Vuoristo ja automaattivaihteet?

naiset norjassa

Voidaanko lähteä Norjan serpentiini- ja vuoristoteille automaatilla (farkku-Volvo)? Vai pitäiskö ottaa alle manuaali...? Mielipiteitä kaivataan :)

26

4723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ykköstä silmään

      Varmasti pärjäät paremmin automaatilla kun ei tarvitse kiinnittää huomiota vaihdekepin hämmentämiseen. Sinua on varmaan peloteltu mahtavilla alamäillä, joissa jarrut kuumenevat ja lakkaavat toimimasta lopputuloksena syöksy mereen. Automaatissa on numeroasennot, jolloin vaihteisto pitää väkisin pienen vaihteen päällä ja silloin moottorijarrutus toimii yhtä hyvin kuin manuaalillakin. Käytä niitä jos alamäki on riittävän suuri.

    • 45+2

      Ei ole ongelmaa automaattivaihteilla, kuten aikaisempikin vastaaja kirjoitti. Omat vuoristoajokokemukset ovat Japanista ja automaatilla ajelu hoitui varsin vaivattomasti, vaikka tiet olivat välillä hyvinkin kapeita ja serpentiinimäisiä. Suurin osa autoista Japanissa on automaattilaatikolla varustettuja ja vuoristo-olosuhteitakin piisaa ihan riittämiin.

    • En tiedä

      Olettaisin, että olisi jopa parempi automaatilla. En tosin tiedä, koska itsellä ollut aina manuaali.

      Tulimme pari viikkoa sitten Norjan reissulta ja ei se manuaalillakaan ollut mitään ylivoimaista. Alla oli 1.4 Honda ja auton "alitehon" kyllä huomasi Norjan keskiosan vuoristossa siitä, että kun oli ohuempi ilma ja jyrkkiä ylämäkiä (ja ne ovat todella jyrkkiä joissain paikoissa), niin pientä vaihdetta sai laittaa pesään. Ei sitä kyllä jatkuvasti joutunut vaihteita vispailemaan, mutta ehkäpä automaatti olisi ollut tavallaan helpompi. Mutta ei manuaalillakaan mitään ongelmia ollut.

      En tiedä, miten alamäissä automaatti käyttäytyy. Ilmeisesti ihan hyvin. Ja alamäetkin ovat paikoin melkoisen jyrkkiä.

      Pieni vihje muuten mutkista Norjan teillä. Vaikka vuoristossa monessti tiet ovat todella mutkaisia, niin välillä tulee eteen liikennemerkki, jossa varoitetaan mutkasta ;-)
      Niihin merkkeihin kannattaa suhtautua vakavasti. Kun mutkan merkki on ennestään mutkaiselle tielle laitettu, niin vauhti alas, koska silloin se mutka todella on hankala, tyyliin 180 astetta jyrkässä ylä/alamäessä, ja tie saattaa vielä kaventua merkittävästi. Ja parhaassa/pahimmassa tapauksessa mutkan takaa tulee vielä rekka/asuntoauto/asuntovaunu. Pari kertaa oli pikkaisen naurussa pitelemistä, kun laski senttejä mahtuuko molemmat tulemaan.

    • vauhtisokeus

      jarrutuksia, kun vauhti nousee liikaa/vauhti pois ja jarru ylös tuulettumaan. Ei jalkaa jarrulla kokoajan, moottorijarrutus hyvä lisä, kun vaihtaa D;n pois ja käyttää pienempää vaihdetta, kuten kerrottiin.

    • kiki.

      Itse omistan nykyjään Kaksi automaattivaihteista autoa, Volvo v40 1998 2 litran koneella ja Ford Focus 2003 1,6 koneella.

      Ja aina kun tulee jyrkkään mäkeen, niin auto hyytyy täysin, koska se ei osaa vaihtaa pienemmälle, koska kuitenkaan vauhti ei tipu, eli sitten vaan auto pysähdyksiin, ja taas lähdetään ykköseltä liikkeelle, ja sama juttu seuraavassa mäessa taas.

      Eli älä missään nimessä mene automaatin kanssa mäkiseen maastoon, hermot menee ja saattaa laatikkokin hajota...

      • automaatti.

        Vie korjaamoon, autoissasi on vikaa.
        Tosin nehän ovatkin jo tiensä päässä.


      • au...tomaatti

        Autoissas on jotain vikaa. Ei mun automaattivaihteiset autot kumpikaan tee mitään tuollaista. Eikä tehnyt se vuokra-autokaan tuollaista kun ajelin vuoritoteitä pitkin Jenkeissä. Miten kuvittelet, että Jenkit itse pärjäävät autoillaan, jos automaatilla ei voi mennä vuoristoon?? Siellä ei paljon manuaalivaihteisia autoja nää ja vuoristotkin on vähän toista luokkaa kun Norjassa.


      • usassa asuva
        au...tomaatti kirjoitti:

        Autoissas on jotain vikaa. Ei mun automaattivaihteiset autot kumpikaan tee mitään tuollaista. Eikä tehnyt se vuokra-autokaan tuollaista kun ajelin vuoritoteitä pitkin Jenkeissä. Miten kuvittelet, että Jenkit itse pärjäävät autoillaan, jos automaatilla ei voi mennä vuoristoon?? Siellä ei paljon manuaalivaihteisia autoja nää ja vuoristotkin on vähän toista luokkaa kun Norjassa.

        olen ajellut USA:ssa monissa vuoristoissa, pitaa vaan olla tarpeeksi iso moottori alla. New Mexicossa ylitettiin 8000 jalkaa korkeata vuorta, silloin siella huipulla autonkin piti vahan levata.
        Onhan automaateissakin ykkos ja kakkosvaihde, niita kylla vuorilla tarvitsee. Taytyy vaan muistaa vaihtaa drivelle kun tulee tasamaata eteen.


      • kiki.
        usassa asuva kirjoitti:

        olen ajellut USA:ssa monissa vuoristoissa, pitaa vaan olla tarpeeksi iso moottori alla. New Mexicossa ylitettiin 8000 jalkaa korkeata vuorta, silloin siella huipulla autonkin piti vahan levata.
        Onhan automaateissakin ykkos ja kakkosvaihde, niita kylla vuorilla tarvitsee. Taytyy vaan muistaa vaihtaa drivelle kun tulee tasamaata eteen.

        Juttu etta aina kun koitetaan vakuuttaa, olevan suomen ulkopuolelalla, niin jatetaan kokonaan kayttamatta aa ja oo pisteilla.

        Mutta usko pois, ei se vaikuuta sen enempaa ollenkaan.

        Ja oltiin sitten jenkeissa tai muualla, niin ei siella aina ole autoissa automaattia, vaikka tv antaakin niin vaittaa, ei ne halpisautot tai pikkuautot todellakaan ole automaatteja aina...

        Tosin siella saa ajaa autokoulun automaatilla (joita varmaan on joka autokoulussa helppoauden takia) niin pitaa sitten silla omalla halppispaskalla ITSE opetella ne vaihteet, ei se suomessa kavisi, tuollainen itseopiskelu


      • usassa asuva
        kiki. kirjoitti:

        Juttu etta aina kun koitetaan vakuuttaa, olevan suomen ulkopuolelalla, niin jatetaan kokonaan kayttamatta aa ja oo pisteilla.

        Mutta usko pois, ei se vaikuuta sen enempaa ollenkaan.

        Ja oltiin sitten jenkeissa tai muualla, niin ei siella aina ole autoissa automaattia, vaikka tv antaakin niin vaittaa, ei ne halpisautot tai pikkuautot todellakaan ole automaatteja aina...

        Tosin siella saa ajaa autokoulun automaatilla (joita varmaan on joka autokoulussa helppoauden takia) niin pitaa sitten silla omalla halppispaskalla ITSE opetella ne vaihteet, ei se suomessa kavisi, tuollainen itseopiskelu

        luulo ei ole tiedon vaarti. Kylla autot USA:ssa ovat automaatteja. Jos manuaalin haluaa, se pitaa erikseen tilata eika ole kaikissa malleissa saatavana. Nyt eletaan vuotta 2010 ja automaatit taisivat tulla vakiovarusteiksi joskus 70-luvulla, niin ihmeelliselta kuin se sinusta varmasti kuulostaakin.

        Muita Amerikan ihmetyksia: kuivausrummut kaikissa huusholleissa (sitten 50-luvun) ja keskus ilmastointi.


      • kiki.
        usassa asuva kirjoitti:

        luulo ei ole tiedon vaarti. Kylla autot USA:ssa ovat automaatteja. Jos manuaalin haluaa, se pitaa erikseen tilata eika ole kaikissa malleissa saatavana. Nyt eletaan vuotta 2010 ja automaatit taisivat tulla vakiovarusteiksi joskus 70-luvulla, niin ihmeelliselta kuin se sinusta varmasti kuulostaakin.

        Muita Amerikan ihmetyksia: kuivausrummut kaikissa huusholleissa (sitten 50-luvun) ja keskus ilmastointi.

        On niitä automaatteja siellä paaaaljon enemmän kuin suomissa.

        Ja tosiaan siellä se ei ole hienous jos autossa on automaatti, se on normaalia...

        Mutta ei siellä todellakaan "kaikki" ole automaatteja, vaikka niin annetaan ymmärtääkin...


      • nainen nykistä
        kiki. kirjoitti:

        Juttu etta aina kun koitetaan vakuuttaa, olevan suomen ulkopuolelalla, niin jatetaan kokonaan kayttamatta aa ja oo pisteilla.

        Mutta usko pois, ei se vaikuuta sen enempaa ollenkaan.

        Ja oltiin sitten jenkeissa tai muualla, niin ei siella aina ole autoissa automaattia, vaikka tv antaakin niin vaittaa, ei ne halpisautot tai pikkuautot todellakaan ole automaatteja aina...

        Tosin siella saa ajaa autokoulun automaatilla (joita varmaan on joka autokoulussa helppoauden takia) niin pitaa sitten silla omalla halppispaskalla ITSE opetella ne vaihteet, ei se suomessa kavisi, tuollainen itseopiskelu

        Tiedoksesi, että Usassa tai Kanadassa ei todellakaan juuri kukaan aja manuaaliautoilla!
        itse kävin täällä autokoulun vuonna 2009. Oletuksena on ilman muuta, että autoksi tulee automaattivaihteinen auto.
        Autokoulussa pitää erikseen tilata opetusta manuaalivaihteella, ja syy pitää perustella (esim muutto pois maasta tms)!
        Eli ihan SEKOPÄISINÄ täällä pitävät ihmisiä, joka ei ostaisi autoa, jossa on automaattivaihteet!
        Onhan autoissa automaattiset ilmastoinnit, ajotietokoneet, sun muut vempaimet. Miksi kukaan enää 2010 ottaisi kampikeppistä autoa, kun automaatti on kehitetty.
        Näin kuski pystyy keskittymään tärkeimpään = liikenteeseen!


      • KiKi.
        nainen nykistä kirjoitti:

        Tiedoksesi, että Usassa tai Kanadassa ei todellakaan juuri kukaan aja manuaaliautoilla!
        itse kävin täällä autokoulun vuonna 2009. Oletuksena on ilman muuta, että autoksi tulee automaattivaihteinen auto.
        Autokoulussa pitää erikseen tilata opetusta manuaalivaihteella, ja syy pitää perustella (esim muutto pois maasta tms)!
        Eli ihan SEKOPÄISINÄ täällä pitävät ihmisiä, joka ei ostaisi autoa, jossa on automaattivaihteet!
        Onhan autoissa automaattiset ilmastoinnit, ajotietokoneet, sun muut vempaimet. Miksi kukaan enää 2010 ottaisi kampikeppistä autoa, kun automaatti on kehitetty.
        Näin kuski pystyy keskittymään tärkeimpään = liikenteeseen!

        Hintahan siihen on syynä että otetaan manuaali täällä, ja myös tottumus....

        Ja ei se manuaalin käyttö vie huomiota tai ole sen vaikeampaa (ainakaan kun se on oppinut kerran) automaatti otetaan suoemssa ihan puhtaasti mukavuussayistä.

        Ja ei todellakaan jenkeissä kaikki autot ole mitään isoja automaattiautoja, on siellä niitä pikkuautoja, ja halppisuatojakin, jotka on sitten varustettu käsivaihtein, vaikka TELEVISIO muuta antaa olettaakin...

        Tottakai sielläkin on autokouluissa käsivaihteisia jonkun verran, samaten kuin suomessa on automaatteja, suomessa on vaan autokoulun käyminen automaatilla tehty lähes mahdottomaksi...


      • usassa asuva
        KiKi. kirjoitti:

        Hintahan siihen on syynä että otetaan manuaali täällä, ja myös tottumus....

        Ja ei se manuaalin käyttö vie huomiota tai ole sen vaikeampaa (ainakaan kun se on oppinut kerran) automaatti otetaan suoemssa ihan puhtaasti mukavuussayistä.

        Ja ei todellakaan jenkeissä kaikki autot ole mitään isoja automaattiautoja, on siellä niitä pikkuautoja, ja halppisuatojakin, jotka on sitten varustettu käsivaihtein, vaikka TELEVISIO muuta antaa olettaakin...

        Tottakai sielläkin on autokouluissa käsivaihteisia jonkun verran, samaten kuin suomessa on automaatteja, suomessa on vaan autokoulun käyminen automaatilla tehty lähes mahdottomaksi...

        tule nyt ainakin yhden kerran kaymaan USA:ssa ennenkuin jatkat saman asian vatvomissta. Mina en saa mitaan oletuksia televisiosta vaan ihan jokapaivaisesta elamasta. Vuoden -74 jalkeen, siis viime vuosisadalla, en ole ajanut manuaalilla, eipa niita ole ollut tarjollakaan. Pikkuautot ja halpisautot ovat myos automaatteja. Jotenkin sinun nayttaa olevan vaikea kasittaa tallaista kehitysta.


      • kiki.
        usassa asuva kirjoitti:

        tule nyt ainakin yhden kerran kaymaan USA:ssa ennenkuin jatkat saman asian vatvomissta. Mina en saa mitaan oletuksia televisiosta vaan ihan jokapaivaisesta elamasta. Vuoden -74 jalkeen, siis viime vuosisadalla, en ole ajanut manuaalilla, eipa niita ole ollut tarjollakaan. Pikkuautot ja halpisautot ovat myos automaatteja. Jotenkin sinun nayttaa olevan vaikea kasittaa tallaista kehitysta.

        Nakojaan antaa televisiokin sinulle tuollaisita vaikuttaita, tuuliin "Pikkuautot ja halpisautot ovat myos automaatteja" jos jospa menisit joskus OIKEASTI kaymaan usassa, niin saattaisit yllattya, etta tuo vaittamasi ei olekaan ihan noin totta, etta vain automaatteja on siella....


      • ei ei ei

        Kumpaakaan autoa ei tehdä perinteisellä variaattorivaihteistolla (ja saako muka edes tuota "vanhakoppasta" focusta OIKEASTI automaatilla)

        Mutta kuitenkin, tuota kertomaasi vikaa esiintyi lähinnä tooooosi paljon ajetuilla variaattorivehkeillä, jossa rullat yms on paksun paskan peitossa, ei normaaleilla automaateilla....


      • kiki.
        ei ei ei kirjoitti:

        Kumpaakaan autoa ei tehdä perinteisellä variaattorivaihteistolla (ja saako muka edes tuota "vanhakoppasta" focusta OIKEASTI automaatilla)

        Mutta kuitenkin, tuota kertomaasi vikaa esiintyi lähinnä tooooosi paljon ajetuilla variaattorivehkeillä, jossa rullat yms on paksun paskan peitossa, ei normaaleilla automaateilla....

        Viestini oli sarkasmia, ootko kuullu semmosest ikinä? ootko ikinä?

        Ja kyllä tuota vanhanmallista Focusta saa automaattina ihan oikeasti, ei niitä toki ole netti ja myyntipalstat pullollaan, mutta kuitenkin, on niitä myynnissä, toisin kuin esim Fiat Stiloa jota saa selespeed robottivaihteisolla, mutta eipä niitä ole suomissa tullut vastaan yhtään, taitaa muuten ainoat fiatit joita oikeasti on täällä peräkorvessa automaatteina olle Fiat Croma, sekä muutamat Ducatot...


    • Tulin juuri keski-Norjasta. En voisi kuvitellakaan ajoa manuaalilla. Ehdottomasti automaatlla seuraavankin kerran

      • En tiedä

        "En voisi kuvitellakaan ajoa manuaalilla"

        Laitas vähän perusteluja ja kokemuksia, miksi ehdottomasti automaatti.
        Kuten aikaisemmin kerroin, niin itse olin manuaalilla, eikä tuo nyt niin rasittavaa ollut.


    • no huh huh

      No jos aikuinen ihminen ei tiedä noin yksinkertaiseen kysymykseen vastausta niin on varmaan parempi jäädä vaan kotikonnuille lasketteleen mäkiautolla hiekkateitä ja jättää koko norjan reissu sikseen

      • vaihteella

        mäki alas, millä ajaa ylös. Automaatissa on ne "pakkovaihteet" siis D 4 3 2 1 . Näillä toimii moottorijarrutus.


      • R123 (D)
        vaihteella kirjoitti:

        mäki alas, millä ajaa ylös. Automaatissa on ne "pakkovaihteet" siis D 4 3 2 1 . Näillä toimii moottorijarrutus.

        mun Chryslerissä , puhunet uudemmista autoista.


    • Ei tosiaankaan

      Minulla on kaksi autoa. Vanhemmassa (Peugeot 406) on manuaalilaatikko, uudemmassa (VW Golf Variant) merkille tyypillinen automaatti DSG (ns. kaksoiskytkentävaihteisto). Käyttötavaltaan ja ajotuntumaltaan jälkimmäinen ei juuri poikkea perinteisistä automaateista. Pitkiä alamäkiä laskettaessa kannattaa käyttää moottorijarrutusta asettamalla päälle sopiva pikkuvaihde käsin.

      Lähtisin koska tahansa vuoristoon kummalla autollani tahansa. Kysehän on pelkästään siitä, osaako vaihteistoa käyttää vai ei.

      • yhtä hyvät

        kun vain OSAA KÄYTTÄÄ niin ei ole väliä kummalla ajaa.
        Nyt kun on enempi ikää, niin osaa arvostaa automaatin suomaa mukavuutta. Voi vaikka pitää oikeaa kättään viereisellä istuimella mahdollisesti oleilevan naisihmisen polvella entistä useammin/pidempään.
        Se perussääntöhän "kukkuloita" ylitettäessähän on että samaa vaihdetta käytetään noustaessa ja laskeutuessa. Automaatissakin vain pienempää pesään ja homma hoituu kun muistaa myös jarrujen olemassa olon.


    • laarilaarilaarilaaaa

      Minä en ainakaan enää jaksaisi manuaalilla lähteä mihinkään vuoristoon ajelemaan. On se semmoista hämmentämistä.

      Kun automaatilla joutuu raskaaseen vedätykseen, niin kannattaa valita vaihde niin että moottorissa on reilusti kierroksia. Ei siitä moottorin huudattamisesta mitään haittaakaan ole ja alamäkiin on turvallista ajella moottorilla jarruttaen.

      Eikä sitä jurnuttamista manuaalilaatikotkaan kestä loputtomiin, vaan kannattaa niitäkin pyörittää kovilla kierroksilla. 5-vaihteet on arkoja kuten automaattien ylivaihteetkin.

      Minun kotteron ohjekirja kieltää perävaunun hinaamisen getrag manuaalilaatikolla ja ilmoittaa että vaunua saa hinata vain automaattivaihteistolla varustetulla kulkineella. Joskus näinkin päin. Kaipa tuo manuaalikin kestäisi, mutta pitää vain olla huolellinen. Torqueflite automaatin kanssa ei tarvitse muuta kuin polkea kaasua mielensä mukaan ja kytkeä ylivaihde pois päältä jos semmoinen on asennettu.

      • matkamasi

        -89 chevy vanilla kierrelty yli kymmenen vuotta vaikka minkälaisilla teillä impäri eurooppaa eikä mittää ongelmia, normaalisti keppi vaan d:lle nii ei laita 3:sta isompaa, ylämäkiin kipuaa komisti ku kasi vääntää ja alamäkiin pakkokakkonen, näin toimittu vuosia eikä vaihelaatikossa koskaa oo ollu mitää ongelmia, pari kertaa ollu jopa vaunu perässä, kuten sanottua kaikki on vain käytöstä ja osaamisesta kiinni...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1807
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1667
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1303
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1131
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      789
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      775
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      757
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      749
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      725
    10. Plösö ja synttäriruusut

      Joko Plösö sai hommattua ne 100 ruusua sankarille vai vieläkö sankarin odotus jatkuu?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      702
    Aihe