkä lähijunalla?
      1. voit ostaa liput asemalta ennakkoon, samoin netistä tai junamaatista
      2. konnari kiertää junan lähdettyä ja kyselee liput, näytätte ja konnari leimaa ne
      3. on paikka kaukojunissa
      4. junassa kuulutetaan miltä raiteelta se toinen juna lähtee, ja yleensä konnari sanookin sen lippua leimatessa tai konnarilta voi kysyä, asemilla on myös opastetaulut josta sen lähtöraiteen näkee

      • ap

        asiallisista vastauksistanne :)


      • dhjklmn
        ap kirjoitti:

        asiallisista vastauksistanne :)

        Äläkä siten herran tähden tee sellaista reissua, että joutuisit Mikkelissä - pienenpienessä takahikiän pääkaupungissa - vaihtamaan junaa. Nimittäin satavarmasti teidän "vaihtojuna" lähtee laiturilta 2 vai oliko se 3, ja laiturilla 1 könöttää toiseen suuntaan menevä juna. Sinne raiteille 2-3 ei sitten pääse kuin piiiitkän matkan kierrettyään, kunhan ensin hoksaa minnäpäin pitää mennä, eli missä se ylikulkusilta taas olikaan. Ja tiedän: se on KAAKANA! Kuulutukset kun on ainakin illalla automaattisia, ja ne kuuluu jos kuuluu siihen paikkaan missä seisoa könötätte ja sitä junaa ootatte. Ette siis ole edes nähneet milloin se teidän juna tuli, ja kuulutuksista ei saanut selvää, taisi se nuorimmainen olla änkyräpäälläkin siinä vaiheessa...

        No, tämä nyt on kauhukuva, mutta olen itse nähnyt tapauksen kun täti odotti junaa eikä hoksannut että oma juna oli jo tulut sinne takaraiteelle, ja että sinne pitää juosta montasataa metriä, kiivetä portaita, jne. Huhhuh. Eipä jäänyt Mikkelistä myhäilevää kuvaa. Tai - jäi: kaikki paikalliset vaan hymyili partaansa eikä auttaneet. Minäkään en vahinkoa huomannut ennenkuin se oli jo tapahtunut. Ja samalla tavalla olisin jäänyt junasta jos olisin tädin paikalla ollut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1757
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      71
      1567
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1273
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      68
      1102
    5. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      745
    6. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      739
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      727
    8. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      705
    9. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      692
    10. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      688
    Aihe