Miltä tuntuu..?

WannaKnow

kun olette esim. agilitykisoissa tai koiranäyttelyissä kisaamassa ja huomaatte ympärillä pörräävät nuoret ja vähän vanhemmatkin valokuvaajat? Pidättekö siitä että teistä ja koirastanne räpsitään kuvia ja saatetaan laittaa nettiin kuvaajien omiin kuvagallerioihin näytille?

Tympiikö teitä kuvaajat vai ovatko he ok tahi super hyvä juttu? Kysyttekö useinkin kvuagallerioiden osoitteita kuvaajilta vai annatte asian olla (ihan sama meneekö galleriaan vai ei)? Oletteko joskus sanoneet että "En tahdo että kvuaatte koiraani" tmv. tai ihan pyytäneet ottamaan yksityiskuvia?

Mielenkiinnosta kysyn, itse kun satun valokuvaamaan ja keirtelen agikisoissa ja koiranäyttelyissä :D

6

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • twocavas

      että useimmat ihmiset haluavat koiristaan kuvia. Näyttelyssä on hyvin yleistä että rodun parhaat valokuvataan. Helppohan siinä rop-koiran kanssa on hymyillä. Itseäni ei haittaa, jos joku koiristani kuvia ottaa. Toki haluaisin, että jos koiran kuva jossain julkiaistaan (esim. netissä) siitä löytyisi myös koiran nimi.
      Valokuvaan itsekin paljon ja joskus olen ottanut tutuista koirista kuvia ja laittanut s-postilla koirien omistajille. En ole koskaan kieltäytänyt kuvien ottamista ja olisihan se vaihteeksi mukava jotta joku muu ottaisi omista koiristakin kuvia. Kuvaajana kävisin kertomassa mistä osoitteesta kuvia voi katsella.

      • ÄRSYTTÄÄ KYLLÄ

        kuvataan. Toiset kuvaavat vielä niin, että koirakin alkaa pälyillä eli sen keskittyminen herpaantuu, mikä on hel...tin ärsyttävää. Koirahan on syytön, mutta luvaton kuvaaja siis osaltaan mahdoll pilaa suorituksemme. En myös pidä siitä, että kuvat päätyvät mihin sattuu, oma naamani mukana tai ilman.

        Asia olisi täysin eri, jos kuvaaja tulisi kysymään lupaa ja lähettäisi kuvat myös itselleni. Näin ei ole koskaan tapahtunut. Näyttelyissä yleensä asetun koirani eteen, jos huomaan että joku tällainen alkaa räpsytellä kameraansa. Näin olen huomannut monien tekevän.


    • jinijn

      Jos et kestä kuvaamista pysy pois. Lapsellista lätinää.

    • nn4

      Vieraankin koiran kuvaaminen, ja kuvan mihin tahansa esille laittaminen on edelleen täysin laillista, laillista on myös esittää kuvan mukana koiran virallinen nimi jne. Omistajan tietojen julkaisu ilman lupaa taas ei ole laillista, kuvan julkaisusta ei käsittääkseni ole vielä tarkkoja säädöksiä (tosin tarkistin asian viimeksi puolisentoista vuotta sitten). Joten jos valokuvaaja ei koirallesi mitään haittaa aiheuta, et periaatteessa voi sitä lain mukaan kieltää.

      • kohteliasta kysyä

        mutta se ei tarkoita, että kaikki siitä pitäisivät.

        En tykkää koirieni kuvaamisesta lupaa kysymättä, niiden kuvien esille laittoa ties minne.


      • kamera kädessä
        kohteliasta kysyä kirjoitti:

        mutta se ei tarkoita, että kaikki siitä pitäisivät.

        En tykkää koirieni kuvaamisesta lupaa kysymättä, niiden kuvien esille laittoa ties minne.

        Omassa rodussani ainakin kaikki aina innolla odottavat, olisiko joku kuvannut kehän laidalla ja kovin pois ovat harmissaan, jos yhtään kuvaa ei ole kellään näyttää. Ei sitä itte nää miltä se koira siellä kehässä näyttää ja miten sitä esittää, jossei kuvista tai videolta nää. Ja kuvat on aina kivoja muistoja näyttelyistä. Itse tykkään kuvata oman rotuni koirat kehässä ja yritän ottaa jokaisesta koirasta aina kuvia, mutta en kyllä parhaassa tapauksessa rupea 150 eri ihmiseltä kysymään että saakos sun koiras kuvia näytille laittaa! Tottakai valitsen näytille nettiin vain mielestäni edustavia kuvia toisten koirista, tarkoitus ei ole ketään mustamaalata, ja aina poistan kuvat jos joku ilmoittaa että ei halua koiristaan kuvia näkyville. Tähän mennessä kaikki vaan ovat olleet enemmän kuin kiitollisia siitä, että kuvia on. Muutenkin kun kuvaan jotain, niin pyrin laittamaan linkin kuvagalleriaan näkyville sellaiseen paikkaan (esim. rotuyhdistyksen foorumille), josta sen mahdollisimman moni "asianomainen" (kuvatun koiran omistaja) löytää ja on näin tietoinen koiristaan otetuista kuvista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 154
      4493
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      116
      4095
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2740
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1659
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      21
      1653
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      92
      1590
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1563
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe