kihla-ja vihkisormus?!?

kihloihin menossa

Tärkeitä kysymyksiä:

1. missä sormessa pidetään Suomessa Kihlasormusta entä Vihkisormusta?
2. entä muualla Euroopassa esim. Saksassa?
3. kumpi sormus on yleensä se "hienompi/timantti" sormus naisella?

13

6110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • llll

      Tuskin asiat on sulle ajankohtaisia, kun kyselet tollaisia..."tyhmiä". Älä vaan ainakaan harkitse vielä kihlausta/avioliittoa, jos oot noin tietämätön kaikesta. Kasva vielä rauhassa, kyllä ne asiat sulle selviää, kun ikää tulee.
      P.S. Ei millään pahalla:)

      • viisas

        IIII sä oot IDIOOTTI...
        ei ole olemassakaan tyhmiä kysymyksiä, tyhmiä vastauksia tosin on, kuten sulla!

        on paljon fiksumpaa vastata kysymyksiin, kuin antaa epäfiksuja kommentteja


      • kihloihin menossa

        ihan kuin nämä kysymykset ilmaisisivat kypsyyden mennä kihloihin/naimisiin...taidat olla itse IIII aika "tyhmä" väittääksesi moisia.

        saahan sitä nyt sormus-asioita kysellä, jos muuten on "kypsä" ja "fiksu" ihminen, joten kiitos vain tyhjänpäiväisistä kommenteistasi IIII!


      • mummo

        taidat olla itse vielä hyvin kokematon ja "tyhmä" ihminen IIII...kasvahan vielä vähän tai ei se varmaan sun kohdalla taida edes auttaa...

        vastatkaa kysymyksiin, älkääkö turhia puhelko!


      • IIII
        kihloihin menossa kirjoitti:

        ihan kuin nämä kysymykset ilmaisisivat kypsyyden mennä kihloihin/naimisiin...taidat olla itse IIII aika "tyhmä" väittääksesi moisia.

        saahan sitä nyt sormus-asioita kysellä, jos muuten on "kypsä" ja "fiksu" ihminen, joten kiitos vain tyhjänpäiväisistä kommenteistasi IIII!

        Olkaa hyvä


    • Nina

      Suomessa on tapana pitää kihla- ja vihkisormusta vasemmassa nimettömässä. Miehellä on yleensä vain yksi sormus, mutta jotkut hankkivat miehellekin kaksi sormusta.

      Naisella voi toisessa (tai jopa molemmissa, mutta ehkä harvemmin näkee) sormuksessa olla timantti tai muu kivi. Ei ole mitään merkitystä sillä, kummassa sormuksessa kivi on, eli se on ihan makuasia. Molemmat sormukset voivat olla sileitäkin, kivi ei ole mikään pakollinen juttu.

      Kysymysten perusteella olet vielä nuori, joten ehkä se kihloihin meno ei vielä ole kovin ajankohtaista sinulle. En suosittele mitään lapsellista teinikihlausta.

      • kihloihin menossa

        kiitos vastauksista :-)
        kysymykseni saattoivat vaikuttaa hieman "tyhmiltä", mutta olivat asiallisia...eivät ehkä kaikkien mielestä :-(

        olen menossa naimisiin keski-euroopassa, joten halusin tietää miten Suomessa on tapana verrattuna ulkomaailmaan...sillä asustelen ulkomailla...

        ja liian nuori en taida enää olla... 26v.


      • Nina
        kihloihin menossa kirjoitti:

        kiitos vastauksista :-)
        kysymykseni saattoivat vaikuttaa hieman "tyhmiltä", mutta olivat asiallisia...eivät ehkä kaikkien mielestä :-(

        olen menossa naimisiin keski-euroopassa, joten halusin tietää miten Suomessa on tapana verrattuna ulkomaailmaan...sillä asustelen ulkomailla...

        ja liian nuori en taida enää olla... 26v.

        Anteeksi! En ottanut huomioon tuota ulkomailla asumisen mahdollisuutta! Näillä palstoilla vaan pyörii paljon teini-ikäisiä, jotka suunnittelevat kihloja seurusteltuaan naurettavan lyhyen aikaa. Joten siksi ehkä oli vähän huono ennakkoasenne.

        Niin, eli Suomessa tosiaan sormukset ovat vasemmassa nimettömässä. Eri maissa taitaa olla eri käytäntöjä. Esimerkiksi kihlasormus vasemmassa ja sitten se siirretään oikeaan nimettömään, kun mennään naimisiin. Ortodoksit taitavat pitää sormukset oikeassa nimettömässä. Joissain maissa sormus vaihdetaan eri sormeen, jos jää leskeksi. Eli käytäntöjä on paljon.

        Jos asut vakituisesti ulkomailla, niin voit varmaan joko toimia maan tavalla tai sitten Suomen käytännön mukaan?


      • kihloihin menossa
        Nina kirjoitti:

        Anteeksi! En ottanut huomioon tuota ulkomailla asumisen mahdollisuutta! Näillä palstoilla vaan pyörii paljon teini-ikäisiä, jotka suunnittelevat kihloja seurusteltuaan naurettavan lyhyen aikaa. Joten siksi ehkä oli vähän huono ennakkoasenne.

        Niin, eli Suomessa tosiaan sormukset ovat vasemmassa nimettömässä. Eri maissa taitaa olla eri käytäntöjä. Esimerkiksi kihlasormus vasemmassa ja sitten se siirretään oikeaan nimettömään, kun mennään naimisiin. Ortodoksit taitavat pitää sormukset oikeassa nimettömässä. Joissain maissa sormus vaihdetaan eri sormeen, jos jää leskeksi. Eli käytäntöjä on paljon.

        Jos asut vakituisesti ulkomailla, niin voit varmaan joko toimia maan tavalla tai sitten Suomen käytännön mukaan?

        niin kiitos vastauksistasi!

        käytäntöjä on tosiaan niin paljon, että niistä menee sekaisin, siksipä täällä kyselinkin Suomen käytäntöjä.

        ja ois kiva tietää myös sormusvinkkejä ulkomailta,siis lähinnä Euroopasta!


      • Vasen-oikee
        kihloihin menossa kirjoitti:

        niin kiitos vastauksistasi!

        käytäntöjä on tosiaan niin paljon, että niistä menee sekaisin, siksipä täällä kyselinkin Suomen käytäntöjä.

        ja ois kiva tietää myös sormusvinkkejä ulkomailta,siis lähinnä Euroopasta!

        Ihan yhtä maailmanlaajuista käytäntöä ei ole. Esim. arabimaissa sormuksen paikka on yleensä oikeassa kädessä, sillä vasenta kättä pidetään saastaisena. Usein se onkin, sillä siihen pyyhitään takapuoli, ja enemmistössä maailman maista ei tunneta vessapaperia.

        Toki arabimaissakin länsimaistuminen on tuonut länsimaisia käytäntöjä mm. elokuvien välityksellä.


      • Teini 19 v.
        Nina kirjoitti:

        Anteeksi! En ottanut huomioon tuota ulkomailla asumisen mahdollisuutta! Näillä palstoilla vaan pyörii paljon teini-ikäisiä, jotka suunnittelevat kihloja seurusteltuaan naurettavan lyhyen aikaa. Joten siksi ehkä oli vähän huono ennakkoasenne.

        Niin, eli Suomessa tosiaan sormukset ovat vasemmassa nimettömässä. Eri maissa taitaa olla eri käytäntöjä. Esimerkiksi kihlasormus vasemmassa ja sitten se siirretään oikeaan nimettömään, kun mennään naimisiin. Ortodoksit taitavat pitää sormukset oikeassa nimettömässä. Joissain maissa sormus vaihdetaan eri sormeen, jos jää leskeksi. Eli käytäntöjä on paljon.

        Jos asut vakituisesti ulkomailla, niin voit varmaan joko toimia maan tavalla tai sitten Suomen käytännön mukaan?

        Heippa!
        Olen 19.-vuotias, joten vietän viimeistä teinivuottani. Surukseni voisin todeta sinulle olevani kihloissa. Pidäthän "teinikihloja" huonona asiana, joita et suosittele.
        Valitettavasti asia on niin, että ikä on vain numeroita, joka ei välttämättä ilmaise todellista kypsyyttä. Olen törmännyt täällä keskustelupalstoilla vanhempiinkin ihmisiin, joiden kypsyydestä on yhtä paljon todisteita kuin siitä että kuu on juustoa.
        Omat vanhempani menivät nuorina (TEINEINÄ) naimisiin ja ovat olleet onnellisesti naimisissa siitä lähtien. Myös (iso)mummojemme ja(iso)pappojemme aikaan on kihlautuminen (!) sekä naimisiin meno yleistä nuorten keskuudessa. Silti ei heidän avioerojen määrä ole ollut niin suurissa lukemissa, kuin nykyään.

        Olen sitä mieltä ettei rakkaus katso ikää! Eri asia on jos joku selvästi kasvuvaiheessa oleva on ihan varma että haluaa perustaa perheen (vaikka 15.-vuotiaana)

        Olen erittäin ylpeä päätöksestäni mennä kihloihin (pari päivää sitten) ja kohta varmaan häätkin vietetään. Rakastan sulhastani yli kaiken ja molempien suvut tukevat päätöstämme. Meitä pidetään unelmaparina myös ystäviemme keskuudessa!
        Hauskaa Kevättä ja paljon aurinkoa ja rakkautta!


      • nenne
        Teini 19 v. kirjoitti:

        Heippa!
        Olen 19.-vuotias, joten vietän viimeistä teinivuottani. Surukseni voisin todeta sinulle olevani kihloissa. Pidäthän "teinikihloja" huonona asiana, joita et suosittele.
        Valitettavasti asia on niin, että ikä on vain numeroita, joka ei välttämättä ilmaise todellista kypsyyttä. Olen törmännyt täällä keskustelupalstoilla vanhempiinkin ihmisiin, joiden kypsyydestä on yhtä paljon todisteita kuin siitä että kuu on juustoa.
        Omat vanhempani menivät nuorina (TEINEINÄ) naimisiin ja ovat olleet onnellisesti naimisissa siitä lähtien. Myös (iso)mummojemme ja(iso)pappojemme aikaan on kihlautuminen (!) sekä naimisiin meno yleistä nuorten keskuudessa. Silti ei heidän avioerojen määrä ole ollut niin suurissa lukemissa, kuin nykyään.

        Olen sitä mieltä ettei rakkaus katso ikää! Eri asia on jos joku selvästi kasvuvaiheessa oleva on ihan varma että haluaa perustaa perheen (vaikka 15.-vuotiaana)

        Olen erittäin ylpeä päätöksestäni mennä kihloihin (pari päivää sitten) ja kohta varmaan häätkin vietetään. Rakastan sulhastani yli kaiken ja molempien suvut tukevat päätöstämme. Meitä pidetään unelmaparina myös ystäviemme keskuudessa!
        Hauskaa Kevättä ja paljon aurinkoa ja rakkautta!

        Hei!
        Itselläni ei ole edes kihlasormusta (menimme kihloihin ilman sormuksia, se on mahdollista ja se sopi meille paremmin)... Nyt naimisiinmennessämme ostimme hyvin yksinkertaiset kultaiset sormukset. Että tämmöstä... Ja molemmilla, eli miehelläni ja minulla on vain yhdet sormukset...


      • ei vielä kihloissa
        kihloihin menossa kirjoitti:

        niin kiitos vastauksistasi!

        käytäntöjä on tosiaan niin paljon, että niistä menee sekaisin, siksipä täällä kyselinkin Suomen käytäntöjä.

        ja ois kiva tietää myös sormusvinkkejä ulkomailta,siis lähinnä Euroopasta!

        Norjassa sormusta pidetään oikeassa nimettömässä eli päinvastoin kuin Suomessa. Molemmilla puolisoilla on yleensä vain yksi sormus, eli häissä morsian saa kihlasormuksensa tavallaan uudestaan. Voit varmaan itse päättää minkä maan tapoja noudattaa, tai sitten seurata "maassa maan tavalla" -ohjetta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe