tiukka kielijänne

äiti78

onko kenelläkään kokemusta? Miten vaikuttaa puheen kehitykseen? kannattaako leikkauttaa ihan vauvana?

11

13473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika78

      ellen ihan metsässä ole, niin luokkakaveriltani leikattiin kielijänne, kun olimme 1. luokalla koulussa. oliko se asia sitten huomattu vasta koulussa, niin sitä en tiedä. hieman "sössöttävää" tämän kaverin puhe oli kyllä, mutta kyllä se siitä parani. muistan tämän vaan siitä, kun kaverini esitteli kielensä alapuolta leikkauksen jälkeen...

      • lyhytkielinen

        Itselläni oli todella lyhyt kielijänne ja riesaa kesti aina esikouluikään asti. Kun S- ja R-kirjain tuottivat vaikeuksia, asiantuntijat alkoivat suositella vanhemmilleni leikkausta. Äitini kuitenkin keksi kotikonstin, jolla vaiva saatiin korjattua ilman tohtoreita. Kauppareissulla ostimme xsylitol-purkkaa ja puhaltelimme kotona purkkapalloja. Kieli joutui tekemään kovasti töitä, jotta purkkamassan olisi saanut venytettyä mahdollisimman leveäksi ja pitkäksi ja siitä suuremman pallon kuin äidillä. Puheterapia loppui pian ja kirjaimet alkoivat onnistumaan. Ainoatakaan lääkärikäyntiä ei tarvittu ja puheeni on ollut virheetöntä siitä saakka. Suosittelisin kokeilemaan tätä vippaskonstia ennen kuin viet lastasi kirurgin pöydälle. Hauskaa puuhaa ja lapsen luonnolle sopivaa kilpailua perheen kesken!


      • Erityisope
        lyhytkielinen kirjoitti:

        Itselläni oli todella lyhyt kielijänne ja riesaa kesti aina esikouluikään asti. Kun S- ja R-kirjain tuottivat vaikeuksia, asiantuntijat alkoivat suositella vanhemmilleni leikkausta. Äitini kuitenkin keksi kotikonstin, jolla vaiva saatiin korjattua ilman tohtoreita. Kauppareissulla ostimme xsylitol-purkkaa ja puhaltelimme kotona purkkapalloja. Kieli joutui tekemään kovasti töitä, jotta purkkamassan olisi saanut venytettyä mahdollisimman leveäksi ja pitkäksi ja siitä suuremman pallon kuin äidillä. Puheterapia loppui pian ja kirjaimet alkoivat onnistumaan. Ainoatakaan lääkärikäyntiä ei tarvittu ja puheeni on ollut virheetöntä siitä saakka. Suosittelisin kokeilemaan tätä vippaskonstia ennen kuin viet lastasi kirurgin pöydälle. Hauskaa puuhaa ja lapsen luonnolle sopivaa kilpailua perheen kesken!

        Kielijännettä voi vähän yrittää saada venytettyä juuri tuollaisilla kielijumppa-harjoituksilla. Samalla vahvistuu kieli muutenkin (ärrä tai ässä ei muuten onnistu). Jos kielijänne on todella tiukka, ei siihen muu auta kuin leikkaus.


    • äiti

      Mun pojalta leikattiin vuos sitten.Se oli ihan pikkujuttu.R parani ja puhe selkeni.
      Kerran mulle sanottiin,että olisi muka parempi leikata jo vauvana.Mutten tiedä miksi.Vanhimmasta sanottiin vauvana,että jänne ehkä on liian lyhyt.Sillä ei ole ollut ongelmia,eikä mitään ole tehty.

    • corona

      alle kouluikäisenä.
      Se kuulostaa paljon pahemmalta kuin mitä on:Leikkaus ON pikkujuttu.

      • äiti

        pojaltani mielestäni liian myöhään, vasta 3-vuotiaana. Yritin kyllä asiaa ottaa puheeksi useaan otteeseen neuvolassa, mutta heidän mielestä leikkaus vasta 5-vuotiaana ja perusteluna oli, että kielijumppa onnistuu paremmin. Itse perustelin leikkausta sillä, kun puhe oli niin epäselvää, ja kielijänne niin lyhyt ettei lapsi saanut kieltään lainkaan ulos suustaan.
        Itse leikkaus kesti 10 min, koska vika olikin pahempi mitä lääkäri kuvitteli. Onneksi tajusin vaatia leikkausta nukutuksessa!! Nyt poikani on ekalla ja puheessa huomaa vain sorahtavan r:n.
        Eli mitä aikaisemmin ongelmiin puuttuu, sen paremmat tulokset ja vähemmän työtä!


      • äiti 68
        äiti kirjoitti:

        pojaltani mielestäni liian myöhään, vasta 3-vuotiaana. Yritin kyllä asiaa ottaa puheeksi useaan otteeseen neuvolassa, mutta heidän mielestä leikkaus vasta 5-vuotiaana ja perusteluna oli, että kielijumppa onnistuu paremmin. Itse perustelin leikkausta sillä, kun puhe oli niin epäselvää, ja kielijänne niin lyhyt ettei lapsi saanut kieltään lainkaan ulos suustaan.
        Itse leikkaus kesti 10 min, koska vika olikin pahempi mitä lääkäri kuvitteli. Onneksi tajusin vaatia leikkausta nukutuksessa!! Nyt poikani on ekalla ja puheessa huomaa vain sorahtavan r:n.
        Eli mitä aikaisemmin ongelmiin puuttuu, sen paremmat tulokset ja vähemmän työtä!

        Hei olen 5- vuotiaan tytön äiti. Tyttäreltäni leikattiin viikko sitten kielijänne ts. löysättiin sitä. Halusin leikkaukseen jo yli vuosi sitten, koska tiedän että tuleva puheterapia kestää varmasti pitkään. (Lapsen pitää oppia uudet äänteet oikealla tavalla) Kunnallisella puolella ei toiveitani otettu vakavasti, joten varasin ajan yksityiselle puolelle. Operaatio kesti n 15 sek ja käynti maksoi 51 euroa. Pieni raha siitä, että tyttäreni tulee ymmärretyksi!


      • Puheterapeutti
        äiti 68 kirjoitti:

        Hei olen 5- vuotiaan tytön äiti. Tyttäreltäni leikattiin viikko sitten kielijänne ts. löysättiin sitä. Halusin leikkaukseen jo yli vuosi sitten, koska tiedän että tuleva puheterapia kestää varmasti pitkään. (Lapsen pitää oppia uudet äänteet oikealla tavalla) Kunnallisella puolella ei toiveitani otettu vakavasti, joten varasin ajan yksityiselle puolelle. Operaatio kesti n 15 sek ja käynti maksoi 51 euroa. Pieni raha siitä, että tyttäreni tulee ymmärretyksi!

        Aina olisi hyvä arvioida yksilöllisesti kielijänteen kireys ja ennen kaikkea se, onko muita syitä, miksi s- tai r-äänne tuottavat ongelmia. Kielijänteen leikkaus ei ole mikään taikatemppu, jolla saa puheen kuntoon hetkessä - jos puheongelmille on muita syitä. Puheterapeutti voi arvioida tilanteen tutkimalla lapsen (esim. kuuleeko lapsi, missä sanoissa kuuluu esim. r-äänne...onko lapsi tietoinen omasta puheestaan ja riittävän kypsä kiinnittämään siihen huomiota...jne.). Toki, jos kielijänne on TODELLA tiukka (ja haittaa imemistä), se varmaan leikataan usein jo sairaalassa vastasyntyneeltä vauvalta.


      • Minä vain
        Puheterapeutti kirjoitti:

        Aina olisi hyvä arvioida yksilöllisesti kielijänteen kireys ja ennen kaikkea se, onko muita syitä, miksi s- tai r-äänne tuottavat ongelmia. Kielijänteen leikkaus ei ole mikään taikatemppu, jolla saa puheen kuntoon hetkessä - jos puheongelmille on muita syitä. Puheterapeutti voi arvioida tilanteen tutkimalla lapsen (esim. kuuleeko lapsi, missä sanoissa kuuluu esim. r-äänne...onko lapsi tietoinen omasta puheestaan ja riittävän kypsä kiinnittämään siihen huomiota...jne.). Toki, jos kielijänne on TODELLA tiukka (ja haittaa imemistä), se varmaan leikataan usein jo sairaalassa vastasyntyneeltä vauvalta.

        Mistä tietää onko kielijänne liian tiukka tms.? Mulla on ärrävika mutta kieli on mielestäni ihan normaali. Onko mulla sitten vaan päässä vikaa?


      • äiti 11/05
        Puheterapeutti kirjoitti:

        Aina olisi hyvä arvioida yksilöllisesti kielijänteen kireys ja ennen kaikkea se, onko muita syitä, miksi s- tai r-äänne tuottavat ongelmia. Kielijänteen leikkaus ei ole mikään taikatemppu, jolla saa puheen kuntoon hetkessä - jos puheongelmille on muita syitä. Puheterapeutti voi arvioida tilanteen tutkimalla lapsen (esim. kuuleeko lapsi, missä sanoissa kuuluu esim. r-äänne...onko lapsi tietoinen omasta puheestaan ja riittävän kypsä kiinnittämään siihen huomiota...jne.). Toki, jos kielijänne on TODELLA tiukka (ja haittaa imemistä), se varmaan leikataan usein jo sairaalassa vastasyntyneeltä vauvalta.

        Meidän vauvalta ei leikattu kireää/ lyhyttä kielijännettä, vaikka lääkäri sen havaitsi jo sairaalassa. Minäkään en ollut kuullut tällaisesta vaivasta aiemmin. IMETTÄMISESTÄ TULI ERITTÄIN VAIKEAA, vauva ei saanut tissiä suuhun, ei saanut riittävästi maitoa ja minun rintani olivat erittäin kipeät. Jännitin 2 kuukautta imettämistä. Nyt vauvamme on 9 kk ja ilmenee, että syöminen ei ota sujuakseen. Usein hän ei haluaisi edes syödä, mutta jos syö, niin suurin osa ruuasta tulee suusta ulos. Kieli ilmeiesti liian pyöreä ja koholla, jotta voisi auttaa ruuan menemisen eteenpäin. Harmittaa, ettei lääkäri leikannut kätilöopistolla tätä harmia. Yritän saada aikaiseksi antaa palautetta hänelle.


    • Vastatkaa pian!

      Minulla on tiukka kielijänne haluaisin mennä leikkaukseen haluan tietää tekeekö se kipeää? Ja vaatiiko se nukutusta koska olen 13 ?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      176
      1715
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      977
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      87
      834
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      663
    5. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      557
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      439
    Aihe