vesipiippu

tötrö

mitä mieltä muut vanhemmat: 15-vuotias poikani haluaisi vesipiipun.. itse en tiedä minkälainen piippu on ja onko se tupakan polton vertainen.. jääkö koukkuun? on sallittu 15-vuotiaille? onko kallista? kiitos etukäteen vastauksista.

40

13186

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jenssi22

lapseni on nyt 16vuotias ja hänellä on myös vesipiippu, mielestäni vesipiippu on vaaraton ja siihen ei jää koukkuu. Hauskaa ajanvietettä tuo kyllä on :)

• hoookah

olen 16 vee ja omistan vesipiipun. äiti toi sen minulle turkista sillä toivoin sellasta erittäin paljon. siihen kuitenkin sisältyy sääntöjä. en saa polttaa usein tai yksin ja maksan kaikki kulut itse.

jos ostat pienen vesipiipun tulee hinta vaihtelemaan 10 ja 30 euron välillä. parhaat saa ulkomailta.

makutupakka maksaa 3-10e paketti ja hiilet 0,8-6 e paketti.

jos ostat piipun, peidä myös huoli hygieniasta, se pitää pestä ihan kunnolla ja pitää huoli siitä ettei se ruostu.

se voi myöskin levittää tauteja, esim herpestä jos moni ihminen käyttää sitä samaan aikaan ja jollakin sattuu jokin tauti olemaan.

voit ajatella asiaa näin: vesipiippuun voi laittaa makutupakkaa teetä hiekkaa tai vaikka marihuanaa
      vesi lasiin voi kaataa maitoa, mehua tai 80% viinaa.
      eli on aika vaaraton kapistus riippuen siitä miten sitä käyttää

• kimpo

olen 17vuotias ja omistan kanssa vesipiipun, ostin tämän ulkomailta kun täytin 16 (tietysti äitini luvalla) eikä todellakaan ole tupakan veroinen, vesipiippu on niin paljon laimeempaa että sitä ei voi edes verrata tupakkaan eikä nikotiinia ja muita haitta aineita ole ja jos on niin todella vähän ja vesipiipun vesi putsaa ne pois

vesipiippuun voi ehkä jäädä koukkuun ainakaan minä ja kaverini emme ole jääneet

en osaa sanoa onko 15vuotiaille sallittu

vesipiippuja on moneen hintalähtöön halvimmat maksavat sen 15-20e ja kallein minkä olen nähnyt on 170e

• miemie^^

Vesipiippuja ei myydä joissain euroopan maissa kuin 18 vuotiaille, että laki luultavasti suomessa tämän osalta sama kuin tupakan.

• Sispi88

Vesipiipuista sanotaan usein, että ne puhdistavat tupakan savusta haitta-aineita ja että polttaminen on siksi harmittomampaa. Tämä on osittain totta, mutta toinen puoli totuudesta on tämä: Vesipiipulla savusta saa miedomman makuista ja viileämpää, jolloin sitä on mukavampi vetää syvemmälle keuhkoihin. Siellä niistä vähäisemmistä haitta-aineista on enemmän harmia... Vähän sama ongelma kuin kevytsavukkeissa siis.

Itse en antaisi alaikäiselle vesipiippua, kuten en muitakaan tupakointivälineitä.

• tötrö
        Sispi88 kirjoitti:

Vesipiipuista sanotaan usein, että ne puhdistavat tupakan savusta haitta-aineita ja että polttaminen on siksi harmittomampaa. Tämä on osittain totta, mutta toinen puoli totuudesta on tämä: Vesipiipulla savusta saa miedomman makuista ja viileämpää, jolloin sitä on mukavampi vetää syvemmälle keuhkoihin. Siellä niistä vähäisemmistä haitta-aineista on enemmän harmia... Vähän sama ongelma kuin kevytsavukkeissa siis.

Itse en antaisi alaikäiselle vesipiippua, kuten en muitakaan tupakointivälineitä.

tuota "osittain totta" mielipidettä odottelin.. en aio ostaa pojalleni vesipiippua,taitaa olla joku must juttu tällähetkellä.. ostakoon itse kun täyttää 18-v ja on oman katon alla :)

• billy the bong

kannattaa kattoa mitä se siellä vesipiipussa polttelee. itelläkin on bongi ja siellä palaa helposti kaikkea

• Tsaa

Ei mitään bongeja ainakaan marin poltoon. Helpon höyrystimen saat hehkulampun kuvusta ja pillistä. Tosin bongista tulee miedommat ja viileämmät savut.

• piippuilen
        Tsaa kirjoitti:

Ei mitään bongeja ainakaan marin poltoon. Helpon höyrystimen saat hehkulampun kuvusta ja pillistä. Tosin bongista tulee miedommat ja viileämmät savut.

Oon 12 vuotias ja mulla on vesipiippu kanarialta. Äiti ei ensin pitäny asiasta mutta kyl se sit lämpeni. Mulla on siihen minttu ja mango makua. On kiva ja kyl vanha mummukin poltti sitä mun ja mun 15 siskon kaa ;)

• erkki

Just jees

• Samppah

vesipiippu/sisha/hookah on piippu mistä poltetaan makutupakkaa. Ja eiköhän se niin mene suomessa ettei alle 18 vuotias saa tupakkatuotteita käyttää. vesipiipussa sä imet keuhkoihis veden kautta suodattunutta savua. todellakin k18 suomessa järkihoi älkää jättäkö. mulla itellä on 4 sishaa ja kokemusta noista on monen vuoden takaa.

• bananananana
        Samppah kirjoitti:

vesipiippu/sisha/hookah on piippu mistä poltetaan makutupakkaa. Ja eiköhän se niin mene suomessa ettei alle 18 vuotias saa tupakkatuotteita käyttää. vesipiipussa sä imet keuhkoihis veden kautta suodattunutta savua. todellakin k18 suomessa järkihoi älkää jättäkö. mulla itellä on 4 sishaa ja kokemusta noista on monen vuoden takaa.

Vesipiippua ei kuulu vetää keuhkoihin näin by the way. Mulle kertoi just ammattilainen että suu täyteen vesihöyryä(ei keuhkoihin) ja sitte päästät ulos. Eihän se ole vaarallinen vehje, riippuu mitä sinne laittaa. Jos sinne jottai marijuanaa laittaa nii tottakai vähä vaarallisempi mut jos vaa vedellä tai jollai mintulla ni eihä siinä mitää.

• mmoooo

"piippuillen" sullaha on paljo noita siskoja, oikee 15kpl :o

• waterpipe

polttelen aamuin illoin , joka päivä tulee vähän tussuteltuu :) en ole koukussa. makuja on mongoliankivi, speruman appelsiini ymsyms.. pidän piipusta erittäin paljon, ja suosittelen sen käyttöä neljästä vuodesta ylöspäin, se ei ole juurikaan haitallista eikä siihen jää koukkuun :----) ! suosittelen siis jokaisen hankkimaan

• mie

polttelen aamuin ja illoin ei jää koukkuun ; Muahhhh

• kysyjä

onko teen/kahvin polttaminen vaaratonta ?

• Polttelu loppu!

Monien vesipiipunkäyttäjät hengittävät savua keuhkoihinsa kymmenen kertaa tavallista savukkeiden käyttäjää useammin. Jokainen henkisavu sisältää jopa kymmenkertaisen savumäärän verrattuna tavallisesta savukkeesta saatavaan kokonaissavumäärään.

Joten onhan siinä omat riskinsä
      Itse olen käyttänyt vesipiippua monta monta vuotta ja kävin tuossa hetki sitten lääkärissä muutaman terveysongelman takia ja siellä saatiin selville että keuhkoissa oli aika paljon vettä ja sitä on erittynyt vesipiipusta.
      Siihen loppui ne polttelut!

• Tietäj

Vesipiippuja saa kuulkaas ihan apteekistakin.

• Huolestunut !

Moikka !

Olen sitä mieltä, että et ostaisi lapsellesi vielä vesipiippua :/ Vaikka se olisikin vaaratonta & siihen ei jäisi koukkuun, mutta se voisi olla ensimmäinen askel '' pimeälle puolelle ''.

• wioådjäq

vesipiippu on melkein tervaton tapa polttaa tupakkaa muuten ihan samaa paskaa

• tiedoton1

jos joku voisi hieman kertoa miten vesipiippua käytetään ja kuinka paljon makuainetta tulisi laittaa ja miten hiili kuumennetaan.

• 5v poka

en tiiä oon 5v

• nicopipo

5 vuotias POKA, kaikkee sitä nykyään tapahtuu :)

• Siinäjasiinä

Olen 14v poika ja minullakin on jo oma vesipiippu mutta sain sen sitä vastaan että en sitten alotttaisi tupakanpolttoa niinkun isosiskoni ja veljeni. Mutta itse siihen tilasin niita höyrykiviä jossa ei ole nikotiinia ja havun tilalla niistä irtoaa maukasta vesihöyryä. äitinikin mielestä mielummin se kuin tupakka mutta siihen en saa hankkia mitään nikotiini valmisteita että vaan hedelmäsiirappia ja niitä kiviä ja itse olen tyytyväinen tähän ja en haluisi edes haista niin hirveälle kuin tupakoitsijat. En vielä ole itse koukkuun jäänyt eikä kaverinikaan ja en usko että tulenkaan jäämään, suosittelen :)

• dinstdnsn

Toi "jääkö koukkuun" kysymys on aivoton, niinku joku edellinen sano niin riippuu tosiaan siitä, mitä siinä polttaa ja henkinen riippuvuushan voi kehittyä ihan mihin vaan. :D

Musta vesipiiput luetaan tupakointivälineiks ja näin ollen laki rajottaa niiden ostoo vaikkakin ite ostin omani 16-vuotiaana ihan Suomesta eikä sokee paviaanikaan vois erehtyä luulemaan mua täysikäseks ulkonäön perusteella eli ei vissiin oo niin tarkkaa?

Terveyshaittojahan siinä toki on, tietenkin riippuu edelleenkin mitä siellä polttaa. 15-vuotias on suhteellisen nuori vielä, ite en ehkä antais ostaa tai ainakin valvoisin mitä siellä poltellaan. Nikotiiniton makutupakka vesipiipun kautta poltettuna on tietenkin parempi vaihtoehto ku savukkeet, eli jos on kiistaa rajoista niin vastaantuleminen ensimmäisen sallimisella ja jälkimmäisten kieltämisellä saattais olla suositeltavaa - suhde lapseen parantuis eikä skidin terveyskään ois ihan niin rappiolla. :)

• kokeilunhaluinen

Katselin että täällä myydään kirpparilla kyseisiä piippuja, oletteko tilanneet makukivet yms lareinasta?

• utelias2

Mistä niitä makuja voi sitten ostaa ja voiko niitä ostaa ala ikäiset

• avuton2

Itiksestä :)

• poika000

Oon 14v poika. Sain kans vesipiipun, kun äiti ei enää tarvinnut omaansa. Ihan kiva kapistus.

• Muija1999

Kannattais vaa ostaa se vesari sille pojalle (vaikka tosin siit on jo nii kauan aikaa että se päätös on jo tehty)
        Aattelin vaa sanoo, että se on parempi ostaa se sille pojalle tai se hankkii sen itse... Etkä ole asiasta tietoinen... Jos nuori ei saa niin se hankkii :) näin me nykyään! Kannattaa siksi antaa lapselle myönnytyksiä, tai muuten et vaan ole tietoinen, mutta lapsi tekee kielletyn asian kuitenkin.

• Pate 4
        Muija1999 kirjoitti:

Kannattais vaa ostaa se vesari sille pojalle (vaikka tosin siit on jo nii kauan aikaa että se päätös on jo tehty)
        Aattelin vaa sanoo, että se on parempi ostaa se sille pojalle tai se hankkii sen itse... Etkä ole asiasta tietoinen... Jos nuori ei saa niin se hankkii :) näin me nykyään! Kannattaa siksi antaa lapselle myönnytyksiä, tai muuten et vaan ole tietoinen, mutta lapsi tekee kielletyn asian kuitenkin.

Tuollaisissa asioissa EI saa nössöillä ja antaa lapselle myönnytyksiä! Lapsestaan huolta pitävä vanhempi ei noin tekis.Eikä myöskään laki salli.Kannatko keskioluet myös?

• Tere)))

Hei, olen 15v. Olin Maltalla kavereitteni kanssa ja poltimme siellä vesipiippua, se on ihan turvallista, siihen ei jää koukkuun ja siitä tulee vain hyvä mieliala sen pystyy lopettamaan ihan rauhassa millon haluaaa, ei sitä voi ollenkaa verrata tupakkaan, vanhempani sanoivat että se on ok kunhan sitä ei polta koko ajan syistä että menee liikaa rahaa(ei muita syitä)!!!:))

• Järki käteen

Lukekaa hyvät ihmiset asiantutevaa tekstiä, älkääkä vaan 14 vuotiaiden omia mielipiteitä foorumeilta.
      Veden suodattava vaikutus nikotiinin ja karbonyylien kohdalla on olemassa, mutta marginaalinen, jopa olematon.
      Useimpien poltettavien toutteiden haitallisten aineiden määrä savussa normaaliin tupakansavuun verrattuna:
      Karsinogeeniset aineet - n. 5 kertaisesti
      Tervapitoisuus - n. 32 kertainen
      Häkäalttius - n. 8 kertainen

Illuusio terveellisyydestä tulee suurelta osalta veden suodattavuuden luulotiedosta ja siitä, että vesihöyry on viileämpää ja näin miellyttävämpää hengittää, kuin normaali savukkeen savu. Tästä myös tulee esille vesipiipulle ominainen ongelma: pitkäaikaisen käytön seurauksena alkaa keuhkoihin kerääntymään vettä.

• lollero15v

Vesipiippu on aika haitaton riippuvaiseksi voi tulla (riippuu käyttäjästä) ja minulla on vesipiippu (olen siis 16v) ja käytän vaan hyvän makuisia nesteitä (tai mitensennyt sanookaan) ja en vertaisi tupakkaan koska ei läheskään yhtä vaarallinen!

• Narghileee

Harrastuspohjalta tehdyt vesipiippu aiheiset sivut on avattu. Sivuilla kattavasti ja selkeästi tietoa kaikesta vesipiippuihin liittyvästä muunmuassa lukuisten oppaiden muodossa.

Tutustu vesipiipun saloihin osoitteessa Vesipiippu.info

• Rokkiizz

Hei! Mikäli tältä sivulta löytyy aktiivisia hookah - harrastelijoita tai muuten vaan asiasta kiinnostuneita, minulla olisi ilmoitusluontoista asiaa. Saimme pienellä porukalla parsittua kasaan vesipiippu - aiheiset verkkosivut, joiden on tarkoitus toimia harrastajien kohtaus- ja tiedon jakamispaikkana.

Verkkosivut vaativat vielä visuaalista hienonsäätöä, mutta ovat käytännössä täysin toimivat. Sivut tarvitsevat ainoastaan lisää sisältöä ja harrastajia, ja uskon että meitä kyllä riittää.

Sivut löytyvät osoitteesta: Vesipiippu.info

Aiheesta kiinnostuneet, rekisteröitykää ja tulkaa herättämään keskustelua!

• seppotaalasmanne

vittu täällä suoli24:ssä on vähäjrkistä porukkaa :DDd vai että "vesihöyryä" hengittelette ja "terveellistä" sitte ompi

• Voihelvettiiii

Ite oon sitä mieltä että vesipiipussakin on haittaa.

-häkä
      -terva (jotkut sanovat)
      -nikotiini (jos on nikotiiniä sisältävää makua)

Ite oon 13 ja kyllä siitä ainakin silloin tällöin pää menee kipeäksi

Ei muutaku haistakaa vittu

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7017
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      96
      836
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      753
    Aihe