Mitä taivaalla hitaaasti liikkuvat 'tähdet' ovat?

LassePori

Usein yöllä katsoessani taivaalle näen välillä tähtien näköisiä pisteitä liikkuvan hitaasti. Näitä voi näkyä useampia yössä, jotkut kirkkaampia kuin toiset ja menevät eri vauhtia taivaalla. Mitä nämä ovat? Voiko kyseessä olla normaali ilmiö, vai kenties jotain muuta, kun noita näkyy joskus niin eri tavalla menevän ja harvoin.

48

10366

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alus Ajajat

      Ne on katsos aluksia.

    • tekokuu-ukko

      Jos näet taivaalla liikkuvia "valopisteitä" silloin kun aurinko on horisontin alapuolella eli maanpinnalta näkymättömissä, mutta paistaa matalalla maan kiertoradalla (noin 200 km maanpinnasta) oleviin satelliitteihin niin todennäköisesti ne valopisteet ovat satelliitteja. Satelliitteja ei näy silloin kun aurinko on oikein kunnolla horisontian alapuolella koska silloin satelliititkin ovat varjossa eikä niistä heijastu tarpeeksi valoa.

    • Anonyymi

      Itse olen nähnyt myös "Liikkuvia tähtiä" eikä todellakaan ole sateenliittejä, sateenliitin rata on suorana maapallon halki! Mutta nämä mitä olen nähnyt menevät ylös/alas/oikealle ja vasemmalle erinopeuksilla ja edes takas liikehdintää. voit sitten itte päätellä mikä todennäköisesti kyseessä.

      • Anonyymi

        Nytkin tuhannet tähtitieteilijät ja harrastajat tähyilevät taivaalle, eivätkä näe sellaisia. Mitä tästä pitäisi päätellä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nytkin tuhannet tähtitieteilijät ja harrastajat tähyilevät taivaalle, eivätkä näe sellaisia. Mitä tästä pitäisi päätellä?

        Ei mitään.

        Tähtitiede tutkii tähtiä eli ennalta valittuja kohteita eikä liikkuvia kohteita. Yksittäinen jopa miljardien valovuosien päässä oleva kohde edustaa taivaankaaren kohteista suotuisissa olosuhteissa triljoonasosia, eli ei mitään.
        Teleskoopit tarkennetaan kohteen suuntaan ja etäisyyteen.

        Teleskoopeilla ei ole mahdollista nähdä liikkuvia kohteita vaikka se menisi teleskoopin ja tähden välistä uskomattomalla sattumalla.

        Tähtitiede ei ole ufotutkimusta.


      • Anonyymi
        Helläkoukku kirjoitti:

        Ei mitään.

        Tähtitiede tutkii tähtiä eli ennalta valittuja kohteita eikä liikkuvia kohteita. Yksittäinen jopa miljardien valovuosien päässä oleva kohde edustaa taivaankaaren kohteista suotuisissa olosuhteissa triljoonasosia, eli ei mitään.
        Teleskoopit tarkennetaan kohteen suuntaan ja etäisyyteen.

        Teleskoopeilla ei ole mahdollista nähdä liikkuvia kohteita vaikka se menisi teleskoopin ja tähden välistä uskomattomalla sattumalla.

        Tähtitiede ei ole ufotutkimusta.

        No huh huh....


      • Anonyymi

        Itse olen kanssa nähnyt . Olen sata varma näkemästäni ja se oli tähti. Tehden nimenomaan kuvailemaasi liikettä, kukaan ei usko jos kertoo. Enkä ihmettele koska todella outo tapahtuma.


      • Anonyymi

        Juuri samaa olen ihmetellyt. Tuskin on satelliitti. No, on täällä muitakin valoilmiöitä kuin vaan "tuo".


    • Anonyymi

      Satelliittejahan ne ovat, niin kuin ylempänä jo todettiin.

      itse olen ollut UFO-ilmiöstä kiinnostunut jo lapsesta saakka, jo kuudennella luokalla pidin esitelmän aiheesta ja sain opettajalta erityiskiitokset mielenkiintoisesta aiheesta. Ufokirjallisuus ja tieteiskirjat luin käytännössä kaikki, pahimpia hörhökirjoja lukuunottamatta.

      Myöhemmin teininä olin jo aktiivinen tähtitieteen ja muiden taivaan ilmiöiden harrastaja. Kohteina olivat planeetat ja syvän taivaan kohteet ensi sijassa mutta myös ilmakehän ilmiöt (halot, joista teinkin pari varsin harvinaista havaintoa). Mars oli useiden havaintokausien kohteena, siitä piirsin karttaakin, Jupiter ja Saturnus olivat aina okulaarissa kun olivat sopivasti oppositiossa. Messierin listan kohteita kävin läpi aika suuren osan, sen mitä nyt Suomen horisontista oli havaittavissa omilla välineilläni.

      Auringon havainnointiin minulla oli ja on edellen oma kaukoputki.

      Aktiivinen harrastusvaihe kesti lähemmäs kymmenen vuotta ja vielä sen jälkeen aina näihin päiviin saakka harratus on jatkunut. Valitettavasti lähiympäristön rakentaminen on lisännyt valosaastetta ja havainto-olosuhteet siten muuttuivat huonommiksi vuosien saatossa, toki tämä haittaa lähinnä vain syvän taivaan kohteiden harrastusta.

      Pidin varsin tarkkaa havaintopäiväkirjaa vuosien ajan, pyrin aina melko tieteelliseen tapaan toimia.

      Vuosien ja tuhansien tähtitaivaan alla vietettyjen tuntien aikana selittämätöntä UFO-havaintoa ei vaan tullut, ei yhtä ainoaa. Kaikenlaista muuta näkyi kyllä, oli ryhmässä lentäviä satellitteja, oli tähdenlentoja ja tulipalloja, oli jopa pilvisen jakson jälkeen "löytämäni" komeetta (josta minulla ei ollut silloin tietoa), oli yläpilviin heijastettu sota-aikaisen valonheittimen liikkuva valotäplä, oli lentokoneiden laskeutumisvaloja, kirkkaita lentävän lautasen muotoisia helmiäispilviä, säähavaintopallo, ISS avaruusasema...

      Ei yhtä ainoaa UFO havaintoa - olisin niin halunnut nähdä mutta kun ei niin ei. Samat tutut tähdet ja planeetat vain vuodesta toiseen, silloin tällöin joku komeetta lisäksi.

      • Anonyymi

        Hehheh... On helpompaa voittaa lotossa kahdesti peräkkäin kuin tehdä astronominen "havainto". Et taida tietää mitä astronomia eli tähtitiede edes on.


      • Anonyymi

        Kunnon ufoharrastajat eivät lue scifiä ollenkaan, koska oma elämä on ollut hurjempaa kuin scifissä. On koettu enkeleitä, luonnonhenkiä keijuineen maahisineen ja nähty transsissa ulkoavaruuden asukkaita. Puhumattakaan muistoista, jotka koskevat elämiä toisilla planeetoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon ufoharrastajat eivät lue scifiä ollenkaan, koska oma elämä on ollut hurjempaa kuin scifissä. On koettu enkeleitä, luonnonhenkiä keijuineen maahisineen ja nähty transsissa ulkoavaruuden asukkaita. Puhumattakaan muistoista, jotka koskevat elämiä toisilla planeetoilla.

        Totuus on usein tarua ihmeellisempää. Kaikkein viisaimmatkaan ihmiset eivät osaa sanoa mikä tässä maailmassa on totta ja mikä ei. Onhan ihan vakavissaan esitetty kuuluisien tiedemiestenkin puolesta että saatamme elää eräänlaisessa matrixissa ja mikään ei ole totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totuus on usein tarua ihmeellisempää. Kaikkein viisaimmatkaan ihmiset eivät osaa sanoa mikä tässä maailmassa on totta ja mikä ei. Onhan ihan vakavissaan esitetty kuuluisien tiedemiestenkin puolesta että saatamme elää eräänlaisessa matrixissa ja mikään ei ole totta.

        Juice kysyy:

        Mihin kaikkeen ihminen pystyykään
        Luo maailman ihan vain mielellään
        Oi, mahtavuus!
        Näin syntyi Pieksämäen asemalla blues

        Onko kuvittelu totuutta oikeaa?
        Onko totuus onttoa kuvitelmaa?
        Liike vai staattisuus
        vai Pieksämäen asemalla blues?


      • Anonyymi

        Sinulla on jalo harrastus, älä välitä noista ns Hehheteiöistä mitään, ne on niitä skptikkoja jotka kieltävät Ufo ilmiöt vaikka Ufot tulisivat hänelle kylään ja veisivät alukseensa, käymään. Nämä skptikot sanoisivat sittenkin, ettei sitä pikeesti oo tapahtunu. Mun mielestä Ufot ja Humanoidit ei löydy etsimällä, vielä toistaiseksi, ne ilmestyvät, vai tietynlaisille ihmisille, siis sellaisille joilla on sinältään sellainen psyyke johon he ns humanoidit on yhteydessä muutenkin.
        Nyky tekniikalla tämä on jo lähes todistettu. Ihmistä voidaan tutkia eräänlaisella värähtely mittareilla. On todettu, että ne ihmiset jotka ei ole materialisteja värähtely on paljon suurempi kuin niillä ihmisillä joitten elämän pää asia on raha ja materia. Esm meedioilla on nämä värähtelyt monin kertaiset, materialistisiin ihmisiin verrattuna. Olettaisin, että ns tunne älyllä on suuri merkitys näissä henkimaailman asioissa ja yhteyksissä henki maailmoihin. Se älykkyys ja opin määrä jota me ihmiset täällä arvostamme ei mun mielestä henkimaailmoissa merkitse mitään. Siellä merkitsee vain ihmisen muu henkinen taso joka henkimaailmassa on älykkyyttä jos näin voidaan sanoo.
        Itse olen nähnyt lentäviä lautasia ja ihan lähellä maan tasoo leijjailevan ja pysähtyvän noin metrin korkeudelle maasta ja se seurasi minua ja pysähtyi, minulle tuli tunne, että se piti ja rakasti minua ja kutsui ja tarkkaili minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon ufoharrastajat eivät lue scifiä ollenkaan, koska oma elämä on ollut hurjempaa kuin scifissä. On koettu enkeleitä, luonnonhenkiä keijuineen maahisineen ja nähty transsissa ulkoavaruuden asukkaita. Puhumattakaan muistoista, jotka koskevat elämiä toisilla planeetoilla.

        Siksi tämäkin palsta on rajatiedon alla. Päivä jolloin muut ryhtyvät vastarintaan on päivä jolloin ufo-palstakin muuttaa.


    • Anonyymi

      Minä se vain siellä reissaan.

      - linnunradan liftari

      • Anonyymi

        Pitäis näkyä kukkaruukku eikä pelkkää valotäplää.


    • Anonyymi

      Itse olen nähnyt näitä kans mutta ne ovat olleet aluksi paikoillaan nii kuin muutkin tähdet mutta sitten onkin lähtenyt liikkeelle yksi tähi ja sitten niitä lähteekin useampia koko ajan

      • Anonyymi

        Edelleen satelliitti. Myös nähty. Loistaa kirkkaana kuten muut tähdet ja sitten lähtee liikkeelle. Ei tee 90 asteen käännöstä eikä kiihdytä alle sekunnissa läpi taivaan kaaren tehden yli 90 asteen käännöksiä.


      • Anonyymi

        Olen myös nähnyt usein. Ne liikkuvat nopeasti, sitten saattavat yhtäkkiä hidastaa, tehdä ympyrää, kääntyä vasemmalle suoraan ja vaihtaa nopeutta ja kääntyä vastakkaiseen suuntaan taas eri nopeudella. Olen näitä nähnyt about 3 vuotta. Ihmettelen vaan. Yleensä satelliitit menee yhtä suuntaa ja nopeus pysyy vakiona, mutta nämä muuttavat nopeuttaan, kulkusuuntia ja saattavat tehdä ympyrän lentäessään.


    • Anonyymi

      Nehän on astraalivirtauksissa kelluvia megasieluja, tietysti.

    • Ei ole ensimmäinen eikä varmastikaan viimeinen kerta kun (taas) joudun kertomaan että olen kirjoittanut kokonaisen kirjan "Tähtitieteilijät ja ufot" johon olen kerännyt tietoa siitä mitä tähtitieteilijät ovat lausuneet ufoista,puolesta tai vastaan.
      Kyllä sieltä löytyy myös tähtitieteilijöiden ufohavaintoja,Mainittakoon vaikkapa Pluton löytäjän Clyde Tombaughin havainto josta hän kertoi useastikin.
      Tombaugh itse kertoo itse asiassa kahdesta eri havainnoista joita hän ei pystynyt selittämään.

      • Anonyymi

        Yksi toisensa jälkeen klassiset skeptiset väitteet ammuttu alas.
        "Tähtitieteilijät eivät näe ufoja" väite oli tällä kertaa vuorossa. Busted.


      • Anonyymi

        Olen jonkin sortin skeptikko. Uskon, että havaintoja ufoista on, mutta mitä ne sitten ovat sitä en tiedä. Tähtitieteilijä osaa varmasti poissulkea tavallisimmat ilmiöt. Tieto kun kasvaa, voimme poissulkea taas lisää....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jonkin sortin skeptikko. Uskon, että havaintoja ufoista on, mutta mitä ne sitten ovat sitä en tiedä. Tähtitieteilijä osaa varmasti poissulkea tavallisimmat ilmiöt. Tieto kun kasvaa, voimme poissulkea taas lisää....

        Nojatuoliskeptikko... ihan maallikko vaan. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jonkin sortin skeptikko. Uskon, että havaintoja ufoista on, mutta mitä ne sitten ovat sitä en tiedä. Tähtitieteilijä osaa varmasti poissulkea tavallisimmat ilmiöt. Tieto kun kasvaa, voimme poissulkea taas lisää....

        Maalaisjärki riittää siihen että ilmiö on laaja ja todellinen. Siitä kaikki ovat yhtä mieltä ettemme tiedä varmuudella mistä on kyse. Arvailla voidaan ja sulkemalla pois tunnetut selitykset. Ne on aika hyvin jo suljettu monissa tapauksissa.


      • Anonyymi

        Miksi ufoihin liitetään niin usein yliluonnollisia kykyjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen jonkin sortin skeptikko. Uskon, että havaintoja ufoista on, mutta mitä ne sitten ovat sitä en tiedä. Tähtitieteilijä osaa varmasti poissulkea tavallisimmat ilmiöt. Tieto kun kasvaa, voimme poissulkea taas lisää....

        On niitä havaintoja. Aina kun nähdään lentävä esine, jota ei tunnisteta, ollaan nähty UFO.

        PS: UFO ja avaruusmuukalaisten alus on kaksi eri asiaa.


      • Anonyymi

        Maailmankaikkeudessa ei ole mitään yliluonnollista. On vain juttuja, joita ihminen ei käsitä.


      • Anonyymi

        Käsitämme kaiken... ei tietoisesti. Se riittää. Ei riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi toisensa jälkeen klassiset skeptiset väitteet ammuttu alas.
        "Tähtitieteilijät eivät näe ufoja" väite oli tällä kertaa vuorossa. Busted.

        Eikös se hellakoukku ole väittänyt , että tähtitieteilijät ja alan amatööri harrastajat eivät näe ufoja. Perustellutkin asian varsin tarkasti.


    • Anonyymi

      Oletko koskaan nähnyt Iridium satelliitin välähdystä yöllä? Se se vasta on ilmiö, kun koko tienoo on hetken kuin päivänvalossa. Ensimmäisen kerran kun näin sen niin olin varma että joku gammapurkaus on tuhoamassa maata.

      • Anonyymi

        Ajettiin veljen kanssa lumisateessa kohti Tamperetta. Yhtäkkiä broidi sanoi "Aahhh tais päästä katketa verisuoni".. Vastasin että tarkoititko tuota peltipoliisin kameran väläystä? Lumisateessa se punainen väläys valaisi lumihiutaleet tehden näystä aika scifin.


      • Anonyymi

        Lentävät peltipoliisit...


    • Anonyymi

      Mäki Oon nähnyt..
      Yöllä neljä erillaista
      1.Yks piste niinku tähti joka liikku yhteen suuntaan ja välkkyy(ku pilvet vissiin meni yli). Tosi useasti nähny mikä se on??
      2.Lentokone joka välkkyy kaksi pistettä vierekkäin.
      3.Nopea komeetta
      4.kaks tulipalloa. Sininen ja se toinen tais olla kirkas.(tosi hienoja!)

      • Anonyymi

        Kuinka korkealla sateliitit ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka korkealla sateliitit ovat?

        200 - 36000km riippuen satelliitista. Mitä matalampi rata sitä kovempi vauhti. 200km korkeudessa vauhtia 7km sekunnissa. 36000km korkeudessa olevat ovat maahan ja sen pyörimiseen nähden lähes paikoillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka korkealla sateliitit ovat?

        Alimmat radat ovat sadan kilsan luokkaa, mutta sillä korkeudella ilmakehän rippeet jarruttavat, eikä satelliitti pysy kauaa ylhäällä ainakaan ilman ratakorkauksia. Geosynkkaradalla olevat ovat n. 36 000 km:n korkeudessa. Muut sillä välillä.

        Mitä siksakkia meneviin tähden näköisiin kohteisiin tulee, niin yksi mahdollisuus olisi korkealla lentävät hävittäjäkoneet, mutta en pidä sitäkään uskottavana. Ilmavoimat ei harjoittele kymppitonnissa.
        Olen itse viettänyt lukuisia iltaöitä järvillä ja havainnoinut satelliitteja ja reittikoneita, mutta kiihdyttelyjä tai siksakkeja en ole nähnyt ikinä. Taitaa olla kertojan "Lapinlisää"


      • Anonyymi

        1. Lentokone.
        2. Lentokone lähempää.
        3. Ei varmasti komeetta. Meteori on vähän eri kokoluokkaa kuin taivaalla päiväkausia näkyvä Aurinkoa kiertävä komeetta.
        4. Boloideja. Tosin sininen väri vähän arveluttaa.


    • Anonyymi

      Monet niistä saattavat olla andromedalaisia kevyitä tiedustelualauksia.

      Alfons Andro

    • Anonyymi

      Satelliitti joka on esim heliumilla ylöshelpotettu. Lisäksi moottoroitu ja voidaan ohjata kauko-ohjaimella. Näitä on n. 20 kmn korkeuksissa.

    • Anonyymi

      Johtuisiko verenpaineen heittelystä?

    • Anonyymi

      Elämme sarjakuvassa.

    • Anonyymi

      Niitä muuten näkeelähes jatkuvasti kun katselee pimeällä pilvettömälle taivaalle. Lentokorkeus ei täsmää lentokoneisiin, mutta lentonopeus kyllä ja mitään äkkijyrkkiä käännöksiä en ole koskaan havainnut.

    • Anonyymi

      Tähdet ei liiku vaan mapallo pyörii niiden alla saaden liikevaikutuksen näkymään.

    • Anonyymi

      Ne ovat lentäviä lehmiä joiden perävalot vain näkyvät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe