Taajuuksien turvallisuus

Radio-ohjattavissa laitteissahan on mahdollisuus käyttää 4 eri taajuutta eli
27 MHz, 40 MHz, 35 MHz ja 2.4 GHz.
35 MHz taajuus on varattu ainoastaan lennokeille, mutta nykyään on yleistynyt 2.4 GHz taajuus, mutta
myös 40 MHz taajuutta voi käyttää.
27 MHz taajuutta suositellaan vain autoille ja veneille.
Venemalliharrastajat suosivat 40 MHz taajuutta ja myös 2.4 GHz taajuutta.

Itse käytän 40 MHz taajuutta, kun olen veneisiin ja laivoihin enemmän keskittynyt ja harvemmin lennokkeja tulee lennätettyä.
Vaikka 35 MHz taajuus on pelkästään lennokeille, niin jos lennättää jossain kaukana virallisen lennokkikentän ulkopuolella, niin tilannehan olisi sama, jos joku käyttäisi 35 MHz taajutta rc-laivan ohjaukseen, jossain maaseudun järvellä.
Jos vaikka joku lennättää sähkölennokkia jossain maaseudulla lähistöllä on toinen lennättäjä ja kumpikaan ei ole tietoisia toisistaan.
Jos kummallakin on vielä sama taajuus, niin siitähän seuraa radio häiriöitä ja lennokki voi tuhoutua.
Eli siinä mielessä 35 MHz taajuus ei takaa 100% turvallisuutta, mutta sen se turvaa, ettei 35 MHz taajuus yleisty rc-autoissa, veneissä tai laivoissa.

Turvallisinta lennättäminen on tietenkin virallisilla lennokkikentillä, joissa lennätys taajuus turvallisuus asioista on huolehdittu asiallisesti.
Taajuus skanneri olisi varmaan hyvä olla olemassa, jos lennättä jossain lennokkikentän ulkopuolella, niin siitä näkee mitkä taajuudet ovat vapaita.
Ilmianna
Jaa

5 Vastausta



2.4 GHz on tätä päivää. Ei tarvitse huolehtia taajuuksista eikä ole häiriöitä. Kiitos digitaalisuuden ja hajaspektritekniikan. 27, 35 ja 40 MHz olisi syytä jo kuopata.
Ilmianna
Jaa
Kopterissani on 2.4 GHz ja se on täysin häiriötön. Autossani on 27 MHz ja siinä yhteys pätkii jonkin verran, eikä kantama ole mielestäni kovin pitkä. Kun tulee etäisyyttä autoon häiriöt eli yhteyden pätkiminen lisääntyy, todella ärsyttävää. Kopterin kanssa taas ei mitään ongelmia vaikka lentää hetken seinän toisella puolen. Mielestäni kaikkien "vehkeiden" tulisi käyttää 2.4 GHz.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olen tietenkin se ainut poikkeus. Rakenteilla projekti jossa lennokki lähettää sen verran reilua signaalia ettei 2,4GHz vastaanotinta voida käyttää. Lähetyksen harmooniset tukkivat vastaanottimen joten yhteysäli on lyhyt. Vastaavasti lähetyssignaalin alapuolella ei harmoonisia ilmene joten tapaukseeni soveltuu 35MHz parhaiten. Pienintaajuus 27MHz taas ei oikein sovellu kun kaistaleveys signaalissa sen verran suuri jotta mahdollisten ristimodulaatiotulosten vaimentaminen vaikeutuu.
Taajuusalue 2,4GHz on hyvä, mutta ei silläkään ole kaikkiin tilanteisiin apua. Tulen itsekkin siirtymään joskus kyseiselle alueelle. Käytän siihen asti 27MHz ja 35MHz laitteita. En härkäpäisyyttäni vaan laitteitenitoimivuuden ja mahdollisten häiriöiden ennustettavuuden vuoksi. Radiokelit muuttuvat vuorokauden ja mm. aurigon aktiivisuuden mukaan. Vaikka monen laitteen kohdalla puhutaankin täydenkantamanlaitteista on se kumminkin radiotaajuuksilla lyhytmatka. Lähetinteho on pieni ja vastaanotin herkkyys ei aivan parhaastapäästä. Tämä on paras yhdistelmä siihenkäyttöön mihin se on tarkoitettukin.
Monta lennokkia olen tuhonnut, mutta yksi on tuhoutunut laitevian vuoksi. Silloinkin syynä vastaanottimessa piirilevyllä kylmäjuotos.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Reerari kirjoitti:
Olen tietenkin se ainut poikkeus. Rakenteilla projekti jossa lennokki lähettää sen verran reilua signaalia ettei 2,4GHz vastaanotinta voida käyttää. Lähetyksen harmooniset tukkivat vastaanottimen joten yhteysäli on lyhyt. Vastaavasti lähetyssignaalin alapuolella ei harmoonisia ilmene joten tapaukseeni soveltuu 35MHz parhaiten. Pienintaajuus 27MHz taas ei oikein sovellu kun kaistaleveys signaalissa sen verran suuri jotta mahdollisten ristimodulaatiotulosten vaimentaminen vaikeutuu.
Taajuusalue 2,4GHz on hyvä, mutta ei silläkään ole kaikkiin tilanteisiin apua. Tulen itsekkin siirtymään joskus kyseiselle alueelle. Käytän siihen asti 27MHz ja 35MHz laitteita. En härkäpäisyyttäni vaan laitteitenitoimivuuden ja mahdollisten häiriöiden ennustettavuuden vuoksi. Radiokelit muuttuvat vuorokauden ja mm. aurigon aktiivisuuden mukaan. Vaikka monen laitteen kohdalla puhutaankin täydenkantamanlaitteista on se kumminkin radiotaajuuksilla lyhytmatka. Lähetinteho on pieni ja vastaanotin herkkyys ei aivan parhaastapäästä. Tämä on paras yhdistelmä siihenkäyttöön mihin se on tarkoitettukin.
Monta lennokkia olen tuhonnut, mutta yksi on tuhoutunut laitevian vuoksi. Silloinkin syynä vastaanottimessa piirilevyllä kylmäjuotos.
Kyllä tuohon radio häiriö tilanteeseen voi vaikuttaa moni muukin asia, kuin että joku toinen on samalla taajuudella lähettimen kanssa.
Ilman kosteus voi saada myös aikaan häiriöitä, varsinkin jos lennättää iltamyöhäällä syksyllä tai aikaisin aamulla, jolloin ilmassa oleva kosteus tiivistyy vastaanottimen piirilevylle tai muihin sähköisiin osiin.

Joskus lennätin myöhään syksyllä, kun oli tyyntä ja hieno lennätys keli.
Muuten oli erinomainen keli, mutta ilman kosteus alkoi olemaan senverran korkea. että jo lennon aikana kosteutta tiivistyi lennokkiin. Samoin ilman lämpötila oli vain muutama plus aste eli sekin edes auttoin kosteuden tiivistymistä lennokin rakenteisiin.
En tiedä oliko kosteus syynä, vai mikä, mutta servot toimivat hyvin lennätyksen alussa, mutta loppuvaiheessa aina yksi servo sekosi ja liikkui omiaan.
Sama servo toimi taas moitteettomasti seuraavana päivänä, mutta aina lennätysen lopussa temppuili itseksekseen. Akussa oli kyllä virtaa, että ei se siinä ollut syy.
Vaihdoin toiseen vastaan ottimeen ja sen jälkeen ei enää vika ilmennyt vastaavassa tilanteessa.

Nyt on lennokki harrastus jäänyt vähemmälle ja olen siirtynyt rc veneisiin ja laivoihin, koska lähistöllä on enemmän rc veneilyyn sopivia paikkoja, kuin lennokin lennättämiseen sopivia paikkoja, joita on vähemmän ja ne ovat kauempana.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vanha keskustelu mutta aina näitä joku lukee joten päivitys kohdillaan. Kun edelleen mietit taajuuksia niin tässä suora ja hyvin yksinkertainen keskustelun päättävä vastaus.

"Häiriöttömät 2.4 Ghz radiot ovat parantaneet RC-autoilla harrastamista huomattavasti, kun taajuudet eivät mene ristiin ja aiheuta häiriöitä, vaikka autoja olisi radalla kuinka monta." POIMITTU RC HARRASTUS SIVULTA.PISTE
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Taajuuksien turvallisuus

Radio-ohjattavissa laitteissahan on mahdollisuus käyttää 4 eri taajuutta eli
27 MHz, 40 MHz, 35 MHz ja 2.4 GHz.
35 MHz taajuus on varattu ainoastaan lennokeille, mutta nykyään on yleistynyt 2.4 GHz taajuus, mutta
myös 40 MHz taajuutta voi käyttää.
27 MHz taajuutta suositellaan vain autoille ja veneille.
Venemalliharrastajat suosivat 40 MHz taajuutta ja myös 2.4 GHz taajuutta.

Itse käytän 40 MHz taajuutta, kun olen veneisiin ja laivoihin enemmän keskittynyt ja harvemmin lennokkeja tulee lennätettyä.
Vaikka 35 MHz taajuus on pelkästään lennokeille, niin jos lennättää jossain kaukana virallisen lennokkikentän ulkopuolella, niin tilannehan olisi sama, jos joku käyttäisi 35 MHz taajutta rc-laivan ohjaukseen, jossain maaseudun järvellä.
Jos vaikka joku lennättää sähkölennokkia jossain maaseudulla lähistöllä on toinen lennättäjä ja kumpikaan ei ole tietoisia toisistaan.
Jos kummallakin on vielä sama taajuus, niin siitähän seuraa radio häiriöitä ja lennokki voi tuhoutua.
Eli siinä mielessä 35 MHz taajuus ei takaa 100% turvallisuutta, mutta sen se turvaa, ettei 35 MHz taajuus yleisty rc-autoissa, veneissä tai laivoissa.

Turvallisinta lennättäminen on tietenkin virallisilla lennokkikentillä, joissa lennätys taajuus turvallisuus asioista on huolehdittu asiallisesti.
Taajuus skanneri olisi varmaan hyvä olla olemassa, jos lennättä jossain lennokkikentän ulkopuolella, niin siitä näkee mitkä taajuudet ovat vapaita.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta