Tipsujen itsepäisyys

jenna_-

Onko teidän tipsuillanne ollut jtn huonoa käytöstä, esim itsepäisyyteen liittyen :) Jos on niin miten olette kouluttaneet tämän huonon käytöksen pois ? :p Luen ihan mielenkiinnolla tipsujen itsepäisyyttä ja mite se saadaan kitkettyä pois. ;)

4

343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pässejä

      Ovat kissamaisia koiria, joiden itsepäisyyttä ei saa kouluttamalla pois. Täytyy vaan hyväksyä se piirre...
      Kokemusta rodusta löytyy.

    • Fofif

      Itsepäisyys on haaste, mutta meillä ainakin kouluttamalla ollaan saatu jollain tavalla hyviäkin tuloksia. Monet esim. sakemannin omistajat ei voi ymmärtää miksi tipsun kouluttaminen on niin vaikeaa, mutta tosiasiassa se on.

      Muista olla iloinen ja pitää itseäsi kaikista parhaimpana. Luoksetuloharjoituksissa kuvittele ensin onnistuvasi ennenkun edes kutsut koiraa. Kutsu vaan kerran! Jos ei tule, HAE se vierelle ja kehu. Jossain vaiheessa meidän tipsut ainakin tajusi pointin: " emäntä määrää, emme voi sille mitään"

      Itse pidän välillä kotona ja pihalla koirassa hihnaa josta voin tarvittaessa ottaa kiinni ja näin hallita koiraa. Pidän koiriamme vapaana pienissä hihnoissa ja näin minulla on varmuus siitä, että saan ne luokseni koska vaan haluan.

      Esimerkkinä voisin pitää tapausta jossa toinen tipsuistamme ei milläään oppinut (tai siis ei halunnut oppia) mökkipihamme rajoja. Ensin odotin koiraa tulevan takaisin, se ei onnistunut. Ja kaikkien koirakouluttajien sanojen vastasesti hain koiran pois ja pistin yksinäisyyttä vihaavan koiran ns. lasten jäähylle. Minulla oli keinot loppu enkä enää keksinyt muuta. En voi odottaa koiraa ja kehua kun se tulee, sehän luulee että sitä kehutaan karkaamisesta. Mutta uskokaa tai älkää se toimi. Tein sen vielä pari kertaaa, mitä pidemmäksi lähti sitä kauemmin koira istui yksin aitassa. Nyt kun kuulee toisen koiran äänet, menee pihan rajalle katsomaan, katsoo minua ja kääntyy takaisin, istuu viereeni ja pyytää kehuja. ! :)

      Tarinanopetus kai oli se että vaikka kuinka katsoisit koirakuiskaajaa ja kävisit koirakouluttajilla, sinun pitää itse keksiä ne jutut jotka toimivat SINUN koiraasi. Tipsut on vähänkuin kissoja, mielikuvitusta vaan peliin. Jos koirasi ei pidä yksinolosta niin se toimii rangaistuksena. Julmaako? Ei minusta, parempi näin! Meidän koirat rakastaa nakkeja ja tekee melkein mitä vain sen puolesta. Eilen en keksinyt koiralle enää mitään uusia temppuja (virikkeitä mitä koira tarvitsee), joten opetin sen näyttämään kieltä. 10 minuuutin työ palkitaan nyt hassulla kielen näytöllä ;) hih

      • -noa-

        ja oppii kouluttamalla niinkuin muutkin koirat. Tarvitsee johdonmukaisen koulutuksen samoin kuin muutkin koirat eli tipsu ei ole muita vaikeampi rotu . Tipsu on vaan niin älykäs, että osaa kyllä vedättää kouluttajaa...kokemusta on useammasta...


      • jenna_-

        Oii ihana tuo kielennäyttö :) Ja kiitos kun vastasit !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe