Museojammun käyntihäikkä

J.O.N.

Minulla on Yamaha 350cc R5 vm.-71, museorekisterissä joten ajettu ei ole kuin muutama lenkki kesässä. Nyt siihen on ilmaantunut kumma käyntihämminki: Lähtee hyvin käymään ja käy tyhjäkäynnillä ihan ok, mutta kun kierroksia nostaa ajossa vähänkin, alkaa oikea pytty "pätkimään". vasen käy ok. Ilmeisesti sytytysvika, mutta kärjet on ok, kärkiväli se 0.5mm kuten ennenkin ja sytytysennakko paikalla ihan just. Tulpat ja tulpanhatut on uudet. Joten mistä voi olla kyse? Siis pienillä kierroksilla käy ok, mutta suuremmilla oikea pytty pätkii.

10

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vari

      Isäni 650 jammussa oli ongelmia puolien ja tulpanjohtojen kanssa. Toinen puolista esimerkiksi ylikuumeni ja oli satunnaisesti toiminnassa. Tulpanjohdoissa voi olla myös halkeamia.

      • J.O.N.

        tulpanjohdot vaihtoon nyt ensiksi. Mitenkäs puolat, voiko niitä yleismittarilla mitata jotenkin todetakseen onko vikaa? Miten kondensaattorit vaikuttavat asiaan, siis voiko kondensaattorivika myös aiheuttaa katkomista käymiseen kierroksilla? Ne kun lienevät alkuperäiset.


      • vari
        J.O.N. kirjoitti:

        tulpanjohdot vaihtoon nyt ensiksi. Mitenkäs puolat, voiko niitä yleismittarilla mitata jotenkin todetakseen onko vikaa? Miten kondensaattorit vaikuttavat asiaan, siis voiko kondensaattorivika myös aiheuttaa katkomista käymiseen kierroksilla? Ne kun lienevät alkuperäiset.

        Kyllä puolat pystyy mittaamaan kun vaan muistais et miten. hehhee... Joudut varmaan ottamaan siitä lisää informaatiota muualta. Aika useissa korjaamokirjoissa on esitetty lukemat ja tavat mitata eri sähkölaitteita. Suosittelen hommaamaan. Netistä saattaa löytyä ilmaiseksi jos osaa etsiä ja kieli taipuu suomen ulkopuolelle. rikkinäinen kondensaattori polttaa hyvin pian kärjet, syntyy paljon kipinöitä ja salamoita. Rikkinäinen kondensaattori käsitykseni mukaan purkaa energiansa kärkiin kun muuten se suuntaisi energiansa tulpille vahvistamaan kipinää. Ja itseasiassa juuri lukaisin yhdeltä sivustolta ja vaivasi vaikuttaisi juurikin kondensaattorin vialta. Tulppa antaa kipinää mutta puristuksen alaisena kipinä pienenee onnettomalle tasolle. Kuulemman mukaan viimeistään kiihdyttäessä ei jaksa enään sytyttää ja syntyy pätkimistä. Konkathan ei muistaakseni paljoakaan maksa. pääsit ehkä halvalla...


      • J.O.N.
        vari kirjoitti:

        Kyllä puolat pystyy mittaamaan kun vaan muistais et miten. hehhee... Joudut varmaan ottamaan siitä lisää informaatiota muualta. Aika useissa korjaamokirjoissa on esitetty lukemat ja tavat mitata eri sähkölaitteita. Suosittelen hommaamaan. Netistä saattaa löytyä ilmaiseksi jos osaa etsiä ja kieli taipuu suomen ulkopuolelle. rikkinäinen kondensaattori polttaa hyvin pian kärjet, syntyy paljon kipinöitä ja salamoita. Rikkinäinen kondensaattori käsitykseni mukaan purkaa energiansa kärkiin kun muuten se suuntaisi energiansa tulpille vahvistamaan kipinää. Ja itseasiassa juuri lukaisin yhdeltä sivustolta ja vaivasi vaikuttaisi juurikin kondensaattorin vialta. Tulppa antaa kipinää mutta puristuksen alaisena kipinä pienenee onnettomalle tasolle. Kuulemman mukaan viimeistään kiihdyttäessä ei jaksa enään sytyttää ja syntyy pätkimistä. Konkathan ei muistaakseni paljoakaan maksa. pääsit ehkä halvalla...

        Selityksesi oli hyvin järkeenkäypä. Täytyypä katsoa tallin hämärissä että leiskuuko kovasti kärkien välistä. Konkat eivät tosiaan paljon maksa, näkyi olevan Storm Motorissa 6 euroa kappale. Menenpä hakemaan sellaiset ja katsotaan kuinka käy!


      • vari
        J.O.N. kirjoitti:

        Selityksesi oli hyvin järkeenkäypä. Täytyypä katsoa tallin hämärissä että leiskuuko kovasti kärkien välistä. Konkat eivät tosiaan paljon maksa, näkyi olevan Storm Motorissa 6 euroa kappale. Menenpä hakemaan sellaiset ja katsotaan kuinka käy!

        Itselläni on 750 honda cb. Siihen vaihdoin kerran konkat mutta kipinöinti jatkui silti. En ole kerennyt perehtyä kunnolla asiaan. Vaarini sanoi minulle muinoin, että aina ne kärjet vähän kipinöi mutta mikä on vähän... Ja kondensaattoritkin voi mitata. Ja varoituksen sanana uudet kondensaattorit saattaa olla halvalla tehtyjä. Ne eivät välttämättä toimi. Eli jos ongelma ei ratkea vaihdolla, kannattaa varmaankin ottaa se sähkömittari käteen ennen kuin uusii kalliimpia osia. Mutta toivotaan, että homma onnistuu konkan vaihdolla.


    • JAMMUKAMU

      tiedä liittyykö tämä oma kokemus tähän sun ongelmaan,mut kerrompa jos olis jotain jelppiä. Kaverillani oli -78 1000cc kawa z. lähti hyvin käyntiin ja kävi hienosti, vaan kun lähti ajamaan alkoi pätkimään, metsästettiin vikaa, tarkistettiin jopa venttiilivälykset, vika löytyi viimein vähän käytön vuoksi jumiutuneesta sytytyksen keskipakoissäätimestä, eli ennakko meni kierroksilla vääräks ja moottori ei toiminut oikein. Korjaus olikin lopulta yksinkertainen, keskipakosäätimen purku, puhdistus, kasaan ja hyvin pelas.

      • vari

        Hyvä muistutus mutta valitettavasti keskipakoissäädin vaikuttaisi molempiin pyttyihin.


      • JAMMUKAMU
        vari kirjoitti:

        Hyvä muistutus mutta valitettavasti keskipakoissäädin vaikuttaisi molempiin pyttyihin.

        sen tiedän, mutta ajattelin että on kohtalaisen vaikea havainnollistaa/todentaa pätkiminen vain toiseen sylinteriin, joten ajattelin et tonkin vois tsekkaa, jos keskipakosäätimessä olis jumitusta toisen sylinterin esim. tulpanjohto huonompi tai tulppa, vois pätkiminen olla voimakkaampaa ko. sylinterissä.


      • J.O.N.
        JAMMUKAMU kirjoitti:

        sen tiedän, mutta ajattelin että on kohtalaisen vaikea havainnollistaa/todentaa pätkiminen vain toiseen sylinteriin, joten ajattelin et tonkin vois tsekkaa, jos keskipakosäätimessä olis jumitusta toisen sylinterin esim. tulpanjohto huonompi tai tulppa, vois pätkiminen olla voimakkaampaa ko. sylinterissä.

        sen kuulee ihan korvalla että se oikeanpuoleinen pytty pätkii. Eikä -71-mallisissa ollut vielä mitään keskipakoissäätimiä, sytkä on täysin kiinteä. Huomenna käyn hakeen konkat.


      • vari
        J.O.N. kirjoitti:

        sen kuulee ihan korvalla että se oikeanpuoleinen pytty pätkii. Eikä -71-mallisissa ollut vielä mitään keskipakoissäätimiä, sytkä on täysin kiinteä. Huomenna käyn hakeen konkat.

        Löytyykös sulta manuaaleja tuohon jammuun? Mulla olisi tässä koneella niitä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      333
      3261
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      225
      2017
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1622
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1447
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      82
      1329
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      284
      1243
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      81
      1074
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1061
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      81
      1018
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      146
      888
    Aihe