4-vuotiaan siivoaminen

kaksosten äippä

elikkä minulla 4-vuotiaat kaksoset ja olen ainakin vuoden verran pistänyt niitä siivoamaan.puolisen vuotta olen yrittänyt,että joka päivä siivoaisivat oman huoneensa.alku vaiheessa se vähän lipsahteli.ja monesti illalla siivottiin päivän sotkut.ja tietty illalla ollaan väsyneitä eikä vois vähempää kiinnostaa kun leikkiminen ja sotkeminen on kivempaa. olen yrittänyt aikaistaa siivoamisaikaa että jaksais siivota.niillä kun tuo siivoaminen voi kestää tunteja. olen yrittänyt lahjoa tarroilla ja kiiltokuvilla.aluks se toimi,mutta sit totesivat etteivät tarvitse tarroja.sitten kokeilin,että saatte liimata sänkyyn tarroja se oli huippu juttu,mutta eipä sekän kovin enää innosta.nyt kun ollaan oltu kesälomalla niin olen pistänyt ne siivoo jo aamupäivällä kun sotkua ei ole kerinnyt niin paljon tulla,ja sanonut että ei lähdetä minnekkään jos ei oo siivottu. molemmat huutaa.lähdetään,me siivotaan.mut kun se siivoominen voi kestää tunteja tai peräti koko päivän.itse kun siivoais niin menis 5min. mut kun en anna periks.tiedän,että ne osaa siivota jos haluaa ja myös nopeasti.aina kun aloittaa siivoamisen niin alkaa uus leikki.ja siivoaminen unohtuu.
kertokaa vaadinko liikaa???ja mitä vinkkejä olis siivoamiseen?
meillä oli aikaisemmin yks laatikko mihin kaikki lelut laitetaan ja pari pikku korii. no se ei toiminut.nyt pari päivää on ollut kokeilussa että pikku koreja ja sitten tulostettiin yhdessä netistä kuvia ja laitettiin ne laatikkoihin niin tietää mitkä lelut kuuluu mihinkin ja jos leikkisivät vain pikku osalla leluista,eikä kaatais yhtä isoa laatikkoa lattialle.mut ei se kyl taida toimia.hermot menee,kun joutuu koko ajan käskee.enkä viitsi itse osallistua siivoamiseen,koska ne on niiden sotkut ja ne myös kerää.ja jos mä menisin keräämään,niin loppuen lopuks keräisin kaikki yksin.ja siinä ei olis opetusta lapsille yhtään.
olen yksinhuoltaja ja minä teen kaikki muut koti hommat niin mun mielestä ei ole paljon pyydetty jos ne siivoo oman huoneen.ja olen sen niille selvittänytkin. en ole siis mikään mega siivousintoilija,mut tykkään,että kerran päivässä lattiat näyttää siisteiltä siis ilman leluja,edes hetken.itse saatan kyllä kerätä muista huoneista lelut niiden omaan huoneeseen iltaisin,koska on tosi ikävä illalla astua lelujen päälle.

34

2143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lapatossun serkku

      ...siis niinku panet nelivuotiaat siivoamaan. Mix vaan oman huoneensa? Kaikki huoneet vaan putsix niinku.
      Kyllä nelivuotaitten pitää ymmärtää, että sä olet yksinhuoltaja.
      Kaikki muut maailman nelivuotiaat siivoavat kotinsa.
      Olet niinku epäonnistunut elikkä et ole saanut nelivuotiaista kotitalousapua.

      Miksi heillä on niin paljon leluja? Osa pois.

      • wqwqq

        Siis aivan älytöntä, että tuollainen idiootti kommentoi aloittajan asiallista tekstiä. Ei kannata välittää.. Mutta asiaan. Itsellä ei ole kokemusta 4-vuotiaista, sillä omani on vasta 4kk mutta muistan kyllä omasta lapsuudestani, että kyllä minä siivosin huonettani jo tuossa iässä. Ei tosin voi odottaa täydellistä jälkeä, mutta kehu heitä aina, kun he siinä onnistuvat. Ota heidät myös tekemään muita kotitöitä. Opeta se heille pienestä lähtien, ja tosiaan kun sujuu niin kehu heitä, jotta tuntevat itsensä tärkeäksi.
        Anteeksi nyt pitää lopettaa, kun vauva itkee nälkäänsä ;)


    • katariina80

      kyllä 4vuotias jo voi siivota jälkensä. meillä tyttö on saanut jo 2vuotiaasta asti siivota omat lelunsa. meillä on niin idioottimainen huonejärjestys asunnossa että lapsi leikkii aina olkkarissa eli tuo myös lelut sinne. en meinaan viitsi koko päivää käydä kyttäämässä mitä touhuaa omassa huoneessaan, keittiöstä ja olkkarista kun ei näy lapsen huoneeseen. joten lapsi levittää lelunsa olkkariin aamulla ja illalla ennen unille menoa lapsi itse myös saa kerätä lelunsa olkkarista pois isoon lelulaatikkoon joka viedään sitten lapsen huoneeseen.

      nyt tyttö on 3,5vuotias ja edelleen kerää lelunsa joka ilta ennnen unille menoa laatikkoon, joskus helpommin joskus vaikeemmin. meillä myös lapsi siivoo muutenkin omia jälkiään, ruokailun jälkeen jokainen vie lautasensa ja lasinsa tiskiin, myös lapsi. miehen kanssa halutaan opettaa lapselle että vanhemmat ei ole palvelijoita, jos lapsi pystyy itse tekemään jotain, kuten astiansa tiskiin, niin sitten lapsi vie ne itse tai jos lapsi haluaa jotain, kuten paperia sotkun pyyhkimiseen, niin sitten lapsi hakee paperinsa itse. myöskin jos lapselta kaatuu maitolasi pöydälle, niin lapsi saa sen itse siivota(en siis vaadi mitään että pitäisi kiillottaa se pöytä puhtaaksi vaan lapsi pyyhkii maitoa sen minkä pystyy ensin itse ja minä siivoan loppuun ja kehun lasta kun on itse siivottu sotkua). ollaan ihan pienestä asti opetettu tätä hommaa ja lapsi tykkää auttaa kotitöissä.

      pistä vaan lapset keräämään lelunsa itse, sillä tavalla lapset oppii ettei aina saa kaikkea valmiina ja että itsekkin pitää tehdä jotain, sen minkä pystyy.

      pakko viel mainita, että äitiyspakkauslaatikko on ainakin monikäyttöinen :D aluksi siinä on ne vaatteet, sitten sinne voi vauvan laittaa nukkumaan ja kun vauva kasvaa, ovi laatikkoon laittaa pieneksi jääneitä vaatteita tai kuten meillä, käyttää sitä laatikkoa lelulaatikkona :)

      • kaksosten äippä

        meillä lapset kyllä laittaa aina pyykit pyykkikoriin,ei edes tarvitse sanoa.ja laittavat myös tiskit tiskipöydälle tai suoraan koneeseen.jos sotkevat tahalteen maton tai lattian,pistän ne myös siivoamaan.ja mutisematta siivoavat.auttavat laittaa pyykkejä ja pyyhkivät pölyjä.muuta en pyydä kuin siivoamaan huoneen kaiken muun tekevät oma-aloitteisesti.
        ja tosiaan on hiukka eri asia kun on kaks saman ikäistä lasta kun yksi. nimittäin sotkijoita on tuplasti enemmän. tyttö on sellainen,että välillä on jopa yksin siivonnut huoneen.siitä on kyllä jo aikaa.mutta tosiaan tyttö olisi ahkerampi siivoamaan,mutta poika vaan olevinaan siivoo. ja kun kaksistaan siivoavat sen tietää,että 1-2min muistaa siivota ja sit se unohtuu.
        tänään karsin leluja,ja kokeilin uutta tekniikkaa.näytin niille omasta huoneesta kelloa ja kerroin missä viisari on nyt ja missä se on kun pitäis olla siivottu.annoin puol tuntia aikaa.taas siivosivat ehkä minuutin ja poika vaan katto välillä kelloa ja sanoi: ei ooo vielä..ei oo vielä...eli käytti tosi fiksusti ajan. kun oli 10min aikaa sanoin,että ei oo enää kauaa aikaa.ja palkkiona oli tiedossa karkkia,kun on karkkipäivä ja itse valikoivat eilen kaupasta karkit. no karkit jäi saamatta.monta tuntia sen jälkeen ne uudestaan muisti,et kai äiti syönyt meijän karkkeja.sanoin että söin. ja itkuhan siinä tuli.en tiedä..yritän antaa opetusta.jospa sit toiste siivois.
        eilen mietin,että voisko toimia sellainen,että olis perjantai tai lauantai siivouspäivä ja sitten palkkiona on leffoja ja karkkia. ja joka päivä sais siivota jos haluaa ja palkkiona saa valita lelun korista(mitkä siis karsin pois) eli molemmat sais valkata yhden lelun joka päivä jos siivoaisivat.sit keksin,että ton ikäiset vois jo alkaa opetella petaa sänkyä,jos petaa niin saa valita tarran.ja sit tosiaan jos ei siivota muina päivinä kuin siivouspäivänä,niin oppisivat ainakin sen että on isompi urakka siivota yhtenä päivänä ja ikävämpi leikkiä joka päivä sotkuisessa huoneessa.
        no vielä ei homma toiminut. toivat olohuoneeseen junaradan ja siihen kuuluva lisukkeet ja eivät niitä siivonneet joten vein ne niiden huoneen lattialle.ja nyt se huone on kyllä kaaos.katotaan monta päivää jaksavat leikkiä siinä sotkussa,vai leikkivätkö sitten ollenkaan.


      • kaksosten äippä
        kaksosten äippä kirjoitti:

        meillä lapset kyllä laittaa aina pyykit pyykkikoriin,ei edes tarvitse sanoa.ja laittavat myös tiskit tiskipöydälle tai suoraan koneeseen.jos sotkevat tahalteen maton tai lattian,pistän ne myös siivoamaan.ja mutisematta siivoavat.auttavat laittaa pyykkejä ja pyyhkivät pölyjä.muuta en pyydä kuin siivoamaan huoneen kaiken muun tekevät oma-aloitteisesti.
        ja tosiaan on hiukka eri asia kun on kaks saman ikäistä lasta kun yksi. nimittäin sotkijoita on tuplasti enemmän. tyttö on sellainen,että välillä on jopa yksin siivonnut huoneen.siitä on kyllä jo aikaa.mutta tosiaan tyttö olisi ahkerampi siivoamaan,mutta poika vaan olevinaan siivoo. ja kun kaksistaan siivoavat sen tietää,että 1-2min muistaa siivota ja sit se unohtuu.
        tänään karsin leluja,ja kokeilin uutta tekniikkaa.näytin niille omasta huoneesta kelloa ja kerroin missä viisari on nyt ja missä se on kun pitäis olla siivottu.annoin puol tuntia aikaa.taas siivosivat ehkä minuutin ja poika vaan katto välillä kelloa ja sanoi: ei ooo vielä..ei oo vielä...eli käytti tosi fiksusti ajan. kun oli 10min aikaa sanoin,että ei oo enää kauaa aikaa.ja palkkiona oli tiedossa karkkia,kun on karkkipäivä ja itse valikoivat eilen kaupasta karkit. no karkit jäi saamatta.monta tuntia sen jälkeen ne uudestaan muisti,et kai äiti syönyt meijän karkkeja.sanoin että söin. ja itkuhan siinä tuli.en tiedä..yritän antaa opetusta.jospa sit toiste siivois.
        eilen mietin,että voisko toimia sellainen,että olis perjantai tai lauantai siivouspäivä ja sitten palkkiona on leffoja ja karkkia. ja joka päivä sais siivota jos haluaa ja palkkiona saa valita lelun korista(mitkä siis karsin pois) eli molemmat sais valkata yhden lelun joka päivä jos siivoaisivat.sit keksin,että ton ikäiset vois jo alkaa opetella petaa sänkyä,jos petaa niin saa valita tarran.ja sit tosiaan jos ei siivota muina päivinä kuin siivouspäivänä,niin oppisivat ainakin sen että on isompi urakka siivota yhtenä päivänä ja ikävämpi leikkiä joka päivä sotkuisessa huoneessa.
        no vielä ei homma toiminut. toivat olohuoneeseen junaradan ja siihen kuuluva lisukkeet ja eivät niitä siivonneet joten vein ne niiden huoneen lattialle.ja nyt se huone on kyllä kaaos.katotaan monta päivää jaksavat leikkiä siinä sotkussa,vai leikkivätkö sitten ollenkaan.

        kertokaas vielä kuinka paljon teillä on leluja esillä? meillä kun tosiaan on alkanut erottua poikien ja tyttöjen lelut,niin niitä sit on tosiaan tuplasti enemmän.
        kun on barbeja,nukke ja sen vaatteet sit dinosauruksia ja autoja ja keittiö leikkeihin keittiö leluja.sit on palikoita,junarata ja pikku legoja.ja olis vielä paljon muitakin leluja,mut kai mä niitä pidän piilossa.sit on jokunen unilelu esillä.pehmolelujakin löytyis kyllä. ja sit pojalla on muutama iso auto ja sit on linna.
        en niinkuin tiedä että pitääkö tostakin määrästä vähentää vielä?? kuitenkin legot,palikat ja junarata on kehittäviä leluja,mutta niillä saa ison sotkun aikaiseksi.


      • kaksosten äippä
        kaksosten äippä kirjoitti:

        kertokaas vielä kuinka paljon teillä on leluja esillä? meillä kun tosiaan on alkanut erottua poikien ja tyttöjen lelut,niin niitä sit on tosiaan tuplasti enemmän.
        kun on barbeja,nukke ja sen vaatteet sit dinosauruksia ja autoja ja keittiö leikkeihin keittiö leluja.sit on palikoita,junarata ja pikku legoja.ja olis vielä paljon muitakin leluja,mut kai mä niitä pidän piilossa.sit on jokunen unilelu esillä.pehmolelujakin löytyis kyllä. ja sit pojalla on muutama iso auto ja sit on linna.
        en niinkuin tiedä että pitääkö tostakin määrästä vähentää vielä?? kuitenkin legot,palikat ja junarata on kehittäviä leluja,mutta niillä saa ison sotkun aikaiseksi.

        niin siis kun mietin tota,että oliskin vaan yks siivous päivä ja loput vapaaehtoisia. Ajatteölin,että jos sillä säästäis omia hermoja.ei vaan jaksa joka ikinen ilta samasta asiasta purnaa.ja puhun ku seinille. jospa vaan kerään itse joka päivä muista huoneista lelut niiden huoneen lattialle ja ne päättävät siivoavatko joka päivä vai kerran viikossa. ennemmin sitä tappelis yhden kokonaisen päivän niiden kanssa kuin joka päivä.eikö?


      • Omasta..
        kaksosten äippä kirjoitti:

        meillä lapset kyllä laittaa aina pyykit pyykkikoriin,ei edes tarvitse sanoa.ja laittavat myös tiskit tiskipöydälle tai suoraan koneeseen.jos sotkevat tahalteen maton tai lattian,pistän ne myös siivoamaan.ja mutisematta siivoavat.auttavat laittaa pyykkejä ja pyyhkivät pölyjä.muuta en pyydä kuin siivoamaan huoneen kaiken muun tekevät oma-aloitteisesti.
        ja tosiaan on hiukka eri asia kun on kaks saman ikäistä lasta kun yksi. nimittäin sotkijoita on tuplasti enemmän. tyttö on sellainen,että välillä on jopa yksin siivonnut huoneen.siitä on kyllä jo aikaa.mutta tosiaan tyttö olisi ahkerampi siivoamaan,mutta poika vaan olevinaan siivoo. ja kun kaksistaan siivoavat sen tietää,että 1-2min muistaa siivota ja sit se unohtuu.
        tänään karsin leluja,ja kokeilin uutta tekniikkaa.näytin niille omasta huoneesta kelloa ja kerroin missä viisari on nyt ja missä se on kun pitäis olla siivottu.annoin puol tuntia aikaa.taas siivosivat ehkä minuutin ja poika vaan katto välillä kelloa ja sanoi: ei ooo vielä..ei oo vielä...eli käytti tosi fiksusti ajan. kun oli 10min aikaa sanoin,että ei oo enää kauaa aikaa.ja palkkiona oli tiedossa karkkia,kun on karkkipäivä ja itse valikoivat eilen kaupasta karkit. no karkit jäi saamatta.monta tuntia sen jälkeen ne uudestaan muisti,et kai äiti syönyt meijän karkkeja.sanoin että söin. ja itkuhan siinä tuli.en tiedä..yritän antaa opetusta.jospa sit toiste siivois.
        eilen mietin,että voisko toimia sellainen,että olis perjantai tai lauantai siivouspäivä ja sitten palkkiona on leffoja ja karkkia. ja joka päivä sais siivota jos haluaa ja palkkiona saa valita lelun korista(mitkä siis karsin pois) eli molemmat sais valkata yhden lelun joka päivä jos siivoaisivat.sit keksin,että ton ikäiset vois jo alkaa opetella petaa sänkyä,jos petaa niin saa valita tarran.ja sit tosiaan jos ei siivota muina päivinä kuin siivouspäivänä,niin oppisivat ainakin sen että on isompi urakka siivota yhtenä päivänä ja ikävämpi leikkiä joka päivä sotkuisessa huoneessa.
        no vielä ei homma toiminut. toivat olohuoneeseen junaradan ja siihen kuuluva lisukkeet ja eivät niitä siivonneet joten vein ne niiden huoneen lattialle.ja nyt se huone on kyllä kaaos.katotaan monta päivää jaksavat leikkiä siinä sotkussa,vai leikkivätkö sitten ollenkaan.

        lapsuudesta muistan, että jos ei siivottu niin äiti keräs jätesäkkiin lattialla olevat lelut ja "hävitti" (eli vei meiltä piiloon). Johan alkaa kiinnostusta siivoamiseen löytyä kun lelut alkaa pikkuhiljaa vähenemään. Sitten kun jälkiä on siivottu jonkin aikaa ahkerasti, voi palkkioksi antaa leluja takaisin.

        Lapset jaksaa leikkiä sotkussa vaikka lopun lapsuuttaan, se ei heitä häiritse.

        Tavallisesta omien jälkien/leikkien siivoamisesta ei kuulu saada palkintoa, se kuuluu jokapäiväiseen elämään.

        Niin kauan kuin annat kerrankin periksi lapsille, he tietävät että voivat jättää siivoamatta, koska annat lopulta periksi. Kun otat asenteen, että et anna enää ainoatakaan kertaa periksi siivoamisesta niin he huomaavat sen pian ja ymmärtävät, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin siivota.

        "ei vaan jaksa joka ikinen ilta samasta asiasta purnaa." Lasten kasvatuksesta ei voi ottaa vapaata, jos lapsia tekee niin pitää ne jaksaa kasvattaa, aikuiseksi asti.


      • katariina80
        Omasta.. kirjoitti:

        lapsuudesta muistan, että jos ei siivottu niin äiti keräs jätesäkkiin lattialla olevat lelut ja "hävitti" (eli vei meiltä piiloon). Johan alkaa kiinnostusta siivoamiseen löytyä kun lelut alkaa pikkuhiljaa vähenemään. Sitten kun jälkiä on siivottu jonkin aikaa ahkerasti, voi palkkioksi antaa leluja takaisin.

        Lapset jaksaa leikkiä sotkussa vaikka lopun lapsuuttaan, se ei heitä häiritse.

        Tavallisesta omien jälkien/leikkien siivoamisesta ei kuulu saada palkintoa, se kuuluu jokapäiväiseen elämään.

        Niin kauan kuin annat kerrankin periksi lapsille, he tietävät että voivat jättää siivoamatta, koska annat lopulta periksi. Kun otat asenteen, että et anna enää ainoatakaan kertaa periksi siivoamisesta niin he huomaavat sen pian ja ymmärtävät, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin siivota.

        "ei vaan jaksa joka ikinen ilta samasta asiasta purnaa." Lasten kasvatuksesta ei voi ottaa vapaata, jos lapsia tekee niin pitää ne jaksaa kasvattaa, aikuiseksi asti.

        käytän muuten tota samaa kikkaa lapsen kanssa, eli jos ei kiinnosta siivota lelujaan olkkarista pois niin sitten ne lähtee kaappiin. yleensä riittää kun käy hakemassa pussin minne niitä laittaa, mutta joskus ei sekään riitä. onpa välillä ollu muutama päivä sellanen että ei ole ollut yhtä ainuttakaan lelua lapsella :D säälimättä vein joka ikisen lelun pois kun ei kiinnostanut niitä siivota itse. tais tyttö tajuta että kannattaa kerätä lelut jos haluaa leikkiä.. :D oli vissiin tylsää ipanalla kun leikki että tuoli oli auto, kun ei ollu muutakaa :D onneks useimmiten tyttö kerää ite lelunsa.. eli keinona on toi jos ei leluja kerätä itse, niin sitten minä kerään ne ja laitan kaappiin ja sitten jos seuraavana päivänä kerätään itse lelut nätisti, niin sitten aamulla saa kaapista valita pari lelua takasin leikkeihin.

        tuli mieleen kun tyttö oli kerran ovela, oltiin viety lelureppu pois, se oli makkarin lattialla ja sinne reppuun oli jääny palikoita. no, minä olin vessassa ja kun tulin sieltä pois, niin tyttö juoksee repun kanssa äkkiä takaisin makkariin ja sanoo että "otin vain pari palikkaa repusta" ja tallustelee muina tyttöinä takasin omaan huoneeseensa leikkimään :D


      • Legot
        katariina80 kirjoitti:

        käytän muuten tota samaa kikkaa lapsen kanssa, eli jos ei kiinnosta siivota lelujaan olkkarista pois niin sitten ne lähtee kaappiin. yleensä riittää kun käy hakemassa pussin minne niitä laittaa, mutta joskus ei sekään riitä. onpa välillä ollu muutama päivä sellanen että ei ole ollut yhtä ainuttakaan lelua lapsella :D säälimättä vein joka ikisen lelun pois kun ei kiinnostanut niitä siivota itse. tais tyttö tajuta että kannattaa kerätä lelut jos haluaa leikkiä.. :D oli vissiin tylsää ipanalla kun leikki että tuoli oli auto, kun ei ollu muutakaa :D onneks useimmiten tyttö kerää ite lelunsa.. eli keinona on toi jos ei leluja kerätä itse, niin sitten minä kerään ne ja laitan kaappiin ja sitten jos seuraavana päivänä kerätään itse lelut nätisti, niin sitten aamulla saa kaapista valita pari lelua takasin leikkeihin.

        tuli mieleen kun tyttö oli kerran ovela, oltiin viety lelureppu pois, se oli makkarin lattialla ja sinne reppuun oli jääny palikoita. no, minä olin vessassa ja kun tulin sieltä pois, niin tyttö juoksee repun kanssa äkkiä takaisin makkariin ja sanoo että "otin vain pari palikkaa repusta" ja tallustelee muina tyttöinä takasin omaan huoneeseensa leikkimään :D

        Naapurin rouva näytti minulle lastenhuoneen.
        Kaikki pojan (3 v.) autot olivat parkissa seinän vieressä nokat samaan suuntaan.
        Äiti sanoi ylpeänä, että siitä otetaan kerrallaan kaksi autoa leikkiin.
        Lastenhuoneessa oli kaikki tip-top.

        Kun poika tuli meille, istui keinuhevosen selkään ja heitteli legoja ympäri huonetta ja kirkui ilosta.
        Äiti ei ollut mukana.

        En tiedä, mikä on oikein, onko mikään. Lapset lienevät jo parivuotiaasta erilaisia. Yksi korjaa jälkensä, toinen ei. Kai se on luonteenpiirre.


      • Rainbow in the sky
        kaksosten äippä kirjoitti:

        meillä lapset kyllä laittaa aina pyykit pyykkikoriin,ei edes tarvitse sanoa.ja laittavat myös tiskit tiskipöydälle tai suoraan koneeseen.jos sotkevat tahalteen maton tai lattian,pistän ne myös siivoamaan.ja mutisematta siivoavat.auttavat laittaa pyykkejä ja pyyhkivät pölyjä.muuta en pyydä kuin siivoamaan huoneen kaiken muun tekevät oma-aloitteisesti.
        ja tosiaan on hiukka eri asia kun on kaks saman ikäistä lasta kun yksi. nimittäin sotkijoita on tuplasti enemmän. tyttö on sellainen,että välillä on jopa yksin siivonnut huoneen.siitä on kyllä jo aikaa.mutta tosiaan tyttö olisi ahkerampi siivoamaan,mutta poika vaan olevinaan siivoo. ja kun kaksistaan siivoavat sen tietää,että 1-2min muistaa siivota ja sit se unohtuu.
        tänään karsin leluja,ja kokeilin uutta tekniikkaa.näytin niille omasta huoneesta kelloa ja kerroin missä viisari on nyt ja missä se on kun pitäis olla siivottu.annoin puol tuntia aikaa.taas siivosivat ehkä minuutin ja poika vaan katto välillä kelloa ja sanoi: ei ooo vielä..ei oo vielä...eli käytti tosi fiksusti ajan. kun oli 10min aikaa sanoin,että ei oo enää kauaa aikaa.ja palkkiona oli tiedossa karkkia,kun on karkkipäivä ja itse valikoivat eilen kaupasta karkit. no karkit jäi saamatta.monta tuntia sen jälkeen ne uudestaan muisti,et kai äiti syönyt meijän karkkeja.sanoin että söin. ja itkuhan siinä tuli.en tiedä..yritän antaa opetusta.jospa sit toiste siivois.
        eilen mietin,että voisko toimia sellainen,että olis perjantai tai lauantai siivouspäivä ja sitten palkkiona on leffoja ja karkkia. ja joka päivä sais siivota jos haluaa ja palkkiona saa valita lelun korista(mitkä siis karsin pois) eli molemmat sais valkata yhden lelun joka päivä jos siivoaisivat.sit keksin,että ton ikäiset vois jo alkaa opetella petaa sänkyä,jos petaa niin saa valita tarran.ja sit tosiaan jos ei siivota muina päivinä kuin siivouspäivänä,niin oppisivat ainakin sen että on isompi urakka siivota yhtenä päivänä ja ikävämpi leikkiä joka päivä sotkuisessa huoneessa.
        no vielä ei homma toiminut. toivat olohuoneeseen junaradan ja siihen kuuluva lisukkeet ja eivät niitä siivonneet joten vein ne niiden huoneen lattialle.ja nyt se huone on kyllä kaaos.katotaan monta päivää jaksavat leikkiä siinä sotkussa,vai leikkivätkö sitten ollenkaan.

        "ja tosiaan on hiukka eri asia kun on kaks saman ikäistä lasta kun yksi. nimittäin sotkijoita on tuplasti enemmän" Ehkä, ehkä ei. Jotkut lapset on siistejä, jotkut yksinään sotkee kahdenkin edestä. Ja tietääkseni et pyytänyt neuvoja vain heiltä joilla on kaksi lasta? En ole tuo katariina80, mutta pisti kovasti tämä kommentti silmään. Joissain asioissa on todellakin eri asia onko yksi vaiko kaksi lasta, mutta tämä sotkemisjuttu on sellainen mielestäni, että kyllä yksikin lapsi voi saada aika katastrofaalisen sotkun aikaan, nimim. kokemusta on!! Itselläni on myös yksi lapsi, tyttö 5v, ja on koko ikänsä sotkenut kahden edestä, kun taas siskollani on kaksi lasta, 3v tyttö ja 5v poika ja nämä kaksi ovat melkoisen siistejä, rauhallisempia ehkä kuin oma lapseni. Tyttöni on kyllä sellainen säheltäjä ettei ole tosikaan.

        "jospa vaan kerään itse joka päivä muista huoneista lelut niiden huoneen lattialle ja ne päättävät siivoavatko joka päivä vai kerran viikossa" Tuskin tulee toimimaan. Lapset miettivät kuitenkin että miksi äiti ei siivoaisi sitten sinä siivouspäivänäkin, kerta joka päivä muutenkin siivoaa. No, mistä sitä tietää toimisko mutta epäilen.
        Meillä on sellainen sääntö, joka pitää ja helpottaa myös lelujen keräystä illalla: leluja ei tuoda keittiöön. Ainoat sallitut paikat leluille ovat lapsen oma huone ja olkkari, muualla niitä ei katsella. Varsinkin se että keittiöön niitä ei tuoda, johtuu pääasiassa vain turvallisuudesta. Miettikääpä tilanne: lattialla on leluautoja, olet tekemässä ruokaa, hellan levyt on kuumina. Kompastut leluun ja otat tukea vaistomaisesti lähimmästä tasosta joka on just se hella. Siinä onkin sitten kädet palovammoissa, ja mahdollisesti hellalla kiehuneet potut ovat ympäri keittiötä ja kiehuva vesi lentänyt päällesi. Eli parempi ettei leluja tuoda keittiöön. Ja lelut kerätään ihan itse joka ilta, vanhemmat eivät auta kuin poikkeustapauksissa, kuten reissun jälkeen kun on ihan väsynyt lapsi tai muuten vain ihan rättiväsy lapsi(eli simmutkaan ei pysy auki).

        Ja tuohon leluasiaan vielä vastaan, eli meillä ei kovin paljoa ole leluja esillä. Kaapit ja varasto on kyllä niitä ihan täynnä, mutta kun lapsi leikkii vain niillä tietyillä leluilla, niin on mielestäni turhaa pitää esillä hirveitä määriä ylimääräisiä leluja. Välillä sitten lapsen kanssa katsotaan josko hän haluaisi jotain "uutta" lelua kaapista, jotta tulisi sitä vaihteluakin välillä.
        "kuitenkin legot,palikat ja junarata on kehittäviä leluja,mutta niillä saa ison sotkun aikaiseksi. " Meilläkin on paljon legoja, mutta niistä vain osa on käytössä. Me ollaan tarkotuksella otettu osa legoista pois, koska ne vaan pyörii ympäri lattiaa ihan turhana. Niitä palikoitakaan ei tarvita kymmeniä ja kymmeniä kappaleita, me ollaan niitäkin vähennetty ettei kaikki ole ympäriinsä. Meillä on huomenna siivouspäivä, ja tarkotuksena vähentää vielä lisää legoja pois, koska lapsi käyttää vain pientä osaa niistä mitkä huoneessaan on.


      • Eihän..
        Legot kirjoitti:

        Naapurin rouva näytti minulle lastenhuoneen.
        Kaikki pojan (3 v.) autot olivat parkissa seinän vieressä nokat samaan suuntaan.
        Äiti sanoi ylpeänä, että siitä otetaan kerrallaan kaksi autoa leikkiin.
        Lastenhuoneessa oli kaikki tip-top.

        Kun poika tuli meille, istui keinuhevosen selkään ja heitteli legoja ympäri huonetta ja kirkui ilosta.
        Äiti ei ollut mukana.

        En tiedä, mikä on oikein, onko mikään. Lapset lienevät jo parivuotiaasta erilaisia. Yksi korjaa jälkensä, toinen ei. Kai se on luonteenpiirre.

        sillä legojen heittelyllä ym. sotkemisella ole mitään yhteyttä siihen siivoamiseen. Kyllähän ne lelut saa sotkea leikeissä ihan miten mielii, mutta leikkien jälkeen siivotaan jäljet.

        "En tiedä, mikä on oikein, onko mikään." Et tiedä onko oikein opettaa lapsi siivoamaan omat lelunsa?

        "Yksi korjaa jälkensä, toinen ei. Kai se on luonteenpiirre. " Eihän tuo liity millään tavalla luonteeseen vaan kyllä se tulee suoraa kasvatuksesta. Toiset lapset siivoavat "helpommin" kuin toiset, mutta kun vaihtoehtoja ei ole, niin varmasti kaikki lapset oppii siivoamaan omat jäljet.


      • Luuttu :)
        Eihän.. kirjoitti:

        sillä legojen heittelyllä ym. sotkemisella ole mitään yhteyttä siihen siivoamiseen. Kyllähän ne lelut saa sotkea leikeissä ihan miten mielii, mutta leikkien jälkeen siivotaan jäljet.

        "En tiedä, mikä on oikein, onko mikään." Et tiedä onko oikein opettaa lapsi siivoamaan omat lelunsa?

        "Yksi korjaa jälkensä, toinen ei. Kai se on luonteenpiirre. " Eihän tuo liity millään tavalla luonteeseen vaan kyllä se tulee suoraa kasvatuksesta. Toiset lapset siivoavat "helpommin" kuin toiset, mutta kun vaihtoehtoja ei ole, niin varmasti kaikki lapset oppii siivoamaan omat jäljet.

        Näkee, että olet nuori ja ihanteellinen. Uskot että kasvatuksella ja ohjauksella saat lapsestasi muovatuksi haluamasi. Luonteenpiirteillä ei ole merkitystä oiken kasvatuksen kohdalla.
        Lapsen voi pakottaa tekemään mitä vanhemmat haluavat. He tekevät, kun ei ole vaihtoehtoja. Kun vanhempien ote kirpoaa, niin oma asenne tulee näkyviin. On joko taivuttu tai ei. Toisille oppi menee perille, toisille taas ei. Kasvatuksen tulos näkyy lapsuusajan jälkeen. Se koskee kaikkea muutakin kuin järjestyksen pitoa. Lapsi omaksuu osan saamistaan ohjeista, mutta kyllä hänen oma henkilökohtainen asenteensa säilyy.

        Poikani ei ikinä saanut pidetyksi tavaroitaan järjestyksesä. Tytär sen sijaan korjasi mielellään lelut laatikkoon.
        Sama perhe, sama äiti, sama kasvatus.

        Aikuisena tytär pitää kotinsa hienossa järjestyksessä, aina tiskipöytä siistinä, pyykit viikattu, imuri käytössä tuon tuostakin, ikkunat pesty.

        En minä tiedä, mistä on oppinut, koska itse en ole kova siivousintoilija. Siksi kai meillä aikanaan lastenhuoneen jälkien korjaaminenkin oli vapaaehtoista.

        Tyttärentyttären huone on kuin pommin jäljiltä, koska hän rakastaa vaatteita ja shoppailua, eikä ostokset enää mahdu mihinkään.

        Poikani ei ikinä korjaa jälkiään, niin että vaimonsa saa olla peräänkatsojana koko ajan, kun miehen vaatteet, kännykät, avaimet jne ovat kaiken aikaa väärissä paikoissa. Hänellä on ollut onni saada puolisokseen järjestystä rakastava ihminen.
        Kaikille ei niin käy.

        Tämä on seuraus, kun ilmeisesti kasvatuksessa on ollut puutteita. On nim. niin, että monille vanhemmille ei ole mieluista alituinen vääpelinä olo. Elämässä pitää olla muutakin kuin siivous ja järjestyksenpito.
        Monissa perheissä on hauskaa ja perheenjäsenillä hyvä mieli, vaikka eivät olekaan viitsineet kerätä kaikkia legoja lattioilta aikanaan.

        Joskus minä ajattelin, kun istuimme kimpassa sohvassa satukirjaa lukemassa, huone sekaisena, että ehdin siivota, kun tenavat lähtevät kotoa. Nyt ei ole siihen aikaa.


      • En kyllä..
        Luuttu :) kirjoitti:

        Näkee, että olet nuori ja ihanteellinen. Uskot että kasvatuksella ja ohjauksella saat lapsestasi muovatuksi haluamasi. Luonteenpiirteillä ei ole merkitystä oiken kasvatuksen kohdalla.
        Lapsen voi pakottaa tekemään mitä vanhemmat haluavat. He tekevät, kun ei ole vaihtoehtoja. Kun vanhempien ote kirpoaa, niin oma asenne tulee näkyviin. On joko taivuttu tai ei. Toisille oppi menee perille, toisille taas ei. Kasvatuksen tulos näkyy lapsuusajan jälkeen. Se koskee kaikkea muutakin kuin järjestyksen pitoa. Lapsi omaksuu osan saamistaan ohjeista, mutta kyllä hänen oma henkilökohtainen asenteensa säilyy.

        Poikani ei ikinä saanut pidetyksi tavaroitaan järjestyksesä. Tytär sen sijaan korjasi mielellään lelut laatikkoon.
        Sama perhe, sama äiti, sama kasvatus.

        Aikuisena tytär pitää kotinsa hienossa järjestyksessä, aina tiskipöytä siistinä, pyykit viikattu, imuri käytössä tuon tuostakin, ikkunat pesty.

        En minä tiedä, mistä on oppinut, koska itse en ole kova siivousintoilija. Siksi kai meillä aikanaan lastenhuoneen jälkien korjaaminenkin oli vapaaehtoista.

        Tyttärentyttären huone on kuin pommin jäljiltä, koska hän rakastaa vaatteita ja shoppailua, eikä ostokset enää mahdu mihinkään.

        Poikani ei ikinä korjaa jälkiään, niin että vaimonsa saa olla peräänkatsojana koko ajan, kun miehen vaatteet, kännykät, avaimet jne ovat kaiken aikaa väärissä paikoissa. Hänellä on ollut onni saada puolisokseen järjestystä rakastava ihminen.
        Kaikille ei niin käy.

        Tämä on seuraus, kun ilmeisesti kasvatuksessa on ollut puutteita. On nim. niin, että monille vanhemmille ei ole mieluista alituinen vääpelinä olo. Elämässä pitää olla muutakin kuin siivous ja järjestyksenpito.
        Monissa perheissä on hauskaa ja perheenjäsenillä hyvä mieli, vaikka eivät olekaan viitsineet kerätä kaikkia legoja lattioilta aikanaan.

        Joskus minä ajattelin, kun istuimme kimpassa sohvassa satukirjaa lukemassa, huone sekaisena, että ehdin siivota, kun tenavat lähtevät kotoa. Nyt ei ole siihen aikaa.

        todellakaan ole sitä mieltä, että kasvatuksella lapsesta muokataan yhtään mitään. Kasvatuksella annetaan tiedot ja taidot, joilla pärjätään elämässä sitten kun äiti ei enää kulje perässä siivoamassa jälkiä.

        Poikasi vaimo on varmaan mielissään, korjatessaan poikasi jälkiä, kun hän on tottunut siihen, että jos itse jättää tekemättä niin joku toinen tekee hänen puolestaan. Jos pojallasi kävi onni saadessaan tuollaisen vaimon, miten kävi vaimolle?

        "Elämässä pitää olla muutakin kuin siivous ja järjestyksenpito." Elämässäkö ei mielestäsi ole muuta kuin siivousta ja järjestyksenpitoa jos lapsi siivoaa lelunsa päivän päätteeksi?


      • kaksosten äippä
        Rainbow in the sky kirjoitti:

        "ja tosiaan on hiukka eri asia kun on kaks saman ikäistä lasta kun yksi. nimittäin sotkijoita on tuplasti enemmän" Ehkä, ehkä ei. Jotkut lapset on siistejä, jotkut yksinään sotkee kahdenkin edestä. Ja tietääkseni et pyytänyt neuvoja vain heiltä joilla on kaksi lasta? En ole tuo katariina80, mutta pisti kovasti tämä kommentti silmään. Joissain asioissa on todellakin eri asia onko yksi vaiko kaksi lasta, mutta tämä sotkemisjuttu on sellainen mielestäni, että kyllä yksikin lapsi voi saada aika katastrofaalisen sotkun aikaan, nimim. kokemusta on!! Itselläni on myös yksi lapsi, tyttö 5v, ja on koko ikänsä sotkenut kahden edestä, kun taas siskollani on kaksi lasta, 3v tyttö ja 5v poika ja nämä kaksi ovat melkoisen siistejä, rauhallisempia ehkä kuin oma lapseni. Tyttöni on kyllä sellainen säheltäjä ettei ole tosikaan.

        "jospa vaan kerään itse joka päivä muista huoneista lelut niiden huoneen lattialle ja ne päättävät siivoavatko joka päivä vai kerran viikossa" Tuskin tulee toimimaan. Lapset miettivät kuitenkin että miksi äiti ei siivoaisi sitten sinä siivouspäivänäkin, kerta joka päivä muutenkin siivoaa. No, mistä sitä tietää toimisko mutta epäilen.
        Meillä on sellainen sääntö, joka pitää ja helpottaa myös lelujen keräystä illalla: leluja ei tuoda keittiöön. Ainoat sallitut paikat leluille ovat lapsen oma huone ja olkkari, muualla niitä ei katsella. Varsinkin se että keittiöön niitä ei tuoda, johtuu pääasiassa vain turvallisuudesta. Miettikääpä tilanne: lattialla on leluautoja, olet tekemässä ruokaa, hellan levyt on kuumina. Kompastut leluun ja otat tukea vaistomaisesti lähimmästä tasosta joka on just se hella. Siinä onkin sitten kädet palovammoissa, ja mahdollisesti hellalla kiehuneet potut ovat ympäri keittiötä ja kiehuva vesi lentänyt päällesi. Eli parempi ettei leluja tuoda keittiöön. Ja lelut kerätään ihan itse joka ilta, vanhemmat eivät auta kuin poikkeustapauksissa, kuten reissun jälkeen kun on ihan väsynyt lapsi tai muuten vain ihan rättiväsy lapsi(eli simmutkaan ei pysy auki).

        Ja tuohon leluasiaan vielä vastaan, eli meillä ei kovin paljoa ole leluja esillä. Kaapit ja varasto on kyllä niitä ihan täynnä, mutta kun lapsi leikkii vain niillä tietyillä leluilla, niin on mielestäni turhaa pitää esillä hirveitä määriä ylimääräisiä leluja. Välillä sitten lapsen kanssa katsotaan josko hän haluaisi jotain "uutta" lelua kaapista, jotta tulisi sitä vaihteluakin välillä.
        "kuitenkin legot,palikat ja junarata on kehittäviä leluja,mutta niillä saa ison sotkun aikaiseksi. " Meilläkin on paljon legoja, mutta niistä vain osa on käytössä. Me ollaan tarkotuksella otettu osa legoista pois, koska ne vaan pyörii ympäri lattiaa ihan turhana. Niitä palikoitakaan ei tarvita kymmeniä ja kymmeniä kappaleita, me ollaan niitäkin vähennetty ettei kaikki ole ympäriinsä. Meillä on huomenna siivouspäivä, ja tarkotuksena vähentää vielä lisää legoja pois, koska lapsi käyttää vain pientä osaa niistä mitkä huoneessaan on.

        kiitos monista hyvistä vastauksista.
        Olen kokeillut sitä,että lattialta olen itse kerännyt kaikki lelut jätesäkkiin.mutta eipä se haitannut,kun hyllyllä oli vielä leluja.ei niitä oikeesti kaivannut pitkään aikaan.mut mites jos kerään kaikki lelut jätesäkkiin niin koska annan niitä sitten vähitellen takaisin?

        joo no toi uus tekniikka ei todellakaan toimi.huone on kuin pommin jäljiltä ja se ei näytä lapsia haittaavan,koska leikkivät eteisessä,keittiössä tai olohuoneessa.

        toi oli tosi hyvä pointti,että ei saa ollenkaan tuoda leluja keittiöön juuri tuon vaarallisuuden takia.jokunen kerta tullu astuttua pikku lelun päälle,kun tekee ruokaa.siihen tulee huomisesta lähtien täys kielto.thanks :)

        tottakai jokainen jolla on vain yksi lapsi tai eri ikäsiä lapsia niin saa kommentoida.kunhan mainitsin,että on tyttö ja poika ja samanikäiset.

        "jospa vaan kerään itse joka päivä muista huoneista lelut niiden huoneen lattialle ja ne päättävät siivoavatko joka päivä vai kerran viikossa" Tuskin tulee toimimaan. Lapset miettivät kuitenkin että miksi äiti ei siivoaisi sitten sinä siivouspäivänäkin, kerta joka päivä muutenkin siivoaa. No, mistä sitä tietää toimisko mutta epäilen.
        - tässä asiassa voit kyllä olla oikeassa.

        äh,pitäsi olla isompi varasto.mistä ihmeestä niitä leluja oikeen kerääntyy... no kirpputorilta tietysti,kun halvalla saa.nyt en enää osta mitään leluja kirpputorilta,vaan taidan tosiaan kokeilla vielä tota jätesäkki juttuu,kun monet sitä kehuu toimivaksi.huomenna kerään lasten huoneen lattialta kaikki lelut,jos ne ei siivoa.annan niille puoli tuntia aikaa ja sen jälkeen kerään ne kaikki.lukekoon sitten kirjoja monta päivää.niitä ne ei muistaakseni ollut heittänyt lattialle.hmm..sanokaas vielä.koska niitä leluja voi sitten antaa takaisin?kenties antaa yhden lelun per päivä kun on siistiä??? vai miten???
        eli olette sitä mielä,että joka ilta on parempi tapa kuin kerran viikossa???
        itse kyllä haluaisin,että joka ilta olisi siistiä ja seuraavan päivän voisi aloittaa puhtaalta pöydältä,mut kun ei ne enää usko mua,vaikka kuinka oon tomerasti sanonut,huutanut,uhkaillut,kiristänyt ym.. ym.. hetken olevinaan aina siivoavat,mutta pitää käydä huomauttamassa siivoamisesta joka 5min. no mut joo.jos niitä leluja on oikeesti tosi vähän niin eipä ole sotkettavaa ja eiköhän jotain opi.huomenna siis alkaa tosi kuri :)


      • Esimerkki

        Se on se mihin tottuu ja mihin opetetaan ja aikuiset tietysti näyttävät esimerkkiä ja ovat avainasemassa tässä. Teillä on näemmä opetettu alunperin, että jokainen korjaa omat jälkensä, oli ne sitten leluja tai ruoka-astioita, ja varmaankin homma silloin toimii.

        Mummona olen tätä yrittänyt viestiä lapsenlapsilleni, mutta on tosi työlästä, kun kotona homma ei toimi tai lapset määrätään siivoamaan ilman opastusta. Välillä mummolassa homma sujuu ja sitten taas ei.

        Aloittaja kyselee siivouksesta. En tunne tapausta, mutta jos aikuiset eivät opasta ja näytä omilla toimillaan esimerkkiä, niin ei se onnistu nelivuotiaalta, ei kymmenvuotiaalta, eikä kaksikymppiseltäkään.


      • Poloiset
        kaksosten äippä kirjoitti:

        kiitos monista hyvistä vastauksista.
        Olen kokeillut sitä,että lattialta olen itse kerännyt kaikki lelut jätesäkkiin.mutta eipä se haitannut,kun hyllyllä oli vielä leluja.ei niitä oikeesti kaivannut pitkään aikaan.mut mites jos kerään kaikki lelut jätesäkkiin niin koska annan niitä sitten vähitellen takaisin?

        joo no toi uus tekniikka ei todellakaan toimi.huone on kuin pommin jäljiltä ja se ei näytä lapsia haittaavan,koska leikkivät eteisessä,keittiössä tai olohuoneessa.

        toi oli tosi hyvä pointti,että ei saa ollenkaan tuoda leluja keittiöön juuri tuon vaarallisuuden takia.jokunen kerta tullu astuttua pikku lelun päälle,kun tekee ruokaa.siihen tulee huomisesta lähtien täys kielto.thanks :)

        tottakai jokainen jolla on vain yksi lapsi tai eri ikäsiä lapsia niin saa kommentoida.kunhan mainitsin,että on tyttö ja poika ja samanikäiset.

        "jospa vaan kerään itse joka päivä muista huoneista lelut niiden huoneen lattialle ja ne päättävät siivoavatko joka päivä vai kerran viikossa" Tuskin tulee toimimaan. Lapset miettivät kuitenkin että miksi äiti ei siivoaisi sitten sinä siivouspäivänäkin, kerta joka päivä muutenkin siivoaa. No, mistä sitä tietää toimisko mutta epäilen.
        - tässä asiassa voit kyllä olla oikeassa.

        äh,pitäsi olla isompi varasto.mistä ihmeestä niitä leluja oikeen kerääntyy... no kirpputorilta tietysti,kun halvalla saa.nyt en enää osta mitään leluja kirpputorilta,vaan taidan tosiaan kokeilla vielä tota jätesäkki juttuu,kun monet sitä kehuu toimivaksi.huomenna kerään lasten huoneen lattialta kaikki lelut,jos ne ei siivoa.annan niille puoli tuntia aikaa ja sen jälkeen kerään ne kaikki.lukekoon sitten kirjoja monta päivää.niitä ne ei muistaakseni ollut heittänyt lattialle.hmm..sanokaas vielä.koska niitä leluja voi sitten antaa takaisin?kenties antaa yhden lelun per päivä kun on siistiä??? vai miten???
        eli olette sitä mielä,että joka ilta on parempi tapa kuin kerran viikossa???
        itse kyllä haluaisin,että joka ilta olisi siistiä ja seuraavan päivän voisi aloittaa puhtaalta pöydältä,mut kun ei ne enää usko mua,vaikka kuinka oon tomerasti sanonut,huutanut,uhkaillut,kiristänyt ym.. ym.. hetken olevinaan aina siivoavat,mutta pitää käydä huomauttamassa siivoamisesta joka 5min. no mut joo.jos niitä leluja on oikeesti tosi vähän niin eipä ole sotkettavaa ja eiköhän jotain opi.huomenna siis alkaa tosi kuri :)

        Ennen oli paremmin, kun kersoilla leluja ollut.
        Nyt niitä tuovat mummit ja kummit, ja vanhemmat itsekin ostavat niitä jatkuvasti. Pehmoleluja on kymmenitäin. Ei ole ihme, että lastenhuone on sekaisin aina.
        Lapsi itse ei osta ensimmäistäkään, mutta kun hän sitten leikkii niillä, joutuu hän siivoamaan toivottamalta tuntuvaa leluvuorta jatkuvasti ilta illan jälkeen. Onko hän sitä pyytänyt! Lapsella on oikeus omiin tavaroihinsa, mutta vanhempien tulee suojella häntä ylivoimaiselta tuntuvalta urakalta.

        Lelujenostolakko, ja vanhat lelut piiloon, roskiin tai kierrätykseen?
        Miä lapsi siitä itse sanoo? Hänen tavaransa piilotetaan, kerätään jätesäkkiin tai hävitetään.
        Miltä lapsesta loppujen lopuksi tuntuu!


      • putsplank
        Luuttu :) kirjoitti:

        Näkee, että olet nuori ja ihanteellinen. Uskot että kasvatuksella ja ohjauksella saat lapsestasi muovatuksi haluamasi. Luonteenpiirteillä ei ole merkitystä oiken kasvatuksen kohdalla.
        Lapsen voi pakottaa tekemään mitä vanhemmat haluavat. He tekevät, kun ei ole vaihtoehtoja. Kun vanhempien ote kirpoaa, niin oma asenne tulee näkyviin. On joko taivuttu tai ei. Toisille oppi menee perille, toisille taas ei. Kasvatuksen tulos näkyy lapsuusajan jälkeen. Se koskee kaikkea muutakin kuin järjestyksen pitoa. Lapsi omaksuu osan saamistaan ohjeista, mutta kyllä hänen oma henkilökohtainen asenteensa säilyy.

        Poikani ei ikinä saanut pidetyksi tavaroitaan järjestyksesä. Tytär sen sijaan korjasi mielellään lelut laatikkoon.
        Sama perhe, sama äiti, sama kasvatus.

        Aikuisena tytär pitää kotinsa hienossa järjestyksessä, aina tiskipöytä siistinä, pyykit viikattu, imuri käytössä tuon tuostakin, ikkunat pesty.

        En minä tiedä, mistä on oppinut, koska itse en ole kova siivousintoilija. Siksi kai meillä aikanaan lastenhuoneen jälkien korjaaminenkin oli vapaaehtoista.

        Tyttärentyttären huone on kuin pommin jäljiltä, koska hän rakastaa vaatteita ja shoppailua, eikä ostokset enää mahdu mihinkään.

        Poikani ei ikinä korjaa jälkiään, niin että vaimonsa saa olla peräänkatsojana koko ajan, kun miehen vaatteet, kännykät, avaimet jne ovat kaiken aikaa väärissä paikoissa. Hänellä on ollut onni saada puolisokseen järjestystä rakastava ihminen.
        Kaikille ei niin käy.

        Tämä on seuraus, kun ilmeisesti kasvatuksessa on ollut puutteita. On nim. niin, että monille vanhemmille ei ole mieluista alituinen vääpelinä olo. Elämässä pitää olla muutakin kuin siivous ja järjestyksenpito.
        Monissa perheissä on hauskaa ja perheenjäsenillä hyvä mieli, vaikka eivät olekaan viitsineet kerätä kaikkia legoja lattioilta aikanaan.

        Joskus minä ajattelin, kun istuimme kimpassa sohvassa satukirjaa lukemassa, huone sekaisena, että ehdin siivota, kun tenavat lähtevät kotoa. Nyt ei ole siihen aikaa.

        "Joskus minä ajattelin, kun istuimme kimpassa sohvassa satukirjaa lukemassa, huone sekaisena, että ehdin siivota, kun tenavat lähtevät kotoa. "
        Ennemin käytin aikani lapsen kanssa olemiseen kuin turhaan raivoamiseen!
        iteppä olet sen rojumäärän ostanut! Myy ne ja hanki hyvää luettavaa.
        Ei se tavaramäärä tee onnelliseksi vaan se, että vietät aikaasi lastesi kanssa, luet ja ulkoilet, askartelet ja piirtelet! Hulluttelet etkä naama vääränä komentele siivoamaan!


      • Ehdottaisin..
        kaksosten äippä kirjoitti:

        kiitos monista hyvistä vastauksista.
        Olen kokeillut sitä,että lattialta olen itse kerännyt kaikki lelut jätesäkkiin.mutta eipä se haitannut,kun hyllyllä oli vielä leluja.ei niitä oikeesti kaivannut pitkään aikaan.mut mites jos kerään kaikki lelut jätesäkkiin niin koska annan niitä sitten vähitellen takaisin?

        joo no toi uus tekniikka ei todellakaan toimi.huone on kuin pommin jäljiltä ja se ei näytä lapsia haittaavan,koska leikkivät eteisessä,keittiössä tai olohuoneessa.

        toi oli tosi hyvä pointti,että ei saa ollenkaan tuoda leluja keittiöön juuri tuon vaarallisuuden takia.jokunen kerta tullu astuttua pikku lelun päälle,kun tekee ruokaa.siihen tulee huomisesta lähtien täys kielto.thanks :)

        tottakai jokainen jolla on vain yksi lapsi tai eri ikäsiä lapsia niin saa kommentoida.kunhan mainitsin,että on tyttö ja poika ja samanikäiset.

        "jospa vaan kerään itse joka päivä muista huoneista lelut niiden huoneen lattialle ja ne päättävät siivoavatko joka päivä vai kerran viikossa" Tuskin tulee toimimaan. Lapset miettivät kuitenkin että miksi äiti ei siivoaisi sitten sinä siivouspäivänäkin, kerta joka päivä muutenkin siivoaa. No, mistä sitä tietää toimisko mutta epäilen.
        - tässä asiassa voit kyllä olla oikeassa.

        äh,pitäsi olla isompi varasto.mistä ihmeestä niitä leluja oikeen kerääntyy... no kirpputorilta tietysti,kun halvalla saa.nyt en enää osta mitään leluja kirpputorilta,vaan taidan tosiaan kokeilla vielä tota jätesäkki juttuu,kun monet sitä kehuu toimivaksi.huomenna kerään lasten huoneen lattialta kaikki lelut,jos ne ei siivoa.annan niille puoli tuntia aikaa ja sen jälkeen kerään ne kaikki.lukekoon sitten kirjoja monta päivää.niitä ne ei muistaakseni ollut heittänyt lattialle.hmm..sanokaas vielä.koska niitä leluja voi sitten antaa takaisin?kenties antaa yhden lelun per päivä kun on siistiä??? vai miten???
        eli olette sitä mielä,että joka ilta on parempi tapa kuin kerran viikossa???
        itse kyllä haluaisin,että joka ilta olisi siistiä ja seuraavan päivän voisi aloittaa puhtaalta pöydältä,mut kun ei ne enää usko mua,vaikka kuinka oon tomerasti sanonut,huutanut,uhkaillut,kiristänyt ym.. ym.. hetken olevinaan aina siivoavat,mutta pitää käydä huomauttamassa siivoamisesta joka 5min. no mut joo.jos niitä leluja on oikeesti tosi vähän niin eipä ole sotkettavaa ja eiköhän jotain opi.huomenna siis alkaa tosi kuri :)

        että jos illalla (tai mikä ajankohta se sitten onkin) ei leluja ole siivottu niin keräilet ne lelut pois lasten nukkuessa. Säästyy itkuilta ja väittelyiltä. Eikä välttämättä tarvitse sanoa, että "äiti vei lelut pois kun ette siivonnut" vaan voi keksiä jotain muuta tyyliin "lelut ei varmaan halunnut olla täällä teidän leikkihuoneessa kun täällä on niin sotkuista, pitäisikö koittaa tänään siivota lelut kiltisti" tms. Silloin on turha äidiltä niitä leluja itkeä takaisin, kun äiti ei (muka) tiedä missä ne on. Ja sitten vaivihkaa palauttaa niitä leluja (eikä välttämättä joka päivä) vaikka myös illalla niin, että lapset huomaavat ne jostakin paikasta aamulla..


      • Luuttu :)
        En kyllä.. kirjoitti:

        todellakaan ole sitä mieltä, että kasvatuksella lapsesta muokataan yhtään mitään. Kasvatuksella annetaan tiedot ja taidot, joilla pärjätään elämässä sitten kun äiti ei enää kulje perässä siivoamassa jälkiä.

        Poikasi vaimo on varmaan mielissään, korjatessaan poikasi jälkiä, kun hän on tottunut siihen, että jos itse jättää tekemättä niin joku toinen tekee hänen puolestaan. Jos pojallasi kävi onni saadessaan tuollaisen vaimon, miten kävi vaimolle?

        "Elämässä pitää olla muutakin kuin siivous ja järjestyksenpito." Elämässäkö ei mielestäsi ole muuta kuin siivousta ja järjestyksenpitoa jos lapsi siivoaa lelunsa päivän päätteeksi?

        "Elämässäkö ei mielestäsi ole muuta kuin siivousta ja järjestyksenpitoa jos lapsi siivoaa lelunsa päivän päätteeksi? "

        Kyllä se vähän niin on. Joka ilta mieli pahana, äiti käskee, lapsi vastustaa, äiti huutaa, lapsi huutaa, kaikki huutavat, lelut ovat ja pysyvät lattialla, tai äiti kimpaantuneena korjailee niitä ja pakottaa lapsenkin korjaamaan. Miksi ne pitää olla yön järjestyksessä, kun aamulla aloitetaan alusta.
        Minä vain kysyn.


      • Pyh..
        Luuttu :) kirjoitti:

        "Elämässäkö ei mielestäsi ole muuta kuin siivousta ja järjestyksenpitoa jos lapsi siivoaa lelunsa päivän päätteeksi? "

        Kyllä se vähän niin on. Joka ilta mieli pahana, äiti käskee, lapsi vastustaa, äiti huutaa, lapsi huutaa, kaikki huutavat, lelut ovat ja pysyvät lattialla, tai äiti kimpaantuneena korjailee niitä ja pakottaa lapsenkin korjaamaan. Miksi ne pitää olla yön järjestyksessä, kun aamulla aloitetaan alusta.
        Minä vain kysyn.

        Ennemminkin, äiti pyytää, lapsi siivoaa, 5 min päästä tyytyväinen perhe..


      • Rainbow on the sky
        kaksosten äippä kirjoitti:

        kiitos monista hyvistä vastauksista.
        Olen kokeillut sitä,että lattialta olen itse kerännyt kaikki lelut jätesäkkiin.mutta eipä se haitannut,kun hyllyllä oli vielä leluja.ei niitä oikeesti kaivannut pitkään aikaan.mut mites jos kerään kaikki lelut jätesäkkiin niin koska annan niitä sitten vähitellen takaisin?

        joo no toi uus tekniikka ei todellakaan toimi.huone on kuin pommin jäljiltä ja se ei näytä lapsia haittaavan,koska leikkivät eteisessä,keittiössä tai olohuoneessa.

        toi oli tosi hyvä pointti,että ei saa ollenkaan tuoda leluja keittiöön juuri tuon vaarallisuuden takia.jokunen kerta tullu astuttua pikku lelun päälle,kun tekee ruokaa.siihen tulee huomisesta lähtien täys kielto.thanks :)

        tottakai jokainen jolla on vain yksi lapsi tai eri ikäsiä lapsia niin saa kommentoida.kunhan mainitsin,että on tyttö ja poika ja samanikäiset.

        "jospa vaan kerään itse joka päivä muista huoneista lelut niiden huoneen lattialle ja ne päättävät siivoavatko joka päivä vai kerran viikossa" Tuskin tulee toimimaan. Lapset miettivät kuitenkin että miksi äiti ei siivoaisi sitten sinä siivouspäivänäkin, kerta joka päivä muutenkin siivoaa. No, mistä sitä tietää toimisko mutta epäilen.
        - tässä asiassa voit kyllä olla oikeassa.

        äh,pitäsi olla isompi varasto.mistä ihmeestä niitä leluja oikeen kerääntyy... no kirpputorilta tietysti,kun halvalla saa.nyt en enää osta mitään leluja kirpputorilta,vaan taidan tosiaan kokeilla vielä tota jätesäkki juttuu,kun monet sitä kehuu toimivaksi.huomenna kerään lasten huoneen lattialta kaikki lelut,jos ne ei siivoa.annan niille puoli tuntia aikaa ja sen jälkeen kerään ne kaikki.lukekoon sitten kirjoja monta päivää.niitä ne ei muistaakseni ollut heittänyt lattialle.hmm..sanokaas vielä.koska niitä leluja voi sitten antaa takaisin?kenties antaa yhden lelun per päivä kun on siistiä??? vai miten???
        eli olette sitä mielä,että joka ilta on parempi tapa kuin kerran viikossa???
        itse kyllä haluaisin,että joka ilta olisi siistiä ja seuraavan päivän voisi aloittaa puhtaalta pöydältä,mut kun ei ne enää usko mua,vaikka kuinka oon tomerasti sanonut,huutanut,uhkaillut,kiristänyt ym.. ym.. hetken olevinaan aina siivoavat,mutta pitää käydä huomauttamassa siivoamisesta joka 5min. no mut joo.jos niitä leluja on oikeesti tosi vähän niin eipä ole sotkettavaa ja eiköhän jotain opi.huomenna siis alkaa tosi kuri :)

        "mut mites jos kerään kaikki lelut jätesäkkiin niin koska annan niitä sitten vähitellen takaisin? " Itse olen odotellut pari päivää ennen kuin lapsi alkaa saamaan leluja takaisin. Esim. lapsi ei kerää leluja, ei sitten millään. No, vien kaikki lelut pois, lapsi on ensin yhden päivän ilman leluja, ei paljon näytä haittaavan lasta. Mutta kun tulee se toinenkin päivä ilman leluja niin lapsi on huomannut että onpas tylsää ja pyytää leluja takaisin. Sitten sanon vain lapselle, että jos iltapuuhat(iltapala ja hammaspesu sänkyyn meno) sujuu hyvin niin sitten seuraavana päivänä saa pari lelua takaisin. En odota siis mitään täysin moitteetonta käytöstä, auttaa kun muistuttaa siitä että saa leluja kun on nätisti ja hoitaa hommat hyvin.

        Meillä lapsi kerää lelunsa joka päivä, koska halutaan miehen kanssa että edes illalla on suht siistiä olkkarissakin, eikä tartte kompastella leluihin. Me ei myöskään anneta puolta tuntia aikaa, mutta meillä on siis kyseessä se että lapsi kerää lelut olkkarista, eikä omasta huoneestaan. Ilta menee meillä niin että n.puolituntia ennen ilta puuhia aletaan varotteleen, eli sanotaan vaan puolituntia aikaa leikkiä ja sitten varotetaan vielä 20min, 10min ja 5minuuttia enne leikin loppua tästä. Lapsi siis tietää kuinka kauan on aikaa leikkiä ja on sitten turha valittaa että leikit loppuu yhtäkkiä. Jos ei lelujen keräystä näytä tapahtuvan niin sitten annetaan kahden minuutin varoitus, eli jos ei leluja aleta keräämään kahden minuutin kuluessa, niin sitten ne viedään pois. Aina ei toimi mutta sitten ne lelutkin lähtee. Myöskin hoputetaan aina välillä että neiti ei alkaisi unelmoimaan kesken keräyksen.

        Joka ilta kun kerää, niin siitä tulee paremmin rutiinihommaa. Tietty jos teillä on kyseessä vain lastenhuoneen siivous niin sitten se on miten haluatte, mutta just ns.yhteisten tilojen siivous leluista tapahtuu joka päivä meillä(lapsen huone on usein kuin kaatopaikka, joka siivotaan sitten kun on muutenkin siivouspäivä, eli imuroinnit yms.).


      • Luuttu :)
        Pyh.. kirjoitti:

        Ennemminkin, äiti pyytää, lapsi siivoaa, 5 min päästä tyytyväinen perhe..

        Miksi siis tätä keskustelua lainkaan käydään?


      • kaksosten äippä
        Esimerkki kirjoitti:

        Se on se mihin tottuu ja mihin opetetaan ja aikuiset tietysti näyttävät esimerkkiä ja ovat avainasemassa tässä. Teillä on näemmä opetettu alunperin, että jokainen korjaa omat jälkensä, oli ne sitten leluja tai ruoka-astioita, ja varmaankin homma silloin toimii.

        Mummona olen tätä yrittänyt viestiä lapsenlapsilleni, mutta on tosi työlästä, kun kotona homma ei toimi tai lapset määrätään siivoamaan ilman opastusta. Välillä mummolassa homma sujuu ja sitten taas ei.

        Aloittaja kyselee siivouksesta. En tunne tapausta, mutta jos aikuiset eivät opasta ja näytä omilla toimillaan esimerkkiä, niin ei se onnistu nelivuotiaalta, ei kymmenvuotiaalta, eikä kaksikymppiseltäkään.

        aamulla päätin,että nyt ne lelut on kerättävä.annoin taas puol tuntia aikaa ja kerroin miten kello toimii ja missä pitää viisarien olla kun pitää olla siistiä.eivät edes aloittaneet siivoamaan.minähän sitten keräsin kaikki lattialla olevat lelut.ei paljoa jäänyt jäljelle.no eipä me paljoa oltu sisällä niin eivät kaivanneet leluja.tietty tuli itku kun keräsin leluja.sit illalla kun menivät nukkumaan ja ettivät unileluja niin sattumalta löytyi sängyn alta kaks pehmolelua,ei niitä mitä olisivat halunneet,itku tuli mutta tyytyvät niihin. kerroin että pitää käyttäytyä nätisti ja pitää huone siistinä niin saa vähitellen leluja. katsotaan päivä kerrallaan miten tämä sujuu.

        mun mielestä on tärkeää opettaa perusteet niin sitten ne tulisivat rutiiniksi. ja tällä hetkellä kaikki muu toimii paitsi se siivoaminen ja se kyl varmasti oikeesti johtuu siitä,että niitä leluja on tosiaan liikaa.
        se on kyllä totta että silloin joskus ennen niin, niitä leluja ei ollut niin paljon.mun äiti ei ostanut mulle varmaan ikinä kaupasta leluja ja kirpputorilta harvoin,koska ei niin usein käynyt.niitä sai sit aina jostain. ja hyvin sitä pärjäs pienellä lelu määrällä. mä taas rakastan kirpputorilla käymistä ja teen heräte ostoksia kun halvalla saa. sit tietty just oli synttärit,niin pelkästään saivat vaan leluja lahjaks,ihan kun niitä ei olis jo tarpeeks. sit kylässä kun käydään,niin tuntuu että vähän väliä niistäkin saa aina jonkun lelun mukaan tai olevinaan lelun.
        ja se mitä oon huomannut,niin sitä itse sortuu ostamaan kirpputorilta kaikkee sellaista mitä itse ei saanut pienenä ja haluaa sitten antaa omille lapsille.


      • hernekeppiäiti
        kaksosten äippä kirjoitti:

        kertokaas vielä kuinka paljon teillä on leluja esillä? meillä kun tosiaan on alkanut erottua poikien ja tyttöjen lelut,niin niitä sit on tosiaan tuplasti enemmän.
        kun on barbeja,nukke ja sen vaatteet sit dinosauruksia ja autoja ja keittiö leikkeihin keittiö leluja.sit on palikoita,junarata ja pikku legoja.ja olis vielä paljon muitakin leluja,mut kai mä niitä pidän piilossa.sit on jokunen unilelu esillä.pehmolelujakin löytyis kyllä. ja sit pojalla on muutama iso auto ja sit on linna.
        en niinkuin tiedä että pitääkö tostakin määrästä vähentää vielä?? kuitenkin legot,palikat ja junarata on kehittäviä leluja,mutta niillä saa ison sotkun aikaiseksi.

        Meillä on melkein kaikki lelut, kynät, paperit, pelit, askartelutarvikkeet lukkojen takana. Meillä on monta lasta ja isommilla lapsilla tietysti omat jutut omissa huoneissaan. Mutta pienten lasten huoneessa kaapeissa on lukot, joita he eivät itse saa auki. Meillä on myös 4-vuotias. Kun haluavat kaapista leluja tai paperia tai pelin, vanhat siivotaan (yleensä) pois. Autan siivoamisessa, en oleta että 4v vielä jaksaisi keskittyä siivoamaan itsenäisesti vaikka osaisi. Mutta sekä 1v että 4v siivoavat mukana ja sitten saa uuden lelulaatikon, vaikka dublot tai junaradan. Joitakin leluja on kyllä koko ajan esillä, kuten nukenvaunut nukkeineen. Ja joskus kyllä lipsun siivoussäännöistä ja leluja kertyy lattialle enemmänkin. Sitten taas siivotaan - yhdessä!


      • Puunattu lastenhuone
        Omasta.. kirjoitti:

        lapsuudesta muistan, että jos ei siivottu niin äiti keräs jätesäkkiin lattialla olevat lelut ja "hävitti" (eli vei meiltä piiloon). Johan alkaa kiinnostusta siivoamiseen löytyä kun lelut alkaa pikkuhiljaa vähenemään. Sitten kun jälkiä on siivottu jonkin aikaa ahkerasti, voi palkkioksi antaa leluja takaisin.

        Lapset jaksaa leikkiä sotkussa vaikka lopun lapsuuttaan, se ei heitä häiritse.

        Tavallisesta omien jälkien/leikkien siivoamisesta ei kuulu saada palkintoa, se kuuluu jokapäiväiseen elämään.

        Niin kauan kuin annat kerrankin periksi lapsille, he tietävät että voivat jättää siivoamatta, koska annat lopulta periksi. Kun otat asenteen, että et anna enää ainoatakaan kertaa periksi siivoamisesta niin he huomaavat sen pian ja ymmärtävät, että ei ole muuta vaihtoehtoa kuin siivota.

        "ei vaan jaksa joka ikinen ilta samasta asiasta purnaa." Lasten kasvatuksesta ei voi ottaa vapaata, jos lapsia tekee niin pitää ne jaksaa kasvattaa, aikuiseksi asti.

        Lapsesi ovat vasta 4-vuotiaita. Kasvatusvastuusi kestää vileä kauan.
        Tee sinä kasvatustyötäsi vain hellittämättä, niin lastesi huoneet pysyvät jossakin kunnossa. Mutta muista, että pakottamalla ei oppi mene perille, se on vain ulkokohtainen taito ja tottelevaisuuden (pakon) osoitus.
        Kun lapsi kasvaa teini-ikään ja on sinua isompi ja kovaäänisempi, saattavat asiat kupsahtaa päälaelleen.

        Kuulin juuri kolmesta kaverista, lukiolaisikäisestä, jotka ovat siisteistä ja kunnollisista kodeista, hyvän kasvatuksen saaneita nuoria miehiä. He olivat turistimatkalla etelän mailla, ja jo kolmantena päivänä siivooja vaati hotellin johtajan paikalle, koska poikien huone oli niin epäjärjestyksessä, että siivooja ei voinut tehdä työtään. Kaikki laukut olivat avonaisina lattialla, niiden sisältö vieressä leväällään, märät uimahousut ja pyyhkeet muiden vaatteiden joukossa pitkin permantoa, hiekkaa ja tyhjiä juomapulloja joka paikassa jne.
        Takuulla ja aivan varmasti sama meno ei olisi kotona ikinä mahdollista.
        Poikia vain nauratti.

        Kasvatus on sitä, että jokin asia menee perille. Tottelevaiseksi matkijaksi lapsen voi kouluttaa, mutta luonnetta ei voi muuttaa. Kapina kuuluu jokaisen lapsen kasvuun.


      • Lapsen puolesta

        Aloittaja sanoo, että siivous voi viedä tunteja.
        Sinun lapsesi vie lautasen koneeseen, se vie minuutin. Et pane häntä täyttämään koko konetta. Kuitenkin hän tällä aloittajan ajatuksella osaisi täyttää koneen, koska osaa panna sinne yhden lautasen. Totta kai hän osaisi panna sinne kaikki muutkin tiskit!

        Olohuoneeseen ei päivän mittaan tule kaikkia leluja, ja yksi lapsi ei tarvitse leikeissään niin paljon tavaraa kuin 4-vuotiaat kaksoset.
        Sinä kannustat ja kiittelet, et piilota lapsen leluja. Siivous ei vie tuntikausia.

        Aloittajan lapset tuntevat voimattomuutta siivousurakan edessä. He ehkä yrittävät pelastaa rakkaimmat nallensa ja autonsa ja piilottaa ne äidin silmiltä, sillä he tietävät rajoituksensa. Siivoaminen ei onnistu, lapset tietävät sen aivan hyvin. He tietävät, että äiti voi viedä heiltä kaiken heidän omistamansa. He ovat alistettuja ja nöyryytettyjä.
        Leikki on lapsen työtä. Alituisella siivousvaatimuksella estetään lapsen normaali leikkiminen, koska hän kaiken aikaa tietää edessä olevan taas saman painajaisen, kuten joka päivä. Joka ilta nukkumaanmeno on ikävän ja riitaisen siivousurakan jälkeen ahdistavaa ja raskasta.

        Lapsityövoima on laissa kielletty. Ikuinen siivoaminen tuntuu orjuudelta. Kasvatuksenkaan nimissä ei lapselta saa vaatia enempää kuin mihin hän pystyy. Lapsi ei ole pienikokoinen aikuinen.


    • ehdotus:

      Sanot, että siivoaminen voi kestää useita tunteja. En ihmettele, jos siitä tulee kamalat riidat, jos noin kauan kestää. Nyt kannattaa ehkä miettiä, miksi kestää noin kohtuuttoman pitkään ja miten asiaa voisi muuttaa.

      Sanot että et itse viitsi osallistua siivoamiseen. Miksi et? Ei tarvitse tehdä työtä lapsen puolesta, mutta avun antamisesta ei haittaakaan ole. Tai ehkä voisit osallistua sen verran, että toimit ikäänkuin työnjohtajana, ja valvot, että lapset todella siivoavat silloin kun sen aika on, eivätkä aloita uutta leikkiä kesken kaiken. Istahdat vaikka penkille ja olet läsnä kun lapset siivoavat. Tuon ikäinen unohtaa hetkessä siivoamisen ja aloittaa uuden leikin, jos kukaan ei valvo. Eli vaadi se, että nyt on puoli tuntia siivoamista, jona aikana siivotaan, ei leikitä. Sinä valvot että tämä myös toteutuu. Jos saa siivottua ennekuin puoli tuntia on täynnä, niin hyvä. Jos ei, niin sitten jää jotain ehkä siivoamatta. Jollei aikaa olla käytetty siivoamiseen niin sitten lelut säkkiin ja varastoon vähäksi aikaa.
      Puoli tuntia on sellainen aika, jona ehtii päivän leikit siivoamaan, ja vanhemmallakin on taatusti aikaa se irrottaa muista hommista siihen, että edes valvojana osallistuu siihen yhdessä lasten kanssa.

      Kannattaa myös miettiä leikkejä. Leluja ei tarvitse olla tosiaan kauhean paljon kerralla tarjolla. Jos osa leluista on aina varastossa, ne innostavat lapsiakin ihan uudella tavalla, kun ne taas otetaan esiin. Samalla varastoon laitetaan sitten joitain muita leluja odottelemaan.

      Leikkiin voi myös lasta ohjata ja opettaa vaikka ihan konkreettisesti leikkimällä itse jonkin aikaa lapsen kanssa. Joiltain lapsilta puuttuu ns. leikkimisen taito, leikki on lähinnä vain tolkutonta tavaroiden viskelyä ja levittelyä. Jos tuntuu tutulta, niin lapsi saattaa kaivata ihan sitä, että aikuisen kanssa leikkii vähän ja saa ikäänkuin mallista opittua muitakin tapoja leikkiä. Esimerkiksi rakentakaa yhdessä legoista ja palikoista kaupunki, junaratapalikoista oikea junarata jossa ajelutetaan junia. Tyhjentäkää yhdessä kirjahyllystä pari alinta hyllyä ja rakentakaa siihen barbeille koti.

      Myös sitä kannattaa miettiä, että mitä leikkejä siivotaan milloinkin. Esim. lyhyemmät leikit voisi raivata pois jo ennenkuin alkaa uutta leikkiä, tai vaikka aina ennen uloslähtöä. Näin ei koko lego-, palikka-, auto-, nukke-valikoima ole illan tullen lattialla yhtenä myräkkänä... Sitten taas voisi olla pidempiä ja isotöisempiä leikkiprojekteja esillä pidemmänkin aikaa. Meillä on tällä hetkellä majaleikki olkkarin nurkassa kolmatta päivää :) Siivotaan se sitten viimeistään perjantaina viikkosiivouksen yhteydessä pois.

      • kaksosten äippä

        tänään leikki sujui mainiosti vaikka niitä leluja ei todellakaan ollut montaa.ei niillä leikeistä ole pulaa.kyllä ne näköjään keksii aina vaan uuden leikin vaikka ei pahemmin leluja ole.tänään ne on leikkinyt yhdellä isolla autolla missä voi istua ja pari pikku lelua.sit tehny palapelejä ja lukenut kirjoja illalla pyysin siivoamaan jo 2h ennen iltapalaa. ja viimeisen puolen tunnin pyysin vielä siivoamaan,mutta kun ei niin ei.kerroin kyllä että siivoan sitten kaikki pois.ja siivosin. taas on huomenna vähemmän leluja.eli ei juuri mitään. no palapelejä ja kirjoja.legoja ei ole vielä keksinyt. musta tuntuu,että menee vielä monta päivää,että huone on täysin tyhjä. annan sit ens viikolla leluja takas :)
        niin ja meillä lapset leikkii vielä lyhyitä leikkejä joten ihan turha säästellä junaratoja ja lego juttuja.
        olen kokeillut sitä työnjohtaja roolia,mut mä oon sitä mieltä,että ei mun tarvi joka ilta vahtia,että ne siivoo. koska tiedän,että ne osaa siivota jos oikeasti haluavat ja nyt näyttää olevan sellainen vaihe että ei vois vähempää kiinnostaa. ehkä tää taas muuttuu,kun ens viikolla ei ole enää lomaa ja alkaa normaali arki ja päiväkoti.


      • Mymmeliini *)
        kaksosten äippä kirjoitti:

        tänään leikki sujui mainiosti vaikka niitä leluja ei todellakaan ollut montaa.ei niillä leikeistä ole pulaa.kyllä ne näköjään keksii aina vaan uuden leikin vaikka ei pahemmin leluja ole.tänään ne on leikkinyt yhdellä isolla autolla missä voi istua ja pari pikku lelua.sit tehny palapelejä ja lukenut kirjoja illalla pyysin siivoamaan jo 2h ennen iltapalaa. ja viimeisen puolen tunnin pyysin vielä siivoamaan,mutta kun ei niin ei.kerroin kyllä että siivoan sitten kaikki pois.ja siivosin. taas on huomenna vähemmän leluja.eli ei juuri mitään. no palapelejä ja kirjoja.legoja ei ole vielä keksinyt. musta tuntuu,että menee vielä monta päivää,että huone on täysin tyhjä. annan sit ens viikolla leluja takas :)
        niin ja meillä lapset leikkii vielä lyhyitä leikkejä joten ihan turha säästellä junaratoja ja lego juttuja.
        olen kokeillut sitä työnjohtaja roolia,mut mä oon sitä mieltä,että ei mun tarvi joka ilta vahtia,että ne siivoo. koska tiedän,että ne osaa siivota jos oikeasti haluavat ja nyt näyttää olevan sellainen vaihe että ei vois vähempää kiinnostaa. ehkä tää taas muuttuu,kun ens viikolla ei ole enää lomaa ja alkaa normaali arki ja päiväkoti.

        Miltä tuntuisi sinusta, jos joka päivä keittiösi olisi täynnä tiskaamattomia tiskejä, jotka vain lisääntyisivät ja lisääntyisivät, ja sinun olisi pakko tiskata, tiskata, tiskata. Joku komentaisi ja vahtisi, että tiskit tulee tiskatuksi, vaikka siihen menisi tunteja. Ja aina tulisi lisää ja lisää, jokainen toisi tullessaan sinulle sieviä ja mukavia kippoja, jotka sitten leviävät joka puolelle.

        Ei lapsi tajua, mistä ne lelut oikein leviävät lattialle. Hänhän leikkii ja tarvitsee jonkun lelun, ja sitten lelulaatikko kaatuu ja sata lelua on lattialla, minkäs sille voi.
        Sitten ne pitää korjata pois, miksi. Miksi niitä on niin paljon. Miksi ne lisääntyvät koko ajan? Ei lapsi muista että lelusta tulee harmia, kun joku tuo yllätyksen. Jos hän olisi viisas aikuinen, sanoisi, että ei yhtäkään kapinetta enää tänne, näissäkin on kamalasti työtä. mutta lapsi on lapsi, tiedätkö. Hän ei ole niin pitkäjänteinen, että osaisi paneutua tavaroitten järjestelmälliseen siivoukseen. Jos olisi, hän vaatisi järkevän kalustuksen lastenhuoneeseen, hyllyt, laatikostot, lipastot, joihin lelut saisi kunnolliseen järjestykseen. Nythän ne vain ovat sikin sokin lelulootassa.

        Korjaa vain pois kaikki, lapsi leikkii ilman lelujakin.


      • kaksosten äippä
        Mymmeliini *) kirjoitti:

        Miltä tuntuisi sinusta, jos joka päivä keittiösi olisi täynnä tiskaamattomia tiskejä, jotka vain lisääntyisivät ja lisääntyisivät, ja sinun olisi pakko tiskata, tiskata, tiskata. Joku komentaisi ja vahtisi, että tiskit tulee tiskatuksi, vaikka siihen menisi tunteja. Ja aina tulisi lisää ja lisää, jokainen toisi tullessaan sinulle sieviä ja mukavia kippoja, jotka sitten leviävät joka puolelle.

        Ei lapsi tajua, mistä ne lelut oikein leviävät lattialle. Hänhän leikkii ja tarvitsee jonkun lelun, ja sitten lelulaatikko kaatuu ja sata lelua on lattialla, minkäs sille voi.
        Sitten ne pitää korjata pois, miksi. Miksi niitä on niin paljon. Miksi ne lisääntyvät koko ajan? Ei lapsi muista että lelusta tulee harmia, kun joku tuo yllätyksen. Jos hän olisi viisas aikuinen, sanoisi, että ei yhtäkään kapinetta enää tänne, näissäkin on kamalasti työtä. mutta lapsi on lapsi, tiedätkö. Hän ei ole niin pitkäjänteinen, että osaisi paneutua tavaroitten järjestelmälliseen siivoukseen. Jos olisi, hän vaatisi järkevän kalustuksen lastenhuoneeseen, hyllyt, laatikostot, lipastot, joihin lelut saisi kunnolliseen järjestykseen. Nythän ne vain ovat sikin sokin lelulootassa.

        Korjaa vain pois kaikki, lapsi leikkii ilman lelujakin.

        mä komennan aina itse itseäni laittaa tiskit koneseen joka päivä koska en tykkää,että tiskit lojuu ja haisee altaassa.ja tietty samaan pyrin,että lapset ymmärtäis ja oppis saman,että järjestelmällisyys ja siisteys on hyvä juttu.se on toinen juttu onnistunko siinä sitten loppuen lopuks.nyt on tällä hetkellä vaatehuone ihan täys leluja ja sille tavaran määrälle on jotain tehtävä kunhan saan lapset hoitoon niin käyn ne vielä läpi ja sitten mietin minne lahjoitan vähän leluja.no opinpahan itsekin jotain,että ei kannata ostella leluja tai jos ostaa niin vois aina sitten ottaa saman verran leluja pois käytöstä.


    • Pelkkää siivoamista?

      Tuntuu jotenkin ihmeelliseltä, että siivous voi kestää useita tunteja tai koko päivän? Eikö tuosta nyttule stressi lapsille ja sinulle. Koko päivä on vain siivoomista tai siitä tappelua- Jotakin selvästi mene etuossa pieleen ja pitäisi tehdä. Kai voisit osallistua jotenkin siivoamiseen. Et itse kerää, mutta toimit työnjohtajana kuten joku neuvoi.

      • koko kesän

        käytänyt aikasi siivoustappeluun ja kukaan ei ole käynyt missään tekemässä mitään hauskaa vai? Eikös yleensäkin näin kesällä vietetä aikaa ulkona et miten sitä sotkua niin paljon syntyy..Tuntuu kyllä että vika on sinun asenteessa ja tavassa toimia..


    • mariska7

      Olen kahden lapsen äippä, ja toinen lapsistani 4-v. Olen halunnut kasvattaa lapseni rajoihin,sekä samalla yrittänyt pitää vapautta yllä leikkiä luovasti mielikuvitusta käyttäen. Itse ajattelen,että liika tarkkuus ja turha rajoittaminen vievät lapselta mahdollisuutta luovuuteen..määrättyyn pisteeseen asti.Rajan vedän sääntöihin,eli illalla 19 jälkeen leluja aletaan keräileen,asuntoa rauhoittaan ja iltatunnelmaa luomaan. lelut korjataan pois yleisistä tiloista ja yleensä omasta huoneesta,mutta jos väsy on joskus kovempi,joustan, ja aamulla korjataan yhdessä.Tosin aamulla ei sitten hajotetakaan enempää ennen korjausta. Joskus, jos huomaan selvästi ajoittaisina uhmakausina käytöksen muuttuneen ja kokeiluhalun kasvavan,vedän tarkemmat rajat ja valitettavasti on oltava aika kovakin silloin. Varasto on niinä päivinä paikka,jonne muutama tavara roudataan odottelemaan parempia myötätuulia:) Olen ollut aika tyytyväinen tilanteeseen, tosin ajoittain pikku hilbetöörien siivoaminen rasittaa,mutta toisaalta taas on ihanaa seurata,mitä kaikkea pieni ihminen keksii niistä saadessaan käyttää omaa mielikuvitustaan touhun tukena.Ihania hassuja asioita...kunhan säännöt ovat , ja niitä noudatetaan pääsääntöisesti,mutta ei orjallisesti:) Tsemiä muillekin..

    • Anonyymi

      Ehottomasti voi, ikätasosesti tietysti. Ihan pienikin voi leikin varjolla osallistua, täytyyhän lapsuudenki sisältää myös ”todellista elämää” ja yhdessä oloa myös vaikka pyykkientaitteöun aikana 🙈 Täällä oli mun mielestä hauskoja ajatuksia pienille lapsille:
      https://siivousvinkki.fi/10-parasta-lelua-lapsille/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2181
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      57
      1837
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      54
      1676
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1607
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1581
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1494
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      127
      1446
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1347
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1207
    Aihe