Tuomarit pe....stä!

Keltanokka

Mitä mieltä olette. Koirani oli ensimmäisessä näyttelyssä rotunsa paras ja sai kunniapalkinnon. Tuomari kehui kaikella tapaa. Ei yhtäkään moitetta tullut suusta, eikä paperista löytynyt.

Parin viikon päästä eri tuomari kehui maasta taivaaseen koiran, joka oli hävinnyt koiralleni silloin edellislkerralla kaksi viikkoa aikaisemmin. Nyt minulle lyötiin sininen nauhanpätkä kouraan ja koirassani ei tämä tuomarin mielestä ollut mitään hyvää. Arvostelu oli tosin "voisi olla, voisi olla tyyppinen. Yhtään selvää vikaa ei myöskään sanonut.

Ihmettelen suuresti. Koirani ei ainakaan "huonontunut" tuon parin viikon aikana. Miten voi toinen tuomari nähdä vikaa paikassa, jonka toinen ylistää maasta taivaaseen?

41

6642

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perrou

      Eri tuomareilla on niin eri näkemys ja kaikki katsovat koiraa eritavalla. Turhaa pillastut.

      • 12+3

        Koira voi saada yhdeltä tuomarilta sertin ja toiselta keltaisen nauhan ...ei mitenkään epätavallista :D Tuollaista sattuu ja siitä on tosiaan ihan turha pillastua ...
        Eikä se sinen nauhanpätkä muuten tarkoita ettei koirassa olisi mitään hyvää ... Sininen on H eli Hyvä . Sitten jos tulisi T tai hylsy niin huolestuisin .


    • sitten...

      Voihan se olla niinkin, että se jälkimmäinen tuomari oli oikeassa... ;-)

    • sanoi kettu ;)

      huonon häviäjän kommentti

      • näin se menee

        kun tarpeeksi kierrät näyttelyissä ja katsot muidenkin tuloksia, niin huomaat, että noin se menee. Jokainen tuomari näkee koiran omin silmin ja tulkitsee rotumääritelmää omista lähtökohdistaan.

        terveisin, monta eriä ja yksi t


    • Noutajan omistaja

      Joo, nulla on viiden kuukauden ikänen kultsin pentu. Mentiin ekoihin mätsäreihin ja tuomari kehu maasta taivaisiin täydelliset liikkeet, upea ilme yms. Tiiän kyl et mätsärit ei oo mitkään oikeet näyttelyt eikä siellä etes oo kunnon tuomareita, mutta arvaa vituttiko ku mentiin viikon päästä toisiin mätsäreihin, tuomari ei katsonut ollenkaan mun koiraa ku juoksutin sitä kehässä. Se ei koittanu mun koiralta kiveksiä, eikä hampaita! Toiselta yhtäaikaa kehässä olevalta kyllä katto, ja juoksutti sen koiraa kehässä paljo enemmän ku mun koiraa. Sitte se sanoo äänee sille toiselle kehässä olevalle omistajalle: " Sovitaan et sää oot parempi ku ollaan näin kavereita! " Ja naurahti vielä et: " Voi vitsi määki oon oikeuden mukainen tuomari! "

    • menee..

      Erot hyvien koirien välillä ovat niin pieniä, että tuomareilla on usein ihan eri käsitys ihannekoirasta. Usein kasvattajat tietävät, mitkä tuomarit pitävät hänen kasvattamastaan tyypistä - kannattaa kysäistä. Totuus - jos sellaista nyt on - löytyy jostain 10:n tuomarin arvostelun keskimaastosta. Tottakai koirasi saa olla sinulle se maailman paras ja kaunein - leikkimieltä kehiin - ei tätä nyt noin vakavasti kannata ottaa. Me saatiin eri ekasta näyttelystä junnuluokassa ja viikon päästä ollaan menossa uusiin - olen siniseen nauhaan ihan tyytyväinen. Koirasi on siis hyvä ja jalostuskelpoinen koira mikäli on muuten terve.

      • feqfqefd

        Kasvattajaa kannattaa ja pitää hyödyntää tuomarivalinnoissa. Kun erinomaisia on muutama, on valinta tod pienestä kiinni. Kuka esittää koiransa parhaiten, kuka on kunnostanut koiransa parhaiten, yms.

        Ja ei kaikki tavall ihmisetkään tykkää samasta koirasta, esim juuri siitä sinun koirastasi, vaikka se olisi kuinka palkittu. Aina tulee vastaan se, jonka mieléstä joku toinen on parempi. Mätsäri tulosten perään ei kannata itkeä.


    • Sakemannin omistaja

      Sinulle aloittaja: Turhaan pillastut.Me oltiin Oulun Kv:ssä 10.-11.7 a sakemannimme sai lauantaina H:n ja arvostelu oli hyvä.Sunnuntaina sakemannimme sai EH:n ja oli luokkansa 2 ja sai huonomman arvostelun KUIN lauantaina.MUTTA olen joka tapauksessa TODELLA tyytyväinen koiraamme!Nämä olivat sakemannimme ENSIMMÄISET viralliset näyttelyt

      • keltnok

        sillon kun sai luokka kakksosen niin monta oli luokassa?


    • W

      Ei mitenkään epätavallista.
      Meille tuli lauantaina käteen sininen nauha, mutta sunnuntaina pinkki, punanen ja varaserti (;

    • Keltanokka

      tasen erittäin hyvä. Sanotaanko näin: "tutkimattomia ovat tuomareiden tiet".

    • Q

      Näinhän se homma menee.

      Joskus saattaa sama tuomari sijoittaa kärkipäähän koiran ja seuraavan kerran tuomari ei välttämättä sijoita ollenkaan. Kauneus on aina katsojan silmässä.

      Riippuu aina paljolti myös sen kertaisten koirien tasosta, mihin kastiin oma koira sijoittuu. Ei kannata vetää yhdestä näyttelystä mitään johtopäätökiä :) Multi ch:kin saavat joskus eh:n käteen huonoina päivinään.

      • Malttia.

        joku muu handleri voi esittää toisen koiran paremmin ja jokaisella koiralla ei ole aina paras päivänsä, sillä voi olla vaikka hiekanjyvänen varpaiden välissä hiertämässä ja hermostunut ohjaaja hikoilee vieressä, mikä ei näytä hyvältä.


    • sulle niin että tajuut.
      Koiraasi verrataan koirasi rodun rotumääritelmään. Jokaisella tuomarilla on oma näkemyksensä siitä mikä heidän mielestään on sen rodun täydellinen koira..........Hyvä niin. Jos kaikki olisivat samaa mieltä niin ainoastaan samat koirat voittaisivat.

      juuri tuosta johtunee ne laatupalkintojen erilaisuudet eri tuomareiden kesken. Et maininnut koirasi ikää...joten usein arvosteluissa lukee sillä voisi olla enemmän ....toivoisin sille enemmän...jne Joskus lukee näinkin saisi olla aavistuksen voimakkaampi.....tai voisi olla tyypiltään vankempi tai toivoisin aavistuksen parempia takakulmauksia........

      • 15+6

        Itse viittaan kyllä kintaalla kaikille mätsäri arvosteluille ...niilläkun ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa . Kiva harrastus mutta niitä arvosteluja ei missään nimessä kannata ottaa tosissaan !! Sehän on leikkiä joten "tuomari" voi keksiä päästään ihan mitä haluaa .


      • klsdklel
        15+6 kirjoitti:

        Itse viittaan kyllä kintaalla kaikille mätsäri arvosteluille ...niilläkun ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa . Kiva harrastus mutta niitä arvosteluja ei missään nimessä kannata ottaa tosissaan !! Sehän on leikkiä joten "tuomari" voi keksiä päästään ihan mitä haluaa .

        Olen yhden kerran ollut koirani kanssa näyttelyssä. Sai sinisen nauhan ja kummalliset selitykset, joista ei ota erkkikään selvää. Näyttelyt on kasvattajille varmaan hyvää mainosta, jos koirat pärjää hyvin. Mutta itse en näe hyvää syytä viedä koiraani niihin. Miksi maksaisin siitä että joku ventovieras ihminen kertoo mielipiteensä koirastani, joka on minulle kaikki kaikessa.


      • 8+3
        klsdklel kirjoitti:

        Olen yhden kerran ollut koirani kanssa näyttelyssä. Sai sinisen nauhan ja kummalliset selitykset, joista ei ota erkkikään selvää. Näyttelyt on kasvattajille varmaan hyvää mainosta, jos koirat pärjää hyvin. Mutta itse en näe hyvää syytä viedä koiraani niihin. Miksi maksaisin siitä että joku ventovieras ihminen kertoo mielipiteensä koirastani, joka on minulle kaikki kaikessa.

        On se toki mainosta kasvattajille mutta varmaan siinä enempi painaa se jalostus puntarissa . Sinä et ole pätevä kertomaan mikä on hyvää koirassasi ja mikä ei . Näyttelyt kertovat koiran rakenteesta,turkinlaadusta ,liikkeistä jne jne jne . Luonnetesti testaa koiran luonnetta ja sitten on vielä jalostustarkastukset erikseen .
        Kyllä minä olen jokaisesta näyttelystä saanut sen lapun missä on arvostelu ja olen ymmärtänyt kyllä mitä kyseinen tuomari on arvostanut koirassani ja mistä ei ole pitänyt . On toki tuomarikohtaisia eroja siinä paljonko sinne kirjoittavat . Jokaisessa näyttelyssä on myös käännöspalvelu kielitaidottomille . Tietenkin jos ei rotua ja termistöä tunne voi olla hankala käsittää mitä tuomari yrittää selittää mutta varmaan kasvattaja ihan mielellään "suomentaa" .

        Ehkä on ihan hyvä saada jonkun ulkopuolisen näkemys siitä rakkaasta koirasta ...vaikka se olisi rotunsa rumin niin ei kai se sitä rakkautta vähennä .


      • Kaarina12345
        8+3 kirjoitti:

        On se toki mainosta kasvattajille mutta varmaan siinä enempi painaa se jalostus puntarissa . Sinä et ole pätevä kertomaan mikä on hyvää koirassasi ja mikä ei . Näyttelyt kertovat koiran rakenteesta,turkinlaadusta ,liikkeistä jne jne jne . Luonnetesti testaa koiran luonnetta ja sitten on vielä jalostustarkastukset erikseen .
        Kyllä minä olen jokaisesta näyttelystä saanut sen lapun missä on arvostelu ja olen ymmärtänyt kyllä mitä kyseinen tuomari on arvostanut koirassani ja mistä ei ole pitänyt . On toki tuomarikohtaisia eroja siinä paljonko sinne kirjoittavat . Jokaisessa näyttelyssä on myös käännöspalvelu kielitaidottomille . Tietenkin jos ei rotua ja termistöä tunne voi olla hankala käsittää mitä tuomari yrittää selittää mutta varmaan kasvattaja ihan mielellään "suomentaa" .

        Ehkä on ihan hyvä saada jonkun ulkopuolisen näkemys siitä rakkaasta koirasta ...vaikka se olisi rotunsa rumin niin ei kai se sitä rakkautta vähennä .

        on kyllä mennyt arvostus ja luottamus tuomareihin melko totaalisesti.

        Kerran arvostelussa oli sama asia sanottu kahdesti ja aivan käänteisesti, eli tuomari ei muistanut mitä oli ekassa lauseessa sanonut.

        Toinen tuomari arvosteli nartun mm. kivekset eivät ole laskeutuneet....siis nartulla!

        Ruotsalaiset tuomarit laittavat aina ruotsalaiset voittamaan.

        Suomalaiset tuomarit laittavat aina suurten kasvattajien koirat voittamaan, vaikka ne olisivat kuinka huonoja.

        Ihan yhtä hyvin voitaisiin arpoa hatusta jokaiselle koiralle arvostelu ja minkälaisen nauhan saa.


      • et näin
        Kaarina12345 kirjoitti:

        on kyllä mennyt arvostus ja luottamus tuomareihin melko totaalisesti.

        Kerran arvostelussa oli sama asia sanottu kahdesti ja aivan käänteisesti, eli tuomari ei muistanut mitä oli ekassa lauseessa sanonut.

        Toinen tuomari arvosteli nartun mm. kivekset eivät ole laskeutuneet....siis nartulla!

        Ruotsalaiset tuomarit laittavat aina ruotsalaiset voittamaan.

        Suomalaiset tuomarit laittavat aina suurten kasvattajien koirat voittamaan, vaikka ne olisivat kuinka huonoja.

        Ihan yhtä hyvin voitaisiin arpoa hatusta jokaiselle koiralle arvostelu ja minkälaisen nauhan saa.

        vähän miettiä noiden yleistysten kanssa. Ehkä itsekkin on ollut tuota mieltä keltanokkana, mutta kun kerran sai todella hyvän koiran, niin kappas, sehän pärjää... Itselläni on kolme maailman ihaninta koiraa. Yksi näistä on kotikoira, aivan loistava koira, mutta totuus on että näyttelyissä saisi olla tyytyväinen EH, H olisi lähempänä totuutta. Ja kun koira ei mitenkään rakasta isoja tapahtumia,näyttelyt eivät kuulu harrastuksiin. Toinen koirani on FIN MVA, on saanut arvosteluja 2xH, 6xEH ja 15 xERI. Ne tuomarit jotka ovat tykänneet, ovat myös sijoittaneet, ja osa taas ei ole tykännyt. Ja ne jotka eivät ole tykänneet, ovat rankaisseet enemmän koiran virheistä kuin ensin mainitut. Suurinosa on kuitenkin sanonut asiasta, se on vaan niin tuomarista kiinni kuka arvostaa mitäkin asiaa ja kuinka paljon. Kolmas koirani on voittanut lähes 80% niistä näyttelyistä joihin on osallistunut koko rodun. Ja tässäkin koirassa niitä virheitä on. On ihan hyvä katsoa itse rehellisesti niitä omia koiriaan, "rodun tuntemisesta" kertoo paljon kun löytää ne oman -maailman ihanimman koiran- virheet ja ihailtavaa on kun ne pystyy tunustamaan. Eihän meille se koiran todellinen arvo koirana ja perheenjäsenenä ole siitä kiinni mitä tuomari tai kanssaharrastaja on mieltä! Ja näyttelyn idea on saada tuomarin arvostelu koirasta. Ja voihan sinne näyttelyyn jättää menemättä jos ei kestä kuulla sitä arvostelua. Ja sitten on vielä vapaus valita kenelle tuomarille minkäkin koiran vie. Kasvattaja ja kokeneemmat harrastajat osaavat varmasti kertoa myös tästä aiheesta.


      • sertejä on
        et näin kirjoitti:

        vähän miettiä noiden yleistysten kanssa. Ehkä itsekkin on ollut tuota mieltä keltanokkana, mutta kun kerran sai todella hyvän koiran, niin kappas, sehän pärjää... Itselläni on kolme maailman ihaninta koiraa. Yksi näistä on kotikoira, aivan loistava koira, mutta totuus on että näyttelyissä saisi olla tyytyväinen EH, H olisi lähempänä totuutta. Ja kun koira ei mitenkään rakasta isoja tapahtumia,näyttelyt eivät kuulu harrastuksiin. Toinen koirani on FIN MVA, on saanut arvosteluja 2xH, 6xEH ja 15 xERI. Ne tuomarit jotka ovat tykänneet, ovat myös sijoittaneet, ja osa taas ei ole tykännyt. Ja ne jotka eivät ole tykänneet, ovat rankaisseet enemmän koiran virheistä kuin ensin mainitut. Suurinosa on kuitenkin sanonut asiasta, se on vaan niin tuomarista kiinni kuka arvostaa mitäkin asiaa ja kuinka paljon. Kolmas koirani on voittanut lähes 80% niistä näyttelyistä joihin on osallistunut koko rodun. Ja tässäkin koirassa niitä virheitä on. On ihan hyvä katsoa itse rehellisesti niitä omia koiriaan, "rodun tuntemisesta" kertoo paljon kun löytää ne oman -maailman ihanimman koiran- virheet ja ihailtavaa on kun ne pystyy tunustamaan. Eihän meille se koiran todellinen arvo koirana ja perheenjäsenenä ole siitä kiinni mitä tuomari tai kanssaharrastaja on mieltä! Ja näyttelyn idea on saada tuomarin arvostelu koirasta. Ja voihan sinne näyttelyyn jättää menemättä jos ei kestä kuulla sitä arvostelua. Ja sitten on vielä vapaus valita kenelle tuomarille minkäkin koiran vie. Kasvattaja ja kokeneemmat harrastajat osaavat varmasti kertoa myös tästä aiheesta.

        Hyvä kannanotto näihin asioihin!!!!
        Itse arvostan tiettyjen tuomareiden mielipiteitä kovin. Ja voihan sitä koiransa viedä niille ERI-automaateille jos ei totuutta kestä. Kyllä kasvattaja neuvoo mistä ERI arvostelun saa mutta myös jos haluaa koirastaan rehellisen arvion niin siitäkin kannattaa ottaa selvää. Ja onhan meillä sellaisia "puusilmä" tuomareita jotka eivät esim ymmärrä koiran anatomista juuri mitään,,,näin on valitettavasti.


    • eri tuomareilla

      On eri näkemys koirastasi. Mitä oikein kuvittelit näyttelyharrastuksen aloittaessasi? Näyttelyt ovat kuin koirien missikilpailut ja kukin eri tuomari tykkää eri näköisistä koirista. Tietenkään suuria rodunmukaisia poikkeavaisuuksia ei saa koirassa olla. Nyt kun tiedät että joku tuomari ei tykännyt koirastasi, osaat ensi kerralla olla menemättä tuon tuomarin arvostelemaan näyttelyyn. Sitäpaitsi jos todella aoit ottaa näyttelyharrastuksen noin vakavissasi tulisi sinun ehkä harkita koko harrastuksen lopettamista.

      • oukakkk

        Mitä mieltä porukka oli oulun kooveistä?


      • ...
        oukakkk kirjoitti:

        Mitä mieltä porukka oli oulun kooveistä?

        Mun koira oli 16 kertaa putkeen rop, sitten tuli t, oli siinä naurussa pitelemistä :D


      • KATSELLAAN KUKA
        ... kirjoitti:

        Mun koira oli 16 kertaa putkeen rop, sitten tuli t, oli siinä naurussa pitelemistä :D

        MIKÄ ROTU


      • hukkunut palkintoihi
        KATSELLAAN KUKA kirjoitti:

        MIKÄ ROTU

        Miksi et kertonut edes rotua,saati koiraa,se jos mikä olisi ollut hyvää mainosta


      • tasainen laatu
        hukkunut palkintoihi kirjoitti:

        Miksi et kertonut edes rotua,saati koiraa,se jos mikä olisi ollut hyvää mainosta

        suht paljon koiria ja tuomari jostain vikuintiasta ja antaa kaikille erin, ehkä pari ehta. paljon enemmän arvostan, kun koira käy harvemmin näyttelyissä ja tasaisin tuloksin. ei siis niin että sitä puunataan jatkuvasti ja se on joka ainoassa tapahtumassa lähes joka viikko. tai että kierretään ympäri suome atiettyjen tuomareiden perässä.


    • viistöistä

      Joko menestyy tai ei menesty mutta tuomareiden mielipiteisiin ei kannata luottaa!!!!

    • veikko14

      EIKÖ NYKYÄÄN KELTAINEN NAUHA OLE HYVÄ. Ennen oli sininen. Meidän 10 kk pentu sai eilen keltaisen. Junnu luokka ja Hyvä. Muuten ok arvostelu, mutta turkin lähtö (narttu) parhaillaan menossa ja ei vielä malta olla kehässä kuten pitäisi. Siitä meni pointsit. Ihan ok -tulos miun mielestä, tällä kertaa.

      Eikös vaal.punasta enää jaetakkaan ?? Erinomainen, erittäin hyvä, Hyvä, Välttävä, ei voida arvostella ja hylätty. Näinkös menee, entäs värit sit ???

    • ei jaksa nyt

      En jaksa kaivaa sulle, mutta kennelliiton sivuilta / näyttelysäännöt löytyy nauhojen väritkin . Sekä pentuluokan juttuja myöskin. Katso sieltä.

    • njytfrmkhvfnhgfv

      Mä oon kuullut juttua, että koira näyttelyissäkin monesti se koira voittaa jonka omistajalla/kasvattajalla parhaat suhteet tuomariin, eli toisin sanoen se kuka vie isoimman viinipullon tuomarille myös voittaa. Eli lahjontaa havaittavissa. Lisäksi musta on ehkä aavistuksen hassua että sekin kuka koiran esittää näyttelyssä vaikuttaa siihen miten hyvin koira pärjää. vähän omituista toimintaa.

    • 2v FI CH

      Kyllä, etenkin Suomituomarit katsoo minkä kennelin omistaja koiraansa kehässä pyörittää. Se on valitettavasti totta. "tuttu tuomari"!!!! Oma koirani on pärjänny tosi hienosti, ilman tuttuja tuomareita. Täytti 2v ( 12 ) SERTIÄ)ja valioitui FI RU LT LV CH ja sit muutama voittaja titteli lisäks. Kun alatte käymään näyttelyissä, opitte hyvin äkkiä tuntemaan kanssakilpailijanne sekä miten tuomarit suhtautuu eri kasvattajiin. En ihmettele että tulee turhautunut olo. Itse en lyönyt hanskoja tiskiin vaan jatkan näyttelyissä käyntiä Upean koirani kanssa, koska se on kivaa. On meilläkin yksi H :))

      • 34567898765

        Meillä on ollu vaan ulkomaalaisia tuomareita, ei ne tosiaankaan tunne suomen kasvattajia.Kira on erinomainen rotunsa edustaja ollut monesti.
        Ei oo mikään pakko suomalaiselle viedä ;)


      • minelan
        34567898765 kirjoitti:

        Meillä on ollu vaan ulkomaalaisia tuomareita, ei ne tosiaankaan tunne suomen kasvattajia.Kira on erinomainen rotunsa edustaja ollut monesti.
        Ei oo mikään pakko suomalaiselle viedä ;)

        En oikeastaan hyväksy sitä, että koiran esittäjä on hän, joka näytelyssä arvostelee koiran esittäjän mukaan . Omista (5 koiralla)ei ole saanut eriä huonpaa. Harmittaa, kun monen kasvttini toivoisin tuulevan näyttelyyn, mutta kaikkia ei näyttelyt kiinnosta ja vaatia ei voi. Kasvatan kk-mäyräkoiria kennelnimellä Minelan, joten toivoisin, että saman näyttelyyn yhtaikaa, niin saisin kokoon kasvattajaryhmän. Kerran onnsuin saamaa joukon kokoon ja kasvattajaryhmäni voitti nåyttelyn parhaana.


    • minelan

      Tuomareissa on eroja, mutta koirissa harvoin on. Loistokas koira harvoin saa ERIä huonompaa arvostelua..Katso vaikka Minelan Balsamin tulokset kk-mäyräkoira KENNELLIITON sivuilta, mutta mitä niillä titteleillä on merkitystä perhekoiralle. Näyttelyssä käynti on vainharrastusta, mutta mukava koira kotona on paljon tärkeämpaa.

    • Eimahkuja

      Tää on niin totta, naamapeliä. Esim. tuomari Sakari Potin kehään kun menee niin voittajat ja etenkin sertien saajat on valittu etukäteen tietyn kasvattajan koirat ne saa ja pärjää muutenkin koska ovat tuttuja koirarintamalla.

    • käytt.tövalioksi

      näyttelyt ovat kukkahattutätien piknikki tapahtumia. koirista ole niin väliä kunhan kerran käydään ja tulos saadaan. ainoastaan koirien luonteen arvosteleminen on rodulle tärkeää. eihän niistä tuloksistakaan ole väliä kun ei enään nauhojakaan anneta mistä ne näkisi. pyttyjä en kerää, pitäis entisetkin kuskata kaatopaikalle.

      • Anonyymi

        Jalostustietokannasta löytyy, ja kaikki näkee ne tulokset.Ei nauhoja kukaan kotiin tulis kattomaan.Kehän reunalla kun seuraat, näöt ja kuulet mitä koirat saa.Jalostustietokannasta näöt myös.
        Näyttelyt on jalostuskoiria varten, koiria tuomari vertaa rotumääritelmään.Pitäis näyttää ja luonne olla kuten rodulla kuuluu.Muuten ei ole jalostukseen sopivainen.


    • Anonyymi

      Otsikko Iltalehdessä 13.10.2019:

      Syyte: Palkintotuomari riepotteli poikaansa ja paiskasi koiran vasten pöytää – ei muista mitään
      Tänään klo 16:24
      _------

      Harmi ettei mainita missä näyttelyssä tapahtui ja millä perusteella syytetty on saanut vedota muistamattomuuksiinsa.
      Liekö syytetyn/tuomitun käyttäytyminen hänelle niin tavanomaista ettei pysty muistamaan erikseen yksittäisiä pahoinpitelyjään vuosien varrelta?

      • Anonyymi

        Missä luki et tilanne käyny näyttelyissä?
        Kotona luultavimmin, niin minä ymmärsin.
        Kyllä noita mätiä omenia on joka paikassa, kun hermot ei kestä teinejä ja seotaan.Hyvä, että tulee ilmi, ehkä oppii itsestään jotain uusia puolia.Ja hakeutuu hoitoon, tai jos alko ongelma, ei enää juo.Suomalaiselle ei alko sovi, eikä se sovi kellekkään.Harvempi nauttii seuralaisesta, jonka aivotoiminta taantuu illan mittaan olemattomaksi.
        Ei tietoa oliko tuossa alko ongelma, mutta suomessa se on yleistä.Kun ihmisellä ei ole voimia vastustaa riippuvuuttansa, ja juo itsensä sitten toistuvasti taantuneen idiootin tasolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä luki et tilanne käyny näyttelyissä?
        Kotona luultavimmin, niin minä ymmärsin.
        Kyllä noita mätiä omenia on joka paikassa, kun hermot ei kestä teinejä ja seotaan.Hyvä, että tulee ilmi, ehkä oppii itsestään jotain uusia puolia.Ja hakeutuu hoitoon, tai jos alko ongelma, ei enää juo.Suomalaiselle ei alko sovi, eikä se sovi kellekkään.Harvempi nauttii seuralaisesta, jonka aivotoiminta taantuu illan mittaan olemattomaksi.
        Ei tietoa oliko tuossa alko ongelma, mutta suomessa se on yleistä.Kun ihmisellä ei ole voimia vastustaa riippuvuuttansa, ja juo itsensä sitten toistuvasti taantuneen idiootin tasolle.

        No niin, aikansa kutakin. Kasvatin 39 vuotta voitokkaasti kk-mäyräkoiria , esim Minelan Balsami, jonka huonoin tulos näyttelystä oli pn3 ja sen antoi tuomari, jonka arvostelukykyyn luotin. Vaikka luulen itsellänikin on yhtä paljon koirasilmää., kuin ko. tuomarillakin.
        Nyt minulla on chiahua, joka on ollut kerran näyttelyssä ja sai hylätyn, kokonsa vuoksi, oli 200 g liian painava. Ihan oikeasti minua nauratti, kahteen kertaan arvostelussa luki very nice dog, very very nice dog, joka paikkansa.
        Touho, chiahua, on nyt mielestäni ihanin, viisain jne. koira, jota en antaisi pois mistään hinnasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe