tiukka kielijänne

äiti78

onko kenelläkään kokemusta? Miten vaikuttaa puheen kehitykseen? kannattaako leikkauttaa ihan vauvana?

11

13166

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poika78

ellen ihan metsässä ole, niin luokkakaveriltani leikattiin kielijänne, kun olimme 1. luokalla koulussa. oliko se asia sitten huomattu vasta koulussa, niin sitä en tiedä. hieman "sössöttävää" tämän kaverin puhe oli kyllä, mutta kyllä se siitä parani. muistan tämän vaan siitä, kun kaverini esitteli kielensä alapuolta leikkauksen jälkeen...

• lyhytkielinen

Itselläni oli todella lyhyt kielijänne ja riesaa kesti aina esikouluikään asti. Kun S- ja R-kirjain tuottivat vaikeuksia, asiantuntijat alkoivat suositella vanhemmilleni leikkausta. Äitini kuitenkin keksi kotikonstin, jolla vaiva saatiin korjattua ilman tohtoreita. Kauppareissulla ostimme xsylitol-purkkaa ja puhaltelimme kotona purkkapalloja. Kieli joutui tekemään kovasti töitä, jotta purkkamassan olisi saanut venytettyä mahdollisimman leveäksi ja pitkäksi ja siitä suuremman pallon kuin äidillä. Puheterapia loppui pian ja kirjaimet alkoivat onnistumaan. Ainoatakaan lääkärikäyntiä ei tarvittu ja puheeni on ollut virheetöntä siitä saakka. Suosittelisin kokeilemaan tätä vippaskonstia ennen kuin viet lastasi kirurgin pöydälle. Hauskaa puuhaa ja lapsen luonnolle sopivaa kilpailua perheen kesken!

• Erityisope
        lyhytkielinen kirjoitti:

Itselläni oli todella lyhyt kielijänne ja riesaa kesti aina esikouluikään asti. Kun S- ja R-kirjain tuottivat vaikeuksia, asiantuntijat alkoivat suositella vanhemmilleni leikkausta. Äitini kuitenkin keksi kotikonstin, jolla vaiva saatiin korjattua ilman tohtoreita. Kauppareissulla ostimme xsylitol-purkkaa ja puhaltelimme kotona purkkapalloja. Kieli joutui tekemään kovasti töitä, jotta purkkamassan olisi saanut venytettyä mahdollisimman leveäksi ja pitkäksi ja siitä suuremman pallon kuin äidillä. Puheterapia loppui pian ja kirjaimet alkoivat onnistumaan. Ainoatakaan lääkärikäyntiä ei tarvittu ja puheeni on ollut virheetöntä siitä saakka. Suosittelisin kokeilemaan tätä vippaskonstia ennen kuin viet lastasi kirurgin pöydälle. Hauskaa puuhaa ja lapsen luonnolle sopivaa kilpailua perheen kesken!

Kielijännettä voi vähän yrittää saada venytettyä juuri tuollaisilla kielijumppa-harjoituksilla. Samalla vahvistuu kieli muutenkin (ärrä tai ässä ei muuten onnistu). Jos kielijänne on todella tiukka, ei siihen muu auta kuin leikkaus.

• äiti

Mun pojalta leikattiin vuos sitten.Se oli ihan pikkujuttu.R parani ja puhe selkeni.
      Kerran mulle sanottiin,että olisi muka parempi leikata jo vauvana.Mutten tiedä miksi.Vanhimmasta sanottiin vauvana,että jänne ehkä on liian lyhyt.Sillä ei ole ollut ongelmia,eikä mitään ole tehty.

• corona

alle kouluikäisenä.
      Se kuulostaa paljon pahemmalta kuin mitä on:Leikkaus ON pikkujuttu.

• äiti

pojaltani mielestäni liian myöhään, vasta 3-vuotiaana. Yritin kyllä asiaa ottaa puheeksi useaan otteeseen neuvolassa, mutta heidän mielestä leikkaus vasta 5-vuotiaana ja perusteluna oli, että kielijumppa onnistuu paremmin. Itse perustelin leikkausta sillä, kun puhe oli niin epäselvää, ja kielijänne niin lyhyt ettei lapsi saanut kieltään lainkaan ulos suustaan.
        Itse leikkaus kesti 10 min, koska vika olikin pahempi mitä lääkäri kuvitteli. Onneksi tajusin vaatia leikkausta nukutuksessa!! Nyt poikani on ekalla ja puheessa huomaa vain sorahtavan r:n.
        Eli mitä aikaisemmin ongelmiin puuttuu, sen paremmat tulokset ja vähemmän työtä!

• äiti 68
        äiti kirjoitti:

pojaltani mielestäni liian myöhään, vasta 3-vuotiaana. Yritin kyllä asiaa ottaa puheeksi useaan otteeseen neuvolassa, mutta heidän mielestä leikkaus vasta 5-vuotiaana ja perusteluna oli, että kielijumppa onnistuu paremmin. Itse perustelin leikkausta sillä, kun puhe oli niin epäselvää, ja kielijänne niin lyhyt ettei lapsi saanut kieltään lainkaan ulos suustaan.
        Itse leikkaus kesti 10 min, koska vika olikin pahempi mitä lääkäri kuvitteli. Onneksi tajusin vaatia leikkausta nukutuksessa!! Nyt poikani on ekalla ja puheessa huomaa vain sorahtavan r:n.
        Eli mitä aikaisemmin ongelmiin puuttuu, sen paremmat tulokset ja vähemmän työtä!

Hei olen 5- vuotiaan tytön äiti. Tyttäreltäni leikattiin viikko sitten kielijänne ts. löysättiin sitä. Halusin leikkaukseen jo yli vuosi sitten, koska tiedän että tuleva puheterapia kestää varmasti pitkään. (Lapsen pitää oppia uudet äänteet oikealla tavalla) Kunnallisella puolella ei toiveitani otettu vakavasti, joten varasin ajan yksityiselle puolelle. Operaatio kesti n 15 sek ja käynti maksoi 51 euroa. Pieni raha siitä, että tyttäreni tulee ymmärretyksi!

• Puheterapeutti
        äiti 68 kirjoitti:

Hei olen 5- vuotiaan tytön äiti. Tyttäreltäni leikattiin viikko sitten kielijänne ts. löysättiin sitä. Halusin leikkaukseen jo yli vuosi sitten, koska tiedän että tuleva puheterapia kestää varmasti pitkään. (Lapsen pitää oppia uudet äänteet oikealla tavalla) Kunnallisella puolella ei toiveitani otettu vakavasti, joten varasin ajan yksityiselle puolelle. Operaatio kesti n 15 sek ja käynti maksoi 51 euroa. Pieni raha siitä, että tyttäreni tulee ymmärretyksi!

Aina olisi hyvä arvioida yksilöllisesti kielijänteen kireys ja ennen kaikkea se, onko muita syitä, miksi s- tai r-äänne tuottavat ongelmia. Kielijänteen leikkaus ei ole mikään taikatemppu, jolla saa puheen kuntoon hetkessä - jos puheongelmille on muita syitä. Puheterapeutti voi arvioida tilanteen tutkimalla lapsen (esim. kuuleeko lapsi, missä sanoissa kuuluu esim. r-äänne...onko lapsi tietoinen omasta puheestaan ja riittävän kypsä kiinnittämään siihen huomiota...jne.). Toki, jos kielijänne on TODELLA tiukka (ja haittaa imemistä), se varmaan leikataan usein jo sairaalassa vastasyntyneeltä vauvalta.

• Minä vain
        Puheterapeutti kirjoitti:

Aina olisi hyvä arvioida yksilöllisesti kielijänteen kireys ja ennen kaikkea se, onko muita syitä, miksi s- tai r-äänne tuottavat ongelmia. Kielijänteen leikkaus ei ole mikään taikatemppu, jolla saa puheen kuntoon hetkessä - jos puheongelmille on muita syitä. Puheterapeutti voi arvioida tilanteen tutkimalla lapsen (esim. kuuleeko lapsi, missä sanoissa kuuluu esim. r-äänne...onko lapsi tietoinen omasta puheestaan ja riittävän kypsä kiinnittämään siihen huomiota...jne.). Toki, jos kielijänne on TODELLA tiukka (ja haittaa imemistä), se varmaan leikataan usein jo sairaalassa vastasyntyneeltä vauvalta.

Mistä tietää onko kielijänne liian tiukka tms.? Mulla on ärrävika mutta kieli on mielestäni ihan normaali. Onko mulla sitten vaan päässä vikaa?

• äiti 11/05
        Puheterapeutti kirjoitti:

Meidän vauvalta ei leikattu kireää/ lyhyttä kielijännettä, vaikka lääkäri sen havaitsi jo sairaalassa. Minäkään en ollut kuullut tällaisesta vaivasta aiemmin. IMETTÄMISESTÄ TULI ERITTÄIN VAIKEAA, vauva ei saanut tissiä suuhun, ei saanut riittävästi maitoa ja minun rintani olivat erittäin kipeät. Jännitin 2 kuukautta imettämistä. Nyt vauvamme on 9 kk ja ilmenee, että syöminen ei ota sujuakseen. Usein hän ei haluaisi edes syödä, mutta jos syö, niin suurin osa ruuasta tulee suusta ulos. Kieli ilmeiesti liian pyöreä ja koholla, jotta voisi auttaa ruuan menemisen eteenpäin. Harmittaa, ettei lääkäri leikannut kätilöopistolla tätä harmia. Yritän saada aikaiseksi antaa palautetta hänelle.

• Vastatkaa pian!

Minulla on tiukka kielijänne haluaisin mennä leikkaukseen haluan tietää tekeekö se kipeää? Ja vaatiiko se nukutusta koska olen 13 ?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe