kun olette esim. agilitykisoissa tai koiranäyttelyissä kisaamassa ja huomaatte ympärillä pörräävät nuoret ja vähän vanhemmatkin valokuvaajat? Pidättekö siitä että teistä ja koirastanne räpsitään kuvia ja saatetaan laittaa nettiin kuvaajien omiin kuvagallerioihin näytille?
Tympiikö teitä kuvaajat vai ovatko he ok tahi super hyvä juttu? Kysyttekö useinkin kvuagallerioiden osoitteita kuvaajilta vai annatte asian olla (ihan sama meneekö galleriaan vai ei)? Oletteko joskus sanoneet että "En tahdo että kvuaatte koiraani" tmv. tai ihan pyytäneet ottamaan yksityiskuvia?
Mielenkiinnosta kysyn, itse kun satun valokuvaamaan ja keirtelen agikisoissa ja koiranäyttelyissä :D
Miltä tuntuu..?
6
334
Vastaukset
- twocavas
että useimmat ihmiset haluavat koiristaan kuvia. Näyttelyssä on hyvin yleistä että rodun parhaat valokuvataan. Helppohan siinä rop-koiran kanssa on hymyillä. Itseäni ei haittaa, jos joku koiristani kuvia ottaa. Toki haluaisin, että jos koiran kuva jossain julkiaistaan (esim. netissä) siitä löytyisi myös koiran nimi.
Valokuvaan itsekin paljon ja joskus olen ottanut tutuista koirista kuvia ja laittanut s-postilla koirien omistajille. En ole koskaan kieltäytänyt kuvien ottamista ja olisihan se vaihteeksi mukava jotta joku muu ottaisi omista koiristakin kuvia. Kuvaajana kävisin kertomassa mistä osoitteesta kuvia voi katsella.- ÄRSYTTÄÄ KYLLÄ
kuvataan. Toiset kuvaavat vielä niin, että koirakin alkaa pälyillä eli sen keskittyminen herpaantuu, mikä on hel...tin ärsyttävää. Koirahan on syytön, mutta luvaton kuvaaja siis osaltaan mahdoll pilaa suorituksemme. En myös pidä siitä, että kuvat päätyvät mihin sattuu, oma naamani mukana tai ilman.
Asia olisi täysin eri, jos kuvaaja tulisi kysymään lupaa ja lähettäisi kuvat myös itselleni. Näin ei ole koskaan tapahtunut. Näyttelyissä yleensä asetun koirani eteen, jos huomaan että joku tällainen alkaa räpsytellä kameraansa. Näin olen huomannut monien tekevän.
- jinijn
Jos et kestä kuvaamista pysy pois. Lapsellista lätinää.
- nn4
Vieraankin koiran kuvaaminen, ja kuvan mihin tahansa esille laittaminen on edelleen täysin laillista, laillista on myös esittää kuvan mukana koiran virallinen nimi jne. Omistajan tietojen julkaisu ilman lupaa taas ei ole laillista, kuvan julkaisusta ei käsittääkseni ole vielä tarkkoja säädöksiä (tosin tarkistin asian viimeksi puolisentoista vuotta sitten). Joten jos valokuvaaja ei koirallesi mitään haittaa aiheuta, et periaatteessa voi sitä lain mukaan kieltää.
- kohteliasta kysyä
mutta se ei tarkoita, että kaikki siitä pitäisivät.
En tykkää koirieni kuvaamisesta lupaa kysymättä, niiden kuvien esille laittoa ties minne. - kamera kädessä
kohteliasta kysyä kirjoitti:
mutta se ei tarkoita, että kaikki siitä pitäisivät.
En tykkää koirieni kuvaamisesta lupaa kysymättä, niiden kuvien esille laittoa ties minne.Omassa rodussani ainakin kaikki aina innolla odottavat, olisiko joku kuvannut kehän laidalla ja kovin pois ovat harmissaan, jos yhtään kuvaa ei ole kellään näyttää. Ei sitä itte nää miltä se koira siellä kehässä näyttää ja miten sitä esittää, jossei kuvista tai videolta nää. Ja kuvat on aina kivoja muistoja näyttelyistä. Itse tykkään kuvata oman rotuni koirat kehässä ja yritän ottaa jokaisesta koirasta aina kuvia, mutta en kyllä parhaassa tapauksessa rupea 150 eri ihmiseltä kysymään että saakos sun koiras kuvia näytille laittaa! Tottakai valitsen näytille nettiin vain mielestäni edustavia kuvia toisten koirista, tarkoitus ei ole ketään mustamaalata, ja aina poistan kuvat jos joku ilmoittaa että ei halua koiristaan kuvia näkyville. Tähän mennessä kaikki vaan ovat olleet enemmän kuin kiitollisia siitä, että kuvia on. Muutenkin kun kuvaan jotain, niin pyrin laittamaan linkin kuvagalleriaan näkyville sellaiseen paikkaan (esim. rotuyhdistyksen foorumille), josta sen mahdollisimman moni "asianomainen" (kuvatun koiran omistaja) löytää ja on näin tietoinen koiristaan otetuista kuvista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005338586Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5368824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?72203Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1611203Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17846Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40764Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57752Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?68716- 46715
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36647